6.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
صلوات خاصه امام رضا (علیهالسلام)
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
با عمومی سازی فهم و تفسير قرآن
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_جاثیه آیات 23 تا 32
📄#صفحه_501
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_501
❇️خطرناكترين بتها، بت #هوای_نفس است
💠أَ فَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ وَ أَضَلَّهُ اللَّهُ عَلی عِلْمٍ وَ خَتَمَ عَلی سَمْعِهِ وَ قَلْبِهِ وَ جَعَلَ عَلی بَصَرِهِ غِشاوَةً فَمَنْ يَهْدِيهِ مِنْ بَعْدِ اللَّـهِ أَ فَلا تَذَكَّرُونَ (۲۳/جاثیه)
🌱پس آيا ديدی كسی را كه هوای خويش را معبود خود قرار داده و خداوند او را با وجود آگاهيش به بيراهه گذاشت و بر گوش و قلبش مهر زد و بر چشمش پردهای نهاد. پس بعد از خدا كيست كه او را هدايت كند، پس آيا پند نمیگيريد؟
🔹در حدیثی می خوانديم كه مبغوضترين معبودی كه مورد پرستش واقع شده است نزد خداوند بت هوی و هوس است.
در اين سخن هيچگونه مبالغه نيست، چرا كه بتهای معمولی موجوداتی بیخاصيتند، ولی بت هوی و هوس اغوا كننده، و سوق دهنده به سوی انواع گناه و انحراف است.
به طور كلی میتوان گفت اين بت خصوصياتی دارد كه آن را مستحق اين نام" منفورترين بتها" كرده است.
زشتيها را در نظر انسان زينت میدهد، تا آنجا كه انسان به اعمال زشت خود میبالد و به مصداق وَ هُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعاً (كهف- ۱۰۴) به عنوان يك صالح به آن افتخار میكند!
🔹چرا كه تا پايگاهی در درون انسان وجود نداشته باشد شيطان قدرت بر وسوسهگری ندارد و پايگاه شيطان چيزی جز هواپرستی نيست، همان چيزی كه خود شيطان به خاطر آن سقوط كرد، و از صف فرشتگان و مقام قرب الهی طرد شد.
🔹مهمترين وسيله هدايت را كه درك صحيح حقايق است از انسان میگيرد و پرده بر چشم و عقل آدمی میافكند، چنان كه در آيات مورد بحث بعد از ذكر مساله هواپرستی صريحا به اين موضوع اشاره شده است، آيات ديگر قرآن نيز گواه بر اين حقيقت است.
🔹هواپرستی انسان را تا مرحله مبارزه با خدا (نعوذ باللَّه) پيش میبرد.همانگونه كه پيشوای هویپرستان يعنی شيطان به چنين سرنوشت شومی گرفتار شد، و به حكمت خداوند در مساله امر به سجده بر آدم اعتراض نمود و آن را غير حكيمانه پنداشت!
🔹آن قدر شوم و دردناك است كه گاه يك لحظه هواپرستی يك عمر پشيمانی ببار میآورد، و گاه يك لحظه هواپرستی محصول تمام عمر انسان و حسنات اعمال صالح او را بر باد میدهد.
لذا در آيات قرآن و روايات اسلامی روی اين امر تاكيد و هشدار داده شده است.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_501
❇️در دادگاه #عدل_الهی همه به زانو درمیآيند!
💠وَ تَری كُلَّ أُمَّةٍ جاثِيَةً كُلُّ أُمَّةٍ تُدْعی إِلی كِتابِهَا الْيَوْمَ تُجْزَوْنَ ما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ (۲۸/جاثیه)
🌱(در روز رستاخيز) هر امّتی را به زانو در آمده میبينی، در حالی كه هر امتی به سوی كتابش (برای دادرسی) فراخوانده شده است. امروز آنچه را عمل میكرديد دريافت خواهيد كرد.
👈«جاثِيَةً» به معنای نشستن روی زانو، به هنگام ترس و وحشت يا فروتنی و تسليم است.
🔹هول و هراس قيامت همه را زمينگير میكند. «كُلَّ أُمَّةٍ جاثِيَةً»
🔹معاد جسمانی است. «جاثِيَةً»
🔹نظام هستی حساب و كتاب و ثبت و ضبط دارد و كار قيامت بر اساس پرونده و گواه است. «تُدْعی إِلی كِتابِهَا»
🔹جزای هر شخصی در قيامت، بر اساس عملكرد او در دنياست. «الْيَوْمَ تُجْزَوْنَ ما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
9⃣7⃣ تدبر در سوره #یوسف
🔹پیام های آیات ۱۱۱-۱۱۰ سوره یوسف از تفسیر نور
۱- مهلت دادن به مجرمان وتاخیر عذاب آنان،از سنت های الهی است. «حَتّی إِذَا اسْتَیْأَسَ» یعنی به قدری ما به مجرمان مهلت دادیم که انبیا مأیوس شدند.
۲- تاخیر عذاب الهی سبب جرأت وتکذیب مجرمین می گردد. حَتّی إِذَا ... وَ ظَنُّوا أَنَّهُمْ قَدْ کُذِبُوا
۳- ناامیدی انبیا از هدایت مردم،شرط نزول قهر خداست. إِذَا اسْتَیْأَسَ ... لا یُرَدُّ بَأْسُنا ...
۴- امدادهای الهی نسبت به پیامبران هم زمان خاصی دارد. إِذَا اسْتَیْأَسَ ... جاءَهُمْ 8-قهر الهی شامل انبیا و مومنان واقعی نمی شود. «فَنُجِّیَ»
۵- هم قهر و عذاب و هم لطف و امداد به دست خداست. نَصْرُنا ... بَأْسُنا
۶- اراده وخواست خدا قانون مند است. «مَنْ نَشاءُ وَ لا یُرَدُّ بَأْسُنا عَنِ الْقَوْمِ الْمُجْرِمِینَ»
۷- راه خدا بن بست ندارد. إِذَا اسْتَیْأَسَ الرُّسُلُ ... جاءَهُمْ نَصْرُنا (هر کجا مردم کار را به بن بست کشاندند قدرت خدا جلوه می کند.)
۸- سنت خداوند در حمایت انبیا و هلاکت مجرمان است. «جاءَهُمْ نَصْرُنا ، لا یُرَدُّ بَأْسُنا»
۹- شرط امتیاز در داستان ها،پندآموزی آنهاست.در ابتدای سوره فرمود: «نَحْنُ
نَقُصُّ عَلَیْکَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ» ودر آخر فرمود: «لَقَدْ کانَ فِی قَصَصِهِمْ عِبْرَهٌ»
۱۰- چنانکه حضرت یوسف علیه السلام علی رغم همه کیدها و مشکلات و موانع به عزّت و قدرت رسید،پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله نیز علی رغم همه ی مکرها و...به عزّت و قدرت خواهد رسید. «لَقَدْ کانَ فِی قَصَصِهِمْ عِبْرَهٌ»*
۱۱- عبرت آموزی از قصص قرآن،مخصوص یک زمان نیست. «لِأُولِی الْأَلْبابِ»
۱۲- داستان های قرآن،بیان واقعیّت های عینی و عبرت آموز است.(یافتنی است، نه بافتنی.) «ما کانَ حَدِیثاً یُفْتَری»
۱۳- گفتار راست و واقعی،تأثیر عمیق دارد. عِبْرَهٌ ... ما کانَ حَدِیثاً یُفْتَری
۱۴- نکته سنجی و درس گرفتن عقل لازم دارد؛ «عِبْرَهٌ لِأُولِی الْأَلْبابِ» ولی دریافت نور و رحمت الهی،ایمان نیز لازم دارد. «لِقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ»
۱۵- داستان یوسف برای جویندگان حقیقت،آیت «آیاتٌ لِلسّائِلِینَ» برای خردمندان، عبرت «عِبْرَهٌ لِأُولِی الْأَلْبابِ» و برای اهل ایمان،مایه ی هدایت و رحمت است. «هُدیً وَ رَحْمَهً لِقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛