#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_291
❇️هیچگاه همانند #قرآن را نخواهند آورد!
💠قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَ الْجِنُّ عَلی أَنْ يَأْتُوا بِمِثْلِ هذَا الْقُرْآنِ لا يَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَ لَوْ كانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِيراً (۸۸/إسراء)
🌱بگو: اگر (تمام) انس و جنّ گرد آيند تا همانند اين قرآن را بياورند، نمیتوانند مثل آن را بياورند، هر چند كه بعضی پشتيبان و ياور ديگری باشند.
🔷با توجه به این که آیات قبل و بعد در ارتباط با مباحث قرآن است، پیوند این آیه که با صراحت از اعجاز قرآن سخن میگوید با آنها نیاز به گفتگو ندارد.
به هر حال خداوند روی سخن را در اینجا به پیامبر صلّی اللّه علیه و آله کرده، میگوید: «بگو:
اگر انسانها و پریان- جن و انس- اتفاق کنند تا همانند این قرآن را بیاورند همانند آن را نخواهند آورد هر چند یکدیگر را کمک کنند» (قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَ الْجِنُّ عَلی أَنْ یَأْتُوا بِمِثْلِ هذَا الْقُرْآنِ لا یَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَ لَوْ کانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِیراً).
🔷این آیه با صراحت تمام، همه جهانیان را اعم از کوچک و بزرگ، عرب و غیر عرب، انسانها و حتّی موجودات عاقل غیر انسانی، دانشمندان، فلاسفه، ادباء، مورخان، نوابغ و غیر نوابغ، خلاصه همه را بدون استثناء در همه اعصار دعوت به مقابله با قرآن کرده است و میگوید: اگر فکر میکنید قرآن سخن خدا نیست و ساخته مغز بشر است، شما هم انسان هستید، همانند آن را بیاورید و هرگاه بعد از تلاش و کوشش همگانی، خود را ناتوان یافتید، این بهترین دلیل بر معجزه بودن قرآن است.
🔷این دعوت به مقابله که در اصطلاح علماء عقائد، «نحدّی» نامیده میشود یکی از ارکان هر معجزه است، و هر جا چنین تعبیری به میان آمد به روشنی میفهمیم که آن موضوع، از معجزات است.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_291
❇️#آیه96إسراء
💠قُلْ كَفی بِاللَّهِ شَهِيداً بَيْنِي وَ بَيْنَكُمْ إِنَّهُ كانَ بِعِبادِهِ خَبِيراً بَصِيراً (۹۶/إسراء)
🌱بگو: ميان من و شما خدا برای گواهی كافی است، همانا او نسبت به بندگانش آگاه و بيناست.
🔹خداوند با بيان گواه بودن و علم خود به برخوردهای بیمنطق كفّار، پيامبر را دلداری میدهد. «قُلْ كَفی بِاللَّهِ»
🔹تكيهگاه پيامبران خداست، لذا قاطعيّت دارند وعقبنشينی ندارند. «كَفی بِاللَّهِ»
🔹خداوند با مشركان اتمام حجّت كرده است، بنابراين به مجادلات بايد پايان داد. «كَفی بِاللَّهِ شَهِيداً»
🔹ايمان به علم و آگاهی خداوند، سبب دوری از انحراف وبهانهجويی است.
«كَفی بِاللَّهِ شَهِيداً»
🔹شاهد بايد عالم، دقيق و بصير باشد. شَهِيداً ... خَبِيراً بَصِيراً
🔹خداوند، هم شاهد آن است كه پيامبر به وظيفهاش عمل كرده است، هم از لجاجت و سرسختی يا ايمان و تسليم بندگانش آگاه است. كَفی بِاللَّهِ شَهِيداً ...
إِنَّهُ كانَ بِعِبادِهِ خَبِيراً بَصِيراً
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
2⃣4⃣ تدبر در سوره #فرقان
❓در آیه ۵۰ سوره فرقان، منظور از تصریف چیست؟
وَلَقَدْ صَرَّفْنَاهُ بَيْنَهُمْ لِيَذَّكَّرُوا فَأَبَى أَكْثَرُ النَّاسِ إِلَّا كُفُورًا {۵۰}
و قطعا آن [پند] را ميان آنان گوناگون ساختيم تا توجه پيدا كنند و[لى ] بيشتر مردم جز ناسپاسى نخواستند {۵۰}
پاسخ ۱ :
مشابه آیه ۵۰ در سوره اسراء هم بود که :
و لقد صَرَّفْنَا لِلنَّاسِ فِي هَـذَا الْقُرْآنِ مِن كُلِّ مَثَلٍ فَأَبَى أَكْثَرُ النَّاسِ إِلاَّ كُفُورًا {۸۹}
و به راستى در اين قرآن از هر گونه مثلى گوناگون آورديم ولى بيشتر مردم جز سر انكار ندارند {۸۹}
سایر موارد کاربرد فعل صرّفنا در قرآن، به تصریف آیات و مثل ها در قرآن اشاره دارد. در آیه ۵۰ نیز برخی مفسران ضمیر « ه » در صرفناه را به آب باران و گردش آن در طبیعت و برخی به گردش باد مرتبط دانسته اند. اما با توجه به مجموعه آیات قبل و نیز سایر موارد کاربرد تصریف ،به نظر میرسد در اینجا هم مراد عدم تنبه و تذکر مشرکان از هدایت قرآن بویژه در زمینه معاد است که خداوند در قرآن به اشکال گوناگون بیان نموده است.
آقای سیدکاظم فرهنگ
https://b2n.ir/j95286
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#پرسشوپاسخقرآنی.
💠منظور از #سنتهای_الهی چيست؟
🛑قسمت دوم:
💠قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِكُمْ سُنَنٌ فَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ ال عمران/137
🌱پيش از شما سنّتهايي [=راه و روشهايي تجربه شده و عبرتآموز از اُمتهاي پيشين] گذشته است. پس در زمين سير كنيد و [در بررسي تاريخ ملتها] ببينيد سرانجام تكذيبكنندگان [=بياعتنايان به آن سنّتها] چگونه بوده است.
🔷✨منظور از «سنّت»، راه و روش و رويه و طريقه است. سنت خدا يا سنت رسول يعني رويه و شيوه خدا و رسول. سنت خدا را ميتوان همان نظاماتي که در جوامع انساني جاري کرده است شمرد. کلمة سنّت 9 بار در قرآن به خدا نسبت داده شده است [احزاب 38 و 62 ، فاطر 43 ، غافر 85، فتح 23، و اسراء 77].
🔷✨سنّتهاي الهي را كه به تصريح قرآن هرگز تبديل و تحويل كنندهاي بر آن نيست ميتوان همان نظاماتي شمرد كه در طول تاريخ جاري بوده و نسلهاي مختلف آن را آزموده و تجربه كردهاند [اسراء 77، احزاب 62 ، فاطر 43]. از جملة اين سنتها عواقب سوئي است كه تفرقه و اختلاف و ظلم پديد ميآورند.
📚تفسير آقاے بازرگان.
🔷✨در این سنن ، پیشرفت و تعالی افراد با ایمان و مجاهد و متحد و بیدار پیش بینی شده و شکست و نابودی ملتهای پراکنده و بیایمان و آلوده به گناه نیز پیشبینی گردیده که در تاریخ بشریت ثبت است.
👈برخي سنّتهايى كه در اقوام پيشين وجود داشته، از اين قبيل است:
1⃣ حقّ پذيرى كه سبب نجات و سعادت آنان شده است.
2⃣ تكذيب حقّ كه موجب هلاك و نابودى آنها شده است.
3⃣ آزمايشات الهى براى آنها وجود داشته است.
4⃣ امدادهاى غيبى براى حقطلبان بوده است.
5⃣ به ستمگران فرصت و مهلت داده شده است.
6⃣ مقاومت مردان خدا سبب رسيدن به هدفهاى والا شده است.
7⃣ توطئه كفّار و خنثى سازى آن از جانب خداوند.
🔹 قوانين و سنّتهاى ثابتى بر تاريخ بشر حاكم است كه شناخت آن، براى بشر مفيد است. «قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِكُمْ سُنَنٌ»
🔹 شما با ساير امّتها فرقى نداريد. عوامل عزّت يا سقوط همه يكسان است.
«فَسِيرُوا ... فَانْظُروا»
تفسير نور
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst5430_snthy-lhy-chyst.aspx
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
اللَّهُمَّ افْتَحْ مَسَامِعَ قَلْبِي لِذِكْرِكَ
خداوندا!
گوش های قلبم را برای یادت باز کن
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_إسراء آیات 97 تا 104
📄#صفحـہ_292
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_292
❇️#آیه97إسراء
💠وَ مَنْ يَهْدِ اللَّهُ فَهُوَ الْمُهْتَدِ وَ مَنْ يُضْلِلْ فَلَنْ تَجِدَ لَهُمْ أَوْلِياءَ مِنْ دُونِهِ وَ نَحْشُرُهُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ عَلی وُجُوهِهِمْ عُمْياً وَ بُكْماً وَ صُمًّا مَأْواهُمْ جَهَنَّمُ كُلَّما خَبَتْ زِدْناهُمْ سَعِيراً (۹۷/إسراء)
🌱و هر كه را خدا هدايت كند، پس همو هدايت يافته است و هر كه را گمراه سازد، هرگز ياورانی جز خدا برای آنان نخواهی يافت و ما در روز قيامت، آنان را واژگون (به صورت خزنده) كور و كر و لال محشور میكنيم و جايگاهشان دوزخ است، كه هرگاه خاموش شود، آتش آنان را بيافزاييم.
❓سؤال: اگر گمراهان در قيامت، كر و كور و لالند، پس چگونه در آيات ديگر، از ديدن آتش؛ «رَأَی الْمُجْرِمُونَ النَّارَ»۱، يا شنيدن صدای دوزخ؛ «سَمِعُوا لَها تَغَيُّظاً وَ زَفِيراً»۲، يا فرياد و شيون آنان؛ «دَعَوْا هُنالِكَ ثُبُوراً»۳ سخن به ميان آمده است؟
✅ پاسخ: مراحل و مواقف قيامت متفاوت و متعدّد است. در هر موقفی ممكن است حالتی باشد كه در مرحلهی بعد از آن نباشد.
🔹هدايت تنها به علم، عقل و استدلال نيست، توفيق الهی نيز میخواهد. «مَنْ يَهْدِ اللَّهُ»
🔹گمراهان را نجاتبخشی جز خدا نيست. مَنْ يُضْلِلْ فَلَنْ تَجِدَ ...
🔹كسی كه از گوش، چشم و زبان خود در مسير حقّيافتن، حقّگفتن و حقّديدن بهره نگيرد، در قيامت نيز كور، كر، لال و واژگون محشور میشود. اين در واقع نوعی تجسّم عمل انسان است! نَحْشُرُهُمْ ... عَلی وُجُوهِهِمْ عُمْياً وَ بُكْماً وَ صُمًّا
🔹آتش دوزخ، برای مجرمان پيوسته شعلهورتر میشود. «كُلَّما خَبَتْ زِدْناهُمْ سَعِيراً»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_292
❇️با این همه #نشانهها باز #ایمان نیاوردند!
💠وَ لَقَدْ آتَيْنا مُوسی تِسْعَ آياتٍ بَيِّناتٍ فَسْئَلْ بَنِي إِسْرائِيلَ إِذْ جاءَهُمْ فَقالَ لَهُ فِرْعَوْنُ إِنِّي لَأَظُنُّكَ يا مُوسی مَسْحُوراً (۱۰۱/إسراء)
🌱همانا به موسی نُه معجزهی روشن داديم. پس، از بنیاسرائيل آنگاه كه (موسی) به سراغشان آمد سؤال كن. پس فرعون (با ديدن آن همه معجزه) به او گفت: ایموسی! من تو را قطعاً افسون شده میپندارم.
🔷در چند آیه پیش از این خواندیم که مشرکان چه تقاضاهای عجیب و غریبی از پیامبر داشتند.
در اینجا در حقیقت نمونهای از این صحنه را در امتهای پیشین بیان میکند کهچگونه انواع خارق عادات و معجزات را دیدند و باز هم بهانه گرفتند و راه انکار را همچنان ادامه دادند.
نخست میگوید: «ما به موسی نه آیه و نشانه روشن دادیم» (وَ لَقَدْ آتَیْنا مُوسی تِسْعَ آیاتٍ بَیِّناتٍ).
👈این آیات عبارتند از: عصا، ید بیضا، طوفان، ملخ، یک نوع آفت نباتی به نام قمّل، فزونی قورباغه، خون، خشکسالی، کمبود میوهها.
سپس برای تأکید بیشتر اضافه میکند: اگر مخالفانت حتی این موضوع را انکار کنند برای اتمام حجت به آنها «از بنی اسرائیل سؤال کن که در آن زمان که (این آیات) به سراغشان آمد چگونه بودند» (فَسْئَلْ بَنِی إِسْرائِیلَ إِذْ جاءَهُمْ).
🔷ولی با این حال نه تنها تسلیم نشدند بلکه موسی را متهم به ساحر بودن و یا دیوانه بودن کردند «پس فرعون به او گفت: من گمان میکنم ای موسی تو ساحر یا دیوانهای» (فَقالَ لَهُ فِرْعَوْنُ إِنِّی لَأَظُنُّکَ یا مُوسی مَسْحُوراً).
👌این روش همیشگی مستکبران است که مردان الهی را به خاطر نوآوریها، و حرکت بر ضد مسیر جامعههای فاسد، و همچنین نشان دادن خارق عادات متهم به سحر و یا جنون میکردند، تا در افکار مردم سادهدل نفوذ کنند و آنها را از گرد پیامبران پراکنده سازند.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
3⃣4⃣ تدبر در سوره #فرقان
❓در آیه ۵۰ سوره فرقان، منظور از تصریف چیست؟
وَلَقَدْ صَرَّفْنَاهُ بَيْنَهُمْ لِيَذَّكَّرُوا فَأَبَى أَكْثَرُ النَّاسِ إِلَّا كُفُورًا {۵۰}
و قطعا آن [پند] را ميان آنان گوناگون ساختيم تا توجه پيدا كنند و[لى ] بيشتر مردم جز ناسپاسى نخواستند {۵۰}
پاسخ ۲ :
و ما آن [قرآنِ زنده کنندة مرده دلان، همچون آبِ زنده کنندة زمينهای مرده] را ميان آنها به شيوههای گوناگون [مطابق درک و فهم و ذوقيات مردم] بيان کرديم ۵۵ تا پند پذيرند [=از خواب غفلت بيدار شوند] ولی بيشتر مردم جز ناسپاسي، [از هر سخن حقی] سر باز زدند.
55- در شرح اين آيه ميان مفسرين اختلاف است، بيشتر آنها ضمير «ه» [در: صَرَّفْنَاهُ بَيْنَهُمْ] را به گردش باد و باران در ميان مردم و مناطق مختلف زمين، که بر حسب اقليم متفاوت ميباشد، برگرداندهاند و ناسپاسی مردم را نسبت به بارانِ رحمت الهي، که زنده کننده طبيعت ميباشد، گرفتهاند. هر چند چنين برداشتی منطقی جلوه ميکند و با سياق آيات قبلی نيز هماهنگ است و فعل «تصريف» هم دو بار در قرآن به گردش بادها نسبت داده شده است [بقره 164 (2:164) و جاثيه 5 (45:5) ]؛ با اينحال اين قلم نظر اقليتی را که ضمير «ه» را به قرآن نسبت دادهاند، به دلايل زير ترجيح ميدهد:
سه آيه ۵۰ تا ۵۲ را بايد «جمله معترضهای» در وسط آيات تکوينی [۴۵ تا ۵۴] شمرد که حواسها را از طبيعت به شريعت و شباهت ميان آندو معطوف ميدارد.
فعل «تصريف» اگر در قرآن دو بار به جريان گردش باد نسبت داده شده، در عوض ۴ بار نيز به تنوع موضوعات و مطالب قرآن که متناسب با تنوع ذوقيات و عقول آدميان ميباشد [اسراء ۴۱ (17:41) و 89 (17:89) ، کهف ۵۴ (18:54) ، طه 113 (20:113) ] و پنج بار هم به «تصريف الايات» [احقاف 27 (46:27) ، انعام 46 (6:46) و 65 (6:65) و 105 (105 : 6) ، اعراف ۵۸ (7:58) ] نسبت داده شده است که جامعيت به مراتب بيشتری دارد.
با اينحال به نظر ميرسد اين آيه پذيرای هر دو تفسير باشد و به گونهای از مشابهت فعل و انفعالاتی که در طبيعت ميگذرد، نشانهای برای طبيعی بودن شريعت ارائه ميدهد و نزول قرآن از سرچشمه رحمت، برای زنده کردن بندگان را، همچون نزول باران رحمت، برای زنده کردن زمين مرده ميشمارد.
تفسیر اقای عبدالعلی بازرگان
https://b2n.ir/j95286
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#پرسشوپاسخقرآنی..
💠منظور از #سنتهای_الهی چيست؟ تغيير ناپذيري سنتها ،يعني چه؟
🛑قسمت سوم:
🌐🔸سُنَّةَ اللَّهِ الَّتِي قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلُ وَ لَنْ تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِيلًا فتح«23»
(اين پيروزى شما و ترس و شكست كفّار،) سنّت خداوند است كه از پيش جارى بوده است و هرگز براى سنّتهاى خداوند، تغيير و تبديلى نخواهى يافت.
📖"قرآن، در آیات متعددى، روى مسأله تغییرناپذیر بودن سنتهاى الهى، تکیه کرده است
🔻👈از مجموع این آیات، به خوبى استفاده مى شود که: منظور از «سنت» در این گونه موارد، قوانین ثابت و اساسى «تکوینى» یا «تشریعى» الهى است که هرگز دگرگونى در آن روى نمى دهد، و به تعبیر دیگر، خداوند در عالم تکوین و تشریع، اصول و قوانینى دارد که همانند قوانین اساسى مرسوم، در میان مردم جهان، دست خوش دگرگونى و تغییر نمى شود، این قوانین هم بر اقوام گذشته حاکم بوده است، و هم بر اقوام امروز و آینده، حکومت خواهد کرد
🔻نوسان و دگرگونى #سنتها درباره کسى تصور مى شود که آگاهى محدودى دارد و با گذشت زمان، به مسائلى واقف مى شود که، او را از سنت دیرینه اش باز مى دارد، یا کسى که آگاه است، اما روى میزان حکمت و عدالت رفتار نمى کند، و تمایلات خاصى بر فکر او حاکم است.
ولى پروردگارى که از همه این امور، منزه و پاک مى باشد، سنتش درباره آیندگان، همانست که درباره پیشینیان بوده است، سنتهایش ثابت و تغییرناپذیر است."
📚تفسير نمونه
1⃣ حوادث تاريخى، جرقه و تصادف نيست، بلكه يك جريان و قانون جارى و از پيش برنامهريزى شده است. «سُنَّةَ اللَّهِ الَّتِي قَدْ خَلَتْ»
2⃣ #سنّتها و قوانين الهى، فراتر از زمان و مكان و عقل محدود بشرى است و بر اساس آزمون و خطا نيست، لذا جامع و بدون تغيير است. «لَنْ تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِيلًا»
3⃣- قوانين الهى، در طول زمان كهنه و ناكارآمد نمىشود. «لَنْ تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِيلًا»
📚تفسير نور
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst5430_snthy-lhy-chyst.aspx
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
💫#دعاهای_روزانه
.🌸💞 سَلامٌ عَلَىٰ آلِ يس، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا داعِيَ اللّٰهِ وَرَبَّانِيَّ آياتِهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا بابَ اللّٰهِ وَدَيَّانَ دِينِهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا خَلِيفَةَ اللّٰهِ وَناصِرَ حَقِّهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللّٰهِ وَدَلِيلَ إِرادَتِهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا تالِيَ كِتابِ اللّٰهِ وَتَرْجُمانَهُ،
🌸سلام بر خاندان یس، سلام بر تو ای دعوتکننده به سوی خدا و آگاه به آیاتش، سلام بر تو ای باب خدا و حاکم سیاستمدار دینش، سلام بر تو ای خلیفه خدا و یاور حقّش، سلام بر تو ای حجّت خدا و راهنما به سوی ارادهاش، سلام بر تو ای تلاوتکننده کتاب خدا و تفسیرکنندهاش،
💫فرازی از زیارت آل یس
قرآن پویان
┏━━━🍃═🌸━━━┓
@quranpuyan
┗━━━🌸═🍃━━━┛
༻🍃🌸🍃༺
💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖
🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است،
👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمیشود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند.
التماس دعا🙏
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan