eitaa logo
قران پویان
476 دنبال‌کننده
6هزار عکس
702 ویدیو
625 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
: ⭕❓آیا آیات قرآن بر لزوم دلالت دارد؟ آيا آيه يسئلونك عن الاهله بر نفي رويت با دلالت دارد؟ 🛑قسمت يازدهم: 👈برخی از فقهای معاصر ازجمله آيت الله سيستاني و شبيري زنجاني، برای اثبات اینکه چشم مسلح برای رؤیت هلال کافی نیست و ملاک در رؤیت، رؤیت با چشم عادی است، به این آیه در سوره بقره استناد کرده‌اند که می‌فرماید: «يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْأَهِلَّةِ قُلْ هِيَ مَواقِيتُ لِلنَّاسِ وَ الْحَجِّ»؛ یعنی ای پیامبر(ص)، در مورد از تو سؤال می‌کنند، در پاسخ این سؤال به آنها بگو: هلال‌ها زمان‌هایی برای امور مردم و برگزاری حج هستند. 👈از نظر اين فقها از تعبیر این آیه دو نکته استفاده می‌شود؛ ⭕نکته اول این است که مواقیت و زمان‌های مقرر از نظر اسلام همان زمان‌هایی است که مبتنی بر هلال است. پس ، همان هلال‌ها هستند؛ یعنی شاخص برای زمان، هلال است که شاخص‌هایی غیر از هلال را نفی می‌کند. نکته دوم اینکه، هلالی که شاخص قرار داده شده، شاخصی است که برای مردم قابل درک و تشخیص است. چون آیه شریفه فرموده «مواقیت للناس» و آنکه برای عموم مردم قابل فهم و تشخیص است، همین است که هلال با چشم عادی محسوس باشد؛ یعنی یک روستایی هم بتواند این شاخص زمانی را تشخیص دهد و شهری هم بتواند این کار را بکند، همچنین کسی که در بیابان است، نیز بتواند آن را درک کند؛ لذا از این مواقیت استفاده می‌کنیم که شاخص، شاخص عمومی است. ❓ اما مراد خدا از «لِلنَّاسِ» در آیه «اهله» چیست؟ این کلمه «لِلنَّاسِ» به این معنا که راه عمومی باشد، نیست و از این «لِلنَّاسِ» این را نمی‌فهمیم که راه تشخیص باید عمومی باشد. چون آیه ممکن است طور دیگری معنا شود که بگوییم آیه می‌فرماید: اهله مواقیتی است برای مردم نه اینکه عموم مردم خودشان این مواقیت را تشخیص بدهند. می‌توانند یک گروه خاص تشخیص دهند، اما بقیه مردم نیز استفاده می‌کنند. «لِلنَّاسِ» یعنی به نفع و برای مردم. مواقیتی است که مفید به حال مردم است. چه خود مستقیم تشخیص دهند یا غیرمستقیم، دیگران به آنها گزارش دهند. کلمه «لِلنَّاسِ» این طور که این بزرگواران می‌گویند که همه از این طریق استفاده کنند، از آن استفاده نمی‌شود. می‌تواند این باشد که نفع و فایده مواقیت برای مردم است، چه مستقیم استفاده کنند جه عده‌ای استفاده کنند و به بقیه اطلاع دهند. در بسیاری از امور اینطور است و این تعبیر ناس و للناس نیز نوعا همینطور است. 🔶از آیه نفی استفاده از ابزار در درنمی‌آید.آیه «اهله» چیز جدیدی نمی‌گوید و مولویت ندارد 👈استفاده این بزرگواران این است که خدا دارد پاسخ سؤالی را می‌دهد و در این پاسخ حق تعالی یک حکم مولوی را بیان کرده است و آن اینکه شاخص برای تشخیص ماه‌ها، دیدن مستقیم هلال است. اما می‌گوییم این آیه شریفه با توجه به پاسخی که برای سؤال وجود دارد، اصلاً این حکم مولوی را در بر ندارد. قبل از اینکه این پرسش و پاسخ در قرآن بیاد، آیا عرب‌ها با مسئله شهور قمری آشنا بودند یا خیر؟ ماهی را به عنوان محرم می‌شناختند و این‌ها را داشتند و می‌دانستند که با هلال، ماه آغاز می‌شود و مبدأ ماه را از هلال می‌گرفتند که ماه روزه به روز افزایش می‌یابد، تا وقتی که به محاق برود. 💮👈پس آیه چیز جدیدی ندارد. فقط سؤالی که کردند این بود که قبل از اسلام بر اساس اهله عمل می‌کردیم و مواقیت و زمان‌ها را مشخص می‌کردیم، حال آیا اسلام این را به‌هم زده یا خیر؟ یعنی سؤال کردند که آیا در آیین جدید که برخی چیزها به‌هم خورده، این نیز به‌هم خورده یا خیر؟ آیه گفت خیر. همان مواقیت لِلنَّاسِ که بوده، سر جایش است و حج هم سر جای خود قرار دارد و این آیه مشتمل بر حکم مولوی نیست، بلکه ارشاد می‌کند. 🎙از درس خارج فقه استاد سروش محلاتي 💫براي مطالعه نظرات مختلف به لينك زير مراجعه نماييد https://b2n.ir/d32002 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. ❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤ قُلْ يَا عِبَادِیَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللهِ إِنَّ اللهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ بگو: « ای بندگان من که بر خود اسراف و ستم کرده‌اید از رحمت خداوند ناامید نشوید که خدا همه گناهان را می‌ آمرزد، زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است. 🌻 سوره زمر ، آیه ۵۳ کانال قرآن پویان 🆔️ @ayeghoran1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 67 تا 77 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️مراحل ❇️هُوَ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ مِنْ نُطْفَةٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَةٍ ثُمَّ يُخْرِجُكُمْ طِفْلاً ثُمَّ لِتَبْلُغُوا أَشُدَّكُمْ ثُمَّ لِتَكُونُوا شُيُوخاً وَ مِنْكُمْ مَنْ يُتَوَفَّی مِنْ قَبْلُ وَ لِتَبْلُغُوا أَجَلاً مُسَمًّی وَ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ (۶۷/غافر) 🌱‏او كسی است كه شما را از خاك آفريد، سپس از نطفه‌ای، سپس از علقه‌ای (خون بسته شده)، سپس شما را به صورت نوزادی (از رحم‌ها) بيرون می‌آورد، سپس (رشدتان می‌دهد) تا به كمال قوّت خود برسيد (و) آنگاه تا پير شويد، و بعضی از شما پيش از رسيدن به پيری می‌ميرد (ولی بعضی از شما زنده می‌مانيد) تا به سرآمدی كه معيّن است، برسيد و باشد كه تعقّل كنيد. 🔹نخستين مرحله، مرحله تراب و خاك است كه اشاره به آفرينش آدم جد نخستين ما از خاك می‌باشد، و يا خلقت همه انسانها از خاك، چرا كه مواد غذايی كه وجود انسان و حتی نطفه او را تشكيل می‌دهد اعم از مواد حيوانی و گياهی همه از خاك مايه می‌گيرد. 🔹‏مرحله دوم مرحله نطفه است كه مربوط به همه انسانها جز آدم و همسرش حوا است. 🔹‏مرحله سوم مرحله‌ای است كه نطفه تكامل يافته، و نمو قابل ملاحظه‌ای نموده، و به صورت يك قطعه خون بسته در آمده است. 🔹‏بعد از اين مرحله" مضغه" (چيزی شبيه به گوشت جويده) و مرحله ظهور اعضاء، مرحله حس و حركت است كه قرآن در اينجا سخنی از اين سه مرحله به ميان نياورده هر چند در آيات ديگر به آن اشاره كرده است. ‏در اينجا چهارمين مرحله را مرحله تولد جنين ذكر می‌كند، 🔹و مرحله پنجم را مرحله تكامل قدرت و قوت جسمی كه بعضی آن را سن سی‌سالگی می‌دانند كه در آن حد اكثر نمو قوای جسمانی حاصل می‌شود و بعضی آن را كمتر يا بيشتر گفته‌اند، البته ممكن است در افراد متفاوت باشد و قرآن از آن تعبير به" بلوغ اشد" كرده است. 🔹‏از آن به بعد مرحله عقب گرد و از دست دادن نيروها آغاز می‌شود و تدريجا دوران پيری كه مرحله ششم است فرا می‌رسد. 🔹‏سرانجام پايان عمر كه آخرين مرحله است فرا می‌رسد و انتقال از اين سرا به سرای جاويدان تحقق می‌يابد. ⁉️‏آيا با اينهمه تغييرات و تطورات منظم، و حساب شده، باز هم جای ترديد در قدرت و عظمت مبدء عالم هستی و الطاف و مواهب او وجود دارد؟ 👈‏قابل توجه اينكه در چهار مرحله اول كه مربوط به آفرينش از خاك و نطفه و علقه و تولد طفل است تعبير به" خلقكم" (شما را آفريد) شده، و هيچ نقشی برای خود انسان در آن قائل نيست، ولی در سه مرحله بعد از تولد يعنی مرحله وصول به نهايت قوت جسمانی، و بعد از آن پيری، و بعد پايان عمر، تعبير" لتبلغوا" (تا برسيد) و" لتكونوا" (تا بوده باشيد) آمده است كه هم اشاره‌ای است به استقلال وجودی انسان بعد از تولد و هم احتمالا اشاره‌ای است به اين حقيقت كه اين دورانهای سه‌گانه ممكن است با حسن تدبير يا سوء تدبير خود انسان جلوتر يا عقب‌تر شود، و گاه پيری زودرس، يا مرگ زودرس، دامان انسان را بگيرد، و اين نشان می‌دهد كه تعبيرات قرآن تا چه حد دقيق و حساب شده است. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️هم دشمنان لازم است و هم دوستان 💠فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللَّـهِ حَقٌّ فَإِمَّا نُرِيَنَّكَ بَعْضَ الَّذِي نَعِدُهُمْ أَوْ نَتَوَفَّيَنَّكَ فَإِلَيْنا يُرْجَعُونَ (۷۷/غافر) 🌱‏پس (ای پيامبر!) صبر كن كه وعده‌ی خداوند حقّ است. پس هرگاه بخشی از آن چه را به آنان وعده داده‌ايم به تو نشان دهيم، يا (پيش از آن) تو را از دنيا ببريم، (در هر صورت) به سوی ما بازمی‌گردند (و عذاب را می‌چشند). 👈آيات قبل برای تهديد كفّار ستيزه‌جو بود و اين آيه برای تسلّی پيامبر اكرم صلی الله عليه و آله و مؤمنان. 🔸تمام برخوردهای پيامبر با مردم، طبق فرمان خداوند بوده است، نه سليقه‌ی شخصی و اين برخوردها در موارد گوناگون و با افراد مختلف، متفاوت بوده است. آياتی را كه در اين زمينه وجود دارد می‌توان به دو دسته تقسيم كرد: ‏دسته‌ی اوّل: آياتی كه درباره‌ی رفتار و برخورد آرام با مردم سخن می‌گويد. ‏دسته‌ی دوم: آياتی كه در مورد برخوردهای تند با منحرفان و نااهلان نازل شده است. 🔹ياد قدرت الهی نسبت به تنبيه و كيفر مجرمان، عامل اميد و صبر است. «فَبِئْسَ مَثْوَی الْمُتَكَبِّرِينَ فَاصْبِرْ» ‏ 🔹تأخير در كيفر مجرمان، نبايد سبب شك و ترديد شود. «فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللَّـهِ حَقٌّ» 🔹حقّ بودن وعده‌های الهی، مايه‌ی صبر و آرامش است. «فَاصْبِرْ» زيرا «إِنَّ وَعْدَ اللَّـهِ حَقٌّ» 🔹پيامبر اكرم صلی الله عليه و آله در انتظار كيفر كفّار در دنياست، ولی خداوند طبق حكمت كار می‌كند و انتظارات پيامبر حكمت او را به هم نمی‌زند. «فَإِمَّا نُرِيَنَّكَ‌ .. أَوْ نَتَوَفَّيَنَّكَ» 🔹صبر در برابر ناملايمات، حدّی ندارد و تا پايان عمر بايد صبر كرد. فَاصْبِرْ ... ‏فَإِمَّا ... نَتَوَفَّيَنَّكَ» ‏ 🔹خداوند در كيفر مجرمان عجله ندارد. فَإِمَّا نُرِيَنَّكَ‌ ... أَوْ نَتَوَفَّيَنَّكَ‌ 🔹در دنيا ممكن نيست مجرمان مجازاتِ كامل شوند؛ سرای ديگری لازم است. ‏«بَعْضَ الَّذِي نَعِدُهُمْ» 🔹كارهای الهی زمان بندی دارد و هر يك در زمان خود واقع می‌شود. نُرِيَنَّكَ‌ ... ‏أَوْ نَتَوَفَّيَنَّكَ‌ 🔹مرگ نابودی نيست، تحويل و تحوّل است. «نَتَوَفَّيَنَّكَ» ‏ 🔹مرگ برای همه است، حتّی برای پيامبران. «نَتَوَفَّيَنَّكَ» 🔹هيچ كس از دست قدرت خداوند فرار نخواهد كرد. «فَإِلَيْنا يُرْجَعُونَ» 🔹احضار افراد در قيامت اجباری است. «يُرْجَعُونَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا