eitaa logo
قران پویان
455 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
692 ویدیو
615 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
📖 ؟ مسلمان در قرآن ✅ نماز در قرآن- در قرآن  در ادامه آیات مربوط به اوقات نماز به آیه ۱۱۴ سوره هود اشاره میکنیم: وَأَقِمِ الصَّلاَةَ طَرَفَيِ النَّهَارِ وَزُلَفًا مِّنَ اللَّيْلِ إِنَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئَاتِ ذَلِكَ ذِكْرَى لِلذَّاكِرِينَ ﴿۱۱۴﴾ سوره هود فولادوند: و در دو طرف روز [=اول و آخر آن] و نخستين ساعات شب نماز را برپا دار زيرا خوبيها بديها را از ميان مىبرد اين براى پندگيرندگان پندى است خلاصه تفسیرالمیزان در مورد این آیه: دو طرف نهار به معنى صبح و عصر است، و كلمه (زلف ) جمع (زلفى ) و بطورى كه مى گويند از نظر معنا و ساختمان لفظى شبيه است به (قرب ) كه جمع (قربى ) است، و اين وصفى است كه به جاى موصوف خود - نظير ساعات و امثال آن - نشسته و تقديرش اين است: و ساعاتى از شب كه نزديك به روز باشد.  يعنى نماز را در صبح و عصر و در ساعاتى از شب كه نزديكتر به روز باشد به پاى دار، و اين ساعات با نماز صبح و عصر كه در يك طرف روز قرار دارد و نماز مغرب و عشاء كه وقتشان ساعتهاى  اول شب است تطبيق مى كند، همچنانكه بعضى از مفسرين نيز گفته اند. و يا تنها با نماز صبح و مغرب كه هر يك در يك طرف روز قرار دارند و نماز عشاء كه وقتش اوايل شب است منطبق مى شود چنانكه ديگران گفته اند و بعضى ديگر حرفهاى ديگرى زده اند. برای مطالعه ادامه مطلب و دیگر نظرات به لینک زیر مراجعه نمایید👇 http://yon.ir/Qo6853 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول تفسير و تدبر سوره : معانی قسمهای ابتدای سوره ❓این سیستم وحی رسانی چگونه است؟ ما یک سیستم وحی رسانی می شناسیم که در سوره نجم به طور مشروح با آن آشنا شدیم ، و این سیستم که در این پاراگراف مطرح است نمی تواند همان سیستم باشد زیرا دو عنصر اصلی دارد که آن دو عنصر در رسالت پیامبران نیست. زیرا تا آنجا که سراغ داریم سه پیامبر جهانی می شناسیم که عبارت باشند از حضرت موسی(ع) و حضرت عیسی و حضرت خاتم الانبیاء(ص) که فاصله هائی حداقل ششصد ساله با یکدیگر داشته اند، و از آخرین آنها بیش از ۱۴۰۰ سال (قمری) گذشته، و باب وحی هم بسته شده است، و خلاصه اینکه «پیاپی» نبوده اند و ارتباط آخرین وصی پیامبر(ص) نیز با ما بیش از ۱۲۰۰ سال است که قطع شده است. 👈👈لذا این آیات به مکانیزم ارسال پیامبران (علیرغم اینکه برخی از بزرگترین مفسران گفته اند) مربوط نمی شود. لذا نوعی دیگر از وحی را باید جستجو کرد که در خور این آیات باشد. 👌حالا اگر به آیات فرعی یعنی آیه های ۲ و ۴ و ۵ و ۶ مراجعه کنیم چــه عناصـری می بینیم؟  پشت سر هم و بسیار سریع بودن، تفکیک، القاء عذر و هشدار. اگر دو آیه اصلی را در رابطه با این عناصر فرعی یکجا ببینیم، نوعی «فرستنده پیام کوتاه» که برای «مخاطب های طبقه بندی شده» خویش، دائماً نوعی پیام های کوتاه می فرستد بنظرمان می آید. 👈👈با این فرض می توانیم تمام فقرات پاراگراف فوق را توضیح دهیم : پیام های کوتاهی پیاپی فرستاده می شود (آیه ۱) که بسیار سریع و پشت سر هم هستند (آیه ۲) و متصدیانی دارندکه این پیامها را بخوبی پخش می کنند (آیه ۳) و در این پخش کردن، برحسب مخاطب های آنها بخوبی تفکیک می کنند (آیه ۴) و محتوای این پیام ها، هشدار دادن و القاء معاذیر (برای توبه و برگشتن به راه صحیح) اســت (آیه های ۵ و ۶) این نوع سیستم وحی رسانی، همان الهامات فردی است که هر کس تجربه ای از آنها را دارد و در سوره شمس هم اشاره شد که «فالهمها فجورها و تقویها» (آنگاه بدی و نیکی اش را به او الهام کرد) اینک آیه ۷ کاملاً مفهوم می شود زیرا خداوند به این سیستم گسترده ای قسم می خورد که هر کس آنرا می شناسد زیرا همگان الهاماتی دریافت می کنند و بطور مستـقیـــم تصوری از خیر و شر و جهان بعدی دارند و این قسم ها به این سیستم گسترده الهام رسانی اشاره دارد و می فرماید ای مخاطب خودت هم میدانی که قیامت وقوع خواهد یافت.👌👌 این بود عرضی که ما در رابطه با قسم های این پاراگراف کرده ایم، اما ببینید تفاسیر ارجمند چه ها فرموده اند، از روایات، نقل قول ها و چه و چه و بالاخره نتیجه گرفته اند که موضوع آیات، همان سیستم ارسال پیامبران است که چنانکه دیدید، نمی توان قبول کرد. 📖تفسير متفاوت استاد گنجه اي http://yon.ir/Qp3980 https://eitaa.com/quranpuyan
: هرهفته تمرين به يك دستور قرآني🍃🍃 :هفته : ادامه موضوع ترك كردن و نظر يكي از مخاطبان كانال پيرامون تاثير پستهاي دو هفته اخير كانال در موضوع ترك : 🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر شما ضمن تشکر ازشما تذکر نکردن و نشنیدن خیلی خوب بود. من یک چک لبست تهیه کردم ◀روزانه مواردی را که قصد صحبت کردن داشتم با یاد اوری اینکه این گفتار محسوب می شود و ان را انجام ندادم .(ترک )+ ◀مواردی را که از شنیدن دوری کردم با کلامی یا حرکتی ،مثبت + ◀مواردی که هریک از موارد فوق را انجام داده ام ، منفی _ ثبت می کنم . اوایل منفی ها _ زیاد و مثبت ها + کم است. به تدریج منفی ها کم و مثبت ها زیاد می شود . در مرحله 3 به لطف خدای مهربان به جایی می رسی که منفی ها حذف و مثبت های ردیف اول کم می شود.زیرا دیگر ترک عادت هم می شود .اصلا تصمیم به کردن نداری و در اطرافیان شما نیز تاثیر می گذارد. 🌱وقتی شنونده خوبی برای نباشی .غیر مستقیم موجب ترک این عادت در اطرافیان نزدیک خود ، نیز می شوی از اعضا محترم گروه سپاسگزارم توفیق خیرتان روز افزون الحمد لله رب العالمین 🍃 تهیه شده توسط گروه درپیام رسان ایتا درصورت تمایل میتوانید با لینک زیر به گروه ملحق شوید🍃🌺🍃🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
✳️ تابش نور محمدی در فاران (حری) 🔹 خاتم النبیین 🔸در آیه ۳۰ سوره ، (موافق آیه ۷۵ آل عمران) که آن حضرت را خاتم رسولان خوانده بود، اضافه بر این مقام، آن حضرت را خاتم پیمبران معرفی کرده، می فرماید : ما كان محمد أبا أحد من رجالكم ولكن رسول ألله و خاتم النبیین ....(احزاب، 40) محمد (هرگز) پدر هیچ یک از مردان شما نبوده، ولی فرستاده خدا و پیامبران بوده است. و خدا همواره بر هر چیزی بسی دانا بوده است . 🔸در کتب لغت عربی میان معنی خاتَم و خاتِم فرقی ننهاده و هر دو را به معنی آخرین ذکر کرده اند. چنان که در مجمع البحرین گوید: خاتم النبیین، یعنی آخرهم ليس بعده نبي. خاتم النبيين یعنی آخرین پیمبران و پس از وی پیمبری نیست. 🔹صراح اللغة گوید: خاتَم و خاتِم و خیتام و خاتام، همگی دارای یک معنی و آن آخرین است. گرچه در صراح اللغة نیز گوید : یکی از معانی خاتم انگشتریست که با آن مهر زنند، ولی در این صورت دلالت آیه فوق بر خاتمیت حضرت روشن تر و صریح تر خواهد بود. زیرا معنى خاتم النبيين چنین می شود که: حضرت محمد در میان پیمبران همچون انگشتریست که با آن مهر می زنند. روی این اصل همان گونه که مهر آخر نامه شاهد صدق و صحت مندرجات نامه است، و چنانچه در زیر مهر چیزی به مطالب نامه افزوده شود از درجه اعتبار ساقط و کذب و جعل شناخته می شود ، رسالت پیمبران نیز تنها با تصدیق و گواهی پیمبر بزرگوار اسلام شناخته شده، و هر که پس از آن حضرت دعوی نبوت و کند، دعوی اش کذب و از درجه اعتبار ساقط، و در حکم عباراتی مجعول است که در زیر مهر و امضاء نوشته شود. 🔹برگرفته از کتاب 🔸نویسنده : آیت الله دکتر محمد صادقی تهرانی http://yon.ir/Qp8719 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/quranpuyan
خداوندا! فراخ‌ترین روزی رسانی ات را بر من هنگام کهنسالی و واپسین سال های زندگانی‌ام قرار ده. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت https://eitaa.com/quranpuyan
📖 ؟ ✅ نكات قرآنی : چرا وای بر نمازگزاران؟  “فَوَیلٌ لِلمُصَلِّینَ” (پس وای بر نمازگزاران!) 👈چرا وای بر ؟! چرا وای بر بی نمازان نباشد؟! زیرا این نمازگزاران به مراتب خطرناکتر از بی نمازانند. و می بینی که نظر خداوند با نظر متعصبین افراطی متفاوت است. خداوند در این آیه شریفه، نمازگزاران را می دهد! زیرا “صلاة” نور حقیقت است، اصل راستی و درستی است، منشأ خدمت و خدمتگزاری است، ریاکاری بر نمی دارد. دکان دنیوی نیست. 👌نمازگزار واقعی خدمتگزار صدیق مخلوقات خداوند است. و جز این نمی تواند باشد. زیرا در ادامه می فرماید؛ اینگونه نمازگزاران “یَمنَعُونَ الماعُونَ” اند. یعنی اینان کسانی اند که مانع از رسیدن مایحتاج روزمره ی مردمان اند. “ماعون”، معیشت مردمان را گویند، هر آن چیزی است که با آن گذران زندگی می کنند. و این نمازگزاران به فرموده ی قرآن، کسانی اند که مردمان را از مایحتاج شان محروم نموده اند. اینچنین نمازگزارانی به جای عزت، حامل ذلت اند. و نماز برای آنان یک پوشش است، حقیقت نیست. و خداوند عزَّ و جَلّ، این نکته را به خوبی می داند و آنان را صریحاً با “وَیل” تهدید می کند! و “وَیل” جز آن معنای ظاهری اش که به “وای” ترجمه می شود، نام عمیق ترین چاه جهنم نیز هست! چاه ویل، از قدیم الایام معروف بوده است. برگرفته از سایت مسعود ریاعی https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول تفسير و تدبر سوره : ❓منظور از «رسل» در آیه ۱۱ چیست؟ چگونگی شروع قیامت رادر سوره های زلزال و قارعه دیدیم، بطوریکه دیدیم، زندگی نوع انسان هنوز در روی زمین جریان داردکه حوادث قیامت شروع می شود، ازشروع این حوادث تا اتمام آن، که تکلیف مردم از لحاظ بهشتی بودن یا جهنمی بودن روشن می شود، قیامت نام دارد که آیه های ۱۰-۸ ناظر به آن و آیه ۱۳ نشانگر اتمام قیامت است. آیه ۱۱ نشانگر یکی از حوادث شروع قیامت است که طی آن برای «فرستادگان» سررسیدِ مأموریتی ابلاغ می شود که نتیجه آن مأموریت در آیه ۱۳ ارائه می گردد،که جای بحث وبررسی دارد.  کلمه«رسل» (یعنی فرستادگان) درقرآن حدود ده بار آمده، و فقط یک بار آن مربوط است به «فرستادگانی که مأمور عذاب شهر قوم لوط بوده اند» خلاصه اینکه در شروع قیامت «فرستادگان» مأموریتی می یابند که سررسیدانجام آن «یوم الفصل» (یعنی روز جداسازی مؤمنان و کافران) است. یعنی مدت انجام آن مأموریت از ابتدای شروع حوادث قیامت است تا انتهای آن. اینک این سئوال پیش می آید که آن مأموریت چیست؟ اگر«رسل»(یعنی فرستادگان) را بمعنی پیامبران بگیریم در آنصورت فقط یکجا در قرآن و آنهم در آیه ۱۰۹ سوره مائده چنین می خوانیم : «روزی که خداوند پیامبران را جمع می کند و می گوید چه جوابی دریافت کرده اید؟می گویند علمی نداریم،زیراکه تو خودت دانای پنهانی ها هستی» در این آیه چیزی که در موضوع فوق بما کمک کند دیده نمی شود، اما در آیه ۱۱۸ همان سوره چیزی هست که کمک می کند، آنجا که حضرت عیسی عرض می کــند«..و من برآنها هنگامیکه بین آنها بودم گواه بودم و وقتیکه مرا به وفات رساندی، خودت مراقب آنها بودی وخودت برهر چیزگواهی» از اینجا معلوم می شودکه پیامبران در مدت مأموریت پیامبرانه خویش«گواه»کارهای امت هایشان هستند و چه بسا مأموریت پیامبران در آیه ۱۱ تهیه گزارش رفتارهای امت هایشان و ارائه آنها در «روز جدا کردن» باشد. اما اگر«رسل» (یعنی فرستادگان) را به آن معنی که در آیه «.. اِنّا رسل ربک..»(یعنی ما فرستادگان پروردگارت هستیم ..) که مربوط به انجام عذاب هلاکت درمورد شهرقوم لوط بود، بگیریم، دراینصورت معنی آیات ۱۱ تا ۱۳ این می شود که خداوند «روزجداکردن»را قبلاً معین فرموده،  و هنگام شروع حوادث قیامت به فرشتگان دستور می دهد، و برای آنها سررسید معین می کند، که کار حوادث قیامت را طوری پیش ببرند که تا رسیدن «روز جدا کردن» همه چیز سر موقع مناسب خویش انجام شود، که این یک معنی بهتری است. http://yon.ir/Qp3980 https://eitaa.com/quranpuyan
ذکرروز ۵شنبه 🌺🍃🌺 https://eitaa.com/quranpuyan
:هرهفته تمرین به یک دستور قرانی🍃🍃🍃✨ هفته : ادامه موضوع ترک کردن و 🍃🍃🍃🍃✨ 🌟 شش راهکار عملی برای کنار گذاشتن عادت زشت ✅1 ــ از افرادی که در مورد دیگران صحبت می‌کنند دوری کنید: بعضی افراد هستند که اگر از دیگران صحبت نکنند چیز زیادی برای صحبت کردن ندارند. یکبار به دوستم در مورد عدم تمایل به کردن گفتم و او پاسخ داد: «پس در مورد چه چیزی باید صحبت کنیم؟» متأسّفانه بسیاری از اوقات همینطور است. از گفت‌وگوهایی با کسانی که نمی‌توانند نکنند اجتناب کنید، حتّی اگر یک یا دو دوست خود را از دست بدهید. ✅ ۲ــ به اماکنی که در آنجا می‌شود نروید: در محلّ کار شما حتماً جاهایی وجود دارد که شایعات در آنجا ردّ و بدل می‌شوند. رستوران‌های دانشگاه‌ها به مکانی برای انتشار شایعات شهرت دارند. در فضای مجازی و اینترنت نیز با استفاده از چت‌روم‌ها و نیز برنامه‌های ارتباطی مانند تلگرام، لاین و .. فرصت نامحدودی برای وجود دارد. از قرار گرفتن در فضاهایی که سبب می‌شود در معرض کردن قرار بگیرید، اجتناب کنید. ✅ ۳ـ سؤالات هدایت‌کننده به سمت نپرسید: بسیاری از اوقات در درون خود می‌دانیم که سؤالی را که می‌پرسیم به کجا ختم خواهد شد. از پرسیدن سؤال در مورد فردی که در جمع غایب است اجتناب کنید. ✅ ۴ـ به محض شروع آن را متوقّف کنید: اگر در موقعیّت جدیدی هستند و افراد شروع به کردن می‌کنند، سریع امّا مؤدّبانه و با ملایمت به آن‌ها اجازه دهید بدانند که شما نمی‌خواهید در چنین مکالماتی حضور داشته باشید. آن‌ها را هم ترغیب کند. ✅ ۵ــ سیاست یادآوری به یکدیگر برای پرهیز از را امتحان کنید: با دوستانتان قرار بگذارید که به یکدیگر کمک کنید تا دیگر از کسی بدگویی نکنید. اگر از قبل با هم در این رابطه صحبت کرده باشید، راحت‌تر می‌توانید به هم یادآوری کنید که در حال نزدیک شدن به هستید. ✅ ۶ــ سکوت؛ راه امن: در مباحث اخلاقی و عرفانی «سکوت» یک اصل مهمّ و یک فضیلت ارزشمند است که «به از خامشی هیچ پیرایه نیست» و «ترا خامشی این خداوند هوش/ وقار است و نااهل را پرده‌پوش». امن‌ترین راه برای پرهیز از ، صحبت نکردن در مورد کسانی است که در جمع حاضر نیستند. اگر همیشه این قانون را عمل کنید احتمال غیبت را بسیار کم کرده‌اید. تهیه شده توسط گروه درپیام رسان ایتا درصورت تمایل میتوانید با لینک زیر به گروه ملحق شوید 🍃🍃🍃🌺🍃🍃✨ http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
#مشارکت در تجدید چاپ "کتاب مبانی و روش فهم ساده قران"،با پرداخت هر 10 هزار تومان،در چاپ یک جلد کتاب قرانی از طرف خود یا به نیت #اموات خود مشارکت نمایید. https://idpay.ir/quranpuyan1/shop/37196
✳️ تابش نور محمدی در فاران(حری) 🔸 خاتم رسل 🔹بی مناسبت نیست که برای رفع برخی توهمات و پندارهای بی اساس نمونه ای از روایات اسلام را که در پیرامون ختم رسالت تا به ما رسیده، ذیلا از نظر خوانندگان ارجمند بگذرانیم : ۱) فرمایش (ع) که در باره آن حضرت فرمودند :( أمين وحيه و خاتم رسله. ) وی نگهبان وحی و آخرین رسل الهی است. ۲) نیز فرماید: (فقَفّی به الرسل و خَتَم به الوحي.) خدا، وی را پس از همگی رسل قرار داده و وحی آسمانی را به او پایان داد. ۳) و در خبر است که : (قال الله تعالى يا حبيبي وياسيد رسلي و يا أول مخلوقاتي و يا آخر رسلي.) فرمود خداوند بلند مرتبه : ای حبیب من و ای سید فرستادگانم و اولین مخلوقاتم و ای آخرین فرستادگانم . ۴) از پیمبر اسلام به روایت نموده که فرمود :( انا عقب النبيين ليس بعدي رسول )پس از من رسولی نخواهد آمد. ۵) و نیز از علی (ع)است که : (انا خاتم الوصيين. )من آخرین اوصیا می باشم . 🔸و پر روشن است که: پایان وصایت مستلزم پایان نبوت و رسالت است زیرا هیچ پیمبر الهی بدون وصی (که حافظ و ناشر دعوت و آیین اوست) نیست، و از این لحاظ ختم وصایت، ختم و رسالت نیز خواهد بود. 🔹منحرفين احيانا از عقیدۂ نصاری نیز گامهایی فراتر نهاده، و مدعی نبوت پس از رسول را، ذات یگانه خدا و بلکه خالق خدایان نیز خوانده و با این یاوه سرایی روی را در پندار بی سر و پای تثلیث سفید کرده اند. 🔹برگرفته از کتاب 🔸نویسنده : آیت الله دکتر محمد صادقی تهرانی http://yon.ir/Qp8719 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/quranpuyan
💠اللَّهُمَّ انْصُرْهُ وَ انْتَصِرْ بِهِ لِدِينِكَ ⚜خدايا! او را يارى كن، و به وسيله او براى دينت پيروزى آور کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت https://eitaa.com/quranpuyan
#مشارکت در تجدید چاپ "کتاب مبانی و روش فهم ساده قران"،با پرداخت هر 10 هزار تومان،در چاپ یک جلد کتاب قرانی از طرف خود یا به نیت #اموات خود مشارکت نمایید. https://idpay.ir/quranpuyan1/shop/37196
با سلام به مخاطبان عزیزکانال با توجه به نظرسنجی انجام شده،تغییراتی در برنامه کانال ایجاد شده که امیدواریم مورد رضایت مخاطبان عزیز قرار گیرد. 💐💐💐💐💐💐💐💐💐 ✳️✳️ جدید ارسال پستهاي روزانه کانالِ قرآن‌پویان 1️⃣ بعد از اذان صبح يا پیام صبحگاهی 2️⃣ ساعت 7 : قرآن چه مي گويد؟ 3️⃣-ساعت ۱۱: ( و پرسش و پاسخ در يك سوره به ترتيب نزول) 4️⃣ساعت 15: قران و :هرهفته عمل به يك دستور قرآنی 5️⃣ ساعت 20: قرآنی (پرسش و پاسخ قرانی،تحقیقات قرآنی،نظرات قرآن پژوهان) ⬅️⬅️لینک کانال تلگرام جهت عضویت: 👇👇 https://telegram.me/joinchat/Ap5cqTwl7zKpxh9F3dF_Lg 💢💢آدرس سایت: 👇👇 www.quranpuyan.com شناسه كانال قران‌پويان در ايتا،تلگرام،گپ : @quranpuyan لطفا براي ساير علاقه مندان نماييد. https://t.me/quranpuyan
کسان منگر و احسان خویش دیده فرو بر به گریبان خویش🍂🍃🍂🍃 آینه روزی که بگیری به دست خودشکن آن روز مشو خودپرست🍂🍃🍂🍃 گروه https://eitaa.com/quranpuyan
✳ تابش نور محمدی در فاران(حری) به لطف خداوند و همکاری خانم ها شجاعت حسینی و پرمایه پستهای مربوط به پیامبر اسلام در قران وعهدین به اتمام رسید. علاقه مندان میتوانند کلیه پستهای ارسال شده در این زمینه را در لینک زیر مطالعه نمایند. http://yon.ir/Qp8719
"ﺧﺪﺍﻭﻧﺪﺍ"..... ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺯﻧﺪگیمان ﺭﺍ... ﺩﺭ ﺩﺳﺘﺎﻥ ﺗﻮﺍﻧﻤﻨﺪﺕ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﯿﺪهیم... ﻭ ﺑﻪ ﺗﻮ" ﺗﻮﮐﻞ" میکنیم ... ﮐﻪ ﭼﺮﺍﻍ ﻭ ﻫﺪﺍﯾﺘﮕﺮ ﺭﺍهمان ﺑﺎﺷﯽ!!! ✨ سلام روزتان پرخیر و برکت✨ https://eitaa.com/quranpuyan
📖 ؟ ✅ هیچ پیامبری مردم را به بندگی و پرستش خود و علمای دین دعوت نکرده است 🔸✨ نكوهش رفتار يهوديان ومسيحيان در مواجهه با : اطاعت بی چون وچرا از علمای دينی خداوند در سوره آل عمران و درحین رد عقاید نادرست اهل کتاب و مسیحیان راجع به حضرت عیسی ، در آیه ۷۹ و ۸۰ اینگونه میفرماید: مَا كَانَ لِبَشَرٍ أَن يُؤْتِيَهُ اللّهُ الْكِتَابَ وَالْحُكْمَ وَالنُّبُوَّةَ ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ كُونُواْ عِبَادًا لِّي مِن دُونِ اللّهِ وَلَكِن كُونُواْ رَبَّانِيِّينَ بِمَا كُنتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتَابَ وَبِمَا كُنتُمْ تَدْرُسُونَ ﴿۷۹﴾ فولادوند: هيچ بشرى را نسزد كه خدا به او كتاب و حكم و پيامبرى بدهد سپس او به مردم بگويد به جاى خدا بندگان من باشيد بلكه [بايد بگويد] به سبب آنكه كتاب [آسمانى] تعليم مى داديد و از آن رو كه درس مى خوانديد علماى دين باشيد. وَلاَ يَأْمُرَكُمْ أَن تَتَّخِذُواْ الْمَلاَئِكَةَ وَالنِّبِيِّيْنَ أَرْبَابًا أَيَأْمُرُكُم بِالْكُفْرِ بَعْدَ إِذْ أَنتُم مُّسْلِمُونَ ﴿۸۰﴾ فولادوند: و [نيز] شما را فرمان نخواهد داد كه فرشتگان و پيامبران را به خدايى بگيريد آيا پس از آنكه سر به فرمان [خدا] نهاده ايد [باز] شما را به كفر وامى دارد. http://yon.ir/Qp5148 https://eitaa.com/quranpuyan
ذکر روز شنبه ۱۰۰ مرتبه 🍃🌺🍃🌺🍃 https://eitaa.com/quranpuyan
کتاب روش فهم ساده قران،به مناسبت روز ،بمدت 3 روز،با قیمت 8000 تومان. با توجه به افزایش قیمت های چاپ،قیمت عرضه های بعدی،ببشتر خواهد بود.
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول فهم قسم های سوره : مراد از مرسلات چيست؟ ✅ نظری متفاوت از فخررازی و شهيد مطهری 🍃آیات قرآن در اینجا من به یك روایت و یك بیان برخورد كردم كه اتفاقا این بیان از یك مفسر سنّی (فخر رازی) است و عجیب است كه [آن روایت ] به طور اجمال در روایت شیعه آمده است ولی گویا مفسرین مفهوم این روایت را درست توجه نكرده اند. فخر رازی به صورت یك احتمال- ولی معلوم می شود ریشه این احتمال از قبل هم بوده است- ذكر كرده است و آنچه كه فخر رازی جزو احتمالات ذكر كرده بر همه اینها می چربد و علاوه بر این، روایتی كه در تفسیر علیّ بن ابراهیم قمی هست همین معنا را توجیه می كند و آن این است: اصلاً مقصود از همه اینها خود آیات قرآن است. در روایت است كه وَ اَلْمُرْسَلات یعنی خود این آیات. وَ اَلْمُرْسَلاتِ عُرْفاً [سوگند به این آیاتِ ] فرستاده شده به معروف، اینهایی كه پیامی كه برای انسان آورده اند معروفها، خیرها، نیكیهاست. فَالْعاصِفاتِ عَصْفاًاین آیاتی كه با سرعت عجیبی حركت می كنند، مانعها را از سر راهشان برمی كنند.  👈فخرالدین رازی حرف خوبی می زند، می گوید: تاریخ گواه این مطلب است. پیغمبراسلام چه داشت جز همین آیات؟ و همین آیات بود كه كاخهای عظیم ظلم را از بیخ و بن كند، مثل یك باد بسیار سریع آمد و آنچه كه باید كَنده بشود از جای خودش كَند و دور ریخت. وَ النّاشِراتِ نَشْرا. سوگند به این آیاتی كه ناشر و نشركننده هستند نشر كردنی، پخش كننده هستند پخش كردنی، پخش كننده حقایق اند، باز كننده حقایق اند.  👈فَالْفارِقاتِ فَرْقا. فارقند، فاروقند، حق را از باطل جدا می كنند، حقیقت را از خطا جدا می كنند، صحیح و نادرست را از یكدیگر جدا می كنند، كه گفتیم «فرقان» اسم قرآن است. 👈فَالْمُلْقِیاتِ ذِكْراً. این آیات هستند كه در دلها ذكر (بیداری، تنبّه، آگاهی) را تلقین و القاء می كنند. عُذْراً أَوْ نُذْراً. یا به صورت اِعذار یا به صورت اِنذار. در حقیقت هر دو یك معنی دارد؛ یعنی بیم دادن، اعذار یعنی اتمام حجت كردن . اتفاقا این معنی با جمله های بعد هم تناسب بیشتری دارد، چون این سوره مثل سوره الرحمن جمله ای دارد كه بند بند مكرر می شود.👌 👈در سوره الرحمن می گوییم:« فَبِأَیِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ ». آنجا پی درپی عرضه داشتن نعمتهاست، نعمت و نعمت ذكر می كند، بعد می گوید: ای جن و انس! كدام یك از این نعمتها را می توانید تكذیب كنید؟ ولی اینجا برعكس، جنبه انذار و اعذار دارد، ده بار جمله «وَیْلٌ یَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِینَ »(وای به تكذیب كنندگان! ) تكرار می شود. اگر ما وَ الْمُرْسَلات را آیات بدانیم تكذیب، تكذیب همان آیات است و اینكه بعد تكرار می شود:« وَیْلٌ یَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِینَ »، یعنی وای به كسانی كه محتوای این آیات را تكذیب كنند! محتوای این آیات چیست؟ ، . 👌قرآن ركن اساسی دعوتش كه همه دعوتهای دیگرش بر اساس آن است مبدأ شناسی و معاد شناسی است. هر تعلیم دیگر خودش را بر اساس مبدأ و معاد بنا نهاده است. اگر اخلاق دارد بر اساس مبدأ و معاد است، تعلیم و تربیت دارد بر اساس مبدأ و معاد است، اگر اقتصاد دارد بر اساس مبدأ و معاد است، قوانین جزایی و حقوق دارد بر اساس مبدأ و معاد است. ركن اساسی تعلیمات قرآن مبدأ و معاد است و لذا ما می بینیم بیشترین آیات قرآن متوجه این دو است و عجیب این است كه با این همه توجهی كه قرآن ما را به مبدأ و معاد می دهد باز ما كوشش می كنیم خود تعلیمات قرآن را از مسیر مبدأ و معاد خارج كنیم و به مسیر دیگری بیندازیم! این احتمال فی حد ذاته چسبنده تر از احتمالات دیگر است و بعلاوه روایتی در تفسیر علی بن ابراهیم این مطلب را تأیید می كند. تقریبا جای تردید برای ما باقی نمی ماند كه وَ الْ- مُرْسَلات را این طور باید معنی كنیم، و اگر این گونه معنی كنیم مؤیّدهایی هم از جای دیگر دارد، 👈مخصوصا «وَ اَلْمُرْسَلاتِ عُرْفاً. فَالْعاصِفاتِ عَصْفاً» كه اثر اجتماعی بزرگ آیات قرآن را ذكر می كند كه مثل باد به سرعت حركت می كند و از جایی به جایی منتقل می شود. اگر یادتان باشد، در سوره مباركه مدّثّر جمله ای داشتیم كه در آنجا تفسیر المیزان به این نكته توجه كرده بود. آن جمله این بود: وَ ما هِیَ إِلاّ ذِكْری لِلْبَشَرِ . نیست این (هِیَ به قرآن و آیات قرآن برمی گردد) مگر مایه تذكر و تنبّه و بیداری برای بشر، «برای بشر» نه برای یك قوم معیّن. این نكته را هم توجه داشته باشید. پس این آیات همه به یكدیگر وابستگی و پیوستگی دارد. ادامه دارد. ... http://yon.ir/Qp3980 https://eitaa.com/quranpuyan
#مشارکت در تجدید چاپ "کتاب مبانی و روش فهم ساده قران"،با پرداخت هر 10 هزار تومان،در چاپ یک جلد کتاب قرانی از طرف خود یا به نیت #اموات خود مشارکت نمایید. https://idpay.ir/quranpuyan1/shop/37196
: هر هفته تمرین به یک دستور قرانی هفته : موضوع تمرین شماره 4 :پرهیز از چیست ؟ هر قول و فعلی خلاف حقیقت ، که ممکن است با لفظ باشد یا با شیوه های دیگر مانند اشاره کردن با سر ، دست ،چشم و..یا نوشتن و نقش کردن مطالب غیر واقعی صورت پذیرد. :🔴 دروغ درهمه ادیان و فرهنگ ها رذیله اخلاقی محسوب می شود. ◀ هرجه مفسده و زیانش بیشتر باشد گناهش بیشتر است.مانند بستن بر خداوند و پیامبر خداوند، شهادت ،تهمت و... ◀بعضی موارد که ممکن است به بودن ان توجه نداشته باشیم .(اختلاف انچه قصد داریم با انچه می گوییم)مانند 🚫انواع تعارفات ، دعوت ظاهری از دوستی برای صرف نهارو..یا مهمانی 🚫وعده به کودکان برای خرید کالا یا تفریح و...(در صورتیکه قصد انجام ان را نداریم ) انشاالله در طی هفته احادیث و مطالب مرتبط با این رذیله اخلاقی بیان خواهد شد 🍃🌼🍃 تهیه شده توسط گروه در پیام رسان ایتا در صورت تمایل میتوانید با کینک زیر به گروه ملحق شوید🍃🍃🍃🍃🌺🍃🍃🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d