💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_انعام آیه 69 تا 73
📄#صفحـہ_136
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_136
❇️#آیه69انعام
💠وَ ما عَلَی الَّذِينَ يَتَّقُونَ مِنْ حِسابِهِمْ مِنْ شَيْءٍ وَ لكِنْ ذِكْری لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ (۶۹/انعام)
🌱كسانی كه پروا پيشه كردند، به گناه ستمكاران بازخواست نخواهند شد، ولی بايد آنان را پند دهند تا شايد پرهيزكار شوند.
🔹رعايت اهمّ و مهمّ در مسائل، از اصول عقلی و اسلامی است. شنيدن موقّتی ياوهها به قصد پاسخگويی يا نجات منحرفان، جايز است. «وَ ما عَلَی الَّذِينَ يَتَّقُونَ مِنْ حِسابِهِمْ مِنْ شَيْءٍ»
🔹تقوا وسيلهی حفاظت و بيمهی انسان در مقابل گناه است. (مثل لباس ضد حريق، برای مأموران آتش نشانی) «وَ ما عَلَی الَّذِينَ يَتَّقُونَ»
🔹از همنشينی با ياوهسرايان پرهيز كنيم وسخنانشان را استماع نكنيم، ولی اگر به ناچار چيزی به گوش ما، رسيد مانعی ندارد. ما عَلَی الَّذِينَ يَتَّقُونَ ... مِنْ شَيْءٍ
🔹علاوه بر تقوای خود، بايد به فكر متّقی كردن ديگران نيز باشيم. «وَ لكِنْ ذِكْری لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ»
📚تفسير نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_136
❇️آنها كه #دين_حق را به بازی گرفتهاند
💠وَ ذَرِ الَّذِينَ اتَّخَذُوا دِينَهُمْ لَعِباً وَ لَهْواً وَ غَرَّتْهُمُ الْحَياةُ الدُّنْيا وَ ذَكِّرْ بِهِ أَنْ تُبْسَلَ نَفْسٌ بِما كَسَبَتْ لَيْسَ لَها مِنْ دُونِ اللَّـهِ وَلِيٌّ وَ لا شَفِيعٌ وَ إِنْ تَعْدِلْ كُلَّ عَدْلٍ لا يُؤْخَذْ مِنْها أُولئِكَ الَّذِينَ أُبْسِلُوا بِما كَسَبُوا لَهُمْ شَرابٌ مِنْ حَمِيمٍ وَ عَذابٌ أَلِيمٌ بِما كانُوا يَكْفُرُونَ
🌱کسانی را که دینشان را به بازی و سرگرمی گرفتهاند و زندگی دنیا آنان را فریفته است، رها کن و بهوسیلهی قرآن یادآوری کن که مبادا کسی به سزای کارهایش، (از رحمت الهی) محروم و تسلیم (عذاب) شود. (در آن زمان،) جز خدا هیچ سرپرست و شفاعتکنندهای نخواهد داشت، و اگر (برای رهایی از عذاب،) هر گونه عوضی بدهد، از او پذیرفته نخواهد شد. آنان، کسانی هستند که به سزای کارهایشان، (از رحمت الهی) محروم و تسلیم (عذاب) شدند. آنان، به سزای کفرشان، نوشیدنیای از آب جوشان و عذابی دردناک خواهند داشت.
أنعام - ۷۰
🔷✨اين آيه در حقيقت بحث آيه قبل را تكميل میكند و به پيامبر ص دستور میدهد" از كسانی كه دين و آئين خود را به شوخی گرفتهاند و يك مشت بازی و سرگرمی را به حساب دين میگذارند و زندگی دنيا و امكانات مادی آنها را مغرور ساخته، اعراض كند و آنها را به حال خود واگذارد" (وَ ذَرِ الَّذِينَ اتَّخَذُوا دِينَهُمْ لَعِباً وَ لَهْواً وَ غَرَّتْهُمُ الْحَياةُ الدُّنْيا) بديهی است دستور به ترك كردن اين گونه اشخاص هيچگونه منافاتی با مساله جهاد ندارد زيرا جهاد دارای شرائطی است، و بیاعتنايی به كفار دارای شرائط و ظروف ديگر، و هر كدام از اين دو در جای خود بايد انجام گيرد، گاهی لازم است با بیاعتنايی مخالفان را كوبيد و گاهی با مبارزه و جهاد و كشيدن اسلحه، و اينكه بعضی تصور كردهاند آيات جهاد، آيه فوق را نسخ كرده كاملا بی اساس است.
🔷✨در حقيقت آيه فوق اشاره به اين است كه آئين آنها از نظر محتوا پوچ و واهی است و نام دين را بر يك مشت اعمالی كه به كارهای كودكان و سرگرمیهای بزرگسالان شبيهتر است گذاردهاند اين چنين افراد قابل بحث و گفتگو نيستند و لذا دستور میدهد از آنها روی بگردان و به آنها و مذهب توخاليشان اعتنا مكن.
👈از آنچه گفتيم معلوم شد كه منظور از" دينهم" همان آئين شرك و بت پرستی است كه آنها داشتند و اين احتمال كه منظور از آن" دين حق" باشد، و اضافه دين به آنها به خاطر فطری بودن دين بوده باشد بسيار بعيد بنظر میرسد.
👌احتمال ديگری در تفسير آيه وجود دارد و آن اينكه قرآن اشاره به جمعی از كفار میكند كه حتی نسبت به آئين خود به عنوان يك بازی و سرگرمی مینگريستند و هرگز به عنوان يك مطلب جدی روی آن فكر نمیكردند، يعنی در بیايمانی نيز بیايمان بودند و به مبانی مذهب بی اساسشان نيز وفادار نبودند.
👈و در هر حال آيه اختصاصی به كفار ندارد و شامل حال همه كسانی میشود كه مقدسات و احكام الهی را بازيچه نيل به هدفهای مادی و شخصی قرار میدهند دين را آلت دنيا و حكم خدا را بازيچه اغراض شخصی میسازند.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
2⃣3⃣ تدبر در سوره #اسرا
اساسی ترین قوانین
در این سوره اولین «احکام» بیان شده است.
ظاهراً مجتمع مسلمین در مقطع نزول این سوره به حدی از رشد و بلوغ رسیده که دیگر شایسته «وضع مقررات» شده است.
البته قبلاً در سوره های معارج و مؤمنون نوعی «چک لیست» دیدیم، اما آنها جنبه اخلاقی و ارشادی داشتند و «برای عموم» نبودند بلکه الگوهای ارائه شده ای بودند تا کسانی که استعداد و تمایل بیشتری برای رشد دارند، خود را از روی آنها بسازند.
اما آیات این پاراگراف کاملاً فرق می کند و «برای عموم» است و چون ساده و عام است می توان آنها را «قانون اساسی مجتمع اسلامی» خواند و البته چون فقرات آن واضح و بی ابهام است شرح چندانی نمی طلبد.
فقط می توان گفت که حتی هر خوانند کم دقتی هم می فهمد که چیزهائی در آن هست که از نظر قانون گذار «مهمترین» است و چیزهائی هم هست که «بسیار مهم» است و چیزهائی هم هست که «مهم» است. مثلاً:
👈🏻مهمترین ها: 1- توحید با سه بار تأکید (در آیه های 22 و 23 و 39)، 2- رعایت والدین با دو بار تأکید (در آیه های 23 و 24)، 3- رعایت ضعفا با چند بار تأکید (در آیه های 26 و 28 و 34)
👈🏻بسیار مهم ها: 1- اعتدال و میانه¬روی (آیه های 26 و 27 و 29)، 2- اخلاص (آیه 25)، 3- توکل (آیه 31)، 4- رعایت حقوق دیگران (آیه 35)
👈🏻مهم ها: 1- دوری از زنا (آیه 32)، 2- دوری از قتل (آیه 33)، 3- دوری از پیگیری چیزی که علمش را نداری (آیه 36)، 4- دوری از خودپسندی (آیه 37) ضمناً باید راجع به آن جاهائی که پیامبر(ص) مورد عتاب ( یا هشدار خیلی شدید) قرار گرفته ، (آیه 22 و 39) به توضیحی که درسوره عبس عرض کرده ایم توجه کنید .
❓چرا برخی آیات خطاب به جمع و برخی خطاب به شخص مفرد است؟
از آیات همین پاراگراف معلوم میشود برخی از اموری که بعدا صراحتا گناه قلمداد شد و ممنوع گردید ، در هنگام نزول این آیات شایع بوده و هنوز زود بود که شارع مقدس به آنها بطور سفت و سخت بپردازد.
اینها مواردی است که به صیغه جمع ذکر شده،
اما ، در همین زمان مواردی هم وجود داشته که فقط در سطح نخبگان و سردمداران مورد ابتلاء بوده ، و گرچه اهمیت آنها چه بسا از اهمیت موارد نوع اول (از لحاظ تاثیرگذاری روی زندگی و جریان امور) بیشتر هم بوده ، اما مرتکبین آنها ، به علت اشتغال به مناصب بالاتر ، از لحاظ تعداد ، کمتر از بقیه بوده و میباشند (و در قوم و قبیله خویش به نسبت بقیه تک حساب میشوند) خطاب های مفرد مربوط به اینها است .
از تفسير مرحوم گنجه اي
https://b2n.ir/m41693
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
با سلام
🌹🌹🌹 به لطف خداوند و استقبال مخاطبان،
♻ در روز گذشته 27 دي ماه 1400 و
در ايام منسوب به حضرت فاطمه زهرا س
تعداد کل بازدیدها از #تالار_گفتگوهای_قرآنپویان
👈👈👈👈 از 12 #میلیون تجاوز کرد.
💐💐 آمارها نشانگر آن است كه متوسط #بازديد روزانه از سايت در سال 1400 بيش از 6500 بوده است.
ان شالله با توکل بر خداوند و در سایه عمل به قران،و معرفی سايت توسط مخاطبان گرامی به ساير علاقه مندان مفاهیم قران،شاهد گسترش بیشتر معارف قرانی در جامعه و تدبر در ایات و عمل به آنها باشیم🙏
www.quranpuyan.com
💠نظر قران در خصوص #تعدد_زوجات و #چندهمسری:
اسلام چرا و با چه شرايطي چهار همسري را پذيرفته است؟
🌐👈در روزهاي قبل، نظر علامه فضل الله، علامه طباطبایی، آيت الله صادقي تهراني، آیت الله صانعی ، امام موسی صدر و بخش اول نظرات استاد مطهري در تفسير ايه 3 سوره نساء و جواز و شرايط تعددزوجات ارايه شد.
🛑قسمت هفتم:
💠 #تعدد_زوجات از نگاه شهيد #مطهری
بخش دوم
♦ مسأله، #تك_همسری یا #چندهمسری نيست. بلكه موضوع بين #تعدد_زوجات_مشروط یا رواج معشوقه بازی است.
♦در حال حاضر در انگلستان تعدد #زوجات_ممنوع است اما #همجنس_بازی رواست.
👈از نظر این مردم اگر یك مرد برای زن خود «هوویی» از جنس زن بیاورد جایز نیست، یك عمل غیر انسانی كرده است، اما اگر «هوویی» از جنس مرد بیاورد، عمل شرافتمندانه و انسانی و متناسب با مقتضیات قرن بیستم انجام داده است.
💢به عبارت دیگر به فتوای اهل حل و عقد انگلستان اگر «هووی» زن ریش و سبیل داشته باشد چندهمسری اشكال ندارد! اینكه می گویند دنیای غرب مسائل جنسی و خانوادگی را حل كرده و ما باید از راه حل های آنها استفاده كنیم، به این نحو حل كرده كه دانستید.
اینها برای من چندان مایه ی تعجب نیست.
💢🔻آنچه مایه ی تعجب و تأسف من است این است كه مردم ما چرا منطق خود را از دست داده اند؟ ! چرا جوانان و تحصیل كرده های امروز ما كمتر قدرت #تجزیه_و_تحلیل قضایا را دارند؟ ! چرا شخصیت خود را باخته اند؟ ! چرا اگر گوهری در دست داشته باشند و مردم آن سوی جهان بگویند این گردوست، باور می كنند و دور می اندازند، و اما اگر گردویی در دست اجنبی ببینند و به آنها گفته شود این گوهر است، باور كرده شیفته اش می گردند؟ !
💢مسأله این نیست كه آیا #تك_همسری بهتر است یا #چندهمسری. در اینكه تك همسری بهتر است تردیدی نیست. تك همسری یعنی اختصاص خانوادگی، یعنی اینكه جسم و روح هر یك از زوجین از آنِ یكدیگر باشد.
مسأله ای كه از این لحاظ برای بشر مطرح است این است كه به واسطه ی ضرورتهای اجتماعی، مخصوصاً فزونی نسبی عده ی زنان نیازمند به ازدواج بر مردان نیازمند، تك همسری مطلق عملاً در خطر افتاده است. تك همسری مطلق كه شامل تمام خانواده ها بشود افسانه ای بیش نیست. یكی از دو راه در پیش است: یا رسمیت یافتن تعدد زوجات و یا رواج معشوقه بازی؛ به عبارت دیگر یا چندهمسر شدن معدودی از مردان متأهل- كه حتماً از 10 درصد تجاوز نخواهد كرد- و سر و سامان یافتن و خانه و زندگی پیداكردن زنان بی شوهر، و یا بازگذاشتن راه معشوقه بازی؛ و چون در صورت دوم هر معشوقه ای می تواند با چندین مرد ارتباط داشته باشد، اكثریت قریب به اتفاق مردان متأهل عملاً چندهمسر خواهند بود.
⭕بحران ناشی از #محرومیت_زنان_بی_شوهر
اگر عدد زنان نیازمند بر مردان نیازمند فزونی داشته باشد، #منع_تعدد_زوجات خیانت به بشریت است، زیرا تنها پامال كردن حقوق زن در میان نیست. اگر مطلب به پامال شدن حقوق عده ای از زنان ختم می شد باز قابل تحمل بود. بحرانی كه از این راه عارض اجتماع می شود از هر بحران دیگر خطرناكتر است، همچنانكه خانواده از هر كانون دیگر مقدستر است.
👈زیرا آن كه از حق طبیعی خود محروم می ماند یك موجود زنده است با همه ی عكس العمل هایی كه یك موجود زنده در محرومیتها نشان می دهد، یك انسان است با همه ی عوارض روانی و عقده های روحی در زمینه ی ناكامیها، زن است با همه ی نیرنگهای زنانه، دختر حوّاست با قدرت كامل «آدم فریبی» .
💢نقش #اسلام در چندهمسری
اسلام نه #چندهمسری را اختراع كرد (زیرا قرنها پیش از اسلام در جهان وجود داشت) و نه آن را نسخ كرد (زیرا از نظر اسلام برای اجتماع مشكلاتی پیش می آید كه راه چاره ی آنها منحصر به تعدد زوجات است) . ولی اسلام رسم تعدد زوجات را اصلاح كرد:
1⃣محدودیت
2⃣عدالت
3⃣شرایط وامکانات دیگر
💫ادامه دارد
📚استاد مطهری، نظام حقوق زن در اسلام، ص352
http://quranpuyan.com/yaf_postst104_zdwj-b-dw-sh-y-chhr-zn-mjz-st-m-bh-yk-shrT-yh-3swrh-ns.aspx
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
.
#دعاهای_روزانه
﷽
یَا مُنَفِّسَ عَنِ الْمَکْرُوبِینَ
ای گشاینده اندوه دلگیران
🌸 فرازی از دعای جوشن کبیر
کـانال قـرآن پویان :
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_انعام آیه 74 تا 81
📄#صفحـہ_137
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_137
❇️دلایل #توحید در آسمانها!
💠وَ كَذلِكَ نُرِي إِبْراهِيمَ مَلَكُوتَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ لِيَكُونَ مِنَ الْمُوقِنِينَ
🌱بدینسان، حاکمیت مطلق (خود در) آسمانها و زمین را (برای اهدافی مهم) به ابراهیم نشان دادیم، و (یکی از آن اهداف،) این (است) که از اهل یقین شود.
أنعام - ۷۵
🔷✨در تعقیب نکوهشى که ابراهیم از بتها داشت، قرآن به مبارزات منطقى ابراهیم با گروههاى مختلف بتپرستان اشاره مىکند نخست مىگوید:
👈«همانطور که ابراهیم را از زیانهاى بتپرستى آگاه ساختیم همچنین مالکیت مطلقه و تسلط پروردگار را بر تمام آسمان و زمین به او نشان دادیم» (وَ کَذلِکَ نُرِی إِبْراهِیمَ مَلَکُوتَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ).
👈و در پایان آیه مىفرماید: «و هدف ما این بود که ابراهیم اهل یقین گردد» (وَ لِیَکُونَ مِنَ الْمُوقِنِینَ).
شک نیست که ابراهیم یقین استدلالى و فطرى به یگانگى خدا داشت، اما با مطالعه در اسرار آفرینش این یقین به سر حد کمال رسید.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_137
❇️#آیه80انعام
💠وَ حاجَّهُ قَوْمُهُ قالَ أَ تُحاجُّونِّي فِي اللَّهِ وَ قَدْ هَدانِ وَ لا أَخافُ ما تُشْرِكُونَ بِهِ إِلاَّ أَنْ يَشاءَ رَبِّي شَيْئاً وَسِعَ رَبِّي كُلَّ شَيْءٍ عِلْماً أَ فَلا تَتَذَكَّرُونَ (۸۰/انعام)
🌱و قومش با وی به گفتگو و ستيزه پرداختند، او گفت: آيا دربارهی خدا با من محاجّه و ستيزه میكنيد؟ و حال آن كه او مرا هدايت كرده است و من از آنچه شما شريك او میپنداريد بيم ندارم، مگر آنكه پروردگارم چيزی بخواهد، (كه اگر هم آسيبی به من برسد، خواست خداست، نه بتها) علم پروردگارم همه چيز را فراگرفته، پس آيا پند نمیگيريد؟
🔹اهل باطل، تعصّب دارند. «حاجَّهُ قَوْمُهُ» (آنگونه كه اگر بدهكار را آرام بگذارند طلبكار میشود، قوم منحرف هم به جای شرم از شرك خود، قد علم كرده احتجاج میكنند)
🔹تعصّب و پافشاری اهل باطل، شگفتآور است. «أَ تُحاجُّونِّي فِي اللَّهِ»
🔹موحّد، حتّی اگر تنها باشد، از مقابلهی با جمعيّت نگرانی ندارد. أَ تُحاجُّونِّي فِي اللَّهِ ... وَ لا أَخافُ ...
🔹حقّ جويی از انسان است ولی هدايت از خدا. «هَدانِ» (حتّی انبياهم نياز به هدايت الهی دارند)
🔹آنكه مشمول هدايت الهی شود، بيم ندارد. «هَدانِ وَ لا أَخافُ»
🔹نترسيدن از غير خدا، نشانهی توحيد است. «لا أَخافُ» (مشركان، حضرت ابراهيم را به خطر و انتقام تهديد میكردند)
🔹از ريشههای شرك، گمان ضرر و ترس از آسيبرسانی بتها و طاغوتها میباشد. «لا أَخافُ ما تُشْرِكُونَ» (ترس از بتها، سبب پافشاری و تعصّب بر بتپرستی بود)
🔹تأثير و نقش هر پديدهای وابسته به اراده خداوند است. «لا أَخافُ ما تُشْرِكُونَ بِهِ إِلَّا أَنْ يَشاءَ رَبِّي»
🔹ربوبيّت، سزاوار كسی است كه احاطهی علمی دارد. «وَسِعَ رَبِّي كُلَّ شَيْءٍ عِلْماً»
🔹حقيقت، امری فطری و وجدانی است كه برای شناخت آن، تذكّر كافی است.
«أَ فَلا تَتَذَكَّرُونَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan