تاملی در دیدگاههای استاد شهید #مطهری
شماره پانصدو نوزده
تفسیر سوره #جاثیه
قسمت چهارم از جلد پنجم کتاب
#آشنایی_باقرآن
✅ایمان به غیب، اساس دعوت پیامبران
اساس دعوت پیغمبران عبور دادن مردم از به اصطلاح شهادت است به #غیب ولی از راه شهادت. البته كلمه ی «عبور دادن» اسباب اشتباه نشود.
یكی از كارها و اساسی ترین كارهای انبیا كه زیربنای همه ی كارهای دیگرشان است عبارت است از ایجاد ایمان به غیب (اَلَّذینَ یُؤْمِنونَ بِالْغَیْب) بشر با همان حواس حیوانی خودش عالم را می بیند، همان طور كه حیوانات هم می بینند؛ رنگها را ما می بینیم، حیوانها هم می بینند با اختلافهایی كه میان انسانها و حیوانها در دیدن رنگها هست.
بعضی رنگها را بعضی حیوانات نمی بینند، انسان می بیند. باز حیواناتی هستند كه ممكن است بعضی رنگها را به شكلی ببینند كه ما نمی بینیم. بعضی صداها را حیوانات می شنوند و ما نمی شنویم و به عكس؛ ولی به هر حال دیدن این عالم به این صورت كه الآن ما داریم می بینیم یك چیزی است كه انسان و غیر انسان همه می بینند و این اسمش می شود «شهادت»
. پیغمبران برای این آمده اند كه انسانها را مؤمن به غیب بكنند، یعنی غیر از این آشكار و بیان و ظاهر، نهانی هم هست، همه ی هستی و وجود در همانچه كه شما به چشم می بینید و لمس می كنید، در محسوس و ملموس خلاصه نمی شود، بلكه اساس عالم در غیب است، این شهادت یك ظهوری است از غیب.
از چه راه [مؤمن كنند؟ ] آیا از راه طرد كردن شهادت؟ بگویند این را رها كنید تا به غیب برسید؟ یا نه، خود عالم #شهادت آیه است، نشانه است، علامت است برای عالم غیب؛ یعنی ما از همین عالم شهادت به عالم غیب پی می بریم. این است كه در تعبیرقرآن همیشه كلمه ی «آیه» می آید.
كلمه ی « #آیه» رساترین كلمه ای است كه در این زمینه می شد گفت. آیه را در جایی می گویند كه یك چیزی ماهیتش اشاره به جای دیگر باشد. سر چهارراه ها یا سر كوچه ها و خیابانها می بینیم مثلاً یك فلش نصب كرده اند، یك وقت فلش سفید در زمینه ی آبی است، این را كه شما نگاه می كنید خودش اشاره است، می گوید راه از این طرف باز است، یا اگر سفید در زمینه ی قرمز باشد علامت عبور ممنوع است.
این را می گویند «آیه» یعنی چیزی كه وجودش علامت است، اصلاً وجودش وجود علامتی است، اشاره به یك چیز دیگر است؛ یك مطلبی را دارد به ما می فهماند.
تفاوت یك نفر موحد و غیرموحد در این است كه غیرموحد وقتی كه به این عالم نگاه می كند مثل این است كه یك بچه ی سه ساله یا یك آدم بی خبر از این علائم قراردادی [به این علائم نگاه می كند. ]
خطی كه روی كاغذ می نویسند، بچه كه آن را نگاه می كند همان را می بیند كه آدم بزرگ می بیند ولی برای آدم بزرگ معنی دارد، هر حرفش، هر نقطه اش اشاره به چیزی است ولی برای آدم بی سواد معنی و مفهوم ندارد. معنی، باطن است و لفظ ظاهر. آنجا هم تابلو ظاهر است، آن مقصودی كه میان مردم قراردادی است معنی است.
✨🌸✨🌸✨🌸✨🌸🌸✨
https://telegram.me/quranpuyan
✅🌷سلام بر شما همراهان قرآنپویان
لطفا این پیام را ذخیره نمایید:
👈👈قرآنپویان در شبكه های اجتماعي زير ميتوانيد همراهی كنيد:🙏🙏
1️⃣صفحه قرآنپویان در #اينستاگرام
https://www.instagram.com/quranpuyan
2️⃣كانال قرآنپویان در #آپارات
http://www.aparat.com/quranpuyan
5️⃣كانال قرآنپویان در #تلگرام
https://t.me/quranpuyan
6️⃣آدرس #تالارگفتگوهای قرآنپويان
www.quranpuyan.com
❌❌❌در صورت صعوبت در دسترسی به #تلگرام ،قران پویان را در شبکه های پیام رسان داخلی زیر به این ادرس ها میتوانید تعقیب کنید:
هم چنین کلیه اخبار مربوطه در سایت قران پویان اطلاع رسانی خواهد شد.
و یا با ایمیل زیر مکاتبه نمایید:
admin@quranpuyan.com
7️⃣آدرس کانال قرآنپویان در #گپ
https://Gap.im/quranpuyan
8️⃣آدرس کانال قرآنپویان در #ایتا
https://eitaa.com/quranpuyan
با سلام
به مخاطبان گرامی
👈👈در برنامه جدید کانال،هر هفته به تدبر و تفسیر یک سوره از قرآن
به ترتیب نزول ،اختصاص دارد
سوره های مرحله اول و تعدادی از سوره های مرحله دوم،تا سوره عبس ، ارایه شد
انشالله از هفته جدید
سوره #قیامت آغاز خواهد شد.
📖 #قرآنچهمیگوید؟
آیات وجملات #قصار
☘🍃 انتخاب دوست با شماست ☘🍃
فَوَجَدٰا عَبْداً مِنْ عِبٰادِنٰا آتَيْنٰاهُ رَحْمَةً مِنْ عِنْدِنٰا وَ عَلَّمْنٰاهُ مِنْ لَدُنّٰا عِلْماً (٦٥) کهف
🌷🍃با افرادی هم نشین شوید که فعال،موفق و پرتلاش هستند.
آن ها شما را هم با خود همراه خواهند کرد⭐️
🍃☘ @hefzequranchannel ☘🍃
https://goo.gl/rtRNSs
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهميبرایهمه :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول
سوره #قیامت
تدبر در سوره قیامت : درس و نکات سوره قیامه
سورة القیامة - به ترتیب مصحف کنونی سورة ٧٥ وبه ترتیب نزول سوره ۱۷ قران کریم می باشد تعداد آیات ۴۰ ودارای ۸ فراز است
👈فراز اول ایات ۱_۵
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم
لا أُقْسِمُ بِیَوْمِ الْقِیَامَةِ ﴿١﴾ قسم می خورم (سه بار) به روز قیامت
وَلا أُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَةِ ﴿٢﴾وقسم می خورم به نفس سرزنش کننده
أَیَحْسَبُ الإنْسَانُ أَلَّنْ نَجْمَعَ عِظَامَهُ ﴿٣﴾ایا گمان می کند انیان ایا هرگر جمع نمی کنیم استخوانهایش را
بَلَى قَادِرِینَ عَلَى أَنْ نُسَوِّیَ بَنَانَهُ ﴿٤﴾بله توانمندانیم بر اینکه بپردازیم سر انگشتانش را
بَلْ یُرِیدُ الإنْسَانُ لِیَفْجُرَ أَمَامَهُ ﴿٥﴾بلکه می خواهد انسان تا اینکه گناه کند اینده اش را (آزاد ورها باشد )
🔸درب فراز اول : حتمی بودن وقوع قیامت، انکار قیامت برای ازادبودن در انجام کارهای خطا
👈فراز دوم ایات۶_۹
یَسْأَلُ أَیَّانَ یَوْمُ الْقِیَامَةِ ﴿٦﴾ می پرسد چه زمانیست روز قیامت
فَإِذَا بَرِقَ الْبَصَرُ ﴿٧﴾ پس زمانیکه خیره شود دیدگان
وَخَسَفَ الْقَمَرُ ﴿٨﴾وبی فروع گردد ماه
وَجُمِعَ الشَّمْسُ وَالْقَمَرُ ﴿٩﴾ وجمع گردد خورشید وماه
🔸درب فرازدوم: وقوع قیامت ناگهانی هست وزندگی وهر چه موجب حیات زمین بود نابود میشود
👈فرازسوم ایات۱۰_۱۵
یَقُولُ الإنْسَانُ یَوْمَئِذٍ أَیْنَ الْمَفَرُّ ﴿١٠﴾ می گوید انسان در چنین روزی کجاست این گریزگاه
کَلا لا وَزَرَ ﴿١١﴾نه چنین است، نیست پناهگاهی
إِلَى رَبِّکَ یَوْمَئِذٍ الْمُسْتَقَرُّ ﴿١٢﴾به سوی پروردگارت در چنین روزی این قرارگاه است
یُنَبَّأُ الإنْسَانُ یَوْمَئِذٍ بِمَا قَدَّمَ وَأَخَّرَ ﴿١٣﴾خبرداده می شود انسان در چنین روزی به آنچه پیش وپس فرستاده
بَلِ الإنْسَانُ عَلَى نَفْسِهِ بَصِیرَةٌ ﴿١٤﴾ بلکه انسان برخودش بیناست
وَلَوْ أَلْقَى مَعَاذِیرَهُ ﴿١٥﴾ وهرچند پیش بیاورد عذرهایش را
🔸درب فرازسوم: منکران در قیامت با علم به اعمالشان بدنبال گریزگاه میگرددولی هیچ مفری نیست
سرکار خانم انصاری
ادامه دارد....
http://yon.ir/Qp8368
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
✴️اصول و مباني #نظام_سياسياجتماعي حكومت اسلامي در قرآن
✅ #تفکیک_وحی و رای مصاحبه حجت الاسلام سروش محلاتی با روزنامه جمهوری اسلامی( ۱۳۹۲/۸/۲۸ )
✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨
🔹بخش چهارم
👈👈آیا همه آرا و اقوال پیامبر،وحی بود؟
در مورد احکام مستند به وحی، قهرا پیامبر فقط دریافت کننده است و در جعل و تشریع آن ها دخالتی ندارد، ولی در قسمت دوم احکام که پیامبر جعل می کند و به اصطلاح «رأی» حضرت است، آیا روند و روال خاصی برای جعل حکم وجود دارد یا پیامبر شخصا تصمیم می گیرد و به اجرا می گذارد؟
ج: حضرت علّامه، این قسمت را مشمول ادلّه شور و نظرخواهی می داند، یعنی پیامبر برای رسیدن به «رأی» از آراء و نظرات دیگران استفاده می کند و در نهایت تصمیم گیری با اوست، ولی در «وحی»، اساسا جایی برای مشورت وجود ندارد. دستور قرآن به پیامبر که مشورت کند، مربوط به همین موضوعاتی است که پیامبر باید تصمیم بگیرد و رأی حضرت ملاک است.
علّامه در گفتگو با پروفسور هانری کرین برخی نکات را در این باره مطرح کرده و در آن جا فرموده است که احکام پیامبر در امور عامه، (یعنی همان مصالح کلی جامعه) پس از مشورت با یاران صادر می شد و ربطی به وحی نداشت . به کتاب رسالت تشیع در دنیای امروز مراجعه بفرمائید.
جهت مطالعه قسمتهای قبلی ،کلیک کنید
http://yon.ir/KiEAV
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
📖 #قرآنچهمیگوید؟
#وظایف_خانوادگی فردمسلمان درقرآن کریم
⚡️آیه 14 سوره لقمان نیز احسان به والدین تاکید شده است.
⚡️در ایه 15 اطاعت از انان تنها در صورت دعوت به دست برداشتن از توحید و برای خدا شریک قایل شدن ،استثنا شده است:
🌟هر چند در این حالت هم فرمان داده که به خوبی و نیکویی با انها دوستی و مصاحبت داشته باشیم.
💦وَوَصَّيْنَا الْإِنسَانَ بِوَالِدَيْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْنًا عَلَى وَهْنٍ وَفِصَالُهُ فِي عَامَيْنِ أَنِ اشْكُرْ لِي وَلِوَالِدَيْكَ إِلَيَّ الْمَصِيرُ (۱۴)
💦وَإِن جَاهَدَاكَ عَلى أَن تُشْرِكَ بِي مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلَا تُطِعْهُمَا وَصَاحِبْهُمَا فِي الدُّنْيَا مَعْرُوفًا وَاتَّبِعْ سَبِيلَ مَنْ أَنَابَ إِلَيَّ ثُمَّ إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ فَأُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ ﴿۱۵﴾
♻️فولادوند: و اگر تو را وادارند تا در باره چيزى كه تو را بدان دانشى نيست به من شرك ورزى از آنان فرمان مبر
ولى در دنيا به خوبى با آنان معاشرت كن و راه كسى را پيروى كن كه توبه كنان به سوى من بازمى گردد
👌و [سرانجام] بازگشت شما به سوى من است و از [حقيقت] آنچه انجام مى داديد شما را با خبر خواهم داد
https://goo.gl/D7GvWx
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهميبرایهمه :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول
ادامه تدبر در سوره #قیامت
👈فرازچهارم ایات۱۶_۱۹
لا تُحَرِّکْ بِهِ لِسَانَکَ لِتَعْجَلَ بِهِ ﴿١٦﴾حرکت نده برای آن زبانت را تا عجله کنی به آن
إِنَّ عَلَیْنَا جَمْعَهُ وَقُرْآنَهُ ﴿١٧﴾همانا بر ماست جمع کردنش و خواندنش
فَإِذَا قَرَأْنَاهُ فَاتَّبِعْ قُرْآنَهُ ﴿١٨﴾ پس زمانیکه خواندیم آن را پی پیروی کن خواندنش را
ثُمَّ إِنَّ عَلَیْنَا بَیَانَهُ﴿١٩﴾سپس همانا بر ماست بیان کردنش
🔸درب فراز چهارم: همه قران از طرف خداوند است( جمع وقرائت وبیان) وپیامبر ص موظف بر بیان تدریجی آن هست
👈فراز پنجم ایات۲۰_۲۵
کَلا بَلْ تُحِبُّونَ الْعَاجِلَةَ ﴿٢٠﴾نه چنین است بلکه دوست می دارید این دنیا را
وَتَذَرُونَ الآخِرَةَ ﴿٢١﴾ورها می کنید این آخرت را
وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ نَاضِرَةٌ ﴿٢٢﴾ چهره هایی در چنین روزی شادمانند
إِلَى رَبِّهَا نَاظِرَةٌ ﴿٢٣﴾به سوی پروردگارش نظارگراست
وَوُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ بَاسِرَةٌ﴿٢٤﴾وچهرهایی در چنین روزی درهم کشیده است
تَظُنُّ أَنْ یُفْعَلَ بِهَا فَاقِرَةٌ ﴿٢٥﴾گمان میکنند(اطمینان دارند) اینکه انجام بگیرد عذابی که کمر شکن هست
🔹درب فراز پنجم : دلیل انکار معاد دوست داشتن دنیاست متکران با مشاهده ان بایقین منتظر بازخورد سخت اعمالشان هستند ولی پذیرندگان شادمانند
👈فرازششم ایات ۲۶_۳۰
کَلا إِذَا بَلَغَتِ التَّرَاقِیَ ﴿٢٦﴾نه چنین است زمانیکه برسد(جان) به گلو گاه
وَقِیلَ مَنْ رَاقٍ ﴿٢٧﴾وگفته شود چه کسی نجات بخش است
وَظَنَّ أَنَّهُ الْفِرَاقُ ﴿٢٨﴾وگمان کند(یقین کند) همانا آن لحظه جدایی است
وَالْتَفَّتِ السَّاقُ بِالسَّاقِ ﴿٢٩﴾و به هم پیچد ساق به ساق
إِلَى رَبِّکَ یَوْمَئِذٍ الْمَسَاقُ ﴿٣٠﴾به سوی پروردگارت در چنین روزی این سوق دادن است
🔸درب فراز ششم: لحظات خروج روح وفراق دنیا منکران به مرگ ومعاد یقین حاصل می کنند لذا بدنبال فریادرس می گردند سرانجام این مسیر محظر خداوند است
👈فراز هفتم ایات۳۱_۳۵
فَلا صَدَّقَ وَلا صَلَّى﴿٣١﴾پس تصدیق نکرد ونماز نگذارد
وَلَکِنْ کَذَّبَ وَتَوَلَّى ﴿٣٢﴾ولیکن تکذیب کرد وروی برگرداند
ثُمَّ ذَهَبَ إِلَى أَهْلِهِ یَتَمَطَّى ﴿٣٣﴾سپس رفت به سوی خانواده اش به حالت متکبرانه
أَوْلَى لَکَ فَأَوْلَى ﴿٣٤﴾شایسته تر است(عذاب) برای تو پس شایسته تر است
ثُمَّ أَوْلَى لَکَ فَأَوْلَى ﴿٣٥﴾سپس شایسته تر است(عذاب) برای تو پس شایسته تر است
🔸درب فراز هفتم :منکران معاد صدق معاد ونماز را تکدیب کردند وپشت کردند ومتکبرانه فرصت دنیا را از دست دادند لذا شایسته عداب الهی هستند
👈فراز هشتم ایات۳۶_۴۰
أَیَحْسَبُ الإنْسَانُ أَنْ یُتْرَکَ سُدًى ﴿٣٦﴾ایا می پندارد انسان اینکه رها می شود به حالت بیهوده
أَلَمْ یَکُ نُطْفَةً مِنْ مَنِیٍّ یُمْنَى ﴿٣٧﴾ایا نبود نطفه ای ای آبی جهنده
ثُمَّ کَانَ عَلَقَةً فَخَلَقَ فَسَوَّى ﴿٣٨﴾سپس گردید خون بسته پس آفرید پس موزون ساخت
فَجَعَلَ مِنْهُ الزَّوْجَیْنِ الذَّکَرَ وَالأنْثَى﴿٣٩﴾پس قرار داد از او دو گروه مرد وزن
أَلَیْسَ ذَلِکَ بِقَادِرٍ عَلَى أَنْ یُحْیِیَ الْمَوْتَى ﴿٤٠﴾ایا نیست آن توانمند بر اینکه زنده کند مردگان را
🔹درب فراز هشتم : توجه به افرینش اولیه انسان که نشان از توانایی وعلم خداوند استد امکان معاد وتحقق بازسازی دوباره انسان را قابل پذیرش میکند
✅درس سوره : وقوع قیامت حتمی وناگهانی هست که با برچیده شدن دنیا ومرگ انسانها آغاز ودر روز معاد که افرینش مجدد انسانها ست در محضر خداوند انجام مبگیرد انکار این برنامه برای یله رها شدن برخی انسانها از تکلیفهای عبادی واخلاقی است
سرکار خانم انصاری
http://yon.ir/Qp8368
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
تاملی در دیدگاههای استاد شهید #مطهری
شماره پانصدو بیست
تفسیر سوره #جاثیه
قسمت پنجم از جلد پنجم کتاب
#آشنایی_باقرآن
✅عالم، كتاب حق تعالی
تفاوت یك آدم موحد با غیرموحد این است كه عالم برای یك نفر موحد معنی دارد، یعنی كتابی است نوشته، معنی دار و هر لفظش اشاره به یك معناست؛ اما برای آدم غیرموحد، برای آدم مادی معنی ندارد، مثل خطوطی است كه یك آدم بی سواد آن را نگاه می كند.
از نظر آدم بی سواد غیر از خطهایی چیز دیگری وجود ندارد، این خطوط برای فهماندن یك مقصود نیست. اینكه قرآن كریم این همه روی كلمه ی « #آیه»تكیه دارد برای همین است، یعنی می خواهد یك نفر موحد عالَم را آنچنان مطالعه كند كه یك آدم باسواد كتابی را مطالعه می كند، از آن، معنی و مقصود بفهمد؛
لذا تعبیر به «كتاب» می شود؛ عالم #كتاب_حق_تعالی است و این تعبیری بوده كه از قدیم به كار می بردند.
محمود شبستری می گوید:👇👇
🔺به نزد آن كه جانش در تجلّاست
🔺همه عالم كتاب حق تعالی است
تو آن كتاب آشكار هستی كه با حروف آن، معانی پنهان آشكار می شود؛ یعنی ای انسان تو یك كتابی هستی كه حروف و كلماتی كه در آن هست رازها را نشان می دهد.
قرآن، هم آیات خود را می گوید «آیه» و هم به كوه و دریا و خورشید و ماه و ستاره و خلقت انسان می گوید «آیه» .
چرا قرآن كلمه ای را انتخاب كرده است كه آن را همان طور كه درباره ی جمله هایی از قرآن تعبیر می كند و مجموعی از جمله های قرآن را «آیه» می گوید، دستگاهی از دستگاههای آفرینش را هم «آیه» می گوید؟
👈 می خواهد بگوید این هم كتاب خداست، آن هم كتاب خداست. همین طور كه این، حروف و الفاظی است دارای معانی، آنها هم حروف و الفاظی هستند دارای معانی، پس كوشش كنید كه به معنای آنها پی ببرید.👌👌
یك شعری هست كه در كتب فلسفه ذكر می كنند، خطاب به خداوند می گوید:
🍃اَلْكُلُّ عِبارَةٌ وَ اَنْتَ الْمَعْنی
یا مَنْ هُوَ لِلْقُلوبِ مِغْناطیسُ
همه ی ما به منزله ی عبارت و لفظ هستیم و معنی تویی، ای كسی كه مغناطیس قلبها هستی.🍃
معنی معانی، آن كه از همه ی معنیها معنی تر است خود خداوند متعال است. چرا به
عیسی بن مریم گفته می شود «كلمه» (بِكَلِمَةٍ مِنْهُ اسْمُهُ الْمَسیحُ) ؟
عیسی كه یك انسان است، چرا به او «كلمه» گفته می شود؟ به اعتبار اینكه معنی دارد، پر از معنی است.
چرا ما نسبت به ائمه می گوییم «الكلماتُ التامّات» یا خودشان فرموده اند: «نَحْنُ الْكَلِماتُ التّامّات» ما كلمه های كامل و تمام هستیم؟ [چون پر از معنی هستند. ] اینجا می فرماید: در آسمانها و زمین #آیاتی است برای اهل ایمان. نكته ای در بعضی تفاسیر مثل تفسیر المیزان آمده است، می گویند كه در قرآن بعضی جاها این جور آمده كه «در خلقت آسمان و زمین آیه است» و بعضی جاها آمده:
«خلقت آسمان و زمین آیه است» ، آیا اینها تفاوت دارد؟ می گویند بله، قرآن گاهی می گوید كه اصلاً این آسمان آیه است، زمین آیه است، یعنی این مجموع دستگاه را به منزله ی یك آیه تلقی می كند، ولی گاهی می گوید در این آسمان آیات است، می خواهد بگوید این جنبه هایی دارد، معناهایی دارد، از جنبه های مختلف می شود پی برد.
🌸✨🌸✨🌸✨🌸✨🌸✨🌸
https://telegram.me/quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید؟
#وظایف_اجتماعی فرد مسلمان در قرآن کریم
🍀🍃تحيت و احسان در قران-احترام و رابطه متقابل مردم در قران
⚡️سوره نسائ آیه 86
اوَ إِذا حُيِّيتُمْ بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّوا بِأَحْسَنَ مِنْها أَوْ رُدُّوها إِنَّ اللَّهَ کانَ عَلى کُلِّ شَيْءٍ حَسيباً
❣اگر باتحیت یا هدیه یا ... یادشدید،شما با بهتر از آن تحیت دهید یا (اگر نمی توانید)مانند آنرا برگردانید.
https://goo.gl/qittN4
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💐💐قابل توجه علاقه مندان به خريد كتاب"مباني و روش مطالعه و فهم ساده قرآن"
جهت سفارش كتاب ،درج ادرس و پرداخت وجه
👈همشهريان تهراني از لينك زير
https://idpay.ir/quranpuyan/shop/37101
اقدام نمايند.تا براي انها بوسيله پيك ارسال گردد.
👈ساير هم ميهنان عزيز كه براي انها از طريق پست ارسال ميگردد از لينك زير اقدام نمايند
https://idpay.ir/quranpuyan
قيمت چاپ سياه و سفيد كتاب 10000 تومان
قيمت چاپ رنگي 20000تومان
هزينه پست پيشتاز نيز ٨٠٠٠ تومان ميباشد.
هم چنين نسخه ديجيتال كتاب بصورت فايل pdf نيز از لينك زير به قيمت 6000 تومان قابل دانلود ميباشد.
https://idpay.ir/quranpuyan3/file/14964
[Forwarded from کانالِ قرآنپویان]
🌷🌷چاپ اول كتاب "مباني و روش مطالعه و فهم ساده قرآن" در ماه مبارك رمضان ،منشر شد.
اين كتاب در 140 صفحه با قطع رقعي و با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به كوشش گروه اموزشي تحقيقاتي قرآن پويان منتشر شده است.
در بخشي از مقدمه كتاب چنين آمده است:
👈"برگزاري موفق دوره هاي آموزش حضوري و مجازي "روش مطالعه و فهم ساده قرآن" و بازخوردهای رضايت مندانه قرآن آموزان اين دوره ها، و نیز دغدغۀ اصلی قرآن پويان که عمومیسازی فهم قرآن و تشویق همه مسلمانان علاقهمند به تدبّر و تأمل در قرآن بود، ما را بر آن داشت تا محتواي اين دوره ها را بصورت کتابی با بیان ساده و قابل فهم برای همۀ افراد، اعم از حوزوی و دانشگاهی در هر رشتۀ تحصیلی منتشر نموده تا در دسترس همه علاقهمندان در سراسر کشور عزیزمان قرار گیرد."
این کتاب در 6 فصل با عناوین زیر تالیف شده است:
1- چرا به قرآن مراجعه کنیم؟ خداقرآن را چگونه کتابی معرفی کرده است؟
2-آیا ما مجاز و قادر به تدبر در قرآن هستیم؟
3-روش مطالعه و تدبّر در قرآن
4-اهمیت نقش محوری سورهها در فهم قرآن
5-فواید روش ارائه شده دراین کتاب
6-گام تکمیلی تدبّر: طرح سؤالات مختلف از خود، در هنگام تدبّر و تفسیر آیات
جهت توضيحات بيشتر به لينك زير مراجعه نماييد:
http://quranpuyan.com/yaf_postst3934_chp-wl-ktb--mbny-w-rwsh-mTlh-w-fhm-sdh-qrn--dr-nkhstyn-rwz-nmyshgh-qrn-ryh-shd.aspx
♻️♻️♻️ #قرآنفهميبرایهمه :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول
نكاتي از تفسير برخي آيات سوره #قيامت در تفسير احسن الحديث
👈آيات ۱ ﻭ۲ )
ﻟﺎ ﺃُﻗْﺴِﻢُ ﺑِﻴَﻮْﻡِ ﺍﻟْﻘِﻴﺎﻣَﺔِ ﻭَ ﻟﺎ ﺃُﻗْﺴِﻢُ ﺑِﺎﻟﻨّﻔْﺲِ ﺍﻟﻠّﻮﺍﻣَﺔِ.
🍃 ﺟﻮﺍﺏ ﻗﺴﻢ ﻣﺤﺬﻭﻑ ﺍﺳﺖ ﻧﻈﻴﺮ «ﻟﺘﺒﻌﺜﻦ- ﺍﻧﻜﻢ ﻣﺒﻌﻮﺛﻮﻥ» ﺣﺮﻑ «ﻟﺎ» ﺑﺮﺍﻯ ﺗﺄﻛﻴﺪ ﻗﺴﻢ ﺍﺳﺖ، ﺩﺭ ﺟﻮﺍﻣﻊ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ: ﺩﺧﻮﻝ ﻟﺎﺀ ﻧﺎﻓﻴﻪ ﺑﺮ ﻓﻌﻞ ﻗﺴﻢ ﻣﺴﺘﻔﻴﺾ... ﻭ ﺑﺮﺍﻯ ﺗﺄﻛﻴﺪ ﻗﺴﻢ ﻣﻰ ﺑﺎﺷﺪ،
ﺑﻪ ﻗﻮﻝ ﺩﻳﮕﺮ: ﺁﻥ ﺑﺮﺍﻯ ﻧﻔﻰ ﺳﺨﻦ ﺧﺼﻢ ﺍﺳﺖ، ﻳﻌﻨﻰ ﺍﻯ ﻣﻨﻜﺮ ﻣﻌﺎﺩ ﺳﺨﻦ ﺗﻮ ﺑﺎﻃﻞ ﺍﺳﺖ ﻗﺴﻢ ﻣﻰ ﺧﻮﺭﻡ ﺑﻪ ﻗﻴﺎﻣﺖ.
🍃 ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ «ﻧﻔﺲ ﻟﻮﺍﻣﺔ» ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﺍﻟﻤﻴﺰﺍﻥ، ﻧﻔﺲ ﻣﺆﻣﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﺑﺮﺍﻯ ﻓﻌﻞ ﻣﻌﺼﻴﺖ ﻭ ﺳﺴﺘﻲ ﺩﺭ ﻃﺎﻋﺖ ﻣﻠﺎﻣﺖ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ، ﺩﺭ ﻣﺠﻤﻊ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻟﻔﻆ «ﻗﻴﻞ» ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﺳﺖ.
ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﻰ ﺁﻳﺪ: ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻭﺟﺪﺍﻥ ﺁﺩﻣﻰاست ﻛﻪ ﺷﺨﺺ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺑﺪ ﻣﻠﺎﻣﺖ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﺧﻮﺍﻩ ﻣﺆﻣﻦ ﺑﺎﺷﺪ ﻳﺎ ﻛﺎﻓﺮ.
ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺩﺍﺭﺍﻯ ﻣﺤﻜﻤﻪ ﻭﺟﺪﺍﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻇﻠﻢ ﻭ ﻛﺎﺭﻫﺎﻯ ﻗﺒﻴﺢ، ﺍﻭ ﺭﺍ ﻣﻠﺎﻣﺖ ﻭ ﻣﺤﻜﻮﻡ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﺍﻳﻦ ﻣﺤﻜﻮﻣﻴﺖ، ﺍﻏﻠﺐ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻭﻗﻮﻉ ﻋﻤﻞ ﻭ ﺑﺮﮔﺸﺘﻦ ﺑﻪ ﺣﺎﻝ ﻋﺎﺩﻯ ﺍﺳﺖ. ﺩﺭ ﺯﻧﺪﮔﻰ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺍﺗﻔﺎﻕ ﺍﻓﺘﺎﺩﻩ ﻛﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻇﻠﻢ ﻭ ﻗﺘﻞ ﻭ ﻫﺮ ﻋﻤﻞ ﻧﺎﺷﺎﻳﺴﺖ، ﺩﺭ ﺍﺛﺮ ﻓﺸﺎﺭ ﻭ ﺟﺪﺍﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺗﺴﻠﻴﻢ ﺍﻧﺘﻘﺎﻡ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﻳﺎ ﺍﻗﺮﺍﺭ ﺑﻪ ﺣﻖ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺍﻳﻦ ﻣﻨﺤﺼﺮ ﺑﻪ ﻣﺆﻣﻦ ﻧﻴﺴﺖ ﻭ ﺍﻳﻦ ﻳﻜﻰ ﺍﺯ ﺍﺳﺮﺍﺭ ﺧﻠﻘﺖ ﻭ ﺍﺯ ﺍﻋﺠﺎﺯ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪﻯ ﺍﺳﺖ.
🍃ﺭﺍﺑﻄﻪ ﻗﺴﻢ ﺑﺎ ﻣﻘﺴﻢ ﺑﻪ ﭼﻨﺪﺍﻥ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﻧﻴﺴﺖ ﺁﻳﺎ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺁﻧﺴﺖ ﻛﻪ: ﻭﺟﺪﺍﻥ ﻣﻠﺎﻣﺘﮕﺮ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ: ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﻋﺎﺟﺰ ﻧﺪﺍﻥ، ﻭﻋﺪﻩ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﻏﻴﺮ ﻋﻤﻠﻰ ﻣﺸﻤﺎﺭ ﻭ ﻳﺎ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ: ﺍﻳﻦ ﻣﺤﻜﻤﻪ ﺩﺭﻭﻧﻰ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺍﻯ ﺍﺯ ﻣﺤﻜﻤﻪ ﺟﻬﺎﻥ ﻭﺍﻗﻊ ﺩﺭ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻋﻠﻢ. ﻗﺴﻢ ﺑﻪ ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺩﺭ ﻟﺎ ﺃُﻗْﺴِﻢُ ﺑِﻴَﻮْﻡِ ﺍﻟْﻘِﻴﺎﻣَﺔِ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﻰ ﺁﻳﺪ ﺍﺯ ﺑﺎﺏ ﺟﻮﺍﺏ ﻧﻘﻀﻰ ﺍﺳﺖ ﻳﻌﻨﻰ ﺷﻤﺎ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻗﺒﻮﻝ ﻧﺪﺍﺭﻳﺪ ﻭﻟﻰ ﭼﻨﺎﻥ ﺣﻖ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺣﺘﻰ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻗﺴﻢ ﻣﻰ ﺧﻮﺭﻡ.
👈آيات ۱۶ ﻭ ۱۷
ﻟﺎ ﺗُﺤَﺮﱢﻙْ ﺑِﻪِ ﻟِﺴﺎﻧَﻚَ ﻟِﺘَﻌْﺠَﻞَ ﺑِﻪِ ﺇِﻥﱠﱠ ﻋَﻠَﻴْﻨﺎ ﺟَﻤْﻌَﻪُ ﻭَ ﻗُﺮْﺁﻧَﻪُ . ﺁﻫﻨﮓ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﺎﺕ ﻭ ﺩﻭ ﺁﻳﻪ ﺑﻌﺪﻯ ﺑﺎ ﺁﻫﻨﮓ ﺁﻳﺎﺕ ﻗﺒﻞ ﻭ ﺑﻌﺪ ﻳﻜﺴﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻭﻟﻰ ﻣﻄﻠﺐ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺎ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﺳﻮﺭﻩ ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﻰ ﻧﺪﺍﺭﺩ، ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﻰ ﺁﻳﺪ ﺍﻳﻦ ﭼﻬﺎﺭ ﺁﻳﻪ ﺑﻪ ﺣﻜﻢ ﺟﻤﻠﻪ ﻣﻌﺘﺮﺿﻪ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﻳﻚ ﻣﻄﻠﺐ ﻣﺴﺘﻘﻞ ﺭﺍ ﺑﻴﺎﻥ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ. ﻭ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻋﻠﻢ، ﺍﻟﻤﻴﺰﺍﻥ ﻧﻴﺰ ﭼﻨﻴﻦ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﺳﺖ.
ﺿﻤﻴﺮ «ﺑﻪ» ﺩﺭ ﻫﺮ ﺩﻭ ﻣﻮﺭﺩ ﺭﺍﺟﻊ ﺑﻪ ﻗﺮﺁﻥ ﺍﺳﺖ، ﺁﻳﻪ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺁﻣﺪﻥ ﺟﺒﺮﺋﻴﻞ، ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﻗﺮﺁﻥ ﺭﺍ ﻣﻰ ﺩﺍﻧﺴﺘﻪ ﺍﺳﺖ، ﻳﻌﻨﻰ ﺑﺎ ﻧﺰﻭﻝ ﺩﻓﻌﻰ ﺩﺭ ﺷﺐ ﻗﺪﺭ، ﻭﻟﻰ ﺧﺪﺍ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﺑﻠﺎﻍ ﺁﻥ ﻋﺠﻠﻪ ﻣﻜﻦ.
ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺯ «ﺟﻤﻌﻪ» ﺟﻤﻊ ﻭ ﺟﻮﺭ ﻛﺮﺩﻥ ﺩﺭ ﻗﻠﺐ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﺳﺖ ﻳﻌﻨﻰ: ﺑﺮ ﻋﻬﺪﻩ ﻣﺎﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﻣﻌﻴﻦ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻗﻠﺐ ﺗﻮ ﺟﻤﻊ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﺑﺮ ﺗﻮ ﺑﺨﻮﺍﻧﻴﻢ.
🍃 ﺩﺭ ﻣﺠﻤﻊ ﺍﻟﺒﻴﺎﻥ ﺍﺯ ﺍﺑﻦ ﻋﺒﺎﺱ ﻧﻘﻞ ﺷﺪﻩ: ﭼﻮﻥ ﻭﺣﻰ ﻧﺎﺯﻝ ﻣﻰ ﺷﺪ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺑﺮﺍﻯ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﺁﻥ ﻭ ﺑﻪ ﺟﻬﺖ ﺣﺮﺹ ﺑﻪ ﻭﺣﻰ ﻭ ﺗﺮﺱ ﺍﺯ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﻛﻨﺪ، ﺩﻫﺎﻥ ﺧﻮﻳﺶ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻛﻠﻤﺎﺕ ﻭﺣﻰ ﺣﺮﻛﺖ ﻣﻰ ﺩﺍﺩ، ﺧﺪﺍ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﻳﻨﻜﺎﺭ ﻧﻬﻰ ﻛﺮﺩ، ﻭﻟﻰ ﺍﻳﻦ ﺳﺨﻦ ﭘﻮﭺ ﻭ ﺑﺎﻃﻞ ﺍﺳﺖ، ﺯﻳﺮﺍ ﻟِﺘَﻌْﺠَﻞَ ﺑِﻪِ ﻇﻬﻮﺭﺵ ﺩﺭ ﺗﺒﻠﻴﻎ ﺑﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺍﺳﺖ ﻳﻌﻨﻰ ﺯﺑﺎﻧﺖ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻗﺮﺁﻥ ﺣﺮﻛﺖ ﻣﺪﻩ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺗﺒﻠﻴﻎ ﺁﻥ ﻋﺠﻠﻪ ﻛﻨﻰ، ﻧﻪ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺑﺮﺍﻯ ﺗﺮﺱ ﺍﺯ ﻧﺴﻴﺎﻥ ﭼﻨﻴﻦ ﻛﺎﺭﻯ ﺭﺍ ﻧﻜﻦ.
ﻧﻈﻴﺮ ﺁﻳﻪ ﻓﻮﻕ ﺍﺳﺖ ﺁﻳﻪ ﻭَ ﻟﺎ ﺗَﻌْﺠَﻞْ ﺑِﺎﻟْﻘُﺮْﺁﻥِ ﻣِﻦْ ﻗَﺒْﻞِ ﺃَﻥْ ﻳُﻘْﻀﻰ ﺇِﻟَﻴْﻚَ ﻭَﺣْﻴُﻪُ ﻭَ ﻗُﻞْ ﺭَﺏﱢﺯِﺩْﻧِﻲ ﻋِﻠْﻤﺎً ﻃﻪ/ ۱۱۴.
👈آيات ۱۸ ﻭ ۱۹
ﻓَﺈِﺫﺍ ﻗَﺮَﺃْﻧﺎﻩُ ﻓَﺎﺗﺒِﻊْ ﻗُﺮْﺁﻧَﻪُ ﺛُﻢﱠﱠ ﺇِﻥﱠﻋَﻠَﻴْﻨﺎ ﺑَﻴﺎﻧَﻪُ . ﺍﻳﻦ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﻟﺎﺯﻡ ﺑﻮﺩ، ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﻃﺒﻖ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﺟﺒﺮﺋﻴﻞ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ. «ﺛﻢ» ﺑﺮﺍﻯ ﺗﺄﺧﻴﺮ ﺭﺗﺒﻪ ﺍﺳﺖ ﺯﻳﺮﺍ ﺑﻴﺎﻥ ﺑﺎ ﻗﺮﺍﺋﺖ ﺣﺎﺻﻞ ﻣﻰ ﺷﺪ.
👈آيه ۲۷ : كلا اذا بلغت التراقي
ﻓﺎﻋﻞ «ﺑﻠﻐﺖ» ﺭﻭﺡ ﺍﺳﺖ ﻧﻈﻴﺮ ﻓَﻠَﻮْ ﻟﺎ ﺇِﺫﺍ ﺑَﻠَﻐَﺖِ ﺍﻟْﺤُﻠْﻘُﻮﻡَ ﻭﺍﻗﻌﻪ/ ۸۳، ﻓﺎﻋﻞ «ﻗﻴﻞ» ﻇﺎﻫﺮﺍ ﺍﻫﻞ ﻣﻴﺖ ﺍﺳﺖ، ﺍﻳﻦ ﺣﻜﺎﻳﺖ ﺿﻤﻴﺮ ﺁﻧﻬﺎﺳﺖ ﻭ ﺣﺎﻛﻰ ﺍﺯ ﻳﺄﺱ ﻣﻰ ﺑﺎﺷﺪ، ﻓﺎﻋﻞ «ﻇﻦ» ﻣﻴﺖ ﺍﺳﺖ ﻳﻌﻨﻰ ﮔﻤﺎﻥ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺍﻣﺮ ﻣﻔﺎﺭﻗﺖ ﺩﻧﻴﺎﺳﺖ، ﻇﺎﻫﺮﺍ «ﻇﻦ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﺍﺻﻠﻰ ﺧﻮﺩ ﻣﻰ ﺑﺎﺷﺪ ﮔﺮ ﭼﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻳﻘﻴﻦ ﻣﻌﻨﻰ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ.
ﭘﻴﭽﻴﺪﻥ ﺳﺎﻕ ﺑﻪ ﺳﺎﻕ ﺷﺎﻳﺪ ﺧﺮﻭﺝ ﺭﻭﺡ ﺍﺯ ﺍﻃﺮﺍﻑ ﺑﺪﻥ ﺑﺎﺷﺪ، ﭘﻴﭽﻴﺪﻥ ﻏﺼﻪ ﺩﻧﻴﺎ ﺑﻪ ﻏﺼﻪ ﺁﺧﺮﺕ ﻭ ﭘﻴﭽﻴﺪﻥ ﺣﺎﻝ ﻣﺮﮒ ﺑﻪ ﺣﺎﻝ ﺯﻧﺪﮔﻰ ﻧﻴﺰ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﻧﺪ. ﺩﺭ ﻛﺎﻓﻰ ﺍﺯ ﺟﺎﺑﺮ ﻧﻘﻞ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺍﻣﺎﻡ ﺑﺎﻗﺮ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﭘﺮﺳﻴﺪﻡ ﺍﺯ ﻗﻮﻝ ﺧﺪﺍ «ﻭ ﻗﻴﻞ ﻣﻦ ﺭﺍﻕ ﻭ ﻇﻦّ ﺍﻧّﻪ ﺍﻟﻔﺮﺍﻕ»؟ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺍﻭ ﻓﺮﺯﻧﺪ ﺁﺩﻡ ﺍﺳﺖ ﭼﻮﻥ ﻣﺮﮒ ﺍﻭ ﺩﺭ ﺭﺳﺪ ﮔﻮﻳﺪ: ﺁﻳﺎ ﻃﺒﻴﺒﻰ ﻫﺴﺖ؟ ﻇَﻦﱠﱠ ﺃَﻧﻪُ ﺍﻟْﻔِﺮﺍﻕُ ﻳﻘﻴﻦ ﻛﻨﺪ ﺑﻪ ﻣﻔﺎﺭﻗﺖ ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ ﻭَ ﺍﻟْﺘَﻔﺖِ ﺍﻟﺴﺎﻕُ ﺑِﺎﻟﺴﺎﻕِ ﺑﻪ ﭘﻴﭽﺪ ﺩﻧﻴﺎ ﺑﻪ ﺁﺧﺮﺕ، ﺳﭙﺲ ﺇِﻟﻰ ﺭَﺑﻚَ ﻳَﻮْﻣَﺌِﺬٍ ﺍﻟْﻤَﺴﺎﻕُ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻣﺴﻴﺮ ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﺭﺏ ﺍﻟﻌﺎﻟﻤﻴﻦ ﺍﺳﺖ «۱»
📚 تفسیر احسن الحدیث
http://yon.ir/Qp8368
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💐💐سلام بر مخاطبان عزيز كانال قران پويان
👈👈به منظور استفاده بيشتر از پتانسيل فكري و قلمي همراهان كانال
كانال قران پويان،امادگي انتشار يادداشتها و نوشته هاي دوستان در زمينه هاي
♻️مرتبط با قران و معارف ديني
♻️مناسبتها
♻️و نقد و بررسي وقايع و رفتارهاي موجود در جامعه براساس مفاهيم قراني
را دارا مي باشد.
دوستان ميتوانند مطالب خود را به نام كاربري زير ارسال نمايند
@farpuy
تحقیق_موضوعی در قرآن
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
منظور از آیات محکم و متشابه در قرآن چیست؟
بخش دوم
روش معصومين در برخورد با محكم ومتشابه چه بوده است؟
پاسخ از علامه طباطبايي
"پيغمبر اكرم (ص) در وصف قرآن مجيد ميفرمايد:
🔺«و ان القرآن لم ينزل ليكذب بعضه بعضا و لكن نزل يصدق بعضه بعضا فما عرفتم فاعملوا به و ما تشابه عليكم فآمنوا به»
🔺(ترجمه: بدرستي قرآن نازل نشده براي اينكه برخي از آن برخي ديگر را تكذيب كند ولي نازل شده كه برخي از آن برخي ديگر را تصديق نمايد پس آنچه را كه فهميديد بآن عمل كنيد و آنچه بشما متشابه شد بآن- تنها- ايمان بياوريد).
امام ششم (ع) ميفرمايد:
🌸«المحكم ما يعمل به و المتشابه ما اشتبه علي جاهله»
(ترجمه: محكم قرآن آن است كه بآن بتوان عمل كرد و متشابه آنست كه بكسيكه نداند مشتبه شود) 🌸
و از روايت استفاده ميشود كه محكم و متشابه نسبي ميباشند و ممكن است آيهاي نسبت بكسي محكم و نسبت بكس ديگر متشابه باشد.👉👉
و از امام هشتم منقول است كه فرمود: «من رد متشابه القرآن الي محكمه هدي الي صراط مستقيم- ثم قال- ان في اخبار نا متشابها كمتشابه القرآن فردوا متشابهها الي محكمها و لا تتبعوا متشابهها فتضلوا»
(ترجمه: كسيكه متشابه قرآن را بمحكم آن رد كرد براه راست هدايت يافت. 👌👌
پس از آن فرمود: بدرستي در اخبار ما متشابه هست مانند متشابه قرآن پس متشابه آنها را بسوي محكم آنها برگردانيد و از خود متشابه پيروي مكنيد كه گمراه ميشويد).👉👉
👈👈چنانكه مشاهده ميشود روايات و خاصه خبر اخير صريح است در اينكه متشابه آيه ايست كه استقلال در افاده مدلول خود نداشته باشد و بواسطه رد بسوي محكمات روشن خواهد شد، نه اينكه هيچگونه راهي براي فهم مدلول آن در دسترس نباشد."
از كتاب قران در اسلام
جهت مطالعه ادامه مطلب،به لینک زیر مراجعه نمایید
http://yon.ir/Qp1595
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛