#زندگي_قرآني
شماره173
سوره #ال_عمران صفحه_65
⚡️❄️ #عفو_يا_عذاب_انسانها، دست خداست نه انبيا و #شفعا.
🔶لَيْسَ لَكَ مِنَ الْأَمْرِ شَيْءٌ أَوْ يَتُوبَ عَلَيْهِمْ أَوْ يُعَذِّبَهُمْ فَإِنَّهُمْ ظالِمُونَ «128» ال عمران
(اي پيامبر) هيچ گونه اختياري (درباره عفو كافران، يا مؤمنان فراري از جنگ، يا هدايت كافران) براي تو نيست مگر اينكه (خدا) بخواهد آنها را ببخشد، يا مجازات كند؛ زيرا آنها ستمگرند.
🎊🔸شأن نزول:
💔پس از آن که دندان و پیشانی پیامبر صلّی اللّه علیه و آله در جنگ «احد» شکست و آن همه ضربات سخت بر پیکر مسلمین وارد شد، پیامبر از آینده مشرکان نگران گردید و پیش خود فکر میکرد چگونه این جمعیت قابل هدایت خواهند بود و فرمود: «چگونه چنین جمعیتی رستگار خواهند شد که با پیامبر خود چنین رفتار میکنند در حالی که وی آنها را به سوی خدا دعوت میکند».
آیه نازل شد و به پیامبر دلداری داد که تو مسؤول هدایت آنها نیستی بلکه تنها موظف به تبلیغ آنها میباشی.
🔶 معنى آيه رويهمرفته چنين مىشود:" در باره سرنوشت آنها كارى از دست تو ساخته نيست مگر اينكه خدا بخواهد آنها را ببخشد يا بخاطر ستمى كه كردهاند مجازاتشان كند "و منظور از" آنها "يا كفارى مىباشند كه در اين جنگ ضربههاى سخت به مسلمانان وارد ساختند و حتى دندان و پيشانى پيغمبر ص را شكستند، و يا مسلمانانى مىباشند كه از ميدان جنگ فرار كردند، و پس از پايان جنگ پشيمان شدند و از پيغمبر تقاضاى عفو كردند، آيه مىگويد" #عفو "بخشش يا مجازات و عذاب آنها به دست خدا است و پيامبر هم بدون اذن پروردگار كارى انجام نمىدهد".
🔴وقتى رهبرى امّت صداقت كامل دارد، اينگونه عمل مىكند كه حتّى آياتى را كه از او سلب مسئوليّت مىكند، با كمال صداقت و شهامت براى مردم باز مىخواند، كه خداوند فرمود: تو كارهاى نيستى
1⃣- عفو يا عذاب به دست خداوند است. #شفاعتِ اوليا هم بدون اذن او صورت نمىگيرد و هرگز پيامبران از پيش خود در برابر خداوند استقلالى ندارند.
«لَيْسَ لَكَ مِنَ الْأَمْرِ شَيْءٌ»
2⃣- راه #توبه حتّى براى #فراريان از جبهه حقّ و يا كفّارى كه بزرگترين صدمه را به مسلمانان زدهاند، بسته نيست. «أَوْ يَتُوبَ عَلَيْهِمْ»
📚تفسير نور و نمونه.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
May 11
❇️توان بالای عقلی و روحی حضرت #زینب (س)
🔸#توان_عقلی زینب کبری
“توان عقلی” ؛ تعقّل و فهم عمیق مسائل معاصر است ، با چنین توانایی میتوان مسائل جاری و آینده را عمیقا ؛ “فهم کرد” و ارزیابی درست داشت .
🔹حضرت زینب با توان عقلی بالایی دنیای خود را شناخت و از خطرات و نیازها و راهکارها غافل نبود و بخوبی یافته های درست خود را به افکار عمومی عرصه کرد .
👈و این “فهم عمیق” زینب کبری قبل اینکه به میدان تجربه آید و دیگران به آن معترف شوند ، به تایید و تصریح زبان عصمت ، یعنی ؛ به زبان حضرت زین العابدین (ع) آمد و خطاب به ایشان فرمود : “شما توانسته ای بدون اشارتی از سوی کسی تمام امور را ‘فهم’ کنی.”
🔹ذکاوت و قدرت فهم و عقل زینب کبرا درتشخیص صحیح مسیر حق و انحرافات فکری و سیاسی زمان خویش مثال زدنی است .
⭕او چیزی را میدید که جامعه نمیدید ، او دید در تاریکخانه ی بنی امیه ؛ #دین_سازی میشود و با این دین سازی بَدَلی، با زبان دین ؛ اولا ؛ “ #جبرگرایی” ترویج میشودو درنتیجه همه مدیریت ها و کاستی ها و خشونت ها و آدمکشی ها به پایِ خدا گذاشته میشود! ،
و ثانیا؛ با نام “خلافت اسلامی” مجوز خودرائی و دیکتاتوریت و تضییع حقوق رسمی شده! ، و ثالثا؛ به اسم “ضرورت تبعیت از #حاکم” کوچکترین سخن حقی در دفاع از دین و مردم ؛ گناه نابخشودنی و تمرد بر خلیفه و حاکم شمرده میشود!
🔹مواجحه با این تاریکخانه ؛ هم نیاز به چراغ دارد که اسلام شناسی است ، و هم نیاز به عقلانیت دارد و البته نیاز به توان روحی و شکست ناپذیری دارد، و زینب (ع) تمام اینها را داشت.
🔹بدین سان بود که او به “ #عقیله بنی هاشم” نام یافت. البته طبق نقل تاریخ، دیگرانی چون ابن عباس تفاوت زینب از بانوان دیگر بنی هاشم را دریافتند و جملگی از او در مدنیه و بعدها در کوفه به ؛ “عقیلتنا بنی هاشم ” نام بردند . پس ایشان قبل از کربلا هم به یک دختر و یا زن کاملی از جهت فهم نام برده شده.
🔹“#عقل” یعنی فهم صحیح و رفتار درست و “عقیل” یعنی کسی که همواره در امور از عقل بهرمند است و “عقیله” که مبالغه است ، یعنی کسی که بسیار اندیشمند و فهیم است و هیچ چیزی و از حیث زمان و مکان و شرایط اطراف او را از اندیشه صحیح و انتخاب درست غافل نمیکند .
🔹زینب کبری این “فهم عمیق” را با چشمه سار “علم و دانش” نو به نو میکرد. زینب قبل از ایراد خطبه های کوفه و شام مراتب دانش دینی اش نهفته بود ، اگرچه وسعت دانش و علم او را برخی از زنان کوفه در درس تفسیر سوره مریم شنیده بودند ، اما آن خطبه ها با آن محتوای سنگین علمی مراتب معلومات زینب را علنی و فراگیر نمود.
🔸توان روحی زینب کبری
مهم اینجاست که کم نیستند انسانهای بلندمرتبه در فکر و اندیشه که وقتی در مواجهه با ظلم و خشونت و شکنجه و کشتن قرار میگیرند ، کمر خم میکنند و چه بسا زمین گیر میشوند! اما حضرت زینب از آن دسته اندیشمندانِ صحیح النظر نیست که در برابر امواج سنگین مصائب غرق شود.
🔹زینب؛ درکنار آن توانایی عقلی که سخنش را تقدیم نمودم ، دارای “توان روحی” است. آن همه مصائبی که زینب دید، کافی بود گوشه ای از آن اگر با هر فرد دیگری تماس پیدا میکرد او را از تصمیم گیری صحیح و به موقع ، محروم میساخت ، اما زینب از آنچنان توانایی روحی بهرمند است که او را متزلزل و محروم نساخت !
🔹رفتار او در مدیریت کاروان اهلبیت از کربلا تا کوفه و از کوفه تا شام ، و خصوص برخورد اعجاب آفرینش در مقابل ابن زیاد و یزید،شاهد این حقیقت است .
🔹در “توان روحی” او؛ غیر از “صبر و استقامت”، فضیلتی کمیاب بنام “ #شجاعت” نهفته است که حقیقتا درباره شجاعت زینب (س) قلم توانایی نوشتن ندارد!
او در همهمه و غوغای کوفه با یک اشارت، مردمان کوفه را به خاموشی بُرد و آنان به این اعتراف وا داشت که به یکدیگربگویند؛ #علی (ع) را دیدیم که ظهور کرده !
🔹و از سوی دیگر توان روحی او بود که توانست با “یک تشر” به هسته مرکزی قدرت ، در آن مجلسی که اجازه اظهار حشمت و شوکت و شجاعت ، به کسی داده نمیشد ، یزید را سکه یک پول سیاه کند!
📚استاد هادی سروش
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
#دعاهای_روزانه
بابُکَ مَفْتُوحٌ لِلرَّاغِبِینَ
درِ رحمتت به روی مشتاقان باز است
از دعای امام صادق ع در ماه رجب
@quranpuyan
༻🍃🌸🍃༺
💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖
🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است،
👈 روزهاے جمعه ، صفحہ جدیدے ارسال نمیشود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند.
التماس دعا🙏
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
4_6010542817896568993.MP3
13.38M
#برابری_علوی در برابر #بردگی اموی
🔰رعایت یک طرفه « #حق» یعنی پذیرش «بردگی»/ از منظر امیرالمومنین علی (ع) حق یک طرفه وجود ندارد، حق « #طرفینی» است
ارتباط در نظام امامت که امیرالمومنین علی علیه السلام آن را تبیین میکند مبتنی بر امر برادری و #برابری است در حالی که ارتباط در آن نظام سلطه و خلافتی که معاویه و بنی امیه تعریف می کنند مبتنی بر #ارباب بودن است.
امیرالمومنین در «خطبه قاصعه» می فرماید فرعونیان مردم را به بردگی گرفتند نتیجه این بردگی این است که هر طور دلشان بخواهد با آنها عمل میکنند و بجای انها تصمیم میگیرند
⭕ شهید مطهری : علی ع روزی که خلیفه می شود اعلام میکند من باید داخل را اصلاح کنم. اسلامی که ظاهرش باشد و روح و باطن نداشته باشد همه دنیا را هم بگیرد هیچ ارزشی ندارد. اسلامی که بخواهد #حاکمش #معاویه باشد ارزشی ندارد.
💢جملهای به این عمق و لطافت دیدهاید؟ حکمت ۱۶۴ نهج البلاغه «مَنْ قَضَى حَقَّ مَنْ لَا يَقْضِي حَقَّهُ فَقَدْ عَبَدَهُ» هر کس حق کسی را بدهد که حق او را نمی دهند و رابطه یک طرفه شود #بردگی او را پذیرفته است.حاکمان حقی دارند، #مردم هم حقی دارند
استاد سروش محلاتی
@quranpuyan
📜ایا صدق الله العظیم مخصوص اهل سنت است و شیعیان نباید بگویند؟
🔹️اینکه امروزه پاره ای از #سنی ها در پایان خواندن قرآن، اصرار بر خواندن #صدق_الله_العظیم دارند و برخی از #شیعیان در انتهای قرائت خود صدق الله العلی العظیم می گویند و بر این تعبیر پافشاری می کنند، مستند خاصی نداشته و خواندن هردو جمله درست است.
🔺️ به هرحال، از چه زمانی تمایزی که آوردن جمله یادشده میان شیعه و سنی ایجاد کرده، متداول گشته است، ظاهرا قابل تعیین نیست ولی می توان شواهدی یافت که در گذشته شیعیان نیز از تعبیر صدق الله العظیم بدون هیچ احساس گناه و سختی استفاده می کردند.
1️⃣بنابر گزارش شیخ طوسی، در یکی از اعمال نیمه ماه رجب که به عمل ام داوود مشهور است، برخی از سوره های قرآن خوانده می شود و در انتهای قرائت سوره ها صدق الله العظیم گفته می شود.
🏷ثمّ يقرأ بعد ذلك سورة الإنعام وبني إسرائيل والكهف ولقمان ويس والصافات وحم السجدة وحم عسق وحم الدخان والفتح والواقعة والملك و ن و إذا السماء انشقت وما بعدها إلى آخر القرآن فإذا فرغ من ذلك قال وهو مستقبل القبلة صَدَقَ اللهُ الْعَظِيمُ ...
📚مصباح المتهجد: 807.
🔸️گفتنی است، سید بن طاووس در اقبال الأعمال، عمل ام داوود را نقل کرده و همانند گزارش شیخ طوسی، صدق الله العظیم آورده است ولی در نسخه چاپی بحار الأنوار که به نقل از اقبال الأعمال این عمل گزارش شده، صدق الله العظیم تبدیل به صدق الله العلی العظیم شده و در گزارش سید بن طاووس تصرف شده است.
🏷...فاذا فرغت من ذلك وانت مستقبلة القبلة تقولي بسم الله الرحمن الرحيم صدق الله العظيم.
📚اقبال الأعمال: 2، 606.
🏷فاذا فرغت من ذلك وانت مستقبلة القبلة تقولي بسم الله الرحمن الرحيم صدق الله العلي العظيم.
📚بحار الأنوار: 95، 400.
🔺️جالب اينكه علامه مجلسی در گزارشی از کتابی قدیمی و بی نام ونشان که به صورت وجاده به دست وی افتاده بوده، نقل می کند که ابتدای قرآن بسم الله است و آخر آن صدق الله العظیم ولی در نسخه چاپی بحار الأنوار، کلمه العلي در پرانتز اضافه شده است.
🏷ماابتداء القرآن وماختمه قال یا بن سلام ابتداؤه بسم الله الرحمن الرحیم وختمه صدق الله {العلي} العظيم.
📚بحار الأنوار: 57، 243.
2️⃣در برخی از موارد در نسخه های تفسیر فرات کوفی، برای نشان دادن انتهای سوره از صدق الله العظیم استفاده شده است.
📚تفسیر فرات الکوفي: 534، 298، 607، 242.
3️⃣احمد بن طاووس، برادر سید بن طاووس، از این جمله استفاده کرده و درکنار آیه ای از قرآن آن را آورده است.
📚عین العبرة في غبن العترة: 34.
4️⃣علامه حلى هم از بهره بردگان از این عبارت است.
📚نهج الحق وکشف الصدق: 324.
5️⃣میرزا رفیعا نائینی، از استادان علامه مجلسی، نیز در حاشیه خود بر اصول کافی تعبیر صدق الله العظیم را به کار برده است.
📚الحاشیة علی اصول الکافی: 489.
6️⃣ میرزای نائینی نیز وقتی آیه از قرآن را تبیین می کند از تعبیر صدق الله العظیم استفاده می کند.
🏷..صدق اللّه العظيم و كذلك يقول ثم کان عاقبة الذین اساؤوا السوای..
📚تنبیه الأمة وتنزیه الملة: 37.
🔸️شایسته اشاره است؛ در قرآن در دو جا العظیم به همراه العلي آمده و خبر «هو» قرار گرفته و در آیه ای جلاله «الله» با کمک العظیم وصف شده است. در سه جا نیز العظیم در کنار تعبیر «اسم ربّک» آمده است.
🏷وهو العلي العظيم.🧷بقرة: 255، الشوری: 4.
🏷انّه كان لايؤمن بالله العظیم.🧷الحاقة: 33.
🏷فسبح بحمد ربّك العظيم.🧷الواقعة: 74، 96، الحاقة: 52.
نقل از کانال پژوهش های تاریخ اسلام
@quranpuyan
✅ ️#امر_به_معروف و #نقد_حاكمان توسط مردم در نگاه #علي ع
👈یکی از مباحثی که در ادبیات حضرت امیر(ع) و در نهجالبلاغه بارها مورد تاکید و تصریح قرار گرفته، بحث #احیای_حقوق_مردم است. حضرت در عصر خود این مباحث را تحت عنوان، بحث والی و رعیت مطرح کرده و بر اعمال و احقاق آن اصرار و استمرار داشتهاند.
بر اساس این آموزهها، یکی از حقوقی که مردم موظف به دنبال کردن و مطالبه آن هستند، بحث انتقاد نسبت به مسئولان و حاکمان است. حضرت علی(ع) خطر را در این میبینند که حاکمی به انحراف از منافع مردم و حق دچار شده و مردم در مقابل آن به سکوت بنشینند.
🖋در وصیتنامهای که حضرت پیش از شهادت خود نیز به رشته تحریر درآوردهاند، بر اصل امر به معروف و نهی از منکر در قبال حاکمان اشاره شده و تاکید ایشان بر این است که اگر امر به معروف و نهی از منکر را ترک کردید، بدان جامعه بر شما مسلط میشوند.
💫امیرالمومنین(ع) برای اینکه بر اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در برابر حاکمان تاکید داشته و قدرت را همواره تحت نقد و انتقاد مردم معرفی کند، خود را مستمرا در معرض نقد امت خود قرار داده و بر این مهم نیز بارها تاکید کردهاند. علی(ع)، خطاب به مردم زمانه خود نیز بر این اصل اصرار ورزیده و صراحتا گفته که مبادا از بیان حقیقت کوتاهی کنید و گمان بر این ببرید که بیان آن بر من گران تمام میشود. این است که میبینیم، جامعه چگونه در برابر حاکم زمانه جرات و #حق_اعتراض و نقد را به رسمیت شناخته است.
↩️اصل امر به معروف و نهی از منکر در برابر حاکمان از منظر علی(ع)، تنها یک حق سیاسی نیست، بلکه یک حق، تکلیف و وظیفه خدادای بوده و باید نسبت به آن اهتمام داشته باشیم.
💫خداوند متعال در قرآن کریم نیز در فرازی که خواسته تا مسلمین و امت اسلامی را به عنوان بهترین امت، معرفی کند، آن را منوط به تقید امت بر امر به معروف و نهی از منکر کرده است.
↩️متاسفانه در شرایط کنونی، برخی اصل والای امر به معروف و نهی از منکر را به موارد و مسائلی نظیر #گشت_ارشاد تقلیل دادهاند. آنچه در اسلام، مهم و رکین تلقی شده، این است که جامعه نسبت به امر به معروف و نهی از منکر نسبت به حاکمان خود اصرار داشته و به آن استمرار ببخشد.
#ظلم در جامعه بر دو نوع تفسیر میشود،
🔻 ظلم موضعی و #ظلم_ساختاری که میتوان اعم و اخص را بر آن صادق دانست. به عنوان نمونه، وقتی فردی در جامعه به کم فروشی دست میزند، این ظلم، ظلم موضعی بود و البته در جای خود، شایسته برخورد و تادیب است. در مقابل، وقتی ظلمی به شکل کلان در جامعه رخ میدهد، شاهد ظلم ساختاری هستیم و این ظلم به معنای واقعی کلمه، خطرآفرین و مشکل ساز خواهد بود.
↩️مبرهن اینکه، نقطه عطف امر به معروف و نهی از منکر را باید در ظلمهای ساختاری بدانیم. کما اینکه در اندیشه علی(ع) نیز ایشان بر این مهم تاکید داشته و بنای اصلی خود در مقابله با ظلم را در نهی از منکر معاویه استوار کرده و آن را تنها به مقابله و برخورد با کم فروش و بدحجاب و مواردی از این دست در کوی و برزن تقلیل نداده است.
↩️یکی دیگر از مواردی که حضرت امیر(ع) بر آن حساسیت ورزیدهاند، بحث تاکید بر صیانت و حراست از #بیتالمال امت است. به این سان که در تاریخ داریم که حضرت حتی با فرمانداران خود در ولایات مختلف بر سر مراعات بیتالمال برخورد کرده تا مثلا ترک نماز جمعه یا مواردی از این دست.
#علی(ع)، عمده انحراف جامعه خود را در این میبیند که #ثروت_مردم در ید و اختیار عدهای خاص قرار گرفته و از مالکیت آنها سلب شود. چرا که معتقد است، در صورت بروز چنین مسئلهای، #شکاف_طبقاتی در جامعه ایجاد شده و در نهایت، متضررین، مردم خواهند بود. علی(ع) سمبل بزرگی و والامنشی است که بر مسائلی چون فقر و نابرابری اجتماعی حساس بوده و چنین کژرویهایی را برنمیتابد.
🖋جرجی زیدان، نویسنده مسیحی لبنانی، به نیکی یاد کرده که؛
" اگر بگویم مسیح از علی (ع) بالاتر است، عقلم اجازه نمیدهد و اگر بگویم، #علی(ع) از مسیح بالاتر است، دینم اجازه نمیدهد."
📚محمد تقی فاضل میبدی
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛