♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
4⃣ تدبر در سوره #بروج
✅ نکات فراز آیات ۹-۱ سوره بروج
بخش آخر
۳- ارتباط قسم های ابتدای سوره بروج با جواب قسم چیست؟
معمولا بعد از قسم،جواب قسم ذکر میشود که در قران هم در بسیاری موارد چنین است.در برخی موارد نیز جواب قسم محذوف است اما با توجه به مقسم به ها و آیات بعد،مشخص میشود که جواب قسم چه بوده است.
در اینجا هم بعد از سوگندهای سه گانه، آیه ۴ را میتوان بعنوان جواب قسم در نظر گرفت.که خبر از قطعی بودن لعن و عذاب اصحاب اخدود دارد.که باین ترتیب خواهد شد:
سوگند به آسمانی که خداوند بوسیله ستارگان ، شیاطین متجاوز به حریم اسمان را عذاب میکند،سوگند به روز وعده داده شده برای حسابرسی در دادگاه الهی و سوگند به همه ظلم ها و شاهدان انها که اصحاب اخدود هم که ظالمانی متجاوز بودند،در دادگاه الهی مواخذه و معذب خواهند شد.خداوندی که فرمانروای اسمانها وزمین و شاهد بر همه چیز است و شیاطین متجاوز به ملااعلی را عذاب و منهدم میکند،متجاوزان به بندگان مومنش را نیز در روز موعود عذاب میکند.
البته در فراز اخر سوره هم خواهیم گفت که قسم ذکر شده در ابتدای سوره با آیات اخر سوره نیز متناسب است.
۴- استعمال کلمات مختلف از ریشه شهد در این فراز: شاهد مشهود شهود شهید
إِنَّ الَّذِينَ فَتَنُوا الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ ثُمَّ لَمْ يَتُوبُوا فَلَهُمْ عَذَابُ جَهَنَّمَ وَلَهُمْ عَذَابُ الْحَرِيقِ {10}
كسانى كه مردان و زنان مؤمن را آزار كرده و بعد توبه نكردهاند ايشان راست عذاب جهنم و ايشان راست عذاب سوزان {10}
إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ ذَلِكَ الْفَوْزُ الْكَبِيرُ {11}
كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كردهاند براى آنان باغهايى است كه از زير [درختان] آن جويها روان است اين است [همان] رستگارى بزرگ {11}
🖌 آقای سید کاظم فرهنگ
https://v.ht/boroj
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
✴️ #پرسشوپاسخقرآني
❓#شهادت_زنان در #قران: آيا هميشه و در همه جا گواهي دو زن معادل يك مرد است؟
🛑قسمت دوم.:
👈نظر متفاوت آيت الله صانعي در خصوص #شهادت_زنان:
🔶ادامه گفتگوي اقاي دكتر مهرپور از حقوقدانان اسبق شوراي نگهبان با آيت الله صانعي در موضوع شهادت زنان:
#شهادت به عنوان یک اماره نه یک دلیل ـ امروزه در دنیا متعارف است ـ بین زن و مرد دراسلام تفاوتی ندارد؛ و هر اماره و قرینهای به قدر اماره بودنش معتبر است. و اما شهادت در اسلام که به عنوان یک دلیل حجت است در غیر مورد مالی که در قرآن آمده ـ آن هم با توجه به عدم آشنایی کامل زن به مسائل مالی که شهادت دو نفر از آنان به جای یک نفر مرد است ـ به نظر فقهی اینجانب در بقیه موارد همانند مرد است، و یک زن عادله با یک مرد عادل همانند میباشد ».
🔸قسمت دوم بحث شما این بود که: « چرا شهادت دو زن عادل پذیرفته نمیشود؛ اما #شهادت دو مرد عادل پذیرفته میشود؟! » بنده دلیل این مسأله را برای خود اینطور توجيه میکنم که چون اسلام نمیخواهد زن، سر و کارش به دعوا و دادگاه افتد و هر روز به آنجا رفت و آمد کند، چنین حکمی صادر کرده است. ما ترجیح میدهیم زن به کار خودش رسیدگی کند. اگر خانهدار است، خانهداری کند. اگر متفکّر است، کارش را انجام دهد. شاید جامعه روزی به این سو پیش برود که نقش زنان در آن، بسیار مؤثّرتر از نقش مردها باشد. بعضی از زنها استعدادشان به مراتب بالاتر از مردهاست. با توجه به این پیشبینی هم میتوان پاسخگو بود که اسلام خواسته زنها از کارشان بیکار نشوند. در ادای شهادت چیزی جز گرفتاری به دادگاه رفتن و برگشتن وجود ندارد. اسلام خواسته زنها گرفتار دردسر نشوند؛ و گرنه امتیازی از زنها ساقط و حقی تضييع نشده است
🔸دکتر مهرپور: فرمودید اسلام تفاوتی میان زن و مرد قائل نشده است. اگر واقعاً اینطور است، در مورد شهادت هم نباید تفاوت قائل میشد. در حالی که در قرآن آمده است: ( وَاستَشهِدوُا شَهيدَينِ مِن رِجالِکُم فَإِنْ لَمْ يَكُونا رَجُلَيْنِ فَرَجُلٌ وَ امْرَأَتانِ مِمَّنْ تَرْضَوْنَ مِنَ الشُّهَداءِ أَنْ تَضِلَّ إِحْداهُما فَتُذَكِّرَ إِحْداهُمَا الْأُخْرى )[22]. چطور از زنان با گمراهی یاد شده ولی چنین صفتی به مردها نسبت داده نشده است؟
👈آيت الله صانعی: « تضلَّ » را شما به معناي گمراهي نگيريد! بلکه معنايش #نسيان است به قرينه اينکه در ادامه ميفرمايد: « فتذکر »، که ذکر در مقابل و ضد نسيان است. « تَضِّلَّ » یعنی زن ممکن است در امور منزل، در امور عاطفی و در امور مادری، گاهی چیزی را فراموش کند و در آیه تصریح شده است که دو زن لازم است که اگر یکی یادش رفت، دیگری یادش باشد.
🌸من خدمتتان عرض کنم؛ به نظر من اگر بگوییم: اسلام دین زنسالاری است به معنای اینکه همه کارهای سخت و دشوار را بر عهده مرد گذاشته و همه راحتیها و آسایشها را برای زن قرار داده است سخنی گزاف نگفتهایم.
👌👈اسلام دين و آئين عدالت و سهولت است . و در آن هيچ گونه ستمى وجود ندارد ، زيرا نه #تبعيض و ستم را بر #مرد روا داشته و نه بر #زن ، و ما بر اين باور بوده و هستيم كه هيچ گونه تفاوتى بين زن و مرد به لحاظ مكان جغرافيايى و مذهب، قومى و نژادى و حقوق اجتماعى نيز وجود ندارد و همه افراد بشر مساوى هستند .در جهان امروز كه پيوسته از رسانه هايى گروهى ، حقوق بشر تبليغ مى شود . بنده با ضِرس قاطع مى گويم : كه حقوق بشرى كه اسلام مدافع و حامى اوست بدون ترديد بر اين اعلاميه حقوق بشر مقدّم است. چرا كه اسلام حتى ستم به حيوانات را نيز منع مى كند و هرگز راضى به آزار آنان نيست تا چه رسد به انسانى كه اشرف موجودات روى زمين محسوب مى گردد.
💫💫ادامه دارد
http://quranpuyan.com/yaf_postsm12958_shhdt-znn-dr-qrn--y-hmyshh-w-dr-hmh-j-gwhy-dw-zn-mdl-yk-mrd-st.aspx#post12958
@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از بامداد روی تو دیدن حیات ماست
امروز روی خوب تو یارب چه دلرباست
امروز در جمال تو خود لطف دیگر است
امروز هر چه عاشق شیدا کند سزاست
#مولانا
سلام دوستان
صبحتان بخیر
@quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید،
#وفای_به_عهد
بسم الله الرحمن الرحیم
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَوْفُوا بِالْعُقُودِ
ای کسانی که ایمان آوردید، به عهد و عقود خود وفادار باشید.
سوره مائده آیه ١
مسلمانان باید به همهى پیمانها، (با هر کس و هر گروه،) پایبند باشند، چه قراردادهاى لفظى، کتبى؛ پیمانهاى سیاسى، اقتصادى، اجتماعى ویا خانوادگى؛ با قوى یا ضعیف، با دوست یا دشمن، با خدا (مثل نذر و عهد) یا مردم، با فرد یا جامعه، با کوچک یا بزرگ، با کشورهاى منطقه یا قراردادهاى بین المللى. این آیه اشاره به این دارد که ایمان، ضامن وفاى به عهد و پیمانهاست یعنی هرکس مومن باشد باید وفای به عهد کند.
@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
5⃣ تدبر در سوره #بروج
❓ پرسش: در آيه ۱ سوره بروج، منظور از بروج چيست؟
پاسخ ۱ :
«وَ السَّمٰاءِ ذٰاتِ الْبُرُوجِ» بروج ۱ «وَ لَقَدْ جَعَلْنٰا فِي- السَّمٰاءِ بُرُوجاً وَ زَيَّنّٰاهٰا لِلنّٰاظِرِينَ» حجر: ۱۶، «تَبٰارَكَ الَّذِي جَعَلَ فِي السَّمٰاءِ بُرُوجاً وَ جَعَلَ فِيهٰا سِرٰاجاً وَ قَمَراً مُنِيراً» فرقان: ۶۱.
بروج آسمان، همان ستارگان اند كه در آسمان ميدرخشند و بمناسبت ظهور و آشكار بودنشان كه معناي اصلي برج است، بروج ناميده شده اند و آسمان بوسيله ى آنها زينت داده شده است چنانكه در آيۀ دوّم است، و در آيه ى سوّم آفتاب و ماه در رديف بروج شمرده شده، پيداست كه ستارگان مرادند نظير آيۀ «وَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ وَ النُّجُومَ مُسَخَّرٰاتٍ» نحل: ۱۲، در دعای سمات بطور صريح گفته شده كه بروج همان كواكب و ستارگان اند اينك آنجمله از دعای سمات «و خلقت بها الكواكب و جعلتها نجوما و بروجا و مصابيح و زينة و رجوما و جعلت لها مشارق و مغارب … ».
در تفسير برهان ذيل آيۀ سوّم از امام باقر عليه السّلام نقل شده: بروج عبارتند از كواكب در ذيل روايت، بروج دوازده گانۀ يونانی شمرده شده باحتمال قوی ذيل آن ساخته است.
علي هذا، آنعدّه از مفسّران كه بروج را بمعنى برجهای دوازده گانه گرفته اند، سخنانشان عاری از حقيقت است، زيرا برجهای مزبور موهوم و اعتباری صرف اند، مثلا چند ستاره را در آسمان ديده و پيش خود فكر كرده اند: اگر فاصله ي اين ستارگان با خطى بهم متصل شود بشكل گوسفند (حمل) ميايند و گرنه در آسمان برج حمل وجود ندارد، گفته اند برجهای دوازده گانه منازل آفتاب اند كه در هر برج يكماه حركت ميكند وانگهى نامهای حمل، ثور، جوزا، سرطان، اسد، سنبله، ميزان، عقرب، قوس، جدی، دلو، و حوت، ابتدا از نام بتهای يونانيان گرفته شده است. مقام قرآن والاتر از آن است كه روی اين موهومات سخن گويد و آنها را بحساب آورد.
قاموس قرآن
https://v.ht/boroj
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛