#قرآن
💮💢#قران،ميزان است. #روايات را بايد با ترازوي قران سنجيد و روايات مخالف قران را كنار گذاشت.
💐 خدا مرحوم علامه عسکري را غريق رحمت کند!
👈ايشان 150 #راوي_جعلي را کشف کرده و بيش از اين هم هست! نه تنها #روايتهاي جعلي، راوي را #جعل کردند!
❗️ مثلاً میگويند فلان شخص گفته است، اصلاً فلان شخص در عالَم وجود ندارد، چه رسد به اينکه روايتي داشته باشد!
👈 150 مورد را ايشان کشف کردند! ائمه و وجود مبارک پيغمبر(عليهم الصلاة و عليهم السلام) فرمودند که «سَتَكْثُرُ بَعدِي الْقالَة عَليَّ»؛ به نام ما دروغ #جعل ميکنند!
♻️خود #قرآن کريم يک کتاب مجمل و مبهم نيست، وقتي نور شد خطوط کلّي خودش را مشخص ميکند، ﴿تِبْيَاناً لِكُلِّ شَيْءٍ﴾ است و نور هست،
👌 پس خطوط کلّي #قرآن مشخص است و ابهامي در خطوط کلّي و اصول نيست؛ اما عمومات آن به وسيله روايات تخصيص پذير است، .
⚖اگر #قرآن ميزان نباشد، بيّن و شفّاف و روشن نباشد و خطوط کلّي آن بيان نشود، چگونه ما آن را ميتوانيم به عنوان ميزان و ترازو قرار بدهيم؟!
💮🔶الميزان که نوشته شده، براساس همين معيار نوشته شده است، براي اينکه #قرآن ترازو است؛ اما ترازو براي کالاست، روايات را که کالاست بايد در ترازو گذاشت و بعد به آن عمل کرد
💫ايت الله جوادي املي
https://goo.gl/CMHABD
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
💠بسم الله الرحمن الرحیم
✅✅اگر مایلید #انس خود با قرآن را پس از ماه مبارک رمضان نیز حفظ کنید،
شما را به گروه #تقرب دعوت می کنیم
تا هر روز #یک_صفحه از قرآن را با #ترجمه به همراه نڪات برگزیده تفسیری مطالعه کنیم.
🌺🌺بامید خدا از روز یڪشنبه 26 اردیبهشت
در 👈#واتساپ و #ایتا با سوره #حشر
ودر 👈#تلگرام با سوره یونس آغاز میڪنیم.
✅لطفا براے سایر علاقه مندان هم فوروارد نمایید.
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
💫گروه تقرب
🔹Eitaa:b2n.ir/E.taqarrob
🔸Tergram:t.me/taqarrob99
🔹WatsApp:b2n.ir/W.taqarrob1
🔸WatsApp:b2n.ir/W.taqarrob2
پگاه آغاز مهربانی
و محبت است..!
پایان خواب و بیخبری ..
در بامداد رودخانه حیات
جاری میشود ..
زلال و پاک ...
پس چون خورشید
مهربان و گرم وخالص باشیم...
سلام
صبحتون بخیر
@quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید؟
"اِن تَتَّقُوااللهَ یَجعَل لَکُم فُرقاناً"
(اگر خدا را [برای خود] صیانت کنید، او قوّه ی تمیز حق از باطل را عطایتان می کند)
انفال/۲۹
به چند نکته برای فهم بهتر ترجمه دقت کن:
۱ - تقوا همه جا به مفهوم پرهیزکاری نیست و در اینجا یعنی در فعل "تَتَّقُوااللهَ"، نیز پرهیز کردن معنا نمی دهد زیرا در این صورت ترجمه آیه می شود؛ "اگر از خدا پرهیز کنید، او..."!!
۲ - ترجمه کردن “اِن تَتَّقُواللهَ” به؛ "اگر تقوای الهی پیشه کنید" هم خالی از اشکال نیست، زیرا "اللهَ" در این جمله، مفعول فعل "تَتَّقُوا" است. حال آنکه "تقوای الهی" یک اضافه ترکیبی است و در اینجا افاده ی مفعولی ندارد.
۳ - ترجمه کردن آن به؛ "اگر از خدا بترسید، او..."، اگرچه ظاهری منطقی می گیرد اما اشکال دیگری پیش می آید و آن اینکه تقوا به معنای ترس نیست. ترس، واژگان قرآنی خود را دارد.
می ماند "صیانت کردن و تَحفّظ"، که البته معنای اصلی خود تقوا نیز هست. اگرچه ترجمه ی فوق الذکر تا بحال متعارف و مرسوم نبوده، اما راستش را بخواهی، آن به حقیقت آیه، هم ظاهراً و هم باطناً نزدیکتر می نماید، همچنانکه در حدیث نبوی نیز آمده: "اِحفظِ اللهَ یَحفظکَ" (خدا را حفظ کن تا او نیز حفظ ات کند). ای دوست! حفظ کردن خدا، یک هنر است، و سالکان این هنر را در سلوک شان می آموزند. زیرا نیک می دانند که این خدا، قهار هم هست و قهر می کند! سالک می داند که معشوق را باید با عشق و تسلیم و توجه، حفظ کرد و از برای خود صیانت نمود. نباید گذاشت با ندانم کاریها و حماقت هایمان، نظرش برگردد و ما را ترک کند و به خودمان واگذارد! "وَاتَّقُوااللهَ" یعنی خدایت را با عشق و اخلاص صیانت کن. حفظش کن. داشته باش اش. اگر بتوانی او را برای خود داشته باشی، او توانایی شناخت حق از باطل را به تو عطا می کند. آن که خدا را دارد، نور خِرَد را دارد و فریب هیچ امر موهومی را نمی خورد. با داشتن خدا، تو آگاه می شوی، به آگاهی او. می فهمی به علم او. در می یابی به بصیرت او. زیرا تو "او" را در خود و با خود داری! پس ای دوست، اگر خدا را داری، خوب حفظش کن. محترمش بدار. و اگر هنوز او را نداری، چنان خودت را برایش جذاب و خواستنی کن تا بسویت آید و رفیق راهت شود.
🖌بر گرفته از مجموعه نکات قرآنی
مسعود ریاعی
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
9⃣2⃣ تدبر در سوره #طاها
🔹پیام های آیات ۱۲۵-۱۱۵ سوره طه از تفسیر نور
۱- سجده فرشتگان بر آدم،به دستور خداوند بر کرامت های والای آدم ونشانه ی برتری او بر آنها بود وگرنه ابلیس نمی گفت: «أَنَا خَیْرٌ مِنْهُ» «اسْجُدُوا لِآدَمَ»
۲- زن و مرد،هر دو در تیررس تبلیغات دشمن و وسوسه های شیطان قرار دارند.
«عَدُوٌّ لَکَ وَ لِزَوْجِکَ»
۳- نیازها و خواسته های اولیّه ی انسان در چهار چیز نمود پیدا می کند:گرسنگی و تشنگی که مشقّت درونی است وبرهنگی وبی مسکنی که مشقّت بیرونی است و در آیه به هر چهار مورد اشاره شده است. «أَلاّ تَجُوعَ لا تَعْری لا تَظْمَؤُا لا تَضْحی»
۴- راه نفوذ شیطان،تمایلات انسانی است. «هَلْ أَدُلُّکَ عَلی شَجَرَهِ الْخُلْدِ» (شیطان بر نیازها وخواسته های آدمی آگاه بوده است لذا آدم را از راه میل به جاودانگی، اغفال کرد.آری آرزوهای طولانی ودراز،انسان را به گناه می کشاند.)
۵- شیاطین از نام ها و عناوین زیبا و جذاب برای انحراف مردم و مقاصد شوم خود استفاده می کنند. «هَلْ أَدُلُّکَ عَلی شَجَرَهِ الْخُلْدِ»
۶- دروغ،ابزار شیطان برای فریفتن انسان هاست. «هَلْ أَدُلُّکَ عَلی شَجَرَهِ الْخُلْدِ»
۷- ظاهر شدن زشتی ها وبرهنگی،اوّلین اثر عصیان آدم بود. «فَبَدَتْ لَهُما»
۸- پوشش برای انسان،کرامت وزیبایی،وبرهنگی،پستی وزشتی است.
«سَوْآتُهُما»
۹- لقمه ی نابجا،سبب ریختن شرم وحیا و ظهور زشتی ها می شود. فَأَکَلا ... فَبَدَتْ لَهُما سَوْآتُهُما
۱۰- پیامدهای گناه برای تمامی مرتکبان آن یکسان نیست. فَأَکَلا ... عَصی آدَمُ (با اینکه هر دو نافرمانی کرده و از درخت ممنوعه خوردند،ولی معصیت به آدم نسبت داده شده است.)
۱۱- گناه سبب محرومیت انسان می شود. عَصی ... فَغَوی
۱۲- در گزینش افراد به سرشت پاک آنها توجّه کنید و یکی دو لغرش را ملاک ردّ انتخاب قرار ندهید. «ثُمَّ اجْتَباهُ رَبُّهُ فَتابَ عَلَیْه
۱۳- پذیرش توبه،از شئون ربوبیت الهی است. «ثُمَّ اجْتَباهُ رَبُّهُ فَتابَ عَلَیْهِ»
۱۴- به جای طرد نیروهای خلافکار،آنها را با عفو،جذب و هدایت کنیم. «فَتابَ عَلَیْهِ وَ هَدی»
۱۵- اوّلین بشارت به آدم،آمدن رهنمودهای الهی است که با پیروی از آنها راه برای سعادت و برگشت به بهشت باز می شود. اِهْبِطا - فَمَنِ اتَّبَعَ ...
۱۶- در مدیریت و تربیت،حتّی اگر بنا به مصالحی فرمان اخراج دادیم باز هم وسیله ی رشد وبازسازی او را فراهم کنیم. اِهْبِطا - یَأْتِیَنَّکُمْ مِنِّی هُدیً ...
۱۷- انسان ها در انتخاب آزادند. «فَمَنِ اتَّبَعَ»
۱۸- خوشبختی و نجات انسان،در سایه ی پیروی از اوامر الهی است. «فَمَنِ اتَّبَعَ هُدایَ فَلا یَضِلُّ وَ لا یَشْقی»
۱۹- دوری از یاد خدا مایه اضطراب،حیرت و حسرت است،هر چند تمکّن مالی بالا باشد. مَنْ أَعْرَضَ ...
۲۰- زندگی آرام و شیرین،فقط در پرتو یاد و ذکر خداست. «مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْرِی»
۲۱- کسی که در دنیا چشم جانش را بر روی حقایق بست،در قیامت کور محشور خواهد شد. «مَنْ أَعْرَضَ - یَوْمَ الْقِیامَهِ أَعْمی»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛