#دعاهای_روزانه
فرازی از دعای عرفه
🌼 اللّٰهُمَّ اجْعَلْنِی أَخْشاکَ کَأَنِّی أَراکَ ، وَأَسْعِدْنِی بِتَقْواکَ ، وَلَا تُشْقِنِی بِمَعْصِیَتِکَ ،
🌸🤲 خدايا ! من را آزرم ناک خويش قرار ده آنسان که انگار ميبينمت. من را آنگونه حيامند کن که گويي حضور عزيزت را احساس ميکنم. خدايا! من را با تقواي خودت سعادتمند گردان و با مرکب نافرمانيات به وادي شقاوت وبدبختی ام مکشان .
💫ترجمه: دکتر علی شریعتی
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_یوسف آیات 64 تا 69
📄#صفحـہ_243
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
243-yousef-ta.mp3
5.1M
#صوت_تفسیر #صفحه_243 سوره مبارکه #یوسف
#سوره_12
#جزء_13
مفسر: استاد قرائتی
www.quran-365.ir
@quran_365
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_243
❇️#آیه66یوسف
💠قال لن ارسله معکم حتی تؤتون موثقا من الله لتاتننی به الا ان یحاطبکم فلما اتوه موثقهم قال الله علی ما نقول وکیل66/یوسف
🌱یعقوب گفت : هرگز او را باشما نمی فرستم جز آنکه پیمان محکمی از جانب خدا بدهید که او را حتما نزدمن خواهید آورد، مگر اینکه عاملی خارج از قدرت شما بر شما احاطه یابد، وهنگامی که آنان پیمان موثق خود را در اختیار پدر گذاشتند، یعقوب گفت :خداوند نسبت به آنچه می گوئیم ناظر و حافظ است.
🔷✨(موثق ) یعنی وثیقه و امری که مورد اعتماد باشد و (موثقا من الله )امریست که هم مورد اعتماد بوده و هم به خدای تعالی مرتبط باشد، مثل عهد و قسمی که احترام به خداوند به منزله ضمانت اجرای آن است . پس یعقوب به فرزندانش گفت : که هرگز برادرتان را با شما روانه نمی کنم ،جز آنکه عهد ببندید و سوگندی بخورید که ملتزم باشید او را به نزد من بازگردانید و از آنجا که وفای به عهد و پیمان وابسته به قدرت شخص است ، لذافرمود: مگر در موردی که دچار گرفتاری شوید و قدرت و استطاعت از شماسلب شود و خداوند هم بر این گفتگو و عهد و پیمان ما ناظر و وکیل است که هرطرف به آنچه ملتزم شده عمل کند و اگر کسی تخلف کرد خداوند او را مجازات کرده و حق طرف مقابل را از وی بستاند.
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_243
❇️#آیه68یوسف
💠وَ لَمَّا دَخَلُوا مِنْ حَيْثُ أَمَرَهُمْ أَبُوهُمْ ما كانَ يُغْنِي عَنْهُمْ مِنَ اللَّهِ مِنْ شَيْءٍ إِلاَّ حاجَةً فِي نَفْسِ يَعْقُوبَ قَضاها وَ إِنَّهُ لَذُو عِلْمٍ لِما عَلَّمْناهُ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ (۶۸/یوسف)
🌱و چون از همانجا كه پدرشان دستورشان داده بود وارد (مصر) شدند، اين كار در برابر اراده خداوند هيچ سودشان نبخشيد، جز آنكه نيازی در دل يعقوب بود كه عملی شد. (تنها اثر ورود از چند دروازه حفظ از چشم زخم و رسيدن برادران، به خصوص بنيامين به يوسف بود كه عملی شد و اثر ديگری نداشت) و البتّه (يعقوب) بخاطر آنچه به او آموزش داده بوديم دارای علمی (فراوان) بود ولی بيشتر مردم آگاه نيستند.
🔹رسيدن بنيامين به يوسف عليه السلام و خارج شدن يوسف از تنهايی، هر چند به صورت اتهام سرقت باشد.
🔹سرعت بخشيدن به وصال پدر و پسر كه در آينده به آن اشاره خواهد شد.
🔹انجام وظيفه، بدون آنكه ضامن نتيجهی آن باشد. حاجت يعقوب آن است كه در مقدّمات كار كوتاهی نشود و از يك در وارد نشوند، ولی آنچه خواهد شد به دست خداوند است.
🔹تجربههای تلخ، انسان را باادب میكند و سخنان بزرگان را میپذيرد. «وَ لَمَّا دَخَلُوا مِنْ حَيْثُ أَمَرَهُمْ أَبُوهُمْ»
🔹اطاعت از پدر لازم و ارزشمند است. «دَخَلُوا مِنْ حَيْثُ أَمَرَهُمْ أَبُوهُمْ»
🔹اگر از بیادبی افراد گفتيد، از ادب آنان نيز بگوييد. ادْخُلُوا ... أَبُوهُمْ (اگر برادران قبلًا نسبت ضلالت به پدر میدادند، امروز تسليم امر پدر شدند.)
🔹محاسبات و دقتّ و برنامهريزیها با وجود ارادهی الهی كارساز است، آنجا كه نخواهد كارساز نيست. «ما كانَ يُغْنِي عَنْهُمْ مِنَ اللَّهِ مِنْ شَيْءٍ»
🔹يعقوب، بر مطالب واسراری آگاه بود كه مصلحت نمیدانست بازگو كند.
«حاجَةً فِي نَفْسِ يَعْقُوبَ»
🔹دعا وحاجت اوليای خدا، مستجاب میشود. «حاجَةً فِي نَفْسِ يَعْقُوبَ قَضاها»
🔹علم انبيا از جانب خداوند است. «عَلَّمْناهُ»
🔹بيشتر مردم عالمان حقيقی را نمیشناسند. «عَلَّمْناهُ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ»*
🔹بيشتر مردم، به اسباب و علل چشم میدوزند و از حاكميّت خداوند و لزوم توكّل بر او ناآگاهند. «أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ»
🔹معيار حقّ و باطل، تشخيص اكثريّت نيست. «أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
6⃣1⃣1⃣ تدبر در سوره #اسراء
❓آيا آيه اول سوره بنی اسراييل بر معراج پيامبر دلالت دارد؟ يا سير شبانه ايشان به مسجدالاقصی، متفاوت از معراج است؟
پاسخ اول:
اسراء به حرکت شبانه گفته ميشود؛ هواي صحاري سوزان عربستان ايجاب ميکرد مسافران روز را استراحت و در شب حرکت کنند. کلمه اسراء علاوه بر سفر حقيقي، در معناي مجازي، در سير و سلوک معنوي مناجاتها و راز و نيازهاي شبانه دست ميدهد، به کار ميرود. گويا پيامبر مکرم اسلام، که به تصديق قرآن دو سوم و حداقل نيمي از شب را به نماز و دعا ميگذراند [مزمل 20 (73:20) ]، در يکي از اين شبها به معراجي معنوي رفت و پروردگار عليم و حکيم فراز و نشيب امتهاي موسي را به او نماياند تا پس از هجرتي که در پيش داشت، امت خويش را در مدينه با بهرهگيري از اين تجربيات رهبري نمايد. اما سير از مسجدالحرام به مسجد الاقصي، که دورترين نقاط نسبت به مکه به شمار ميرفت، نشان دهنده دو کانون توحيدي در دو سوي خاورميانه، پايگاه پيامبران دو امّت بزرگ بوده و دو فرزند بزرگوار ابراهيم خليل؛ اسمعيل و اسحق و رسولان از نسل آن دو، هر کدام در يکي از اين دو مدرسة توحيد، به تزکيه و تعليم پيروان خود ميپرداختند؛ مسجد الاقصي کانون بنياسرائيل [فرزندان يعقوب] و مسجدالحرام بنا شدة ابراهيم و اسماعيل، کانون پيامبران از ذريه اسمعيل و نهايتاً پيامبر اسلام بوده است. با ظهور اسلام، پيامبر خاتمي که مأموريت يافته بود امت آخرين را رهبري کند، خداوند عليم و حکيم، اُفت و خيزها و فراز و نشيبهاي امت بنياسرائيل و حوادثي را که بر مسجدالاقصي کانون و قلب تپنده آن گذشته است، در معراجي روحاني به او الهام کرد تا امت خويش را از اختلاف و تفرقه و عوارضي که شرک و ناشکري به دنبال دارد انذار دهد.
آنچه از سير و سياحت شبانه «اسراء» در قرآن گفته شده، همين است و بس! قصههاي با آب و تابي که از معراج پيامبر و مناظري که از بهشت و جهنم و صحنههاي متنوع ديگر نقل شده است، نقلياتي است که هيچکدام مبناي قرآني ندارد.
از تفسير آقای بازرگان
https://b2n.ir/m41693
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛