eitaa logo
قران پویان
455 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
692 ویدیو
615 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
2_5357522946397047280.mp3
23.03M
❖ شش ماه سرنوشت‌ساز_١٢ - آیا دستگاه خلافت نقشه قتل امیرالمومنین(علیه‌ السلام) را طرح‌ریزی کرد و خالد بن وليد مامور اجرای آن شد؟ - دوران بستری حضرت فاطمه(عليها السلام) چند روز طول کشید؟ - عیادت زنان انصار از ایشان - آیا ابوبکر و عمر توانستند به عیادت ایشان بروند؟ - جزییات روز شهادت حضرت فاطمه(عليها السلام) - علت تدفین شبانه حضرت فاطمه(عليها السلام) - چه کسانی در تدفین حضور داشتند؟ - مکان دفن حضرت فاطمه(عليها السلام) (١۹ ربيع‌ الآخِر ١٤٤٢، ١٥ آذر ۱۳۹۹) ١٢ @quranpuyan
🌸🔸 همزیستی و در یک 👈 عَنِ اِ بْنِ مَسْعُودٍ، قَالَ: جَاءَ رَجُلٌ إِلَى فَاطِمَهَ(ع) فَقَالَ: یَا اِبْنَةَ رَسُولِ اَللَّهِ، هَلْ تَرَکَ رَسُولُ اَللَّهِ(ص) عِنْدَکَ شَیْئاً: تُطْرِفِینِیهِ . فَقَالَتْ: یَا جَارِیَه، هَاتِ تِلْکَ اَلْحَرِیرَةَ. فَطَلَبَتْهَا فَلَمْ تَجِدْهَا، فَقَالَتْ: وَیْحَکِ اُطْلُبِیهَا، فَإِنَّهَا تَعْدِلُ عِنْدِی حَسَناً وَ حُسَیْناً. فَطَلَبَتْهَا فَإِذَا هِیَ قَدْ قَمَمَتْهَا فِی قُمَامَتِهَا، فَإِذَا فِیهَا: قَالَ مُحَمَّدٌ اَ لنَّبِیُّ (ص)لَیْسَ مِنَ اَلْمُؤْمِنِینَ مَنْ لَمْ یَأْمَنْ جَارُهُ بَوَائِقَهُ ، وَ مَنْ کَانَ یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ اَلْیَوْمِ اَلْآخِرِ فَلاَ یُؤْذِی جَارَهُ، وَ مَنْ کَانَ یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ اَلْیَوْمِ اَلْآخِرِ فَلْیَقُلْ خَیْراً أَوْ یَسْکُتْ. إِنَّ اَللَّهَ یُحِبُّ اَلْخَیِّرَ اَلْحَلِیمَ اَلْمُتَعَفِّفَ، وَ یُبْغِضُ اَلْفَاحِشَ اَلضَّنِینَ اَلسَّئَّالَ اَلْمُلْحِفَ. إِنَّ اَلْحَیَاءَ مِنَ اَلْإِیمَانِ وَ اَلْإِیمَانُ فِی اَلْجَنَّةِ، وَ إِنَّ اَلْفُحْشَ مِنَ اَلْبَذَاءِ، وَ اَلْبَذَاءُ فِی اَلنَّارِ ( طبرى آملى(صغير)، محمد بن جرير، دلائل الإمامة - قم، چاپ: اول.ص1) 🔶ابن مسعود می گوید: پس از رحلت رسول الله(ص) شخصی نزد حضرت فاطمه (ع) آمد و گفت: ای دختر رسول خدا، آیا چیزی از پیامبر نزد شماست که به من تحفه دهید؟ زهرای مرضیه(ع) با نگاه بر طومار حریری که احادیث نبوی را در آن نگاشته بود این چنین روایت کرد: پیامبر اکرم (ص) فرمود: 🔻1- کسی که همسایه اش از شر او در امان نیست از مؤمنین نخواهد بود. 🔺2- و هر کس به خدا و روز قیامت ایمان دارد همسایه خویش را آزار نمی دهد. 🔻۳- هر کس به خدا و روز قیامت ایمان دارد باید که یا سخن خوب بگوید وگرنه ساکت باشد. 🔺4- خداوند انسان خیرمندِ نیکوکار و بردبار عفیف را دوست دارد و بدگوی بخیل بسیار درخواست کننده مصرّ را دشمن می دارد. 🔻5- حیاء از ایمان و ایمان جایش در بهشت است و فحش از زشتگویی است و زشتگویی جایش در آتش است. درس‌های اخلاقی اجتماعی رواداری وحدت‌بخش که از این روایت فاطمی می‌آموزیم: 🔸یک: رعایت حقوق همسایگان: رسول خدا اولین شرط را برای عضویت در جامعه ایمانی تقید به آداب معاشرت و همزیستی دانسته و نخستین ادب را رعایت حقوق همسایه و آرامش همجواران معرفی فرموده است. البته درقرآن مجید نیز رعایت حقوق همسایه در کنار پرستش خدا شمرده شده: «وَ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ لا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئاً وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً وَ بِذِي الْقُرْبى‏ وَ الْيَتامى‏ وَ الْمَساكِينِ وَ الْجارِ ذِي الْقُرْبى‏ وَ الْجارِ الْجُنُبِ ... (نساء: 3۶) خداو ند را بپرستيد، و چيزى را شريك و همتای او قرار ندهيد و به پدر و مادر و خويشاوندان و يتيمان و مستمندان و همسايه خویشاوند و همسايه دور نيكى كنيد ...». 💫دو : پرهیز از پرگوئی و بیجاگوئی و بسنده کردن به گفتار نیک 🔸سه: کردارنیکو داشتن 💫چهار: بردبار بودن 🔸پنج : پرهیز از بدگوئی ، تلخ گوئی و نسبت‌های بد به دیگران دادن 💫شش: پرهیز از بخل ورزیدن 🔸هفت: پرهیز از اصرار کردن درخواست از دیگران 💫هشت: شرم و آزرم امیدوارم با درسی که از تعالیم اخلاقی و اجتماعی فاطمی می آموزیم هرچه بیشتر به وحدت امت اسلامی بیاندیشیم و از عوامل برانگیزنده تفرقه و نفرت‌پراکنی میان مسلمانان دوری کنیم. 🖊محمدجعفر سعیدیان فر @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 💞يَا مَوْلاىَ يَا صاحِبَ الزَّمانِ، يَا ابْنَ رَسُولِ اللّٰهِ، حاجَتِى(ظهورک). فَاشْفَعْ لِى فِى نَجاحِها، فَقَدْ تَوَجَّهْتُ إِلَيْكَ بِحاجَتِى لِعِلْمِى أَنَّ لَكَ عِنْدَ اللّٰهِ شَفاعَةً مَقْبُولَةً وَمَقاماً مَحْمُوداً، فَبِحَقِّ مَنِ اخْتَصَّكُمْ بِأَمْرِهِ، وَارْتَضاكُمْ لِسِرِّهِ، وَبِالشَّأْنِ الَّذِى لَكُمْ عِنْدَ اللّٰهِ بَيْنَكُمْ وَبَيْنَهُ، سَلِ اللّٰهَ تَعالىٰ فِى نُجْحِ طَلِبَتِى وَ إِجابَةِ دَعْوَتِى وَكَشْفِ كُرْبَتِى 🌸❣ای سرورم ای صاحب الزامان، ای فرزند رسول خدا، در برآورده شدن حاجاتم نزد خدا واسطه شو، من با حاجاتم به‌سوی تو رو اوردم، چون می‌دانم شفاعت تو نزد خدا پذیرفته می‌شود و مقام تو در بارگاهش بس ستوده است، پس به حق آن‌که شما را به امر خویش اختصاص و برای بیان اسرارش برگزید و به حق جایگاهی که شما در پیشگاه خدا دارید که تنها بین شما و اوست، برآوردن خواهشم و اجابت دعایم و برطرف شدن اندوهم را از خدا بخواه 💫فرازی از دعای «الکامل التام»، استغاثه به امام زمان (ع) @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
2_5298803222972991764.mp3
23.79M
❖ «شش ماه سرنوشت‌ساز»_۹ - آیا فدک هدیه پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) به حضرت فاطمه(علیهاالسلام) بود یا ارث ایشان؟ - چگونگی غصب فدک - محتوای خطبه فدکیه حضرت فاطمه(علیهالسلام) در مسجدالنبی(صلی الله علیه وآله) - واکنش ابوبکر به احتجاج حضرت فاطمه(علیهاالسلام) - شاهدان حضرت فاطمه(علیهاالسلام) - غیر از فدک آیا منابع مالی دیگری نیز از اهل بیت(علیهم السلام) مورد غصب دستگاه خلافت قرار گرفته است؟ (۲۷ ربيع‌ الأول ١٤٤٢، ٢٤ آبان ۱۳۹۹) ۹ @quranpuyan
. 🌸🌐 . 👈گفتگو با درباره‌ی‌ در قرآن 🛑قسمت بیست ویکم : 💠پرسش 24: ❓چه زمانی ؟ 🌐👈پاسخ: زمانی وجود ندارد که زن در آن از باشد، مگر این که در حال حجاب، خطری او را تهدید کند، یا با از سوی همسر خود روبه‌رو شود و طلاق برای او ایجاد دشواری کند، در این صورت می‌تواند مقداری از حجاب خود کم کند... . 💠پرسش 25: ❓در حالی که زن از خارج شود (به سبب زشتی چهره یا پیری و مانند آن) آیا باز هم مأمور به و پوشاندن جلوه‌های بدن و پنهان کردن خویش است؟ 🌐👈پاسخ: بلی، در این صورت باز هم حجاب لازم است، زیرا تشریع عام و قانون فراگیر است. علاوه بر این، تحریک آمیز نبودن در نظر برخی، به معنای تحریک کننده نبودن برای همه نیست که به کلی از این باشد. 💫ادامه دارد. 💻برگرفته از سایت راسخون. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. ❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤ وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِی اَسْتَجِبْ لَكُمْ و پروردگارتان فرمود : مرا بخوانيد تا شما را اجابت كنم. 🌿 سوره غافر ، آیه ۶۰ کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 114 تا 120 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏قالَ عِيسَی ابْنُ مَرْيَمَ اللَّهُمَّ رَبَّنا أَنْزِلْ عَلَيْنا مائِدَةً مِنَ السَّماءِ تَكُونُ لَنا عِيداً لِأَوَّلِنا وَ آخِرِنا وَ آيَةً مِنْكَ وَ ارْزُقْنا وَ أَنْتَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ (۱۱۴/مائده) 🌱‏عيسی‌بن مريم گفت: خداوندا، پروردگارا! مائده‌ای از آسمان بر ما فرو فرست كه برای نسل كنونی و آيندگان ما عيد و نشانه‌ای از تو باشد و ما را روزی ده كه تو بهترين روزی دهندگانی. 🔷✨‏معمولًا دعاهای قرآن با اسم «رب» آغاز می‌شود؛ ولی در اين آيه با دو كلمه‌ی‌ «اللَّهُمَّ رَبَّنا» آمده است. شايد به خاطر اهميّت اين حادثه و پيامدهای آن باشد. 💬‏پيام‌ها🔻 ‏🔹توسّل به اوليای خداوند برای قضای حوائج، جايز است. قالَ الْحَوارِيُّونَ يا عِيسَی‌ ... قالَ عِيسَی ابْنُ مَرْيَمَ اللَّهُمَ‌ ... ‏🔹برای پيامبران، مردم تاريخ و نسل‌ها مطرح‌اند. «لِأَوَّلِنا وَ آخِرِنا» ‏🔹از نشانه‌های الهی، بايد برای هميشه درس گرفت. «وَ آيَةً مِنْكَ» ‏🔹عيد وجشن مذهبی از نظر قرآن كار صحيحی است. «تَكُونُ لَنا عِيداً لِأَوَّلِنا وَ آخِرِنا» (ميلاد اوليای خدا وبعثت پيامبر، كمتر از نزول مائده آسمانی نيست) ‏🔹حضرت عيسی، در دعا به جای مسأله‌ی خوردن، به الهی بودن مائده توجّه‌ می‌كند. «آيَةً مِنْكَ» ‏🔹در دعا، خدا را با ادب كامل و با صفت مناسب با خواسته، صدا بزنيم. ابتدای آيه‌ «اللَّهُمَّ رَبَّنا» آمده و آخر آيه‌ «خَيْرُ الرَّازِقِينَ» ‏🔹به درخواست‌های مادی جهت معنوی دهيم. (حواريّون اوّلين هدف خود را خوردن و سپس اطمينان داشتن‌ «نَأْكُلَ مِنْها وَ تَطْمَئِنَّ» بيان كردند، ولی حضرت عيسی ابتدا برجا گذاشتن نشانه‌ی سرور برای تاريخ‌ «عِيداً لِأَوَّلِنا وَ آخِرِنا» سپس نشانه قدرت خداوند «وَ آيَةً مِنْكَ» و در مرحله سوم مسئله رزق را مطرح فرمود «وَ ارْزُقْنا وَ أَنْتَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ» و بدين گونه به همه فهماند كه مسائل معنوی و اجتماعی بر مسائل گروهی و اقتصادی مقدّم است). ‏🔹به خدا توجّه كنيم و به سراغ ديگران نرويم. «وَ أَنْتَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ بزرگ برای . 💠قالَ اللَّهُ هذا يَوْمُ يَنْفَعُ الصَّادِقِينَ صِدْقُهُمْ لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدِينَ فِيها أَبَداً رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ ذلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ «119/مائده» 🌱خداوند فرمود: اين، روزى است كه راستگويان را صداقتشان سود دهد، برايشان باغهايى است كه زير درختانش نهرها جارى است، هميشه در آن ماندگارند، خداوند از آنان راضى است، آنان نيز از او راضى‌اند، اين رستگارى بزرگ است. 💠لِلَّهِ مُلْكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما فِيهِنَّ وَ هُوَ عَلى‌ كُلِّ شَيْ‌ءٍ قَدِيرٌ «120»مائده 🌱ملك و حكومت آسمان‌ها و زمين و آنچه در آنهاست تنها از آن خداست، و او بر هر چيزى تواناست. 🔹مؤمنان، اگر به خاطر صداقتشان، مشكلاتى را در دنيا تحمّل كنند، اين راستى و صداقت در آخرت براى آنان كارساز است. «يَنْفَعُ الصَّادِقِينَ صِدْقُهُمْ» 🔹تنها صادقان نفع مى‌برند، نه مدّعيان، شعاردهندگان ورياكاران. يَنْفَعُ الصَّادِقِينَ‌ ... 🔹بهشت در كنار رضايت خداوند، فوز بزرگ و رستگارى است. جَنَّاتٌ‌ ... رَضِيَ اللَّهُ‌ ... ذلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ‌. 📚تفسیر نور ❇️ بزرگ؟ 🔷✨در تعقیب ذکر گفتگوی خداوند با حضرت مسیح، در این آیه می خوانیم: «خداوند پس از این گفتگو، می فرماید: امروز روزی است که راستی راستگویان به آن سود می بخشد» (قالَ اللّهُ هذا یومُ ینفَعُ الصّادِقِینَ صِدقُهُم). 🔷✨سپس پاداش صادقان را چنین بیان می کند: «برای آنها باغهایی از بهشت است که از زیر درختان آن نهرها جاری است، و جاودانه و برای همیشه در آن خواهند ماند» (لَهُم جَنّاتٌ تَجرِی مِن تَحتِهَا الأَنهارُ خالِدِینَ فِیها أَبَداً). 👈و از این نعمت مادی مهمتر این است که «هم خداوند از آنها راضی است و هم آنها از خداوند راضی و خشنودند» (رَضِیَ اللّهُ عَنهُم وَ رَضُوا عَنهُ). «و شک نیست که این موهبت بزرگ که جامع میان موهبت مادی و معنوی است رستگاری بزرگ محسوب می شود» (ذلِکَ الفَوزُ العَظِیمُ) 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 4⃣2⃣ تدبر در سوره 🔹 نکات سوره اسراء از تفسیر عبدالعلی بازرگان اسراء : ۲۳ وَقَضَى رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِندَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلَاهُمَا فَلَا تَقُل لَّهُمَا أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا وَقُل لَّهُمَا قَـوْلًا كَرِيمًا پروردگارت [در به رشد و کمال رساندن شما، در مسير گرايش به خُلقيات خدائي] لازم شمرده است که جز او به معبودي دل نسپاريد 30 و به پدر و مادر خويش نيکي کنيد [تا رحمت و نيکوئي را فرا گيريد]؛ هر گاه يکي از آنها، يا هر دو، نزد تو به پيري رسيدند، پس مبادا به آنان [حتي] اُف بگوئي [که نشاني از ناپسندي است] و بر آنان بانگ مزن [=صدايت را نزد آنها بلند مکن؛ بلکه] با گفتاري کريمانه [با نهايت عزّت و احترام] با آنان سخن بگو. 31 30- ايمان و عبادت اموري قلبي‌اند و معشوق و معبود را نمي‌توان با حكم و فرمان در دل كسي وارد كرد؛ فعل «قَضَى» از ريشة قضاء، در اصل نوعي فيصله دادن زباني يا عملي به کاري است و برحسب مورد، معناي حکم کردن، استحکام بخشيدن، بيان قطعي کردن، اراده کردن و امثال آن است که در اين آيه مفهوم «ضروري و لازم شمردن» در آن غلبه دارد. بسياري از مترجمان جمله «وَقَضَى رَبُّكَ...» را خدا فرمان داد ترجمه کرده‌اند که اگر چنين بود، «اَمَر رَبّک» مي‌آمد، در حالي که در کلمة قضاء مفهوم فيصله دادن ميان حق و باطل و ملازمت با هدايت مشهود است. در مقام مثال، وقتي دكتر معالجي به مريض مستأصل و مردّد خود تأكيد مي‌كند به جاي پرسش از افراد غير مسئول و غير متخصص، فقط به نسخة او عمل كند تا درمان شود، قصد حكم و فرمان دادن ندارد، اين همان «قضا»ي تشخيص اوست كه «لازم و ضروري» مي‌داند. شروطي كه در مدرسه براي قبول شدن مي‌گذارند نيز مفهوم «قضا» دارد. 31- دومين اصل، «احسان به والدين» است که قرآن همواره آن را پس از توحيد مهمترين وظيفه انسان شمرده است [از جمله در: بقره 83 (2:83) ، نساء 36 (4:36) ، انعام 151 (6:151) ، احقاف 15 (46:15) ، عنکبوت 8 (29:8) ]. اين توصيه مطلق است و به هيچ شرطي مشروط نشده است که فرضاً برآورده نکردن برخي انتظارات فرزندان، يا احياناً کوتاهي در انجام وظايف پدر و مادري، آن را خدشه‌دار سازد. همين که وجود فرزندان از آنهاست و حداقل تا سالياني بي‌دريغ از وجود خود براي آنها مايه گذاشته‌اند، کافي است. و اصلا مهر و محبت و دلسوزي و احسان، اموري يکطرفه است که از رحمت خدا ناشي مي‌شود و نمي‌تواند پاياپاي و معامله‌گرانه باشد. اسراء : ۲۲ لَّا تَجْعَلْ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آخَرَ فَتَقْعُدَ مَذْمُومًا مَّخْذُولًا با خداي يکتا معبود ديگري قرار مده که [همچون] وامانده‌اي نکوهيده و بي‌ياور [در گرداب بلاها] رها خواهي گشت. 29 29- آيات 23 (17:23) تا 39 اين سوره، 10 اصل اخلاقي و آرماني را مطرح مي‌کند که عمل به آنها کليد سعادت محسوب مي‌گردد؛ نخستين آن توحيد يعني يکتاپرستي و اخلاص در بندگي است که آيه 22 و نيمه آيه 23 بيانگر آن است. اين 10 اصل کلي شامل زير مجموعه‌اي با 14 حکم سلبي است که با حرف «لا» آغاز مي‌شود [مثل: لا تَجْعَلْ مَعَ الله] و 9 حکم ايجابي متنوع [مثل: وَآتِ ذَا الْقُرْبَى حَقَّهُ]. «تَقْعُدَ» از قُعود [نشستن]، در برابر قيام [برپائي] و به رشد و کمال رسيدن است. در آية 9 (17:9) آمده بود كه قرآن شما را به راهي كه «اَقوَم» [برپادارنده‌تر] باشد هدايت مي‌كند در حالي كه شرك شما را به نشستن و فروماندن مي‌كشاند. «مَذْمُوم» از مذمّت [نکوهش]، در برابر مدح و ستايش است و بالاخره «مَخْذُول» از خذلان، اميدوار بودن به ياري کسي، ولي رها شده و محروم از ياري اوست. کسي که به جاي خدا، براي جلب منافع و دفع بلاها تکيه‌گاهي غير خدا برگزيند، هم فرونشسته [تقعد] از برپائي و رشد وکمال خواهد بود، هم مورد مذمّت نفس خويش و خدا و خلق او قرار خواهد گرفت و هم وامانده و بي‌نصيب از وعده‌هاي فريبنده شيطان خواهد گشت. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 🌸🌐 . 👈گفتگو با درباره‌ی‌ در قرآن 🛑قسمت بیست ودوم: 💠پرسش 26: ❓آیا ، به شکل تعیین شده است یا عرف آن را تعیین می‌کند؟ 🌐👈پاسخ: ، احکام روشنی دارد و به تشخیص عرف واگذار نشده است؛ یعنی زن باید به جز صورت و دو کف دست، خویش را بپوشاند، نباید به گونه‌ای بیرون برود که تبرج به شمار آید: تبرج جاهلیت نخستین، اما این که چگونه پوششی برای حجاب استفاده شود، این به عهده عرف است و به عهده خود زن. 👈به همین دلیل، حجاب شرعی در هر کشوری به شکل لباس متعارف همان سرزمین درآمده است، مثلاً عرب‌ها «عبا» را و فارس‌ها چادر را حجاب شرعی قرار داده‌اند، همه این مسائل به متنوع کشورها برمی‌گردد. 💠پرسش 27: ❓آیا که به طور معتدل زنانگی زن را می‌نمایاند، از نظر اسلام پذیرفتنی است؟ 🌐👈پاسخ: به این پرسش نمی‌توان پاسخ داد، زیرا این پرسش در هاله‌ای از ابهام پوشیده است. اعتدال و غیراعتدال در این مسئله چگونه مشخص می‌شود؟ 💢 اعتدال به نظر مردم نسبی است؛ چیزی در نظر بعضی اعتدال است و در نظر برخی دیگر غیرمتعادل. اگر قرآن را در این زمینه تلاوت کنیم، سه عنوان وجود دارد: 👈زینت، تبرج و طمع‌انگیزی. ♦️ (فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ)؛ (20) هرگاه لباس زن مصداق زینت و نباشد و سبب تهییج مردان نشود، 👈می‌توان گفت مصداق است. 💫ادامه دارد. 💻برگرفته از سایت راسخون. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا