♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
6⃣ تدبر در سوره #یوسف
🔹فراز آیات ۱۶-۴ سوره یوسف
قسمت دوم
قَالُواْ يَا أَبَانَا إِنَّا ذَهَبْنَا نَسْتَبِقُ وَتَرَكْنَا يُوسُفَ عِندَ مَتَاعِنَا فَأَكَلَهُ الذِّئْبُ وَمَا أَنتَ بِمُؤْمِنٍ لِّنَا وَلَوْ كُنَّا صَادِقِينَ {17}
گفتند اى پدر ما رفتيم مسابقه دهيم و يوسف را پيش كالاى خود نهاديم آنگاه گرگ او را خورد ولى تو ما را هر چند راستگو باشيم باور نمىدارى {17}
وَجَآؤُوا عَلَى قَمِيصِهِ بِدَمٍ كَذِبٍ قَالَ بَلْ سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنفُسُكُمْ أَمْرًا فَصَبْرٌ جَمِيلٌ وَاللّهُ الْمُسْتَعَانُ عَلَى مَا تَصِفُونَ {18}
و پيراهنش را [آغشته] به خونى دروغين آوردند [يعقوب] گفت [نه] بلكه نفس شما كارى [بد] را براى شما آراسته است اينك صبرى نيكو [براى من بهتر است] و بر آنچه توصيف مىكنيد خدا يارىده است {18}
وَجَاءتْ سَيَّارَةٌ فَأَرْسَلُواْ وَارِدَهُمْ فَأَدْلَى دَلْوَهُ قَالَ يَا بُشْرَى هَـذَا غُلاَمٌ وَأَسَرُّوهُ بِضَاعَةً وَاللّهُ عَلِيمٌ بِمَا يَعْمَلُونَ {19}
و كاروانى آمد پس آب آور خود را فرستادند و دلوش را انداخت گفت مژده اين يك پسر است و او را چون كالايى پنهان داشتند و خدا به آنچه مى كردند دانا بود {19}
وَشَرَوْهُ بِثَمَنٍ بَخْسٍ دَرَاهِمَ مَعْدُودَةٍ وَكَانُواْ فِيهِ مِنَ الزَّاهِدِينَ {20}
و او را به بهاى ناچيزى چند درهم فروختند و در آن بىرغبت بودند (بخاطر ترس که نگه دارند یا به قیمت بالاتری بفروشند){20}
وَقَالَ الَّذِي اشْتَرَاهُ مِن مِّصْرَ لاِمْرَأَتِهِ أَكْرِمِي مَثْوَاهُ عَسَى أَن يَنفَعَنَا أَوْ نَتَّخِذَهُ وَلَدًا وَكَذَلِكَ مَكَّنِّا لِيُوسُفَ فِي الأَرْضِ وَلِنُعَلِّمَهُ مِن تَأْوِيلِ الأَحَادِيثِ وَاللّهُ غَالِبٌ عَلَى أَمْرِهِ وَلَـكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لاَ يَعْلَمُونَ {21}
و آن كس كه او را از مصر خريده بود به همسرش گفت نيكش بدار شايد به حال ما سود بخشد يا او را به فرزندى اختيار كنيم و بدين گونه ما يوسف را در آن سرزمين مكانت بخشيديم تا به او تاويل خوابها را بياموزيم و خدا بر كار خويش چيره است ولى بيشتر مردم نمىدانند {21}
وَلَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ آتَيْنَاهُ حُكْمًا وَعِلْمًا وَكَذَلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ {22}
و چون به حد رشد رسيد او را حكمت و دانش عطا كرديم و نيكوكاران را چنين پاداش مىدهيم {22}
♻️عصاره فراز آیات ۲۲-۴ : علیرغم اینکه یوسف در اثر کید برادرانش به چاه انداخته شد،اما بدلیل غلبه اراده و مشیت خدا ، مهمان گرامی عزیز مصر شد و خداوند باو مکنت و علم و حکمت عطا کرد. چرا که از محسنین بود.
نکات:
بیشترین تکرار کلمه کید و افعال آن ۸ بار
بیشترین تکرار کلمه حافظ در سوره یوسف ۴ بار ،یکبار هم کلمه حفظ، والله خیر حافظا تنها در سوره یوسف بیان شده است.
والله غالب علی امره تنها در سوره یوسف بیان شده است.
مشابهت با سوره کهف : در سوره کهف محور سوره بر اعمال ولایت مطلق خداوند بر امور و غالب بودن اراده و تدبیر او بر عوامل و اسباب مادی بود که در قالب ۴ داستان بیان شد. در سوره یوسف نیز همین موضوع در داستان طولانی و سرگذشت پرنشیب و فراز یوسف مشاهده میشود که چگونه خداوند خواست خود را با تمام مخالفتها و کید های اطرافیان یوسف محقق میکند.
🖌آقای سید کاظم فرهنگ
https://b2n.ir/b35440
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
⁉ در اين 40 سال، چقدر از ويژگيها و روش #حكام_مستبد فاصله گرفتيم؟! و چقدر به #جمهوريت و #اسلام نزديك شديم؟
🛑 قسمت ششم:
💢روش حکمرانی #ظالمان
تصمیمات و رفتارهای غیر موجه، حفظ آقایی و سروری حاکمان، و استبداد رای
"بعد از اینکه حکمرانان نالایق و ستمپیشه، قدرت را بهدست گرفتند، شیوه و روش حکمرانی آنها چگونه است و با قدرت چه میکنند؟
امام حسین ع سه خصوصیت را بیان فرمودند؛ خصوصیت اول «یَعْمَلُونَ بِالشُّبُهَاتِ»، دوم: «یَسِیرُونَ فِی الشَّهَوَاتِ»، سوم «یَتَقَلَّبُونَ فِی الْمُلْکِ بِآرَائِهِمْ». این سه ویژگی کلیدی دولتهای #استبدادی فاسد و ستمکار است.
✅ ویژگی اول حکمرانی جائران: تصمیم گیری بر اساس #اوهام
ویژگی اول این است: یَعْمَلُونَ بِالشُّبُهَاتِ». مبنای فعالیت آنها #شبهات است. «عمل کردن براساس شبهات» به چه معناست؟ نخست باید توجه داشت که حضرت نفرمودند «یعملون فی الشبهات» بلکه فرمودند: «یَعْمَلُونَ بِالشُّبُهَاتِ» یعنی به استناد شبهه عمل میکنند و مبنای عملشان شبهه است. انسان برای اینکه رفتار خودش را موجه کند و خوب جلوه دهد، دوگونه میتواند عمل کند: برخورد اول این است که برای عمل خود، حجت و استدلال داشته باشد و عملش مستند به یک منطق باشد. برخورد دوم این است که شخص، عملی را مرتکب میشود و چون دستش از دلیل کوتاه است، به #توجیه روی میآورد و بهجای حجت، وجوه بیاعتباری را میشمارد تا خود را تبرئه کند. در اینجا مقصود از «یَعْمَلُونَ بِالشُّبُهَاتِ» همین نوع دوم از رفتار حاکمان است.
این تعبیر را در نهجالبلاغه امیرالمؤمنین علی(ع) هم میبینیم. ابن ابیالحدید معتزلی در شرح این جمله نهج البلاغه میگوید: «عملوا بالشبهه لا بالحجه»(ج۷، ص۱۷۸) شبهه در اینجا در برابر حجت و دلیل منطقی است.
✅ رفتار بر مبنای شهوات نفسانی
خصلت دوم در شیوهی حکمرانی این ظلمه این است: «یَسِیرُونَ فِی الشَّهَوَاتِ» دائماً در شهوتها و تمایلات خودشان سیر میکنند. البته تمایلات در حکمرانان مختلف است؛ بعضی از حکمرانان بودند که دنبال لذتهای جنسی بودهاند برخی بودند که شهوت مالی داشتند . اما بعضی بودند که شهوت در #قدرتطلبی داشتند . حفظ #آقایی و سروری خود و به رخ دیگران کشیدن، هم یک نوع شهوت است. ویژگی این افراد در همهی انواع شهوترانیها این است که مبنای رفتار آنها تمایلاتشان است. در اینجا هم منطق و استدلالی برای رفتار آنها وجود ندارد.
✅ ویژگی سوم حکمرانی جائران: #استبداد به رأی
ویژگی سوم این است: «یَتَقَلَّبُونَ فِی الْمُلْکِ بِآرَائِهِمْ» اینها کسانی هستند که اوضاع و احوال حکومت را صرفاً براساس نظر خودشان میچرخانند و استبداد دارند. گویا هیچکس در حکومت عقل و شعوری ندارد و خدا یکجا هرچه عقل و فکر و هوش و تدبیر است، به یک نفر داده است. معیار حقانیت، #رأی_حاکم میشود، هرچه حاکم گفت حق است و هرچه نگفت، باطل است. همه باید به او نگاه کنند و چشمشان به دهان او باشد.
🌴 امام حسین(ع) به علمای دین، نخبگان و فرزانگان جامعه میفرمایند که شما مقصرید در اینکه چنین اتفاقی افتاده است.
"
📝شرح فراز ششم خطبه امام حسین ع در منا-استاد سروش محلاتی
@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دعاهای_روزانه
🌹سَلامُ اللّٰهِ الْكامِلُ التَّامُّ الشَّامِلُ الْعامُّ، وَصَلَواتُهُ الدَّائِمَةُ وَبَرَكاتُهُ الْقائِمَةُ التَّامَّةُ عَلىٰ حُجَّةِ اللّٰهِ وَوَ لِيِّهِ فِى أَرْضِهِ وَبِلادِهِ، وَخَلِيفَتِهِ عَلىٰ خَلْقِهِ وَعِبادِهِ، وَسُلالَةِ النُّبُوَّةِ وَبَقِيَّةِ الْعِتْرَةِ وَالصَّفْوَةِ، صاحِبِ الزَّمانِ، وَمُظْهِرِ الْإِيمانِ، وَمُلَقِّنِ أَحْكامِ الْقُرْآنِ، وَمُطَهِّرِ الْأَرْضِ، وَناشِرِ الْعَدْلِ فِى الطُّولِ وَالْعَرْضِ، الْحُجَّةِ الْقائِمِ الْمَهْدِيِّ، الْإِمامِ الْمُنْتَظَرِ الْمَرْضِيِّ.وَابْنِ الْأَئِمَّةِ الطَّاهِرِينَ،
سلام کامل، تمام، همهجانبه و فراگیر خدا و درود همیشگی و برکات پاینده و برازنده حق بر حجت خدا و جانشین او در زمین و تمامی سرزمینها و جانشین او بر همه خلق و بندگان، آنکه از نسل نبوّت و باقیمانده عترت و از برگزیدگان است، صاحب زمان و آشکار کننده ایمان و تدریسکننده احکام قرآن و پاک کننده زمین و گستراننده عدالت در طول و عرض جهان. حجّت پایدار، مهدی، آن امام مورد انتظار، پسندیده و فرزند امامان پاک.
فرازی از دعای «الکامل التام»، استغاثه به امام زمان (ع)
@quranpuyan
༻🍃🌸🍃༺
💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖
🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است،
👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمیشود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند.
التماس دعا🙏
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
1392582402_815185415.mp3
17.42M
🔹🔷نشستهای علمی شرح نهج البلاغه
✅با موضوع :
مساله #قدرت در نهج البلاغه❗️
🔸جلسه سوم :
#رضایت_مردم در حکومت دینی
در جلسات گذشته درباره این که آیا استفاده از #قدرت در قبول و توسعه دین و اسلام پذیرفتنی است یا نه، بحث شد.
مرحله دوم این است که استفاده از #اجبار و اکراه برای استقرار نظام دینی و حکومت دینی چه حکمی دارد؟
♦️مرحوم مجلسي در بحار نقل كرده كه چند روز بعد از قتل عثمان مردم مرتبا سراغ حضرت علي مي امدند . ايشان فرمود: قَالَ أَيُّهَا النَّاسُ عَنْ مَلَإٍ وَ إِذْنٍ إِنَّ هَذَا أَمْرُكُمْ لَيْسَ لِأَحَدٍ فِيهِ حَقٌّ إِلَّا مَنْ أَمَّرْتُم
👈👈میفرماید ای مردم، ای همه کسانی که حضور دارید و سخنان مرا میشنوید، مسأله حکومت مربوط به شماست و هیچکس در حکومت حقی ندارد، مگر کسی که شما او را انتخاب کنید و با او بیعت کنید. پس رابطه #نصب و #انتخاب چيست؟
♦️شيوه #بيعت با امام
کلام امام این است که برای بیعت با ایشان همه آمده بودند. پیر و جوان، ضعیف و قوی، زن و مرد، کودک و خردسال و ... حکومت امیرالمؤمنین با چنین وضعیتی شکل گرفته.
نه آنکه #اکثریت از حضور در انتخابات کناره گیری کنند .
استادسروش محلاتی
@quranpuyan
❇️خون شهداء را باید در عمل حفظ کنیم / #مسئولين_بي_عرضه مايه شكست حتمي هستند.
🔹 برای حفظ ارزش ها و حفظ خون شهداء، دو اصل لازم است: یکی همین کاری است که شما انجام می دهید تا #این_آثار_حفظ_شود، این کار خوبی است چرا که اینها آثار دینی ماست و باید حفظ کنیم و به آیندگان برسانیم ولی اصل دوم این است که این خون شهداء را #باید_در_عمل_هم_حفظ_ کنیم، مرحله اول برای تاریخ لازم است اما اگر بخواهد بماند، باید عمل شود تا حفظ شود، این دو کار همزمان با هم لازم است!
🔹 ما باید خودمان را به خدا بسپاریم، به مقداری که می فهمیم و وظیفه داریم نیز #درست_عمل_کنیم! آن مقداری که وظیفه داریم این است که کارهایمان را درست انجام دهیم، خودمان #خلاف نکنیم و تا جایی که حرف ما را گوش می دهند، #موعظه کنیم تا دیگران نیز خلاف نکنند!
🔹 #اقتصاد، ستون مملکت است، ملتی که #جیبش خالی است گدا نیست، #فقیر است و فقیر کسی است که ستون فقراتش شکسته است، کیف و جیب شما ستون شماست «وَ لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ أَمْوالَکُمُ الَّتی جَعَلَ اللَّهُ لَکُمْ قِیاما» اگر می خواهید #آبرومندانه زندگی کنید، باید جیبتان پر باشد نه اینکه حتما سرمایه دار باشید!
🔹 در جاهلیت که فرزندان خود را می کشتند نه از شدت فقر، بلکه به دنبال آبرو بودند! «وَلاَ تَقْتُلُواْ أَوْلادَکُمْ خَشْیَةَ إِمْلاقٍ» املاق یعنی #تملق، می گفتند من اگر دستم خالی باشد مجبور به #تملق گویی و چاپلوسی در مقابل افراد دیگر خواهم شد و این به غرور من بر می خورد که نتوانم دست پر به خانه ام بروم و چون اهل تملق نیستم، بچه خودم را می کشم! الان نیز بعضی از این افراد که #قرآن_سوزی و #مسجد_سوزی می کنند، همین است! البته خداوند فرمود اگر نمیخواهید تملق کنید ما راه دیگری داریم و آبروی شما را حفظ می کنیم! به اینها نیز باید گفت این روحیه که انسان زیر بار چاپلوسی و تملق نرود، ستودنی است، اما راه حلش این کارها نیست، ترمیم این روحیه به #اقتصاد_سالم است نه به بچه کشتن و مسجد سوزی!
🔹 رهبر اگر علی بن ابیطالب علیه السلام هم باشد مادامی که #مسئولین_بی_عرضه باشند و در جامعه #اختلاسی و #نجومی باشد، شکست حتمی است.
📚 آیت الله جوادی آملی در دیدار جمعی از اعضای ستاد بنیاد حفظ ارزشهای دفاع مقدس استان قم با
💫زیست قرآنی
https://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
┏━━🍃═🌸━━┓
@zistequrani
┗━━🌸═🍃━━┛
⁉ در اين 40 سال، چقدر از ويژگيها و روش #حكام_مستبد و #ظالم فاصله گرفتيم؟! و چقدر به #جمهوريت و #اسلام نزديك شديم؟
✅ قسمت هفتم:
⭕️سلب #آزادی و #رفاه مردم: استعباد و استضعاف دو ویژگی حکومت #ظالمان
"آثار بیتدبیریهای حکمرانان ظالم، در زندگی مردم خودش را نشان میدهد. زندگی مردم، بازتابی از صلاحیت یا عدم صلاحیت حاکمان است و آنجا تجلی و ظهور پیدا میکند.
امام حسین ع فرمودند: «وَ أَسْلَمْتُمْ الضُّعَفاء فِی أَیْدِیهِمْ» شما علماء کار را به دست این ظلمه سپردید و درواقع تودههای ضعیف و ناتوان مردم را بهدست آنها دادید. این مردم، چه پناهی داشتند؟ رسانهی مستقل و حزب داشتند؟ قدرت مالی داشتند؟ چه قدرتی در میان مردم وجود داشت؟ همهی اینها را دولتهای استبدادی مصادره میکنند که هیچ مانعی در برابر آنها نباشد. مردمی با دست خالی!
✅ آنوقت میدانید چه اتفاقی افتاد؟ این مردم ضعیف دو گروه شدند: «فَمِنْ بَیْنِ مُسْتَعْبَدٍ مَقْهُورٍ وَ بَیْنِ مُسْتَضْعَفٍ عَلَى مَعِیشَتِهِ مَغْلُوبٍ»
یک گروه به #استعباد و بردگی گرفته شدند و یک گروه به #استضعاف مالی و اقتصادی.
کسیکه از ادارهی زندگی و #معیشت ناتوان بود. از صبح تا شب اول میدوید؛ شیفت اول، شیفت دوم حتی شیفت سوم ولی توان ادارهی زندگی را نداشت. استضعاف در معیشت داشتند و اینکه این افراد مغلوب بودند یعنی توان ادارهی زندگی را نداشتند.
کاری با مردم میکنند که این مردم چنان غوطهور در مشکلات زندگی خودشان باشند که اصلاً جرأت نکنند چیزی بگویند، میترسند نانشان قطع میشود. این یک عده که #معیشتشان_مغلوب است.😓
گروه دیگر که نگران معیشت نیستند و اقشار متوسطی هستند که درآمدی دارند و از رفاه نسبی برخوردار هستند، بلای دیگری هم سر اینها آوردند. حضرت فرمودند: «مُسْتَعْبَدٍ مَقْهُورٍ» جلوی #آزادیهای اینها را گرفتند و مثل بردگان مقهور شدند تا جرأت نفس کشیدن و نظر دادن نداشته باشند. آنجا استضعاف مالی در معیشت، اینجا استعباد به بردگی و به بندگی گرفتن!
خلاصه همه و همه تحت سلطه قرار دارند. آن فلسفهای که پشت قیام اباعبدالله الحسین(ع) وجود دارد، این فلسفه است.
✅ شاخص ارزیابی حکومت از منظر امام(ع) چیست؟ ایا #ظواهر و مناسک دینی و اعتکاف است؟
امام حسین(ع) میفرمایند که ماهیت حکومت #ظلمه این است. حضرت عنوان «ظلمه» را قرار دادند، میتواند حکومت سرمایهداری باشد، میتواند کمونیستی باشد، میتواند #اسلامی باشد، حضرت اینجا اصلاً بحث اسم ندارند. بحث واقعیت و مسمّی و بحث محتواست.
👈 که دو شاخص برای رشد جامعه وجود دارد: یک؛ سطح رفاه و دو؛ آزادی و #کرامتی که برای مردم است.
در برابر شاخص اول، حضرت نقطهی مقابل آن را فرمودند «استضعاف» و در برابر شاخص دوم، فرمودند: «استعباد». این هم دو شاخص. آن دو شاخص اول، برای یک دولت مطلوب و این دو شاخص برای دولتی که اهل ظلم و ستم است.
⭕حضرت در اینجا با صحابه و تابعین پیامبر صحبت میکنند و میتوانستند بابی در مسائل دینی و شاخصهای دینی باز کنند که مردم چقدر مقید به مسائل دینی هستند، وضع نماز جماعت چگونه است، وضع حضور مردم در مساجد چگونه است، وضع اعتکاف در زمان #اعتکاف چگونه است. حضرت میتوانستند اینها را هم مطرح بفرمایند ولی نفرمودند.
فرمودند شما در سطح جامعه بروید و قبل از آنکه به آن مسائل برسیم، اول ببینید که مردم در زندگی روزمرهی خود چگونه زندگی میکنند. یک عدهای از مردم را با «استضعاف»، «مغلوب» کردند و عدهای را با «استعباد» و بندگی، «مقهور» کردند. دیگر بعد از اینکه مردم مغلوب و مقهور هستند، چه چیزی برای این جامعه باقی میماند؟"
🖊شرح خطبه امام حسین ع در منا- ایت الله سروش محلاتی
@quranpuyan
۞﷽۞
💠فَاقرَؤا ما تَیَسَّرَ مِنَ القُرآن؛
🌱 آنچہ برای شما میسّر است قرآن بخوانید.
📖بیایید دقایقی باهم قرآن بخوانیم!
اگر مایلید #انس_روزانه با قرآن داشته باشيد، شما را به 👈گروه عمومي #تقرب دعوت می کنیم .
تا هر روز #تلاوت_ترتیل یڪ صفحہ از قران ڪریم را بہ همراه
»» #ترجمہ و توضيح صوتي و روان آیات صفحہ
»» فایل صوتی #تفسیر آيات صفحه
»» #گزیده_نڪات_تفسیرے از مفسران و قران پژوهان مختلف
را در گروه #تقرب بہ همراه سایر علاقمندان مطالعہ ڪنیم.
👈انشالله از فردا #شنبہ مورخ 8 بہمن ماه مطالعه و تدبر سوره مبارکه #مائده در پیامرسان #واتساپ را آغاز میکنیم .
💫لینڪ گروه تقرب در واتساپ
https://chat.whatsapp.com/FPegBnOL5JZ43TKDukEVP0
https://chat.whatsapp.com/Kbhf7Ywu2cw9Ry83l5oi2g
#آیههاینور
لا تَمُوتُنَّ اِلّا و اَنتُم مُسلِمُونَ
نمیرید مگر آنکه به حال تسلیم باشید!
آل عمران /۱۰۲
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_احزاب آیات 51 تا 55
📄#صفحه_425
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_42
❇️#آیه51احزاب
💠تُرْجِي مَنْ تَشاءُ مِنْهُنَّ وَ تُؤْوِي إِلَيْكَ مَنْ تَشاءُ وَ مَنِ ابْتَغَيْتَ مِمَّنْ عَزَلْتَ فَلا جُناحَ عَلَيْكَ ذلِكَ أَدْنی أَنْ تَقَرَّ أَعْيُنُهُنَّ وَ لا يَحْزَنَّ وَ يَرْضَيْنَ بِما آتَيْتَهُنَّ كُلُّهُنَّ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ ما فِي قُلُوبِكُمْ وَ كانَ اللَّهُ عَلِيماً حَلِيماً (۵۱/احزاب)
🌱از همسرانت هر كدام را خواستی میتوانی (نوبت او را) مؤخّرداری و هر كه را خواهی نزد خود جای دهی، و بر تو باكی نيست هر كدام را كه (برای مدّتی) ترك كردهای دوباره طلب كنی؛ اين (حكم) برای آن كه چشمانشان روشن شود و ناراحت نشوند و همهی آنان به آنچه در اختيارشان میگذاری راضی باشند مناسبتر است، و خداوند آنچه را در دلهای شماست میداند، و خداوند دانا و بردبار است.
🔹برای افرادی كه مسئوليّتهای سنگين دارند بايد اختياراتی ويژه گذاشت.
🔹اختيارات پيامبر، به معنای ناديده گرفتن حقّ همسران نيست. «تقرّ اعينهنّ- لا يحزنّ- يرضين»
🔹چشم همسر به دو چيز روشن میشود: يكی نداشتن غم و ديگری رضايت قلبی. «تَقَرَّ أَعْيُنُهُنَّ وَ لا يَحْزَنَّ وَ يَرْضَيْنَ»
🔹راضی كردن همسر نبايد مخصوص روزهای اول زندگی باشد، بلكه بايد همواره چنين باشد. «وَ يَرْضَيْنَ»
🔹جلب رضايت صد در صد چند همسر، محال عادّی است، ولی بايد چنان برنامهريزی كرد كه به اين امر نزديك باشد. أَدْنی أَنْ ... يَرْضَيْنَ
🔹مرد بايد درصدد راضی كردن تمام همسران خود باشد. «كُلُّهُنَّ»
🔹احكام الهی برای برقراری عدالت و حفظ حقوق خانواده است، گرچه در دلها توقّع چيز ديگری باشد. «وَ اللَّهُ يَعْلَمُ ما فِي قُلُوبِكُمْ»
🔹احكام خانواده در اسلام، از سرچشمهی علم الهی است. «كانَ اللَّهُ عَلِيماً حَلِيماً»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_425
❇️#وظایف_مهمان
💠يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَدْخُلُوا بُيُوتَ النَّبِيِّ إِلاَّ أَنْ يُؤْذَنَ لَكُمْ إِلی طَعامٍ غَيْرَ ناظِرِينَ إِناهُ وَ لكِنْ إِذا دُعِيتُمْ فَادْخُلُوا فَإِذا طَعِمْتُمْ فَانْتَشِرُوا وَ لا مُسْتَأْنِسِينَ لِحَدِيثٍ إِنَّ ذلِكُمْ كانَ يُؤْذِي النَّبِيَّ فَيَسْتَحْيِي مِنْكُمْ وَ اللَّهُ لا يَسْتَحْيِي مِنَ الْحَقِّ وَ إِذا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتاعاً فَسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجابٍ ذلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَ قُلُوبِهِنَّ وَ ما كانَ لَكُمْ أَنْ تُؤْذُوا رَسُولَ اللَّـهِ وَ لا أَنْ تَنْكِحُوا أَزْواجَهُ مِنْ بَعْدِهِ أَبَداً إِنَّ ذلِكُمْ كانَ عِنْدَ اللَّـهِ عَظِيماً (۵۳/احزاب)
🌱ای كسانی كه ايمان آوردهايد! به خانه پيامبر وارد نشويد مگر آن كه به شما اجازه داده شود برای خوردن غذا، (به شرط آن كه قبل از موعد نياييد) و در انتظار وقت غذا نباشيد؛ ولی هرگاه دعوت شديد پس داخل شويد، و وقتی غذا خورديد پراكنده شويد، و (بعد از خوردن غذا) به گفتگو نپردازيد؛ همانا اين (گفتگوهای پس از غذا) پيامبر را آزار میدهد، امّا او از شما شرم میكند (و چيزی نمیگويد) ولی خداوند از (گفتن) حقّ شرم ندارد. و هرگاه از همسران پيامبر چيزی از وسايل زندگی (به عنوان عاريت) خواستيد از پشت پرده بخواهيد؛ اين رفتار برای دلهای شما و دلهای آنان به پاكی و پاكدامنی است و شما حقّ نداريد كه رسول خدا را آزار دهيد و با همسران او پس از رحلتش ازدواج كنيد كه اين كار نزد خداوند (گناهی) بزرگ است.
🔷هميشه مسئوليتها جنبه متقابل دارد يعنی همانگونه كه ميزبان وظايف مهمی در برابر ميهمان دارد در جهت مقابل نيز ميهمان وظايف قابل ملاحظه دارد.
علاوه بر آنچه در احاديث ذكر شده ميهمان موظف است آنچه را صاحبخانه در مورد منزلش پيشنهاد میكند انجام دهد، فی المثل هر جا را برای نشستن پيشنهاد میكند بپذيرد.
🔷مساله ميهماننوازی و آداب ميهمان داری و وظايف و خصوصيات هر كدام بحث گستردهای را در آداب معاشرت اسلامی به خود اختصاص داده،
اما با نهايت تاسف در عصر ما كه عصر غلبه ماديگری بر جهان است اين سنت قديمی انسانی چنان محدود شده كه در بعضی از جوامع غربی تقريبا برچيده شده است، و شنيدهايم هنگامی كه بعضی از آنها به كشورهای اسلامی میآيند و گستردگی ميهمان داری و ميهماننوازی را كه هنوز در خانوادههای اصيل اين مرز و بوم به صورت گرم و مملو از عواطف برقرار است میبينند، شگفتزده میشوند كه چگونه ممكن است افرادی بهترين وسائل موجود خانه و با ارزشترين غذاهای خود را برای پذيرايی مهمانهايی كه گاهی با آنها ارتباط كمی دارند، و شايد تنها در يك سفر كوتاه آشنا شدهاند بگذارند؟!.
ولی توجه به احاديث اسلامی كه گوشهای از آن در بالا آمد دليل اين ايثار و فداكاری را روشن میسازد و محاسبات معنوی را در اين رابطه مشخص میكند، محاسباتی كه برای ماده پرستان فرهنگ نامفهومی است.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
7⃣تدبر در سوره #یوسف
🔹پیام های آیات ۶-۴ سوره یوسف از تفسیر نور
۱- پدر را به اسم صدا نزنیم. «یا أَبَتِ»
۲- پدران و فرزندان در خطاب به یکدیگر،از واژه هایی که نشانه ی صمیمیّت، رحمت و شفقت است،استفاده کنند. «یا أَبَتِ»*
۳- گاهی رؤیا وخواب دیدن،یکی از راه های دریافت حقایق است. «إِنِّی رَأَیْتُ»
۴- در فرهنگِ خواب،اشیا،نماد حقایق می شوند.(مثلاً خورشید نشان پدر و ماه تعبیر از مادر و ستارگان نشان برادران است.) رَأَیْتُ أَحَدَ عَشَرَ کَوْکَباً ...
۵- خوابِ اولیایِ خدا،واقعی است. «رَأَیْتُ» در این آیه «رَأَیْتُ» تکرار شده است تا بگوید حتماً دیدم و گمان نشود ماجرا خیالی بوده است.
۶- فرزندان را با مهربانی مورد خطاب قرار دهید. «یا بُنَیَّ»*
۷- پدر و مادر بایستی رابطه ای صمیمانه با فرزندان داشته باشند تا فرزندان بتوانند سخن خود را با آنان مطرح کنند. «یا بُنَیَّ»*
۸- خطر حسادت در محیط خانه و جامعه را به فرزندان گوشزد کنیم. یا بُنَیَّ لا تَقْصُصْ ...
۹- هر حرفی را به هر کسی نزنیم. «لا تَقْصُصْ»
۱۰- کتمان فضایل به خاطر جلوگیری از حسادت ها،کاری بایسته است. «لا تَقْصُصْ»*
۱۱- با پی بردن به استعداد یک فرزند،آن را با سایر فرزندان مطرح نکنیم. «لا تَقْصُصْ»*
۱۲- در خانواده انبیا نیز،مسایل ضد اخلاقی همچون حسد و حیله میان فرزندان مطرح است. یا بُنَیَّ لا تَقْصُصْ ... فَیَکِیدُوا ...
۱۳- زمینه های حسادت را شعله ور نکنید. لا تَقْصُصْ ... فَیَکِیدُوا
۱۴- حسادت،موجب نادیده گرفته شدن حقوق حتّی حقّ خویشاوندی می گردد.
لا تَقْصُصْ ... فَیَکِیدُوا*
۱۵- در موارد مهم و حسّاس باید خطر را قبل از وقوع آن گوشزد کرد. «فَیَکِیدُوا لَکَ کَیْداً»*
۱۶- لازم است والدین،از روحیات فرزندانشان نسبت به هم آگاه باشند تا بتوانند اعمال مدیریّت کامل نمایند. «فَیَکِیدُوا لَکَ کَیْداً»
۱۷- شیطان با استفاده از زمینه های درونی بر ما سلطه می یابد.(حسادت برادران، زمینه را برای بروز دشمنی شیطان نسبت به انسان فراهم ساخت.) فَیَکِیدُوا ...
إِنَّ الشَّیْطانَ لِلْإِنْسانِ عَدُوٌّ مُبِینٌ
۱۸- شیطان دشمن انسان است،حتّی اگر پیامبر زاده باشد. «إِنَّ الشَّیْطانَ لِلْإِنْسانِ عَدُوٌّ مُبِینٌ»*
۱۹- از کودکی،شیطان را به کودکان معرّفی و نقش او را بیان نمایید. «إِنَّ الشَّیْطانَ لِلْإِنْسانِ عَدُوٌّ مُبِینٌ»*
۲۰- چون یوسف علیه السلام برگزیده و...بود به انواع گرفتاری ها مبتلا شد تا گوهر وجودش در گرفتاری ها نمایانده شود. «یَجْتَبِیکَ» (البلاء للولاء...)*
۲۱- ارزش انسان به سن و سال نیست،ممکن است کسی از نظر سنی کوچکتر ولی از نظر خصلت ها و ارزش والاتر باشد.(چنانکه یوسف از برادران خود کوچک تر بود) «یَجْتَبِیکَ رَبُّکَ»*
۲۲- علوم مهم و دانش های کلیدی و اساسی را نباید به هر کس آموخت؛اوّل باید افراد لایق را گزینش کرد و سپس علوم را در اختیار آنان قرار داد. «یَجْتَبِیکَ رَبُّکَ وَ یُعَلِّمُکَ»*
۲۳- انبیا،شاگردان بلاواسطه خداوند هستند. «یُعَلِّمُکَ»
۲۴- از جمله راههای ارتباط با غیب،تعبیر رؤیا و خواب است. «یُعَلِّمُکَ مِنْ تَأْوِیلِ الْأَحادِیثِ»*
۲۵- علم آموخته شده به یوسف علیه السلام نیز محدود بوده است.(«من»در جمله ی «مِنْ تَأْوِیلِ الْأَحادِیثِ» ،به معنای بخشی از علم تعبیر خواب است)*
۲۶- انتخاب انبیا،بر اساس علم و حکمت الهی است. یَجْتَبِیکَ ... عَلِیمٌ حَکِیمٌ
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛