#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_537
❇️تنها #پاكان به حريم #قرآن راه میيابند
💠لا يَمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُونَ
🌱(و) فقط کسانی که (توسّط خداوند) پاک شدهاند، با آن تماس برقرار میکنند.
واقعه - ۷۹
🔹بسياری از مفسران به پيروی از رواياتی كه از امامان معصوم ع وارد شده اين آيه را به عدم جواز مس كتابت قرآن بدون غسل و وضو تفسير كردهاند.
🔹در حالی كه گروه ديگری آن را اشاره به فرشتگان مطهری میدانند كه از قرآن آگاهی دارند، يا واسطه وحی بر قلب پيامبر ص بودهاند، نقطه مقابل مشركان كه میگفتند: اين كلمات را شياطين بر او نازل كردهاند!
🔹بعضی نيز آن را اشاره به اين معنی میدانند كه حقايق و مفاهيم عالی قرآن را جز پاكان درك نمیكنند، همانگونه كه در آيه ۲ سوره بقره میخوانيم: ذلِكَ الْكِتابُ لا رَيْبَ فِيهِ هُدیً لِلْمُتَّقِينَ:" اين كتاب شكی در آن نيست، و مايه هدايت پرهيزكاران است" و به تعبير ديگر حد اقل پاكی كه روح" حقيقت جويی" است برای درك حد اقل مفاهيم آن لازم است، و هر قدر پاكی و قداست بيشتر شود درك انسان از مفاهيم قرآن و محتوای آن افزون خواهد شد.
👈ولی هيچ منافاتی در ميان اين سه تفسير وجود ندارد و ممكن است همه در مفهوم آيه جمع باشد.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_537
❇️جمع اضداد در #صفات_خداوند
💠هُوَ الْأَوَّلُ وَ الْآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْباطِنُ وَ هُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ
🌱اوست که (پیش از وجود هر چیزی،) اول (بوده است)، و (در) پایانِ (هستی، همچنان باقی ست،) و چیره و مسلط (به همه چیز) و آگاه از درون همهی اشیاء است، و او از همه چیز بهخوبی آگاه است.
حدید - ۳
🔹بعد از آنكه معلوم شد كه خدای تعالی بر هر چيزی كه فرض شود قادر است، قهرا با احاطه قدرتش به هر چيزی از هر جهت محيط هم هست، پس هر چيزی كه فرض شود اول باشد خدا قبل از آن چيز بوده، پس او نسبت به تمام ماسوای خود اول است، نه آن چيزی كه ما اولش فرض كرديم.
🔹 و همچنين هر چيزی كه ما آخرينش فرض كنيم خدای تعالی بعد از آن هم خواهد بود، چون گفتيم قدرتش احاطه به آن چيز دارد، هم به ما قبلش و هم به ما بعدش، پس آخر خدا است، نه آن چيزی كه ما آخرينش فرض كرديم، و هر چيزی را كه ما ظاهر فرض كنيم خدا ظاهرتر از آن است به خاطر احاطهای كه قدرتش بر آن چيز دارد، و چون احاطه دارد پس از جهت ظهور هم ما فوق آن است، پس خدا ظاهر است، نه آن چيزی كه ما ظاهرش فرض كرديم.
🔹و همچنين هر چيزی كه باطن فرض شود خدا به خاطر احاطه قدرتش بر آن باطنتر از آن است، و ما ورای آن قرار دارد، چون او است كه آن چيز را باطن كرده، پس باطن هم خداست، نه آن چيزی كه ما باطنش فرض كرديم، پس معلوم شد كه خدا اول و آخر و ظاهر و باطن علی الاطلاق است، و از اين صفات آنچه در غير خدا هست نسبی است نه علی الاطلاق.
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
6⃣2⃣ تدبر در سوره #قصص
🔹فراز آیات ۴۲-۲۹ سوره قصص
بخش اول
فَلَمَّا قَضَى مُوسَى الْأَجَلَ وَسَارَ بِأَهْلِهِ آنَسَ مِن جَانِبِ الطُّورِ نَارًا قَالَ لِأَهْلِهِ امْكُثُوا إِنِّي آنَسْتُ نَارًا لَّعَلِّي آتِيكُم مِّنْهَا بِخَبَرٍ أَوْ جَذْوَةٍ مِنَ النَّارِ لَعَلَّكُمْ تَصْطَلُونَ {29}
و چون موسی آن مدّت را به پایان رسانید و همسرش را [ همراه ] برد ، آتشی را از دور در کنار طور مشاهده کرد ، به خانواده خود گفت: « [ اینجا ] بمانید ، که من [ از دور ] آتشی دیدم ، شاید خبری از آن یا شعله ای آتش برایتان بیاورم ، باشد که خود را گرم کنید.» {29}
فَلَمَّا أَتَاهَا نُودِي مِن شَاطِئِ الْوَادِي الْأَيْمَنِ فِي الْبُقْعَةِ الْمُبَارَكَةِ مِنَ الشَّجَرَةِ أَن يَا مُوسَى إِنِّي أَنَا اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ {30}
پس چون به آن [ آتش ] رسید ، از جانب راستِ وادی ، در آن جایگاه مبارک ، از آن درخت ندا آمد که: «ای موسی ، منم ، من ، خداوند ، پروردگار جهانیان.» {30}
وَأَنْ أَلْقِ عَصَاكَ فَلَمَّا رَآهَا تَهْتَزُّ كَأَنَّهَا جَانٌّ وَلَّى مُدْبِرًا وَلَمْ يُعَقِّبْ يَا مُوسَى أَقْبِلْ وَلَا تَخَفْ إِنَّكَ مِنَ الْآمِنِينَ {31}
و [ فرمود: ] «عصای خود را بیفکن.» پس چون دید آن مِثْلِ ماری می جُنبد ، پشت کرد و برنگشت. «ای موسی ، پیش آی و مترس که تو در امانی.» {31}
اسْلُكْ يَدَكَ فِي جَيْبِكَ تَخْرُجْ بَيْضَاء مِنْ غَيْرِ سُوءٍ وَاضْمُمْ إِلَيْكَ جَنَاحَكَ مِنَ الرَّهْبِ فَذَانِكَ بُرْهَانَانِ مِن رَّبِّكَ إِلَى فِرْعَوْنَ وَمَلَئِهِ إِنَّهُمْ كَانُوا قَوْمًا فَاسِقِينَ {32}
«دست خود را به گریبانت ببر تا سپید بی گزند بیرون بیاید ، و [ برای رهایی ] از این هراس بازویت را به خویشتن بچسبان. این دو [ نشانه ] دو برهان از جانب پروردگار تو است [ که باید ] به سوی فرعون و سران [ کشور ] او [ ببری ] ، زیرا آنان همواره قومی نافرمانند.» {32}
قَالَ رَبِّ إِنِّي قَتَلْتُ مِنْهُمْ نَفْسًا فَأَخَافُ أَن يَقْتُلُونِ {33}
گفت: «پروردگارا ، من کسی از ایشان را کشته ام ، می ترسم مرا بکشند. {33}
وَأَخِي هَارُونُ هُوَ أَفْصَحُ مِنِّي لِسَانًا فَأَرْسِلْهُ مَعِيَ رِدْءًا يُصَدِّقُنِي إِنِّي أَخَافُ أَن يُكَذِّبُونِ {34}
و برادرم هارون از من زبان آورتر است ، پس او را با من به دستیاری گسیل دار تا مرا تصدیق کند ، زیرا می ترسم مرا تکذیب کنند.» {34}
قَالَ سَنَشُدُّ عَضُدَكَ بِأَخِيكَ وَنَجْعَلُ لَكُمَا سُلْطَانًا فَلَا يَصِلُونَ إِلَيْكُمَا بِآيَاتِنَا أَنتُمَا وَمَنِ اتَّبَعَكُمَا الْغَالِبُونَ {35}
فرمود: «به زودی بازویت را به [ وسیله ] برادرت نیرومند خواهیم کرد و برای شما هر دو ، تسلّطی قرار خواهیم داد که با [ وجود ] آیات ما ، به شما دست نخواهند یافت شما و هر که شما را پیروی کند چیره خواهید بود.» {35}
ادامه دارد...
آقای سید کاظم فرهنگ
https://cutt.ly/fweMIpGw
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💮🔶اشتباهات ما در موضوع #حجاب ❗
باز نشر سخنان دلسوزانه دوسال قبل (1400) استاد سروش محلاتي بمناسبت روز #عفاف و حجاب
🛑 قسمت اول:
⭕️🎀 وضع #حجاب_بانوان در جامعه ما مطلوب نیست و اینک کارشناسان بارها بدان اذعان داشته و در این باره آمارها ارائه میکنند ....
🔻طرح یک سوال .
در شرایط کنونی یک سوُال هم این است که ⁉️آیا ما از موضع فقه وحوزه چارچوب حجاب را بدرستی تبیین کرده ایم؟ و یا بدلیل آنکه از آن کاسته یا بر آن افزوده ایم، در وقوع این نابسامانی بی تاثیر نیستیم؟ بنظر میرسد در تلقی کنونی از حجاب شرعی چند اشتباه وجود دارد، اشتباهاتی که باعث شده حجاب از ابعاد شرعی آن حجیمتر و فربهتر معرفی شود و همانگونه که شهید مطهری هم متذکر شده، وقتی حجاب را افزایش داده و سنگین میکنیم، درحقیقت افراد باحجاب را کاهش داده و تقلیل میدهیم:
🔻1⃣ شرعی کردن #حجاب عرفی
حجاب شرعی ستر و پوشش است، ولی ما به پوشش عرفی (چادر) اصرار ورزیدیم و آن را حجاب برتر یا کامل معرفی کردیم! وحاضر نشدیم این مدل را به شرع نسبت ندهیم بلکه تصریحا و یا تلویحا چادر را معیار حجاب قرار دادیم مثلا وقتی از مرجعی میپرسند که "برای پوشش چادر الزامی است؟" و کاملا روشن است که فقه، چادر را الزامی نمیداند ولی آن مرجع پاسخ میدهد: "حجاب کامل همان چادر است" و با این پاسخ جواب روشنی به سوال داده نمیشود و بالاخره معلوم نیست حجاب کامل یعنی چه و حجاب ناقص چیست؟ و آیا حجاب ناقص کافی است یا نه؟ و وقتی خانمی از مرجع دیگری میپرسد که میخواهد از مانتو و روسری استفاده کند و شوهرش میگوید چادر بپوش و از مرجع "وظیفه"اش را میپرسد، ایشان پاسخ میدهد: "نظر شوهر را رعایت کنید" ولی باز هم مرجع پاسخ او را بصراحت نمیدهد که وظیفه اش چیست و آیا شوهر میتواند به بیشتر از حجاب شرعی همسر خود را تکلیف کند؟ و زن در اینجا (با فرض عدم مخالفت با شؤون اجتماعی خانواده) وظیفه اطاعت دارد؟
این مثالها نمونه ای است از استفاءات فراوانی که نشان میدهد در فتاوا به شرع بسنده نکرده ایم و حتی وقتی از شرع میپرسند، ما پاسخ دیگری میدهیم.
🔻2_ .مطلق کردن حکم نسبی #حجاب:
حجاب، وظیفه ای است که شامل بسیاری از زنان نمیشود
👈مثلا کنیزان از آن معاف اند.
👈 زنان سالخورده نیز وظیفه پوشاندن سر و گردن خود را ندارند:
💮(و القواعد من النساء اللاتی لایرجون نکاحا فلیس جناح ان یضعن ثیابهن--نور۶۰)
👈از سوی دیگر مخاطب این تکلیف، زنان مسلمانند
(یا ایها النبی قل لازواجک و بناتک و نساء المومنین یدنین علیهن من جلابیهن --احزاب۵۹) ولی ما این حکم مقیّد و نسبی را مطلق تلقی کرده و برای پیرزن غیرمسلمان هم که وارد کشور میشود، حجاب را لازم میدانیم! چه اینکه نسبت به اقلیتهای دینی کشور هم توقع رعایت حجاب داریم و آنان را اجبار به رعایت آن میکنیم، با اینکه بقول آیت الله العظمی گلپایگانی آنان در پرتو حکومت اسلامی از آزادی درعمل بر طبق دین خود برخوردارند و "نباید" مورد نهی از منکر از سوی مسلمانان قرار گیرند.
💮 (فلهم ان یعملوا بما هو مقتضی دینهم..و لا یجوز ذلک -الامر بالمعروف و النهی عن المنکر - بالنسبه الی اهل الذمه . الدر المنضود ج۱ص۳۵۰)
ادامه دارد
🎙استاد سروش محلاتی
http://www.quranpuyan.com/yaf_postsm4682_yh-59-swrh-Hzb-Hjb--znn-mslmn-jlbb-rwpwsh--rbh-bdn-khwd-nzdykh-khnnd-t-mwrd-dhyt-qrr-ngyrnd.aspx#post4682
@quranpuyan
#دعاهای_روزانه
🌸فَإِنْ طَرَدْتَنِي مِنْ بَابِكَ فَبِمَنْ أَلُوذُ
اگر مرا از درگاهت برانی به که روی آورم..؟
📖مناجات التائبین
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_حدید آیات 4 تا 11
📄#صفحه_538
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_538
❇️#ايمان و #انفاق دو سرمايه بزرگ نجات و خوشبختی
💠آمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ أَنْفِقُوا مِمَّا جَعَلَكُمْ مُسْتَخْلَفِينَ فِيهِ فَالَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ أَنْفَقُوا لَهُمْ أَجْرٌ كَبِيرٌ (۷/حدید)
🌱به خدا و پيامبرش ايمان آوريد و از آنچه شما را در (استفاده از) آن جانشين قرار داد، انفاق كنيد. پس كسانی از شما كه ايمان آورند و انفاق كنند، برايشان پاداشی بزرگ است.
🔹خطاب اين آيه به مؤمنان است و مراد از فرمان به ايمان، «آمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ» عمل به لوازم ايمان است، چنانكه به دنبال آن میفرمايد: شما كه ادّعای ايمان داريد، برای اثبات ادّعای خود، بايد در راه خدا انفاق كنيد.
🔹مراد از خليفه بودن انسان در جمله «جَعَلَكُمْ مُسْتَخْلَفِينَ فِيهِ» يا آن است كه خداوند، انسان را جانشين خود در زمين قرار داده است، چنانكه آيه «إِنِّي جاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً» به آن اشاره دارد كه در اين صورت معنای آيه چنين میشود: ای مؤمنان! شما جانشين خداوند در زمين هستيد و آنچه در اختيار داريد، ملك خداست در نزد شما، پس از آنچه خدا به شما عطا كرده، به ديگران نيز انفاق كنيد.
🔹معنای ديگر آن است كه شما مردمانِ امروز، جانشين پيشينيان خود هستيد و اموالی كه در دست شماست، قبلًا در دست آنها بوده است، پس از اين اموال انفاق كنيد كه روزی شما نيز نخواهيد بود و اين اموال در دستِ وارثان شما خواهدبود.
🔹ايمانی ارزشمند است كه همراه با كمك به فقرا باشد. آمِنُوا ... أَنْفِقُوا
🔹انفاقی ارزشمند است كه برخاسته از ايمان و انگيزه الهی باشد. آمِنُوا ... أَنْفِقُوا
🔹هر چه انسان دارد، عاريه و امانت است، مالك اصلی فقط خداست. «جَعَلَكُمْ مُسْتَخْلَفِينَ فِيهِ»
🔹گرچه ايمان و انفاق، تكليف و وظيفه است، ولی خداوند برای آن پاداش قرار داده است. فَالَّذِينَ آمَنُوا ... وَ أَنْفَقُوا لَهُمْ أَجْرٌ كَبِيرٌ آری پاداش، كليد تشويق به عمل است.
📚تفسير نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_538
❇️#قرض_به_خدا
🔹مَنْ ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً فَيُضاعِفَهُ لَهُ وَ لَهُ أَجْرٌ كَرِيمٌ (۱۱/حدید)
🌱كيست آن كه به خدا وام دهد، وامی نيكو، تا خداوند آن را برای او دوچندان كند و برای او پاداشی گرانمايه است.
🔹و در آخرين آيه مورد بحث باز هم برای تشويق در مورد" انفاق فی سبيل اللَّه" از تعبير جالب ديگری استفاده كرده، میگويد:" كيست كه به خدا قرض نيكويی دهد و از اموالی كه به او بخشيده است انفاق نمايد، تا آن را برای او چندين برابر كند؟ و برای او پاداش فراوان و پر ارزشی است" (مَنْ ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً فَيُضاعِفَهُ لَهُ وَ لَهُ أَجْرٌ كَرِيمٌ).
🔹راستی تعبير عجيبی است خدايی كه بخشنده تمام نعمتها است، و همه ذرات وجود ما لحظه به لحظه از دريای بی پايان فيض او بهره میگيرد و مملوك او است، ما را صاحبان اموال شمرده، و در مقام گرفتن وام از ما برآمده، و بر خلاف وامهای معمولی عين همان مقدار باز پس میدهند، او چندين برابر، گاه صدها و گاه هزار برابر، بر آن اضافه میكند و علاوه بر اينها وعده" اجر كريم" كه پاداشی است عظيم كه جز خدا نمیداند نيز میدهد.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
امروز 24ذيجه روز #مباهله است. اين قضيه در ايه 61 سوره ال عمران بيان شده است.
إِنَّ مَثَلَ عِيسَى عِندَ اللّهِ كَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِن تُرَابٍ ثِمَّ قَالَ لَهُ كُن فَيَكُونُ ﴿۵۹﴾
الْحَقُّ مِن رَّبِّكَ فَلاَ تَكُن مِّن الْمُمْتَرِينَ ﴿۶۰﴾
فَمَنْ حَآجَّكَ فِيهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءنَا وَأَبْنَاءكُمْ وَنِسَاءنَا وَنِسَاءكُمْ وَأَنفُسَنَا وأَنفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَةَ اللّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ
در واقع مثل #عيسى نزد خدا همچون مثل [خلقت] آدم است [كه] او را از خاك آفريد سپس بدو گفت باش پس وجود يافت (۵۹)
[آنچه درباره عيسى گفته شد] حق [و] از جانب پروردگار تو است پس از ترديدكنندگان مباش (۶۰)
پس هر كه در اين [باره] پس از دانشى كه تو را [حاصل] آمده با تو محاجه كند بگو بياييد پسرانمان و پسرانتان و زنانمان و زنانتان و ما خويشان نزديك و شما خويشان نزديك خود را فرا خوانيم سپس #مباهله كنيم و لعنت خدا را بر دروغگويان قرار دهيم (۶۱)
💠"باتفاق شيعه و اهل سنت رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله پس از نزول آيه، نصاراى #نجران را به مباهله دعوت فرمود و موقع رفتن به محل مباهله فقط على بن ابى طالب، فاطمۀ زهرا، حسن و حسين عليهم السّلام را با خود برد
با در نظر گرفتن اين نقل مسلم مطالب ذيل از آيه استفاده ميشود.
اول: حسن و حسين عليهما السّلام #پسران_رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله بوده و بآنها «ابن رسول اللّٰه» گفته ميشود
ابن حجر در صواعق محرقۀ خود مىگويد: از فوائد اين آيه آنست كه به حسنين، پسران رسول خدا، گفتن جايز است و او بالاتفاق پدر آن دو است.
دوم: چون رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله فقط حضرت #فاطمه را با خود برده دليل است كه «نسائنا» فقط يك مصداق داشته و فاطمه عليها السّلام «الگوى» منحصر بفرد بوده است و گرنه لازم بود كه آن حضرت اقلا سه نفر را ببرد.
سوم: #على بن ابى طالب عليه السّلام در اين آيه مصداق «انفسنا» است يعنى: كسى را بخوانيم كه در فضيلت و مقام و ارزش بمنزلۀ خود ما است، «انفسنا» جمع است ولى عمل رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله نشان ميدهد: اين جمع فقط يك مصداق داشته و گرنه لازم بود اقلا سه مرد را با خود ببرد كه مصداق جمع باشند، از اينجا مقام والاى على بن ابى طالب عليه السّلام كاملا روشن ميشود،
مباهله در سال نهم يا دهم هجرت در اواخر زندگى آن حضرت اتفاق افتاده است.
چهارم: زمخشرى در كشّاف پس از نقل اينكه: رسول خدا فقط على، فاطمه، حسن و حسين عليهم السّلام را با خود به مباهله برد مىگويد: براى فضيلت #اصحاب_كساء دليلى قويتر از اين واقعه نيست، ابن حجر در صواعق ذيل آيۀ نهم از آيات نازله در شأن اهل بيت، اين را از زمخشرى نقل كرده است"
تفسير احسن الحديث
برای مطالعه سایر نظرات به لینک زیر مراجعه نمایید.
http://quranpuyan.com/yaf_postst38p2_yh-mbhlh-pymbr-dr-qrn-y-mbhlh--mrwz-hm-qbl-njm-st.aspx?=
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
4_6003362779333920497.m4a
9.41M
🎧 پیامبر اکرم(ص) و قراردادها با #مسیحیان #نجران
👌👌نکاتی که تا کنون کمتر شنیده اید
متن قرارداد که سال 2001 در کلیسای نجران پیدا شده است
1⃣ مباهله و قرارداد
2⃣ اهمیت قرارداد نجران
3⃣ مختصات میثاق نجران
4⃣ سندی در کرامت انسانی و حقوق اجتماعی اقلیت های دینی
🔸سیره سیاسی پیامبر اکرم(ص)،دوره جدید. جلسه دهم. یکشنبه 10 آذر 1398
💫 زنده یاد مرحوم دکتر داود فيرحی
@quranpuyan
💮🔶اشتباهات ما در موضوع #حجاب ❗
باز نشر سخنان دلسوزانه دوسال قبل (1400) استاد سروش محلاتي بمناسبت روز #عفاف و حجاب
🛑 قسمت دوم:
🔻طرح یک سوال
دلایل نارضایتی از وضع #حجاب_بانوان چیست؟ در شرایط کنونی یک سوُال این است که آیا ما از موضع #فقه وحوزه، چارچوب حجاب را بدرستی تبیین کرده ایم؟ و یا بدلیل آنکه از آن کاسته یا بر آن افزوده ایم، در وقوع این نابسامانی بی تاثیر نیستیم؟
بنظر میرسد در تلقی کنونی از حجاب شرعی چند #اشتباه وجود دارد، اشتباهاتی که باعث شده حجاب از ابعاد شرعی آن حجیمتر و فربهتر معرفی شود و. 👌همانگونه که شهید مطهری هم متذکر شده، وقتی حجاب را افزایش داده و سنگین میکنیم، درحقیقت افراد باحجاب را کاهش داده و تقلیل میدهیم:
🔻3⃣ . تفسیر بی حجابی به #بی_عفتی
ما #حجاب را به " #عفت" تفسیر کرده و بی حجابی را بی عفتی ، و قهرا "بی حجاب را بی عفت" معرفی کردیم . 👈در حالی که شرعا این تفسیر #باطل است .
زیرا روشن است که شرع حاضر است استثناء برای حجاب را بپذیرد و مثلا سالخوردگان را از ان معاف بدارد ولی هرگز حاضر نیست احدی را از لزوم عفت استثناء کند . بعلاوه اگر فردی یک بی حجاب را به دلیل نوعِ پوشش به بی عفتی متهم کند ، مستحق مجازات بوده و #حد_قذف در باره او اجرا میشود :
♦♦ والذین یرمون المحصنات ثم لم یاتوا باربعه شهداء فاجلدوهم ثمانین جلده (نور -- ۴)
👈و حتی اگر مسلمانی چنین نسبتی به یک زن غیر مسلمان بدهد تعزیر میشود . بی حجابی یک گناه است و ما حق نداریم وزن این گناه را با ضمیمه کردن عناوین مجرمانه و ضد اخلاقی دیگر سنگین کنیم و یا عدم پوشش لازم را علامت فساد اخلاقی بدانیم .
💢کسانی که بظاهر دَم از شرع میزنند و برای حجاب یقه پاره میکنند به چه جراُتی الفاظ رکیکی در باره زنان پاک دامن بکار میبرند ؟!.
و ایا هیچ یک از این هتاکان که -بشهادت قران - گناهشان بمراتب بزرگتر از بدحجابان است. (ان الذین یرمون المحصنات الغافلات المومنات لعنوا فی الدنیا و الاخره و لهم عذاب عظیم - نور ۲۳)تا کنون مجازات شده اند ؟
🔻. 4⃣ #قانون_انگاری
↩️ #احکام_شرعی برخی قابلیت برای "قانون شدن " دارند مثلا احکام تعدی به اموال دیگران و باب ضمان و مسئولیت مدنی چنین است ولی برخی از انها فاقد چنین ظرفیتی است مثل احکام عبادات . البته "تجاهر به فسق" میتواند به شکل قانون در امده و دولت بر طبق ان با متجاهران برخورد کند .
🧕👈ولی حجاب و پوشش زنان از موضوعاتی است که قابلیت قانون شدن ندارد و این هم یکی از خطاهای ماست زیرا شرع مقدس با تفاوت قائل شدن بین کنیزان و دیگران و با معاف کردن کنیزان از حجاب ، خود "راه تجاهر" به مکشوف بودن را باز کرده است این در حالی است که در مثل #شرب_خمر راه تجاهر را به روی همه شهروندان بسته وحتی اهل ذمه را اجازه شرب علنی نداده است و بهمین دلیل قانون "منع تجاهر" به شرب خمر معقول است . ولی در حجاب استثناءات علنی ، جلوی قانون شدن را میگیرد .
💢👈درست است که امروزه موضوعی به نام #کنیز وجود ندارد ولی اگاهی از حکم ان در شرع ، در فهم درست از حکم حجاب موُثر است . این استثنا و استثناءات دیگر مثل زنان غیر مسلمان نشان میدهد که اسلام حجاب را به عنوان یک قاعده عمومی و همگانی برای زنان قرار نداده ، و وقتی حکمی #عمومی نباشد قهرا نمیتوان ان را در قالب قانون در آورد زیرا قانون ضرورتاُ باید عام و فراگیر باشد . ولی ما برای انکه حجاب را از "حکم شرعی" به "قانون حکومتی" ارتقاء بخشیم ، بناچار استثاءات ان را حذف کرده و حقیقت ان را دست کاری کرده ایم !
💢👈لازم به توضیح نیست که #حجاب در همان حدی که برای "همه زنان" لازم است و شرعا استثناء ناپذیر است ، میتواند --با توجه به مصالح اجتماعی-- جنبه قانونی پیدا کرده و اجرای ان بر عهده دولت قرار گیرد بخصوص که در این محدوده مستقیما به موضوع فساد مرتبط است . ولی در محدوه بیشتر از ان یک حکم شرعی است که ظرفیت قانون شدن ندارد .
ادامه دارد
🎙استاد سروش محلاتی
http://www.quranpuyan.com/yaf_postsm4682_yh-59-swrh-Hzb-Hjb--znn-mslmn-jlbb-rwpwsh--rbh-bdn-khwd-nzdykh-khnnd-t-mwrd-dhyt-qrr-ngyrnd.aspx#post4682
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛