#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_290
❇️در همه امور از #خدا #مدد بگیریم
💠وَ قُلْ رَبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَ أَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَ اجْعَلْ لِي مِنْ لَدُنْكَ سُلْطاناً نَصِيراً «80»اسراء
🌱و بگو: پروردگارا! مرا با ورودى نيكو و صادقانه وارد (كارها) كن و با خروجى نيكو بيرون آر و براى من از پيش خودت سلطه و برهانى نيرومند قرار ده.
👈انسان به جايى مىرسد كه از «صديقين» مىشود، هرچه مىگويد عمل مىكند و هرچه را عمل مىكند، مىگويد. قلب و زبان و عملش يكى مىشود..
🔹خواستههاى خود را در برابر خداوند به زبان بياوريم. «وَ قُلْ رَبِّ»
🔹دعا كردن را هم بايد از خدا آموخت كه چگونه بخوانيم وچه بخواهيم. وَ قُلْ رَبِّ أَدْخِلْنِي ...
🔹بدون دعا و استمداد از خدا و دريافت امداد الهى ممكن نيست. «رَبِ أَخْرِجْنِي»
🔹همهى امور به دست خداست و بايد از او مدد خواست «أَدْخِلْنِي أَخْرِجْنِي اجْعَلْ»
🔹كسب قدرت براى اهداف مقدّس ارزش دارد. «وَ اجْعَلْ لِي مِنْ لَدُنْكَ سُلْطاناً»
🔹مؤمن، نصرت و امداد را تنها از خدا مىطلبد. «مِنْ لَدُنْكَ سُلْطاناً نَصِيراً»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_290
❇️#شفا بودن #قران يعني چه؟
💠وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ لا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَساراً «82/اسراء»
🌱و آنچه از قرآن فرو مىفرستيم، مايهى شفا (ى دل) و رحمتى براى مؤمنان است و ستمگران را جز خسران نمىافزايد
🔷"شفاى قرآن با شفاى داروهاى مادّى تفاوتهاى زيادى دارد. داروى قرآن، ضررى را به دنبال ندارد، كهنه نمىشود و تاريخ مصرف ندارد. شفا يافتهى قرآن عامل شفاى ديگران مىشود. در نسخهى شفاى قرآن اشتباه نيست، هميشه و در اختيار همه است، طبيب اين دارو، هم ما را مىشناسد، هم دوستمان دارد و هم نتيجهى نسخهاش ابدى است، نسخه و داروى او هم مشابه ندارد."¹
🔷حضرت على عليه السلام مىفرمايد: "فان القرآن شفاء من اكبر داء و هوالكفر و النفاق و الغى و الضلال "²
قرآن درمان بزرگترين دردهاست كه كفر و نفاق و گمراهى باشد.
🔷دارو بطور معمول وسیله شفای بیمار است، ولی چه بسا بیمارانی که دارو مصرف میکنند با این حال شفا و بهبودی نمییابند، پس ذات دارو شفا نیست، بلکه مقتضی شفا است.
👌 خدای سبحان درباره قرآن نمیفرماید که قرآن داروست، بلکه فرموده اوشفاست و اثر شفابخشیاش قطعی است.
👈 از این روی، هرکسی به محضر قرآن حاضر شود و آن رابفهمد، بپذیرد و عمل کند به یقین امراض درونیاش از بین میرود؛ مگر آن که خود مریض به قرآن مراجعه نکند و یا مراجعهاش از روی میل نباشد و یا پس از مراجعه به قرآن دستور و نسخه شفا بخش آن را نپذیرد و یا به آن عمل نکند و یا عملش نادرست باشد و....
📚1"تفسیرنور
📚2"خطبه 176 نهج البلاغه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
1⃣4⃣ تدبر در سوره #فرقان
🔹نکات سوره فرقان از تفسیر عبدالعلی بازرگان
فرقان : ۵۰
وَلَقَدْ صَرَّفْنَاهُ بَيْنَهُمْ لِيَذَّكَّرُوا فَأَبَى أَكْثَرُ النَّاسِ إِلَّا كُفُورًا
و ما آن [قرآنِ زنده کنندة مرده دلان، همچون آبِ زنده کنندة زمينهای مرده] را ميان آنها به شيوههای گوناگون [مطابق درک و فهم و ذوقيات مردم] بيان کرديم 55 تا پند پذيرند [=از خواب غفلت بيدار شوند] ولی بيشتر مردم جز ناسپاسي، [از هر سخن حقی] سر باز زدند.
__
55- در شرح اين آيه ميان مفسرين اختلاف است، بيشتر آنها ضمير «ه» [در: صَرَّفْنَاهُ بَيْنَهُمْ] را به گردش باد و باران در ميان مردم و مناطق مختلف زمين، که بر حسب اقليم متفاوت ميباشد، برگرداندهاند و ناسپاسی مردم را نسبت به بارانِ رحمت الهي، که زنده کننده طبيعت ميباشد، گرفتهاند. هر چند چنين برداشتی منطقی جلوه ميکند و با سياق آيات قبلی نيز هماهنگ است و فعل «تصريف» هم دو بار در قرآن به گردش بادها نسبت داده شده است [بقره 164 (2:164) و جاثيه 5 (45:5) ]؛ با اين حال اين قلم نظر اقليتی را که ضمير «ه» را به قرآن نسبت دادهاند، به دلايل زير ترجيح ميدهد:
سه آيه 50 تا 52 را بايد «جمله معترضهای» در وسط آيات تکوينی [45 تا 54] شمرد که حواسها را از طبيعت به شريعت و شباهت ميان آندو معطوف ميدارد.
فعل «تصريف» اگر در قرآن دو بار به جريان گردش باد نسبت داده شده، در عوض 4 بار نيز به تنوع موضوعات و مطالب قرآن که متناسب با تنوع ذوقيات و عقول آدميان ميباشد [اسراء 41 (17:41) و 89 (17:89) ، کهف 54 (18:54) ، طه 113 (20:113) ] و پنج بار هم به «تصريف الايات» [احقاف 27 (46:27) ، انعام 46 (6:46) و 65 (6:65) و 105 (6:105) ، اعراف 58 (7:58) ] نسبت داده شده است که جامعيت به مراتب بيشتری دارد. با اين حال به نظر ميرسد اين آيه پذيرای هر دو تفسير باشد و به گونهای از مشابهت فعل و انفعالاتی که در طبيعت ميگذرد، نشانهای برای طبيعی بودن شريعت ارائه ميدهد و نزول قرآن از سرچشمه رحمت، برای زنده کردن بندگان را، همچون نزول باران رحمت، برای زنده کردن زمين مرده ميشمارد.
https://b2n.ir/j95286
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#پرسشوپاسخقرآنی.
💠منظور از #سنتهای_الهی چيست؟
🛑قسمت اول:
🌐🔶قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِكُمْ سُنَنٌ فَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُروا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ «137» ال عمران
🔹به يقين پيش از شما سنّتهايى بوده (و سپرى شده) است. پس در روى زمين گردش كنيد و بنگريد كه سرانجام تكذيب كنندگان چگونه بوده است.
🔷✨در آیه مورد بحث میفرماید: «خداوند سنتهایی در اقوام گذشته داشته که این سنن هرگز جنبه اختصاصی ندارد و به صورت یک سلسله قوانین حیاتی در باره همگان اجرا میشود» (قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِکُمْ سُنَنٌ).
📚تفسير نمونه
🔶 معناي لغوي #سنت
"سنت" در لغت به معنای راه و روش، خوی، عادت، طبیعت و سرشت آمده و در ترکیبهای مختلف معانی دیگری نیز از آن اراده شده است.
علاّمه طباطبایی معنای سنت را اینچنین بیان میکند:
کلمه "سنت" به معنای طریقه معمول و رایج است که به طبع خود غالبا یا دائما جاری باشد
💻نقل از سايت ويكي فقه
👈 "آنچه در اصطلاح فلسفه به نام «نظام جهان» و « قانون اسباب و مسببات» خوانده می شود چیزی جز جریان اراده حکیمانه خدا نیست و در زبان دین «سنت الهی» نامیده می شود.
قرآن کریم در چند جا گفته است که: [هرگز در سنت خدا تغییری نخواهی یافت] احزاب/62 و فتح/23 یعنی کار خدا شیوة مخصوص و فرمول ثابتی دارد و تغییر پذیر نیست."
📚عدل الهی،شهید مطهری
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst5430_snthy-lhy-chyst.aspx
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
.
#آیههاینور
❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤
قَالَ رَبِّ انْصُرْنِی بِمَا كَذَّبُونِ
قَالَ عَمَّا قَلِيلٍ لَيُصْبِحُنَّ نَادِمِينَ
گفت: پروردگارا مرا یاری کن
در برابر تکذیب آنان
(خداوند) فرمود: به زودی آنها
از كار خود پشيمان خواهند شد.
🌿 سوره مومنون : آیات ۳۹ ، ۴۰
کانال قرآن پویان
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_إسراء آیات 87 تا 96
📄#صفحـہ_291
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_291
❇️هیچگاه همانند #قرآن را نخواهند آورد!
💠قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَ الْجِنُّ عَلی أَنْ يَأْتُوا بِمِثْلِ هذَا الْقُرْآنِ لا يَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَ لَوْ كانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِيراً (۸۸/إسراء)
🌱بگو: اگر (تمام) انس و جنّ گرد آيند تا همانند اين قرآن را بياورند، نمیتوانند مثل آن را بياورند، هر چند كه بعضی پشتيبان و ياور ديگری باشند.
🔷با توجه به این که آیات قبل و بعد در ارتباط با مباحث قرآن است، پیوند این آیه که با صراحت از اعجاز قرآن سخن میگوید با آنها نیاز به گفتگو ندارد.
به هر حال خداوند روی سخن را در اینجا به پیامبر صلّی اللّه علیه و آله کرده، میگوید: «بگو:
اگر انسانها و پریان- جن و انس- اتفاق کنند تا همانند این قرآن را بیاورند همانند آن را نخواهند آورد هر چند یکدیگر را کمک کنند» (قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَ الْجِنُّ عَلی أَنْ یَأْتُوا بِمِثْلِ هذَا الْقُرْآنِ لا یَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَ لَوْ کانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِیراً).
🔷این آیه با صراحت تمام، همه جهانیان را اعم از کوچک و بزرگ، عرب و غیر عرب، انسانها و حتّی موجودات عاقل غیر انسانی، دانشمندان، فلاسفه، ادباء، مورخان، نوابغ و غیر نوابغ، خلاصه همه را بدون استثناء در همه اعصار دعوت به مقابله با قرآن کرده است و میگوید: اگر فکر میکنید قرآن سخن خدا نیست و ساخته مغز بشر است، شما هم انسان هستید، همانند آن را بیاورید و هرگاه بعد از تلاش و کوشش همگانی، خود را ناتوان یافتید، این بهترین دلیل بر معجزه بودن قرآن است.
🔷این دعوت به مقابله که در اصطلاح علماء عقائد، «نحدّی» نامیده میشود یکی از ارکان هر معجزه است، و هر جا چنین تعبیری به میان آمد به روشنی میفهمیم که آن موضوع، از معجزات است.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_291
❇️#آیه96إسراء
💠قُلْ كَفی بِاللَّهِ شَهِيداً بَيْنِي وَ بَيْنَكُمْ إِنَّهُ كانَ بِعِبادِهِ خَبِيراً بَصِيراً (۹۶/إسراء)
🌱بگو: ميان من و شما خدا برای گواهی كافی است، همانا او نسبت به بندگانش آگاه و بيناست.
🔹خداوند با بيان گواه بودن و علم خود به برخوردهای بیمنطق كفّار، پيامبر را دلداری میدهد. «قُلْ كَفی بِاللَّهِ»
🔹تكيهگاه پيامبران خداست، لذا قاطعيّت دارند وعقبنشينی ندارند. «كَفی بِاللَّهِ»
🔹خداوند با مشركان اتمام حجّت كرده است، بنابراين به مجادلات بايد پايان داد. «كَفی بِاللَّهِ شَهِيداً»
🔹ايمان به علم و آگاهی خداوند، سبب دوری از انحراف وبهانهجويی است.
«كَفی بِاللَّهِ شَهِيداً»
🔹شاهد بايد عالم، دقيق و بصير باشد. شَهِيداً ... خَبِيراً بَصِيراً
🔹خداوند، هم شاهد آن است كه پيامبر به وظيفهاش عمل كرده است، هم از لجاجت و سرسختی يا ايمان و تسليم بندگانش آگاه است. كَفی بِاللَّهِ شَهِيداً ...
إِنَّهُ كانَ بِعِبادِهِ خَبِيراً بَصِيراً
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
2⃣4⃣ تدبر در سوره #فرقان
❓در آیه ۵۰ سوره فرقان، منظور از تصریف چیست؟
وَلَقَدْ صَرَّفْنَاهُ بَيْنَهُمْ لِيَذَّكَّرُوا فَأَبَى أَكْثَرُ النَّاسِ إِلَّا كُفُورًا {۵۰}
و قطعا آن [پند] را ميان آنان گوناگون ساختيم تا توجه پيدا كنند و[لى ] بيشتر مردم جز ناسپاسى نخواستند {۵۰}
پاسخ ۱ :
مشابه آیه ۵۰ در سوره اسراء هم بود که :
و لقد صَرَّفْنَا لِلنَّاسِ فِي هَـذَا الْقُرْآنِ مِن كُلِّ مَثَلٍ فَأَبَى أَكْثَرُ النَّاسِ إِلاَّ كُفُورًا {۸۹}
و به راستى در اين قرآن از هر گونه مثلى گوناگون آورديم ولى بيشتر مردم جز سر انكار ندارند {۸۹}
سایر موارد کاربرد فعل صرّفنا در قرآن، به تصریف آیات و مثل ها در قرآن اشاره دارد. در آیه ۵۰ نیز برخی مفسران ضمیر « ه » در صرفناه را به آب باران و گردش آن در طبیعت و برخی به گردش باد مرتبط دانسته اند. اما با توجه به مجموعه آیات قبل و نیز سایر موارد کاربرد تصریف ،به نظر میرسد در اینجا هم مراد عدم تنبه و تذکر مشرکان از هدایت قرآن بویژه در زمینه معاد است که خداوند در قرآن به اشکال گوناگون بیان نموده است.
آقای سیدکاظم فرهنگ
https://b2n.ir/j95286
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#پرسشوپاسخقرآنی.
💠منظور از #سنتهای_الهی چيست؟
🛑قسمت دوم:
💠قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِكُمْ سُنَنٌ فَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ ال عمران/137
🌱پيش از شما سنّتهايي [=راه و روشهايي تجربه شده و عبرتآموز از اُمتهاي پيشين] گذشته است. پس در زمين سير كنيد و [در بررسي تاريخ ملتها] ببينيد سرانجام تكذيبكنندگان [=بياعتنايان به آن سنّتها] چگونه بوده است.
🔷✨منظور از «سنّت»، راه و روش و رويه و طريقه است. سنت خدا يا سنت رسول يعني رويه و شيوه خدا و رسول. سنت خدا را ميتوان همان نظاماتي که در جوامع انساني جاري کرده است شمرد. کلمة سنّت 9 بار در قرآن به خدا نسبت داده شده است [احزاب 38 و 62 ، فاطر 43 ، غافر 85، فتح 23، و اسراء 77].
🔷✨سنّتهاي الهي را كه به تصريح قرآن هرگز تبديل و تحويل كنندهاي بر آن نيست ميتوان همان نظاماتي شمرد كه در طول تاريخ جاري بوده و نسلهاي مختلف آن را آزموده و تجربه كردهاند [اسراء 77، احزاب 62 ، فاطر 43]. از جملة اين سنتها عواقب سوئي است كه تفرقه و اختلاف و ظلم پديد ميآورند.
📚تفسير آقاے بازرگان.
🔷✨در این سنن ، پیشرفت و تعالی افراد با ایمان و مجاهد و متحد و بیدار پیش بینی شده و شکست و نابودی ملتهای پراکنده و بیایمان و آلوده به گناه نیز پیشبینی گردیده که در تاریخ بشریت ثبت است.
👈برخي سنّتهايى كه در اقوام پيشين وجود داشته، از اين قبيل است:
1⃣ حقّ پذيرى كه سبب نجات و سعادت آنان شده است.
2⃣ تكذيب حقّ كه موجب هلاك و نابودى آنها شده است.
3⃣ آزمايشات الهى براى آنها وجود داشته است.
4⃣ امدادهاى غيبى براى حقطلبان بوده است.
5⃣ به ستمگران فرصت و مهلت داده شده است.
6⃣ مقاومت مردان خدا سبب رسيدن به هدفهاى والا شده است.
7⃣ توطئه كفّار و خنثى سازى آن از جانب خداوند.
🔹 قوانين و سنّتهاى ثابتى بر تاريخ بشر حاكم است كه شناخت آن، براى بشر مفيد است. «قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِكُمْ سُنَنٌ»
🔹 شما با ساير امّتها فرقى نداريد. عوامل عزّت يا سقوط همه يكسان است.
«فَسِيرُوا ... فَانْظُروا»
تفسير نور
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst5430_snthy-lhy-chyst.aspx
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
اللَّهُمَّ افْتَحْ مَسَامِعَ قَلْبِي لِذِكْرِكَ
خداوندا!
گوش های قلبم را برای یادت باز کن
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_إسراء آیات 97 تا 104
📄#صفحـہ_292
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan