eitaa logo
قران پویان
455 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
692 ویدیو
615 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 0⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۹-۸ سوره هود از تفسیر نور ۱- برخی کارهای خداوند،زمان بندی دارد. أَخَّرْنا ... إِلی أُمَّهٍ مَعْدُودَهٍ ۲- قهر خداوند قابل تأخیر است. أَخَّرْنا ... ۳- مهلت ومدّت تأخیر قهر وعذاب الهی،اندک است. «إِلی أُمَّهٍ مَعْدُودَهٍ» ۴- تأخیر در عذاب،نشانه ی لطف خداست،نه دلیل ضعف خدا.پس آن را مسخره نکنیم. وَ لَئِنْ أَخَّرْنا ... لَیَقُولُنَّ ما یَحْبِسُهُ ۵- قهر الهی،از مسخره کنندگان کافر برداشته نمی شود. «لَیْسَ مَصْرُوفاً عَنْهُمْ» ۶- به مهلت خداوند مغرور نشویم که عذاب الهی دیر و زود دارد،امّا سوخت و سوز ندارد. «یَوْمَ یَأْتِیهِمْ لَیْسَ مَصْرُوفاً عَنْهُمْ» ۷- شیوه ی برخورد کفّار،مسخره کردن عقاید دینی است. «کانُوا بِهِ یَسْتَهْزِؤُنَ» ۸- نعمت های الهی،فضل و رحمت خداست،نه استحقاق ما. أَذَقْنَا ... رَحْمَهً ۹- اگر مدّت کامیابی انسان طول کشید،مغرور نشویم. أَذَقْنَا ... ثُمَّ نَزَعْناها ( «ثُمَّ» نشانه ی مدّتی طولانی است) ۱۰- دادن ها و گرفتن ها به دست اوست. أَذَقْنَا ... نَزَعْناها ۱۱- گرفتن رحمت از انسان،برای او سخت است. «نَزَعْناها» («نزع»کشیدن همراه با سختی است) ۱۲- انسان کم ظرفیّت است و با از دست دادن نعمتی،از رحمت گسترده ی الهی مأیوس می شود. ثُمَّ نَزَعْناها ... إِنَّهُ لَیَؤُسٌ ۱۳- ایمان ما به خداوند نباید وابسته به کامیابی ها وشیرینی های زندگی باشد. نَزَعْناها ... إِنَّهُ لَیَؤُسٌ ۱۴- یأس از رحمت خداوند،مقدّمه ی کفر وناسپاسی است. «إِنَّهُ لَیَؤُسٌ کَفُورٌ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. شماره20 سوره ⭕️✴️ لزوما با همراه نیست 🔸 قَالَ إِنَّهُ يَقُـولُ إِنَّهَا بَقَرَةٌ لَّا ذَلُـولٌ تُثِيرُ الْأَرْضَ وَلَا تَسْقِي الْحَرْثَ مُسَلَّمَةٌ لَّا شِيَةَ فِيهَا قَالُوا الْآنَ جِئْتَ بِالْحَقِّ فَذَبَحُوهَا وَمَا كَادُوا يَفْعَلُونَ71 /بقره 🌱 گفت [پروردگارم] مي‌گويد: آن گاوي است به ذلّت درنيامده [=به بند و گاوآهن بسته نشده] نه زمين راشخم زده و نه كشتزار را آبياري كرده، 157 بي‌هيچ خال و لكه‌اي [ناشي از بيماري] در آن. گفتند: حالا حق مطلب را ادا كردي! 158 پس [سرانجام به ناچار] ذبحش كردند و نزديك بود كه نكنند. 📌هيچ اسبي در طبيعت رام و تسليم نيست، اين آدميانند كه بر آن لگام و افسار مي‌بندند و بر پُشتش سوار مي‌شوند، گاو نيز در طبيعت خود وحشي است، انسان است كه آن را به گاو آهن مي‌بندد كه زمين را شخم بزند يا در مسيري تكراري همچون «اسب عصّاري»، صبح تا شب حركت كند و از چاه يا رودخانه آب بكِشد. 📌 «ذَلُول» ناميدن آن گاو به دليل خو گرفتن و عادت به ذلت است. قرباني براي خدا، يا راه تقرّب به او، با آزادي و عزّت امكان‌پذير است، نه با ذلّت. آيا اين مشخصات جنبة نمادين ندارد؟ ✨گويا انتظار بسياري از مردم از و فرمان الهي، و دشوار بودن احكام و آداب آن است، اين قياس به نفس بشري است كه از فرمان‌هاي سخت سلاطين و جبّاران آموخته‌اند، حال آنكه و و در وُسع و توانايي متوسط است. 📌بني‌اسرائيل كُشتن گاوي عادي را كاري عبادي تلقي نمي‌كردند، اما وقتي شرايط سخت شد و چنان گاوي استثنايي را مجبور شدند به چند برابر قيمت معمول خريداري كنند، فكر كردند، رضايت خدا در همين است و كار خدايي بايد پيچيده و سخت باشد! 🌸هم به اشتباه رضايت خدا را در و دوري از ازدواج تصور و « » را بدعت‌گذاري كردند و هم سطحي‌نگراني از مسلمانان، و زيبايي‌هاي خدا داد، و برخورداري از روزي‌هاي دلپسند را كردند و مورد هشدار شديد الهي واقع شدند. 🌸اسلام، به تعبير رسول مكرّم اسلام، دين و [آسان و با مسامحه و مدارا] است، اما ديني آن را با همان گمان بني‌اسرائيل، با سخت‌گيري‌هاي فقهي به دشواري كشيدند. 💕اميرالمؤمنين علي(ع) فرمود: 🔻 📌 «خداوند بر شما كرده، آنها را نكنيد، حدودي بر شما مقرّر داشته، از آن تجاوز نكنيد، از اموري شما را نهي كرده، پردة آن را ندريد، در مورد چيزهايي هم سكوت كرده، بدون آنكه فراموش كرده باشد، پس بي‌جهت خود را در آن امور به سختي نيندازيد [نهج‌البلاغه حكمت 105]. ⁉️ آيا سادگي و آسان بودن احكام قرآن را با هزارلاي قواعد پيچيده فقهي دشوار كردن، مردم را مشتاق به دين خدا كرده است يا موجب تثبيت موقعيت و منافع گروهي خاص شده است؟ 📚تفسیر آقاے بازرگان ┄═❁🍃 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لازم داريم حالا نمازشب هم نخوند، نخوند. حكايت "باتقوای ندان هم که به درد نمی‌خورد؛ استادی داشتیم خدایش رحمت کند پیرمردی بود، ایشان سرش را با تیغ می‌تراشید. مرد ملّای بافضیلتِ محترم مربی و بزرگی بود. ایشان می‌گفت: سحر به حمام محله رفتم و آن دلاکی که همیشه سر مرا می‌تراشید نبود، یک دیگر آمده بود و تا آمد سر مرا به تیغ بزند و بتراشد چند جایش را زخم کرد. خوب بالاخره ما تحمل کردیم و بیرون آمدیم. برای اینکه دفعه دیگر دچار این مسأله نشویم به استاد حمامی گفتم: استاد، این دلاک ما کجا رفته؟ گفت: آقا رفته و دیگر به این حمام نمی‌آید، این دلاک که ان شاءالله خوب بود؟ من این دلاک را مخصوص شما گفتم آمده. پرسیدم: آخر چه طور مخصوص من آمده؟! گفت: این دلاک نماز شبش ترک نمی‌شود؛ هر شب می‌خواند، نافله می‌خواند. ایشان با اینکه ملایی بود که خودش هم به نماز شب و عبادت مقید بود گفت که به آن استاد حمامی گفتم: من که نماز شب او را نمی‌خواستم؛ من می‌خواستم او بلد باشد خوب سر بتراشد. چند جای سر مرا زخم کرد. از این به بعد هم یک استادی بیاور که نمازهای روزانه‌اش را بخواند و سر مرا خوب بتراشد. حالا اگر نماز شب هم نخواند، نخواند. شهید آیت‌الله دکتر 📚 کتاب () ص ۵۵ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم وَ أَذِقْنِی حَلَاوَةَ الصُّنْعِ فِیمَا سَأَلْتُ، وَ هَبْ لِی‏ مِنْ لَدُنْک رَحْمَةً وَ فَرَجاً هَنِیئاً و به درخواست من شیرینی اجابت بچشان، و از سوی خودت رحمت و گشایشی دلخواه نصیبم فرما 🌸 دعای هفتم صحیفه سجادیه @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 15 تا 20 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5778610374844618052.mp3
2.78M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️بزرگ‌ترين ، ظلم فرهنگی، اعتقادی و آيات است 💠فمن اظلم ممن افتری علی الله کذبا او کذب بایاته انه لا یفلح المجرمون 17/یونس 🌱پس چه کسی ستمکارتر از آنست که به خدا نسبت دروغ دهد یاآیات او را تکذیب نماید، بدرستی که او گناهکاران را رستگار نمی کند. 👈این جمله استفهامی انکاری است که معنایش این است که احدی ستمکارتر ومجرمتر از این دو گروه نیست : 🔹اول ):کسی که به خدا افترا بزند و بگوید به من وحی می شود و حال آنکه وحیی به او نمی رسد  🔹دوم ): گروهی که آیات خدا راتکذیب کنند و آنها را دروغ بشمارند، چون همچنانکه سابق هم گفتیم هر چه مورد ظلم عظیمتر باشد و شخصی که مورد ستم واقع شده مقام والاتری داشته باشد قهرامرتکب آن ظلم ، گناهش بیشتر بوده و ظالمترین ظالمان خواهد بود، ومسلماکسی که به خدا افترا بزند و آیات او را تکذیب کند، چون خداوند ساحتش والاترین ساحتهاست ، پس ظلم این شخص آشکارتر بوده و او ظالمترین افراداست . 🔷✨یعنی پیامبر در تکمیل احتجاج علیه مشرکین می فرماید: من نمی توانم قرآن دیگری بیاورم ، زیرا اگر چنین کنم به خدا افترا زده ام و اگر هم قرآن را تغییر دهم و آن را مطابق هواهای نفسانی شما تبدیل نمایم ، در این صورت آیات خدا راتکذیب کرده ام و این اعمال هر دو از شنیع ترین ظلمهاست که من هرگز مرتکب نمی شوم ، چون خداوند افراد مکذب و مجرم را رستگار نمی کند و آنها را به سعادت مورد نظر و هدفشان نمی رساند. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏وَ يَقُولُونَ لَوْ لا أُنْزِلَ عَلَيْهِ آيَةٌ مِنْ رَبِّهِ فَقُلْ إِنَّمَا الْغَيْبُ لِلَّهِ فَانْتَظِرُوا إِنِّي مَعَكُمْ مِنَ الْمُنْتَظِرِينَ (۲۰/یونس) 🌱‏و می‌گويند: چرا از سوی پروردگارش بر او آيه و معجزه‌ای نازل نمی‌شود؟ پس بگو: غيب (و معجزه كه به جهان غيب مربوط است)، از آنِ خداست (نه در اختيار من يا تابع هوس مردم). پس در انتظار باشيد، من نيز همراه شما از منتظرانم (كه خداوند چگونه پاسخ بهانه‌گيری‌های شما را می‌دهد). 🔹كلمه" آيه" (معجزه) اگر چه مطلق است و هر گونه معجزه‌ای را شامل می‌شود ولی قرائنی در دست است كه نشان می‌دهد آنها طالب معجزه برای شناخت پيامبر ص نبودند، بلكه آنها خواهان معجزات اقتراحی بودند، يعنی هر روز معجزه‌ای به نظرشان می‌رسيد، آن را به پيامبر پيشنهاد می‌كردند و انتظار داشتند او هم تسليم پيشنهاد آنان باشد، گويی پيامبر انسان بيكاری است كه كليد همه معجزات را در دست گرفته و منتظر است كسی از راه برسد و پيشنهادی به او بكند! غافل از اينكه اولا معجزه كار خدا است، و تنها به فرمان او انجام می‌گيرد، و ثانيا معجزه برای شناخت پيامبر و هدايت است و يك مورد آن هم برای اين منظور كافی است، و پيامبر اسلام علاوه بر آن، به اندازه كافی معجزه به آنها نشان داده بود، و بيش از آن چيزی جز يك مشت اقتراحات هوس‌آلود نبود. ‏🔹بهانه‌گيران، قرآن وصدها آيه را ناديده می‌گيرند و خواستار آيه‌ی ديگری می‌شوند. «لَوْ لا أُنْزِلَ عَلَيْهِ آيَةٌ» ‏🔹معجزه، به خواست خداست، نه در اختيار پيامبر و نه تابع هوسها و تمايلات مردم. «إِنَّمَا الْغَيْبُ لِلَّهِ» ‏🔹سنّت و قانون خدا، مهلت دادن است. فَانْتَظِرُوا ... 📚تفسیر نمونه و نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 1⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۱۱-۱۰ سوره هود از تفسیر نور ۱- انسان کم ظرفیّت است وبااندک نعمتی،فخرفروشی می کند. أَذَقْناهُ ... لَفَرِحٌ فَخُورٌ ۲- سختی ها و شادی ها زودگذرند. أَذَقْناهُ ... مَسَّتْهُ ۳- فکر اینکه سختی ها دیگر به انسان روی نمی آورد،تصوّر باطلی است. «ذَهَبَ السَّیِّئاتُ  عَنِّی» ۴- کامیابی ها را نشانه ی محبوبیّت نزد خداوند ندانیم و نگوییم:دیگر گرفتار نخواهم شد! «ذَهَبَ السَّیِّئاتُ عَنِّی» ۵- تحلیل ها و بینش های غلط،سبب رفتار نادرست می شود.گمان می کند که هیچ بدی ندارد، «ذَهَبَ السَّیِّئاتُ عَنِّی» لذا فخرفروشی می کند. «لَفَرِحٌ فَخُورٌ» ۶- شخصیّت بعضی انسان ها متزلزل و وابسته به حوادث بیرونی است،نه کمالات درونی.گاهی «لَیَؤُسٌ کَفُورٌ» و گاهی «لَفَرِحٌ فَخُورٌ» است. ۷- صبر در برابر حوادثِ تلخ و شیرین زندگی،از بهترین مصادیق عمل صالح است. «صَبَرُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ» ۸- مؤمن،نه یأس دارد ونه کفران وتفاخر،بلکه نشکن ومقاوم است. «صَبَرُوا» ۹- صبر و پایداری وسیله ی آمرزش گناهان است. اَلَّذِینَ صَبَرُوا ... لَهُمْ مَغْفِرَهٌ ۱۰- اگر بدانیم که چه پاداشی در انتظار ماست،صبر برای ما شیرین می شود. اَلَّذِینَ صَبَرُوا ... لَهُمْ مَغْفِرَهٌ وَ أَجْرٌ کَبِیرٌ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
شماره21 سوره 🌹دستور مستمر به اقامه ، ادای و : به چه معناست؟ 🔸 وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَارْكَعُوا مَعَ الرَّاكِعِينَ "43/بقره " 🌱 و نماز را به پا داريد 89 و زكات بدهيد 90 و با ركوع‌كنندگان ركوع كنيد 91 [=تمكين و تبعيّت جمعي از فرمان خدا داشته باشيد]. 🖋واژه «زکاه» 32 بار در قرآن تکرار شده که 27 بار با فعل يؤتون [يا: آتوا، آتي، مؤتون، آتيتم، ايتاء، آتين، يؤتوا] آمده است که منظور پرداختن زکات مي‌باشد، 2 بار به معناي کلي آمده است [مريم 13 (19:13) و كهف 81 (18:81) ] و 2 بار نيز به عنوان صفت به کار رفته است. 🔸 آية 40 از سه «امر» خداوند به بني‌اسرائيل سخن گفته است [ياد نعمت كنيد، وفاي به عهد نماييد، از خدا بترسيد]، در آية 41 از سه «نهي» خداوند نشانه آورده است [اول كافر نباشيد، آيات را نفروشيد، از غيرخدا نترسيد]. در آية 43 نيز سه توصية ايماني را مطرح ساخته است [ ، و ]. ↩️ معناي ، عام‌تر از ركوع خاص نماز است؛ ظاهر ركوع، و به انحناء درآمدن، و باطن آن ابراز تواضع و احترام است [همچنانكه در ميان ژاپني‌ها مرسوم است]. 👈بيشتر [و امروز ماليات] را از سر ناچاري و به اكراه مي‌دهند، اما به اختيار و اشتياق دادن آن براي آزاد شدن از وابستگي به مال و پرداخت آن به نيازمندان، 👈 معنايش همان ركوع در زكات است.👉 🖋قرآن از ياد كرده است كه اصلا براي كار مي‌كنند [مؤمنون 4- وَالَّذِينَ هُمْ لِلزَّكَاهِ فَاعِلُونَ]، نه همچون كساني كه با كراهت انفاق مي‌كنند [توبه 54- ...وَلا يُنْفِقُونَ إِلاَّ وَهُمْ كَارِهُونَ]. 👈در مواردي نيز را مستقل از نماز و پس از زكات توصيه كرده است [بقره 43- وَأَقِيمُوا الصَّلاهَ وَآتُوا الزَّكَاهَ وَارْكَعُوا مَعَ الرَّاكِعِينَ]. علاوه بر آن خداوند به مريم مقدس نيز در آييني كه صلاتي به شكل مسلمانان به جماعت زن و مرد و با ركوع و سجود نداشت، توصيه به ركوع، آن هم پس از ! كرده است [بقره 43- يَا مَرْيَمُ اقْنُتِي لِرَبِّكِ وَاسْجُدِي وَارْكَعِي مَعَ الرَّاكِعِينَ]. ❓آيا جز اين است كه در اين موارد بايد به معناي اصلي ، كه همان و در برابر حق است، توجه كرد؟ از آن گذشته، در اين آيه سه حكم مستقل را فرمان داده است، كسي كه نماز را برپا مي‌كند، ركوع و سجود هم جزئي از نماز است و نيازي به ذكر مجدد ندارد، اما اين ركوع دسته جمعي، به نظر مي‌رسد همان تمكين جمعي و انضباط در برابر احكام خدا و رسول باشد [والله اعلم]. درضمن، سرفصل نماز تعداد «ركعات» آن است كه حالت خضوع و فرمانبرداري دارد و جاي سؤال دارد كه چرا اركان ديگر مثل و و مبنا قرار نگرفته است!؟ 📚تفسیر آقاے بازرگان ┄═❁🍃 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
⁉️ايا دين، زدن به مخالفان را مجاز كرده است؟ 🛑 بهتان زدن نسبت به هر کسی باشد چه مسلمان، چه مشرک، چه کافر، است و ما حق نداریم. 1⃣عده‌ای می‌گویند اگر اهل بدعت را دیدید اینجا دیگر دروغ گفتن جایز است. یعنی برای که هدفی مقدس است از یک وسیله نامقدس یعنی بستن استفاده شود.⁉⁉ بعد با هر کسی که کینه شخصی پیدا می‌کند یک نسبتی به او می‌دهد و بعد می‌گوید او اهل بدعت است و شروع می‌کند به گفتن و زدن و می‌گوید به ما اجازه داده‌اند!😳 آن‌وقت شما ببینید بر سر چه می‌آید!😔 📚شهید مطهری، کتاب سیری در سیره نبوی، صفحه ۱۱۳و۱۱۴ 2⃣ «دین با راستی و صداقت پایدار است. هیچ‌جا نیامده که ائمه مخالفین خودشان را با و از میدان به دور کرده باشند. این روایت را یا باید کنار گذاشت و یا آن را باید تعبیر کرد.» آیت الله شبیری زنجانی 3⃣"یکی از مسائل بسیار بااهمیت در اسلام، اخلاق است؛ اخلاق یک امر فرعی نیست بلکه یک امر اصلی است، آموزه های دین هیچ وقت با اخلاق تنافی پیدا نمی‌کند. ❌بعضی از آقایان با اشاره به کلمه « » در حدیث شریف کافی، استدلال کرده اند که اگر اهل بدعت را دیدید، بهتان به آنها بزنید، 👈👈 بهتان زدن یک امر است و وقتی غیر اخلاقی شد، نسبت به هر کسی باشد چه مسلمان، چه مشرک، چه کافر، خلاف اخلاق است و لذا ما حق بهتان زدن نداریم. ♦️اگر «باهتوهم» را به معنای بهتان بگیریم، مخالف با همه روایات دیگر و اصول اصلی ما است و این معنا تمام نیست، ولی بعضی هم به معنای بهتان گرفته‌اند و اینگونه نتیجه گیری کرده اند که هر کس با من مخالف هست، ما جواز بهتان به او را داریم آن هم قربة الی الله!⁉️ 🔻 در اسلام امر معتبر و محترمی است، 👈اصل ، یک اصل اولی است و ما به عنوان های_علمیه و باید از این اصل دفاع کنیم." 🎙ایت الله علوی بروجردی، 4⃣حديث باهتوهم چون با اصول و قواعد قطعی عقلی و نقلی سازگار نیست، از درجه اعتبار ساقط است. ♦ قرآن خود راه کار را نشان داده است و آن عرضه مطالب با برهان و حکمت و و است. 👈👈با فحش و ناسزا و بدگویی و و دروغ گفتن نمیشود از حق و حقیقت دفاع کرد" 🗓حجت الاسلام شجاعي جهت مطالعه نظرات بیشتر به لینک زیر مراجعه نمایید http://quranpuyan.com/yaf_postst5621_y-dyn--bhtn-zdn-bh-mkhlfn-r-mjz-krdh-st--y-Hdyth-bhtwhm-SHyH-st.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام ❇️ لَيْسَ الْعاقِلُ مَنْ يَعْرِفُ الْخَيْرَ مِنَ الشَّرِّ وَ لكِنَّ الْعاقِلَ مَنْ يَعْرِفُ خَيْرَ الشَّرَّيْنِ؛ عاقل آن نيست كه خوب را از بد تشخيص دهد. عاقل كسى است كه از ميان دو بد، آن را كه ضررش كمتر است بشناسد! @quranpuyan
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعه ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از قران پویان
1392582402_815185415.mp3
17.42M
🔹🔷نشستهای علمی شرح نهج البلاغه       ✅با موضوع :          مساله در نهج البلاغه❗️ 🔸جلسه سوم : در حکومت دینی در جلسات گذشته درباره این که آیا استفاده از در قبول و توسعه دین و اسلام پذیرفتنی است یا نه، بحث شد. مرحله دوم این است که استفاده از و اکراه برای استقرار نظام دینی و حکومت دینی چه حکمی دارد؟ ♦️مرحوم مجلسي در بحار نقل كرده كه چند روز بعد از قتل عثمان مردم مرتبا سراغ حضرت علي مي امدند . ايشان فرمود: قَالَ أَيُّهَا النَّاسُ عَنْ مَلَإٍ وَ إِذْنٍ إِنَّ هَذَا أَمْرُكُمْ لَيْسَ لِأَحَدٍ فِيهِ حَقٌّ إِلَّا مَنْ أَمَّرْتُم 👈👈میفرماید ای مردم، ای همه کسانی که حضور دارید و سخنان مرا میشنوید، مسأله حکومت مربوط به شماست و هیچکس در حکومت حقی ندارد، مگر کسی که شما او را انتخاب کنید و با او بیعت کنید. پس رابطه و چيست؟ ♦️شيوه با امام کلام امام این است که برای بیعت با ایشان همه آمده بودند. پیر و جوان، ضعیف و قوی، زن و مرد، کودک و خردسال و ... حکومت امیرالمؤمنین با چنین وضعیتی شکل گرفته. نه آنکه از حضور در انتخابات کناره گیری کنند . استادسروش محلاتی @quranpuyan