💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_حدید آیات 25 تا 29
📄#صفحه_541
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_541
❇️قلمرو" #منطق" و" #زور"!
💠لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْمِيزانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَ أَنْزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ وَ لِيَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ وَ رُسُلَهُ بِالْغَيْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزِيزٌ (۲۵/حدید)
🌱همانا ما پيامبرانمان را با معجزات و دلايل آشكار فرستاديم و همراه آنان كتاب (آسمانی) و وسيله سنجش فرو فرستاديم تا مردم به دادگری برخيزند و آهن را كه در آن نيرويی شديد است و منافعی برای مردم دارد فرو آورديم (تا از آن بهره گيرند) و تا خداوند معلوم دارد چه كسی او و پيامبرانش را به ناديده و در نهان ياری میكند. همانا خداوند، قوی و شكستناپذير است.
🔹آيه فوق ترسيم گويايی از چهره اسلام در زمينه تعليم و تربيت، و گسترش عدل و داد، و اجرای قسط در جامه انسانی است.
🔹نخست از" بينات" و دلائل روشن و" كتب آسمانی" و" معيار سنجش ارزشها، و بيان احكام و قوانين" كمك میگيرد، يعنی پايه را بر انقلاب فكری و فرهنگی میگذارد، و از عقل و منطق استمداد میجويد.
🔹اما اگر اينها مؤثر نيفتاد و كار به بن بست كشيد، يعنی زورمندان قلدری پيدا شدند كه نه در برابر بينات سر تسليم فرود میآورند و نه برای كتاب و ميزان ارزشی قائلند، در اينجا نوبت به" حديد" كه در آن" باس شديد" است میرسد، و با سلاح بر مغز اين گردنكشان میكوبند تا در برابر قسط و عدل تسليم شوند، و البته از ياری مردم با ايمان در اين مسير كمك گرفته میشود.
👈بنا بر اين رهبران الهی در يك دست كتب آسمانی، و در دست ديگر شمشير دارند، نخست مردم را با منطق به سوی حق و عدل دعوت میكنند، هر گاه زورگويانی تسليم منطق نشوند در برابر آنها به زور متوسل میشوند.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_541
❇️رابطه #تقوا و #روشن_بینی
💠يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ آمِنُوا بِرَسُولِهِ يُؤْتِكُمْ كِفْلَيْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ نُوراً تَمْشُونَ بِهِ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ (۲۸/حدید)
🌱ای كسانی كه ايمان آوردهايد! از خداوند پروا كنيد و به پيامبرش ايمان آوريد تا از رحمت خود، دو بهره به شما عطا كند و برای شما نوری قرار دهد كه به وسيله آن (در دنيا و آخرت) راه را طی كنيد، و گناهان شما را ببخشد و خداوند بسيار آمرزنده و مهربان است.
🔹لازمه ايمان به خدا، تقوا و پرهيزكاری است. «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ»
🔹همواره بايد ايمان خود را عميقتر كنيم. آمَنُوا ... آمَنُوا
🔹هر يك از ايمان وتقوا سهمی از رحمت است. آمَنُوا اتَّقُوا ... كِفْلَيْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ
🔹مؤمن متّقی، هرگز در بنبست قرار نمیگيرد. آمَنُوا اتَّقُوا ... يَجْعَلْ لَكُمْ نُوراً ...
🔹مؤمن، معصوم از گناه نيست، ولی متّقی است و با سپر تقوا به ميدان میآيد.
لذا خداوند خطاهای او را میبخشد. اتَّقُوا اللَّهَ ... يَغْفِرْ لَكُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ
🔹در دريافت الطاف الهی، سنّ و نژاد و قبيله و ادعا ملاك نيست، ايمان و تقوا ملاك است. اتَّقُوا اللَّهَ وَ آمِنُوا ... يُؤْتِكُمْ كِفْلَيْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
9⃣2⃣ تدبر در سوره #قصص
🔹نکات سوره قصص از تفسیر عبدالعلی بازرگان
قصص : ۳۰
و چون نزد آن آمد، از مبدأ مبارک آن بستر نور ۳۳
در جايگاه ويژه مبارکی ۳۴
از آن سلسله مراتب [شجره مانند] نور، ۳۵
ندائی رسيد که ای موسي، همانا منم خدای يگانه، پروردگار جهانيان.
__
۳۳- «شطأ» به جوانه لطيف و نهال نازک گياه که از زمين يا شاخه ميرويد گفته ميشود و بيانگر رويش و تولّدی نوين از يک مبدأ ميباشد. قرآن، محمّد(ص) و ياران نخستين او را به همين جوانههای نوبر آمده از سرزمين خشک و مرده تشبيه کرده است که چون نهالی روئيده و سخت و استوار بر ساق خويش تکيه کردهاند [سوره فتح آيه ۲۸ (۴۸:۲۸) ]. اغلب مترجمان «شَاطِئِ» را جانب و حاشيه گرفتهاند. اما با توجه به آيه ۲۸ سوره فتح [که تنها مورد ديگری است که اين واژه در قرآن به کار رفته است] شايد بتوان «شَاطِئِ الْوَادِ الْأَيْمَنِ» را نشأت يافته، پديد آمده و ظهور کرده از مبدأ امنيت و روحانيت ترجمه کرد.
اما «وادی» به دره، که سيلگاه، يعنی محل جريان آب است، گفته ميشود. ولی معنای ريشهای آن به طور کلی همان جريان يافتن است و اگر به خون بها «ديه» گفته شده، به خاطر خونی است که ريخته و جاری گشته، و اگر در قرآن گفته شده: او را در «وادی»های گوناگون سرگردان ميبينی [أَلَمْ تَرَ أَنَّهُمْ فِی كُلِّ وَادٍ یَهِيمُونَ – شعراء ۲۲۵ (۲۶:۲۲۵) ]، وادی همان مجرای عمل، يعنی شيوه رفتاری و طريقه عمل شخص به نظر ميرسد. با چنين معنائي، آيا نميتوان وادی را در اين آيه، مبداء جريان و بستر ساطع شده نور هدايت فهميد؟ والله اعلم.
۳۴- واژة «الْبُقْعَةِ» که فقط يک بار در قرآن آمده، به قطعه ممتاز و مستقلی از زمين گفته ميشود. به کسی نيز که مقام و منزلت والائی نزد حاکم دارد ميگويند: فلانٌ حَسَنُ البقعه عندالامير. به نظر ميرسيد منظور از کلمة «بُقْعَة» در اين آيه، همان جايگاه ويژهای باشد که با صفت مبارک توصيف گشته است.
۳۵- کلمة «شجره» را مفسرين درخت ترجمه کردهاند. هر چند درخت را در زبان عربی شجر ميگويند و در قرآن نيز به همين معنا هم آمده است، اما درخت مصداق و معنای خاصی از کلمه شجر در طبيعت گياهی است و مفهوم اين کلمه به مراتب جامعتر است و بسياری از امور مادی و غير مادی را نيز که همچون درخت از ريشه، تنه، شاخ و برگ و ميوه و محصول تشکيل شده، و شبکه مانند و دارای سيستم است شامل ميشود. در قرآن از شجرههای طيبه، خبيثه، ملعونه و زقوم نيز ياد کرده است که هيچکدام گياه نيستند.
https://cutt.ly/fweMIpGw
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#مطهرات و #نجاسات
💠مروري بر دلايل و فتاواي متمايز آيت الله صادقي تهراني
🛑قسمت ششم:
↩️❓مسأله 49- آيا ادرار و مدفوع هر حيوانى به جز انسان #نجس است؟
درباره تمامى حيوانات حرام گوشت كه خون جهنده دارند چنان است، امّا حلال گوشت و يا حرام گوشتى كه خون جهنده ندارد و يا مشكوك است، بول و غائطش پاك است، و اگر در حلال يا حرام بودن گوشت يا خون جهنده داشتن حيوانى شك كنيم برحسب قاعده طهارت نيز محكوم به طهارت است.
بنابراين بول و غائط حيوانى نجس است كه بدانيم حرام گوشتى است كه داراى خون جهنده است.
👈👈و در اين ميان بول و غائط تمامى #پرندگان #پاك است
كه «كلُّ شئٍ يَطيرُ فَلا بأسَ بِبُولِه و خُرءه» هر حيوان پرنده اى بول و فضله اش پاك است، كه عنوان «يَطيرُ»: مىپرد، خود علت و يا حكمت طهارت است،
كه اگر اينجا فقط حلال گوشت بودن براى طهارت مطرح بود، ديگر پرنده بودن در اين حكم جايى نداشت، بنابراين چنانكه حلال گوشت بودن موضوع طهارت است پرنده بودن در كل نيز چنان است.
↩️و دليلى هم كه در برابر اين روايت معتبره خودنمايى كند در دست نيست مگر «إغْسِلْ ثَوْبَكَ مِنْ بولِ ما لا يُؤكَلُ لَحْمَهُ» «لباست را از بول غير مأكول اللحم بشوى» كه طبعاً چنانكه گفتيم با حديث گذشته تخصيص مى خورد و در انحصار غير پرندگان قرار مىگيرد، و اگر هم نص در مقابل حديث گذشته بود با تعارض تساقط كرده و هر دو از كار مى افتادند، كه در آن صورت نيز جاى قاعده طهارت بود،
👈و بالاخره چون دليلى بر #نجس بودن مدفوعات پرنده گان حرام گوشت نداريم براين مبنى قاعده كلىِ #طهارت در مورد همه آنها جارى است .
📚رساله توضيح المسائل نوين، ص: 58
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛