⁉ در اين شرايط، چگونه #بي_تفاوت نباشيم؟
قسمت دوم
✳ در هفته هاي اخير برخي از مخاطبان و هموطنان متدين ، نسبت به عملكرد طرفين منازعات اخير انتقاداتي دارند و چون هيچكدام را كاملا برحق نميدانند، نميتوانند با آنها همراهي كنند از طرفي هم دغدغه دين و اينده كشور را دارند . لذا مي پرسند كه #تكليف انها چيست؟
در اين موضوع مهم، دوستان عزيز هم نظرات خود را ميتوانند بيان نمايند تا به ديدگاه جامعي در اين خصوص رسيد.
✴ يكي از اياتي كه ميتوان به آن تمسك جست، آيه 9 سوره حجرات است:
"و اگر دو گروه از مؤمنان به نزاع پرداختند، پس ميان آنان صلح و آشتى برقرار كنيد. سپس اگر يكى از دو گروه بر ديگرى تجاوز كرد، با متجاوز قتال كنيد تا به فرمان خداوند بازگردد. پس اگر متجاوز بازگشت (و دست از تجاوز برداشت)، ميان آن دو گروه به عدالت صلح برقرار كنيد و عدالت ورزيد كه خداوند عدالتپيشگان را دوست دارد."
- "مسلمانان در برابر يكديگر مسئولند وبىتفاوتى در برابر درگيرىها پذيرفته نيست. «فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُما»
- براى آشتى دادن و برقرارى صلح ميان مسلمانان، بايد با سرعت و بدون تأخير قيام كنيم. (حرف فاء در «فَأَصْلِحُوا» نشانهى سرعت است)
-در اين آيه، سه بار سخن از برقرارى صلح و اصلاح ميان مردم بر اساس عدالت به ميان آمده است: «فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُما بِالْعَدْلِ وَ أَقْسِطُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ»"
تفسير نور
❓ به نظر شما در شرايط فعلي، چگونه ميتوان بين طرفين منازعه (بين حاكمان و معترضان و نه گروههاي مسلحي كه به ضرب و جرح و قتل مردم بيگناه اقدام ميكنند)، صلح و آشتي و توافق ايجاد نمود؟ آيا امكان آن وجود دارد؟ چگونه؟
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
☆ خداوندا! پادشاهان دَرهای قصرهای خود را بستند و نگهبانان را بر آن گماردند، اما باب تو همچنان بسوی دعاکنندگان باز است.
از نیایش های شبانه امام حسن(ع)
الدر النظیم. نسخه خطی. ص ۱۷۵
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_شعراء آیات 20 تا 39
📄#صفحه_368
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_368
❇️پاسخ #موسی (عليه السلام) به سه اشكال و اعتراض #فرعون بر آن حضرت
💠" قالَ فَعَلْتُها إِذاً وَ أَنَا مِنَ الضَّالِّينَ فَفَرَرْتُ مِنْكُمْ لَمَّا خِفْتُكُمْ فَوَهَبَ لِي رَبِّي حُكْماً وَ جَعَلَنِي مِنَ الْمُرْسَلِينَ وَ تِلْكَ نِعْمَةٌ تَمُنُّها عَلَيَّ أَنْ عَبَّدْتَ بَنِي إِسْرائِيلَ"
👈ضمير در" فعلتها" به كلمه" فعلة"- كه در آيه قبلی بود- برمیگردد و ظاهرا كلمه" اذا" مقطوع از جواب و جزاء است، و- بطوری كه گفتهاند- معنای" حينئذ- در اين هنگام" را میرساند و كلمه" عبدت" از تعبيد است و تعبيد و اعباد به معنای بنده گرفتن است.
🔷و اين آيات سهگانه جوابی است كه موسی (ع) از اعتراض فرعون داده و از تطبيق اين جواب با اعتراضی كه فرعون كرد بر میآيد كه موسی (ع) اعتراض فرعون را تجزيه و تحليل كرده و از آن سه تا اشكال فهميده و در نتيجه به هر سه پاسخ گفته است:
🔸اول اينكه، فرعون از رسالت وی استبعاد كرده، كه چنين چيزی ممكن نيست، مگر ممكن است كسی كه ما سوابق او را كاملا میشناسيم و میدانيم كه مردی است چنين و چنان، رسول خدا شود؟ كه جمله:" أَ لَمْ نُرَبِّكَ فِينا وَلِيداً وَ لَبِثْتَ فِينا مِنْ عُمُرِكَ سِنِينَ" متضمن آن است.
🔸دوم اينكه، عمل او را زشت دانسته، و او را مفسد و مجرم خوانده، كه جمله:" فَعَلْتَ فَعْلَتَكَ الَّتِي فَعَلْتَ" متضمن آن است.
🔸سوم اينكه، بر او منت نهاده كه تو يكی از بردگان مايی، كه جمله" وَ أَنْتَ مِنَ الْكافِرِينَ" اشاره به آن است.
و طبع كلام اقتضاء میكرده كه نخست از اشكال دوم پاسخ گويد سپس از اعتراض اولش و در آخر از اعتراض سومش و موسی (ع) همين طور پاسخ داد.
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_368
❇️#آیات22و23شعراء
💠وَ تِلْكَ نِعْمَةٌ تَمُنُّها عَلَيَّ أَنْ عَبَّدْتَ بَنِي إِسْرائِيلَ (۲۲) قالَ فِرْعَوْنُ وَ ما رَبُّ الْعالَمِينَ (۲۳/شعراء)
🌱و (آيا) اين كه بنیاسرائيل را بندهی خود ساختهای نعمتی است كه منّتش را بر من مینهی؟ (چرا نبايد من در خانهی پدرم رشد كنم؟)
(فرعون) گفت: پروردگار جهانيان چيست؟
🔹تكبّر، زشتیها را نزد انسان زيبا جلوه میدهد. «تِلْكَ نِعْمَةٌ تَمُنُّها عَلَيَّ»
🔹به استكبار و منّتهای او با صلابت پاسخ دهيد. تِلْكَ نِعْمَةٌ ...
🔹گاهی مستكبران به خاطر حفظ تاج و تخت، خود را به نادانی میزنند. «وَ ما رَبُّ الْعالَمِينَ»
🔹سؤال مستكبرين، مغرورانه و همراه با تحقير ديگران است. فرعون گفت: «وَ ما رَبُّ الْعالَمِينَ» و نگفت: «و من رب العالمين» (حرف «ما» در زبان عرب برای جمادات به كار میرود.)
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan