eitaa logo
قران پویان
477 دنبال‌کننده
6هزار عکس
702 ویدیو
625 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 3⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۳۵-۲۷ سوره مریم از تفسیر نور ۱- حقیقت را آشکار کنیم هرچند گروهی ناراحت شده و تهمت بزنند. «فَأَتَتْ بِهِ قَوْمَها تَحْمِلُهُ» ۲- قضاوت مردم معمولاً عجولانه وبراساس قرائن ظاهری است،نه واقعیّات. «لَقَدْ جِئْتِ شَیْئاً فَرِیًّا» (با دیدن نوزادی همراه مریم،به بدی او حکم کردند) ۳- در معرّفی خود،قبل از هر چیز مُهر بندگی خدا را بر خود بزنیم که این، بزرگ ترین افتخار است. إِنِّی عَبْدُ اللّهِ ... وَ جَعَلَنِی نَبِیًّا ۴- بندگی خدا سرچشمه ی همه ی فیوضات الهی است. إِنِّی عَبْدُ اللّهِ ... وَ جَعَلَنِی نَبِیًّا ۵- امتیازات و برتری های خود را از خدا بدانید. «جَعَلَنِی» ۶- نماز و زکات از مشترکات ادیان آسمانی است. «وَ أَوْصانِی بِالصَّلاهِ وَ الزَّکاهِ» (شاید بتوان شرط مبارک بودن را اقامه نماز و پرداخت زکات دانست.) ۷- رابطه با خدا(انجام نماز)،از رابطه با محرومان(پرداخت زکات)جدا نیست. «بِالصَّلاهِ وَ الزَّکاهِ» ۸- نیکی به مادر،از اخلاق انبیاست. «وَ بَرًّا بِوالِدَتِی» ۹- کسی که به مادرش بی مهری کند،به مردم نیز رحم نخواهد کرد. «بَرًّا بِوالِدَتِی وَ لَمْ یَجْعَلْنِی جَبّاراً شَقِیًّا» ۱۰- پیامبران بدنبال استبداد و سلطه گری بر مردم نیستند. «لَمْ یَجْعَلْنِی جَبّاراً شَقِیًّا» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✴️ در قرآن،احسان به خویشان و اقوام 🛑قسمت سوم؛ 💮🔶 وَ اتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي تَسائَلُونَ بِهِ وَ الْأَرْحامَ إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلَيْكُمْ رَقِيباً «1»نساء 🔹پروا كنيد. و (نسبت) به ارحام نيز تقوا پيشه كنيد (وقطع رحم نكنيد) كه خداوند همواره مراقب شماست. 🔶" واتقوااللَّه الذى تساءلون به و الارحام". 💮👈اينجا داراى دو بعد است: ❣ تقوى اللَّه، و ❣تقوى الارحام، 💮🔸 در بيست و دو جاى قرآن ياد شده، و در بيشتر موارد مقصود مطلق ارحام است كه جمع رحم مى باشد، و آن هم ويژه زنان است، كه در جمع رحم در آغاز از زنان شروع مى شود و آنگاه هر كه با ديگرى ارتباط رَحِمى دارد يعنى در نهايت تولد يافته از رحم او مى باشد چه دور و چه نزديك، 👈اينجا اين سؤال مطرح است: با آنكه اصل آفرينشِ مردان و تأثير اصلى صلب هاى آنان در توليد فرزندان بر زنان مقّدم است، چرا ارحام اين همه در قرآن ياد شده اند؛ ولى صُلب فقط يكبار ذكر شده است (۸۶ : ۷). 💮🔶پاسخ اينستكه : پيدايش نسلها- كلًا از رحمهاى زنان است، و احياناً بدون مرد هم زنان مى توانند مانند مريم عليها السلام باردار شوند، وانگهى ارتباط رَحِمى از نظر رحمت و عطوفت بيش از ارتباط صُلبى است،تا جايى كه قرآن احترام مادران را سه برابر احترام پدران مقرر فرموده است؟ كه بارداريش و وضع حملش و شير دادنش اين خود سه زحمت و مرارت براى مادر است، كه از براى پدر نيست، و بر مبناى رواياتى چند- با استناد به اين- آيه احترام مادر سه برابر احترام پدر است. 💮🔶در بعد آغازين نخستين رَحم رَحم حضرت حوا عليها السلام است، كه تمامى صُلبها و رَحِمها در بُعد تناسلى به همان يك رَحِم بر مى گرددند، و در ميان اين دو نقطه نخستين و آخرين، كل انسانها كه در اين آيه" رجالًا كثيراً و نساءً" آمده، مشمول ارحام هستند، 👈 و روى اين اصل همه انسانها ارحام يكديگرند، گرچه رَحم اصطلاحى و شرعى در بعد ميراث و مانند آن رحم هايى نزديك اند، و در بُعد محرميت ارحامى پس از اينان، مانند خواهرزادگان، دائى ها و عموها و ... مى باشند.. 🌸👌در اين آيه «واتقوااللَّه» كه پرهيز و مسئوليت ياد شده، در بعد اول پرهيز از خدا است، كه «تساءلون به» سئوال نخستين درباره همين تقوى اللَّه است، و سپس «الارحام» كه كل انسانها- به ويژه ارحام نزديك- را شامل مى باشد. 👈👈روى اصل اين عموميت ارحام نسبت به كل انسانهاست، و هر مسلمانى بايد نسبت به تمامى مسلمين- و بلكه كل انسانها- كه رحم يكديگرند- تقوا و پرهيز و پاس داشته باشد،البته هر چند ارحام نزديكتر باشند، تقواى درباره آنان نزديكتر است، كه" وانذر عشيرتك الاقربين". 📚تفسیر فرقان (سوره نسا آیه 1) https://goo.gl/GAmsYE کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊💫🕊💫🕊💫🕊💫🕊💫🕊 ✨میلاد حضرت علی ابن موسی الرضا علیه السلام بر همگان مبارک باد✨ 🕊💫🕊💫🕊💫🕊💫🕊💫🕊 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
6.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
صلوات خاصه امام رضا (علیه‌السلام) کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و تفسير قرآن @quranpuyan
💠 چرا امام رضا مسئولیت را پذیرفت؟ زیرا جامعه اسلامی به علت وجود سیاستمداران و سوءاستفاده‌کنندگان نمی‌تواند حکومت اسلامی حقیقی و جدی آن را در اقامه حق تحمل کند. امام حسین (ع) می‌فرماید: «الناس عبید الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرت معایشهم فاذا محصوا بالبلاء قل الدیانون.» (مردم بندگان دنیا هستند و دین لقلقهٔ زبان آنان است، تا زمانی که معیشت آنان را تأمین کند، گرد آن جمع‌اند اما زمانی که آزمایش شوند، دینداران حقیقی ‌اندکند. ) مردم درباره دین سخن زیاد می‌گویند، اما زمانی که مصالح و منافعشان با دین در تعارض باشد، دینداران اندکند. اینجا دین از غیر دین تشخیص داده می‌شود. امام می‌دانست این مردمی که از او تعریف و تمجید می‌کنند توان تحمل حکومت حق را ندارند، حتی مأمون نیز چنین تحملی ندارد. کتاب «مسیره الامام السید موسی الصدر» جلد اول ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛