♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
1⃣4⃣ تدبر در سوره #فرقان
🔹نکات سوره فرقان از تفسیر عبدالعلی بازرگان
فرقان : ۴۷
وَهُوَ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ اللَّيْلَ لِبَاسًا وَالنَّوْمَ سُبَاتًا وَجَعَلَ النَّهَارَ نُشُورًا
و اوست آن که شب را برای شما پوششی [=پناهی برای استراحت] 50 و خواب را تعطيل [=توقف موقت فعاليتهای خستگيآور روز و موجب تجديد قوا] 51 و روز را [هنگام] پراکنده شدن [در زمين، در پرتو نور برای کسب و کار] قرار داد.52
50- قرآن شب را عمدتاً وسيلهای برای سکون و آرامش شمرده، اما در اين آيه، و آيه 10 سوره نباء (78:10) ، پرده شب را همچون «لباسی» که شخص را ميپوشاند و در بر ميگيرد توصيف نموده است.
51- معنای اصلی «سبت» و «سبات»، تعطيل موقت است، مثل زنگ تفريح مدارس يا تعطيلات آخر هفته و آخر سال و غيره که فرصتی برای رفع خستگی و تجديد انرژی به شمار ميرود. از نظر فيزيولوژي، همه ميدانند که کار مداوم و خسته کننده روز و فعل و انفعالات اعضاء و جوارح، تغییراتی در ترکيب شيميايي خون به وجود ميآورد که وقتی نسبت آن به حدّ معينی رسيد، سمومات ناشی از خستگی به صورت اتوماتيک مغز و اعصاب و عضلات را به توقف و تعطيلی ميکشاند، وگرنه رقابت بر سر درآمد بيشتر ممکن بود کسانی را تا سرحدّ مرگ به کار و کثرت مال مشغول سازد.
52- نشور، با نشر و انتشار و منتشر و... هم ريشه است. قيامت نيز به دليل برخاستن آدميان از خاک و پراکنده و روان شدن به سوی سرنوشت «نشور» ناميده شده است.
فرقان : ۴۸
وَهُوَ الَّذِي أَرْسَلَ الرِّيَاحَ بُشْرًا بَيْنَ يَدَيْ رَحْمَتِهِ وَأَنزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً طَهُورًا
و اوست آن که بادها را پيشاپيش بشارت دهندة باران رحمتش فرستاد 53 و از آسمان آبی پاک [و پاک کننده] نازل کرديم. 54
__
53- تابش خورشيد بر پهنة اقيانوسها و جذب گرما، اختلاف درجه ميان آب و خشکی را پديد ميآورد، اين اختلاف موجب به هم خوردن تعادل هوا و ايجاد باد ميشود، باد نيز هوای مرطوب سطح اقيانوسها را بالا ميبرد و ابرها را برميانگيزد و به سوی خشکيها سوق ميدهد. گرچه در جوامع متمدن امروز، مردم کاری به اين تحولات ندارند، اما در روزگار پيشين، در سرزمينهای محروم از بارانِ کافي، مثل عربستان، وقتی باد ميوزيد، همه خوشحال و اميدوار ميشدند بلکه بارانی ببارد. پس باد همواره بشارتی بوده است.
54- در اين آيه نيز، همچون آيه 45 (25:45) ، صنعت التفات به کار رفته و پروردگار از سوم شخص غائبِ مفرد [هو الذی]، به اول شخص جمع [انزلنا] تغيير ضمير داده است. گوئی در آغاز غایبانه نقش او را در هستی نشان ميدهد، آنگاه که آگاهی حاصل گرديد، خود به صحنه ميآيد و با ضمير جمع، که دلالت بر همه نيروهای دست اندرکار طبيعت ميکند، چگونگی آن را توضيح ميدهد.
https://b2n.ir/j95286
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
⭕ وسيله حق براى هدف #حق
استفاده از #دروغ برای هدف حق، ممنوع
🔻براى هدف حق بايد از وسیله حق استفاده كرد. معنى اين حرف اين است: اگر من بدانم چنانچه يك حرف ناحق و نادرست، يك دروغ بگويم يا يك حديث ضعيف، حديثى كه خودم مىدانم دروغ است براى شما بخوانم همين امشب همه گنهكارانِ شما توبه مىكنند و همه شما نماز شب خوان مىشويد، [در عين حال] اسلام به من چنين كارى را اجازه نمىدهد.
🔻آيا اسلام اجازه مىدهد ما دروغ بگوييم كه مردم براى امام حسين اشك بريزند؟ آن كه مىشنود كه نمىداند دروغ است، اشك ريختن براى امام حسين هم كه شك ندارد اجر و ثواب دارد، آيا اسلام اجازه مىدهد؟ ابداً.
🔻اسلام نيازى به اين دروغها ندارد. حق را با باطل آميختن، حق را از ميان مىبرد. وقتى انسان حق را ضميمه باطل كرد، حق ديگر نمى ايستد، خودش مىرود. حق تاب اينكه همراه باطل باقى بماند ندارد.
🔻گفتند: يكى از علماى بزرگ يكى از شهرستانها پاى منبرى نشسته بود. يك آقايى كه شال سيّدى به سر داشت، روضه هاى دروغ مىخواند. آن آقا كه از مجتهدين خيلى بزرگ بوده، از پاى منبر گفت: آقا اينها چيست دارى مىگويى؟ يك وقت او از بالاى منبر فرياد زد: تو برو دنبال فقه و اصولت، اختيار جدّ خودم را دارم، هرچه دلم بخواهد مىگويم. «اختيار جدّم را دارم» يعنى چه؟!
🔻يكى از راههايى كه از آن راه بر دين از جنبه هاى مختلف ضربه وارد شده است، رعايت نكردن اين اصل است كه ما همانطور كه هدفمان بايد مقدس باشد، وسايلى هم كه براى اين هدف مقدس استخدام مىكنيم بايد مقدس باشد.
🔻 ما نبايد دروغ بگوييم، نبايد غيبت كنيم، نبايد تهمت بزنيم؛ نه فقط براى خودمان نبايد دروغ بگوييم، به نفع دين هم نبايد دروغ بگوييم، يعنى به نفع دين هم نبايد بى دينى كنيم،
🔻چون دروغ گفتن بى دينى است. به نفع دين دروغ گفتن، به نفع دين بى دينى كردن است. به نفع دين تهمت زدن، به نفع دين بى دينى كردن است. به نفع دين غيبت كردن، به نفع دين بى دينى كردن است.
🔻دين اجازه نمىدهد و لو به نفع خودش ما بى دينى كنيم. «ادْعُ إِلى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ». ببينيد سيره تبليغى پيغمبر اكرم- كه از مهمترين سيره هاى ايشان است- چگونه بوده! پيغمبر، اسلام را چگونه تبليغ كرد، چگونه ارشاد و هدايت كرد؟
📚مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى ؛ ج16 ؛ ص111-110- با تلخیص
@quranpuyan
.
#دعاهای_روزانه
أَنَا عِنْدَ قُلُوب الْمُنْكَسِرَةِ
من (خدا) نزد قلب های 💔 شکسته ام ...
🍃حدیث قدسی
کانال قرآن پویان
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_إسراء آیات 76 تا 86
📄#صفحـہ_290
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_290
❇️در همه امور از #خدا #مدد بگیریم
💠وَ قُلْ رَبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَ أَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَ اجْعَلْ لِي مِنْ لَدُنْكَ سُلْطاناً نَصِيراً «80»اسراء
🌱و بگو: پروردگارا! مرا با ورودى نيكو و صادقانه وارد (كارها) كن و با خروجى نيكو بيرون آر و براى من از پيش خودت سلطه و برهانى نيرومند قرار ده.
👈انسان به جايى مىرسد كه از «صديقين» مىشود، هرچه مىگويد عمل مىكند و هرچه را عمل مىكند، مىگويد. قلب و زبان و عملش يكى مىشود..
🔹خواستههاى خود را در برابر خداوند به زبان بياوريم. «وَ قُلْ رَبِّ»
🔹دعا كردن را هم بايد از خدا آموخت كه چگونه بخوانيم وچه بخواهيم. وَ قُلْ رَبِّ أَدْخِلْنِي ...
🔹بدون دعا و استمداد از خدا و دريافت امداد الهى ممكن نيست. «رَبِ أَخْرِجْنِي»
🔹همهى امور به دست خداست و بايد از او مدد خواست «أَدْخِلْنِي أَخْرِجْنِي اجْعَلْ»
🔹كسب قدرت براى اهداف مقدّس ارزش دارد. «وَ اجْعَلْ لِي مِنْ لَدُنْكَ سُلْطاناً»
🔹مؤمن، نصرت و امداد را تنها از خدا مىطلبد. «مِنْ لَدُنْكَ سُلْطاناً نَصِيراً»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_290
❇️#شفا بودن #قران يعني چه؟
💠وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ لا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَساراً «82/اسراء»
🌱و آنچه از قرآن فرو مىفرستيم، مايهى شفا (ى دل) و رحمتى براى مؤمنان است و ستمگران را جز خسران نمىافزايد
🔷"شفاى قرآن با شفاى داروهاى مادّى تفاوتهاى زيادى دارد. داروى قرآن، ضررى را به دنبال ندارد، كهنه نمىشود و تاريخ مصرف ندارد. شفا يافتهى قرآن عامل شفاى ديگران مىشود. در نسخهى شفاى قرآن اشتباه نيست، هميشه و در اختيار همه است، طبيب اين دارو، هم ما را مىشناسد، هم دوستمان دارد و هم نتيجهى نسخهاش ابدى است، نسخه و داروى او هم مشابه ندارد."¹
🔷حضرت على عليه السلام مىفرمايد: "فان القرآن شفاء من اكبر داء و هوالكفر و النفاق و الغى و الضلال "²
قرآن درمان بزرگترين دردهاست كه كفر و نفاق و گمراهى باشد.
🔷دارو بطور معمول وسیله شفای بیمار است، ولی چه بسا بیمارانی که دارو مصرف میکنند با این حال شفا و بهبودی نمییابند، پس ذات دارو شفا نیست، بلکه مقتضی شفا است.
👌 خدای سبحان درباره قرآن نمیفرماید که قرآن داروست، بلکه فرموده اوشفاست و اثر شفابخشیاش قطعی است.
👈 از این روی، هرکسی به محضر قرآن حاضر شود و آن رابفهمد، بپذیرد و عمل کند به یقین امراض درونیاش از بین میرود؛ مگر آن که خود مریض به قرآن مراجعه نکند و یا مراجعهاش از روی میل نباشد و یا پس از مراجعه به قرآن دستور و نسخه شفا بخش آن را نپذیرد و یا به آن عمل نکند و یا عملش نادرست باشد و....
📚1"تفسیرنور
📚2"خطبه 176 نهج البلاغه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
1⃣4⃣ تدبر در سوره #فرقان
🔹نکات سوره فرقان از تفسیر عبدالعلی بازرگان
فرقان : ۵۰
وَلَقَدْ صَرَّفْنَاهُ بَيْنَهُمْ لِيَذَّكَّرُوا فَأَبَى أَكْثَرُ النَّاسِ إِلَّا كُفُورًا
و ما آن [قرآنِ زنده کنندة مرده دلان، همچون آبِ زنده کنندة زمينهای مرده] را ميان آنها به شيوههای گوناگون [مطابق درک و فهم و ذوقيات مردم] بيان کرديم 55 تا پند پذيرند [=از خواب غفلت بيدار شوند] ولی بيشتر مردم جز ناسپاسي، [از هر سخن حقی] سر باز زدند.
__
55- در شرح اين آيه ميان مفسرين اختلاف است، بيشتر آنها ضمير «ه» [در: صَرَّفْنَاهُ بَيْنَهُمْ] را به گردش باد و باران در ميان مردم و مناطق مختلف زمين، که بر حسب اقليم متفاوت ميباشد، برگرداندهاند و ناسپاسی مردم را نسبت به بارانِ رحمت الهي، که زنده کننده طبيعت ميباشد، گرفتهاند. هر چند چنين برداشتی منطقی جلوه ميکند و با سياق آيات قبلی نيز هماهنگ است و فعل «تصريف» هم دو بار در قرآن به گردش بادها نسبت داده شده است [بقره 164 (2:164) و جاثيه 5 (45:5) ]؛ با اين حال اين قلم نظر اقليتی را که ضمير «ه» را به قرآن نسبت دادهاند، به دلايل زير ترجيح ميدهد:
سه آيه 50 تا 52 را بايد «جمله معترضهای» در وسط آيات تکوينی [45 تا 54] شمرد که حواسها را از طبيعت به شريعت و شباهت ميان آندو معطوف ميدارد.
فعل «تصريف» اگر در قرآن دو بار به جريان گردش باد نسبت داده شده، در عوض 4 بار نيز به تنوع موضوعات و مطالب قرآن که متناسب با تنوع ذوقيات و عقول آدميان ميباشد [اسراء 41 (17:41) و 89 (17:89) ، کهف 54 (18:54) ، طه 113 (20:113) ] و پنج بار هم به «تصريف الايات» [احقاف 27 (46:27) ، انعام 46 (6:46) و 65 (6:65) و 105 (6:105) ، اعراف 58 (7:58) ] نسبت داده شده است که جامعيت به مراتب بيشتری دارد. با اين حال به نظر ميرسد اين آيه پذيرای هر دو تفسير باشد و به گونهای از مشابهت فعل و انفعالاتی که در طبيعت ميگذرد، نشانهای برای طبيعی بودن شريعت ارائه ميدهد و نزول قرآن از سرچشمه رحمت، برای زنده کردن بندگان را، همچون نزول باران رحمت، برای زنده کردن زمين مرده ميشمارد.
https://b2n.ir/j95286
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#پرسشوپاسخقرآنی.
💠منظور از #سنتهای_الهی چيست؟
🛑قسمت اول:
🌐🔶قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِكُمْ سُنَنٌ فَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُروا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ «137» ال عمران
🔹به يقين پيش از شما سنّتهايى بوده (و سپرى شده) است. پس در روى زمين گردش كنيد و بنگريد كه سرانجام تكذيب كنندگان چگونه بوده است.
🔷✨در آیه مورد بحث میفرماید: «خداوند سنتهایی در اقوام گذشته داشته که این سنن هرگز جنبه اختصاصی ندارد و به صورت یک سلسله قوانین حیاتی در باره همگان اجرا میشود» (قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِکُمْ سُنَنٌ).
📚تفسير نمونه
🔶 معناي لغوي #سنت
"سنت" در لغت به معنای راه و روش، خوی، عادت، طبیعت و سرشت آمده و در ترکیبهای مختلف معانی دیگری نیز از آن اراده شده است.
علاّمه طباطبایی معنای سنت را اینچنین بیان میکند:
کلمه "سنت" به معنای طریقه معمول و رایج است که به طبع خود غالبا یا دائما جاری باشد
💻نقل از سايت ويكي فقه
👈 "آنچه در اصطلاح فلسفه به نام «نظام جهان» و « قانون اسباب و مسببات» خوانده می شود چیزی جز جریان اراده حکیمانه خدا نیست و در زبان دین «سنت الهی» نامیده می شود.
قرآن کریم در چند جا گفته است که: [هرگز در سنت خدا تغییری نخواهی یافت] احزاب/62 و فتح/23 یعنی کار خدا شیوة مخصوص و فرمول ثابتی دارد و تغییر پذیر نیست."
📚عدل الهی،شهید مطهری
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst5430_snthy-lhy-chyst.aspx
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
.
#آیههاینور
❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤
قَالَ رَبِّ انْصُرْنِی بِمَا كَذَّبُونِ
قَالَ عَمَّا قَلِيلٍ لَيُصْبِحُنَّ نَادِمِينَ
گفت: پروردگارا مرا یاری کن
در برابر تکذیب آنان
(خداوند) فرمود: به زودی آنها
از كار خود پشيمان خواهند شد.
🌿 سوره مومنون : آیات ۳۹ ، ۴۰
کانال قرآن پویان
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_إسراء آیات 87 تا 96
📄#صفحـہ_291
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan