لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_460
❇️حقيقت #خسران و #زيان؟
💠فَاعْبُدُوا ما شِئْتُمْ مِنْ دُونِهِ قُلْ إِنَّ الْخاسِرِينَ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ وَ أَهْلِيهِمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ أَلا ذلِكَ هُوَ الْخُسْرانُ الْمُبِينُ (۱۵/زمر)
🌱پس شما جز او هر چه را میخواهيد بپرستيد». بگو: «همانا زيانكاران (واقعی) كسانی هستند كه سرمايهی وجودی خويش و بستگانشان را در قيامت از كف داده باشند، آگاه باش، اين همان زيان آشكار است».
🔷خسران- چنان كه" راغب" در" مفردات" میگويد در اصل به معنی از دست دادن سرمايه و كمبود آن است كه گاه به انسان نسبت داده میشود و گفته میشود" فلان كس زيان كرد" و گاه به خود عمل نسبت میدهند و میگويند:" تجارتش زيان كرد". از سوی ديگر گاه" خسران" در مورد سرمايههای ظاهر به كار میرود مانند مال و مقام دنيوی، و گاه در سرمايههای معنوی مانند صحت و سلامت و عقل و ايمان و ثواب، و اين همان چيزی است كه خداوند آن را" خسران مبين" نام نهاده است ... و هر خسرانی كه خداوند در قرآن بيان كرده اشاره به معنی دوم است نه آنچه مربوط به سرمايههای دنيوی و تجارتهای معمولی است.
🔷قرآن در حقيقت انسانها را به تجارتپيشگانی تشبيه كرده كه با سرمايههای سنگين قدم به تجارتخانه اين جهان میگذارند، بعضی سود كلانی میبرند، و گروهی سخت زيان میبينند.
آيات زيادی در قرآن مجيد است كه اين تعبير و تشبيه در آن منعكس میباشد، و در واقع بيانگر اين حقيقت است كه برای نجات در قيامت نبايد در انتظار اين و آن نشست تنها راه آن، بهرهگيری از سرمايههای موجود، و تلاش و كوشش در اين تجارت بزرگ است كه در آنجا" همه چيز را به بها میدهند، به بهانه نمیدهند"! و اما چرا زيان مشركان و گنهكاران را" خسران مبين" توصيف كرده؟ برای اينكه
👈اولا آنها برترين سرمايه يعنی سرمايه عمر و عقل و خرد و عواطف و زندگانی را از دست دادهاند بیآنكه در مقابل آن چيزی به دست آورند.
👈ثانيا: اگر فقط اين سرمايه را از دست داده بودند بیآنكه عذاب و مجازاتی خريداری كنند باز مطلبی بود، بدبختی اينجاست كه در برابر از دست دادن اين سرمايههای عظيم سختترين و دردناكترين عذاب را برای خود فراهم ساختهاند.
👈ثالثا: اين خسرانی است كه قابل جبران نمیباشد، و اين از همه دردناكتر است، آری اين است" خسران مبين".
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_460
❇️ معرفی بهترین #شنونده
💠 اَلَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ اَلْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَه ُ أُولٰئِكَ اَلَّذِينَ هَدٰاهُمُ اَللّٰهُ وَ أُولٰئِكَ هُمْ أُولُوا اَلْأَلْبٰابِ
18/زمر
🌱 کسانی که سخن ها را می شنوند و از بهترین آن پیروی می کنند ، اینها کسانی هستند که خداوند هدایتشان فرموده و آنها (ایشان) خردمندانند.
دو گروه از مردم همواره
شکست می خورند :🔻
1⃣ آنان که به حرف همه گوش میدهند.
2⃣ آنان که به حرف هیچ کسی گوش نمی دهند.
📚نقل از کانال زیست قرآنی
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
9⃣3⃣ تدبر در سوره #یوسف
🔹پیام های آیات ۵۳-۵۱ سوره یوسف از تفسیر نور
۱- افراد متّهم را دعوت کنید تا از خود دفاع کنند. «ما خَطْبُکُنَّ» حتّی زلیخا نیز حضور داشت. «قالَتِ امْرَأَهُ الْعَزِیزِ»
۲- زنان مصر نه تنها بر خطاکار نبودن یوسف اعتراف کردند،بلکه هر نوع بدی و انحرافی را از او نفی کردند.( «مِنْ سُوءٍ» یعنی هیچ عیب و گناهی بر او نیست)
۳- حقّ برای همیشه،مخفی نمی ماند. «الْآنَ حَصْحَصَ الْحَقُّ»
۴- روشن شدن برخی پرونده ها و حقایق نیاز به زمان دارد. «الْآنَ حَصْحَصَ الْحَقُّ»
۵- وجدان ها،روزی بیدار شده واعتراف می کنند. «أَنَا راوَدْتُهُ» چنانکه فشار جامعه و محیط،گردنکشان را به اعتراف وادار می کند.(همسر عزیز همین که دید تمام زنان به پاکدامنی یوسف اقرار کردند،او نیز به اعتراف گردن نهاد.)
۶- عزیز مصر خواست مراوده ی زلیخا با یوسف علیه السلام مخفی بماند،ولی خداوند آن را بر همه ی عالمیان و برای همیشه آشکار کرد تا پاکی یوسف اثبات گردد.
قالَتِ ... أَنَا راوَدْتُهُ
۷- آنگاه که خدا بخواهد،دشمن،خود وسیله ی نجات و رفع اتّهام می شود. «إِنَّهُ لَمِنَ الصّادِقِینَ»
۸- شخص کریم درصدد انتقام نیست،به دنبال اعاده ی حیثیّت و کشف حقیقت است. «ذلِکَ لِیَعْلَمَ»
۹- سوءظن ها را از اذهان برطرف کنیم. ذلِکَ لِیَعْلَمَ ...
۱۰- سوء قصد به همسر مرد،خیانت به مرد است. «لَمْ أَخُنْهُ»
۱۱- خیانت،کاری ناپسند است،هر چند در حقّ کافر باشد. «لَمْ أَخُنْهُ»
۱۲- نشان ایمان واقعی،خیانت نکردن در پنهانی و خفاست. «لَمْ أَخُنْهُ بِالْغَیْبِ»
۱۳- خائن برای کار خویش با توجیه خلافش،نقشه می کشد. «کَیْدَ الْخائِنِینَ»
۱۴- یوسف تلاش می کرد تا پادشاه را متوجّه سازد که اراده ی خداوند و سنّت الهی،نقش تعیین کننده ای در حوادث و رخدادها دارد. أَنَّ اللّهَ لا یَهْدِی ...
۱۵- خائن،به نتیجه نمی رسد و خوش عاقبت نیست.آری! اگر ما پاک باشیم؛ «لَمْ أَخُنْهُ بِالْغَیْبِ» خداوند اجازه نمی دهد،ناپاکان آبروی ما را برباد دهند. «أَنَّ اللّهَ لا یَهْدِی کَیْدَ الْخائِنِینَ»
۱۶- از سنن الهی،عدم موفقیّت خائنان و شکست و رسوایی آنان است. «أَنَّ اللّهَ لا یَهْدِی کَیْدَ الْخائِنِینَ»*
۱۷- هرگز خود را به پاکی مستائیم و تبرئه نکنیم. «ما أُبَرِّئُ نَفْسِی»
۱۸- شرط کمال آن است که حتّی اگر همه مردم او را کامل بدانند،او خود را کامل نداند.در ماجرای حضرت یوسف،برادران،همسر عزیز مصر،شاهد، پادشاه، شیطان، زندانیان همه گواهی به کمال او می دهند،ولی خودش می گوید: «ما أُبَرِّئُ نَفْسِی»
۱۹- خطر هوای نفس جدّی است،آن را ساده ننگرید. «إِنَّ النَّفْسَ لَأَمّارَهٌ بِالسُّوءِ» در آیه،چهار نوع تأکید بکار رفته است.(انّ،لام تأکید،صیغه ی مبالغه و جمله ی اسمیه)
۲۰- هم از پاکی و عفّت خود در برابر تهمت ها باید دفاع کرد و هم به شرور نفس اعتراف نمود و به خدا پناه برد. «إِنَّ النَّفْسَ لَأَمّارَهٌ بِالسُّوءِ»
۲۱- نفس،خواهش خود را تکرار می کند تا انسان را گرفتار کند. «لَأَمّارَهٌ»
۲۲- نفس انسان به طور طبیعی وغریزی،اگر در مدار لطف حقّ قرار نگیرد،گرایش منفی دارد. «لَأَمّارَهٌ بِالسُّوءِ»
۲۳- تنها رحمت او مایه نجات است.اگر انسان به حال خود رها شود،سقوط می کند. «إِلاّ ما رَحِمَ»
۲۴- مربّی باید رحمت و بخشش داشته باشد. «إِنَّ رَبِّی غَفُورٌ رَحِیمٌ»
۲۵- بخشودگی،مقدّمه ی دریافت رحمت الهی است.اوّل می فرماید: «غَفُورٌ» بعد می فرماید: «رَحِیمٌ»
۲۶- علی رغم تمام خطرات،از رحمت او مأیوس نشویم. «غَفُورٌ رَحِیمٌ»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🌹امام زمان و #حكومت_جهاني_صالحان در قران
وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ ءَامَنُوا مِنكمْ وَ عَمِلُوا الصلِحَتِ لَيَستَخْلِفَنَّهُمْ فى الاَرْضِ كمَا استَخْلَف الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ سوره نور
اين آيه وعده جميل و زيبايى است براى مؤ منين كه عمل صالح هم دارند، به آنان وعده مى دهد كه به زودى جامعه صالحى مخصوص به خودشان برايشان درست مى كند و زمين را در اختيارشان مى گذارد و دينشان را در زمين متمكن مى سازد، و امنيت را جايگزين ترسى كه داشتند مى كند، امنيتى كه ديگر از منافقين و كيد آنان ، و از كفار و جلوگيري هايشان بيمى نداشته باشند، خداى را آزادانه عبادت كنند، و چيزى را شريك او قرار ندهند.
● مقصود از #مستخلفين قبل از ايشان در آيه : ((وعد اللّه الذين آمنوا منكم و عملوا الصالحات ...))
و در جمله ((ليستخلفنهم فى الارض كما استخلف الّذين من قبلهم )) دو احتمال هست :
↩️يكى اينكه مراد از #استخلاف اين باشد كه خداى تعالى به ايشان خلافتى الهى نظير خلافت آدم و داوود و سليمان داده باشد، همچنان كه درباره خلافت آدم فرمود: ((انى جاعل فى الارض خليفه )) و درباره داوود فرموده : ((انا جعلناك خليفه فى الارض )) و درباره سليمان فرموده : ((و ورث سليمان داود)) كه اگر مراد از خلافت اين باشد، قهرا خلفاى قبل از ايشان خلفاى خدا، يعنى انبياى او و اوليايش خواهد بود، و ليكن به دليلى كه مى آيد اين احتمال بعيد است .
↩️احتمال دوم اينكه :مراد از ((خلافت )) ارث دادن زمين به ايشان و مسلط كردن آنان بر زمين باشد، همچنان كه در اين معنا فرموده : ((ان الارض لله يورئها من يشاء من عباده ، و العاقبه للمتقين )) و نيز فرموده : ((ان الارض يرئها عبادى الصالحون )) كه بنابراين احتمال ،مراد از خلفاى قبل از ايشان مؤمنين از امتهاى گذشته خواهد بود، كه خدا كفار و منافقين آن ها را هلاك كرد، و مؤمنين خالص ايشان را نجات داد.
توضيح اينكه وعده استخلاف در آيه ، جز با اجتماعى كه با ظهور مهدى (ع ) بر پا مى شود با هيچ مجتمعى قابل انطباق نيست
👈آنچه از همه مطالب بر آمد اين شد كه خداى سبحان به كسانى كه ايمان آورده و عمل صالح انجام مى دهند، وعده مى دهد كه به زودى جامعه اى برايشان تكوين مى كند كه جامعه به تمام معنا صالح باشد، و از لكه ننگ كفر و نفاق و فسق پاك باشد، زمين را ارث برد و در عقايد افراد آن و اعمالشان جز دين حق ، چيزى حاكم نباشد، ايمن زندگى كنند، ترسى از دشمن داخلى يا خارجى نداشته باشند، از كيد نيرنگ بازان ، و ظلم ستمگران و زورگويى زورگويان آزاد باشند.
👈و اين مجتمع طيب و طاهر با صفاتى كه از فضيلت و قداست دارد هرگز تاكنون در دنيا منعقد نشده ، و دنيا از روزى كه پيامبر (صلى الله عليه و آله ) مبعوث به رسالت گشته تاكنون ، چنين جامعه اى به خود نديده ، ناگزير اگر مصداقى پيدا كند، در روزگار مهدى (عليه السلام ) خواهد بود، چون اخبار متواترى كه از رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) و ائمه اهل بيت (عليهم السلام ) در خصوصيات آن جناب وارد شده از انعقاد چنين جامعه اى خبر مى دهد، البته اين در صورتى است كه روى سخن در آيه را متوجه مجتمع صالح بدانيم ، نه تنها حضرت مهدى (عليه السلام )
📚ترجمه تفسير الميزان جلد 15 صفحه : 216
http://quranpuyan.com/yaf_postst351_yt-mrtbT-b-mhdwyt-w-mnjy-mwwd-dr-qrn-w-hdyn-dr-zbwr-rj-bh-khrlzmn-chh-gfth-shdh-st.aspx
@quranpuyan
#دعاهای_روزانه
اِلـٰهِي جُودُكَ بَسَطَ اَمَلِي وَ عَفْوُكَ اَفْضَلُ مِنْ عَمَلِي
خدايا جود تو آرزويم را گسترده ساخت، و عفو تو از عمل من برترى گرفت.
"فرازی از مناجات شعبانیه"
@quranpuyan