eitaa logo
قران پویان
457 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
692 ویدیو
615 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
أَیْنَ مُعِزُّ الْأَوْلِیاءِ، وَ مُذِلُّ الْأَعْداءِ كجا است عزيز كننده دوستان خدا و ذليل كننده دشمنان خدا   💫فرازی از دعای ندبه @quranpuyan
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعه ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنی در باب مفهوم و مصداق مدتی قبل، سخنرانی گفت که حکومت حضرت علی، ولایی نبوده است. نه مردم ان زمان، با حضرت علی بعنوان ولی الله و امام منصوب بیعت کردند و نه خود ان حضرت، این مطلب را عنوان کرده بلکه برعکس انرا گفته که حکومت حق مردم است و به متقاضیان حکومتش گفت مرا رها کنید و سراغ فرد دیگری بروید. 👌اما باید به لوازم این نظر ملتزم بود. سوال از این سخنران این است که اگر حکومت حضرت علی، ولایی نبوده، ایا داشته یا خیر؟ قاعدتا میگویند مشروع بوده. مبنای مشروعیت ان حکومت چی بوده؟ وقتی نصب الهی نبوده، چیزی جز رای و خواست ، مشروعیت بخش است؟ پس مشروعیت حکومت، فقط از رای مردم است. تنها حکومتی که ادعای نصب الهی داشته و مردم هم پذیرفتند و حکومت تشکیل دادند، ج ا ایران است. اما منتقدین الان چرا نسبت به سخنان مشابه و تندتر ایت اله.. در سال 94 انتقاد نکردند؟ ایشان گفته بود که امام علی بر شیعیان حکومت نکرد بلکه بر اهل سنت حکومت کرد و نتیجه گرفته بود که روش ها و سخنان ایشان در دوران حکومتش، برای ما نمی تواندالگو باشد!!! که این نتیجه کاملا نادرست است. 🎙استاد سلیمانی @quranpuyan
74.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴  ویدئو / پند علامه: نباید خدا را فراموش کرد / علامه طباطبایی از روش تفسیری خود و علت طولانی شدن نوشتن تفسیرالمیزان می گوید ⬅️ علامه طباطبایی بیان کرده اند: روش ما همین تفسیر قرآن به قرآن است. قرآن کریم کتابی آسمانی است که خصوصیات آن حقیقی و واقعیت است. این کتاب با خصوصیاتی که دارد مطالب خودش از خودش حل می شود یعنی اگر هر مطلبی از قرآن را پیش بگیریم و با دقت ملاحظه شود، یک آیه دیگری این آیه را تفسیر می کند و توضیح می دهد و ما از اول ترتیب خود را این قرار دادیم. ⬅️این تفسیر بیست جلدی ۲۰ سال طول کشید تا تمام شد. از این مدت، دو سال به شکل بیکاری تمام کردیم و این همان سالهایی بود که آقای آخوندی کتابفروش – که کتاب دست ایشان بود-  ورشکست شده بود و تقریبا دوسال، کتاب به تعویق افتاد. ⬅️ پند و اندرز برای بنده و جنابعالی و همه دوستان ما لازم است اینکه نباید خدا را فراموش کرد. این برای همه لازم است که انجام دهند و همیشه مدنظر داشته باشند / شفقنا 👇@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹وَمَنْ يَعْشُ عَنْ ذِكْرِ الرَّحْمَنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطَانًا فَهُوَ لَهُ قَرِينٌ 🔸هرکس از یاد خداوند رحمان رویگردان شود برای او شیطانی قرار می‌دهیم که همواره همدمش باشد‌ 📗سوره زخرف، آیه ۳۶ @quranpuyan
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 102 تا 112 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5910975425751815995.mp3
2.21M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ ❇️ (ص) براي همه جهانيان است 👈 خداوند در سوره انبيا خطاب به پيامبر اسلام فرموده است: 💠وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِينَ ﴿۱۰۷/انبیاء﴾ 🌱فولادوند: و تو را جز رحمتى براى جهانيان نفرستاديم 🔻در تفسير الميزان در توضيح اين آيه چنين آمده است: 🔷✨يعنى تو رحمتى هستى كه به سوى همه جماعتهاى بشرى فرستاده شده اى. دليل بر اينكه گفتيم همه جماعتها، جمع با الف و لام است، علاوه بر اين كه مقتضاى رسالت هم همين است. 👈 و اما اينكه چطور رحمت براى همه اهل دنيا است ؟ جهتش اين است كه دينى آورده كه در اخذ به آن سعادت اهل دنيا در دنيا و آخرتشان تاءمين است. آرى آن جناب (صلى اللّه عليه و آله و سلم) رحمت براى اهل دنيا است از جهت آثار حسنه اى كه از قيام او به دعوت حقه اش در مجتمعات بشرى به راه افتاد كه اگر وضع زندگى بشر آن روز را قبل از اينكه آن جناب مبعوث شود در نظر بگيريم و با وضعى كه پس از قيام او به خود گرفت مقايسه كنيم كاملا روشن مى گردد. http://quranpuyan.com/yaf_postst526_mHmdS-rHmt-bry-hmh-jhnyn-st.aspx ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️، و مطرح نيست،همه مردم بطور يكسان مخاطب هشدارهای پيامبران هستند! 💠فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُلْ آذَنْتُكُمْ عَلی‌ سَواءٍ وَ إِنْ أَدْرِي أَ قَرِيبٌ أَمْ بَعِيدٌ ما تُوعَدُونَ (۱۰۹/انبیاء) 🌱‏پس اگر روی برگرداندند پس (به آنان) بگو: به همه‌ی شما بطور يكسان اعلام (خطر) كردم و من نمی‌دانم آن وعده‌ای (از عذاب الهی) كه به شما داده شده، آيا (زمان وقوعش) نزديك است، يا دور! ۱- بعضی از مردمِ لجوج، حتّی از «رحمة للعالمين» نيز روی برمی‌گردانند. وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعالَمِينَ‌ ... فَإِنْ تَوَلَّوْا ‏۲- انسان مختار است نه مجبور، لذا می‌تواند حتّی در برابر دعوت و درخواست انبيا نيز مقاومت و اعراض كند. «فَإِنْ تَوَلَّوْا» ‏۳- نبايد انتظار داشت كه همه‌ی مردم سخن حقّ را بپذيرند كه اين هدف برای انبيا نيز محقّق نشده است. «فَإِنْ تَوَلَّوْا» ‏۴- در مقابل لجاجت و اعراض مردم، مسئوليّت خود را از دست ندهيم. «فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُلْ» ‏۵- همه مردم بطور يكسان مخاطب هشدارهای پيامبران هستند و در اين ميان، جنسيّت، نژاد و زبان مطرح نيست. «آذَنْتُكُمْ عَلی‌ سَواءٍ» ‏(آری در تبليغ، همه مردم را با ديده‌ی يكسان بنگريم) «عَلی‌ سَواءٍ» ‏۶- هر چه را نمی‌دانيم، با صراحت بگوييم، نمی‌دانم. «إِنْ أَدْرِي» ‏۷- يك سری علوم، مخصوص به ذات مقدّس خداوند است. «إِنْ أَدْرِي أَ قَرِيبٌ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 6⃣ تدبر در سوره 🔹تفسیر سوره قدر از عبدالعلی بازرگان قدر : ۱ إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ  ما آن [قرآن] را در شب قدر ۱ نازل كرديم،  ۱- معناي «قدر» اندازه است. در قرآن آمده است كه خداوند همه چيز را به اندازه آفريده است [قمر ۴۹ (۵۴:۴۹) ] و همه چيز گنجينه‌اش نزد خداست و جز به اندازه نازل نمي‌كند [حجر ۲۱ (۱۵:۲۱) ]. با اين حساب هدايت انسان‌ها و نزول وحي هم اندازه [قدر] و حساب و كتاب دارد و تعليم هم تدريجي و تقديري [به اندازه] است. ضمير جمعي [متكلم مع‌الغير] «نا» در «إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ»، دلالت بر دست اندركاري و مشاركت عوامل متعددي در امر نزول قرآن مي‌كند؛ امرِ الهي، فرشتة واسط، پيامبر گيرندة وحي، مخاطبان معاصر و آينده. قدر : ۲ وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ  و تو چه مي‌داني ۲ كه شب قدر چيست؟  ۲ - جمله «ما ادريك» و «ما يدريك» جمعاً ۱۶ بار در قرآن تكرار شده است كه تماماً در ارتباط با قيامت و مسائل ماوراءالطبيعه يا پيچيده علمی است كه درك و فهم آن با دانش آن زمان و امروز امكان پذير نبوده و نيست. مثل: ما ادريك: ما يوم‌الدين، ما يوم‌الفصل، ما القارعه، ما الحطمه، ما الحاقه، ما سجين، ما عليون، ما الطارق، ما العقبه، ما ليله القدر، ما هي [هاويه]، ما يدريك لعل‌الساعه، ما يدريك لعله يتزكّي... ذكر پيچيده بودن وحي، حتي براي رسول مكرم(ص) كه مخاطب اين كلام بود، نشان مي‌دهد انتظار فهم علمي آن، حداقل براي امروز، چقدر دور از واقع است. قدر : ۳ لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ  [همين قدر بدان كه] شب قدر از هزار ماه ۳ بهتر است.  __ ۳ - هزار ماه معادل يك عمر طولاني [۸۳ سال] است. اين مقايسه شايد واجد چنين معنايي باشد كه يك شب قدر و تقدير سرنوشت سعادت‌آميز، بهتر از يك عمر طولاني در جا زدن است. به قول حافظ: دوش وقت سحر از غصه نجاتم دادند واندرآن ظلمت شب آب حياتم دادند بي‌خود از شعشعة پرتو ذاتم كردند باده از جام تجلّي صفاتم دادند چه مبارك سحري بود و چه فرخنده شبي آن شب قدر كه اين تازه براتم دادند https://zaya.io/ajztn کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
شماره 129 سوره صفحه_58 🌱🤝 نشانه تقواست 🔸بَلى‌ مَنْ أَوْفى‌ بِعَهْدِهِ وَ اتَّقى‌ فَإِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِينَ‌ «76»ال عمران آرى، هر كس به عهد خويش وفا كند و تقوا داشته باشد، پس بى‌گمان خداوند پرهيزكاران را دوست مى‌دارد. در تمام موارد زير لازم است:👇 ↩️الف: عهدى كه خداوند از طريق فطرت يا انبيا با انسان بسته است. «أَ لَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يا بَنِي‌ آدَمَ» ↩️ب: عهدى كه انسان با خدا مى‌بندد. «وَ مِنْهُمْ مَنْ عاهَدَ اللَّهَ لَئِنْ آتانا مِنْ فَضْلِهِ ...» ↩️ج: كه انسان با مردم مى‌بندد. «وَ الْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذا عاهَدُوا ...» ↩️د: عهد رهبر با امّت و بالعكس. «الَّذِينَ عاهَدْتَ مِنْهُمْ ثُمَّ يَنْقُضُونَ عَهْدَهُمْ» 🌱پیامها 1⃣- تقوا، انسان را از دروغ بستن به خدا و ضايع كردن حقّ مردم بيمه مى‌كند.«يَقُولُونَ ... الْكَذِبَ ... بَلى‌ مَنْ أَوْفى‌ بِعَهْدِهِ وَ اتَّقى‌» 2⃣- شعار، كار ساز نيست، عمل و تقوا لازم است. «أَوْفى‌ بِعَهْدِهِ وَ اتَّقى‌» 3⃣- به ، از نشانه‌هاى . «أَوْفى‌ بِعَهْدِهِ وَ اتَّقى‌» 4⃣- وفاى به عهد وتقوا، ملاك محبوبيّت است، نه عالم و اهل‌كتاب بودن. «يُحِبُّ الْمُتَّقِينَ» 📚تفسير نور(محسن قرائتی) کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پايبندي به اراي مشهور، عوام زدگي و حكومت زدگي، سه مانع آزادانديشي فقها 🟢سوم آذر ماه ،سالگرد درگذشت آيت الله است. باين مناسبت، بخشهايي از سخنان استاد سروش محلاتي در مراسم چهلم ايشان را مرور ميكنيم: "به طور کلی فقیه برای اینکه اندیشه آزاد فقهی داشته باشد باید تکلیف خود را با چند قید و بند روشن کند، اگر بتواند از این قید و بندها عبور کند، مشکل آزاد اندیشی حل می شود: ♦قید و بند اول، جنبه درون فقهی دارد و عمدتا مشکل در ، مرحوم موسوی اردبیلی این مشکل را برای خودش حل کرده بود، ایشان در یک مکتبی پرورش یافته بود، مخصوصا تلمذ در نزد مرحوم آیت الله العظمی خویی این جرأت و جسارت را به ایشان داده بود که در استنباط های فقهی بتواند در آرای مشهور مناقشه کند یا از مرز مشهورات بگذرد و فکر و استنباط خود را آزاد کند، ايشان در روش فقهی خود این امر را اعمال کرده بود؛ این جمله را به عنوان نمونه از ایشان نقل می کنم «ما بنده خدا هستیم، اما بنده فقها و علما نیستیم. »👉 🟢 آيت الله موسوي‌اردبيلي: قواعدی که ریشه در کتاب و سنت ندارد میتواند مورد مناقشه باشد، هر چند نزد علما پذیرفته شده و مشهور باشد، ما بنده علما نيستيم 🔻🔻 آیت الله موسوی اردبیلی در بحث معاملات می گویند: «قواعدی که ریشه در کتاب و سنت ندارد میتواند مورد مناقشه باشد، هر چند نزد علما پذیرفته شده و باشد، ما برده و تسلیم کسی نیستیم، احترام و تجلیل علما سر جای خودش ولی رای و نظر آنها مانع اجتهاد ما نیست.» ♦بند دومی که مانع است ، بند “” بود، یکی از مشکلاتی که در کار عالم دینی وجود دارد، این است که با ذائقه عوام چه باید کرد، آنچه که آنها نمی پسندند، نمی خواهند و نمی پذیرند را می توان ابراز کرد یا خیر؟ ⭕ مقاله ای در این موضوع دارند تحت عنوان مشکل اساسی در سازمان روحانیت؛ ایشان این تحلیل را در آنجا به کار بردند که بسیار مهم است ،آن تعبیر این است که “ ” دست و پای روحانیت را بسته است؛ مطهری نمی گوید که رژیم شاه دست و پای ما را بسته است، بلکه دلیل دیگری وجود دارد و به تعبیر ایشان عوام زدگی مانند یک میکروب سازمان روحانیت را فلج کرده است ♦بند سوم، “ ” است؛ حتما این مطلب را زیاد شنیدید و خواندید که در مقایسه ای که مرحوم مطهری میان روحانیت شیعه و سنی دارند، می فرمایند که یک گرفتاری ما داریم و یک گرفتاری علمای اهل سنت، گرفتاری ما این است که علمای ما گرفتار عوام هستند، عوام زده اند و چون پول از دست عوام می گیرند باید ملاحظه آنها را بکنند؛ اما علمای اهل سنت چنین ارتباطی با مردم ندارند، راحت می توانند نظرات خود را ابراز کنند ولی آنها هم مشکل ها را دارند به دلیل اینکه حقوق بگیر و مامور حکومت هستند باید ملاحظه کنند که حکومت و قدرت چه خواستها و چه اقتضائاتی دارد. ❌البته روشن است که اگر این دو مشکل یعنی “ ” و “قدرت زدگی” با هم تلفیق شود به دلیل عوام گرایی در حکومت ، مشکلات و مفاسد مضاعفی اتفاق می افتد. " 💻برگرفته از سايت شفقنا کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دین ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. ❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤ رَبِّ لَا تَذَرْنِی فَرْدًا پروردگار من ، مرا تنها مگذار سوره انبیاء ، آیه ۸۹ کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا