#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_195
❇️#منافقان_بهانه_تراش
💠وَ مِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ ائْذَنْ لِي وَ لا تَفْتِنِّي أَلا فِي الْفِتْنَةِ سَقَطُوا وَ إِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحِيطَةٌ بِالْكافِرِينَ
🌱برخی از آنان میگویند: «به ما اجازهی (ترک جهاد) بده و ما را به (گناه و) فتنه مینداز.» آگاه باشید که آنان (با این کفر و نفاقشان، هماکنون) در فتنه (و گناه) سقوط کردهاند. (آری؛) قطعاً جهنّم بر کافران احاطه دارد.
توبه - ۴۹
👈در اينجا به چند نكته بايد توجه كرد:
🔷✨يكی از راههای شناخت گروه منافقان در هر جامعهای دقت در طرز استدلال آنها و عذرهايی است كه برای ترك انجام وظائف لازم میآورند چگونگی اين عذرها به خوبی باطن آنها را روشن میسازد.
آنها غالبا به يك سلسله موضوعات جزئی و ناچيز و گاهی مضحك و خنده آور متشبث میشوند تا موضوعات مهم و كلی را ناديده بگيرند، و برای اغفال افراد با ايمان به گمان خود از الفبای فكری آنها استفاده میكنند، و پای مسائل شرعی و دستور خدا و پيامبر را به ميان میكشند، در حالی كه در ميان گناه غوطهورند و شمشير به دست گرفته بر پيامبر ص و آئين او میتازند.
🔷✨مفسران در تفسير جمله" و إِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحِيطَةٌ بِالْكافِرِينَ" گفتگوهای مختلفی دارند بعضی میگويند اين جمله كنايه از آن است كه عوامل و اسباب ورود به جهنم يعنی گناهان آنها را احاطه كرده است.
و بعضی گفتهاند كه اين از قبيل حوادث حتمی آينده است كه به صورت" ماضی" يا" حال" بيان میشود، يعنی به طور قطع در آينده جهنم آنها را در بر خواهد گرفت.
👈ولی اين احتمال نيز وجود دارد كه جمله را به معنی حقيقیاش تفسير كنيم و بگوئيم هم اكنون جهنم موجود است و در باطن و درون اين جهان قرار دارد و آنها در ميان جهنم هستند، اگر چه هنوز فرمان تاثير كردن آن صادر نشده است، همانگونه كه بهشت نيز هم اكنون وجود دارد و در باطن و درون اين جهان به همه احاطه كرده است منتها بهشتيان چون تناسب با بهشت دارند با آن مرتبط خواهند بود و دوزخيان چون متناسب با دوزخند با دوزخ.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_195
❇️#آیه51توبه
💠قُلْ لَنْ يُصِيبَنا إِلاَّ ما كَتَبَ اللَّهُ لَنا هُوَ مَوْلانا وَ عَلَی اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ (۵۱/توبه)
🌱بگو: هرگز جز آنچه خداوند برای ما مقرّر كرده است، به ما نخواهد رسيد.
او مولای ماست و مؤمنان بايد تنها بر خداوند توكّل كنند.
🔹رهبر و امّت در غم و شادی شريك همند. آيهی قبل «تُصِبْكَ» اينجا «يُصِيبَنا»
🔹ما مأمور به تكليفيم، نه ضامن نتيجه. جهاد میكنيم، ولی مقدّرات به دست خداست. «إِلَّا ما كَتَبَ اللَّهُ لَنا»
🔹مؤمنان واقعی حتّی سختیهای جبهه را در راستای منافع و مصالح خود میبينند. «كَتَبَ اللَّهُ لَنا»
🔹مقدّرات انسان، از پيش نوشته شده است. «كَتَبَ اللَّهُ لَنا»
🔹آنچه خداوند برای مؤمن مقدّر كرده خير است، چون مولی برای بندهاش، بد نمینويسد. «كَتَبَ اللَّهُ لَنا هُوَ مَوْلانا»
🔹مؤمن، خود را تحت ولايت خدا میداند. «هُوَ مَوْلانا»
🔹بالاترين درجهی توحيد، حركت در مدار قانون الهی و سپردن سرنوشت به دست خدای حكيم است. «هُوَ مَوْلانا»
🔹تنها بايد بر خدا تكيه كرد. «عَلَی اللَّهِ»
🔹شرط ايمان، توكّل بر خداست. «فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
.
#آیههاینور
بِسْمِ ٱللهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِيمِ
ذَلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ خَالِقُ كُلِّ
شَیْءٍ فَاعْبُدُوهُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَیْءٍ وَكِيلٌ
این است خدا پروردگار شما، جز او معبودی نیست،
آفریننده همه چیز است ؛ پس تنها او را بپرستید،
و او کارساز هر چیز است.
لا تُدْرِکُهُ الْأَبْصارُ وَ هُوَ يُدْرِکُ الْأَبْصارَ
ديدگان او را درنيابد و او ديدگان را دريابد.
🌷سوره مبارکه انعام : آیه ١٠٢ ، ۱۰۳
🆔️ @quranpuyan
💠 #فلسفه_خاص_اسلام درباره #حقوق_خانوادگی:
🛑قسمت چهلم :
#طلاق در قران
اهمیت صلح و انصراف از طلاق در اسلام
🌐طبیعت #صلح_خانوادگی با سایر صلحها جداست.
👈به طور قطع در میان زن و مرد باید #صلح_وسازش برقرار باشد. اما صلح و سازشی كه در زندگی #زناشویی باید حكمفرما باشد با صلح و سازشی كه میان دو همكار، دو شریك، دو همسایه، دو دولت مجاور و هم مرز باید برقرار باشد تفاوت بسیار دارد.
صلح و سازش در زندگی زناشویی نظیر صلح و سازشی است كه میان پدران و مادران با فرزندان باید برقرار باشد كه مساوی است با گذشت و فداكاری و علاقه مندی به سرنوشت یكدیگر و شكستن حصار دوگانگی و سعادت او را سعادت خود دانستن و بدبختی او را بدبختی خود دانستن، برخلاف صلح و سازش میان دو همكار یا دو شریك یا دو همسایه یا دو دولت مجاور.
این گونه صلحها عبارت است از عدم تعرض و عدم تجاوز به حقوق یكدیگر. در میان دو دولت متخاصم «صلح مسلح» هم كافی است. اگر نیروی سومی دخالت كند و نوار مرزی دو كشور را اشغال كند و مانع تصادم نیروهای دو كشور شود، صلح برقرار شده است زیرا صلح سیاسی جز عدم تعرض و عدم تصادم مفهومی ندارد.
اما صلح خانوادگی غیر از صلح سیاسی است. در صلح خانوادگی عدم تجاوز به حقوق یكدیگر كافی نیست، از صلح مسلح كاری ساخته نیست. چیزی بالاتر و اساسی تر ضرورت دارد؛ اتحاد و یگانگی و آمیخته شدن روحها باید تحقق پذیرد، همچنانكه در صلح و سازش میان پدران و فرزندان نیز چیزی بالاتر از عدم تعرض ضروری است.
در اینجا ذكر دو مطلب لازم است:
اسلام از هر عامل #انصراف از طلاق استقبال می كند.
1. ممكن است بعضی افراد از گفته های پیش چنین نتیجه گیری كنند كه ما مدعی هستیم برای طلاق مرد هیچ گونه مانعی نباید به وجود آورد؛ همینكه مردی تصمیم به طلاق گرفت باید راه را از هر جهت به روی او باز گذاشت. خیر، چنین نیست.
👈آنچه ما در باره ی نظر اسلام گفتیم فقط این بود كه از زور و جبر قانون نباید به عنوان مانع در جلو مرد استفاده كرد. اسلام از هر چیزی كه مرد را از طلاق منصرف كند استقبال می كند. اسلام به هر حال یكی از اموری كه موجب انصراف مردان از طلاق می گردد لزوم حضور عدلین است اگر به صورت صحیحی عمل بشود. اسلام برای ازدواج كه آغاز پیمان است حضور عدلین را شرط ندانسته است زیرا نمی خواسته است عملاً موجبات تأخیر افتادن كار خیری را فراهم كند، ولی برای طلاق با اینكه پایان كار است حضور عدلین را شرط دانسته است.
💢🌐همچنین اسلام در مورد ازدواج عادت ماهانه ی زن را مانع وقوع عقد قرار نداده است اما آن را مانع وقوع طلاق قرار داده است، با اینكه- چنانكه می دانیم- عادت ماهانه ی زن چون مانع آمیزش زناشویی زن و مرد است با ازدواج مربوط می شود نه با طلاق كه فصل جدایی است و زن و مرد از آن به بعد با هم كاری ندارند. قاعدتاً می بایست اسلام اجرای صیغه ی ازدواج را در حال عادت ماهانه ی زن جایز نشمارد، زیرا ممكن است زن و مردی كه تازه به هم می رسند رعایت لزوم پرهیز در وقت عادت را نكنند برخلاف طلاق كه فصل جدایی است و عادت ماهانه در آن تأثیر ندارد. ولی اسلام از آنجا كه طرفدار «وصل» و مخالف «فصل» است، زمان عادت را مانع صحت طلاق قرار داده ولی مانع صحت عقد ازدواج قرار نداده است. در بعضی از مواقع سه ماه «تربّص» لازم است تا اجازه ی صیغه ی طلاق داده شود.
بدیهی است اینهمه عایق و مانع ایجاد كردن به منظور این است كه در این مدت ناراحتیها و عصبانیتهایی كه موجب تصمیم به #طلاق شده است از میان برود و زن و مرد به زندگی عادی خود برگردند.
بعلاوه، آنجا كه كراهت از طرف مرد باشد و طلاق به صورت رجعی صورت گیرد، مدتی را به نام «عده» برای مرد مهلت قرار داده كه می تواند در آن مدت رجوع كند.
🌐اسلام به ملاحظه ی اینكه هزینه ی ازدواج و هزینه ی عده و نگهداری فرزندان را به عهده ی مرد گذاشته است، یك مانع عملی برای مرد تراشیده است. مردی كه بخواهد زن خود را طلاق دهد و زن دیگر بگیرد باید نفقه ی عده ی زن اول را بدهد، هزینه ی فرزندانی كه از او دارد بر عهده بگیرد، برای زن نو مهر قرار دهد و از نو زیر بار هزینه ی زندگی او و فرزندانی كه بعداً از او متولد می شود برود.
👈این امور بعلاوه ی مسؤولیت سرپرستی كودكان بی مادر، دورنمای وحشتناكی از #طلاق برای مرد می سازد و خود به خود جلو تصمیم او را به طلاق می گیرد.
مجموعه آثار شهید مطهری . ج19، ص: 274
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_توبه آیه 55 تا 61
📄#صفحـہ_196
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan