eitaa logo
قران پویان
476 دنبال‌کننده
6هزار عکس
702 ویدیو
625 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
✅✅30 اردبيهشت،#اولين‌سالگرد انتشار چاپ نخست #كتاب"مباني و روش مطالعه و فهم ساده قران" است كه با هدف آموزش روشي ساده به همه مخاطبان براي فهم سوره هاو لذت بيشتر از قران خواندن و براساس بازخوردهاي چند دوره هاي آموزشي تاليف و منتشر شده است. 👈👈 اطلاعات بيشتر راجع به كتاب در لينك زيرhttps://t.me/fahmequran ✅لينك خريد و سفارش پستي كتاب (👈👈با 10 درصد #تخفيف بمدت 3 روز): https://idpay.ir/quranpuyan/shop/37101 👈خريد و دانلود نسخه #ديجيتال كتاب بصورت فايل pdf از لينك زير https://idpay.ir/quranpuyan3/file/14964https://t.me/fahmequran
#زندگي‌قرآني : هر هفته تمرین #عمل ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته #بيست‌و‌هفتم تمرین هفدهم #حرص_طمع 🌹🌹امام على عليه السلام: 🔸ما أعمَى النَّفسَ الطّامِعَةَ عَنِ العُقبَى الفاجِعَةِ. ♦️چه كور است نَفْس #طمع_وَرز از ديدن فرجام دردآور! 📚غررالحكم حدیث 9643 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
🌸🌸 با آرزوي قبولي طاعات و عبادات و تبريك سالروز ولادت اهل بيت و روز اكرام ، ♻️💢 و کمکهای خود براي مشاركت در فعاليتهاي قراني را ميتوانيد از لینک زیر به واريز نماييد. https://idpay.ir/quranpuyan1
و در کلام معصومین 💠🔸💠🔸💠🔸💠🔸💠🔸💠🔸💠 🔹قال الصادق علیه السلام صدقه درهم افضل من صیام یوم. 🔹امام صادق علیه السلام فرمود یک درهم صدقه دادن از یک روز روزه مستحبى برتر و والاتر است. وسائل الشیعه، ج ۷ ص ۲۱۸، ح ۶ 💠🔸💠🔸💠🔸💠🔸💠🔸💠🔸💠 https://telegram.me/quranpuyan
ماه رحمت، سفره اش گسترده شد زنده از فيضش جهان مرده شد آسمان پرگشتـه از شـادي و شـور آمده از لطف حق ميلاد نور ولادت امام حسن مجتبی (ع) مبارک💐 @quranpuyan
فرازهای 🔶وَ تَوَجَّهْتُ إِلَيْكَ بِحَاجَتِي وَ جَعَلْتُ بِكَ اسْتِغَاثَتِي وَ بِدُعَائِكَ تَوَسُّلِي مِنْ غَيْرِ اسْتِحْقَاقٍ لاسْتِمَاعِكَ مِنِّي وَ لا اسْتِيجَابٍ لِعَفْوِكَ عَنِّي 🔶بَلْ لِثِقَتِي بِكَرَمِكَ وَ سُكُونِي إِلَى صِدْقِ وَعْدِكَ وَ لَجَئِي إِلَى الْإِيمَانِ بِتَوْحِيدِكَ وَ يَقِينِي [وَ ثِقَتِي ] بِمَعْرِفَتِكَ مِنِّي أَنْ لا رَبَّ لِي غَيْرُكَ وَ لا إِلَهَ [لِي ] إِلّا أَنْتَ وَحْدَكَ لا شَرِيكَ لَكَ 🔶اللَّهُمَّ أَنْتَ الْقَائِلُ وَ قَوْلُكَ حَقٌّ وَ وَعْدُكَ صِدْقٌ [الصِّدْقُ ] وَ اسْأَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُمْ رَحِيماً وَ لَيْسَ مِنْ صِفَاتِكَ يَا سَيِّدِي أَنْ تَأْمُرَ بِالسُّؤَالِ وَ تَمْنَعَ الْعَطِيَّةَ وَ أَنْتَ الْمَنَّانُ بِالْعَطِيَّاتِ عَلَى أَهْلِ مَمْلَكَتِك 🔶وَ الْعَائِدُ عَلَيْهِمْ بِتَحَنُّنِ رَأْفَتِكَ [بِحُسْنِ نِعْمَتِكَ ] 🔶إِلَهِي رَبَّيْتَنِي فِي نِعَمِكَ وَ إِحْسَانِكَ صَغِيراً وَ نَوَّهْتَ بِاسْمِي كَبِيراً فَيَا مَنْ رَبَّانِي فِي الدُّنْيَا بِإِحْسَانِهِ وَ تَفَضُّلِهِ [بِفَضْلِهِ ] وَ نِعَمِهِ وَ أَشَارَ لِي فِي الْآخِرَةِ إِلَى عَفْوِهِ وَ كَرَمِهِ مَعْرِفَتِي 🔶يَا مَوْلايَ دَلِيلِي [دَلَّتْنِي ] عَلَيْكَ وَ حُبِّي لَكَ شَفِيعِي إِلَيْكَ وَ أَنَا وَاثِقٌ مِنْ دَلِيلِي بِدَلالَتِكَ وَ سَاكِنٌ مِنْ شَفِيعِي إِلَى شَفَاعَتِكَ أَدْعُوكَ 🔶يَا سَيِّدِي بِلِسَانٍ قَدْ أَخْرَسَهُ ذَنْبُهُ رَبِّ أُنَاجِيكَ بِقَلْبٍ قَدْ أَوْبَقَهُ جُرْمُهُ أَدْعُوكَ يَا رَبِّ رَاهِباً رَاغِباً رَاجِياً خَائِفاً إِذَا رَأَيْتُ مَوْلايَ ذُنُوبِي فَزِعْتُ وَ إِذَا رَأَيْتُ كَرَمَكَ طَمِعْتُو  💫و با حاجتم روى به تو آوردم، نياز خواهیام را به پيشگاه تو قرار دادم، و خواندت را دست آويز خويش نمودم بیآنكه مستحق شنيدن خواهشم، و شايسته گذشت از من باشى، 💫 بلكه براى اطمينان به كرمت، و آرامش به درستى وعده ات، و پناه جستن به ايمان به يگانگیات و يقين به معرفتت كه مرا پروردگارى جز تو نيست، و معبودى جز تو نيست، يگانه و بیشريكى. 💫خدايا تو گفتى و گفتارت بر حق، و وعده ات درست است] فرمودى: [از فضل خدا بخواهيد كه خدا به شما مهربان است، ای  آقاى من در شأن تو اين نيست كه دستور به درخواست دهى و از بخشش خوددارى كنى، تو با عطاهايت بر اهل مملكتت‌ بسيار كريمى، 💫بر آنان با محبّت و رأفت بسيار احسان كننده اى. 💫خدايا مرا در كودكى در ميان نعمت ها و احسانت پروريدى، و در بزرگسالى نامم را بلند آوازه ساختى، اى آن كه مرا در دنيا به احسان و فضل نعمت هايش پروريد  و برايم در آخرت به گذشت و كرمش اشاره نمود، 💫اى مولاى من معرفتم راهنمايم به سوى تو، و عشقم به تو واسطه ام به پيشگاه توست، من از دليلم به دلالت تو مطمئن، و از واسطه ام به شفاعت تو در آرامشم، 💫 اى آقايم تو را به زبانى می خوانم كه گناهش او را ناگويا نموده، و با دلى با تو مناجات مى كنم كه جرمش او را هلاك ساخته، تو را مى خوانم اى پروردگارم در حال هراس و اشتياق و اميد و بيم، 💫 مولاى من هرگاه گناهانم را مى بينم بى تاب می گردم، و هرگاه كرمت را مشاهده مى كنم، به طمع مى افتم، 🔶🔶 https://eitaa.com/quranpuyan
معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد با همکاری انجمن ایرانی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی و دانشکده الهیات دانشگاه تهران برگزار می کند: هم اندیشی کاربردی سازی مطالعات قرآنی 31اردیبهشت ۹۸ ساعت۱۸ الی 23:30 مصلای امام خمینی،انتهای شبستان ،سمت راست،بین ستون ۱۱۷و ۱۲۳،سالن نشستها 🍀🍀 @ihcsir
روز ماه مبارک رمضان بسم الله الرحمن الرحیم 🔹اللهمّ ارْزُقْنی فیهِ طاعَةَ الخاشِعین 🔹واشْرَحْ فیهِ صَدْری بإنابَةِ المُخْبتینَ بأمانِکَ یا أمانَ الخائِفین. 🔸خدایا روزى کن مرا در آن فرمانبردارى فروتنان 🔸وبگشا سینه ام در آن به بازگشت دلدادگان به امان دادنت اى امان ترسناکان. کانال قرآن پویان تدبر در قرآن ،تقل در شریعت https://eitaa.com/quranpuyan
💢 و از هر جزء قرآن کریم ✅ روز پانزدهم از ماه رمضان: جزء بنام خدا سوره اسراء ۱-ثمره بدیها و خوبی ها، فقط و فقط دامنگیر خودمان می شود إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لِأَنفُسِكمُ وَ إِنْ أَسَأْتمُ (7- اسراء) اگر كنید، به خود نیكى كرده اید و اگر بدى هم كنید، باز به خود بد كرده اید. علامه طباطبایی(ره) در تفسیر این آیه می نویسد: «لام» در«لانفسكم» و نیز در «فلها»، لام اختصاص است یعنى: خوبی و بدی شما مختص به خود شما است، بدون اینكه چیزی از آن به دیگران بچسبد، و این خود قانون در حال اجرای خداست كه اثر و تبعات عمل هر كسى را- چه خوب و چه بد- به خود او برمى گرداند. و این همان معنایی است که در قرآن به دفعات و با تعابیر گوناگون آمده است که «اثر هر عمل- چه خوب و چه بد- به صاحبش برمىگردد» ۲-دوام وضعیت فعلی بسته به عملکرد شماست إِنْ عُدتمُ عُدْنَا (۸- اسراء) اگر شما برگردید ما هم بر می گردیم. این فراز در واقع هشدار به کسانی است که پس از مدتها سرکشی و تحمل عذابهای الهی به راه راست برگشته و از رحمت حق برخوردار گشته اند. در این خطاب تهدید می شوند که اگر دوباره به همان وضعیت سابق باز گردند خدا نیز دست از عنایت خود کشیده و به مانند گذشته با آنها رفتار خواهد کرد. اما می توان از این جمله به یک قانون کلی تر هم دست یافت و آن اینکه هر ملت و جمعیتی که تغییر رویه دهند چه به سمت ارزشهای دینی و چه به سمت رذایل نفسانی خداوند نیز نسبت به آنها تغییر رویه می دهد. اگر نور به ظلمت روند خدا نیز رحمت و عنایت خاصه خود را به روی آنها قطع کرده و با غضب و عذاب با آنها برخورد می کند و اگر از ظلمت خارج و وارد نور شوند عذاب خود را از آنها رفع و درهای رحمتش را به روی آنها می گشاید. ۳-چه کسانی برادران ؟😡 وَ لَا تُبَذِّرْ تَبْذِیرًا(۲۶)إِنَّ الْمُبَذِّرِینَ كاَنُواْ إِخْوَانَ الشَّیَاطِینِ وَ كاَنَ الشَّیْطَنُ لِرَبِّهِ كَفُورًا(۲۷- اسراء) هیچگونه و ریخت و پاشی مكن. بىتردید اسراف كنندگان و ولخرجان، برادران شیاطین اند، و شیطان همواره نسبت به پروردگارش بسیار ناسپاس است. «» در اصل از ریشه «بذر» و به معنى پاشیدن دانه مىآید، منتهی این كلمه مخصوص مواردى است كه انسان اموال خود را به صورت غیر منطقى، مصرف مى كند که معادل آن در فارسى «ریختو پاش» است. به تعبیر دیگر تبذیر آن است كه مال در غیر موردش مصرف شود هر چند كم باشد، و اگر در موردش صرف شود تبذیر نیست هر چند زیاد باشد.👌 در آیه بعد مبذرین را برادران شیاطین خواند که این برای آن است که آنها نیز نعمتهایی را که خدا داد، كفران مىكنند و در غیر محلش، صرف مىنمایند. تعبیر به «اخوان؛ برادران» یا برای آن است كه اعمالشان همردیف و هماهنگ اعمال شیاطین است؛ همچون برادرانى كه یكسان عمل مىكنند و یا به دلیل آن است كه در دوزخ همنشین شیطان اند. ۴-چرا برخی نمی توانند گناه را ترک کنند؟😳 قَالَ أَ رَءَیْتَكَ هَاذَا الَّذِى كَرَّمْتَ عَلىَ لَئنِ أَخَّرْتَنِ إِلىَ یَوْمِ الْقِیَامَةِ لَأَحْتَنِكَنَّ ذُرِّیَّتَهُ إِلَّا قَلِیلًا(۶۲- اسراء) شیطان گفت: اگر تا روز قیامت به من مهلت دهی تمام فرزندان این کسی که بر من مقدم داشتی را افسار می زنم؛ مگر عده کمی. اصل كلمه «احتناک» از «حنك» است. وقتى گفته مى شود:«حنك الدابة بحبلها» معنایش این است كه ریسمانى به گردن حیوان بست و او را كشید. خود «احتناك» هم به معناى افسار كردن است. شیطان ابتدا وسوسه کرده و به گناه دعوت می کند. پس از آنکه فرد اولین قدم را برداشت و خود را به آن آلود، وسوسه های بعدی سریعتر و راحتتر در او اثر می کند. هر چه انجام گناه ساده تر و سریعتر شود نشان از آن دارد که شیطان بهتر و بیشتر بر او تسلط یافته و به تعبیری بهتر سوار شده و افسار نفس را به دست گرفته است. ژچنین کسی به عیان مشاهده می کند که تلاشهای سطحی او برای ترک گناه سودی ندارد و با کوچکترین حرکتی که شیطان به افسار می دهد او با سرعت به سمت گناه رفته و آن را مرتکب می شود. چاره رهایی از این اسارت، توبه ای حقیقی و تلاش جدی در سایه توکل به خدا و توسل به اولیای اوست. جهت مطالعه ادامه نكات به لينك زير مراجعه نماييد. http://yon.ir/Qp238 ادامه در پست بعد👇👇 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
ادامه نکات جزء ✅ اصول اخلاقی و حکمت های الهی در سوره و پروردگار تو مقرر كرد كه جز او را مپرستيد و به پدر و مادر [خود] احسان كنيد اگر يكى از آن دو يا هر دو در كنار تو به سالخوردگى رسيدند به آنها [حتى] اوف مگو و به آنان پرخاش مكن و با آنها سخنى شايسته بگوى {۲۳} و از سر مهربانى بال فروتنى بر آنان بگستر و بگو پروردگارا آن دو را رحمت كن چنانكه مرا در خردى پروردند {۲۴} و حق خويشاوند را به او بده و مستمند و در راه مانده را [دستگيرى كن] و ولخرجى و اسراف مكن {۲۶} چرا كه اسرافكاران برادران شيطانهايند و شيطان همواره نسبت به پروردگارش ناسپاس بوده است {۲۷} و اگر به اميد رحمتى كه از پروردگارت جوياى آنى از ايشان روى مى گردانى پس با آنان سخنى نرم بگوى {۲۸} و دستت را به گردنت زنجير مكن(کنایه از بخل و عدم انفاق )و بسيار [هم] گشاده دستى منما تا ملامتشده و حسرتزده بر جاى مانى {۲۹} بى گمان پروردگار تو براى هر كه بخواهد روزى را گشاده يا تنگ مى گرداند در حقيقت او به [حال] بندگانش آگاه بيناست {۳۰} و از بيم تنگدستى فرزندان خود را مكشيد ماييم كه به آنها و شما روزى مى بخشيم آرى كشتن آنان همواره خطايى بزرگ است {۳۱} و به زنا نزديك مشويد چرا كه آن همواره زشت و بد راهى است {۳۲} و نفسى را كه خداوند حرام كرده است جز به حق مكشيد و هر كس مظلوم كشته شود به سرپرست وى قدرتى داده ايم پس [او] نبايد در قتل زياده روى كند زيرا او [از طرف شرع] يارى شده است {۳۳} و به مال يتيم جز به بهترين وجه نزديك مشويد تا به رشد برسد و به پيمان [خود] وفا كنيد زيرا كه از پيمان پرسش خواهد شد {۳۴} و چون پيمانه مى كنيد پيمانه را تمام دهيد و با ترازوى درست بسنجيد كه اين بهتر و خوش فرجامتر است {۳۵} و چيزى را كه بدان علم ندارى دنبال مكن زيرا گوش و چشم و قلب همه مورد پرسش واقع خواهند شد {۳۶} و در [روى] زمين به نخوت گام برمدار چرا كه هرگز زمين را نمى توانى شكافت و در بلندى به كوهها نمى توانى رسيد {۳۷} همه اين [كارها] بدش نزد پروردگار تو ناپسنديده است {۳۸} اینها از جمله حکمتهایی است که پروردگارت به تو وحی کرده است.{۳۹} http://yon.ir/Qp238 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
بنام خدا پیرو ارسال قسمت اول نکات جزو پانزدهم جناب آقای دکتر سید محسن میرباقری،نکات تکمیلی ذیل را برای ما ارسال نمودند که ضمن تشکر از ایشان،باطلاع مخاطبان گرامی میرساند بسم الله الرحمن الرحیم.   باسلام وتشکر وتبریک میلاد مقدس امام مجتبی سلام الله علیه.   با اجازه شما نکات زیر را معروض می دارم.  1- نکته اول. درایه ان احسنتم ....این ایه درباره بنی اسرائیل است که دو فساد دارند وبعد ازفساد اول به قدرت می رسند ودولت اسرائل را تشکیل می دهند وبه قتل وجنایت می پردازند. بنا بر این  غیر از معنائی که ذکر کردید ایه به صورت زیر هم می شود معنا شود.   شمابنی اسرائیل در زمان قدرت  اگر کار خوبی انجام دهید ونرمش به خرج دهید برای خودتان است وفقط نفع خود را در نظر می گیرید(نه این که هدف انسانی داشته باشید) واگر هم بدی کنید وکشتار وخشونت به خرج دهید. بازهم فقط نفع خودتان را در نظر دارید.   2- نکته دوم هم درباره بنی اسرائیل است که پس از فساد دوم به ذلت کشیده می شوند. وقران امید لطفی ازطرع خدا به ان ها می دهد ولی تهدید می کند که اگر به شرارت های خود برگردید خداوند هم به عقوبت شما در دنیا واخرت بر میگردد.  
هدایت شده از قران پویان
✅✅30 اردبيهشت،#اولين‌سالگرد انتشار چاپ نخست #كتاب"مباني و روش مطالعه و فهم ساده قران" است كه با هدف آموزش روشي ساده به همه مخاطبان براي فهم سوره هاو لذت بيشتر از قران خواندن و براساس بازخوردهاي چند دوره هاي آموزشي تاليف و منتشر شده است. 👈👈 اطلاعات بيشتر راجع به كتاب در لينك زيرhttps://t.me/fahmequran ✅لينك خريد و سفارش پستي كتاب (👈👈با 10 درصد #تخفيف بمدت 3 روز): https://idpay.ir/quranpuyan/shop/37101 👈خريد و دانلود نسخه #ديجيتال كتاب بصورت فايل pdf از لينك زير https://idpay.ir/quranpuyan3/file/14964https://t.me/fahmequran