eitaa logo
قران پویان
458 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
692 ویدیو
615 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از گودرزی
🔹پیام‌رسان ایتا در سایت خود اطلاعیه‌ای مبنی بر رفع محدودیت ثبت‌نام کاربر جدید قرار داده است. 🔸به دوستان خود که منتظر رفع محدودیت برای ورود به ایتا بودند، خبر دهید. ༻🍃‌🌸🍃༺ ✅لینڪ ڪانال قران پویان در پیام رسان ایتا (تحت وب) https://eitaa.com/quranpuyan ✅ گروه :مطالعه یڪ صفحه از قرآن بطور روزانه با ترجمه و نڪات برگزیده تفسیری https://eitaa.com/joinchat/616562802Cf7d0a91ea0 ✅ ڪانالهاے :آشنایی با باورها و رفتارهای قرآنی https://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311
مروري بر ع به امام ع 🌴حضرت علي ع به فرزند خود امام حسن ع چه وصيتهايي نمود؟ 🗞📗اين وصايا كه در قالب نامه 31 منتشر شده است، هنگام بازگشت از صفین، توسط ايشان نگاشته است. 🛑قسمت هفدهم : فوايد تربيت در ، فرصت جوانان براي بهره‌گيري رايگان از بزگتران فَبَادَرْتُكَ بِالْأَدَبِ قَبْلَ أَنْ يَقْسُوَ قَلْبُكَ وَ يَشْتَغِلَ لُبُّكَ لِتَسْتَقْبِلَ بِجِدِّ رَأْيِكَ مِنَ الْأَمْرِ مَا قَدْ كَفَاكَ أَهْلُ التَّجَارِبِ بُغْيَتَهُ وَ تَجْرِبَتَهُ فَتَكُونَ قَدْ كُفِيتَ مَئُونَةَ الطَّلَبِ وَ عُوفِيتَ مِنْ عِلَاجِ التَّجْرِبَةِ فَأَتَاكَ مِنْ ذَلِكَ مَا قَدْ كُنَّا نَأْتِيهِ وَ اسْتَبَانَ لَكَ مَا رُبَّمَا أَظْلَمَ عَلَيْنَا مِنْهُ . ترجمه:بنابراین پیش از آنکه دلت سخت شود،و مغزت گرفتار گردد اقدام به ادب آموزى تو کردم، تا با عزمى جدّى به امورت روى آورى، امورى که اهل تجربه مشقّت تجربه کردن آن را کشیده اند، و تو از زحمت طلب کفایت شده،و از تجربه دوباره آسوده گشته اى، و آنچه ما در صدد تجربه آن بودیم به دست تو رسیده، و قسمتى از آنچه بر ما پوشیده مانده براى تو روشن گردیده است. 🌴امام(عليه السلام) در اين بخش از سخنان خود به اهمّيّت استفاده از ديگران اشاره مى کند، به تعبير ديگر همواره نسل هاى آينده از نسل هاى گذشته از اين نظر سعادتمندترند که تجارب پيشينيان در اختيار آيندگان قرار مى گيرد و آنچه را آنها با زحمت فراوان به دست آورده اند آيندگان بدون زحمت در اختيار مى گيرند لذا در پايان اين بخش از اندرزنامه مى فرمايد: «بنابراين آنچه از تجربيات نصيب ما شده، نصيب تو هم خواهد شد (بى آنکه زحمتى کشيده باشى) بلکه شايد پاره اى از آنچه بر ما مخفى شده (با گذشت زمان و تجربه بيشتر) بر تو روشن گردد» اشاره به اينکه گاه تجربه پيشينيان به طور کامل در اختيار آيندگان قرار مى گيرد و آنها از آن بهره کامل مى برند و گاه پيشينيان در بعضى از مسائل، نيمى از راه را پيموده اند و نيم ديگر را آيندگان مى پيمايند و به امورى دست مى يابند که حتى نصيب پيشينيان نشده بود. 🌱🌱آثار تربيت در جوانى: تاريخ انبيا نشان مى دهد جوانان نخستين گروهى بودند که به آنها ايمان مى آوردند و از اهداف آنها دفاع مى کردند. قرآن کرارا داستان نوح و ايمان آوردن جوانان را به او و ايراد بزرگسالان ثروتمند را بيان کرده و نيز تاريخ اسلام نشان مى دهد که مؤمنان به پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) بيش از همه جوانان بودند. روايات اسلامى نيز اين حقيقت را تأييد مى کند; امام صادق(عليه السلام) به يکى از يارانش که براى دفاع از مکتب اهل بيت به بصره رفته بود و ناکام برگشت، فرمود: «عَلَيْکَ بِالاَْحْدَاثِ فَإِنَّهُمْ أَسْرَعُ إِلَى کُلِّ خَيْر; بر تو باد که به سراغ جوانان بروى که آنها براى پذيرش هر امر خيرى از همه سريع ترند».(6) 🌱نيز در حديث ديگرى از آن حضرت آمده است که فرمود: «بَادِرُوا أَوْلاَدَکُمْ بِالْحَدِيثِ قَبْلَ أَنْ يَسْبِقَکُمْ إِلَيْهِمُ الْمُرْجِئَةُ; فرزندان خود را با احاديث (اهل بيت) آشنا سازيد پيش از آنکه گروه منحرف مرجئه (که اعتقادى به خلافت بلا فصل على(عليه السلام) نداشتند) از شما پيشى بگيرند».(8) 💢در مطالب بالا از وصيّت نامه اميرمؤمنان على(عليه السلام) نيز اين مطلب به خوبى بيان شده است. دليل آن هم روشن است، زيرا از يک سو قلب جوانان پاک و خالى از آلودگى به تعصب هاى کور و لجاجت و عقايد باطله است، به همين دليل همانند زمينى است که خالى از هرگونه گياه و علف هاى هرزه مزاحم باشد و هر بذرى در آن افشانده شود به سرعت آن را مى پذيرد. از سوى ديگر، تعلقات دنيوى و مادى، او را به خود مشغول نداشته است تا پذيرش او نسبت به حق ضعيف شود. از سوى سوم تعليمات انبيا و احکام دين خدا با منافع نامشروع بسيارى از بزرگسالان در تضاد است و آنها حاضر نيستند به آسانى دست از منافع خود بردارند، در حالى که جوانان گرفتار چنين منافعى نيستند. و به گفته سعدى: آن که در خُرديش ادب نکنند * در بزرگى فلاح از او برخاست 📚🖋شرح ايت الله مكارم شیرازی @quranpuyan
خدا جاااان … حضور توست که زندگی را هر چقدرسخت.. سبزتر.. و هر چه آشوب تر.. آرام می کند … وقتی تو هستی پشت آدم به کسی گرم ست .. که گرمایِ وجودش، آسمانی ست … و لبخندش بالی به آسمانِ آبی… @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 36 تا 44 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠وَ إِذا رَآكَ الَّذِينَ كَفَرُوا إِنْ يَتَّخِذُونَكَ إِلاَّ هُزُواً أَ هذَا الَّذِي يَذْكُرُ آلِهَتَكُمْ وَ هُمْ بِذِكْرِ الرَّحْمنِ هُمْ كافِرُونَ 🌱هنگامی که کافران تو را می‌بینند، فقط تو را مسخره می‌کنند (و می‌گویند:) «آیا این شخص است که خدایانِ شما را (به بدی) یاد می‌کند؟» و این در حالی ست که فقط آنان یاد کردن (خدای) رحمان را انکار می‌کنند (و انکار خود را گناه نمی‌شمارند). أنبیاء - ۳۶ 🔷‏باز در اين آيات به بحثهای ديگری در ارتباط با موضع‌گيری مشركان در برابر پيامبر اسلام ص برخورد می‌كنيم، كه بيانگر طرز تفكر انحرافی آنها در مسائل اصولی است نخست می‌گويد:" هنگامی كه كافران تو را می‌بينند كاری جز مسخره كردن تو ندارند" (وَ إِذا رَآكَ الَّذِينَ كَفَرُوا إِنْ يَتَّخِذُونَكَ إِلَّا هُزُواً). ‏آنها با بی‌اعتنايی به تو اشاره كرده می‌گويند:" آيا اين همان كسی است كه خدايان و بتهای شما را به بدی ياد می‌كند"؟ (أَ هذَا الَّذِي يَذْكُرُ آلِهَتَكُمْ‌)۱. ‏" در حالی كه خود ذكر خداوند رحمان را انكار می‌كنند" (وَ هُمْ بِذِكْرِ الرَّحْمنِ هُمْ كافِرُونَ‌). 🔷‏تعجب در اين است كه اگر كسی از اين بتهای سنگی و چوبی بدگويی كند- نه بدگويی بلكه حقيقت را بيان نمايد و بگويد اينها موجودات بی روح و فاقد شعور و بی‌ارزشی هستند، تعجب می‌كنند، اما اگر كسی منكر خداوند بخشنده و مهربانی شود كه آثار رحمتش پهنه جهان را گرفته و در هر چيز دليلی بر عظمت و رحمت او است، برای آنها جای تعجب نيست. 🔷‏آری هنگامی كه انسان به امری عادت كرد و خو گرفت و تعصب ورزيد، در نظرش جلوه خواهد داشت هر چند بدترين امور باشد، و هر گاه نسبت به چيزی‌ عداوت ورزيد كم‌كم در نظرش بد می‌شود، هر چند زيباترين و محبوبترين امور باشد. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏قُلْ مَنْ يَكْلَؤُكُمْ بِاللَّيْلِ وَ النَّهارِ مِنَ الرَّحْمنِ بَلْ هُمْ عَنْ ذِكْرِ رَبِّهِمْ مُعْرِضُونَ (۴۲/انبیاء) 🌱‏بگو كيست كه شمارا در شب و روز از (عذاب) خدای رحمان نگاه می‌دارد؟! امّا (باز) آنان از ياد پروردگارشان روی می‌گردانند. ‏۱- قدرت‌ها نمی‌توانند انسان را از خطرات حفظ كنند. قُلْ مَنْ يَكْلَؤُكُمْ‌ ... ‏۲- انسان دائماً نياز به حفاظت و حمايت الهی دارد. مَنْ يَكْلَؤُكُمْ‌ ... ‏۳- از شيوه‌های موفّق تبليغ، مخاطب قراردادن وجدان‌هاست. قُلْ مَنْ يَكْلَؤُكُمْ‌ ... ‏۴- حفاظت خداوند، دائمی و نسبت به همه حتّی كفّار است. «مَنْ يَكْلَؤُكُمْ» ‏۵- كردار ما به نحوی است كه حتّی سرچشمه‌ی رحمت را به غضب می‌آورد. ‏«مِنَ الرَّحْمنِ» (حفاظت او بر اساس مهر و رحمت است) يَكْلَؤُكُمْ‌ ... مِنَ الرَّحْمنِ‌ ‏۶- حفاظت، از شئون ربوبيّت خداوند است. «يَكْلَؤُكُمْ‌- رَبِّهِمْ» (از حفاظت آسمان‌ها تا رام بودن حيوانات، تا دفاع در برابر ميكروب‌هايی كه وارد بدن می‌شود، صدها نوع حفاظت در هر لحظه برابر انسان وجود دارد). ‏۷- اگر انسان‌ها از ياد خداوند اعراض كنند، او نيز از آنها اعراض خواهد كرد. ‏ابتدا خداوند، كافران را مخاطب قرار داد «يَكْلَؤُكُمْ» ولی بعد گويا از آنان اعراض نموده و آنها را بطور غايب مطرح فرموده است. «بَلْ هُمْ» ‏۸- انسان لازم است از مربّی واقعی خويش ياد كند، در غير اين صورت سزاوار توبيخ است. «بَلْ هُمْ عَنْ ذِكْرِ رَبِّهِمْ مُعْرِضُونَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣7⃣ تدبر در سوره 🔹نكات مهم تفسيري سوره فرقان از الميزان ۴- پيامبر،وكيل و ضامن هدايت مردم نيست جمله ((افانت تكون عليه وكيلا)) استفهامى است انكارى و معنايش اين است كه تو وكيل و سرپرست او و قائم به امور او نيستى تا به دلخواه خود به سوى راه رشد هدايتش كنى ، پس تو چنين قدرتى ندارى كه با اينكه خدا گمراهش كرده و اسباب هدايتش را از او قطع نموده ، تو هدايتش كنى ، و در همين معنا فرموده : ((انك لا تهدى من احببت )) و نيز فرموده : ((و ما انت بمسمع من فى القبور)) و اين آيه به منزله اجمالى است براى تفصيلى كه در آيه ((افرايت من اتخذ الهه هويه و اضله اللّه على علم و ختم على سمعه و قلبه و جعل على بصره غشاوة فمن يهديه من بعد اللّه )) آمده است . ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۵ صفحه : ۳۰۹ https://b2n.ir/j95286 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
مروري بر ع به امام ع 🌴حضرت علي ع به فرزند خود امام حسن ع چه وصيتهايي نمود؟ 🗞📗اين وصايا كه در قالب نامه 31 منتشر شده است، هنگام بازگشت از صفین، توسط ايشان نگاشته است. 🛑قسمت هجدهم .: 💢استفاده از در تربیت فرزتدان . أَيْ بُنَيَّ، إِنِّي وَ إِنْ لَمْ أَكُنْ عُمِّرْتُ عُمُرَ مَنْ كَانَ قَبْلِي فَقَدْ نَظَرْتُ فِي أَعْمَالِهِمْ وَ فَكَّرْتُ فِي أَخْبَارِهِمْ وَ سِرْتُ فِي آثَارِهِمْ حَتَّى عُدْتُ كَأَحَدِهِمْ، بَلْ كَأَنِّي بِمَا انْتَهَى إِلَيَّ مِنْ أُمُورِهِمْ قَدْ عُمِّرْتُ مَعَ أَوَّلِهِمْ إِلَى آخِرِهِمْ، فَعَرَفْتُ صَفْوَ ذَلِكَ مِنْ كَدَرِهِ وَ نَفْعَهُ مِنْ ضَرَرِهِ، فَاسْتَخْلَصْتُ لَكَ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ [جَلِيلَهُ] نَخِيلَهُ وَ تَوَخَّيْتُ لَكَ جَمِيلَهُ وَ صَرَفْتُ عَنْكَ مَجْهُولَهُ، وَ رَأَيْتُ حَيْثُ عَنَانِي مِنْ أَمْرِكَ مَا يَعْنِي الْوَالِدَ الشَّفِيقَ وَ أَجْمَعْتُ عَلَيْهِ مِنْ أَدَبِكَ أَنْ يَكُونَ ذَلِكَ وَ أَنْتَ مُقْبِلُ الْعُمُرِ وَ مُقْتَبَلُ الدَّهْرِ ذُو نِيَّةٍ سَلِيمَةٍ وَ نَفْسٍ صَافِيَة. پسرم اگر چه من به اندازه مردمى كه پيش از من بوده اند عمر نكرده ام، ولى در كردارشان دقّت، و در اخبارشان فكر نموده، و در آثارشان سياحت كرده ام، تا جايى كه همانند يكى از آنان شده ام، بلكه گويى از پى آنچه كه از وضع آنان به من رسيده عمرم را با اولين و آخرينشان گذرانيده ام، زلال اعمالشان را از تيرگى، و سود و زيان كردارشان را شناختم، از اين رو از هر چيزى پاكيزه و خالصش را برايت انتخاب كردم، و از ميان آن همه برنامه زيبايش را برايت برگزيدم، و نامعلوم آن را از تو دور داشتم، چون به امورت همانند پدرى مهربان عنايت داشتم، و قصد ادب آموزى تو را در خاطر مى گذراندم، مصلحت ديدم تو را با اين روش تربيت كنم، چرا كه در عنفوان جوانى، و در ابتداى زندگى هستى، و تو را نيّتى سالم، و باطنى پاك است انصاریان 🌴امام(عليه السلام) در بخش دیگر وصيّت نامه به نکته بسيار مهمى اشاره مى کند و آن اهمّيّت مطالعه و بررسى تاريخ پيشينيان است; آنچه از اعمال آنها به ما رسيده و از اخبار آنها در اختيار ما قرار گرفته و آنچه در آثار بازمانده از آنها: (کاخ هاى ويران شده، قبرهاى خاموش، ثروت هاى به جا مانده و...) باقى است اشاره به اينکه زندگى چيزى جز تجربه نيست. اگر کسى از تجارب ديگران بهره بگيرد، در اعمال آنها و نتايجى که از عملشان گرفتند دقت کند و در اخبار عبرت انگيزى که از آنها به يادگار باقى مانده بينديشد و در آثار بازمانده از آنان با ديده عبرت بين بنگرد، عمرى به درازاى تمام تاريخ بشريت پيدا مى کند و گويى از روز اوّل خلقت آدم تا کنون زنده بوده است. ✳ در واقع امام(عليه السلام) با اين سخنانش به همه پدران دلسوز درس مى آموزد که اگر خواهان سعادت فرزندان خود هستند از آن زمان که قلب فرزندان صاف و پاک است در تربيتشان بکوشند و مخصوصاً از تاريخ پيشينيان که مملوّ از درس ها و عبرت هاست و نمونه هاى حسى براى مسائل اخلاقى به دست مى دهد، کمک بگيرند ⭕️چگونگى دسترسى امام(عليه السلام) به تاريخ گذشتگان 💢🌴از تعبيرات امام(عليه السلام) در اين بخش از نامه استفاده مى شود که دسترسى امام(عليه السلام)به تاريخ عبرت انگيز پيشينيان از سه راه بوده است: نخست از طريق نگاه کردن در اعمال آنها; که ممکن است اشاره به کارهايى باشد که سينه به سينه، نسلى به نسل ديگر منتقل مى کند. دوم. از طريق تفکر در اخبارشان که در صفحات تاريخ ثبت و ضبط شده است; سوم. از طريق سير در آثار آنان; يعنى کاخ هاى متروک، قصرهاى خاموش، ويرانه هاى شهرها، قبرهاى مندرس و مانند آن; که با زبان بى زبانى حقايق مربوط به نسل هاى پيشين را بيان مى دارند و در عين خاموشى صد زبان دارند .راه چهارمى نيز امام براى آگاهى از تاريخ پيشينيان داشته و آن علم و دانشى است که از طريق وحى بر پيامبر(ص) نازل شده و پيامبر(صلى الله عليه وآله) به بزرگ ترين شاگرد و وصيّش على(عليه السلام) منتقل ساخته است. 👈از آنجا که غير از منبع اخير، خطاها، ناصافى ها و ناخالصى ها در اخبار رسوخ کرده، امام مى فرمايد: «من با فکر خدادادى خالص آن را از ناخالص جدا ساخته ام و صحيح را از سقيم پرداخته ام و نتيجه آن را در اختيار تو گذاشته ام. 📚🖋شرح ايت الله مكارم شیرازی @quranpuyan
. 🌸🤲 اللَّهُمَّ أَنْتَ عُدَّتِی إِنْ حَزِنْتُ،        وَ أَنْتَ مُنْتَجَعِی إِنْ حُرِمْتُ 🤲 بارالها! 💫 چون اندوهناك می‌شوم تو دلخوشی مني 💫 و چون محروم گردم تو محل اميد منی!💞 🔹بخشی از دعای بيستم صحيفه سجاديه @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 45 تا 57 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏قُلْ إِنَّما أُنْذِرُكُمْ بِالْوَحْيِ وَ لا يَسْمَعُ الصُّمُّ الدُّعاءَ إِذا ما يُنْذَرُونَ (۴۵/انبیاء) 🌱‏بگو: من فقط از طريق وحی به شما هشدار می‌دهم. امّا (ای پيامبر! بدان) كسانی كه (نسبت به شنيدن حقّ) كر هستند، زمانی كه انذار می‌شوند، آن را نمی‌شنوند! ‏🔹بشارت وهشدار پيامبران بر مبنای آرای شخصی، حدس، گمان و خيالات انسانی نيست، بلكه بر اساس وحی قطعی الهی است. «إِنَّما أُنْذِرُكُمْ بِالْوَحْيِ» ‏🔹كسانی كه از نعمت‌های الهی، استفاده صحيح نمی‌كنند، گويا از آن نعمت بی‌بهره‌اند. «الصُّمُّ» يعنی اگر كسی به ظاهر گوش دارد ولی حقّ را نمی‌شنود و يا چشم دارد ولی حقايق را نمی‌بيند، در واقع هم كر است و هم كور. ‏🔹گاهی بی‌اثر بودن تبليغ به خاطر قابليّت نداشتن مردم است، نه آنكه در تبليغ كننده يا روش او كمبودی است. أُنْذِرُكُمْ‌ ... لا يَسْمَعُ‌ ‏🔹بعضی قابل هدايت نبوده و اميدی به هدايت آنان نيست. وَ لا يَسْمَعُ الصُّمُ‌ ... ‏بر سيه دل چه سود خواندن وعظ                  ‏نرود ميخ آهنين بر سنگ 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan