♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
8⃣3⃣ تدبر در سوره #یوسف
🔹نکات سوره یوسف از تفسیر عبدالعلی بازرگان
یوسف : ۴۶
يُوسُفُ أَيُّهَا الصِّدِّيقُ أَفْتِنَا فِي سَبْعِ بَقَرَاتٍ سِمَانٍ يَأْكُلُهُنَّ سَبْعٌ عِجَافٌ وَسَبْعِ سُنبُلَاتٍ خُضْرٍ وَأُخَرَ يَابِسَاتٍ لَّعَلِّي أَرْجِعُ إِلَى النَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَعْلَمُونَ
ـ [و چون نزد يوسف آمد، گفت:] يوسف، اي هميشه راستگو [و راست کردار]، 54 ما را درباره [رؤياي] هفت گاو فربه که هفت گاو لاغر آنها را ميخورند، و هفت خوشه سبز و خوشههاي خشکيده نظر ده تا [با راهنمائي و تأويل تو] نزد مردم بازگردم، ۵۵
باشد [که از سرگشتگي رها شده و] آگاه شوند.
۵۴- صدق و صداقت راستي است، «صِدِّيق» صيغه مبالغه اين فعل، يعني بسيار راستگو و بسيار راست کردار است. مؤمن واقعي کسي است که ميان قول و فعلش هيچ دوگانگي و تفاوت نباشد و به آنچه ايمان آورده کاملا عمل کند. اگر به انفاق و زکات، صدقه و صدقات گفته شده، از اين روست که صداقتِ ايمان را با خرج کردن براي غير ميتوان شناخت. وصف صادقون و صادقين عمدتاً به راستگويان گفته ميشود، اما صيغه مبالغه اين فعل فقط درباره پيامبران به کار برده شده است که ظاهر و باطن و حرف و عملشان کاملا يکي بوده است. مثل: ابراهيم [إِنَّهُ كَانَ صِدِّيقًا نَبِيًّا] و ادريس که درست با همين عنوان [در آيه ۵۶ سوره مریم (۱۹:۵۶) ] ستوده شده است. همچنين يوسف که ياران زندانياش او را صدّيق ميناميدند [يوسف ۴۶ (۱۲:۴۶) ] و مريم که صدّيقه لقب گرفته بود [مريم ۴۱ (۱۹:۴۱) ].
ناگفته نماند اين صفت علاوه بر پيامبران، به صورت جمعِ صديقون و صديقين، در وصف اوصياء و اولياء حق، که اولين تصديقکنندگان پيامبران با قول و فعل شأن بودند، در قرآن آمده است [نساء ۶۹ (۴:۶۹) و حديد ۱۹ (۵۷:۱۹) ]، چه بسا اصحاب بدر و مهاجرين و انصار همچنين حواريون عيسي را بتوان در اين رديف قرارداد. بالاتر از قول و فعل، ميثاقي است که خدا از طريق عقل و ادراک از ما گرفته و آزمون و وسيله امتحاني است که تا چه حد صادقانه به آن عمل ميکنيم: لِيَسْأَلَ الصَّادِقِينَ عَنْ صِدْقِهِمْ... [احزاب ۸ (۳۳:۸) ].
۵۵- در اينکه فرستاده پادشاه به جاي ذکر نام شاه و مقامات درباري، از مردم سخن گفت [لَّعَلِّي أَرْجِعُ إِلَى النَّاسِ]، حکمتي موجود است؛ آيا منظور او تحريک حسّ مردم دوستي يوسف بوده، يا تأثير آن خواب را روي ملت مورد نظر داشته، و يا علت ديگري در اين نکته نهفته است؟ والله اعلم.
یوسف : ۴۹
ثُمَّ يَأْتِي مِن بَعْدِ ذَلِكَ عَامٌ فِيهِ يُغَاثُ النَّاسُ وَفِيهِ يَعْصِرُونَ
پس از آن، سالي فرا رسد که مردم بهرهمند از باران [رحمت و راحتي] گردند ۵۹
و [چنان فراواني شود که از ميوهها] عصاره گيرند. ۶۰
۵۹- براي باران کلمات مختلفي مثل: ماء، مَطَر، وابل، صيب، وَدْق، و طَل و... در قرآن آمده است. غيث به باران رحمتي گفته ميشود که تشنه کامان کويري و صحاري خشک و تفتيده در طلب آنند. و مفهوم نجات از خشکسالي يا بلاء و مصيبت در آن بر کلمات مشابه غلبه دارد، به همين دليل خدا را در دعا «يا غياث المستغيثين» [باران تشنگان- فرياد رس گرفتاران] ميخوانند.
۶۰- در آيه ۳۶ همين سوره (۱۲:۳۶) ، از آب انگور گرفتن سخن رفته بود [أَرَانِي أَعْصِرُ خَمْرًا]، باران نيز از درون ابرهاي متراکم و تحت فشار نازل ميشود [نبأ ۱۴ (۷۸:۱۴) - وَأَنْزَلْنَا مِنَ الْمُعْصِرَاتِ مَاءً ثَجَّاجًا]، بادهاي شديد نيز که عامل چنين فشاري در طبقات جوّ ميشوند، اِعصار ناميده ميشوند [بقره ۲۶۶ (۲:۲۶۶) ] همچنين به پايان روز يا زمانه نيز عصر ميگويند که عصاره عمر و محصول کار شخص در آن معلوم ميگردد.
https://b2n.ir/b35440
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
هدایت شده از کتاب باورها و رفتارهای قرآنی
7.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
معرفی #کتاب باورها و رفتارهای قرآنی توسط مولف کتاب آقای سیدکاظم فرهنگ، در برنامه مصباح #شبکه_قرآن
اطلاعات بيشتر در :
https://t.me/raftarequrani
https://eitaa.com/raftarequrani
🔷 علاقمندان ميتوانند این کتاب را بصورت اينترنتي از درگاه زير سفارش داده و توسط پست دريافت نمايند.
https://idpay.ir/quranpuyan/shop/361454
💫💠 شب #احیاء نیمه شعبان
🔸 دستوری كه به ما در شب نیمه شعبان دادند چیست؟ دعای امشب برای این است كه گوش ما باز باشد، چشم ما باز باشد. این دعا از وجود مبارك پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة والثناء) است دعای شب نیمه شعبان، مستحضرید كه احیای امشب نظیر احیای شب های ماه مبارك رمضان فضیلت دارد! اگر كسی توفیقی پیدا كرد لااقل سحر برخیزد، مناجات و زمزمه ای داشته باشد، با دوستش سخن بگوید، این سخن در فرصتی كه دیگران درهایشان بسته است، طبق بیان نورانی امام سجاد تمام درها بسته است، مگر درِ رحمت خدا همیشه مخصوصاً در سحرها با او زمزمه می كند، یكی از لیالی كه در ایام سال احیای آن مستحب است همین شب نیمه شعبان است. قبل از اینكه وجود مبارك حضرت حجّت (سلام الله علیه) به دنیا بیاید وجود مبارك پیغمبر این دعا را می خواند، چقدر اینها میخواهند انسان با كرامت زندگی كند! دعاهای اینها هم كریم است، عرض كرد «اللَّهُمَّ اقسِم لَنَا مَن خَشیتِكَ مَا یحُولُ بَینَنَا وَ بَینَ مَعصِیتِك»[1] خدایا آن خشیت را به ما بده كه حجاب و مانع باشد تا نگذارد كه ما بیراهه برویم یا راه كسی را ببندیم، می توانی این كار را بكنی!
🔸 گناه واقعاً سم است، یك و بدبوست، دو؛ نه تنها سم است بلکه یك سمّ بدبویی هم هست. آدم یك شامّه پیدا كند كه بوی بد گناه را استشمام كند راحت است این شامّه را خدا به ما داد كه وقتی از كنار سطل زباله گذشتیم زود فاصله می گیریم. این بیان نورانی پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) است که فرمود خودتان را با استغفار معطّر كنید «تَعَطَّرُوا بِالإِستِغفَار لا تَفضَحَنَّكُم رَوَائِحُ الذُّنُوب»[2] گناه بدبوست یك بار، دو بار، سه بار، بالأخره آبروی آدم را می برد، گناه مثل سطل زباله است چقدر این پیغمبر سعی می كند ما كریمانه زندگی كنیم! فرمود: «طَهِّرُوا أَفوَاهَكُم بِالسِّوَاکِ فَإِنَّهَا طُرُق القُرآن»[3] فرمود، این دهن ها را پاك كنیم، یك سلسله دستوراتی است آن هم دستورات دینی است آن را هم دین دستور داد که ثواب هم دارد آن مسواك كردن است، بله مسواك كردن چیز خوبی است كسی به قصد دستور دینی انجام بدهد ثواب هم دارد، اما این روایت نورانی ندارد دندان را پاك كنید نفرمود «طهّروا أسنانكم» دندانهایتان را پاك كنید آن یك روایت مسواك است، الآن فرمود دهن را پاك كنید «طَهِّرُوا أَفوَاهَکُم»، چرا دهن را پاك كنیم؟ طهارت دهن چیست؟ حرف بد واقعاً آلوده است دروغ، غیبت، تهمت، طنز بی جا، این كریمانه زندگی كردن همین است.
🔸 دهن با چه چیزی پاك میشود؟ از غیبت و دروغ و تهمت، اینها از دهن خارج می شود اینها فضای دهن را آلوده می كند غذای شبهه ناك و حرام ـ معاذ الله ـ این دهن را آلوده می كند فرمود نه حرف های بد، نه غذاهای شبهه ناك این دهن را پاك نگه دار، چرا؟ «فَإِنَّهَا طُرُق القُرآن» مگر نمی خواهید قرآن از این جا عبور كند. بهترین آب چشمه و زلال اگر از یك كانال آلوده عبور كند بی اثر است، چرا سخنرانی بعضی بی اثر است؟ چرا موعظه ها كم اثر است؟ این دهن اگر آلوده باشد خب آن طیب و طاهر وقتی آلوده باشد اثر ندارد.
🔸💐 این جملههای نورانی را وجود مبارك رسول خدا (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) #شب_نیمه_شعبان خواندند كه «اللَّهُمَّ اقسِم لَنَا مَن خَشیتِكَ مَا یحُولُ بَینَنَا وَ بَینَ مَعصِیتِك» كه آلوده نشویم «وَ مِن طَاعَتِك» آن مقداری از اطاعت را به ما بده كه ما را به رضوانت برساند این مضمون آن است، «فَمِنَ الیقِینِ مَا یحُولُ بِهِ عَلینَا مَصائِب الدُّنیا» فرمود بالأخره حوادث روزگار زیاد است آزمون است ما از پا در نیاییم و این جمله چهارم و «ما أدرك هذه الجملة» این دعا، دعای كریمانه است «و أَمتِعنَا بِأَبصَارِنَا وَ أَبصَارِنَا وَ قُوَّتِنَا مَا أَحییتِنَا وَ اجعَله وَارِث مِنّا»[4] این دعا، دعای كریمانه است!
[1] . اقبال الاعمال، ج3، ص321.
[2] . وسائل الشیعه، ج16، ص70.
[3] . مجموعه ورام، ج1، ص7.
[4] . اقبال الاعمال، ج3، ص321.
آیت الله جوادی املی
🍃🌸
@quranpuyan
منتظران را به لب آمد نفس
ای ز تو فریاد، به فریاد رس
🕌نیمه شعبـــان المعظم،
سالروز میلادِ سراسر نور و برکاتِ حضرت قـائـم آل محمـد «عجل الله تعالی فرجه الشریف» بر مسلمین و منتــظران، مبـارک باد.
@quranpuyan
محمد بن مسلم گويد: «از امام باقر (ع) درباره قائم (ع) پرسيدم كه چون قيام نمايد، به كدام سيرت در ميان مردم عمل مىكند؟» حضرت فرمود :
«بِسيرَةٍ مَا سَارَ بِهَا رَسُولُ اللهِ (ص) حَتَّى يُظْهِرَ الاِْسْلاَمَ.»
به سيرتى عمل مىكند كه رسول خدا (ص) عمل كرد تا اسلام را آشكار ساخت.
گفتم: «سيرت رسول خدا (ص) چه بود؟» فرمود :
«أَبْطَلَ مَا كَانَ فِي الْجَاهِلِيَّةِ وَ اسْتَقْبَلَ النَّاسَ بِالْعَدْلِ؛ وَ كَذلِکَ الْقَائِمُ (ع) إِذَا قَامَ يُبْطِلُ مَا كَانَ فِي الْهُدْنَةِ مِمَّا كَانَ فِي أَيْدِي النَّاسِ وَ يَسْتَقْبِلُ بِهِمُ الْعَدْلَ.»
آنچه را كه در جاهليت بود، از بين برد و با مردم به عدالت رفتار كرد؛ و همينگونه است قائم (ع) كه چون قيام كند آنچه را كه از روابط ناعادلانه در مردم است از بين ببَرَد و با ايشان به عدالت رفتار كند.
تهذیب الاحکام ، طوسی ، ج ۶ ، ص ۱۵۴
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_زمر آیات 6 تا 10
📄#صفحه_459
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا