بسم الله الرحمن الرحیم
سلام برشما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #پنجاهوششم
تمرین #سی_پنجم
✅موضوع: #گواهی_حق دادن و #عدم_کتمان_حق
🔶 #وجوب_اداي_شهادت و #عدم_كتمان_حق
🌹پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
♦شهادَةُ الذي يَسألُ في كَفِّهِ تُرَدُّ .
♦🔹 #شهادت كسى كه دست #گدايى دراز مى كند ، پذيرفته نيست .
📚( بحار الأنوار : ۱۰۴ / ۳۱۷ / ۱۵ . )
👈 با توجه به اين روايت،آيا كساني كه شغلشان #شهادت در دادگاه ها و محاكم مختلف است (با در يافت وجه از يكي از طرفين دعوا)
#شهادتشان_مقبول است؟😔
گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
❓❓❓پرسش و پاسخ قرآنی:#استخاره از منظر قرآن و اسلام:
🔴 آیا #استخاره حجیت دارد؟
🔴کجا و در چه مواردی باید از استخاره استفاده کرد؟
☑️قسمت آخر:
✴️استخاره در نهج البلاغه:
🔶🔹🔶 منظور حضرت علي از اينكه زياد استخاره كن،چيست؟
✅دستور امیرالمؤمنین(ع) این است که " وَ أَكْثِرِ الِاسْتِخَارَة" یعنی زیاد استخاره کن!
✴️استخاره یک معنای لغوی دارد که به معنی طلب خیر کردن است. اما امروزه در جامعه استخاره با قرآن و یا با تسبیح رواج دارد.
✳️ استخاره در کلام حضرت، همان استخاره به معنی لغوی آن است یعنی از خدا طلب خیر کن تا خدا نیز مسیر خیر را به تو نشان دهد.
✅البته ائمه(ع) برای دعای استخاره و طلب خیر کردن از خدا راهنماییهایی کردهاند. از آن جمله فرمودهاند برای استخاره نمازی خوانده شود و توجهی پیدا شود، سپس از خدا طلب راهنمایی و خیر کرد.
استخاره در واقع همین است و چیزی به عنوان استخاره با قرآن یا تسبیح وجود نداشت. انسان باید مثلا همان دعای صحیفه سجادیه یا دو رکعت نماز را بخواند، بعد از آن هرچه به دلش افتاد، همان کار را انجام دهد. در واقع پاسخ خدا درباره خوب یا بد بودن کارها، همان است که بعد از این نماز و دعا در قلب انسان خطور میکند.
❇️مرحوم شهید مطهری قائل است که مراجعه مردم به روحانیت برای گرفتن استخاره را نباید به دین نسبت داد بلکه این مطلب یک امر تجربی است. برخی انسانها چنین کاری کردهاند و به نتیجه هم رسیدهاند. لذا با خدا اینطور قرار میگذارد که اگر کار مورد نظر خوب است، دانههای تسبیح اینطور باشند، اگر بداست، دانهها اینطور بیاید. پس این مطلب یک قرار شخصی با خداست و اعتقاد دارد که خدا بر اساس همین قرار پاسخ میدهد. در نتیجه این شخص میتواند به این تجربه خود نه به عنوان یک امر دینی، بلکه به عنوان یک امر تجربی عمل نماید.
✅آنچه که امیرالمؤمنین(ع) درباره استخاره و زیاد #استخاره کردن فرموده است مربوط به همین نوع #استخاره و طلب خیر کردن است
از جلسات شرح نهج البلاغه استاد سروش محلاتي
📚برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
👇👇
https://b2n.ir/qp5092
https://eitaa.com/quranpuyan
#دعاهای_روزانه
فرازهایی از #دعای_امام_زمان (عج)
✨اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِيقَ الطَّاعَة
....وَ
✨وَ عَلَى الْأُسَرَاءِ بِالْخَلاصِ وَ الرَّاحَةِ
✨وَ عَلَى الْأُمَرَاءِ بِالْعَدْلِ وَ الشَّفَقَةِ
✨وَ عَلَى الرَّعِيَّةِ بِالْإِنْصَافِ وَ حُسْنِ السِّيرَةِ
💫خدایا روزیمان بفرما توفیق فرمان بری را
....وَ
💫و تفضل فرما بر اسیران آزادی و راحتی
💫بر حاکمین دادگستری و دلسوزی
💫و بر زیردستان انصاف و خوشرفتاری را
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
https://eitaa.com/quranpuyan
سیره دهم. 10 آذر 98..m4a
9.41M
🎧 پیامبر اکرم(ص) و قراردادها با #مسیحیان #نجران
👌👌نکاتی که تا کنون کمتر شنیده اید
متن قرارداد که سال 2001 در کلیسای نجران پیدا شده است
1⃣ مباهله و قرارداد
2⃣ اهمیت قرارداد نجران
3⃣ مختصات میثاق نجران
4⃣ سندی در کرامت انسانی و حقوق اجتماعی اقلیت های دینی
🔸سیره سیاسی پیامبر اکرم(ص)،دوره جدید. جلسه دهم. یکشنبه 10 آذر 1398
💫 زنده یاد مرحوم دکتر داود فيرحی
@quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام برشما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #پنجاهوششم
تمرین #سی_پنجم
✅موضوع: #گواهی_حق دادن و #عدم_کتمان_حق
🔶 #وجوب_اداي_شهادت و #عدم_كتمان_حق
🌹امام على عليه السلام ـ درباره آيه : « و شاهدان چون [ به شهادت ] فرا خوانده شوند نبايد خوددارى كنند » ـ فرمود :
🔶🔸أي مَن كانَ في عُنُقِهِ شهادَةٌ ، فلا يَأبَ إذا دُعِيَ لإِقامَتِها ، وَ لْيُقِمْها وَ لْيَنصَحْ فيها ، و لا يَأخُذْهُ فِيها لَومَةُ لائمٍ ، و لْيَأمُرْ بِالمَعروفِ ، وَ لْيَنْهَ عنِ المُنْكَرِ
🔸♦️ يعنى كسى كه #شاهد_بودن بر امرى را پذيرفته باشد، نبايد وقتى به #شهادت دادن فراخوانده شد #امتناع ورزد ، بلكه بايد #شهادت دهد و #صادقانه هم #شهادت دهد و از سرزنش هيچ سرزنشگرى نترسد و بايد به نيكى فرمان دهد و از بدى باز دارد .
📚( بحار الأنوار : ۱۰۴/۳۱۳/۲۲)
گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
❇️❇️ #تدریس کتاب "مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قرآن" در درس تفسیر موضوعی دانشگاه بوشهر
✅✅در درس تفسیر موضوعی قرآن ( متون اسلامی) که زیر مجموعه گرایش آشنایی با منابع اسلامی از دروس عمومی معارف در دانشگاه به صورت دو واحد تئوری ارائه می شود، به تدریس گزینشی بخش هایی از #کتاب "مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قرآن" پرداختیم.
🔰سرکار خانم انصاری استاد این دوره با اشاره به اینکه در این دوره که حدود دوازده جلسه دو ساعته در دانشگاه علوم پزشکی #بوشهر برگزار شد ، حدود ۸۰ نفر از #دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی حضور داشتند،افزود:
روش تدریس بیشتر به صورت کارگاهی و عملی بود که پس از بیان روش کار به استخراج درب و درس آیات و سوره ها پرداختیم. در این میان همچنین گریزی زدیم به تفاوت میان سوره های مکی و مدنی و تفسیر تنزیلی ارائه شده در کتاب.
سوره های مبارکه حمد ،ناس، فلق، کافرون، توحید، عصر، ضحی، شمس، کوثر، فجر نمونه هایی از سوره های مطرح شده در کلاس بود.
اغلب دانشجویان رضایت خود را از این نوع روش و ایجاد انس و ارتباط بیشتر با آیات قرآن بیان داشتند."
🔶🔷قرآن پویان ضمن تشکر از این ابتکار سرکار خانم انصاری و آرزوی موفقیت بیش از پیش برای ایشان و دانشجویان عزیز، آمادگی خود برای همکاری ،ارسال کتاب و اموزش این روش را در سایر مراکز اموزشی اعلام می نماید.
@fahmequran
⭕️مقایسه #تطبیقی آیات قرآن با #کتب_آسمانی پیشین
(هر هفته شنبه ها ساعت ۸ صبح)
9⃣1⃣ عمل به #احکام_کتاب
#قرآن
🌹آل عمران آیه ۱۸۷🌹
و آنگاه که خداوند از اهل کتاب پیمان محکم گرفت که آنرا حتماً برای مردم روشن بگویید و کتمانش نسازید،امّا آنرا پشت سرشان انداختند و به بهای ناچیزی فروختند، پس بد معامله ای کردند.
#تورات
🌹تثنیه، فصل ۴ آیه ۲🌹
شما نباید به احکامی که به شما میدهم بیافزایید ویا از آنها كم کنید،بلکه فقط همین احکامی را که از جانب خداوند، خدایتان می باشد ،بجا آورید.
#انجیل_متی
🌹فصل ۵ آیه ۹🌹
اگر کسی حتّی کوچکترین احکام شریعت را بشکند و به دیگران چنین تعلیم دهد، در پادشاهی آسمان پست ترین فرد محسوب خواهد شد. حال آنکه هرکس شریعت را نگاه دارد و به دیگران نیز چنین تعلیم دهد، در پادشاهی آسمان بزرگ خوانده خواهد شد. (انجیل متّی،فصل۵آیه۱۹)
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
تدبر در سوره #قلم
🔹فراز آیات 50-34
اِنَّ لِلْمُتَّقِينَ عِندَ رَبِّهِمْ جَنَّاتِ النَّعِيمِ {34}براى پرهيزگاران نزد پروردگارشان باغستانهاى پر ناز و نعمت است {34}
أَفَنَجْعَلُ الْمُسْلِمِينَ كَالْمُجْرِمِينَ {35}پس آيا فرمانبرداران را چون بدكاران قرار خواهيم داد {35}
مَا لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ {36}شما را چه شده چگونه داورى مىكنيد {36}
أَمْ لَكُمْ كِتَابٌ فِيهِ تَدْرُسُونَ {37}يا شما را كتابى هست كه در آن فرا مىگيريد {37}
إِنَّ لَكُمْ فِيهِ لَمَا يَتَخَيَّرُونَ {38}كه هر چه را برمىگزينيد براى شما در آن خواهد بود {38}
أَمْ لَكُمْ أَيْمَانٌ عَلَيْنَا بَالِغَةٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ إِنَّ لَكُمْ لَمَا تَحْكُمُونَ {39}
يا اينكه شما تا روز قيامت [از ما] سوگندهايى رسا گرفتهايد كه هر چه دلتان خواستحكم كنيد {39}
سَلْهُم أَيُّهُم بِذَلِكَ زَعِيمٌ {40}از آنان بپرس كدامشان ضامن اين [ادعا] يند {40}
أَمْ لَهُمْ شُرَكَاء فَلْيَأْتُوا بِشُرَكَائِهِمْ إِن كَانُوا صَادِقِينَ {41}يا شريكانى دارند ( که میتوانند در برابر اعمال اراده خدا در قیامت، انها را از عذاب نجات دهند؟!) پس اگر راست مىگويند شريكانشان را بياورند {41}
{يَوْمَ يُكْشَفُ عَن سَاقٍ وَيُدْعَوْنَ إِلَى السُّجُودِ فَلَا يَسْتَطِيعُونَ {42}
روزى كه كار زار [و رهايى دشوار] شود و به سجده فرا خوانده شوند و در خود توانايى نيابند {42}
خَاشِعَةً أَبْصَارُهُمْ تَرْهَقُهُمْ ذِلَّةٌ وَقَدْ كَانُوا يُدْعَوْنَ إِلَى السُّجُودِ وَهُمْ سَالِمُونَ {43}
ديدگانشان به زير افتاده خوارى آنان را فرو مىگيرد در حالى كه [پيش از اين] به سجده دعوت مىشدند و تندرست بودند {43}}
فَذَرْنِي وَمَن يُكَذِّبُ بِهَذَا الْحَدِيثِ سَنَسْتَدْرِجُهُم مِّنْ حَيْثُ لَا يَعْلَمُونَ {44}
پس مرا با كسى كه اين گفتار را تكذيب مىكند واگذار به تدريج آنان را به گونهاى كه در نيابند [گريبان] خواهيم گرفت {44}
وَأُمْلِي لَهُمْ إِنَّ كَيْدِي مَتِينٌ {45}و مهلتشان مىدهم زيرا تدبير من [سخت] استوار است {45}
أَمْ تَسْأَلُهُمْ أَجْرًا فَهُم مِّن مَّغْرَمٍ مُّثْقَلُونَ {46}آيا از آنان مزدى درخواست مىكنى( در برابر پذیرش هدایت) و آنان خود را زير بار تاوان گرانبار مىيابند(لذا از پذیرش هدایت،طفره میروند) {46}
أَمْ عِندَهُمُ الْغَيْبُ فَهُمْ يَكْتُبُونَ {47}يا [علم] غيب پيش آنهاست و آنها مىنويسند {47}
فَاصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ وَلَا تَكُن كَصَاحِبِ الْحُوتِ إِذْ نَادَى وَهُوَ مَكْظُومٌ {48}
پس در [امتثال] حكم پروردگارت شكيبايى ورز و مانند همدم ماهى [=يونس] مباش آنگاه كه اندوه زده (سرشار از خشم)ندا درداد {48}
لَوْلَا أَن تَدَارَكَهُ نِعْمَةٌ مِّن رَّبِّهِ لَنُبِذَ بِالْعَرَاء وَهُوَ مَذْمُومٌ {49}
اگر لطفى از جانب پروردگارش تدارك [حال] او نمىكرد قطعا نكوهش شده بر زمين خشك انداخته مىشد {49}
فَاجْتَبَاهُ رَبُّهُ فَجَعَلَهُ مِنَ الصَّالِحِينَ {50}پس پروردگارش وى را برگزيد و از شايستگانش گردانيد {50}
♻️ عصاره فراز آیات 50-33 : قطعا سرنوشت مجرمین و متقین متفاوت و تحت اراده خداست.و اینها هیچ قدرت و حجتی بر خلاف این امر ندارند.ملاک ثواب و عقاب خدا نیز تقوی و تسلیم است.
پس ای پیامبر عذاب دنیوی و اخروی انها را به خدا واگذار . اراده خدا بر استدراج و دادن مهلت و نعمت بیشتر به این مخالفان جهت سقوط بیشتراست.بر این امر تو هم صبر کن و مانند یونس،عجله نکن .
🖌 آقای سيدكاظم فرهنگ
https://bit.ly/2PgHog7
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸
https://eitaa.com/quranpuyan
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #پنجاهوهفتم
تمرین #سی_ششم
✅موضوع:#تقويت_روحيه #شكر_گزاري
◀️خداوتد می فرمایند:
🔶🔸وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ وَ لَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابِي لَشَدِيدٌ .
🔹🔸و (نيز به يادآور) هنگامى كه پروردگارتان اعلام فرمود: همانا اگر #شكر كنيد، قطعاً ( #نعمتهاى) شما را مىافزايم، و اگر #كفران كنيد البتّه #عذاب من سخت است.(7) ابراهیم
گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
❓❓پرسش و پاسخ قرآنی:
❇ #رجعت چیست؟
❇ آيا در آيات قران به #رجعت اشاره شده است؟
❇شیعه برای #رجعت چه دلیل محکمی دارد که اهل سنت این دلیل رو قبول ندارند؟
⭕قسمت اول:
✴✴#«رجعت»، در لغت به معناي بازگشت است.(1)
👈 و در اصطلاح، به بازگشت گروهي خاص از افراد از عالم پس از مرگ به عالم دنيا اطلاق ميشود كه از عقايد معروف شيعه است.
✅ آيا بازگشت مردگان به دنيا امكان و سابقه دارد؟
🍀در قرآن مجيد، زنده شدن مردگان و باز گشت آنها به دنيا، اجمالاً در پنج مورد از امتهاي پيشين آمده است، از جمله اين آيات:
✅ 1⃣ آيه 243 سوره بقره كه در آن سخن از جمعيتي است كه از ترس مرگ از خانه هاي فرد بيرون رفتند. خداوند فرمان مرگ به آنها داد و سپس آنها را زنده كرد:
فَقالَ لَهُمُ اللَّهُ مُوتُوا ثُمَّ أَحْياهُم . (3)
خداوند به آنها گفت: بميريد! (و به همان بيمارى، كه آن را بهانه قرار داده بودند، مردند.) سپس خدا آنها را زنده كرد
✅ 2⃣ نيز در يكي از آيات سوره بقره استدلال شده كه در آن سخن از پيامبري است كه از كنار يك آبادي عبور كرد؛ در حالي كه ديوارهاي آن فرو ريخته بود و اجساد و استخوان هاي اهل آن در هر طرف پراكنده شده بود. ازخود پرسيد: چگونه خداوند اين ها را پس از مرگ زنده مي كند؟ امّا خدا او را يك صد سال ميراند و سپس زنده كرد و به او گفت: چقدر درنگ كردي؟ عرض كرد: يك روز يا قسمتي از آن. فرمود: نه، بلكه يكصد سال بر تو گذشت.
❎❎اين پيامبر، عُزير باشد يا پيامبر ديگري تفاوت نمي كند؛ مهم صراحت قرآن در زندگي پس از مرگ در دنيا است؛ فَأَماتَهُ اللَّهُ مِائَةَ عامٍ ثُمَّ بَعَثَه . (4) خدا او را يكصد سال ميراند سپس زنده كرد.
✅ 3⃣ در آيه 55 و 56 سوره بقره درباره بنياسرائيل مي خوانيم كه گروهي از آنها بعد از تقاضاي مشاهده خداوند، گرفتار صاعقه مرگباري شدند و مردند.
سپس خداوند آنها را به زندگي برگرداند تا شكر نعمت او را به جا آورند:
ثُمَّ بَعَثْناكُمْ مِنْ بَعْدِ مَوْتِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُون .(5)
سپس شما را پس از مرگتان، حيات بخشيديم شايد شكر (نعمت او را) بجا آوريد.
پي نوشت ها:
1. دهخدا، علي اكبر، لغتنامه دهخدا، مؤسسه لغتنامه دهخدا، تهران، 1373ش، ج 7، ص 10505.
2. مكارم شيرازي، تفسير نمونه، دار الكتب الاسلاميه، تهران، 1379ش، ج 15، ص 556.
3.بقره (2)آيه 243.
4.همان آيه 259.
5 . همان آيه 56.
ادامه دارد:
📚برای مطالعه بیشتر به لینک زیر👇👇 مراجعه کنید:
https://b2n.ir/991869
https://eitaa.com/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
چه سخاوتمند است پاییز،
که شکوه بلندترین شبش را
عاشقانه پیشکش تولد زمستان کرد...
سلام
اولین صبح روز زمستانی بخیر و نشاط
https://eitaa.com/quranpuyan
📖 #قرآنچه می گوید
#جملات زیبا از قران کریم
#خودشناسی
🐚🕸🐚🕸🐚🕸
🕸🐚🕸🐚
🐚🕸
🌸🍃🌸وَ فِي أَنْفُسِكُمْ أَ فَلاٰ تُبْصِرُونَ (٢١) ذاریات
🌿🌱🌿🌱🌿🌱
🍃اولین کسی را که باید بشناسم #خودم هستم
(تمایل، خودآگاهی)
🍃اولین کسی را که باید به وی راه یابم #خودم هستم
(خودیابی، فروتنی و خویشتن پذیری)
🍃اولین کسی که باعث مشکلات برای من می شود، #خودم هستم
(صداقت با خود)
🍃اولین کسی که باید تغییر و عوض شود #خودم هستم(تمایل)
🍃اولین کسی که می تواند تغییر کند #خودم هستم
(پذیرش، مسئولیت پذیری)
🍃اولین کسی را که باید هدایت و راهنمایی کنم #خودم هستم
(روشن بینی، بیداری روحانی)
🐚🕸
🕸🐚🕸🐚
🐚🕸🐚🕸🐚🕸
https://goo.gl/2swVd4
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
تدبر در سوره #قلم
🔹نکات فراز آیات 50-34 (بخش اول)
1⃣ اولین لفظ مسلم در قرآن در سوره قلم بکار رفته است.مسلم در قرآن به معنای مسلمان اصطلاحی نیست.بلکه به معنای تسلیم در برابر خدا می باشد از تقابل مسلمین با مجرمین در آیه 35 ،مشخص میشود که مسلمین به لحاظ عملی، مبری از جرم و گناه و طغیان و مال دوستی و مناع الخیر و سایر رذایل اخلاقی مذکور در فراز نخست سوره هستند. بلحاظ اعتقادی نیز در مقابل مکذبین هستند یعنی رسالت پیامبر،آیات قرآن و معاد را تصدیق کرده و می کنند. در بعد ارتباط با خدا نیز اهل خضوع و سجده در برابر خدا هستند.(آیات 42 و43)
2⃣ در این فراز با جملات استفهام انکاری مکرر ،خداوند کلیه حالات و احتمالهای ممکن در منشا این باور باطل مکذبین که در صورت صحت جزای اخروی، خود را مانند متقین و مسلمین اهل بهشت و مبری از عذاب می پنداشتند،بیان داشته و انها را نفی می کند. خلاصه این حالات را تفسیر المیزان اینگونه بیان کرده است:
"اين آيه و آيه بعدش تا جمله ((ام عندهم الغيب فهم يكتبون )) در مقام رد مسأله تساوى مجرمين و مسلمين است ، كه از طرف كفار ادعا شده بود، و چون اين ادعا محتملاتى داشت ، يكى يكى آنها را ايراد نموده و به صورت استفهام انكارى رد مى كند.
بيان حجت چنين است كه يكسان بودن مجرمين و مسلمين كه كفار چنين پنداشته اند يا از طرف خداى تعالى و موهبت و رحمتى از او است ، و يا از ناحيه او نيست .
اگر از ناحيه او باشد قطعا بايد يا عقل خود ما انسان ها هم بدان حكم كند، كه مى بينيم عقل چنين حكمى ندارد، قرآن كريم هم به همين معنا اشاره نموده مى فرمايد: ((ما لكم كيف تحكمون )).
و يا دليلى نقلى بر آن دلالت كند، كه چنين دليلى هم نيست ، و قرآن كريم به نبود اين چنين دليل نقلى اشاره نموده ، مى فرمايد: ((ام لكم كتاب ... - نكند كتابى (و دليلى نقلى و آسمانى ) در دست داريد...))، و يا اين است كه دليل بر اين حكم كه كفار كرده اند نه عقل است و نه نقل ، بلكه گفت و شنودى شفاهى است كه خدا با آنان كرده ، و آنها از خدا قول گرفته اند كه در قيامت بين آنان و اهل تسليم و عبادت به مساوات رفتار كند، اين هم كه معقول نيست ، زيرا مردم عادى مانند انبيا نيستند، تا خدا شفاهى با آنان سخن بگويد. خوب تا اينجا سه تا احتمال را آورديم ، و جوابش را هم گفتيم .
احتمال چهارم اينكه : اصلا آن حكم از ناحيه خدا نباشد در اينجا نيز چند احتمال هست : يكى اينكه حكم تساوى بين مجرمين و مسلمين حكمى جدى باشد. و ديگر اينكه صرف بهانه اى باشد براى فرار از مسئوليت ، در صورت جدى بودن سه احتمال هست ، يكى اينكه حكمى كه مى كنند مستند به خودشان باشد، به اين معنا كه خودشان كارگردان صحنه قيامت باشند و امور قيامت را به نفع خود بچرخ انند، از آن جمله خود را با مسلمانان يكسان سازند هر چند كه خدا نخواهد قرآن كريم از اين احتمال جواب داده كه : ((سلهم ايهم بذلك زعيم )) از ايشان بپرسيد كدامشان زعيم و متولى در تدبير امور قيامت هستند؟ و يا اين است كه حاكم در اين حكم شركاء و خدايان ايشانند، از اين هم پاسخ داده كه ((ام لهم شركاء فلياتوا بشركائهم - نكند حاكم بر اين حكم شركاء ايشانند، اگر چنين است بگو تا شركاى خود را بياورند)).
احتمال سوم اين است كه نه خود را مستقل در اين حكم بدانند، و نه شركايشان را، بلكه زمام غيب به دست ايشان باشد، قضا و قدر همه امور مردم منوط به مشيت آنها باشد، هر چه آنها در غيب بنويسند همان مى شود، و خودشان براى خود چنين نوشته اند، كه در عين اينكه مجرمند با مسلمانان برابر باشند. در آيات مورد بحث اين احتمال رد شده مى فرمايد: ((ام عندهم الغيب فهم يكتبون )) اين هم سه احتمال ديگر.
و اما اگر حكمشان حكمى جدى نباشد، بلكه همانطور كه گفتيم بهانه اى باشد براى فرار از مسئوليت براى نپذيرفتن دعوت رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله وسلم )، چون فكر مى كنند رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله وسلم ) فردا از ايشان مزد مطالبه مى كند كه از بيغوله ضلالت به راه حق هدايتشان كرده ، آن وقت زير بار سنگين آن مزد خرد خواهند شد، از اين هم پاسخ داده ، به رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله وسلم ) خطاب مى كند كه ((ام تسئلهم اجرا فهم من مغرم مثقلون )) اين هم هفتمين احتمال"
ادامه دارد...
🖌 آقای سيدكاظم فرهنگ
https://bit.ly/2PgHog7
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan