♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
0⃣4⃣ تدبر در سوره #فرقان
🔹پرسش ها و نكات مهم تفسيري سوره الفرقان
❓«خواسته دل خویش (هوا)را خدای خویش بگیرد» یعنی چه؟
در رابطه با آیه ۴۳ «خواسته دل خویش را خدای خویش بگیرد» یعنی چه؟
چنانکه در سوره ناس دیدیم، خداوند 3 نقش اصلی برای خویش تعریف کرده:
۱- ربوبیت، ۲- مُلک، ۳- الوهیت.
▪️«ربّ» به جنبه های مدیریتی و تدارکاتی و تهیه و برنامه ریزی و مربیگری و این نوع مطالب نظر دارد.
▪️«مَلِک» به جنبه های «قدرت» و امر و نهی اشاره می کند .
▪️«اِلاه» به جنبه های عاطفی و پرستش و راز و نیاز توجه دارد.
در آیه ۴۳ اشاره به «اِلاه» دارد و اینکه کسی خواسته اش را «اِلاه» گرفته باشد.
آنچه که در رابطه با «اِلاه» مطرح است قوی ترین رابطه عاطفی است.
❤️ عشق و پرستش!
نتیجه عشق و پرستش اطاعت بی چون و چراست. و کسی که «خواسته دلش را الاه خویش» گرفته یعنی اینکه از خواسته های دلش اطاعت بی چون و چرا می کند، یعنی خواسته های دلش را بجای خداوند نشانده است.
🖌از تفسیر مرحوم مهندس گنجه ای
https://b2n.ir/j95286
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#قیام_حسینی از دو منظر
🛑قسمت دوم:
1⃣منظر نخست به قیام حسینی از قرن هفتم یعنی از «لُهُوف» سید بن طاووس به بعد:
#امام_حسین (ع) از آغاز با اطلاع کامل از سرانجام کار، به قصد انجام مأموریت شخصی و شهادت روانهی کربلا شد.
عزاداری برای مظلومیت اهل بیت (ع) بزرگداشت قیام حسینی به عنوان یک مأموریت الهی و دارای سِرّ و رمز ملکوتی و برای کسب اجر و مغفرت گناهان است.
↩️ اما منظر دیگر:
نعمتالله صالحی نجف آبادی (۸۳-۱۳۰۲) در سال ۱۳۴۰ کتابی با عنوان «شهید جاوید» منتشر کرد.
👈صالحی با تعقل، به کارگیری روش تاریخی و تفکر انتقادی به اجتهاد در واقعهی کربلا پرداخت.
او در نهایت با اقتدا به طبری، شیخ مفید، سید مرتضی و شیخ طوسی قیام حسینی را به چند مرحله تقسیم کرد:
↩️مرحله اول: از مدینه تا مکه (از ۲۸ رجب تا ۸ ذیحجه: ۴ ماه و ده روز)
↩️مرحله دوم: تصمیم به خروج از مکه به کوفه تا برخورد با حرّ
↩️مرحله سوم: برخورد با حرّ تا شروع جنگ
↩️مرحله چهارم: جنگ
💢به نظر صالحی استراتژی امام در مراحل اول، سوم و چهارم کاملا دفاعی بوده و در مرحلهی دوم علاوه بر دفاع در اندیشهی خروج بر والی جائر و تشکیل حکومت حق بوده است.
#امام_حسین با تحلیل دقیق اوضاع همانند یک انسان زیرک در شرائط خاص زمانی مکانی تصمیم گرفته است.
از آنجا که تصمیمش از جنس بشری بوده قابل اقتدا و تأسی است.
ایشان اگرچه بر اساس نقل از این که پایان زندگی وی شهادت در راه خداست مطلع بوده اما زمان و مکان شهادت را نمی دانسته و به قصد شهادت از مکه خارج نشده است.
👌بله به قصد عدم بیعت با حاکم جائر از مدینه به مکه رفته است
و به قصد إخبار از درخواست کوفیان مسلم بن عقیل را روانه کوفه کرده
و بعد از تایید وضعیت مناسب برای قیام در کوفه از جانب مسلم از مکه به سوی کوفه حرکت کرده،
👈و در راه پس از اطلاع از سقوط کوفه و شهادت مسلم دوباره به وضعیت دفاعی بازمی گردد
و پس از مواجهه با سپاه کوفه به فرماندهی حرّ می کوشد به سرزمینی که تحت سلطهی امویان نیست برود، لشکر کوفه ممانعت میکند.
💢سپاه جدید به سرکردگی عمربن سعد فرا میرسد.
امام حداقل پنج بار با وی مذاکره می کند تا جنگ و خونریزی اتفاق نیفتد.
زمانی که مثلث شمر، عبیدالله و عمربن سعد بالاخره امام را بین بیعت و جنگ مخیر میکنند،
#امام_حسین با شهامت مرگ با عزت را بر بیعت ذلیلانه برمی گزیند.
قیام امام حرکتی منطبق بر سنن عقلی و قوانین اجتماعی و قابل تأسی (لقد لکم فی رسول الله اسوه حسنه/ لکم فیّ اسوه) بوده است
و اینکه «ایشان مطلع بود، اما این علم غیب برایش ایجاد وظیفه نمی کرد» پذیرفته نیست.
علم غیب ائمه محدود بوده است و روایاتی که خلاف این اصل است ساختهی غلات و فاقد اعتبار سندی و مخالف قران آست.
💢شهید جاوید موجی در حوزهی قم ایجاد می کند.
حدود ۱۹ نقد بر آن نوشته میشود از ان جمله «شهید آگاه» نوشتهی لطفالله صافی گلپایگانی.
صالحی در سال ۱۳۸۰ پاسخ خود به نقدها را منتشر میکند: «عصای موسی یا درمان بیماری غلو: نقدی بر نقدها».
👈قیام حسینی از دو منظر تحلیل انتقادی منظر سنتی و منظر اسلام سیاسی از این واقعهی محوری تشیع است.
🎙دکتر محسن کدیور، سخنرانی عاشورا ۱۴۳۶، ۱۱ آبان ۱۳۹۳
بنیاد اسلامی و فرهنگی ایرانیان،
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
.
#آیههاینور
بسم الله الرحمن الرحیم
يَا أَيُّهَا الْإِنْسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ
إِلَى رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلَاقِيهِ
اى انسان ، تو در راه پروردگارت تلاش
می کنی و بالاخره او را دیدار خواهی کرد
🔸️ سوره انشقاق ، آیه ۶
کـانال قـرآن پویان
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_إسراء آیات 67 تا 75
📄#صفحـہ_289
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_289
❇️#انسان گل سر سبد موجوادت!
💠وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَنِي آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّيِّباتِ وَ فَضَّلْناهُمْ عَلی كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضِيلاً (۷۰/إسراء)
🌱وهمانا فرزندان آدم را گرامی داشتيم و آنان را در خشكی و دريا (بر مركبها) حمل كرديم و از چيزهای پاكيزه روزیشان داديم و آنان را بر بسياری از آفريدههای خود برتری كامل داديم.
🔷از آنجا که یکی از طرق تربیت و هدایت، همان دادن شخصیت به افراد است، قرآن مجید به دنبال بحثهایی که در باره مشرکان و منحرفان در آیات گذشته داشت، در اینجا به بیان شخصیت والای نوع بشر و مواهب الهی نسبت به او میپردازد، تا با توجه به این ارزش فوق العاده به آسانی گوهر خود را نیالاید و خویش را به بهای ناچیزی نفروشد، میفرماید: «و ما فرزندان آدم را گرامی داشتیم» (وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنِی آدَمَ).
👈سپس به سه قسمت از مواهب الهی، نسبت به انسانها اشاره کرده، میگوید:
🔹«و ما آنها را (با مرکبهای مختلفی که در اختیارشان قرار دادهایم) در خشکی و دریاحمل کردیم» (وَ حَمَلْناهُمْ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ).
🔹دیگر این که: «آنها را از طیبات روزی دادیم» (وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّیِّباتِ).
🔹سوم این که: «ما آنها را بر بسیاری از مخلوقات خود فضیلت و برتری دادیم» (وَ فَضَّلْناهُمْ عَلی کَثِیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضِیلًا).
❓چرا انسان برترین مخلوق خداست؟
✅پاسخ این سؤال چندان پیچیده نیست، زیرا میدانیم تنها موجودی که از نیروهای مختلف، مادی و معنوی، جسمانی و روحانی تشکیل شده، و در لابلای تضادها میتواند پرورش پیدا کند، و استعداد تکامل و پیشروی نامحدود دارد، انسان است.
🔰حدیث معروفی که از امیر مؤمنان علی علیه السّلام نقل شده نیز شاهد روشنی بر این مدعاست، آنجا که میفرماید: «خداوند خلق عالم را بر سه گونه آفرید: فرشتگان و حیوانات و انسان، فرشتگان عقل دارند بدون شهوت و غضب، حیوانات مجموعهای از شهوت و غضبند و عقل ندارند، اما انسان مجموعهای است از هر دو تا کدامین غالب آید، اگر عقل او بر شهوتش غالب شود، از فرشتگان برتر است و اگر شهوتش بر عقلش چیره گردد، از حیوانات پستتر».
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan