eitaa logo
قران پویان
455 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
692 ویدیو
615 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴🥀 شخصیت علیهاالسلام. 🎙 آیت الله طالقانی. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 1⃣9⃣ تدبر در سوره 🔹نکات مهم تفسیری سوره هود از تفسیر فرقان ❓خلود در بهشت و جهنم یعنی چه؟ مگر آسمانها و زمین باظهور قیامت ،منهدم نمیشوند؟ آيات ۱۰۷ و ۱۰۸ ـ "مادامت السموات و الأرض" مربوط به عذاب برزخى است، زيرا آسمانها و زمين پيش از قيامت از ميان مى روند چنان كه همين "ما دامت السموت و الأرض" در آيه (۱۰۸) همان برزخى است كه اهل بهشت برزخى پس از مرگ تا انقراض عالم در آن خواهند بود و "الاّ ما شاء ربّك" شايد نظر به جريان آغازين بهشت بعضى از آنان است كه احياناً در آغاز زمان برزخى شان مبتلاى به عذاب هايى هستند كه مشمول عذاب "شاء ربك" باشند و سپس منتقل به بهشت برزخى گردند كه تا آسمان ها و زمين پابرجاست در آن بمانند و سپس به بهشت اخروى منتقل شوند و دليل روشنش "عطاء غير مجذوذ" است كه هرگز از بهشت برون نخواهند رفت، و در فاصله برزخ و قيامت كه حالت بيهوشى و صعقه به آنان دست دهد به معناى انقطاع رحمت نيست، بلكه اين خود فاصله اى است ناگزير از براى كل مكلفان "الاّمن شاء ربك" مگر آنان كه خدا خواسته، كه در اين بين هرگز نميرند و صعقه شامل آنها نشود كه "عطاءً غير مجذوذ" براى اينها بى فاصله است تفسیر فرقان https://zaya.io/ldpig کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. شماره 97 سوره صفحه_50 🕊 براي پس از 🔸 رَبَّنا لا تُزِغْ قُلُوبَنا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنا وَ هَبْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ«8 آل عمران» 🔹پروردگارا! پس از آن كه ما را هدايت كردى، دلهاى مارا به باطل مايل مگردان و از سوى خود مارا رحمتى ببخش. به راستى كه تو خود بسيار بخشنده‌اى. 💫 «لا تُزغ» در لغت عرب، بابِ «اِفعال» از مادّۀ «زَيَغَ‌»، به معناى «عدول نمودن» و «برگشتن از مسير حق و درست» و «گمراهى از راه راست» آمده است. 💫امام صادق عليه السلام در روايتى، به تكرار بسيار اين دعاى قرآنى، سفارش فرموده است. در كلام معصومان عليهم السلام 👈 «اُمّ سلمه» از رسول خدا صلى الله عليه و آله روايت كرده است كه آن حضرت، در دعاهاى خود، اين دعا را بسيار به زبان مى‌آورد: 🤲«اَللّٰهُمَّ مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ، ثَبِّتْ قَلْبِي عَلىٰ دِينِكَ‌» ؛ خداوندا! اى گردانندۀ دل‌ها و ديده‌ها! دل مرا بر دينت، ثابت و پايدار بدار! همچنين «اُمّ سلمه» مى‌گويد:زمانى من به پيامبر صلى الله عليه و آله عرض كردم:دعايى به من بياموز كه برايم سودمند باشد، حضرت فرمود:بگو: 🤲«اللّٰهُمَّ رَبَّ النَّبِيِّ مُحَمَّدٍ، اغْفِر لِي ذَنْبِي، وَ أَذْهِبْ غَيْظَ قَلْبِي، وَ أَجِرْنِي مِنْ مَضَلَّاتِ‌ الْفِتَنِ مَا أَحْيَيْتَنِي» ؛ خدايا! اى پروردگار محمّد! گناه مرا بيامرز! و خشم دلم را نابود كن! و مرا از لغزش‌گاه‌هاى فتنه‌ها-تا زنده‌ام-در پناهت، حفظ كن! به طور يقين، هنگامى كه انسان با تضرّع و زارى و در كمال خشوع و فروتنى، از حضرت حق درخواست كند تا دلش را از انحراف حفظ كند، خداوند نيز دعاى او را مستجاب مى‌كند و دلش را از خطر انحراف، مصون مى‌دارد. ⭕️در ضمن، اين آيه، نشان مى‌دهد كه:همۀ انسان‌ها حتّى آنان كه راسخ در علم هستند، در معرض مى‌باشند. بنابراين ، مردم، بايد اين خطر را بسيار جدّى بگيرند؛ چرا كه در صورت دچار شدن به اين خطر، همۀ ارزش‌ها را از دست داده و از چرخۀ هدايت و سعادت به چاه ضلالت و شقاوت افتاده و در روز محشر-كه ترديدى در وقوع آن نيست-به عذاب دايم، گرفتار خواهندشد. 👌آرى، انسان، در هر لحظه و آنى، به مدد و يارى حضرت حق، نيازمند است؛ و بايد زمينۀ يارى و رحمت و توفيق خداوند را با اجتناب از گناه و انجام و با به‌كارگيرى ، فراهم كند، تا سعادت و او در دنيا و آخرت، تأمين گردد. 📚تفسير حكيم-انصاريان کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
، ممدوح يا مذموم؟ 🛑قسمت ششم: 1⃣ : 👈در داستان شیطان، آنچه او را به وادار کرد، خودبرتربینی و تکبّر او بود. او فکر کرد چون از آتش است، پس برتر است؛ لذا تعصّب و لجاجت ورزید. امام علی علیه السلام در این زمینه می فرماید: «اَمّا اِبْلِیسُ فَتَعَصَّبَ عَلی آدَمَ لاَِصْلِهِ وَطَعَنَ عَلَیْهِ فِی خِلْقَتِهِ فَقالَ اَنَا نارِیٌّ وَاَنْتَ طِینِیٌّ؛ امّا ابلیس به خاطر اصل و ریشه خود بر آدم تعصّب ورزید و آدم علیه السلام را در خلقتش طعنه زد. پس گفت: من از آتش و تو از گل هستی.» 2⃣. و : 👈امام علی علیه السلام فرمود: «وَاَمّا الاَْغْنِیاءُ مِنْ مُتْرَفَةِ الاُْمَمِ فَتَعَصَّبُوا لآثارِ مَواقِعِ النِّعَمِ؛ و امّا توانگران از مرفهین امتها[ی گذشته] به خاطر آثار ورزیدند.» 3⃣. جهل و بی خبری: 👈در آیه ۱۱۳ سوره بقره خواندیم که: «کَذَلِکَ قَالَ الَّذِینَ لاَ یَعْلَمُونَ مِثْلَ قَوْلِهِمْ»؛ «آنهایی که جاهل و نادان بودند نیز حرف [تعصب آمیز] یهودیان و مسیحیان را زدند.» معلوم می شود که گاهی عامل تعصّب جهل و نادانی است. واقعیّت تاریخی نیز این امر را اثبات کرده است که هر قوم و قبیله و مردم و جامعه ای که نادان ترند، بیشتر گرفتار تعصّب می باشند. قرآن کریم در آیه دیگر، تعصّب و حمیّت را به کلمه اضافه نموده که: «حَمِیَّةَ الْجاهِلِیَّةِ». اگر چه جاهلیّت، اصطلاحی است برای دوران پیش از اسلام، ولی انتخاب این عنوان برای آن دوران اشاره ای به این است که آن دوران، دوران و نادانی، و بی خبری و بوده است و حمیّت و تعصّب با جاهلیّت ارتباطی تنگاتنگ دارد. 4⃣. به : آیات متعددی در قرآن مانند قوم عاد وجود دارد که در همه آنها این جمله «وَجَدْنا عَلَیْهِ آبائَنا» و یا مشابه آن آمده است. این نشان از آن دارد که حبّ شدید به آبا و اجداد، انسان را به تعصّب کور وامی دارد. 4⃣. : 👈«گاه شخصی در نظر انسان چنان قداست پیدا می کند که گفتار و رفتار او از دایره نقد خارج می شود؛ هر چند از نظر علمی و اخلاقی در سطح پایین قرار داشته باشد و همین امر سبب می شود که عده ای چشم و گوش بسته به دنبال او راه بیفتند و به خاطر او جان و مال خود را از دست بدهند، بی آنکه در محتوای سخنان و رفتار او کمترین اندیشه ای کنند.» این گونه افراد در گذشته بوده اند و در این دوران نیز در جوامع مختلف وجود دارند. 🌱علی علیه السلام در این باره می فرماید: «اَلا فَالْحَذَرَ الْحَذَرَ مِنْ طاعَةِ ساداتِکُمْ وَکُبَرائِکُمُ الَّذِینَ تَکَبَّرُوا عَنْ حَسَبِهِمْ وَتَرَفَّعُوا فَوْقَ نَسَبِهِمْ وَأَلْقُوا الْهَجِینَةَ عَلی رَبِّهِمْ وَ جاحَدُوا اللّهَ عَلی ما صَنَعَ بِهِمْ مُکابَرَةً لِقَضائِهِ وَ مُغالَبَةً لاِآلائِهِ فَاِنَّهُمْ قَواعِدُ اَساسِ الْعَصَبِیَّةِ وَدَعائِمُ اَرْکانِ الْفِتْنَةِ وَسُیُوفُ اعْتِزاءِ الْجاهِلِیَّةِ؛ هان بترسید! بترسید! از پیروی مهتران و بزرگانتان؛ آنانی که به حسب [و نسب می نازند و] تکبر می ورزند و نژاد خود را بالاتر از آنچه هستند، می پندارند و کارهای نادرست را به خدا نسبت می دهند و خدا را بر آنچه [از نعمتها داده و در حق آنها] انجام داده انکار می کنند برای ستیزه کردن با قضای او و پیروز شدن بر نعمتهای او. به راستی آنان پایه های تعصّب و ستونهای فتنه و شمشیرهای جاهلیت اند.» 👈این جملات به صراحت می گوید که یکی از عوامل تعصّب، و پیروی ناآگاهانه از بزرگان و اجداد می باشد. 5⃣. و : 👈«وقتی انسان در خودش و محیط فکری و اجتماعی اش فرو برود و از جوامع و افراد دیگر و افکار آنها بی خبر بماند، نسبت به آنچه در اختیار اوست، سخت وابسته می شود و در برابر آن تعصّب می ورزد؛ در حالی که اگر با دیگران بنشیند و فکر خود را با افکار دیگران مقایسه کند، نقطه های قوّت و ضعف و مثبت و منفی به زودی آشکار می گردد و به او اجازه می دهد بهترین انتخاب را داشته باشد.» 6⃣. تقلید کورکورانه: 👈تقلید چهار نوع است: تقلید جاهل از جاهل، تقلید عالم از عالم، تقلید عالم از جاهل؛ که این سه نوع تقلید مذموم و نارواست و تقلید جاهل از عالم که ممدوح می باشد و از باب رجوع جاهل به افراد متخصص و کارشناس و کاردان است. گاه عامل تعصّب تقلیدهای کورکورانه جاهل از جاهل است که این مورد نیز در امّتهای پیشین و در عصر حاضر نمونه های فراوانی دارد. 💫ادامه دارد 📒دانشنامه اسلامي کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤲🏻 یاالله 🤲🏻 يَا كَاشِفَ كُلِّ مَكْرُوبٍ اى برطرف كننده هر غم و اندوه 🌱 جوشن کبیر @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 35 تا 45 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5794405155730363738.mp3
2.9M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ و برخورداری‌ها را هرگز باقی و جاودانه مپنداريم 💠‏وَ دَخَلَ جَنَّتَهُ وَ هُوَ ظالِمٌ لِنَفْسِهِ قالَ ما أَظُنُّ أَنْ تَبِيدَ هذِهِ أَبَداً (۳۵/کهف) 🌱‏و او در حالی كه بر خويش ستمكار بود، به درون باغ خود آمد (و با غرور و سرمستی) گفت: گمان ندارم كه هرگز اين (باغ، يا دنيا) نابود شود! ‏۱- همه‌ی دارايی‌های انسان از خداست و مالك حقيقی اوست. در آيه‌ی ۳۲ فرمود: «جَعَلْنا لِأَحَدِهِما جَنَّتَيْنِ» و در اين آيه می‌فرمايد: «دَخَلَ جَنَّتَهُ» ‏۲- دارايی و نعمت‌های سرشار، زمينه‌ی غرور است. دَخَلَ جَنَّتَهُ‌ ... قالَ‌ ‏۳- غفلت از خدا، خودبرتربينی، تحقير ديگران و فريفته شدن به جلوه‌های مادّی دنيا ظلم به خويشتن است. «ظالِمٌ لِنَفْسِهِ» ‏۴- انسانِ منحرف و غافل، از جماد ونبات بدتر است. خداوند درباره‌ی باغ در آيه‌ی ۲۳ فرمود: «وَ لَمْ تَظْلِمْ مِنْهُ شَيْئاً» يعنی چيزی كم نگذاشت، ولی درباره‌ی صاحب باغ فرمود: «ظالِمٌ لِنَفْسِهِ». ‏۵- نعمت‌ها و برخورداری‌ها را هرگز باقی و جاودانه مپنداريم. «ما أَظُنُّ أَنْ تَبِيدَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️هرچه بخواهد همان میشود! 💠وَلَوْلَا إِذْ دَخَلْتَ جَنَّتَكَ قُلْتَ مَا شَاءَ اللَّهُ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ ۚ إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مَالًا وَوَلَدًا ."39/کهف" 🌱وچرا آنگاه‌كه وارد باغت شدى، نگفتى: ماشاءاللّه (آنچه خدا بخواهد)، هيچ نيرويى جز به (قدرت) خدا نيست؟ اگر مرا از نظر مال و فرزند، كمتر از خويش مى‌بينى! 🔹 ماشاءلله ،بيان بازگشت همه امور به مشيت خداى عزوجل است تا دعوى مدعى استقلال و استغناء از خدا باطل گردد. 🔹جمله (لا قوة الا باللّه ) انحصار هر نيرويى در خداى تعالى را افاده مى كند، يعنى مى فهماند آنچه نيرو كه مى بينيم قائم به مخلوقات خدا است ، بعينه همان نيرو قائم به خود خداى تعالى است ، بدون اينكه از خدا منقطع شده باشد و مخلوق خود، مستقل در آن نيرو باشد. همچنانكه در جاى ديگر فرموده : (ان القوة لله جميعا). 🔹گفتن ماشاءلله لا قوة الا بالله نشان دهنده ايمان انسان به قدرت و حاكميت خداوند است و اين كه هر چه خدا بخواهد همان مى شود و نيرويى جز از جانب خداوند نيست . 🔹اين باور، ضمن اين كه باعث توجه كافى انسان به خدا و حاكميت او مى شود، بر قدرت اراده و اعتماد به نفس انسان مى افزايد. 💠پیامبر اكرم‌صلى الله علیه وآله فرمود: هر نعمتى كه خداوند از مال و فرزند به بنده‌اش مى‌بخشد، اگر بگوید: «ما شاء اللّه ولاقوّة الاّ باللّه»، خداوند آفات و ناراحتى‌هاى او را دفع مى‌كند تا به آرزویش برسد. 📚برگرفته از ڪانال تفسیر روزانه یڪ آیه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 2⃣9⃣ تدبر در سوره 🔹تفسیر سوره هود از عبدالعلی بازرگان هود : ۱۰۱ وَمَا ظَلَمْنَاهُمْ وَلَكِن ظَلَمُوا أَنفُسَهُمْ فَمَا أَغْنَتْ عَنْهُمْ آلِهَتُهُمُ الَّتِي يَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ مِن شَيْءٍ لَّمَّا جَاءَ أَمْرُ رَبِّكَ وَمَا زَادُوهُمْ غَيْرَ تَتْبِيبٍ  ما بر آنها [در عذاب و انقراض‌شان] ظلم نکرديم، بلکه خود به نفس خويش ستم کردند، و آنگاه که فرمان [عذاب] پروردگارت رسيد، معبوداني که به جاي خدا [براي برآوردن حاجات خود] مي‌خواندند، سودي به حال‌شان نداشت و جز به زيان‌شان نيفزود. ۱۱۲  ۱۱۲- «تَتْبِيبٍ» از ريشة «تَبَبَ»، خسران و زيان مستمر است. آنچنان که فرمود: ...وَمَا كَيْدُ فِرْعَوْنَ إِلاَّ فِي تَبَابٍ [غافر ۳۷ (۴۰:۳۷) ] و يا: تَبَّتْ يَدَا أَبِي لَهَبٍ وَتَبَّ [مسد ۱ (۱۱۱:۱) ]. تتبيب [در باب تفعيل، مثل: تشکيل و تمرين] به خود گرفتن و استمرار اين زيان را مي‌رساند. هود : ۱۰۳ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَةً لِّـمَنْ خَافَ عَذَابَ الْآخِرَةِ ذَلِكَ يَوْمٌ مَّجْمُوعٌ لَّهُ النَّاسُ وَذَلِكَ يَوْمٌ مَّشْهُودٌ  به راستي در اين [عبرت‌هاي تاريخي] براي آنکس که از عذاب آخرت بيم کند نشانه‌اي است [از هدفداري جهان و عواقب اعمال]. آن [آخرت] روزي است که مردم به خاطر آن جمع مي‌شوند [تا سرنوشت نيک و بد خويش را برحسب اعمال‌شان بيابند] و آن روز [سوابق هرکس] مورد مشاهده قرار میگیرد ۱۱۳  ۱۱۳- به تعبير قرآن، زندگي واقعي و هميشگي همان آخرت است [عنکبوت ۶۴ (۲۹:۶۴) ] ولي مردم به دنياي زودگذر دلبسته و به آن راضي شده‌اند و از آخرت عالي‌تر، عظيم‌تر و ابدي غافل و رویگردانند [توبه ۳۸ (۹:۳۸) ، رعد ۲۶ (۱۳:۲۶) ، ابراهيم ۳ (۱۴:۳) ، اسراء ۲۱ (۱۷:۲۱) ]. از نظر قرآن، دنيا گذرگاهي موقت براي توشه‌گيري سفر آخرت است و آدمي براي آخرت و ابديت آفريده شده است. https://zaya.io/ldpig کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. شماره 98 سوره صفحه_50 🌹منظور از آیات و چیست؟ 🔸هُوَ الَّذِي أَنزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُّحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ "7/آل‌عمران" 🌱هموست آنكه اين كتاب را [در سطح درك و فهم انسان] بر تو نازل كرد [كه] بخشي [اعظم] از آن، آياتي محكم [ثابت و پايدار و نامتغير، همچون اصول كلي اخلاقيات و تاريخ انبياء و اُمت‌ها] است كه آنها اُمّ [=اصل و اساس و مرجع] كتابند، و [بخش] ديگر متشابهات [متغير و متناسب با درك و فهم بشري كه به زبان تشبيه و تمثيل آمده است] 💫واژه در اصل از اِحکام به معنى ممنوع ساختن، گرفته شده است و به همین دلیل، به موجودات پایدار و استوار، محکم مى گویند; زیرا عوامل انحرافى را مى زدایند. و نیز سخنان روشن و قاطع که هر گونه احتمال خلاف را از خود دور مى سازد محکم مى گویند: ( راغب در مفردات مى گوید: حکم (و حکمه) در اصل به معنى منع است). و دانش را از این جهت حکمت مى گویند: که انسان را از بدى ها باز مى دارد. 👈بنابراین، مراد از آیاتٌ مُحْکَماتٌ آیاتى است که مفهوم آن به قدرى روشن است که جاى گفتگو و بحث در آن نیست، آیاتى همچون: قُلْ هُوَ اللّهُ أَحَدٌ: بگو او است خداى یگانه ! لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْءٌ: هیچ چیز همانند او نیست . و صدها آیه مانند آنها درباره عقاید، احکام، مواعظ و تواریخ، همه از محکمات مى باشند. 👈این آیات (محکمات) در قرآن أُمُّ الکتاب نامیده شده، یعنى اصل، مرجع، مفسر و توضیح دهنده آیات دیگر است. 💫واژه در اصل، به معنى چیزى است که قسمت هاى مختلف آن، شبیه یکدیگر باشد، به همین جهت به جمله ها و کلماتى که معنى آنها پیچیده است و گاهى احتمالات مختلف درباره آن داده مى شود، متشابه مى گویند. و منظور از متشابهات قرآن همین است، یعنى آیاتى که معانى آن در بدو نظر پیچیده است، و در آغاز، احتمالات متعددى در آن مى رود، اگر چه با توجه به آیات محکم، تفسیر آنها روشن است. گرچه درباره و ، مفسران احتمالات زیادى داده اند ولى آنچه ما در بالا گفتیم هم با معنى اصلى این دو واژه کاملاً مناسب است، و هم با شأن نزول آیه، هم با روایاتى که در تفسیر آیه وارد شده، و هم با خود آیه مورد بحث، سازگارتر مى باشد. زیرا در ذیل آیه فوق مى خوانیم: افراد مغرض، همیشه آیات متشابه را دستاویز خود قرار مى دهند، بدیهى است آنها از آیاتى سوء استفاده مى کنند که در بدو نظر تاب تفسیرهاى متعددى دارد و این خود مى رساند که متشابه به آن معنى است که در بالا گفته شد. براى نمونه آیات متشابه، قسمتى از آیات مربوط به صفات خدا و چگونگى معاد را مى توان ذکر کرد، مانند: یَدُ اللّهِ فَوْقَ أَیْدیهِمْ: دست خدا بالاى دست هاى آنها است که درباره قدرت خداوند مى باشد. وَ اللّهُ سَمیعٌ عَلیمٌ: خداوند شنوا و دانا است که اشاره به علم خدا است. و مانند وَ نَضَعُ الْمَوازینَ الْقِسْطَ لِیَوْمِ الْقِیامَةِ: ترازوهاى عدالت را در روز رستاخیز قرار مى دهیم که درباره وسیله سنجش اعمال سخن مى گوید. بدیهى است: نه خداوند دست (به معنى عضو مخصوص) دارد و نه گوش (به همین معنى) و نه ترازوى سنجش اعمال، شبیه ترازوهاى ماست، بلکه اینها اشاره به مفاهیم کلى قدرت، علم و وسیله سنجش مى باشد. 👈این نکته نیز لازم به یادآورى است که محکم و متشابه ، به معنى دیگرى نیز در قرآن آمده است، در اول سوره هود مى خوانیم کِتابٌ أُحْکِمَتْ آیاتُهُ در این آیه تمام آیات قرآن، محکم قلمداد شده است، و منظور از آن ارتباط و به هم پیوستگى آیات قرآن است. و در آیه ۲۳ سوره زمر مى خوانیم: کِتاباً مُتَشابِهاً... یعنى کتابى که تمام آیات آن، متشابه است، متشابه در اینجا یعنى همانند یکدیگر از نظر درستى و صحت و حقانیت. 👈 یک انسان واقع بین و حقیقت جو، براى فهم کلمات پروردگار، راهى جز این ندارد که همه آیات را در کنار هم بچیند و از آنها حقیقت را دریابد، و اگر در ظواهر پاره اى از آیات، در ابتداى نظر، ابهام و پیچیدگى بیابد، با توجه به آیات دیگر، آن ابهام و پیچیدگى را برطرف سازد و به کنه آن برسد. در حقیقت، آیات محکم از یک نظر همچون شاهراه هاى بزرگ و آیات متشابه همانند جاده هاى فرعى هستند. 👈تعبیر، از ، به نیز مؤید همین حقیقت است، زیرا واژه أُمّ در لغت، به معنى اصل و اساس هر چیزى است و اگر مادر را أُمّ مى گویند: به خاطر این است که ریشه خانواده و پناهگاه فرزندان در حوادث و مشکلات مى باشد. 👈و به این ترتیب، محکمات، اساس و ریشه و مادر آیات دیگر محسوب مى گردد. 📚تفسیر نمونه ┄═❁🍃❈ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
تعصب_ديني، ممدوح يا مذموم؟ 🛑قسمت هفتم: عامل ♨️ 🔻تعصب باعث ویرانی جوامع می شود. چرا که سرچشمه تعصب غریزه است و عقل در آن جایگاهی ندارد. اگر انسان نسبت به تاریخ گذشته قبیله ای خود تعصب بورزد باعث جمود و رکود فکری می شود. چرا که او از نظر اندیشه ها و عادات و سنت ها، در حصار قبیله خود باقی می ماند و تحت تأثیر عاطفه غریزی اجازه مناقشه در اندیشه ها و رسوم گذشتگان خود را نمی دهد. همینطور انسان ممکن است نسبت به فرد خاصّی تعصب بورزد یا به حزبی تعصب بورزد و در عوامل و ویژگی های حزبی خود غرق گردد. او با این تعصب خود همیشه در ابتدای راه باقی می ماند و نمی تواند یک قدم به جلو بردارد. زیرا تعصب باعث می شود که انسان نقش تابع و پیرو به خود بگیرد. عامل بسیاری از عقب گردها در جهان اسلام همین تعصب بوده است. چرا که بسیاری از درگیریهای موجود در جهان اسلام به خاطر تعصب است. کسانی که درگیر این تعصبات هستند، هیچگاه به عناصر اصلی حاکم بر این گروه یا آن گروه درگیر فکر نمی کند. ⛔️همین مسأله در جمود جریانهای ادیان و مذاهب دیده می شود. تعصب موجود در جامعه سنّی و شیعه همین گونه است. سنّی ها عموماً هیچگاه نمی کوشند که حقایق شیعه را درک کنند و بلکه تمام سعی ایشان این است که بعضی نقاط منفی را برای شیعیان اثبات کنند که شیعیان هیچگاه بدان معتقد نیستند و می کوشند که بعضی اشتباهات و سنّت های بعضی از شیعیان عقب مانده را بزرگنمایی نمایند. عموم شیعیان نیز آمادگی ندارند که خطوط فکری و اعتقادی اهل سنّت را درک کنند. هر گروه می کوشد که فقط نقاط منفی گروه دیگر را ببینید و هیچ توجهی به نقاط مثبت آن ندارد. چنین پدیده ای ممکن است به مسائل گوناگون اجتماعی و سیاسی جامعه گسترش پیدا نماید. 👈شاید علت عقب ماندگی های بسیاری از جوامع عربی و اسلامی این باشد که به داشته های خود بسنده کرده اند و بدان می ورزند. تعصب مانع از آن می شود که آنان به چشم اندازهای گسترده و تحولات و چالشهای پیش روی خود فکر کنند. در این روزها می بینیم که وقتی مسأله بروز فتنه بین سنّی و شیعه در دنیای اسلام مطرح گردید، بعضی ها وارد جزئیات تاریخی این قضیه شدند با اینکه زمین زیرپای خودشان متزلزل بود. ما در عین حالی که تأکید می کنیم و خالی از دلیل نیست و می تواند موضعی برای جدال علمی باشد، ولی باید پرسید آیا مشکل کنونی ما همان مشکل گذشتگان ماست؟ آیا مشکل ما همین است که پیرامون آن نزاع کنیم و یکدیگر را گمراه بپنداریم و تکفیر کنیم؟ ما می دانیم که استکبار جهانی می کوشد که همه چیز ما را در اختیار بگیرد و اوضاع فرهنگی و اقتصادی ما را تحت سیطره خویش درآورد. امّا ما مشغول به یکدیگریم. سنّی شیعه را تکفیر می کند و شیعه سنّی را. فریاد فتاوای تکفیر و گمراه پنداری از هر سوی بلند است و ما مثل شتر مرغی شده ایم که سر خود را در شن فرو برده است که صیاد را نبیند، ولی صیاد هشیار است و سلاحش را به سمت او نشانه گرفته است. ⭕️ پس کور باعث می شود که مردم در زندانهای فردیت و تاریخ گرایی و گروه گرایی اسیر شوند. از این رو امام علی (ع) می ایستد تا مردمی را که ناخودآگاه از روی تعصب حرکت می کنند آگاهی ببخشد. نسبت به 🌹امام علی (ع) به بیان بعضی از مضامین می پردازد و می فرماید: «پس تعصب بورزید برای صفت های نیکو – که همان مکارم اخلاقی هستند. یک عنوان اسلامی بزرگی است که رسول خدا (ص) دربارۀ آن می فرماید: «بعثت لاتمم مکارم الاخلاق» پس پیامبر ما حضرت محمد (ص) به عنوان خاتم پیامبران و رسالت ها آمده است که بر روند تاریخی نظام اخلاقی که از زمان حضرت ابراهیم (ع) آغاز شده بود، مهر پایان بزند. چرا که هر پیامبری طبق نیازهای جامعه خود عناوین جدیدی را مطرح می کند و حضرت محمد (ص) نیز مکارم اخلاقی را تکمیل کرد و مردم را واداشت که در پرتو نظام اخلاقی اسلام که تمام عرصه های فردی و اجتماعی و امنیتی و اقتصادی و سیاسی آنان را دربرمی گیرد زندگی کنند. 🌹امام صادق (ع) می فرماید: «مکارم ده تا هستند، پس اگر می توانی در تو باشد پس اینگونه باش. چرا که در مرد می باشد ولی در فرزندش نمی باشد.» چرا که این فرزندان ممکن است به اخلاق نیک و مثبت پدر و مادر خویش روی نیاورند «و در فرزندش است و در پدرش نیست و در بنده است و در آزاد نیست. گفته شد: این مکارم کدامند؟ فرمود: با و و » 🎙از سخنراني "نگاه اسلام به تعصب" مرحوم علامه محمدحسين فضل الله ادامه دارد کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
"اَنتُم الفُقَراءُ اِلَی اللهِ وَ اللهُ هُوَ الغَنِیٌّ" (شما همگی محتاج خداوندید و تنها او غنی است) فاطر/۱۵ تنها یک "غنی" در عالَم وجود دارد و آن خالق هستی است. هیچکس چیزی از خود ندارد، همه عاریتی است. همه موهبتی از سوی آن بخشنده ی با رحمت است. حال دقت کن! به عمق معنا برو! "آن که هیچ احتیاجی به کسی یا چیزی ندارد، او "غنی" است"! نکته را دریاب! آن که به این "غنی" بپیوندد، غنی می شود! مسیر این غنی شدن، خواستن نیست، بی خواهشی و بی آرزویی است! تسلیم محض است! بر گرفته از مجموعه نکات قرآنی مسعود ریاعی ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 46 تا 53 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan