#دعاهای_روزانه
اِلـٰهِي جُودُكَ بَسَطَ اَمَلِي وَ عَفْوُكَ اَفْضَلُ مِنْ عَمَلِي
خدايا جود تو آرزويم را گسترده ساخت، و عفو تو از عمل من برترى گرفت.
"فرازی از مناجات شعبانیه"
💫با #فوروارد این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏
@quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید؟
"وَ نَفَختُ فِیهِ مِن رُوحِی"
صاد/۷۲ ، حجر/۲۹
روح خدا، همه جا هست، اما بر هر کس و هر چیز دمیده نشده است، و نکته همین است. از میان این همه مخلوقات، این انسان است که روح الهی بر او دمیده شده و دقیقاً تمام ارزشش به همین دمیدن است. مابقی مشترکاتی است که دیگران هم از آن برخوردار اند. این نَفَسِ "حیٌّ قيّوم" است که سالکان را به سیر وا میدارد و به حیات طیّبه می کشاند. در این روح، در این نَفَسِ زنده و زندگی بخش خداوند، دانه ای نورانی است که همه ی "اسماء" از آن سر برون می زنند. و این نور، در روح مستتر است. گویی مه یی غلیظ آن را پوشانده است. با وصل به آن، کار واصِل کارستان می شود. مراقبه ی اصیل تو را لحظه به لحظه به این نور درون نزدیکتر می کند. با این همه باز همه ی انسانها از این "روح نورانی" یکسان برخوردار نیستند. چه برخی را خودش دمیده است، که به صیغه ی مفرد از آن خبر می دهد؛ "وَ نَفَختُ" (دمیدم)، و اینان اولیاء اند و اهل الله! و برخی را جمعی از "اسماء" دمیده اند که به صیغه ی جمع نیز از آن خبر می دهد؛ "وَ نَفَخنا" (دمیدیم).
بر گرفته از مجموعه نکات قرآنی
مسعود ریاعی
💫با #فوروارد این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏
💢🔸💢🔸🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
تدبر در سوره #علق
✅ نکات فراز دوم آیات ۸-۶
۱) در سوره نازعات سرنوشت انسان طغیانگر و دنیاطلب در جحیم و در مقابل،انسانی که خوف از مقام رب دارد و نفس خود را از هوا و هوس بازداشته،در بهشت اعلام شد.در سوره علق هم پس از ۵ آیه نخست که رب انسان را معرفی می کند،در آیه ۶ با لفظ کلا، طغیان انسان نسبت به این رب را علام می کند . یعنی انتظار میرود که انسان نسبت به این رب ، سپاسگزار و خاضع باشد اما بخاطر احساس استغنا و بی نیازی ،از آیات و اوامر خدا طغیان می کند.در همان سوره نازعات و نیز سور دیگر،فرعون به عنوان سمبل اعلای طغیان معرفی شده است.
۲) فعل استغنی در خصوص انسان نیز در تنها در سه سوره لیل عبس و علق بکار رفته است.در سوره لیل استغنی در دوگانه فاما من اعطی واتقی و اما من بخل و استغنی در مقابل اتقی قرار گرفت.یعنی فرد مستغنی از کنترل های لازم بر نفس خود برخوردار نبوده و از مرزها و حدود مقرر تجاوز میکند.در سوره عبس هم به فردی که خود را بی نیاز از تذکرات قرآن میدانست خطاب شد.در سوره علق هم با توجه به ایات قبل و بعد آیه ۷ ،بی نیازی از ربوبیت خداوند و آموزش های وحیانی او بوسیله رسولش را میرساند.
🖌 آقای سید کاظم فرهنگ
💫با #فوروارد این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏
https://bit.ly/2TbhI6P
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸
https://eitaa.com/quranpuyan
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #شصت
تمرین #سی_هفتم
✅موضوع: #ترک_خودستایی
🌹🌹امام علی عليه السلام :
♦️🔹الإعجابُ يَمنَعُ الازدِيادَ؛
🔸#خودپسندى و #غرور، مانع پيشرفت و #كمال است.
📚نهج البلاغه خطبه 167
💫با #فوروارد این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏
گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
❓❓پرسش و پاسخ قرآنی:
✅آیا قرآن، به #کتک زدن زنان امر کرده است؟
✅منظور از #واضربوهن در سوره نسا چیست؟
✳ نظرات مختلف در مورد #ضرب زنان در ايه ۳۴ سوره نسا چیست؟
🔴قسمت ششم:
✴️درخصوص نظرات منسوب به اقاي ابوسليمان نكات زير قابل ذكر است:
♦️1-در متن ايشان بيان شده بود "معنای واژه (#ضرب) را در قرآن و زبان عربی صحیح پی جویی کردیم و مشاهده شد که بر خلاف معنای برخورد فیزیکی، غالبا معنای جدایی، دوری و نادیده گرفتن را تداعی می کند.
به عنوان مثال، #زدن با ابزار را با واژه (جلد) تعبیر کرده اند. برای زدن بر صورت واژه (لطم) و برای مفهوم #زدن بر گردن (صفع) بیان کرده اند."
❎اين گفتار با ايات قرآن منطبق نيست. در سوره محمد آيه 3 عبارت "فضرب الرقاب" به معناي #زدن گردن آمده است. همچنين در آيه 27 عبارت" يضربون وجوههم و ادبارهم" به معناي زدن به صورت و پشت بكار رفته است. در آيه 12 سوره انفال نيز عبارت "واضربوا منهم كل بنان"به معناي زدن(قطع) سرانگشتان امده است.
فعل "فاجلدوا" در سوره نور نيز در معناي شلاق زدن بر پوست بكار رفته است.
♦️2- فعل #ضرب با حروف اضافه مختلف مثل من، علي، عن، في معاني مختلفي دارد
#ضرب في الارض كه در چند مورد در قران تكرار شده است،به معناي سفر مي باشد اما فعل #ضرب به تنهايي در اين معنا بكار نرفته است.
♦️3- در متن ايشان آيات زير باينگونه ترجمه شده است كه:
"فَأَوْحَيْنَا إِلَى مُوسَى أَنِ اضْرِب بِّعَصَاكَ الْبَحْرَ فَانفَلَقَ فَكَانَ كُلُّ فِرْقٍ كَالطَّوْدِ الْعَظِيمِ} الشعراء ٦٣
یعنی میان دو طرف آب فاصله بیانداز
فَضُرِبَ بَيْنَهُم بِسُورٍ لَّهُ بَابٌ بَاطِنُهُ فِيهِ الرَّحْمَةُ وَظَاهِرُهُ مِن قِبَلِهِ الْعَذَابُ} الحديد ١٣
یعنی بین آن ها با دیواری فاصله می افتد"
اضرب بعصاك البحر معناي واضحي دارد عصايت را به آب بزن . اما ايجاد فاصله بين آب و ظهور آن معجزه باذن خداوند، نتيجه زدن عصا به اب بود نه اينكه معناي ضرب،فاصله انداختن باشد.
و يا ضرب بينهم بسور باين معناست كه بين آنها ديواري زده ميشود كه نتيجه ان ايجاد فاصله است نه اينكه معناي فعل #ضرب ،ايجاد فاصله باشد.
♦️4-بيشترين كاربرد فعل #ضرب در قران ضرب مثل است كه همان مثال #زدن است.اگر فرض ايشان در معناي دوري و جدايي و فاصله گرفتن براي فعل ضرب را بپذيريم، عبارات مكرر "واضرب لهم مثلا" را در قران چگونه بايد معنا كرد؟ با مثلي از انها فاصله بگير!!!
♦️5-بجاي جعل معاني متعدد نامانوس و غيرعلمي براي كلمه #ضرب يا ساير لغاتي كه در آداب و رسوم امروزه، ناپسند تلقي ميشود، بايد زاويه نگاه را عوض كرد. مگر تا همین چند سال پیش،زدن یکی از روشهای تربیت ما در مدرسه نبود؟در چندسال اخیر با تغيير نگرش اجتماعي ،اين كار مورد تقبیح قرار گرفته است .
اما در ۱۴۰۰سال گذشته که مورد قبول و استفاده هم بوده و نتیجه داده است.(البته استفاده بجا ومنطقی وغیر ظالمانه آن)تنبیه و زدن فرد خطاكار یکی از روشهای عقلا بوده و خدا هم آنرا تایید کرده.اما امر نکرده.
❇️❇️برخی مفسران معتقدند که بسیاری از آیات احكامي، جنبه #امضایی دارد و خدا، روش عقلای آن زمان را تایید کرده، نه اینکه نسخه ای برای همه زمانها داده باشد.👌
❇️اگر این نگاه فراگير شود، بسیاری از شبهات امروزي پيرامون آيات احكامي ازجمله #ضرب همسران رفع میشود. زدن زنان #ناشزه ، قبلا مقبول و موثر بود، اما امروزه در نقاطي كه مقبوليت و تاثير خود را از دست داده ميتواند با واكنش هاي معقول و مقبول ديگري جايگزين گردد.البته با حفظ همان منطق كلي قران يعني گام به گام از موعظه تا اقدام عملي.
✒️سيدكاظم فرهنگ
📚برای مطالعه بیشتر در مورد این مطلب به لینک زیر مراجعه کنید:
https://b2n.ir/406618
💫با #فوروارد این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏
https://eitaa.com/quranpuyan