eitaa logo
قران پویان
475 دنبال‌کننده
6هزار عکس
699 ویدیو
623 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 160 تا 163 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠وَ سْئَلْهُمْ عَنِ الْقَرْيَةِ الَّتِي كانَتْ حاضِرَةَ الْبَحْرِ إِذْ يَعْدُونَ فِي السَّبْتِ إِذْ تَأْتِيهِمْ حِيتانُهُمْ يَوْمَ سَبْتِهِمْ شُرَّعاً وَ يَوْمَ لا يَسْبِتُونَ لا تَأْتِيهِمْ كَذلِكَ نَبْلُوهُمْ بِما كانُوا يَفْسُقُونَ 🌱از آنان درباره‌ی (اهالی) شهری که در کنار دریا بود، بپرس؛ آنگاه که در مورد (حرمت صید روزهای) شنبه، از حد می‌گذشتند؛ هنگامی‌ که روزهای شنبه، ماهیانشان آشکارا روی آب می‌آمدند (و در دسترس بودند)، و روزهایی که لازم نبود حرمت روز شنبه را حفظ کنند، نزدشان نمی‌آمدند. (آری،) بدین‌سان آنان را به سبب نافرمانی‌شان آزمایش می‌کردیم. أعراف - ۱۶۳ 🔷✨گاهی آزمايش الهی، در صحنه‌هايی است كه تمايلات انسان به اوج می‌رسد، چنانكه در اين آيه منع از صيد و آزمايش در حالی است كه ماهی‌ها بيشتر خود را نشان می‌دهند، «تَأْتِيهِمْ حِيتانُهُمْ» يا در آيه‌ی ۹۴ سوره‌ی مائده كه سخن از تحريم شكار در حالت احرام است، می‌خوانيم: «لَيَبْلُوَنَّكُمُ اللَّهُ بِشَيْ‌ءٍ مِنَ الصَّيْدِ تَنالُهُ أَيْدِيكُمْ وَ رِماحُكُمْ» آنجا كه شكار، در دسترس و در تيررس است، منع صيد در آن حالت، يك آزمايش الهی است. ‏🔹قانون‌شكنی نياكان، نسل‌های بعدی را نيز شرمنده می‌كند. وَ سْئَلْهُمْ‌ ... ‏ 🔹نقل خصلت‌های زشت نياكان كه به خاطر آنها تنبيه شده‌اند، برای عبرت ديگران مانعی ندارد. «عَنِ الْقَرْيَةِ الَّتِي» ‏ 🔹ساحل‌نشينی و گذران زندگی از طريق ماهی‌گيری، در طول تاريخ بوده است. ‏كانَتْ حاضِرَةَ الْبَحْرِ ... ‏ 🔹چهره‌ی واقعی گناه، با توجيه و حيله، عوض نمی‌شود. (ساختن حوضچه‌های كنار دريا برای صيد روز بعد) «يَعْدُونَ فِي السَّبْتِ» ‏ 🔹ماهيان دريا، به اراده‌ی الهی قدرت تشخيص روزهای هفته و افراد صيّاد را پيدا می‌كنند. تَأْتِيهِمْ‌ ... لا تَأْتِيهِمْ‌ ‏ 🔹جلوه‌های دنيايی و مادّی، يكی از آزمايش‌های الهی است. «كَذلِكَ نَبْلُوهُمْ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 3⃣6⃣ تدبر در سوره 🔹نکات فراز آیات ۷۲-۷۱ سوره اسراء از تفسیر نور ۱- مفهوم اعمي در دنیا و اخرت چيست؟ در این خصوص در سوره طه ذیل آیه ۱۲۴ (و من اعرض عن ذکری...و نحشره یوم القیامه اعمی)نیز توضیحی ارایه شد. ابتدا نگاهي به معناي دقيق كلمه اعمي بياندازيم : اعمی از ریشه عمی : اصل الواحد در ماده، از دست دادن بصر است و در ماده بصر گفتيم كه آن، عبارت است از : علم حاصل از نظر (ديدن) با چشم يا قلب. پس عَمي؛ فقدان علمِ حاصل از نظر (بينايي) چشم يا قلب است. پس از مصاديق آن : از دست دادن دو چشم بينا و از دست دادن بصيرت باطني و از دست دادن هدايت و رَشاد، به واسطه گمراهي و جهل است. التحقيق في كلمات القران در آیات ۴۵ و ۴۶ عنوان شد که مخالفان پیامبر بعلت باورها و رفتارهای غلط قلب و گوششان سنگین شده و پیامهای قران بر نفرت و اعراض انها میافزایدو بهره گیری از هدایت قران را از دست میدهند.لذا اعمی هستند. در سوره طه نیز بیان شد که در قیامت نیز اين فرد، منزوي و فراموش شده است واطلاع به بعضي اخبار و رويدادهاي قيامت ندارد . و به همين دليل لفظ اعمی برای او استفاده شده بود.اين معنا با آيه ۶۶ سوره مباركه قصص نيز همخواني دارد. وَيَوْمَ يُنَادِيهِمْ فَيَقُولُ مَاذَا أَجَبْتُمُ الْمُرْسَلِينَ/ فَعَمِيَتْ عَلَيْهِمُ الْأَنْبَاءُ يَوْمَئِذٍ، و روزی را كه [خدا] آنان را ندا درمیدهد و میفرمايد: فرستادگان [ما] را چه پاسخ داديد؟/ پس در آن روز اخبار بر ايشان پوشيده گردد. در آیه ۹۶ همین سوره نیز فرموده کسانی که هدایت الهی را نپذیرند، وَنَحْشُرُهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ عَلَى وُجُوهِهِمْ عُمْيًا وَبُكْمًا وَصُمًّا مَّأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ 🖌آقای سید کاظم فرهنگ https://b2n.ir/m41693 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌴 نمونه‌ای از رفتار اخلاقی پیامبر(ص)؛ نه تنها «عفو»، بلکه «صفح» 🌹 ۲۷ رجب، سالروز مبعث مبارک حضرت خاتم‌الانبیاء(ص) تهنیت باد! 💠انَس بن مالک در خانه رسول خدا صلی الله علیه و آله خدمت می‌کرد. می‌گوید رسول اکرم(ص) در بسیاری از اوقات روزه می‏‌گرفتند و بعد هم غذای بسیار ساده‌ای، چه هنگام سحر و چه افطار می‌خوردند و معمولًا افطاری ایشان یک مقدار شیر بود که من تهیه می‌کردم. یک شب که ایشان با عده‌ای از صحابه بودند خیلی دیر به منزل آمدند، آن قدر دیر که من خیال کردم ایشان در منزل یکی از اصحاب افطار کرده‌اند. 🍃🥛 من هم شیر را خودم خوردم وبعد هم رفتم و خوابیدم. وقتی که رسول اکرم(ص) آمدند حس کردم که ایشان هنوز افطار نکرده‌اند (ظاهراً انس بن مالک از کسی پرسید که آیا رسول اکرم صلی الله علیه و آله امشب جایی مهمان بودند و او گفت نه). هیچ چیز دیگری هم در دسترس نبود. رفتم و خودم را مخفی کردم. ایشان وقتی دیدند چیزی موجود نیست رفتند و خوابیدند. انس که خود قصه را بازگو کرده است و نه رسول اکرم، می‌گوید: رسول اکرم(ص) تا زنده بودند چیزی در این مورد به روی من نیاوردند. 👈این را می‌گویند . قرآن می‌فرماید عفو کنید و صفح کنید.‏ صفح با عفو تفاوت دارد. وقتی کسی کار خطایی می‌کند هم استحقاق معاقبه و مجازات دارد و هم استحقاق ملامت. ، گذشت از مجازات است ولی صفح یک درجه بالاتر است. صفح این است که انسان نه تنها آن مجازات معمول را انجام نمی‌دهد بلکه اصلًا نامش را هم نمی‌برد، به روی طرف هم نمی‌آورد، اسمش را هم نمی‌برد و لهذا اولیاءالله همیشه مقامی بالاتر از عفو دارند یعنی عفو آنها به‌صورت صفح است. 📚 استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج۷، ص۲۰۴ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛