eitaa logo
قران پویان
457 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
692 ویدیو
615 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
. مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏لِلرِّجالِ نَصِيبٌ مِمَّا تَرَكَ الْوالِدانِ وَ الْأَقْرَبُونَ وَ لِلنِّساءِ نَصِيبٌ مِمَّا تَرَكَ الْوالِدانِ وَ الْأَقْرَبُونَ مِمَّا قَلَّ مِنْهُ أَوْ كَثُرَ نَصِيباً مَفْرُوضاً 🌱‏برای مردان، از آنچه پدر و مادر ونزديكان، (پس از مرگ) بر جای گذاشته‌اند سهمی است و برای زنان (نيز) از آنچه پدر ومادر و خويشاوندان بر جای گذاشته‌اند، سهمی است، خواه (مقدار مال) كم باشد يا زياد، سهمی معيّن و مقرّر. نساء - ۷ 💬‏پيام‌ها🔻 ‏🔹 زنان همانند مردان حقّ ارث دارند و دين، حافظ حقوق آنان است. لِلرِّجالِ نَصِيبٌ‌ ... لِلنِّساءِ نَصِيبٌ‌ ‏🔹 ارث، از اسباب مالكيّت است. «لِلرِّجالِ نَصِيبٌ» ‏🔹 خويشاوندی كه نزديك‌تر است، در ارث مقدّم‌تر است. «الْأَقْرَبُونَ» ‏🔹 تقسيم عادلانه‌ی ميراث، مهمّ است، نه مقدار آن. «قَلَّ مِنْهُ أَوْ كَثُرَ» ‏🔹 سهم ارث، تغيير ناپذير است. «نَصِيباً مَفْرُوضاً» 📚تفسیر نور     ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ ما 💠إِنَّ الَّذِينَ يَأْكُلُونَ أَمْوالَ الْيَتامى‏ ظُلْماً إِنَّما يَأْكُلُونَ فِي بُطُونِهِمْ ناراً وَ سَيَصْلَوْنَ سَعِيراً 🌱کسانی که اموال یتیمان را ستمگرانه می‌خورند، (در واقع) فقط آتش در شکم‌های خود فرو می‌برند و در آتش شعله‌ور وارد می‌شوند و خواهند ‌سوخت. نساء - ۱۰ 🔷✨‏از اين آيه استفاده ميشود كه اعمال ما علاوه بر چهره ظاهری خود، يك چهره واقعی نيز دارد كه در اين جهان از نظر ما پنهان است، اما اين چهره‌های درونی، در جهان ديگر ظاهر ميشوند و مسئله تجسم اعمال را تشكيل ميدهند. 👈 ‏قرآن در اين آيه می‌گويد:" آنها كه مال يتيم می‌خورند گرچه چهره ظاهری عملشان بهره‌گيری از غذاهای لذيذ و رنگين است، اما چهره واقعی اين غذاها آتش سوزان است، و همين چهره است كه در قيامت آشكار ميشود. 🔷✨‏چهره واقعی عمل هميشه تناسب خاصی با كيفيت ظاهری اين عمل دارد، همان گونه كه خوردن مال يتيم و غصب حقوق او، قلب او را می‌سوزاند و روح او را آزار می‌دهد چهره واقعی اين عمل آتش سوزان است. ‏توجه به اين موضوع (چهره‌های واقعی اعمال) برای كسانی كه ايمان به- اين حقايق دارند بهترين مانع از انجام كارهای خلاف است، آيا كسی پيدا ميشود كه با دست خود پاره‌های آتش را برداشته و در ميان دهان بگذارد و ببلعد؟ همچنين افراد با ايمان ممكن نيست مال يتيم را به ناحق بخورند و اگر می‌بينيم مردان‌ خدا حتی فكر معصيت به خود راه نميداند يك دليل آن، همين بوده كه آنها بر اثر قدرت علم و ايمان و پرورشهای اخلاقی چهره‌های واقعی اعمال را می‌ديدند و هرگز فكر انجام كار بد را نمی‌كردند 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 4⃣5⃣ تدبر در سوره 🔹 نکات سوره شعرا از تفسیر عبدالعلی بازرگان شعراء : ۱۹۴ عَلَى قَلْبِكَ لِتَكُونَ مِنَ الْمُنذِرِينَ بر قلب تو، تا از هشدار دهندگان [به منکران / به آثار و عواقب اعمال‌شان] باشي. 90 90- پرتو اين پديدة درخشان در چارچوب نظامات الهی [اذن الله]، نه بر ذهنيات مجرد، بلکه بر قلب پاک پيامبر اسلام تابيده است: بقره 97 (2:97) - ...فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلَى قَلْبِكَ بِإِذْنِ اللهِ... نزول قرآن بر قلب پيامبر [نَزَّلَهُ عَلَى قَلْبِكَ]، بر مرکز عواطف و احساسات او بوده و تمام وجودش را تسخير و از خود بی خود کرده است. به تعبير سوره نجم، فؤاد [قلب و نيروهای دروني- مغز] او آن را به جای فهميدن، ديده است! بصيرت و ديدنی با تمام دل. در اين آيات 4 بار بر ديدن حقايق اشاره مي‌کند: فَأَوْحَى إِلَى عَبْدِهِ مَا أَوْحَى مَا كَذَبَ الْفُؤَادُ مَا رَأَى أَفَتُمَارُونَهُ عَلَى مَا یَرَى وَلَقَدْ رَآهُ نَزْلَةً أُخْرَى عِنْدَ سِدْرَهِ الْمُنْتَهَى عِنْدَهَا جَنَّةُ الْمَأْوَى إِذْ یَغْشَى السِّدْرَهَ مَا یَغْشَى مَا زَاغَ الْبَصَرُ وَمَا طَغَى لَقَدْ رَأَى مِنْ آیَاتِ رَبِّهِ الْكُبْرَى [نجم 10 (53:10) تا 18] شعراء : ۱۹۵ بِلِسَانٍ عَرَبِيٍّ مُّبِينٍ به زبان عربی آشکار، 91 ____ 91- در مورد آنچه به پيامبر اسلام(ص) نازل شده، جمعاً ده بار صفت «عربی» در قرآن به کار برده شده است: مثل: قرآنا عربياً و حکما عربياً، درست است که معنای کلمة عربی [مخالف عجمی]، آشکار و بی ابهام و روان بودن يک متن است، اما علاوه بر اين سوره، در دو سوره ديگر نيز بر «لسان عربی مبين» [زبان عربی آشکار] بودن آن نيز تأکيد کرده است [نحل 103 (16:103) و احقاف 12 (46:12) ]. آيا اين تأکيدات نمي‌تواند اثبات کننده اين امر باشد که هم زبان [لسان] قرآن و هم متن [خواندنی آن- قرآن]، يعنی الفاظش از جانب خدا نازل شده و پيامبر اسلام، نه روايت کننده آنچه بر او وحی شد [بر حسب حافظه و برداشت بشری خود]، بلکه منقل کننده امين اين امانت، با تمام الفاظش، به بندگان بوده است؟ برای عظمت مقام او همين بس که توانست گيرنده و رؤيت کننده امين آن پيام باشد و پيامبری را با امانت به اتمام برساند. شعراء : ۱۹۷ أَوَلَمْ يَكُن لَّهُمْ آيَةً أَن يَعْلَمَهُ عُلَمَاءُ بَنِي إِسْرَائِيلَ آيا برای آنها نشانه‌ای [از آمدن پيامبر اسلام در تورات] نيست که علمای بني‌اسرائيل آن را به خوبی مي‌شناسند؟ 93 __ 93- برحسب آنچه در آيات 146 سوره بقره (2:146) و 20 سوره انعام (6:20) آمده است، يهوديان به همان وضوحی که فرزندان خود را مي‌شناختند، از نشانه‌هائی که در کتابشان آمده بود، پيامبر اسلام را نيز مي‌شناختند، اما به خاطر تصورات و تعصبات قومی و نژادي، که گويا اين پيامبر از نسل اسحاق، و نه اسمعيل، بايد باشد، آگاهانه او را انکار مي‌کردند. در ترجمه فعلی تورات نيز اين شفافيت را با تغيير و تحريفاتی پوشانده‌اند. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
، نمونه‌ها، ریشه ها و واکنشها. 🛑قسمت سی ونهم: 💢⭕️پديده : نمونه‌هایی از ارجاع به کتاب‌های ناموجود 5⃣ ، محمد بن عبدالجبار 👈علامه امینی روایتی را از این کتاب نقل می‌کند که وقتی امام رضا ع شعر دعبل را درباره حضرت مهدی ع شنید دست بر سر گذاشت و برخاست. 🔸مرحوم مامقانی در کتاب مراة الکمال نیز به اجمال و با واسطه کتاب الدمعة الساکبة این مطلب را آورده است. 🔸شیخ آغابزرگ طهرانی در الذریعه نیز این ذیل را از به نقل از الدمعة الساکبة نقل کرده است: در جمع بندی و ارزیابی مطالب مربوط به این کتاب باید گفت: ↩️1. روایتی را از امام رضا نویسنده کتاب الدمعة الساکبة، محمد باقر بهبهانی (م 1285 ق) از کتابی به نام مشکاة الانوار نقل کرده است. ↩️2. این مطلب را از کتاب مشکاة الانوار به نقل کتاب الدمعة الساکبة، مرحوم مامقانی، علامه امینی، شیخ آغا بزرگ، آیة الله خویی و آیة الله صافی گلپایگانی نقل کرده‌اند. ↩️3. اصل قضیه‏ی شعر خواندنِ دعبل و فرمایشات امام رضا ع را صدوق در کمال الدین /و عیون الاخبار/ با اسناد متعدد آورده است. 🔸پس از صدوق نیز در دیگر کتاب‌های حدیث و شرح حال ائمه که عالمان شیعی نوشته‌اند این روایت به اختصار آمده است. لکن این قسمتی که را علامه امینی از مشکاة الانوار و موجج الاحزان آورده یعنی جمله «وضع الرضا یده علی رأسه ...» در کتاب‌های یاد شده نیست. ↩️4. در چاپ مصحح کتاب الغدیر که توسط مرکز الغدیر للدراسات تحقیق و چاپ شده در چاپ نوبت اول (1416 ق / 1995 م) در پاورقی به کتاب الدمعة الساکبة، ج 7، ص 365 آدرس داده شده است. 👈و در چاپ سوم (1425 ق / 2005 م) همین مرکز، جلوی این آدرس این عبارت اضافه می‌شود: و قد حکی ما تقدم عن عیون اخبار الرضا و اکمال الدین. 🔸در کتاب الدمعة الساکبه جلد هفتم همان صفحه و صفحات قبل و بعد چنین مطلبی از مشکاة الانوار نقل نشده است. بلکه جریان شعر دعبل را به گونه‌ای که در عیون اخبار الرضا و اکمال الدین منقول است، آورده است و این ذیل در آن نیست و نامی هم از کتاب مشکاة الانوار برده شده است. به نظر می‌رسد اضافه کردن این عبارت توسط مصححان کتاب الغدیر در چاپ سوم با توجه به تفطن و پی بردن به این مطلب بوده است. ↩️5. آقای خدا مراد سلیمان در مقاله «تحلیل روایی ایستادن هنگام شنیدن لقب قائم» ذیل نقل علامه امینی از کتاب مشکاة الانوار نوشته است: با استفاده از ابزارهای پیشرفته جست و جو در منابع مکتوب، روشن شد اکنون 💢سه کتاب با این نام در دست است: ↩️1. ، اثر ابو حامد غزالی از علمای قرن پنجم 2. مشکاة الانوار فی غرر الاخبار، اثر علی طبرسی از علمای قرن هفتم 3. مشکاة الانوار اثر علامه مجلسی در فضیلت قرائت قرآن. 💢گفتنی است شیخ آغا بزرگ نیز که از این کتاب نام برده اشاره‌ نکرده که نسخه‌ای از آن را دیده یا جایی چاپ شده است، با اینکه روش وی بر آن است که این مطلب را بازگو کند. 💫📚نقل از كتاب احاديث ساختگي ، تاليف حجت الاسلام مهدی مهریزی. https://b2n.ir/p52692 💫ادامه دارد کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💫اللَّهُمَّ اجْعَلْ لَهُ مِنْ لَدُنْكَ سُلْطَانا نَصِيرا ✨پروردگارا از پيش خود براى او سلطنتى پيروزى آفرين قرار ده. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍁یکسال از فراق سنگین استاد فرزانه، دکتر گذشت دقایقی از سخنرانی ایشان در خصوص نقش حضرت س هنر تولید "یک زن مسلمان چگونه می تواند در مقابل ، بر روی حق خود ایستادگی و استدلال کند؟ حضور حاکمان در نماز ميت و تشییع و ایجاد چالش مشروعیت توسط حضرت زهرا (س) در حکومت وقت... @quranpuyan فاتحه ای را نثار روحش نماییم💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قران پویان
🟢 کفایه را خوب بلدند ولی برای پاسخ به یک پرسش از قرآن باید مراجعه کنند! 🔸 یا رَبِّ انَّ قَوْمِی اتَّخَذوا هذَا الْقُرْ انَ مَهْجوراً (فرقان/۳۰) پروردگارا، قوم من این قرآن را مهجور ساختند 🔹 یکی از فضلای خودمان در حدود یک ماه پیش مشرّف شده بود به عتبات. می‌گفت خدمت آیت‌الله خویی (سلّمه الله تعالی) رسیدم، به ایشان گفتم: چرا شما درس تفسیری که سابقاً داشتید ترک کردید؟ (ایشان در هفت هشت سال پیش درس تفسیری در نجف داشتند و قسمتی از آن چاپ شده). 🔸 ایشان گفتند: موانع و مشکلاتی هست در درس تفسیر. گفت من به ایشان گفتم: علامه طباطبایی در قم که به این کار ادامه دادند و بیشتر وقت خودشان را صرف این کار کردند چطور شد؟ 🔹 ایشان گفتند: آقای طباطبایی «تضحیه» کرده‌اند؛ یعنی آقای طباطبایی خودشان را قربانی کردند، از نظر شخصیت اجتماعی ساقط شدند، و راست گفتند. 🔸 عجیب است که در حساس‌‏ترین نقاط دینی ما اگر کسی عمر خود را صرف قرآن بکند، به هزار سختی و مشکل دچار می‌شود؛ از نان، از زندگی، از شخصیت، از احترام، از همه چیز می‏‌افتد و اما اگر عمر خود را صرف کتاب‌هایی از قبیل‏ کفایه‏ بکند صاحب همه چیز می‌شود. 🔹 در نتیجه هزارها نفر پیدا می‌شوند که‏ کفایه‏ را چهارلا بلدند؛ یعنی خودش را بلدند، ردّ کفایه‏ را هم بلدند، ردّ ردّ او را هم بلدند، ردّ ردّ ردّ او را هم بلدند، اما دو نفر پیدا نمی‌شود که قرآن را به درستی بداند!!! از هرکسی درباره یک آیه قرآن سؤال شود می‌گوید باید به تفاسیر مراجعه شود. 🔸 عجب‏تر این که این نسل که با قرآن این طور عمل کرده از نسل جدید توقع دارد که قرآن را بخواند و قرآن را بفهمد و به آن عمل کند! 📗 استاد مطهری، ده گفتار، ص۲۲۶ 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در تلگرام، ایتا و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir @quranpuyan
🔴فهرست عناوين پستهاي موضوع ، نمونه ها،ریشه ها و واکنشها در كانال 1⃣تاريخ از نگاه الميزان 2⃣ بعد از رحلت پيامبر (المیزان) 3⃣ در پذیرش بی قید هر چه نام حدیث دارد(المیزان) 4⃣ نمونه‌هاي جعل حديث و برخورد (شهيد مطهري) 5⃣ نمونه‌هاي جعل حديث و برخورد 6⃣خرافه ای در مسئله ی 7⃣سرایت این 8⃣ در نقل و ارجاع به روايات جعلي 9⃣ روایت . 0⃣1⃣ . 1⃣1⃣ . 2⃣1⃣ ريشه ورود به كتب مسلمانان، يهود است 3⃣1⃣مثالهايي از كه ازيهود به كتب اسلامي سرايت كرده است 4⃣1⃣ 5⃣1⃣ عبارت ان الحیاه عقیده و جهاد به . 6⃣1⃣ روایت است!(آيت الله يوسفي غروي) 7⃣1⃣ در روايات تفسيري : داستان حضرت (المیزان) 8⃣1⃣ روايات شان نزول (المیزان) 9⃣1⃣روايات .(المیزان) 0⃣2⃣ و در اخبار (المیزان) 1⃣2⃣ : وسيله باطل براي هدفي مقدس، نمونه موردی :احادیث (شهید مطهری) 2⃣2⃣ در برابر نقل ، (شهید مطهری) 3⃣2⃣تولید هنوز هم ادامه دارد/ 4 مرحله تاریخی (حجت الاسلام مهریزی) 4⃣2⃣ اقوال مختلف در زمان کی شروع شد؟ (حجت الاسلام ناصررفیعی) 5⃣2⃣ چیست؟ 6⃣2⃣ در قسمت در شیعه از طریق وارد شدند. 7⃣2⃣ در نهج البلاغه (آیت الله صادقی تهرانی ره) 8⃣2⃣ را اگر بخواهید با مداقه در سند وارد شوید چیزی ته روایات نمی‏ ماند 9⃣2⃣ 0⃣3⃣ (حجة الاسلام دکترسیدعلی دلبری) 1⃣3⃣ بخش 2 2⃣3⃣ . 3⃣3⃣ 4⃣3⃣ پديده . 5⃣3⃣نمونه‌هایی از ارجاع به کتاب‌های ناموجود . ، اثر شیخ عبدالله (بخش یک)شهادت 6⃣3⃣. نمونه‌هایی از ارجاع به کتاب‌های ناموجود: (بخش دوم )شهادت 7⃣3⃣. نمونه‌هایی از ارجاع به کتاب‌های ناموجود: فی معرفة الحقّ و الیقین، اثر شیخ 8⃣3⃣ نمونه‌هایی از ارجاع به کتاب‌های ناموجود: منابع کتاب تالیف جواد و 9⃣3⃣. نمونه‌هایی از ارجاع به کتاب‌های ناموجود: ، محمد بن عبدالجبار ♻ جهت مطالعه هریک از این پستها در کانال (در تلگرام، ایتا، بله و گپ)، کافیست روی هشتگهای مربوطه کلیک کنید: شناسه کانال @quranpuyan 🔶 قسمتهای بعدی نیز هر روز ساعت 18 ارسال میشود 🔶 همچنین میتوانید کل مطالب را در تالار گفتگوهای قرآن پویان در لینکهای زیر مطالعه نمایید: https://b2n.ir/k99264 https://b2n.ir/e09729 https://b2n.ir/g00634 https://b2n.ir/y52246 https://b2n.ir/p52692
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤ وَاللهُ يَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَمَا تَكْتُمُونَ خداوند آنچه را آشكار می کنید و آنچه را پنهان مى داريد، مى‏ داند. 🌸 سوره نور ، آیه ۲۹ کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا