eitaa logo
قران پویان
485 دنبال‌کننده
6هزار عکس
707 ویدیو
625 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن ارتباط با ادمین @farpuy
مشاهده در ایتا
دانلود
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره 👈فراز پنجم آیات ۳۶-۳۱ إِنَّ لِلْمُتَّقِينَ مَفَازاً(31) همانا برای تقوا پیشگان کامیابی ونجات است حَدَائِقَ وَأَعْنَاباً (32) باغهایی محصور وانگورهایی وَكَوَاعِبَ أَتْرَاباً (33)ودخترانی هم سن وسالانند  وَكَأْساً دِهَاقاً (34)وجانهایی لبریز  لَّا يَسْمَعُونَ فِيهَا لَغْواً وَلَا كِذَّاباً (35)نمی شنوند در آن سخنان بیهوده ونه دروغی را  جَزَاء مِّن رَّبِّكَ عَطَاء حِسَاباً (36)یک نوع پاداشیست از پروردگارت، بخششی حساب شده 🔸درب فراز پنجم:  در مقابلِ جهنم بهشت مکانیست پر از نعمت ( مادی ومعنوی)به صورت پاداشی که با رحمت خدا مضاعف شونده است( در ازاء اعمال نیک بلکه فراتر از آن) مخصوص متقین  👈فراز ششم آیات ۴۰-۳۷  رَبِّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا الرحْمَنِ لَا يَمْلِكُونَ مِنْهُ خِطَاباً (37)  پروردگار آسماناها وزمین وآنچه بین آن دو است ، خدای رحمن ، در حالیکه اختیار ندارند از او سخن گفتنی را  يَوْمَ يَقُومُ الرُّوحُ وَالْمَلَائِكَةُ صَفّاً لَّا يَتَكَلَّمُونَ إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرحْمَنُ وَقَالَ صَوَاباً (38)  در روزیکه به پا می ایستند روح وفرشتگان صف زده که سخن نمی گویند مگر کسی که اجازه داده برایش خدای رحمن و گوید سخن پسندیده  ذَلِكَ الْيَوْمُ الْحَقُّ فَمَن شَاء اتَّخَذَ إِلَى رَبِّهِ مَآباً (39) آنروز که حق است پس هر کس بخواهد می گیرد به سوی پروروگارش محل بازگشتی را  إِنَّا أَنذَرْنَاكُمْ عَذَاباً قَرِيباً يَوْمَ يَنظُرُ الْمَرْءُ مَا قَدَّمَتْ يَدَاهُ وَيَقُولُ الْكَافِرُ يَا لَيْتَنِي كُنتُ تُرَاباً (40 همانا ما بیم داددیم به شما عذابی نزدیک را در روزی که می بیند هر شخصی آنچه پیش فرستاده دو دستش و می گوید هرکافر ای کاش من بودم خاکی  🔸درب فراز ششم : هشدار؛قیام روح وفرشتگان وانسانها در روزی حق برای اجرا شدن حق همراه اطاعت محض است که هیچ کس را یارای سخن گفتن ندارد جز تقدیس خوبان ✅درس سوره: هشداری بر حتمی و نزدیک بودن وقوع قیامت جهت تحقق پاداش یا کیفر اعمالِ آگاهانه وآزادانه ی؛ (پسندیده متقین یا ناپسند مکذبانش )با اجرای حق از طریق کارگزاران جلیل القدر وآماده به طاعت محضِ خدای رحمن در آن روز که از طریق انذار وبشارت به انسانها رسیده است تا باشد که برساند انسانها را به رحمت گسترده خداوند صاحب روز جزا  🖌ترجمه و تدبر: سرکار خانم انصاری http://yon.ir/Qp8593 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
#رواق:اطلاع رساني رويدادهاي اموزشي قرآني https://news.akhbarrasmi.com/news/13970813325768167 از لينك زير به رواق ملحق شويد:https://t.me/joinchat/Ap5cqRKliahlY0SgPomysw
🍃🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر شما : هر هفته تمرین یک دستور قرانی هفته : موضوع تمرین شماره 5 پرهیز از 🚫تمرین شنبه پرهیز از اینکه خود را در معرض قرار دهیم . ◀امام علی(ع) فرموده اند : «کسی‌که خود را در معرض قرار دهد، نباید کسی را که به او بد گمان می‌شود ملامت و نکوهش کند». ◀امام صادق(ع) فرموده اند : «کسی‌که به موضعی از مواضع برود و متهم شود نباید جز خودش را ملامت کند» ◀امام علی(ع) در وصیت به فرزندش امام مجتبی (ع) فرموده اند: «از محل بر حذر باش و دوری کن، همچنین از مجلسی که به آن گمان بد برده می‌شود». 🍃🌸 🍃 تهیه شده توسط گروه درپیام رسان ایتا در صورت تمایل میتوانید با لینک زیر به گروه ملحق شوید 🍃🌺🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
کانالِ قرآن‌پویان: تاملی در دیدگاههای استاد شهید شماره پانصدو سی و شش تفسیر سوره قسمت چهار دهم از جلد پنجم کتاب ✅اعمال انسان میوه های وجود اوست كارهای انسان، آنچه از انسان بروز می كند، چه تلخ و چه شیرین، ناشی از طرز تفكر و خلق و خوی انسان است. آن كسی كه فكرش پاك است، اخلاقش پاك است، فكرش شیرین است، اخلاقش شیرین است، عمل و رفتار او شیرین است، غذای مطبوع و مفید برای مردم دیگر است؛ و آن كسی كه كارها و سخنش همه تلخی و سمومات است، سخنش به هر كس كه برسد مثل یك غذای سمّی است كه به افراد برسد  تا در روح او خباثت نباشد، تا اخلاقش مسموم و فاسد نباشد، تا افكار و عقایدش این طور نباشد حرفش به این صورت درنمی آید. . اعمال انسان میوه های وجود انسان است، اخلاق انسان شاخه های وجود انسان است، عقاید انسان ریشه های درخت وجود انسان است و اساساً روح انسان نیست جز یك درخت، یك درخت پرریشه و پرشاخه و پرمیوه و پربرگ، درختی كه در این دنیا انسان باید خودش را پیوند بزند و در این دنیاست كه این درخت، درخت طوبی یا زقّوم می شود با دو تفاوت: یكی این كه در دنیا ثمره ی این درخت را انسان تنها خودش نمی چیند، احیاناً به دیگران هم می دهد، دیگران هم از میوه های این درخت می خورند، اگر شیرین باشد شیرین و اگر تلخ باشد تلخ؛ تفاوت دوم این است كه انسان [واقعیت ] خودش [را] در دنیا [درك نمی كند. ] حكما ثابت كرده اند كه روح انسان در دنیا مادامی كه با این بدن هست حالت موجودی را دارد كه عضوش را بی حس كرده اند، حالت تخدیرشده دارد، یعنی آنچه را كه از درون خودش باید درك كند درك نمی كند، مثل آدمی است كه موجبات درد در او هست ولی فعلاً یك آمپول به عضو زده اند و آن را تخدیر كرده اند و چیزی احساس نمی كند. ولی این مخدر برای همیشه باقی نخواهد ماند، روزی خواهد آمد كه از بین برود، وقتی از بین رفت انسان واقعیت را درك می كند. به بیان دیگر انسان در دنیا [نسبت به آخرت ] این دو تفاوت را دارد؛ یكی اینكه ثمره ی درختش را دیگران هم می چینند، اگر شیرین است شیرین و اگر تلخ است تلخ، ولی در آخرت فقط خودش است كه ثمره را می چیند، چون عمل است؛ یعنی در آنجا ثمره ی عمل او را، چه خوب چه بد، كس دیگر نمی چیند، اگر كس دیگر هم استفاده ببرد به دلیل پیوندی است كه در دنیا با این برقرار كرده، یعنی از این درخت، پیوندی به خودش زده، كه [در] مسئله ی «یَوْمَ لا یُغْنِی مَوْلًی عَنْ مَوْلًی شَیْئاً وَ لا هُمْ یُنْصَرُونَ. `إِلاّ مَنْ رَحِمَ اَللّهُ»  كه در اخبار داریم مقصود [است، ]. شفاعت تابع پیوندی است كه انسان از درخت شفیع در دنیا به درخت خودش زده باشد و الّا انسان [به صورت ] درخت پیوند نزده ی صددرصد تلخ امكان ندارد كه از میوه ی یك درخت شیرین استفاده كند. پس آن هم باز پیوندش مربوط به دنیاست. در آنجا انسان از تمام آن میوه های درخت وجود خودش كه اعمال خودش است [بهره مند است. تفاوت دیگر این است كه در آخرتْ انسان ] با خودش مواجه می شود، واقعاًخودش را یك درخت می بیند، درختی كه آنقدر میوه دارد الی ماشاءاللّه؛ و بعضی افراد میوه هایشان در نهایت درجه شیرین و مطبوع و آن دیگری كه درختش است میوه هایش آنچنان تلخ است كه به تعبیر ما از زهر مار تلختر. ولی در عین حال با همه ی آن تلخی آنچنان گرسنگی و جوعی دارد كه همه ی آنها را می خورد و شكم خودش را پر می كند، چون همانهایی است كه در دنیا خورده. آنچه در آنجا می خورد تجسم آن چیزی است كه در دنیا خورده. پس در عالم آخرت، ما درختی در بهشت داریم و درختی در جهنم. انسان ممكن است به صورت آن درخت بهشتی دربیاید، ممكن است به صورت این درخت جهنمی دربیاید. به عبارت دیگر انسان ممكن است عضوی و شاخه ای از درخت بهشتی باشد و ممكن است عضوی و شاخه ای از درخت جهنمی باشد. برای كسی قطعی نكرده اند كه تو حتماً از آن درختی یا حتماً از این درختی؛ نه، هر كسی در این دنیا می تواند خودش را عضوی و جزئی و شاخه ای از آن درخت بكند و می تواند عضوی و جزئی و شاخه ای از این درخت بكند. https://telegram.me/quranpuyan
#دعاهای_روزانه خداوندا! هرگز نوميدي را بر حسن ظن خويش مسلط نساخته ام،و هرگز اميدم از كرم نيكو و زيبايت نگسسته است. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت https://eitaa.com/quranpuyan
📖 ؟ ✅ نكات قرآنی “رَبِّ نَجِّنِی مِنَ القَومِ الظّالِمینَ” (پروردگارا، مرا از قوم ظالمان نجات بخش!) ظالمان ریشه در دارند. اهل تاریکی اند. ظالم همان است که در خدمت ذهن تاریک اندیش است. و اگر ستم می کند بخاطر همین ذهنیّت مخرّب است. ذهن تاریک، عملکرد تاریک دارد. زیرا عملکرد هر کس منبعث از ذهنیات اوست. و از این روست که گاه ظالمان خود نمی دانند که ظلم می کنند، آنها در توهّم کار درست اند. و چنین وضعیتی خطر ظلم را دو چندان می کند. قومی که گرفتار چنین ظلمتی است، قومی مخرّب است اگرچه خود را صالح بنامد. سالکی که اهل نور است، به دعا از پروردگارش خواستار رهایی از شرّ قوم ظالمین است. و این قوم پیش از آنکه در بیرون باشد در وجود خودش است. اوصاف ناپسند و مخرّب خودش است. و منیّت و خشونت و طمع و حرص و درونی خودش است. و کسی که از شرّ تاریکیهای درونش خلاص شود بدون شک خداوند تعالی او را از تاریکیهای برون خلاص نموده است. و تردید نداشته باش که برون تابع درون است. برگرفته از سایت مسعود ریاعی https://eitaa.com/quranpuyan
آيامي خواهيد قران با ترجمه فارسي را در گوشي خود داشته باشيد؟ايا مايليد سال نزول سوره هاي قران را بدايند؟ اگر بله،نصب #رايگان #تنزيل را پيشنهاد ميكنيم.https://cafebazaar.ir/app/quranpuyan.com.tanzil/
هدایت شده از قران پویان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
الذين يذكرون الله قياما وقعودا کسانی که در حالت ایستاده ونشسته خدارا یاد می کنند (191)ال عمران ✨✨🍃 Men who celebrate the praises of God, standing, sitting,✨ 🔸🔸🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره إِنَّ لِلْمُتَّقِينَ مَفَازًا {31} مسلما پرهيزگاران را رستگارى است } حَدَائِقَ وَأَعْنَابًا {32} باغچهها و تاكستانها  وَكَوَاعِبَ أَتْرَابًا {33}  و دخترانى همسال با سينههاى برجسته  وَكَأْسًا دِهَاقًا {34} و پيالههاى لبالب  لَّا يَسْمَعُونَ فِيهَا لَغْوًا وَلَا كِذَّابًا {35} در آنجا نه بيهودهاى شنوند و نه [يكديگر را] تكذيب [كنند]  جَزَاء مِّن رَّبِّكَ عَطَاء حِسَابًا {36} [اين است] پاداشى از پروردگار تو عطايى از روى حساب  💠عصاره فراز آیات (36-31)نعمات مطبوع بهشت،پاداش انسانهایی است که با یقین به ، خودنگهدار بودند. 🌹نکته: مشابه آیه 35 در سوره غاشیه هم جمله "لاتسمع فیها لاغیه "را داشتیم و در سوره واقعه هم "لایسمعون فیها لغوا ولا تاثیما"یکی ازپاداشهای بهشتی مقربون بیان شده بود.این تکرار نشانگر ان است که نشنیدن سخنان لغو اولا نعمت بزرگی است که خداوند در سوره های مختلف، آنرا همردیف سایر نعمات بهشتی عنوان میکند ثانیا این نعمت بطور کمال و تمام در دنیا یافت نمیشود و در زندگی دنیا بشر همواره رنج شنیدن سخنان و را تحمل میکند. رَبِّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا الرحْمَنِ لَا يَمْلِكُونَ مِنْهُ خِطَابًا {37} پروردگار آسمانها و زمين و آنچه ميان آن دو است بخشايشگرى كه کسی اختیار داوری از جانب او ندارد.  يَوْمَ يَقُومُ الرُّوحُ وَالْمَلَائِكَةُ صَفًّا لَّا يَتَكَلَّمُونَ إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرحْمَنُ وَقَالَ صَوَابًا {38} روزى كه روح و فرشتگان به صف مىايستند و [مردم] سخن نگويند مگر كسى كه [خداى] رحمان به او رخصت دهد و سخن راست گويد  ذَلِكَ الْيَوْمُ الْحَقُّ فَمَن شَاء اتَّخَذَ إِلَى رَبِّهِ مَآبًا {39} آن [روز] روز حق است پس هر كه خواهد راه بازگشتى به سوى پروردگار خود بجويد  إِنَّا أَنذَرْنَاكُمْ عَذَابًا قَرِيبًا يَوْمَ يَنظُرُ الْمَرْءُ مَا قَدَّمَتْ يَدَاهُ وَيَقُولُ الْكَافِرُ يَا لَيْتَنِي كُنتُ تُرَابًا {40} ما شما را از عذابى نزديك هشدار داديم روزى كه آدمى آنچه را با دستخويش پيش فرستاده است بنگرد و كافر گويد كاش من خاك بودم 💠عصاره فراز آیات (40-37)روز داوری که تحت مالکیت مطق خداست،حق است و در آن جز حقگویی ،مقدور نیست.پس قبل از پشیمانی،راه خدا را برگزینید. 🌹نکات: 1)اولین استعمال کلمه رحمان در سوره ها بجای خداوند. در سوره های بعدی نیز این امر مشاهده میشود و معمولا در پاسخ به مشرکان که رحمانیت خداوند را مانع از عذاب کردن بندگان در قیامت میدانستند،بیان شده است. یعنی برخلاف تصور شما،رحمانیت خداوند اقتضای برپایی یوم الحساب و داوری بحق میان انسانها و عقاب و ثواب متناسب با آن را دارد. 2)در آیه 37 لایملکون منه خطابا در اکثر ترجمه ها،به اختیار نداشتن یا توان نداشتن در خطاب قراردادن خدا ترجمه شده است.اما با توجه به موارد دیگر استعمال این کلمه در قرآن و نیز آیه 38 که تکلم در قیامت را جز باذن خدا ،ممکن ندانسته (و لذا ضرورتی به تکرار این مفهوم در دو آیه نبوده) و نیز وجود فعل لایملکون منه مناسب ترین معنا،مالک نبودن و اختیار نداشتن برای داوری به نفع خود فرد مثلا از طریق شفاعت یا ...است. کلمه خطاب،دو بار دیگر تنها در سوره صاد و ان هم به معنای نزاع و داوری امده است. فَقَالَ أَكْفِلْنِيهَا وَعَزَّنِي فِي الْخِطَابِ ، وَشَدَدْنَا مُلْكَهُ وَآتَيْنَاهُ الْحِكْمَةَ وَفَصْلَ الْخِطَابِ  •فَصْلُ الْخِطَابِ : كَلاَمٌ تُوَضَّحُ بِهِ قَضِيَّةٌ مُعَلَّقَةٌ أَوْ مُشْكِلَةٌ وَيَكُونُ حُكْماً بَيِّناً ، ص آية 20  •خِطَابٌ : كَلاَمٌ يَحْمِلُ شَكْوَى أَوْ تَذَمُّراً يَكُونُ الْقَصْدُ مِنْهُ إِثارَةَ انْتِبَاهِ الْمَسْؤُولِيَن وفصلُ الخِطاب أيضًا : الحُكْمُ بالبَيِّنَةِ ، أَو اليمين ، أَو الفقه في القضاء ، أو النُّطْقُ بأمَّا بعْدُ ، أو أن يفصل بين الحقِّ والباطل ، أَو هو خطابٌ لا يكون فيه اختصار مُخِلٌّ ، ولا إسهاب مُمِلّ 3)به نظر میرسد آیه 39 ،پاسخ خداوند به سئوالات مردم که در ایات نخست سوره مطرح شد،میباشد. مردم از خبر بزرگی از هم سئوال میکنند (سئوالی همراه با تعجب و انکار) و با ان ناسازگاری دارند ان روز بزرگ داوری میان مردمان درقیامت ،کاملا حق است و واقع میشود. http://yon.ir/Qp8593 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/quranpuyan
🍃🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر شما : هر هفته تمرین یک دستور قرانی هفته : موضوع تمرین شماره 5 پرهیز از 🔔تمرین یکشنبه چگونگی عکس العمل در برابر اخباری که می شنویم. ◀ خداوند متعال در سوره مبارک حجرات ایه 6 می فرماید : يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَن تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَىٰ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ "اﻯ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻳﺪ، ﺍﮔﺮ ﻓﺎﺳﻘﻰ ﺑﺮﺍﻳﺘﺎﻥ ﺧﺒﺮﻯ ﺁﻭﺭﺩ، ﻧﻴﻚ ﻭﺍﺭﺳﻰ ﻛﻨﻴﺪ، ﻣﺒﺎﺩﺍ ﺑﻪ ﻧﺎﺩﺍﻧﻰ ﮔﺮﻭﻫﻰ ﺭﺍ ﺁﺳﻴﺐ ﺑﺮﺳﺎﻧﻴﺪ ﻭ [ﺑﻌﺪ،] ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻳﺪ ﭘﺸﻴﻤﺎﻥ ﺷﻮﻳﺪ". 🔔توجه کنیم یکی از آسیب ها که گناه بزرگی می باشد . زدن است. ✏مطالعه تفسیر ایه پیشنهاد می شود. 🍃🌸 🍃 تهیه شده توسط گروه درپیام رسان ایتا در صورت تمایل میتوانید با لینک زیر به گروه ملحق شوید 🍃🌺🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
سلام بر مخاطبان گرامي از دوستاني که به فعالیت در مسلط هستند و و مايلند در رونق صفحه قران پویان به ما کمک کند تقاضا داريم به آيدي زير پيام دهند @farpuy instagram.com/quranpuyan
پرسش و قرآنی ❓❓❓❓❓❓❓❓ سوال این است👇👇 ✅ در و چیست؟آیا باید را ؟؟ سئوال مطرح شده برای دفتر ایت اله مکارم شیرازی ارسال شد.پاسخ ایشان بشرح زیر است: "علّت حكم را نبايد با حكمت و فلسفه آن خلط كرد. مثلًا علّت قصر نماز مسافر، نفس سفر است- با شرايط مخصوص-؛ امّا حكمت و مصلحت آن، مثلًا رفع مشقّت و زحمت سفر است. حال اگر سفر براى بعضى هيچ زحمت و مشقّتى نداشته باشد و حتّى با وسائل مخصوص امروزى راحتتر از منزل و وطن شخص باشد، باز نماز قصر است چرا كه علّت آن به قوت خود باقى است و حكم دائر مدار علّت خود مى باشد. از اين رو، اگر كسى مسافر نباشد و  در وطن خويش اقامت دارد، ولى به خاطر خستگى ناشى از كار، در زحمت است، نمى تواند نماز خود را قصر بخواند. در آیه مذکور نیز یکی از حکمتها و فلسفه های حکم حجاب بیان شده است نه علت حکم که در آیه 31 سوره نور فلاح و رستگاری بیان شده است." تفسیر بخش مرتبط ایه 31سوره نور از تفسیر نمونه مطابق زیر است: دومین حکمى که در آیه بیان شده این است: «آنها باید خمارهاى خود را بر سینه هاى خود بیفکنند» (وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى جُیُوبِهِنَّ). «خمر» جمع «خمار» (بر وزن حجاب) در اصل، به معنى پوشش است، ولى معمولاً به چیزى گفته مى شود که زنان با آن سر خود را مى پوشانند (روسرى). «جیوب» جمع «جیب» (بر وزن غیب) به معنى یقه پیراهن است، که از آن تعبیر به «گریبان» مى شود و گاه به قسمت بالاى سینه به تناسب مجاورت با آن نیز اطلاق مى گردد. از این جمله استفاده مى شود که: زنان قبل از نزول آیه، دامنه روسرى خود را به شانه ها یا پشت سر مى افکندند، به طورى که گردن و کمى از سینه آنها نمایان مى شد، قرآن دستور مى دهد روسرى خود را بر گریبان خود بیفکنند تا هم گردن و هم آن قسمت از سینه که بیرون است مستور گردد. 🌺🌺جهت مشاهده پاسخها و نظرات مختلف به لینک زیر مراجعه نمایید👇👇 http://yon.ir/Qp1478 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛