eitaa logo
قران پویان
455 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
692 ویدیو
615 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 18 تا 27 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠فَقالَ الْمَلَأُ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ قَوْمِهِ ما هذا إِلاَّ بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُرِيدُ أَنْ يَتَفَضَّلَ عَلَيْكُمْ وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ لَأَنْزَلَ مَلائِكَةً ما سَمِعْنا بِهذا فِي آبائِنَا الْأَوَّلِينَ (۲۴/مومنون) 🌱‏پس اشراف قوم او كه كافر شدند، گفتند: اين نوح جز انسانی همانند شما نيست، او می‌خواهد بر شما برتری جويد، اگر خداوند می‌خواست (برای ما پيامبری بفرستد) قطعاً فرشتگانی می‌فرستاد. ما اين (دعوت نوح) را در ميان (تاريخ) پدران قبلی خود نشنيده‌ايم. 🔹جمعيت اشرافی ثروتمند و مغرور كه چشمها را در ظاهر پر می‌كنند و از درون خالی هستند، از قوم او گفتند: اين مرد تنها بشری همچون شما است با اين قيد كه حس برتری جويی در او تحريك شده و می‌خواهد بر شما مسلط شود و حكومت كند"! (فَقالَ الْمَلَأُ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ قَوْمِهِ ما هذا إِلَّا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُرِيدُ أَنْ يَتَفَضَّلَ عَلَيْكُمْ‌). 🔹‏و به اين ترتيب انسان بودنش را نخستين عيبش دانستند و به دنبال آن متهمش ساختند كه او يك فرد سلطه جو است و سخنانش از خدا و توحيد و دين و آئين، همه توطئه‌ای است برای رسيدن به اين مقصود! سپس افزودند:" اگر خدا می‌خواست رسولی بفرستد حتما فرشتگانی را برای اين منظور نازل می‌كرد" (وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ لَأَنْزَلَ مَلائِكَةً). 🔹‏و برای تكميل اين استدلال واهی گفتند:" ما هرگز چنين چيزی را از نياكان پيشين خود نشنيده‌ايم كه انسانی دعوی نبوت كند و خود را نماينده خدا بداند"! (ما سَمِعْنا بِهذا فِي آبائِنَا الْأَوَّلِينَ‌). 🔹در برابر منطق صحيح، به تاريخ و تقليد نياكان و فرهنگ ملّی خود تكيه نكنيد و مدافع وضع موجود نباشيد. «ما سَمِعْنا بِهذا» 📚تفاسیر نمونه و نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠فَأَوْحَيْنا إِلَيْهِ أَنِ اصْنَعِ الْفُلْكَ بِأَعْيُنِنا وَ وَحْيِنا فَإِذا جاءَ أَمْرُنا وَ فارَ التَّنُّورُ فَاسْلُكْ فِيها مِنْ كُلٍّ زَوْجَيْنِ اثْنَيْنِ وَ أَهْلَكَ إِلاَّ مَنْ سَبَقَ عَلَيْهِ الْقَوْلُ مِنْهُمْ وَ لا تُخاطِبْنِي فِي الَّذِينَ ظَلَمُوا إِنَّهُمْ مُغْرَقُونَ (۲۷/مومنون) 🌱‏پس ما به نوح وحی كرديم: زير نظر ما (مطابق دستور وآموزش) و وحی ما كشتی بساز. پس همين كه فرمان (قهر) ما آمد و (آب از) تنور جوشيد، از تمام حيوانات يك جفت (نر و ماده) و (نيز) اهل خود را در كشتی وارد كن، مگر كسی از آنان را كه قبلًا درباره او سخن به ميان آمده (و وعده هلاكتش داده شده) و درباره ستمگران با من سخن مگو (و نزد من از آنان شفاعت مكن) كه قطعاً آنان غرق خواهند شد. 🔹دعای انبيا مستجاب می‌شود. «رَبِّ انْصُرْنِي‌- فَأَوْحَيْنا» ‏ 🔹صنعت، يك الهام الهی است. «فَأَوْحَيْنا- أَنِ اصْنَعِ» ‏ 🔹تقاضای نصرت الهی، با تلاش انسان منافاتی ندارد. «اصْنَعِ الْفُلْكَ» انبيا در كنار دعاهای خود كار هم می‌كردند. 🔹افراد تحقير شده را حمايت كنيم. (مردم تو را مجنون می‌پندارند ولی تو زير نظر ما هستی) «بِأَعْيُنِنا» 🔹اگر در تمام كارها مطابق وحی عمل كنيم، موفّق می‌شويم. «اصْنَعِ الْفُلْكَ بِأَعْيُنِنا وَ وَحْيِنا» ‏ 🔹با اراده‌ی خدا از تنور آتش، آب می‌جوشد. «فارَ التَّنُّورُ» (شايد فوران آب از تنور، نشانه‌ی زمان حادثه باشد) ‏ 🔹نگذاريد نسل حيوانات منقرض شود. «مِنْ كُلٍّ زَوْجَيْنِ اثْنَيْنِ» ‏ 🔹حتّی همسر و فرزند پيامبر هم اگر نااهل باشند، مورد قهر الهی قرار می‌گيرند. ‏«إِلَّا مَنْ سَبَقَ عَلَيْهِ الْقَوْلُ» ‏ 🔹شفاعت، همه‌جا كارساز نيست. «وَ لا تُخاطِبْنِي» شفاعت انبيا با اذن الهی است. ۱۰- مشرك، ظالم است. «فِي الَّذِينَ ظَلَمُوا» ‏ 🔹عاقبت ظلم، هلاكت است. «ظَلَمُوا- مُغْرَقُونَ» ‏ 🔹گاهی، آبی كه مايه‌ی حيات است، مايه‌ی هلاك می‌شود. «مُغْرَقُونَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 6⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره کهف از تفسیر عبدالعلی بازرگان کهف : ۱۲ ثُمَّ بَعَثْنَاهُمْ لِنَعْلَمَ أَيُّ الْحِزْبَيْنِ أَحْصَى لِـمَا لَبِثُوا أَمَدًا  سپس بیدارشان کردیم ۱۰ تا بدانیم ۱۱ کدامیک از دو گروه [=کهف و رقیم] بر مدّت درنگشان [در غار] حسابگرتر است [=بهتر تشخیص مي‌دهد که چه مدّتی در خواب بوده‌].۱۲  __ ۱۰- «بعث» برانگیختگی است. برانگیختگی از خوابِ گران مرگ در روز بعثت، برانگیختگی از خواب شبانه، نیمروز یا خواب ۳۰۹ ساله اصحاب کهف، و بالاخره برانگیختگی و بیداری یک انسان در جامعه‌ای خفته، که بعثت نامیده مي‌شود. ۱۱- افعال: «لِیعلَم» [تا بداند]، «لِنعلم» [تا بدانیم]، و «لمّا یعلم» [هنوز ندانسته است] که ۱۱ بار در مورد «علم خدا» در قرآن آمده است [بقره ۱۴۳ (۲:۱۴۳) ، آل‌عمران ۱۴۰ (۳:۱۴۰) و ۱۴۲ (۳:۱۴۲) و ۱۶۶ (۳:۱۶۶) و ۱۶۷ (۳:۱۶۷) ، مائده ۹۴ (۵:۹۴) ، توبه ۱۶ (۹:۱۶) ، کهف ۱۲ (۱۸:۱۲) ، سبا ۲۱ (۳۴:۲۱) ، محمد ۳۱ (۴۷ :۳۱) ] تماما در اغلب ترجمه‌های موجود از معنای ظاهری خود، به اتکاء دیدگاهی تفسیری برگردانده شده‌اند. در حالی که اگر خدا مي‌خواست مي‌توانست به جای «لَنعلمَ» [تا بدانیم]، افعال: «لَنَعلمُ» [حتما مي‌دانيم- حاقه ۴۹ (۶۹:۴۹) ]، را به کار مي‌برد. و یا به جای: «لِیعلم الله» [تا خدا بداند]، افعال تاکیدی: «لَیعلَمَ» [حتما خدا میداند] را به کار مي‌برد. مسلما در این تفاوت‌ها، دلایلی وجود دارد که ما مجاز به نادیده گرفتن آنها و تغییر‌شان، به اتکاء نظریات بشری، در ترجمه نیستیم. علت این تفسیر و تحریف لفظی، تعارضی است که برخی مترجمان در ترجمه ظاهری «تا خدا بداند» با علم مطلق خدا، که بر گذشته و حال و آینده اشراف دارد، مي‌بينند، درست است که خدا خالق زمان و مکان است و نیازی به گذشت زمان و تجربه عمل آدمیان برای شناخت ندارد، اما به استناد: «ابی الله ان یجری الامور الاّ باسبابها» [خدا امتناع دارد که امور را جز از مجرای اسباب آنها بگذراند]، کار طبیعت و عالم انسان‌ها را در بُعد زمان و تأثیر آن [در تغییر، تحول و تحقق تدریجی] قرار داده و به زبان بشری و درک و فهم ما از ابعادی که در آن زندگی مي‌کنيم سخن گفته است. ناگفته نماند برخی را عقیده بر آن است که اعمال انسان به دلیل اختیاری که خدا به او عنایت کرده، مستقل و آزاد از نظامات اجباری از پیش تعیین شده مي‌باشد، بنابراین تا عملی از او سر نزند، چیزی در علم خدا تحقق نمي‌يابد و باید امتحان بدهد تا خدا بداند [والله اعلم]. ۱۲- هدف از به خواب بردن و بیدار کردن اصحاب کهف پس از ۳۰۹ سال [با توجه به لام غایت در  ۱۲ و ۱۹]، ظاهراً پاسخ به سؤال مقدر «مدّت زمان مرگ تا قیامت» و فقدان ادراک گذشت زمان یا توقف آن از نظر انسان مي‌باشد، که در ارتباط با موضوع قیامت و رستاخیز مردگان حائز اهمیت کلیدی است. قرآن مسئله درنگ تا رستاخیز را هم از زبان زنده‌شدگان در دنیا [بقره ۲۵۹ (۲:۲۵۹) ، کهف ۱۹ (۱۸:۱۹) و ۲۵ (۱۸:۲۵) و ۲۶ (۱۸:۲۶) ] مطرح کرده و هم از زبان زنده‌شوندگان در آینده قیامت [طه ۱۰۳ (۲۰:۱۰۳) و ۱۰۴، مؤمنون ۱۱۲ (۲۳:۱۱۲) و ۱۱۳ و ۱۱۴]، و هم به عنوان احساس همه آدمیان در آخرت [اسراء ۵۲ (۱۷:۵۲) ، روم ۵۵ (۳۰:۵۵) ، یونس ۴۵ (۱۰:۴۵) ، احقاف ۳۵ (۴۶:۳۵) و نازعات ۴۶ (۷۹:۴۶) ]. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
مروري بر ع به امام ع 🛑قسمت سی وچهارم: 🌐هرگاه او را صدايت را بشنود، چاره گرفتاريهايت را از او بخواه 🔶وَ فَتَحَ لَكَ بَابَ الْمَتَابِ وَ بَابَ الِاسْتِعْتَابِ؛ فَإِذَا نَادَيْتَهُ سَمِعَ نِدَاكَ وَ إِذَا نَاجَيْتَهُ عَلِمَ نَجْوَاكَ، فَأَفْضَيْتَ إِلَيْهِ بِحَاجَتِكَ وَ أَبْثَثْتَهُ ذَاتَ نَفْسِكَ وَ شَكَوْتَ إِلَيْهِ هُمُومَكَ وَ اسْتَكْشَفْتَهُ كُرُوبَكَ وَ اسْتَعَنْتَهُ عَلَى أُمُورِك، وَ سَأَلْتَهُ مِنْ خَزَائِنِ رَحْمَتِهِ مَا لَا يَقْدِرُ عَلَى إِعْطَائِهِ غَيْرُهُ، مِنْ زِيَادَةِ الْأَعْمَارِ وَ صِحَّةِ الْأَبْدَانِ وَ سَعَةِ الْأَرْزَاق‏. ❣باب و باب خشنوديش را به رويت گشوده. هرگاه او را بخوانى صدايت را بشنود، چون با او به راز و نياز برخيزى رازت را بداند، پس نياز به سوى او مى برى، و راز دل با او در ميان مى گذارى، از ناراحتى هايت به او شكايت مى برى، و چاره گرفتاريهايت را از او مى خواهى، بر امورت از حضرتش يارى مى طلبى، از خزائن رحمتش چيزهايى را مى خواهى كه غير او را بر عطا كردنش قدرت نيست، از قبيل زياد شدن عمرها، سلامت بدنها، و گشايش روزيها. 🖋 ترجمه انصاریان 🌐به يقين اوّلين گام براى پيمودن راه حق است و به همين دليل، سالکان مسير الى الله آن را منزلگاه اوّل مى شمرند و اگر در فرمايش امام(عليه السلام) به دنبال ذکر شده براى آن است که توبه نيز نوعى دعاست; دعا، تقاضاى عفو و رحمت خداست و تا اين گام برداشته نشود و روح و دل از غبار گناه شستشو نگردد و حجابِ معصيت از برابر چشم دل کنار نرود، پيمودن اين راه مشکل يا غير ممکن است. 👈آن گاه امام(عليه السلام) در ادامه اين سخن فرزندش را به و راز و نياز با خداوند و تقاضاى حاجت از او دعوت مى کند و مى فرمايد: «هرگاه او را ندا کنى نداى تو را مى شنود و هر زمان با او نجوا نمايى آن را مى داند، بنابراين حاجتت را به سويش مى برى و آن چنان که هستى، در پيشگاه او خود را نشان مى دهى و غم و اندوه خود را با وى در ميان مى گذارى و حل مشکلات و درد و رنج خود را از او مى خواهى و در کارهايت از او استعانت مى جويى»; 🌴امام(عليه السلام) در اين قسمت از کلام خود راه مناجات با خدا را به فرزندش مى آموزد و مى فرمايد: حاجتت را از او بخواه و سفره دلت را براى او بگشا و غم و اندوه هاى خود را به او بازگو کن و برطرف کردن درد و رنج هايت را از او بطلب و در تمام کارها از او يارى بخواه. اين پنج نکته محورهاى مناجات بندگان با خداست که در عبارات کوتاه فوق به آن اشاره شده است. آن گاه امام(عليه السلام) چگونگى درخواست از خداوند و نعمت هاى مهمى را که بايد از درگاهش طلب کرد، بر مى شمرد و مى فرمايد: «مى توانى از خزاين رحمتش چيزهايى را بخواهى که جز او کسى قادر به اعطاى آن نيست; مانند فزونى عمر، سلامتى تن و وسعت روزى»; . 🌴امام(عليه السلام) در اينجا پس از آنکه مى فرمايد خداوند مواهبى در خزانه رحمتش دارد که در اختيار هيچ کس جز او نيست، به سه موهبت اشاره مى کند: 1. عمر طولانى که انسان بتواند در آن خودسازى بيشتر کند و حسنات افزون ترى فراهم سازد. 2. سلامتى و تندرستى که بدون آن زيادى عمر جز درد و رنج و گاه دورى از خدا ثمره اى نخواهد داشت. 3. روزى فراوان، زيرا انسان بدون امکانات مالى قادر بر انجام بسيارى از حسنات نيست; حسناتى مانند صله رحم، کفالت ايتام، کمک به نيازمندان، ساختن بناهاى خير، نشر علوم اسلام و اهل بيت و ضيافت افراد باايمان. البتّه اين در صورتى است که را تنها به معناى ارزاق مادى تفسير کنيم; اما اگر معناى رزق به معناى وسيع کلمه گرفته شود که شامل علوم و دانش ها، قدرت و نفوذ اجتماعى و نيروى جسمانى و مانند آن شود، مطلب روشن تر مى گردد. به تعبيرى که امام(عليه السلام) فرموده: از خزاين رحمت الهى است که جز او کسى قادر بر آن نيست. 👈روشن است که منحصر به زيادى عمر و صحت بدن و وسعت روزى نيست; ولى بى شک ارکان اصلى را اين سه چيز تشکيل مى دهد، زيرا عمده کارهاى خير در پرتو اين سه امر انجام می گیرد 🖋شرح آیت الله مکارم شیرازی. @quranpuyan
. 🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 وَ أَذِقْنِی حَلَاوَةَ الصُّنْعِ فِیمَا سَأَلْتُ، وَ هَبْ لِی‏ مِنْ لَدُنْک رَحْمَةً وَ فَرَجاً هَنِیئاً و به درخواست من شیرینی اجابت بچشان، و از سوی خودت رحمت و گشایشی دلخواه نصیبم فرما 🌿 دعای هفتم صحیفه سجادیه 🌷 کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 28 تا 42 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ پر زرق و برق و اثر شوم آن‌ 💠وَ قالَ الْمَلَأُ مِنْ قَوْمِهِ الَّذِينَ كَفَرُوا وَ كَذَّبُوا بِلِقاءِ الْآخِرَةِ وَ أَتْرَفْناهُمْ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا ما هذا إِلاَّ بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يَأْكُلُ مِمَّا تَأْكُلُونَ مِنْهُ وَ يَشْرَبُ مِمَّا تَشْرَبُونَ (۳۳/مومنون) 🌱‏و اشرافی از قوم آن پيامبر كه كفر ورزيدند و ديدار قيامت را تكذيب نمودند و آنان را در دنيا در ناز و نعمت قرار داده بوديم (در پاسخ رسولشان، به مردم) گفتند: اين، جر انسانی مثل شما نيست، از هر چه می‌خوريد می‌خورد، و از هر چه می‌نوشيد می‌نوشد. 🔷‏در آيات فوق رابطه‌ای ميان" اتراف" (زندگی اشرافی و پرناز و نعمت) و" كفر و تكذيب لقای پروردگار" ديده می‌شود، و به راستی چنين است، چرا كه صاحبان اين گونه زندگانی معمولا تمايل به آزادی بی قيد و شرط برای هر گونه كامجويی و بهره‌گيری از لذائذ حيوانی دارند، و پر واضح است كه قبول مراقبت الهی و همچنين دادگاه بزرگ رستاخيز مانع مهمی در اين راه است، هم آرامش وجدانشان را بر هم می‌زند، و هم زبان مردم را به روی آنها باز می‌كند. 🔷‏لذا اين گونه افراد يكباره طوق عبوديت پروردگار را از گردن بر می‌دارند، و راه انكار مبدء و معاد را پيش می‌گيرند و به تعبيری كه در آيات فوق خوانديم می‌گويند: زندگی همين است و بس و هيچ خبر ديگری نيست و هر كس غير اين بگويد دروغگو است! دم غنيمت است و اين چهار روزه عمر را بايد خوش بود، از هر چمنی بايد گلی چيد و از هر وسيله لذتی لذت جست! و اينچنين خلافكاريها و زشتيهای اعمال خود را توجيه می‌كنند. 🔷‏از اين گذشته فراهم ساختن چنان زندگی پر زرق و برق بدون غصب حقوق ديگران و ظلم و ستم معمولا ممكن نيست، تا رسالت پيامبران و قيامت را انكار نكنند اين راه برای آنها هموار نخواهد شد، و اينجاست كه می‌بينيم اكثريت كسانی كه دارای چنين زندگی هستند به همه چيز پشت پا می‌زنند و با ديده تحقير و انكار به همه چيز می‌نگرند. 🔷‏اين بينوايان كور دل و اسيران چنگال هوی و هوس از سايه اطاعت و لطف پروردگار بيرون می‌روند، ولی طوق عبوديت هوی و هوس و شهوت را بر گردن می‌نهند، و خود بنده بندگان دگر می‌شوند، افكاری منحط، ارواحی آلوده، و دلهايی سياه و تاريك دارند، دورنمای زندگی آنها شايد برای بعضی جالب باشد اما از نزديك وحشتناك است چرا كه ناآرامی حاصل از گناه و ترس از زوال نعمتها و مرگ فكر آنها را همواره در اضطراب فرو می‌برد. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏إِنْ هِيَ إِلاَّ حَياتُنَا الدُّنْيا نَمُوتُ وَ نَحْيا وَ ما نَحْنُ بِمَبْعُوثِينَ (۳۷) إِنْ هُوَ إِلاَّ رَجُلٌ افْتَری‌ عَلَی اللَّهِ كَذِباً وَ ما نَحْنُ لَهُ بِمُؤْمِنِينَ (۳۸/مومنون) 🌱‏جز اين زندگی دنيا چيز ديگری نيست، می‌ميريم و زندگی می‌كنيم و ما (هرگز پس از مرگ) برانگيخته نخواهيم شد. ‏او جز مردی كه بر خدا دروغ می‌بندد نيست، و ما هرگز به او ايمان نخواهيم آورد. ‏🔹افراد مغرور جز راه خود، راه ديگری را تصور نمی‌كنند. «إِنْ هِيَ» ‏🔹آخوربين، آخربين نمی‌شود. إِلَّا حَياتُنَا الدُّنْيا ... وَ ما نَحْنُ بِمَبْعُوثِينَ‌ (دنياگرايان، كوته‌فكران جامعه هستند) ‏🔹كفّار، خدا را قبول داشتند ولی معاد و نبّوت را نمی‌پذيرفتند. «افْتَری‌ عَلَی اللَّهِ» 🔹اهل كفر، با شعار «حفظ حريم و قداست الهی» اوليا و وعده‌های الهی را رد می‌كنند. «افْتَری‌ عَلَی اللَّهِ» ‏🔹گاهی جامعه به قدری سقوط می‌كند كه حاميان واقعی دين به عنوان دروغگو و كافران مغرور به عنوان حامی حريم خدا معرفی می‌شوند. «افْتَری‌ عَلَی اللَّهِ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 7⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۱۶-۱۰ سوره کهف از تفسیر نور ۱- هجرت از محیط فاسد برای حفظ ایمان و ارزشها،کاری جوانمردانه است. «أَوَی الْفِتْیَهُ إِلَی الْکَهْفِ» ۲- هجرت و قیام برای خدا،زمینه ی دریافت امدادهای الهی است. «أَوَی الْفِتْیَهُ إِلَی الْکَهْفِ .. فَضَرَبْنا» ثُمَّ بَعَثْناهُمْ ۳- قصه های قرآن،حقیقت دارد و ساختگی یا آمیخته به اوهام و تحریف شده نیست. «نَقُصُّ عَلَیْکَ نَبَأَهُمْ بِالْحَقِّ» ۴- حرکت وتلاش انسان،سبب رشد وهدایت اوست. «آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَ زِدْناهُمْ هُدیً» ۵- آرامش و پایداری دلها به دست خداست. «رَبَطْنا» ۶- در برابر انحرافات جامعه،نشستن جایز نیست،باید قیام کرد. «إِذْ قامُوا» ۷- موحّد واقعی،هرگز سراغ شرک نمی رود. «لَنْ نَدْعُوَا مِنْ دُونِهِ إِلهاً» ۸- ثمره ی توحید در ربوبیّت، «رَبُّنا رَبُّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ» توحید در بندگی است. «لَنْ نَدْعُوَا مِنْ دُونِهِ إِلهاً» ۹- موحّد واقعی،هم بت ها را رها می کند،هم از بت پرستان جدا می شود. «اعْتَزَلْتُمُوهُمْ وَ ما یَعْبُدُونَ» ۱۰- آنکه برای خدا قیام کند و با هجرت،دست از مسکن و جامعه ی خود بکشد، مشمول الطاف الهی می شود. «یَنْشُرْ لَکُمْ» ۱۱- سختی ها زودگذر و مقدّمه ی آسایش است. «یُهَیِّئْ لَکُمْ مِنْ أَمْرِکُمْ مِرْفَقاً» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
مروري بر ع به امام ع 🛑قسمت سی و پنجم: با خدا در دست توست. دعا نا اميدت نكند 🔶ثُمَّ جَعَلَ فِي يَدَيْكَ مَفَاتِيحَ خَزَائِنِهِ بِمَا أَذِنَ لَكَ فِيهِ مِنْ مَسْأَلَتِهِ، فَمَتَى شِئْتَ اسْتَفْتَحْتَ بِالدُّعَاءِ أَبْوَابَ نِعْمَتِهِ وَ اسْتَمْطَرْتَ شَآبِيبَ رَحْمَتِهِ؛ فَلَا [يُقْنِطَنَّكَ‏] يُقَنِّطَنَّكَ إِبْطَاءُ إِجَابَتِهِ، خداوند كليدهاى خزائن خود را در اختيار تو گذاشته به دليل آنكه به تو اجازه درخواست از خودش را داده، پس هرگاه بخواهى مى توانى درهاى نعمتش را با دعا باز كنى، و باران رحمتش را بخواهى. پس تأخير در اجابت دعا نا اميدت نكند، زيرا عطا و بخشش به اندازه نيّت است، 🖋ترجمه انصاریان امام(عليه السلام) در بيان کليدهاى خزاين رحمت الهی، چنين مى فرمايد: «سپس خداوند کليدهاى خزاينش را با اجازه اى که به تو درباره درخواست از او عطا کرده، در دست تو قرار داده است»; از اين تعبير روشن مى شود که دعا و مسئلت از پيشگاه خداوند، اثر عميقى در نيل به خواسته ها و بهره مندى از خزاين بى پايان پروردگار دارد و نقش دعا را بيش از پيش روشن مى سازد. البتّه دعا با شرايطش، از جمله اين که انسان آنچه در توان دارد به کار گيرد و براى آنچه از توان او خارج است به دعا متوسل گردد. سپس نتيجه مى گيرد: «پس هرگاه خواسته اى داشته باشى مى توانى به وسيله دعا درهاى نعمت پروردگار را بگشايى و باران رحمت او را فرود آورى»; روشن است که پروردگار همان مجموعه نعمت هاى مادى و معنوى اوست و کليد درهاى اين خزاين دعاست. در بيان ديگرى، امام(عليه السلام) نعمت هاى خدا را به باران رحمت و حيات بخش تشبيه مى کند که با دعا انسان مى تواند آن را از آسمان لطف خداوند بر زمين وجود خويش فرود آورد. در حديث ديگرى از اميرمؤمنان(عليه السلام) آمده است: «الدُّعَاءُ مَفَاتِيحُ النَّجَاحِ وَمَقَالِيدُ الْفَلاَحِ وَخَيْرُ الدُّعَاءِ مَا صَدَرَ عَنْ صَدْر نَقِيّ وَقَلْب تَقِيّ; دعاها کليدهاى پيروزى و وسيله گشودن قفل هاى رستگارى است و بهترين دعا دعايى است که از سينه پاک و قلب با تقوا برخيزد». 🖋شرح ایت الله مکارم شیرازی @quranpuyan
📖 بسم الله الرحمن الرحیم الَّذِینَ آمَنُوا وَلَمْ یَلْبِسُوا إِیمَانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولَٰئِکَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَهُمْ مُهْتَدُونَ کسانى که ایمان آورده و ایمان خود را به شرک نیالوده‌اند، آنان راست ایمنى و ایشان راه‌یافتگانند. سوره انعام ، آیه ۸۲ امنیّت و هدایت واقعى، در سایه‌ى ایمان و پرهیز از شرک است، و هرکس پرهیزگاری پیشه کند و راه حق راه پیش بگیرد قطعا در امنیت خواهد بود و بالعکس هر آنکس که آلوده شد و مسیر گناه را طی کرد هرگز نجاتی براو نخواهد بود مگر توبه کند، ولی اگر توبه نکرد و به گناه و آلودگی ادامه داد قطعا باید منتظر عذاب و مصیبت های دنیوی و اخروی باشد. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا