💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_انعام آیه 143 تا 146
📄#صفحـہ_147
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_147
❇️بخشى از #حیوانات_حرام
💠قُلْ لا أَجِدُ فِي ما أُوحِيَ إِلَيَّ مُحَرَّماً عَلى طاعِمٍ يَطْعَمُهُ إِلاَّ أَنْ يَكُونَ مَيْتَةً أَوْ دَماً مَسْفُوحاً أَوْ لَحْمَ خِنزِيرٍ فَإِنَّهُ رِجْسٌ أَوْ فِسْقاً أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّـهِ بِهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ باغٍ وَ لا عادٍ فَإِنَّ رَبَّكَ غَفُورٌ رَحِيمٌ
🌱بگو: (گوشتهایی که شما حرام میدانید، حرام نیستند، و در این باره،) در آنچه که به من وحی شده، چیزی را بر کسی که بخواهد بخورد، حرام نمییابم؛ مگر اینکه مردار، یا خون ریخته شده (از رگهای حیوان)، یا گوشت خوک باشد؛ که اینها پلید هستند؛ یا حیوانی که از روی نافرمانی، (هنگام ذبح،) نام غیر خدا بر آن برده شده باشد. پس کسی که (برای زنده ماندن) ناچار (به خوردن اینها) شود، در حالی که در پی لذت بردن و زیادهروی (از مقدار ضرورت) نیست، (گناهی نکرده است)؛ چرا که پروردگارت بسیار آمرزنده و مهربان است.
أنعام - ۱۴۵
👈براى روشن ساختن محرمات الهى از بدعتهایى که مشرکان در آیین حق گذاشته بودند، در این آیه به پیامبر صلّى اللّه علیه و آله دستور مىدهد که: «صریحا به آنها بگو: در آنچه بر من وحى شده هیچ غذاى حرامى را براى هیچ کس (اعم از زن و مرد، کوچک و بزرگ) نمىیابم» (قُلْ لا أَجِدُ فِی ما أُوحِیَ إِلَیَّ مُحَرَّماً عَلى طاعِمٍ یَطْعَمُهُ).
🔹مگر چند چیز «نخست این که مردار باشد» (إِلَّا أَنْ یَکُونَ مَیْتَةً).
🔹«یا خونى که از بدن حیوان بیرون مىریزد» (أَوْ دَماً مَسْفُوحاً).
نه خونهایى که پس از بریدن رگهاى حیوان و خارج شدن مقدار زیادى از خون در لابلاى رگهاى مویین در وسط گوشتها باقى مىماند «یا گوشت خوک» (أَوْ لَحْمَ خِنزِیرٍ). زیرا «همه اینها رجس و پلیدى است» و مایه تنفر طبع سالم آدمى و منبع انواع آلودگیها و سر چشمه زیانهاى مختلف (فَإِنَّهُ رِجْسٌ).
🔹سپس به نوع چهارم اشاره کرده مىگوید: «یا حیواناتى که هنگام ذبح نام غیر خدا بر آنها برده شده است» (أَوْ فِسْقاً أُهِلَّ لِغَیْرِ اللَّهِ بِهِ). که از نظر اخلاقى و معنوى نشانه بیگانگى از خدا و دورى از مکتب توحید است.
👈بنابراین، شرایط ذبح اسلامى، بر دو گونه است :
🔹بعضى مانند بریدن رگهاى چهارگانه و بیرون ریختن خون حیوان، جنبه بهداشتى دارد،
🔹و بعضى مانند رو به قبله بودن و گفتن «بسم اللّه» و ذبح به وسیله مسلمان، جنبه معنوى.
👌در پایان آیه کسانى را که از روى ناچارى و اضطرار، و نیافتن هیچ غذاى دیگر براى حفظ جان خویش، از این گوشتهاى حرام استفاده مىکنند، استثناء کرده و مىگوید: «کسانى که اضطرار پیدا کنند، گناهى بر آنها نیست، مشروط بر این که تنها به خاطر حفظ جان باشد نه به خاطر لذت و یا حلال شمردن حرام الهى و نه زیاد از حد، بخورند، در این صورت پروردگار آمرزنده مهربان، آنها را معاف خواهد ساخت» (فَمَنِ اضْطُرَّ غَیْرَ باغٍ وَ لا عادٍ فَإِنَّ رَبَّکَ غَفُورٌ رَحِیمٌ).
در حقیقت این دو شرط براى آن است که افرادى اضطرار را دستاویز براى تجاوز به حریم قوانین الهى نسازند.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
0⃣4⃣ تدبر در سوره #اسرا
🔹نکات آیات ۵۲-۴۹ سوره اسراء
۱- آیات ۵۵-۵۳ را مفسران ،معمولا بعنوان جملات معترضه ای خطاب به مسلمانان تلقی کرده اند که از اظهار فضل و برتری جایگاه خود نزد خدا در گفتگو با مشرکان پرهیز نمایند. اما با توجه به بی ارتباطی این موضوع با آیات قبل و بعد، مناسبتر است که این آیات را در ادامه مباحث سوره و خطابی عمومی مخصوصا به مشرکان تلقی کرد.البته شاید وجود لفظ عبادی در ابتدای آیه موجب این تلقی مشهور شده باشد اما کاربرد این لفظ در سایر سوره ها نشان میدهد که بسته به مورد میتواند هم شامل عموم انسانها و بندگان خدا باشد و هم شامل بندگان واقعی که اهل ایمان و عمل صالح هستند.
با توجه به اینکه در آیه ۵۴ بحث دایر میان رحمت یا عذاب است و در آیه ۵۷ و ۵۸ هم بحث عذاب مطرح است،میتوان گفت مجموعه این آیات ناظر به این باور و گفتار نادرست مشرکان است که توسل به الهه ها را موجب تقرب به خدا و رهایی و ایمنی از عذاب و در نتیجه موجب برتری و فخر خود میدانستند.(والذین اتخذوا من دونه اولیاء ما نعبدهم لیقربونا الی الله زلفی)قران با دعوت به ترک این گونه سخنان،تاکید میکند اینکه شما مشمول رحمت یا عذاب باشید منحصرا دست خداست و معبودان شما هم نمیتوانند هیچ شری را از شما دفع کنند بلکه خودشان نیز از عذاب خدا خوف دارند. و نزول عذاب هم بصورت هلاکت جمعی یا عذاب خفیف تر، قطعی و جزو سنتهای الهی است.
۲- در آیه ۵۸ در اینکه مراد از مهلکوها او معذبوها عذابا شدیدا چیست،اختلاف نظر وجود دارد
برخی مهلکوها را مرگ طبیعی افراد یک قوم گفته اند اما در قران این کلمه دلالت بر مرگ جمعی قوم و عذاب انها دلالت دارد
از جمله در آیه ۱۶ همین سوره اسراء که اهلاک قریه را باعذاب ویران کننده بیان کرده است.
وَإِذَا أَرَدْنَا أَن نُّهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنَا مُتْرَفِيهَا فَفَسَقُواْ فِيهَا فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَاهَا تَدْمِيرًا {16}و چون بخواهيم شهرى را هلاك كنيم خوشگذرانانش را وا مىداريم تا در آن به انحراف [و فساد] بپردازند و در نتيجه عذاب بر آن [شهر] لازم گردد پس آن را [يكسره] زير و زبر كنيم {16}
یا آیه ۳۱ سوره عنکبوت در خصوص عذاب قوم لوط:انا مهلکوا اهل هذه القریه و یا سوره قصص آیه ۵۹ : و ماکنا مهلکی القری الا و اهلها ظالمون
عذاب شدید در قرآن نیز هم برای عذابهای دنیوی بکار رفته و هم عذابهای اخروی.
ترکیب هلاکت و عذاب شدید نیز یکبار دیگر در سوره اعراف در مورد بنی اسراییل استفاده شده است:
واذ قالت امه منهم لم تعظون قوما الله مهلکهم او معذبهم عذابا شدیدا
که با توجه به سیاق هر دو آیه سوره اعراف و اسراء، بنظر میرسد به عذابی کمتر از هلاکت و نابودی قوم در دنیا اشاره دارد.که با توجه به آیات ابتدای سوره میتوان جنگ و غلبه اقوام دیگر را مصداقی از عذاب شدید دانست.
آقای سید کاظم فرهنگ
https://b2n.ir/m41693
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💠🌐 #فلسفه_ی_خاص_اسلام در باره #حقوق_خانوادگی
🛑قسمت هفتم :
🌐 #تشريع_احكام و قوانين مربوط به #زن_ومرد بر مبناي #تساوي يا بالحاظ تفاوتهاي طبيعي؟
💢من هرگز ادعا نمی كنم حقوقی كه عملاً در اجتماع به ظاهر اسلامی ما نصیب زن می شد ارزش مساوی با حقوق مردان داشته است.
💢♦ بارها گفته ام كه لازم و ضروری است به وضع زن امروز رسیدگی كامل بشود و حقوق فراوانی كه اسلام به زن اعطا كرده و در طول تاریخ عملاً متروك شده به او باز پس داده شود، نه اینكه با تقلید و #تبعیت_كوركورانه از روش مردم غرب- كه هزاران بدبختی برای خود آنها به وجود آورده- نام قشنگی روی یك فرضیه ی غلط بگذاریم و بدبختیهای نوع غربی را بر بدبختیهای نوع شرقی زن بیفزاییم.
♦ ادعای ما این است كه #عدم_تشابه حقوق زن و مرد در حدودی كه طبیعتْ، زن ومرد را در وضع نامشابهی قرار داده است، هم با عدالت و حقوق فطری بهتر تطبیق می كند و هم سعادت خانوادگی را بهتر تأمین می نماید و هم اجتماع را بهتر به جلو می برد.
💢👈كاملاً توجه داشته باشید ما مدعی هستیم كه لازمه ی عدالت و #حقوق_فطری_وانسانی زن و مرد #عدم_ تشابه آنها در پاره ای از حقوق است. پس بحث ما صددرصد جنبه ی #فلسفی دارد، به فلسفه ی حقوق مربوط است، به اصلی مربوط است به نام اصل «عدل» كه یكی از اركان كلام و فقه اسلامی است. اصل عدل همان اصلی است كه قانون تطابق عقل و شرع را در اسلام به وجود آورده است؛
👈 یعنی از نظر فقه اسلامی- و لا اقل فقه شیعه- اگر ثابت شود كه #عدل ایجاب می كند فلان قانون باید چنین باشد نه چنان و اگر چنان باشد ظلم است و خلاف عدالت است، ناچار باید بگوییم حكم شرع هم همین است. زیرا شرع اسلام طبق اصلی كه خود تعلیم داده هرگز از محور عدالت و حقوق فطری و طبیعی خار ج نمی شود.
👈علمای اسلام با تبیین و توضیح اصل «عدل» پایه #فلسفه_حقوق را بنا نهادند، گو اینكه در اثر پیشامدهای ناگوار تاریخی نتوانستند راهی را كه باز كرده بودند ادامه دهند. 😞 توجه به #حقوقبشر و به اصل #عدالت به عنوان اموری ذاتی و تكوینی و خارج از قوانین قراردادی، اولین بار به وسیله ی مسلمین عنوان شد؛ پایه ی حقوق طبیعی و عقلی را آنها بنا نهادند.
💢اما مقدّر چنین بود كه آنها كار خود را ادامه ندهند 😞 و پس از تقریباً هشت قرن دانشمندان و فیلسوفان اروپایی آن را دنبال كنند و این افتخار را به خود اختصاص دهند؛ از یك سو فلسفه های اجتماعی و سیاسی و اقتصادی به وجود آورند و از سوی دیگر افراد و اجتماعات و ملتها را به ارزش حیات و زندگی و حقوق انسانی آنها آشنا سازند، نهضتها و حركتها و انقلابها به وجود آورند و چهره ی جهان را عوض كنند.
💫ادامه دارد .
📚مجموعه آثار شهید مطهری . ج19، ص: 139
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
.
#آیههاینور
❤ بسم الله الرحمن الرحيم ❤
مَا يَفْتَحِ اللهُ لِلنَّاسِ مِنْ رَحْمَةٍ فَلَا مُمْسِكَ لَهَا وَمَا
يُمْسِكْ فَلَا مُرْسِلَ لَهُ مِنْ بَعْدِهِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ
دری که خدا از رحمت به روی مردم بگشاید
هیچ کس نتواند بست و آن در که او ببندد
هیچ کس جز او نتواند گشود ، و اوست
خدای بی همتای با حکمت و اقتدار .
🌿 سوره فاطر ، آیه ۲
کانال قرآن پویان
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_انعام آیه 147 تا 151
📄#صفحـہ_148
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_148
❇️فرار از #مسؤولیت به بهانه «#جبر»!
💠سَيَقُولُ الَّذِينَ أَشْرَكُوا لَوْ شاءَ اللَّهُ ما أَشْرَكْنا وَ لا آباؤُنا وَ لا حَرَّمْنا مِنْ شَيْءٍ كَذلِكَ كَذَّبَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ حَتَّى ذاقُوا بَأْسَنا قُلْ هَلْ عِنْدَكُمْ مِنْ عِلْمٍ فَتُخْرِجُوهُ لَنا إِنْ تَتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ وَ إِنْ أَنْتُمْ إِلاَّ تَخْرُصُونَ
🌱بهزودی مشرکان (برای تبرئهی خود) خواهند گفت: «اگر خدا میخواست، ما و اجداد و نیاکانمان شرک نمیورزیدیم و هیچچیز را (بیسبب) حرام نمیکردیم.» کسانی که پیش از آنان بودند (نیز پیامبرانشان را) همینطور دروغگو میشمردند؛ تا اینکه عذاب ما را چشیدند. بگو: آیا شما ذرّهای علم دارید تا (دلیلی منطقی) برای ما (بیاورید و راستیِ ادعایتان را) آشکار کنید؟ شما فقط از گمان پیروی میکنید و تنها به حدس و تخمین سخن میگویید.
أنعام - ۱۴۸
🔷✨به دنبال سخنانى که از مشرکان در آیات سابق گذشت، در این آیه اشاره به پارهاى از استدلالات واهى و پاسخ آن شده است، نخست مىگوید: «به زودى مشرکان (در پاسخ ایرادات تو در زمینه شرک و تحریم روزیهاى حلال) چنین مىگویند که اگر خداوند مىخواست نه ما مشرک مىشدیم و نه نیاکان ما بتپرست بودند، و نه چیزى را تحریم مىکردیم»، پس آنچه ما کردهایم و مىگوییم همه خواست اوست (سَیَقُولُ الَّذِینَ أَشْرَکُوا لَوْ شاءَ اللَّهُ ما أَشْرَکْنا وَ لا آباؤُنا وَ لا حَرَّمْنا مِنْ شَیْءٍ).
مشرکان مانند بسیارى از گناهکاران مىخواستند با استتار تحت عنوان جبر از مسؤولیت خلافکاریهاى خود فرار کنند. در حقیقت آنها مدعى بودهاند سکوت خدا در برابر بتپرستى و تحریم پارهاى از حیوانات، دلیل بر رضایت اوست زیرا اگر راضى نبود مىبایست به نوعى ما را از این کار بازدارد.
👈اما قرآن در پاسخ آنها به طرز قاطعى بحث کرده، نخست مىگوید: تنها اینها نیستند که چنین دروغهایى را بر خدا مىبندند «بلکه جمعى از اقوام گذشته نیز همین دروغها را مىگفتند ولى سر انجام گرفتار عواقب سوء اعمالشان شدند و طعم مجازات ما را چشیدند» (کَذلِکَ کَذَّبَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ حَتَّى ذاقُوا بَأْسَنا).
آنها در حقیقت با این گفتههاى خود، هم دروغ مىگفتند و هم انبیاء را تکذیب مىکردند، اگر او به این اعمال راضى بود چگونه پیامبران خود را براى دعوت به توحید مىفرستاد، اصولا دعوت انبیاء خود مهمترین دلیل براى آزادى اراده و اختیار انسان است.
سپس مىگوید: «به آنها بگو: آیا راستى دلیل قطعى و مسلّمى بر این ادعا دارید اگر دارید چرا نشان نمىدهید» (قُلْ هَلْ عِنْدَکُمْ مِنْ عِلْمٍ فَتُخْرِجُوهُ لَنا).
و سر انجام اضافه مىکند که «شما بطور قطع هیچ دلیلى بر این ادعاها ندارید، تنها از پندارها و خیالات خام پیروى مىکنید» (إِنْ تَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَ إِنْ أَنْتُمْ إِلَّا تَخْرُصُونَ).
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_148
❇️#آیه150انعام
💠قُلْ هَلُمَّ شُهَداءَكُمُ الَّذِينَ يَشْهَدُونَ أَنَّ اللَّهَ حَرَّمَ هذا فَإِنْ شَهِدُوا فَلا تَشْهَدْ مَعَهُمْ وَ لا تَتَّبِعْ أَهْواءَ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآياتِنا وَ الَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ وَ هُمْ بِرَبِّهِمْ يَعْدِلُونَ (۱۵۰/انعام)
🌱(ای پيامبر! به كسانی كه بهره بردن از حيوانات و زراعتها را نابجا بر خود حرام كردهاند) بگو: گواهان خود را كه گواهی دهند خداوند اين را حرام كرده، بياوريد.
پس اگر شهادت دادند، تو همراه با آنها گواهی مده و از خواستههای كسانی كه آيات مارا تكذيب كردند و كسانی كه به آخرت ايمان نمیآورند، همانها كه برای پروردگارشان شريك قرار میدهند، پيروی نكن.
🔷✨اسلام، دين منطق و آزادی است، در دو آيهی قبل خداوند از مشركان پرسيد: آيا شما از چيزی اطّلاع داريد كه ما نداريم؟ «هَلْ عِنْدَكُمْ مِنْ عِلْمٍ»، در اينجا هم میفرمايد: اگر گواه داريد بياوريد. «هَلُمَّ شُهَداءَكُمُ»
🔹يكی از وظايف مبلّغان دينی، برخورد با بدعتهاست. قُلْ هَلُمَّ شُهَداءَكُمُ ... أَنَّ اللَّهَ حَرَّمَ هذا
🔹هر گواهی و شهادتی، اعتبار ندارد. «فَإِنْ شَهِدُوا فَلا تَشْهَدْ مَعَهُمْ»
🔹مواظب باشيم شرايط و جوّ اجتماع، ما را به اشتباه نيافكند. «فَإِنْ شَهِدُوا فَلا تَشْهَدْ مَعَهُمْ» (تصديق كردن و همگام شدن با گواهان ناحق حرام است)
🔹قوانين بشری اگر برخاسته از هوسهای كفّار باشد، قابل پيروی نيست.
لا تَتَّبِعْ أَهْواءَ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآياتِنا ...
🔹انسانهای با ايمان نبايد از سنّتهای مشركان تقليد كنند. لا تَتَّبِعْ أَهْواءَ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآياتِنا ...
🔹مشركان، خداوند را خالق میدانند ليكن در تدبير و مديريّت امور هستی برای او شريك قائلند. «وَ هُمْ بِرَبِّهِمْ يَعْدِلُونَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
1⃣4⃣ تدبر در سوره #اسرا
🔹نکات سوره اسراء از تفسیر عبدالعلی بازرگان
اسراء : ۵۷
أُولَئِكَ الَّذِينَ يَدْعُونَ يَبْتَغُونَ إِلَى رَبِّهِمُ الْوَسِيلَةَ أَيُّهُمْ أَقْرَبُ وَيَرْجُونَ رَحْمَتَهُ وَيَخَافُونَ عَذَابَهُ إِنَّ عَذَابَ رَبِّكَ كَانَ مَحْذُورًا
آنهائي که [مشرکان، براي برآوردن حاجاتشان] ميخوانند، 63 خود در پي وسيلهاي [براي تقرّب] به درگاه پروردگارشان هستند تا [با سرعت و سبقت در نيکوئيها معلوم شود] کداميک مقرّبترند 64 و [آنها] اميدوار به رحمت او [=خدا] هستند و از عذاب او [در صورت انحراف از توحيد] بيم دارند؛ به راستي که عذاب پروردگارت بيم کردني است.65
__
۶۳- به دنبال معرفي پيامبران و فضيلتهاي آنان، از آنجائي كه روحية شخصپرستي و غلوّ دربارة بزرگان در ميان ابناء بشر همواره وجود دارد، آيات بعدي خطر شرك و پيامبرپرستي را يادآور ميشود. مشرکين معاصر پيامبر اسلام(ص) بُتها را براي برآوردن حوائج خود ميخواندند و آنها را نماد فرشتگان، و فرشتگان را نيز دختران خدا و شفيع خود ميپنداشتند. اگر پيام آيه را منحصر و متوقف به معاصران پيامبر نمائيم، به گزارشي تاريخي اکتفا کردهايم، اما اگر خواندن پيامبراني مانند عيسي بن مريم را براي شفاي مريضان، در همان رديف بدانيم، خود را مخاطب آيه و موظف به اخلاص در عبادت خواهيم ديد.
۶۴- قرآن، هم فرشتگان را از مقرّبين شمرده است [نساء 172 (4:172) - لَنْ يَسْتَنْكِفَ الْمَسِيحُ أَنْ يَكُونَ عَبْدًا لِلَّهِ وَلا الْمَلَائِكَهُ الْمُقَرَّبُونَ...] و هم عيسي بن مريم را [آلعمران 45 (3:45) - ...وَجِيهًا فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَهِ وَمِنَ الْمُقَرَّبِينَ]. پس هم فرشتگان و هم انبياء و اولياء، خودشان در تلاش براي نزديکتر شدن به خدا هستند و ما نيز بايد به شيوه آنان اقتداء و از شرک در عبادت اجتناب نمائيم.
۶۵- منظور از «عذاب»، همان محروميت از محصولِ تلاش و دست خالي ماندن است، همچون باغداري که محصول باغش را، که نتيجة يک سال زحمت و تلاش و خرج و هزينه است، سيل يا سانحهاي به کلي نابود سازد و هستياش را به باد دهد [قلم 27 (68:27) تا 33]. نسبت دادن فاعل عذاب به خدا، در حالي که خود شخص عامل آن بوده است، به دليل ختم شدن همه تحولات به خداست..
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
⚫⚫ با تسليت ارتحال آيت الله #صافي_گلپايگاني به مخاطبان گرامي
ايشان از مراجعي بودند كه ضمن اعتقاد به لزوم استقلال حوزه هاي علميه از دولت و حاكميت، در ماههاي اخير نسبت به مشكلات كشور و مردم واكنش نشان دادند.
روحش شاد. راهش پر رهرو.
🔷🔷 بخشي از تذكرات و نظرات مرحوم آيت الله صافي:
🔴 وجوب حفظ #استقلال_حوزههای_علمیه
" آن چیزی که حقیر همیشه بر آن تأکید دارم لزوم حفظ استقلال حوزههای علمیه است. امتیاز بزرگ حوزههای شیعی همین استقلال در همه جهات است که مایه عزّت شیعه و علمای آن شده است. هر چه استقلال حوزههای علمیه برقرارتر باشد، توفیقات بیشتری نصیب حوزههای بزرگ علمی می شود.
در دیدار اعضای شورای عالی حوزههای علمیه دي 1400
«تأمین اعتبار برای بخش تبلیغات حوزه و سایر بخش ها از طریق اعتبارات دولتی، منافی با استقلال حوزه و منجر به دخالت و اعمال نفوذ و بی نظمی هایی در امور حوزه می گردد»
اظهار نظر بعنوان فقيه شوراي نگهبان در سال 1363
🔴 نگراني از #مشكلاتاقتصادي مردم
#گرانی برای مردم طاقت فرسا شده و تحمل آن برای مردم عزیزمان بسیار سخت و مشکل شده است.
بنده بسیار نگران وضعیت اقتصادی و مشکلات مردم هستم. مردم نجیب و شریف کشور ما مستحقّ این وضعیت نیستند.
🔴 تعامل سازنده با دنيا و ترك #قهر با بسياري از كشورها
: توصیه حقیر این است که باید با تمام کشورهای دنیا با عزّت و اقتدار رابطه داشته باشیم. اینکه با بسیاری از کشورها قهر باشیم صحیح نیست و به ضرر مردم عزیزمان است. شما باید با عقلانیت و تعامل سازنده، حقوق ملت را احقاق کنید.
➖ امروز یکی از راههای اصلاح امور این است که با حفظ منافع کشور و با عزّت، با جهان در ارتباط باشیم که خیلی از مشکلات برطرف خواهد شد
در ديدار با رييس مجلس ، مهر 1400
امیدوارم بتوانید مشکلات مردم شریف کشورمان را برطرف نموده و رضایت و خرسندی مردم را به دست آورید و با #تعامل با سایر کشورها، در رفع نگرانیها موفق باشید.
در ديدار با وزير امور خارجه
🔴 نگراني از ظهور دوباره #طالبان و اعتماد به انها
➖ آیا میشود گروهی، خود را انسان بنامند، اما نسبت به همنوع خود این همه جنایات مرتکب شوند!؟
➖ خشونت و درندهخویی تروریستها از یک طرف؛ و از سوی دیگر، سکوت جهانیان و دولتها و مجامع باصطلاح حامی حقوق بشر، موجب تعجّب و شرمندگی است!
➖ اعتماد به گروهی که سابقه شرارت و قتل و آدمکشی آنان بر همه جهانیان روشن است اشتباه بزرگ و غیر قابل جبرانی است!
تيرماه 1400
@quranpuyan