💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_انعام آیه 69 تا 73
📄#صفحـہ_136
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_136
❇️#آیه69انعام
💠وَ ما عَلَی الَّذِينَ يَتَّقُونَ مِنْ حِسابِهِمْ مِنْ شَيْءٍ وَ لكِنْ ذِكْری لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ (۶۹/انعام)
🌱كسانی كه پروا پيشه كردند، به گناه ستمكاران بازخواست نخواهند شد، ولی بايد آنان را پند دهند تا شايد پرهيزكار شوند.
🔹رعايت اهمّ و مهمّ در مسائل، از اصول عقلی و اسلامی است. شنيدن موقّتی ياوهها به قصد پاسخگويی يا نجات منحرفان، جايز است. «وَ ما عَلَی الَّذِينَ يَتَّقُونَ مِنْ حِسابِهِمْ مِنْ شَيْءٍ»
🔹تقوا وسيلهی حفاظت و بيمهی انسان در مقابل گناه است. (مثل لباس ضد حريق، برای مأموران آتش نشانی) «وَ ما عَلَی الَّذِينَ يَتَّقُونَ»
🔹از همنشينی با ياوهسرايان پرهيز كنيم وسخنانشان را استماع نكنيم، ولی اگر به ناچار چيزی به گوش ما، رسيد مانعی ندارد. ما عَلَی الَّذِينَ يَتَّقُونَ ... مِنْ شَيْءٍ
🔹علاوه بر تقوای خود، بايد به فكر متّقی كردن ديگران نيز باشيم. «وَ لكِنْ ذِكْری لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ»
📚تفسير نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_136
❇️آنها كه #دين_حق را به بازی گرفتهاند
💠وَ ذَرِ الَّذِينَ اتَّخَذُوا دِينَهُمْ لَعِباً وَ لَهْواً وَ غَرَّتْهُمُ الْحَياةُ الدُّنْيا وَ ذَكِّرْ بِهِ أَنْ تُبْسَلَ نَفْسٌ بِما كَسَبَتْ لَيْسَ لَها مِنْ دُونِ اللَّـهِ وَلِيٌّ وَ لا شَفِيعٌ وَ إِنْ تَعْدِلْ كُلَّ عَدْلٍ لا يُؤْخَذْ مِنْها أُولئِكَ الَّذِينَ أُبْسِلُوا بِما كَسَبُوا لَهُمْ شَرابٌ مِنْ حَمِيمٍ وَ عَذابٌ أَلِيمٌ بِما كانُوا يَكْفُرُونَ
🌱کسانی را که دینشان را به بازی و سرگرمی گرفتهاند و زندگی دنیا آنان را فریفته است، رها کن و بهوسیلهی قرآن یادآوری کن که مبادا کسی به سزای کارهایش، (از رحمت الهی) محروم و تسلیم (عذاب) شود. (در آن زمان،) جز خدا هیچ سرپرست و شفاعتکنندهای نخواهد داشت، و اگر (برای رهایی از عذاب،) هر گونه عوضی بدهد، از او پذیرفته نخواهد شد. آنان، کسانی هستند که به سزای کارهایشان، (از رحمت الهی) محروم و تسلیم (عذاب) شدند. آنان، به سزای کفرشان، نوشیدنیای از آب جوشان و عذابی دردناک خواهند داشت.
أنعام - ۷۰
🔷✨اين آيه در حقيقت بحث آيه قبل را تكميل میكند و به پيامبر ص دستور میدهد" از كسانی كه دين و آئين خود را به شوخی گرفتهاند و يك مشت بازی و سرگرمی را به حساب دين میگذارند و زندگی دنيا و امكانات مادی آنها را مغرور ساخته، اعراض كند و آنها را به حال خود واگذارد" (وَ ذَرِ الَّذِينَ اتَّخَذُوا دِينَهُمْ لَعِباً وَ لَهْواً وَ غَرَّتْهُمُ الْحَياةُ الدُّنْيا) بديهی است دستور به ترك كردن اين گونه اشخاص هيچگونه منافاتی با مساله جهاد ندارد زيرا جهاد دارای شرائطی است، و بیاعتنايی به كفار دارای شرائط و ظروف ديگر، و هر كدام از اين دو در جای خود بايد انجام گيرد، گاهی لازم است با بیاعتنايی مخالفان را كوبيد و گاهی با مبارزه و جهاد و كشيدن اسلحه، و اينكه بعضی تصور كردهاند آيات جهاد، آيه فوق را نسخ كرده كاملا بی اساس است.
🔷✨در حقيقت آيه فوق اشاره به اين است كه آئين آنها از نظر محتوا پوچ و واهی است و نام دين را بر يك مشت اعمالی كه به كارهای كودكان و سرگرمیهای بزرگسالان شبيهتر است گذاردهاند اين چنين افراد قابل بحث و گفتگو نيستند و لذا دستور میدهد از آنها روی بگردان و به آنها و مذهب توخاليشان اعتنا مكن.
👈از آنچه گفتيم معلوم شد كه منظور از" دينهم" همان آئين شرك و بت پرستی است كه آنها داشتند و اين احتمال كه منظور از آن" دين حق" باشد، و اضافه دين به آنها به خاطر فطری بودن دين بوده باشد بسيار بعيد بنظر میرسد.
👌احتمال ديگری در تفسير آيه وجود دارد و آن اينكه قرآن اشاره به جمعی از كفار میكند كه حتی نسبت به آئين خود به عنوان يك بازی و سرگرمی مینگريستند و هرگز به عنوان يك مطلب جدی روی آن فكر نمیكردند، يعنی در بیايمانی نيز بیايمان بودند و به مبانی مذهب بی اساسشان نيز وفادار نبودند.
👈و در هر حال آيه اختصاصی به كفار ندارد و شامل حال همه كسانی میشود كه مقدسات و احكام الهی را بازيچه نيل به هدفهای مادی و شخصی قرار میدهند دين را آلت دنيا و حكم خدا را بازيچه اغراض شخصی میسازند.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
2⃣3⃣ تدبر در سوره #اسرا
اساسی ترین قوانین
در این سوره اولین «احکام» بیان شده است.
ظاهراً مجتمع مسلمین در مقطع نزول این سوره به حدی از رشد و بلوغ رسیده که دیگر شایسته «وضع مقررات» شده است.
البته قبلاً در سوره های معارج و مؤمنون نوعی «چک لیست» دیدیم، اما آنها جنبه اخلاقی و ارشادی داشتند و «برای عموم» نبودند بلکه الگوهای ارائه شده ای بودند تا کسانی که استعداد و تمایل بیشتری برای رشد دارند، خود را از روی آنها بسازند.
اما آیات این پاراگراف کاملاً فرق می کند و «برای عموم» است و چون ساده و عام است می توان آنها را «قانون اساسی مجتمع اسلامی» خواند و البته چون فقرات آن واضح و بی ابهام است شرح چندانی نمی طلبد.
فقط می توان گفت که حتی هر خوانند کم دقتی هم می فهمد که چیزهائی در آن هست که از نظر قانون گذار «مهمترین» است و چیزهائی هم هست که «بسیار مهم» است و چیزهائی هم هست که «مهم» است. مثلاً:
👈🏻مهمترین ها: 1- توحید با سه بار تأکید (در آیه های 22 و 23 و 39)، 2- رعایت والدین با دو بار تأکید (در آیه های 23 و 24)، 3- رعایت ضعفا با چند بار تأکید (در آیه های 26 و 28 و 34)
👈🏻بسیار مهم ها: 1- اعتدال و میانه¬روی (آیه های 26 و 27 و 29)، 2- اخلاص (آیه 25)، 3- توکل (آیه 31)، 4- رعایت حقوق دیگران (آیه 35)
👈🏻مهم ها: 1- دوری از زنا (آیه 32)، 2- دوری از قتل (آیه 33)، 3- دوری از پیگیری چیزی که علمش را نداری (آیه 36)، 4- دوری از خودپسندی (آیه 37) ضمناً باید راجع به آن جاهائی که پیامبر(ص) مورد عتاب ( یا هشدار خیلی شدید) قرار گرفته ، (آیه 22 و 39) به توضیحی که درسوره عبس عرض کرده ایم توجه کنید .
❓چرا برخی آیات خطاب به جمع و برخی خطاب به شخص مفرد است؟
از آیات همین پاراگراف معلوم میشود برخی از اموری که بعدا صراحتا گناه قلمداد شد و ممنوع گردید ، در هنگام نزول این آیات شایع بوده و هنوز زود بود که شارع مقدس به آنها بطور سفت و سخت بپردازد.
اینها مواردی است که به صیغه جمع ذکر شده،
اما ، در همین زمان مواردی هم وجود داشته که فقط در سطح نخبگان و سردمداران مورد ابتلاء بوده ، و گرچه اهمیت آنها چه بسا از اهمیت موارد نوع اول (از لحاظ تاثیرگذاری روی زندگی و جریان امور) بیشتر هم بوده ، اما مرتکبین آنها ، به علت اشتغال به مناصب بالاتر ، از لحاظ تعداد ، کمتر از بقیه بوده و میباشند (و در قوم و قبیله خویش به نسبت بقیه تک حساب میشوند) خطاب های مفرد مربوط به اینها است .
از تفسير مرحوم گنجه اي
https://b2n.ir/m41693
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛