eitaa logo
قران پویان
473 دنبال‌کننده
6هزار عکس
697 ویدیو
620 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
شماره 145 سوره صفحه_63 ⭕️ و و اقوام در اثر و 🔸يَوْمَ تَبْيَضُّ وُجُوهٌ وَتَسْوَدُّ وُجُوهٌ فَأَمَّا الَّذِينَ اسْوَدَّتْ وُجُوهُهُمْ أَكَفَرْتُم بَعْدَ إِيمَانِكُمْ فَذُوقُوا الْعَذَابَ بِمَا كُنتُمْ تَكْفُرُونَ ال عمران/106 🌱روزي كه روي‌هايي [به خاطر رويكرد به وحدت در اختلافات] سپيد، و رويي‌هايي [به خاطر رويكرد به تفرقه و اختلاف] سيه گردد. اما كساني كه سيه‌روي شده‌اند، [شايسته اين نداي غيبي‌اند كه] آيا پس از ايمانتان [با دامن زدن مشركانه به اختلافات] كافر شديد؟ پس بچشيد عذاب را به خاطر آنچه پيوسته كفر مي‌ورزيديد. 💫به دنبال هشداری که در آیات سابق در باره و و بازگشت به آثار دوران و داده شد در این آیه و آیه بعد به نتایج نهایی آن اشاره می‌کند که چگونه کفر موجب رو سیاهی و اسلام، و ایمان موجب رو سفیدی است. 👈 منظور از وجوه در اين آيه، چهره‌ها، سران، رهبران و شخصيت‌هاي حق «وجيه المله» يا باطلي است كه مردمان را به وحدت و همدلي، يا تفرقه و اختلاف سوق مي‌دهند. هرچند توده‌هاي عادي مردم نيز در اين جهت‌گيري‌ها و تخاصمات اجتماعي نقش دارند، ولي سهم پيشوايان جامعه [وُجُوهٌ] قابل مقايسه با نقش آنان نيست. 💫 اين پس از ، كه در آيات 86 و 90 نيز آمده است، دربارة عالمان بي‌عمل بني‌اسرائيل است كه به رغم آشنايي با ايمان و انبياء الهي، به خاطر منافع طبقاتي و تعصّبات مذهبي از پذيرش اسلام و نبوّت پيامبر امتناع مي‌ورزيدند. 💫در شانزده مرتبه كفرِ بعد از ايمان، دوبار كفرِ بعد از اسلام، سه‌بار گوساله پرستى بعد از خداپرستى، وبيست وهفت مرتبه انكار بعد از علم وبيّنه، مطرح شده كه همه‌ى اين موارد نشان‌دهنده خطر ارتداد براى همه ما، وهشدارى جدّى است 💫آن «يوم» و اين «عذاب» البته ناظر به است، اما مگر حساب دنيا از آخرت به كلي جداست و اين اشارات منحصر به عالمي ديگر است!؟ مگر تجربيات تاريخي بشر چهره‌ها و ملت‌هايي را نشان نمي‌دهد كه با وحدت كلمه و اتحاد در نظر و عمل درخشيدند و نيز چهره‌ها و ملت‌هايي كه به راه تفرقه و اختلاف رفته و با روسياهي در تاريكي تاريخ گُم گشتند؟ چرا از اين تصاوير زنده و گويا و تابلوهاي نصب شده در تاريخ عبرت نگيريم و فراز و فرود و صعود و سقوط تمدّن‌ها را در غروب تمدّن اسلامي، از اوج علم و هنر، و طلوع تمدّن غربي از قعر قرون وسطاي مسيحي، با محك وحدت و تفرقه مورد تأمل قرار ندهيم؟ 📚تفاسير بازرگان ، نور و نمونه ┄═❁🍃❈ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
❌هشدار: رو به گسترش است. در هرجا مذموم و ناپسند است، ولی آنجا که به دروغ، رنگ دین زده شود، آن قطعا بیشتر است. ✔️اگرچه اقامهٔ شعائر الهی و برپایی مجالس مذهبی اختصاص به زمان خاصی ندارد و سیرهٔ همیشگی عاشقان قرآن و عترت است، اما قطعا تشکیل اهمیت این محافل در یادبود سوگ و سرور آل الله ( علیهم السلام ) مؤکد است. ✔️ تعدادی از ها یی که اکنون مطرح است مستند محکم دارد و یا حداقل در برخی از روایات و کتب قدما به نحوی و لو در حد احتمال عنوان شده اند ، این گونه مناسبت ها از بحث من خارج است 🔻ولی بعضی از به اصطلاح مناسبت ها به هیچ وجه مدرکی و لو در حد یک قول ضعیف از مورخان قابل قبول ندارد و فقط توسط کمپانی و کارگاه جعل شده است، و عجیب این است که گاهی گروهی پس از جعل دنبال هم هستند ✔️به عنوان نمونه «آن چه در صفحهٔ ۱۹۰ از کتاب تألیف آمده و نیز در تهران به ترویج آن پرداخته مبنی بر اینکه روز دهم رجب سالروز میلاد حضرت (سلام الله علیه) است هیچ ‌مستندی ندارد، چنانکه بودن آن شهید مظلوم نیز مدرک معتبری ندارد، و نمی تواند مبنای محاسبه برای به دست آوردن تاریخ تولد قرار گیرد. 🔻« در هرجا و توسط هر شخصی عقلا و شرعا مذموم و ناپسند است، ولی آنجا که به دروغ رنگ و لعاب آیین زده شود زشتی و حرمت آن قطعا بیشتر خواهد بود . های آئینی نیز رو به گسترش است. ♦حقیر تکلیف خودم را در این زمینه انجام داده و خواهم داد و همه هزینه آن را هم می پردازم، بنده که همواره مدافع سرسخت شعائر دینی بوده ام به صراحت عرض می کنم که مشخص کردن روزهایی به عنوان: 🥀رحلت حضرت ام کلثوم(سلام الله علیها) رحلت بانو (سلام الله علیها) تولد و رحلت حضرت (سلام الله علیها) رحلت بانو رباب(سلام الله علیها) تولد حضرت رقیه(سلام الله علیها) و…. 🔻هیچ مدرک ندارد. 🎙استاد محمد عندلیب همدانی برگرفته از سايت انديشه ما کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹فَمَنِ اهْتَدَى فَإِنَّمَا يَهْتَدِي لِنَفْسِهِ 🔸پس هرکه هدایت یابد فقط به سود خود هدایت می‌یابد 📗سوره يونس، آیه ۱۰۸ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 11 تا 20 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
1_1265422238.mp3
1.83M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
‏ ❇️زير سؤال بردن آبروی مردم را ساده نگيريم! 💠‏إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَ تَقُولُونَ بِأَفْواهِكُمْ ما لَيْسَ لَكُمْ بِهِ عِلْمٌ وَ تَحْسَبُونَهُ هَيِّناً وَ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ عَظِيمٌ (۱۵/نور) 🌱‏آنگاه كه از زبان يكديگر (تهمت را) می‌گرفتيد و آنچه را به آن علم نداشتيد، دهان به دهان می‌گفتيد واين را ساده وكوچك می‌پنداشتيد، در حالی كه آن نزد خدا بزرگ است. 🔷#‏زبان، تنها عضوی است كه در طول عمر انسان، از حرف زدن، نه درد می‌گيرد و نه خسته می‌شود. شكل و اندازه‌ی آن كوچك، امّا جرم و گناه آن بزرگ است. چه بسيارند كافرانی كه با گفتن يك جمله (شهادت به يگانگی خداوند) مسلمان و پاك می‌شوند و مسلمانانی كه با گفتن كفر به خدا، يا انكار احكام دين، كافر و نجس می‌شوند. زبان، از يك سو می‌تواند با راستگويی، ذكر و دعا و نصيحت ديگران، صفا بيافريند و از سوی ديگر قادر است با نيش زدن به اين و آن، كدورت ايجاد كند. زبان، كليد عقل و چراغ علم و ساده‌ترين و ارزان‌ترين وسيله انتقال علوم و تجربيات است. علمای اخلاق درباره‌ی زبان مطالب بسياری نوشته‌اند. ‏🔹پذيرش آنچه بر سرزبان‌هاست، بدون تحقيق محكوم است. «تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ» ‏🔹سخن بايد بر اساس علم باشد. «تَقُولُونَ بِأَفْواهِكُمْ ما لَيْسَ لَكُمْ بِهِ عِلْمٌ» ‏🔹زير سؤال بردن مردم را ساده نگيريم. «وَ تَحْسَبُونَهُ هَيِّناً» ‏🔹نقل و از گناهان كبيره است. «وَ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ عَظِيمٌ» ‏🔹كوچكی يا بزرگی گناه را خداوند تعيين می‌كند. «عِنْدَ اللَّهِ عَظِيمٌ» ‏🔹همه‌ی محاسبات انسان واقع بينانه نيست. «تَحْسَبُونَهُ هَيِّناً وَ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ عَظِيمٌ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️اشاعه ممنوع است‌ 💠إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ 🌱کسانی که دوست دارند کارهای زشت در میان مؤمنان شیوع یابد، عذابی دردناک در دنیا و آخرت دارند. خدا (عواقب شوم تهمت و شایعه‌پراکنی را) می‌داند، و شما نمی‌دانید. نور - ۱۹ 🔷به مقتضای علم و آگاهيش از تمام جزئيات اعمال شما با خبر است، و به مقتضای حكمتش دستورات لازم را می‌دهد. يا به تعبير ديگر به مقتضای علمش از نيازهای شما و عوامل خير و شرتان آگاه است، و به مقتضای حكمتش دستورات و احكامش را با آن هماهنگ می‌سازد. ‏ 🔷باز برای محكم كاری، سخن را از شكل يك حادثه شخصی به صورت بيان يك قانون كلی و جامع تغيير داده و می‌گويد:" كسانی كه دوست می‌دارند زشتيها و گناهان قبيح در ميان افراد با ايمان اشاعه يابد عذاب دردناكی در دنيا و آخرت دارند (إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ). 🔷‏قابل توجه اينكه نمی‌گويد كسانی كه اشاعه فحشاء دهند، بلكه می‌گويد" دوست دارند كه چنين كاری را انجام دهند" و اين نهايت تاكيد در اين زمينه است. 🔷‏به تعبير ديگر مبادا تصور شود كه اين همه اصرار و تاكيد به خاطر اين بوده كه همسر پيامبر ص يا شخص ديگری در پايه او، متهم شده است، بلكه در مورد هر كس و هر فرد با ايمان چنين برنامه‌ای پيش آيد تمام آن تاكيدات و اصرارها در مورد او صادق است، چرا كه جنبه شخصی و خصوصی ندارد، هر چند ممكن است بر حسب موارد جنبه‌های ديگری بر آن افزوده شود. 🔷‏ضمنا بايد توجه داشت كه" اشاعه فحشاء" منحصر به اين نيست كه انسان تهمت و دروغ بی اساسی را در مورد زن و مرد با ايمانی نشر دهد، و آنها را به عمل منافی عفت متهم سازد، اين يكی از مصاديق آن است، اما منحصر به آن نيست، اين تعبير مفهوم وسيعی دارد كه هر گونه نشر فساد و اشاعه زشتيها و قبائح و كمك به توسعه آن را شامل می‌شود. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan