eitaa logo
قران پویان
455 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
692 ویدیو
615 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
بنام نامت و باتوڪل به اسم اعظمت میگشایم دفترامـــروزم را باشد ڪہ در پایان روز مُهر تایید بندگی زینت دفترم باشد "به نام خداوند بخشنده مهربان" سلام صبحتون سرشار از خیر و برکت @quranpuyan
خدايا 🌺 همان گونه كه ما را به لطف طعام دادى ، و با احسانت پروراندى ، پس نعمتهاى سرشارت را بر ما به انجام رسان، و ناگواريهاى ناخوشايند را از ما دور كن، و از بهره هاى هر دو جهان بالاتر و برترش را ، چه اينك ، و چه در آينده به ما عنايت كن! 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 إِلَهِي فَكَمَا غَذَّيْتَنَا بِلُطْفِكَ وَ رَبَّيْتَنَا بِصُنْعِكَ فَتَمِّمْ عَلَيْنَا سَوَابِغَ النِّعَمِ وَ ادْفَعْ عَنَّا مَكَارِهَ النِّقَمِ وَ آتِنَا مِنْ حُظُوظِ الدَّارَيْنِ أَرْفَعَهَا وَ أَجَلَّهَا عَاجِلا وَ آجِلا مناجات شاکرین ، مناجات ششم 🌲💫🌲💫🌲💫
آیات و جملات شکیبایی زیبا و قابل توجه با استقامت بدون جزع و فزع اگر انسان در مشكلات و مصائب ، خويشتن داري را از دست ندهد، يعني سخني و حركتي برخلاف رضاي خدا نگويد و نكند و پيمانه صبرش لبريز نگردد و سفره مشكلات و سختيها را پيش اين و آن باز نكند، 👌صبر نيكو دارد. خداي سبحان در قرآن كريم پيامبران را خصوصا مؤمنين را عموما به صبر دعوت ميكند. اما راز و نياز با خداي بي نياز در مورد مشكلات و سختيها ناصبوري نيست، بلكه استعانت از ذات متعال براي تحمل فشار و حل مشكلات است و اين يك نوع ثبات قدم و درخواست صبر جهت تحمل سختيها از بارگاه ربوبي است. اما آنهايي كه به مقام رضا رسيده اند مشكلات خود را در محضر خداي متعال نيز به زبان نمي آورند، چون كه به زبان آوردن هر چند كه شكوه از سختي نيست اما شائبه آن را دارد، اظهار درد، پيش خدا به نوعي تغيير وضع موجود را از خدا طلبيدن است و اين با مقام رضا سازگار نيست. صبر جمیل سه بار در قرآن آمده است👇 1⃣ وَ جٰاؤُ عَلىٰ قَمِيصِهِ بِدَمٍ كَذِبٍ قٰالَ بَلْ سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ أَمْراً 👈 فَصَبْرٌ جَمِيلٌ وَ اَللّٰهُ اَلْمُسْتَعٰانُ عَلىٰ مٰا تَصِفُونَ (١٨)یوسف 2⃣ قٰالَ بَلْ سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ أَمْراً. 👈 فَصَبْرٌ جَمِيلٌ عَسَى اَللّٰهُ أَنْ يَأْتِيَنِي بِهِمْ جَمِيعاً إِنَّهُ هُوَ اَلْعَلِيمُ اَلْحَكِيمُ (٨٣)یوسف 3⃣ فَاصْبِر. 👈ْ صَبْراً جَمِيلاً (٥)معارج http://www.quranpuyan.com/yaf_postst2645_Sbr-jmyl.aspx
✴️اصول و مباني حكومت اسلامي در قرآن ✅ و رای مصاحبه حجت الاسلام سروش محلاتی با روزنامه جمهوری اسلامی( ۱۳۹۲/۸/۲۸ ) ✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨ 👈👈آیا همه آرا و اقوال پیامبر،وحی بود؟ مسأله جدی در این باره این است که غیر از قرآن کریم که قطعا وحی است، آیا دیگر سخنان رسول خدا و دستورات و تصمیمات حضرت هم به استناد وحی صورت گرفته ویا ممکن است برخی از آن ها مثل نماز و اذان از راه وحی دریافت شده باشد، و برخی دیگر به خصوص در مسائل اجتماعی، نظر خود حضرت باشد؟ 👈غالب علما، قلمرو وحی راخیلی وسیع می دانند و بر اساس آیه لاینطق عن الهوی ان هو الّا وحی یوحی همه تصمیمات حضرت را به وحی متصل می کنند، ولی علّامه طباطبائی در این باره نظر متفاوتی دارد. از نظر علّامه این آیه که در سوره والنجم نازل شده است به قرینه آن که درمقام نفی و رد سخنان مشرکان است که پیامبر را دروغگو می دانستند و اصل رسالت و وحی را قبول نمی کردند، در صدد دفاع از پیامبر است که او اهل افترا به خداوند نیست و آن چه را که در دعوت به اسلام و یا تلاوت آیات قرآن ارائه می کند، به استناد وحی است. از نظر ایشان این آیه چنان اطلاقی ندارد که همه سخنان پیامبر را شامل شود و همگی را مستند به وحی بداند. *ایشان هم در جلد نوزدهم تفسیر المیزان در ذیل همان آیه مطرح نموده اند و هم در مصاحباتی که مرحوم حسینی طهرانی با ایشان داشته اند آمده است. آقای حسینی طهرانی پرسیده اند که آیا مفاد آیه وما ینطق عن الهوی این است که تمام کلمات رسول خدا وحی بوده یا آیاتی که حضرت به عنوان قرآن تلاوت فرموده، وحی بوده است؟ و علّامه در آن جا هم فرموده اند ان هو الّا وحی یوحی علّمه شدید القوی، راجع به قرآن کریم است. این مصاحبات به نام مهر تابان چاپ و منتشر شده است.البته شیخ طوسی هم در تفسیر تبیان چنین نظری دارد وان هو الّا وحی یوحی را اینگونه معنی کرده است: ای لیس الذی یتلوه علیکم من القرآن الاوحی اوحاه الله الیه، همان طور که شما هم اشاره کردید، با توجه به این که ممکن است برخی از سخنان و دستورات پیامبر که عینا در قرآن هم نیامده مثل جزئیات احکام نماز یا حج، مستند به وحی باشد، پس چطور می شود وحی را از غیر وحی در سخنان حضرت جدا کرد؟ منظورم این است که از کجا تشخیص بدهیم که حکمی وحی است یا وحی نیست؟ ⬅️ ج: علّامه هم مثل بقیه علما، سه شأن و سه مسئولیت برای پیامبر قائل است، یکی بیان احکام الهی که از حق تعالی دریافت می کند و به مردم ارائه می کند، و دیگری شأن رهبری و زعامت و مدیریت مسلمان ها که همان ولایت است، و سوم هم شأن قضاوت و فصل خصومت و رسیدگی به دعاوی. علّامه قلمرو دوم و سوم را خارج از وحی می داند و نظرات رسول خدا را دراین دو قلمرو «رأیِ» حضرت می داند، نه «وحیِ» خداوند. بار ها علّامه در بحث های خود، در این گونه موارد، از واژه رأی در برابر وحی استفاده می کند. 👌روشن ترین بحث ایشان در این باره در همان جلد چهارم تفسیر المیزان است که میفرماید پیامبر دارای دو حیثیّت و دو جایگاه متفاوت است، اول آنکه بر طبق وحی تفصیل احکام را ارائه می کند: "تبین للناس ما نزّل الیهم " و حیثیّت دوم مربوط به ارائه نظر و رأی خود حضرت است. که مربوط به ولایت حضرت در حکومت و قضاوت می باشد. عین عبارت ایشان را برایتان می خوانم: والحیثیته الثانیه: ما یراه من صواب الرأی و هو الذی یرتبط بولایته الحکومه و القضاء، قال الله تعالی لتحکم بین الناس و هو الذی کان (ص) یحکم به فی عزائم الامور. 👈👌 پس پیامبر در دو قلمرو نظر خودش را و تشخیص و رأی خودش را اعلام و اعمال می کرده است، یکی در احکام قضائی که برطبق ظاهر حکم می کرده، یعنی طبق موازین قضا مثل بیّنه و قسم که قضات دیگر هم قضاوت می کردند، نه براساس واقع و نفس الامر، و دیگر هم در مسائل مهم اداره جامعه مثل تصمیم به جنگ یا صلح، این ها هم وحی نبود است. ادامه دارد..... http://yon.ir/KiEAV ✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ تدبر در سوره مرحله دوم سوره بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان وَالسَّمَاء وَالطَّارِقِ {1}سوگند به آسمان و طارق وَمَا أَدْرَاكَ مَا الطَّارِقُ {2}و تو چه دانى كه طارق چيست النَّجْمُ الثَّاقِبُ {3}آن ستاره (با نور ) نافذ إِن كُلُّ نَفْسٍ لَّمَّا عَلَيْهَا حَافِظٌ {4}هيچ كس نيست مگر اينكه نگاهبانى بر او [گماشته شده] است 📝خلاصه دسته آیات (1-4) همه انسانها تحت مراقبت حافظ و حامی عظیمی هستند. فَلْيَنظُرِ الْإِنسَانُ مِمَّ خُلِقَ {5}پس انسان بايد بنگرد كه از چه آفريده شده است خُلِقَ مِن مَّاء دَافِقٍ {6}از آب جهندهاى خلق شده يَخْرُجُ مِن بَيْنِ الصُّلْبِ وَالتَّرَائِبِ {7}[كه] از صلب مرد و ميان استخوانهاى سينه زن بيرون مىآيد 📝خلاصه دسته آیات (5-7)حافظ ،همانی است که انسان را ،از آبی جهنده (منی) خلق کرد. إِنَّهُ عَلَى رَجْعِهِ لَقَادِرٌ {8}در حقيقت او [= خدا] بر بازگردانيدن وى بخوبى تواناست يَوْمَ تُبْلَى السَّرَائِرُ {9}آن روز كه رازها [همه] فاش شود فَمَا لَهُ مِن قُوَّةٍ وَلَا نَاصِرٍ {10}پس او را نه نيرويى ماند و نه يارى 📝خلاصه دسته آیات (8-10)آن حافظ ، بر بازگشت انسان در روز قیامت که نهانها اشکار میشود و انسان یاوری ندارد،نیز قدرت دارد. ⁉️ایا این دو دسته از آیات،مستقل است یا در ادامه و مرتبط با ایات 1-4 است؟ ❗️با توجه به (ف) ابتدای آیه 5 میتوان گفت این آیات یا نتیجه گیری از ایات قبل است یا تبیین بیشتر آنها. 👌توجه دادن به خلقت اولیه هرکس، نتیجه وجود حافظ نیست بلکه دلیل است برای سئوال احتمالی مخاطب از کیستی یا اصل وجود این حافظ.یعنی بعد از ایه 4 این سئوال برای مخاطب ایجاد میشود که ایا هر کسی محافظی دارد؟چگونه؟ و کیست این محافظ؟ و قران ادامه میدهد که برای پاسخ به این سئوال باید هرکس در نحوه خلقت خود دقت کند.یعنی که ،این محافظ همان است که انسان را با قدرت و اراده خود ،از آبی جهنده (منی) خلق کرد. -ضمیر( ه )در (انه لقادر) نیز به حافظ برمیگردد. از ابتدای سوره تا اینجا هیچ اسمی از خداوند به میان نیامده و تنها اسمی که میتوان ضمیره ه را با توجه به مفهوم ایات،به ان مرتبط کرد همین حافظ است. 🌺🍃-در این آیات بطور ظریفی ضمن تاکید بر رجعت انسانها در قیامت،آنرا بعنوان مقدمه و مولفه ای برای اثبات حفاظت مستمر خدا از انسانها بیان نموده است. سه آیه قبل به قدرت خدا در آفرینش اشاره داشت و این سه آیه به قدرت خدا در معادبنابراین هر دو دسته اخیر آیات،در ادامه و معرف ان حافظ بر همه می باشند یعنی خدا. ✅لذا آیات( 1-10 )را میتوان باهم یک فراز محسوب کرد که عصاره ان،حمایت و حفاظت مستمر خداوند از خلقت تا قیامت است.و همین محور تا انتهای سوره،غالب و حاکم بر سوره است. لذا محوریت این فراز موضوع قیامت ومعاد نخواهد بود. 🍃-با عنایت به توضیحات بالا،ارتباط قسمهای ابتدای سوره با جواب قسم نیز روشن میشود همان خدایی که محیط و محافظ و قادر بر اسمانها و ستاره ها ست (که ازکنترل و تسلط انسان خارجند) ،بر انسان نیز محافظت و سرپرستی دارد. فراز آیات (1-10) همه انسانها حت مراقبت خداوندی هستند که خالق انسان و مبعوث کننده در قیامت و خالق و محافظ آسمانها و اجرام آسمانی ست. وَالسَّمَاء ذَاتِ الرَّجْعِ {11}سوگند به آسمان بارشانگيز وَالْأَرْضِ ذَاتِ الصَّدْعِ {12}سوگند به زمين شكافدار [آماده كشت] إِنَّهُ لَقَوْلٌ فَصْلٌ {13}[كه] آن (حافظ بودن خدا برانسان) قولی قاطع و روشنگر است وَمَا هُوَ بِالْهَزْلِ {14}و آن شوخى نيست فراز آیات (11-14) :سوگند به آسمان وزمین هم که تحت کنترل خدایند؛محافظت خدا از انسانها قولی قطعی است. إِنَّهُمْ يَكِيدُونَ كَيْدًا {15}آنان دست به نيرنگ مىزنند وَأَكِيدُ كَيْدًا {16}و [من نيز] دست به نيرنگ مىزنم فَمَهِّلِ الْكَافِرِينَ أَمْهِلْهُمْ رُوَيْدًا {17}پس كافران را مهلت ده و كمى آنان را به حال خود واگذار فراز آیات( 15-17)کافران در برابر پیام خدا،کید میکنند .با توجه به احاطه و مراقبت خدا بر همه انسانها،آنها را به حال خودشان واگذار .خودم کیدشان را چاره میکنم. ♻️نکته سوره طارق از سوره های نازل شده در سال اول بعثت است لذا هنوز کافرین ظهور نکرده و به کید افرینی مشغول نشده اند لذا ایه 17 اخباری است که خداوند به رسولش میدهد تاضمن اگاه کردن او ،قوت قبل نیز دهد که خدامکر انها را چاره میکند. سوره : همه انسانها تحت مراقبت خداوندی هستند که بر آسمانها و زمین و مبدا و معاد احاطه داردوکید کافران را هم چاره میکند http://yon.ir/Z2MPQ+ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌷🌷 مثَلُ الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِي كُلِّ سُنبُلَةٍ مِّئَةُ حَبَّةٍ وَاللّهُ يُضَاعِفُ لِمَن يَشَاء وَاللّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ {261} بقره مَثَل کسانی که اموالِ خود را در راه خدا می کنند همانند دانه ای است که هفت خوشه برویاند که در هر خوشه ای صد دانه باشد و خداوند برای هر کس که بخواهد [ آن را ] چند برابر می کند ، و خداوند گشایشگر داناست. {261} در انتشار "مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قرآن" 🌺🌺از همه قران دوستان و خیرین گرامی و موسسات و نهادهای مرتبط جهت مشارکت در انتشار این کتاب دعوت می نماییم. ✳️✳️روشهای مشارکت و اهدای وجوه 1-کلیه افراد میتوانند با پرداخت حداقل 2 هزار تومان یا مضاربی از آن ،از طریق لینک زیر در این کار خیر قرانی سهیم شوند. https://idpay.ir/quranpuyan1/shop/37101 2-کلیه افراد یا نهادها یا سازمانهایی که بخواهند به عنوان این کتاب ،اسم انها درج شود 👈یا کتاب را به یاد و درگذشتگان خود اهدا نمایند، بازاء هر 5 میلیون ریال مشارکت،50 جلد کتاب با ذکر نام انها چاپ شده و 5 جلد از این کتب نیز به انها میشود. این افراد از لینک زیر میتوانند پرداخت نمایند. https://idpay.ir/quranpuyan1/shop/37196
خدایا؛ نفس کشیدنم همراه با عطر حضور ناب توست و من چقدر خوشبختم که در آغوش امن رحمت تو هستم سلام صبحتان پرازشادی و نساط طاعاتتان مقبول درگاه احدیت @quranpuyan
#دعاهای_روزانه اِلـٰهِي جُودُكَ بَسَطَ اَمَلِي وَ عَفْوُكَ اَفْضَلُ مِنْ عَمَلِي خدايا جود تو آرزويم را گسترده ساخت، و عفو تو از عمل من برترى گرفت. "فرازی از مناجات شعبانیه" @quranpuyan
آیات و جملات علامه ✅ نكته اى بسيار ارزشمند عمل عمده در الى الله است , و هاى الهى بر اثر استقامت است , ان الذين قالوا ربنا الله👈 ثم استقاموا 👈 تتنزل عليهم الملائكه ألا تخافوا و لا تحزنوا و أبشروا بالجنة التى كنتم توعدون فصلت/۳۰ www.quranpuyan.com/yaf_postst1633_stqmt-dr-bdt.aspx
تاملی در دیدگاههای استاد شهید شماره چهارصد و هفتادو شش تفسیر سوره قسمت سوم از جلد ششم کتاب ✅زلزله ی قیامت إِذا رُجَّتِ اَلْأَرْضُ رَجًّا. وَ بُسَّتِ اَلْجِبالُ بَسًّا. فَكانَتْ هَباءً مُنْبَثًّا» . در قرآن مكرر مسأله ی ی زمین، تكان خوردن زمین، آنهم زلزله ای كه نه از قبیل این زلزله هایی باشد كه ما تا حالا دیده ایم [ذكر شده است. ] حركات شدید و عنیفی كه ما سراغ داریم، شدیدترینش زلزله هاست. دیگر از آن بیشتر را ما سراغ نداریم. 😶😶😶 تازه شدیدترین زلزله هایی هم كه در دنیا رخ می دهد، در قسمتی از زمین رخ می دهد كه آن هم باز شاید به آن اعماق زمین نمی رسد، قسمتی از قشر زمین تكانهایی می خورد كه ما احساس می كنیم. ولی در عالم قیامت، طبق آنچه كه از قرآن كریم استفاده می شود اصلاً مسأله یك نوع زیر و رو شدن و تكان و زلزله ای است كه نه فقط شامل زمین است بلكه تمام عالم یكسره می شود. 💫⭐💫⭐💫⭐💫⭐ 👈حالا این چگونه است خدا عالم است ولی به هر حال در قرآن هست: 🌼«یا أَیُّهَا اَلنّاسُ اِتَّقُوا رَبَّكُمْ إِنَّ زَلْزَلَةَ اَلسّاعَةِ شَیْ ءٌ عَظِیمٌ. یَوْمَ تَرَوْنَها تَذْهَلُ كُلُّ مُرْضِعَةٍ عَمّا أَرْضَعَتْ وَ تَضَعُ كُلُّ ذاتِ حَمْلٍ حَمْلَها وَ تَرَی اَلنّاسَ سُكاری وَ ما هُمْ بِسُكاری وَ لكِنَّ عَذابَ اَللّهِ شَدِیدٌ» .🌼 ◀ قرآن خبر داده از یك زلزله ای كه اسمش را گذاشته «زَلْزَلَةَ اَلسّاعَةِ» یعنی زلزله ی ؛ می فرماید: آن، بزرگ و عظیم است. آن روزی كه آن زلزله را ببینید، می بینید كه دیگر هیچ كس به فكر هیچ كس نیست. در مقام مَثَل- چون عواطف مادر خصوصاً برای طفل شیرخوار شدیدترین مرحله ی عطوفت است- در حدی است كه اگر مادرِ طفل شیرخواری آنجا وجود داشته باشد یادش می رود كه طفل شیرخواری دارد. ⬅- [سؤال نامفهوم ] هر دو وجهش را عرض كردم: یكی اینكه آیا اینكه می فرماید «قیامتِ واقع شده» از باب مستقبل محقَّق الوقوع است یا نه؟ بعلاوه آنهایی كه می گویند قیامتْ واقع شده، یعنی عالم قیامت الآن وجود دارد ولی برای ما كه هنوز وجود ندارد. در صدوق هست، وقتی كه [از معصوم ] سؤال می كنند آیا بهشت و جهنم مخلوق است یا مخلوق نیست؟ می فرماید بهشت و جهنم مخلوق است یعنی الآن هم وجود دارد، ولی الآن كه بهشت و جهنم وجود دارد آیا برای ما هم الآن وجود دارد یا برای ما در زمان بعد هست؟ 🔶عالم قیامت خودش وجود دارد، نه است كه بعد می خواهد حادث شود، ولی برای همه ی اشیاء عالم [در زمان بعد وجود دارد، ] چون حشر اختصاص به انسان ندارد، شامل همه چیز می شود؛ این زمین ما هم همین طور كه ما روزی می میریم و به قیامت می رسیم روزی می میرد و به می رسد. آن درخت و آن خورشید هم همین طور است. پس اینكه می گوییم [قیامت الآن ] وجود دارد، نه این است كه قیامتِ ما هم الآن وجود دارد؛ بلكه ما هر وقت كه مُردیم آنوقت وارد عالم قیامت می شویم و لهذا پیغمبر فرمود (ظاهراً حدیث نبوی است) : «مَنْ ماتَ قامَتْ قِیامَتُه» هر كسی كه بمیرد قیامتش بپا می شود. یك قیامت مستقل به آن معنا كه نیست؛ چون قیامتی وجود دارد، هر كسی كه می میرد به عالم قیامت خودش وارد می شود. كوهها چنان در هم كوبیده می شوند مثلاً مانند گندمی كه بخواهند تبدیل به آرد كنند و یا سنگهایی كه در كارخانه ها تبدیل به پودر می كنند. «وَ بُسَّتِ اَلْجِبالُ بَسًّا.😣😣 فَكانَتْ هَباءً مُنْبَثًّا» این كوهها به صورت غبارهای پراكنده در می آید. 🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🌹🍀 telegram.me/quranpuyan
♻♻ در کلام 💢✨💢✨💢✨💢✨💢✨💢 ✅ قران،کتاب هدایت "قرآن حکیم مایه ی هدایت و رحمت نیکوکاران " آیه ۲ سوره قرآن را به لفظ حکیم توصیف کرده است. تِلْكَ آيَاتُ الْكِتَابِ الْحَكِيمِ مکارم: ﺍﻳﻦ ﺁﻳﺎﺕ ﻛﺘﺎﺏ ﺣﻜﻴﻢ ﺍﺳﺖ (ﻛﺘﺎﺑﻰ ﭘﺮﻣﺤﺘﻮﺍ ﻭ ﺍﺳﺘﻮﺍﺭ).(۲) آیه ۳سوره لقمان قرآن را مایه ی هدایت و رحمت برای نیکوکاران میشمارد. هُدًى وَرَحْمَةً لِّلْمُحْسِنِينَ انصاریان: ﺳﺮﺍﺳﺮ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻭ ﺭﺣﻤﺘﻰ ﺍﺳﺖ ﺑﺮﺍﻯ ﻧﻴﻜﻮﻛﺎﺭﺍﻥ .(۳) در آیه دوم " ﻛﺘﺎﺏ" ﺭﺍ ﺑﻪ ﻟﻔﻆ" ﺣﻜﻴﻢ" ﺗﻮﺻﻴﻒ ﻛﺮﺩﻩ، ﻭ ﺍﻳﻦ ﺩﻟﺎﻟﺖ ﺩﺍﺭﺩ ﺑﺮ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻫﻴﭻ ﻟﻬﻮ ﺍﻟﺤﺪﻳﺜﻰ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺭﺩ، ﺑﻠﻜﻪ ﻧﻘﻄﻪ ﺿﻌﻒ ﻭ ﺩﺭﺯﻯ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﺳﺨﻦ ﺑﺎﻃﻞ ﻭ ﻟﻬﻮ ﺍﻟﺤﺪﻳﺚ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﭘﺮ ﻛﻨﺪ، ﻭ ﻧﻴﺰ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺗﻮﺻﻴﻒ ﻛﺮﺩ ﺑﻪ ﺩﻭ ﻭﺻﻒ" ﻫﺪﻯ" ﻭ" ﺭﺣﻤﻪ ﻟﻠﻤﺤﺴﻨﻴﻦ" ﺗﺎ ﺻﻔﺖ ﺣﻜﻴﻢ ﺑﻮﺩﻥ ﻗﺮﺁﻥ ﺭﺍ ﺗﻜﻤﻴﻞ ﻛﻨﺪ، ﭘﺲ ﻗﺮﺁﻥ ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﻭﺍﻗﻊ ﻭ ﺣﻖ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ، ﻭ ﺑﻪ ﻭﺍﻗﻊ ﻧﻴﺰ ﻣﻰ ﺭﺳﺎﻧﺪ، ﻧﻪ ﻣﺜﻞ ﻟﻬﻮ ﺍﻟﺤﺪﻳﺚ ﻛﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻣﻬﻤﺶ ﺑﺎﺯ ﺩﺍﺷﺘﻪ، ﻭ ﺑﻪ ﻭﺍﻗﻌﻰ ﻧﻤﻰ ﺭﺳﺎﻧﺪ، ﻭ ﻧﻴﺰ ﻗﺮﺁﻥ ﺭﺣﻤﺖ ﺍﺳﺖ، ﻧﻪ ﻧﻘﻤﺖ ﺗﺎ ﺍﺯ ﻧﻌﻤﺖ ﺑﺎﺯ ﺑﺪﺍﺭﺩ. (تفسیر المیزان) ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺩﺭ ﻳﻚ ﺟﺎ، ﻗﺮﺁﻥ ﺭﺍ ﻣﺎﻳﻪ ﻯ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻣﺘّﻘﻴﻦ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻧﺪ، (ﻫﺪﻯً ﻟﻠﻤﺘّﻘﻴﻦ) ( ﺑﻘﺮﻩ، ۲.) ﻭ ﺩﺭ ﺟﺎﻯ ﺩﻳﮕﺮ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻣﺎﻳﻪ ﻯ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻭ ﺑﺸﺎﺭﺕ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﻣﻰ ﺩﺍﻧﺪ، (ﻫﺪﻯً ﻭ ﺑﺸﺮﻯ ﻟﻠﻤﺆﻣﻨﻴﻦ) ( ﻧﻤﻞ، ۲.) ﻭ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺳﻮﺭﻩ، ﻗﺮﺁﻥ ﺭﺍ ﻣﺎﻳﻪ ﻯ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻭ ﺭﺣﻤﺖ ﺑﺮﺍﻯ ﻧﻴﻜﻮﻛﺎﺭﺍﻥ ﻣﻰ ﺷﻤﺮﺩ، (ﻫﺪﻯً ﻭ ﺭﺣﻤﻪ ﻟﻠﻤﺤﺴﻨﻴﻦ). ﭘﺲ ﻗﺮﺁﻥ ﻣﺮﺍﺣﻞ ﺳﻪ ﮔﺎﻧﻪ ﻯ ﺗﻜﺎﻣﻞ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺑﺮﺩﺍﺭﺩ، ﻣﺎﻳﻪ ﻯ ﻫﺪﺍﻳﺖ، ﺑﺸﺎﺭﺕ ﻭ‌ ﺭﺣﻤﺖ ﺍﺳﺖ. ( ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻧﻤﻮﻧﻪ، ﺫﻳﻞ ﺁﻳﻪ.) ۱-ﺍﺭﺷﺎﺩ ﻭ ﻫﺪﺍﻳﺖ، ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﺣﻜﻤﺖ ﺑﺎﺷﺪ. (ﺁﻳﺎﺕ ﺍﻟﻜﺘﺎﺏ ﺍﻟﺤﻜﻴﻢ ﻫﺪﻯً) ۲- ﻗﺮﺁﻥ، ﻋﻴﻦ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻭ ﺭﺣﻤﺖ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﻫﻴﭻ ﮔﻮﻧﻪ ﻧﻘﺺ ﻭ ﻧﺎﺭﺳﺎﻳﻰ ﻧﺪﺍﺭﺩ. (ﻫﺪﻯً ﻭ ﺭﺣﻤﻪ) (ﻛﻠﻤﻪ ﻫﺎﻯ ﻫﺪﻯً ﻭ ﺭﺣﻤﻪ ﺩﺭ ﻗﺎﻟﺐ ﻣﺼﺪﺭﻯ ﺁﻣﺪﻩ ﻛﻪ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﺒﺎﻟﻐﻪ ﻣﻰ ﺑﺎﺷﺪ. ( ﮔﺎﻫﻰ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻨﺪ: ﻓﻠﺎﻧﻰ ﺷﻴﺮﻳﻦ ﺳﺨﻦ ﺍﺳﺖ ﻭ ﮔﺎﻫﻰ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻨﺪ: ﻓﻠﺎﻧﻰ ﺷﻜﺮ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺗﻌﺒﻴﺮ ﺑﻴﺎﻧﮕﺮ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺗﻤﺎم ﻭﺟﻮﺩ ﻭ ﺣﺮﻛﺎﺕ ﻭ ﻛﻠﺎم ﻭ ﻧﮕﺎﻫﺶ ﻳﻜﭙﺎﺭﭼﻪ ﺷﻴﺮﻳﻦ ﺍﺳﺖ.) ) ۳- ﺍﺭﺷﺎﺩ ﻭ ﻫﺪﺍﻳﺖ، ﺑﺎﻳﺪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺭﺣﻤﺖ ﻭ ﻣﺤﺒّﺖ ﺑﺎﺷﺪ. (ﻫﺪﻯً ﻭ ﺭﺣﻤﻪ) (تفسیر نور) سرکار خانم پرمایه yon.ir/rzNpZ 💢✨💢✨💢✨💢✨💢✨💢 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
به نام خدا 🌹 راههای پیشگیری از : قسمت اول : ✳️ رواج خرافات در جامعه بیماری است، بیماری که واگیر و خطرناک است و همواره رشد آن جامعه را تهدید می کند. یکی از روشهای درمان جامعه خرافات زده، پیشگیری و تمهید از غلطیدن مردم به سمت افراد شیاد و کلاهبردار و نشان دادن عیب و آفت آن است.⬅️ نخستین مسئولیت متوجه اهل اندیشه و مصلحان جامعه و بویژه رهبران دینی است. نمی توان پذیرفت که دانایان نسبت به این بیماری خطرناک بی تفاوت باشند. شأن عالمان دین شأن پیامبران است که با غلو و خرافات مبارزه می کرده و سکوت را روا نمی شمردند. در این زمینه در روایات رسیده از با عنوان نفی بدعت ها، به این مسئولیت عالمان توجه داده شده است. زیرا بالابردن سطح دانش و آگاهی و توجه به عواقب سوء خرافات و غلو به روشهایی بر می گردد که به صورت بنیادی با این برخورد می شود. ✅ روش برخورد با خرافات و غلو : آیا قرآن روش و مجرای خاصی در مبارزه با خرافات دارد، و ويژگي‌هاي طرح درست عقايد و رفتارهای منطقی و معقول و زدودن باطل درقرآن چیست؟ 🔹در این زمینه قرآن کریم با روش پیشگیری، به مبارزه با عقاید سخیف از چند جهت گام برمی رود 1⃣ نهادینه شدن تفكردرعقاید . 2⃣ اندیشه . 3⃣ اهتمام به علم و . نویسنده : استاد سید محمد علی ایازی کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه خدایا ما با تضرع و زارى به درگاهت از تو خواستاریم دولتى گرامى را که به وسیله آن اسلام و مسلمین را عزت بخشى و نفاق و منافقین را منکوب سازى https://telegram.me/quranpuyan
گوینـد طرب به سـازِ تجـدید آمـد شـب رفـت و سـحر دمیـد و خورشـید آمد سلام صبحتان بخیر روزتان پرنشاط و پربرکت @quranpuyan
خدايا💎 بر محمد صلی الله علیه و آله و خاندانش درود فرست و ما را بياموز كه چگونه فضيلتِ اين ماه را بشناسيم و حرمتش را بزرگ بشماريم و از آنچه مَنعمان فرموده‌اي خودداري كنيم و ياري كن تا با نگه داشتن اعضا و جوارح خود از گناه ، و به كار گماشتن آنها در آنچه سبب خشنودي توست، روزهاي آن را روزه بداريم؛ آن سان كه به سخنان بيهوده گوش نسپاريم، و چشم خود را به سوي بازيچه‌ها ندوانيم، و به حرام‌ها دست نگشاييم، و به سوي ناشايسته‌ها قدم بر نداريم، و شكم‌هايمان جز آنچه تو حلال كرده‌اي در خود جمع نكند، و زبان‌مان جز آنچه تو فرموده‌اي، نگويد، و جز در آنچه ما را به ثواب تو نزديك مي‌سازد، خود را به زحمت نيندازيم. و جز آن كار كه ما را از عقاب تو حفظ مي‌كند، به كار ديگر نپردازيم. دعای ۴۴صحیفه ی سجادیه، دعای ورود به ماه رمضان
آیات و جملات ✳️ #"یاد خدا " شیوه برای غلبه و پیروزى بر هاى_شیطان در آیه ۲۰۱ سوره راه گریز از وسوسه شیطان و ، بیان شده است إِنَّ الَّذِينَ اتَّقَوْا إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِّنَ الشَّيْطَانِ تَذَكَّرُ‌وا فَإِذَا هُم مُّبْصِرُ‌ونَ انصاریان : مسلماً کسانی که [نسبت به گناهان، معاصی و آلودگی های ظاهری وباطنی] تقوا ورزیده اند، هرگاه وسوسه هایی از سوی شیطان به آنان رسد [خدا و قیامت را] یاد کنند، پس بی درنگ بینا شوند [و از دام وسوسه هایش نجات یابند.] http://www.quranpuyan.com/yaf_postst1557_-yd-khd---shywh-prhyzkhrn-bry-Glbh-w-pyrwz-br-wswsh-h-shyTn.aspx
تفسیر قرآن : ۱۷۱ سوره 🍃🌟🍃🌟🍃🌟🍃🌟🍃🌟🍃 یٰا أَهْلَ الْکِتٰابِ لاٰ تَغْلُوا فِی دِینِکُمْ وَ لاٰ تَقُولُوا عَلَی اللّٰهِ إِلاَّ الْحَقَّ إِنَّمَا الْمَسِیحُ عِیسَی ابْنُ مَرْیَمَ رَسُولُ اللّٰهِ وَ کَلِمَتُهُ أَلْقٰاهٰا إِلیٰ مَرْیَمَ وَ رُوحٌ مِنْهُ فَآمِنُوا بِاللّٰهِ وَ رُسُلِهِ وَ لاٰ تَقُولُوا ثَلاٰثَةٌ انْتَهُوا خَیْراً لَکُمْ إِنَّمَا اللّٰهُ إِلٰهٌ وٰاحِدٌ سُبْحٰانَهُ أَنْ یَکُونَ لَهُ وَلَدٌ لَهُ مٰا فِی السَّمٰاوٰاتِ وَ مٰا فِی الْأَرْضِ وَ کَفیٰ بِاللّٰهِ وَکِیلاً«۱۷۱» ای اهل کتاب! در دین خود نکنید و جز حقّ، به خداوند نسبتی ندهید. همانا مسیح، عیسی پسر مریم، فرستاده ی خداوند و کلمه ی اوست که به مریم القا نمود و روحی است از جانب او. پس به خداوند و پیامبرانش ایمان آورید، و به تثلیث قائل نشوید. (از این حرف) دست بردارید که به نفع شماست. جز این نیست که اللّه خدایی است یکتا، و از اینکه فرزندی داشته باشد منزّه است. آنچه در آسمان‌ها و آنچه در زمین است از آن اوست و خدا برای تدبیر و سرپرستی هستی کافی است. 👈نکته ها: «کَلِمَةُ اللّٰهِ» به انبیا و اولیا گفته می‌شود، چون همانطور که کلمه، بیانگر مطالبی است که در ذهن گوینده است، پیامبران و اولیا بیانگر کمالات پروردگارند. چنانکه در حدیث آمده است: «نحن کلمات اللّه التّامات»ما کلمات کامل الهی هستیم. شاید هم مراد از کلمه، همان جمله ی «کُنْ فَیَکُونُ» باشد که قول خداوند است و مانند هر سخن دیگر، محصول آن کلمه است. چنانکه در جای دیگر، خداوند آفرینش عیسی علیه السلام را به آفرینش آدم علیه السلام تشبیه نموده و می‌فرماید: «إِنَّ مَثَلَ عِیسیٰ عِنْدَ اللّٰهِ کَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُرٰابٍ ثُمَّ قٰالَ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ» از امام صادق علیه السلام درباره ی «رُوحٌ مِنْهُ» سؤال شد، حضرت پاسخ دادند: مقصود روح خداست که خداوند آن را در آدم و عیسی علیهما السلام قرار داد. مسیحیان عقیده به تثلیث دارند و اللّه را خدای پدر، مسیح را خدای پسر و جبرئیل را واسطه ی این دو خدا می‌دانند، که نوعی کفر است. قرآن هم می‌فرماید: «لَقَدْ کَفَرَ الَّذِینَ قٰالُوا إِنَّ اللّٰهَ ثٰالِثُ ثَلاٰثَةٍ» آنانکه خدا را یکی از خدایان سه گانه می‌دانند، کافرند. البتّه گروهی از آنان نیز حضرت مریم را به جای جبرئیل، یکی از خدایان سه گانه می‌دانند که قرآن در این باره می‌فرماید: «یٰا عِیسَی ابْنَ مَرْیَمَ أَ أَنْتَ قُلْتَ لِلنّٰاسِ اتَّخِذُونِی وَ أُمِّی إِلٰهَیْنِ مِنْ دُونِ اللّٰهِ» ای عیسی! آیا تو به مردم گفته ای که مرا و مادرم را دو خدا قرار دهید؟ در روایات، به غلوّ کنندگان نفرین شده و آنان از بدترین اقسام کفّار و مشرکان به شمار آمده اند. اگر نداشتن پدر، دلیل بر الوهیّت باشد، حضرت آدم باید به طریق اولی الوهیّت داشته باشد، چون نه پدر داشت و نه مادر. در قرآن ۱۷ بار، عیسی به مریم نسبت داده شده تا فرزند خدا بودن را نفی کند. در اناجیل هم از او به عنوان فرستاده خدا یاد شده، نه خدا. در اناجیل، حضرت عیسی علیه السلام ۸۰ بار خود را بنده و رسول خدا معرّفی کرده است. 👈پیام ها: ۱.غلوّ نشانه ی تعصّب نابجا است و در همه ی ادیان ممنوع می‌باشد. یهود، «عُزیر»را فرزند خدا می‌دانستند و مسیحیان«عیسی»را. «لاٰ تَغْلُوا فِی دِینِکُمْ» ۲.یکی از آفات ادیان آسمانی، غلوّ درباره رهبران دینی است. «لاٰ تَغْلُوا فِی دِینِکُمْ» 👈۳.میانه روی و اعتدال در همه جا لازم است و عشق به اولیای خدا نباید سر از غلوّ درآورد. «لاٰ تَغْلُوا فِی دِینِکُمْ» 👈۴. کردن درباره ی انسان ها، گرچه پیامبر باشند، توهین به خداوند و نسبت ناروا دادن به اوست. «لاٰ تَقُولُوا عَلَی اللّٰهِ إِلاَّ الْحَقَّ» ۵.در قرآن و انجیل واقعی، حضرت عیسی پیامبر خدا معرفی شده است، نه خدا یا فرزند خدا. «عِیسَی ابْنُ مَرْیَمَ رَسُولُ اللّٰهِ» ۶-آفرینش غیر طبیعی عیسی، آیه و نشانه ی خداست، آن گونه که کلمه، تابلو و نشانه ی معناست. «کَلِمَتُهُ أَلْقٰاهٰا» ۷.عیسی جزیی از خدا نیست، بلکه پرتوی از قدرت حیات بخش الهی است. «رُوحٌ مِنْهُ» ۸.قرآن، بیانگر عقیده صحیح ونافی عقاید باطل است. لاٰ تَغْلُوا... لاٰ تَقُولُوا ثَلاٰثَةٌ... ۹.خداوند جسم نیست تا فرزند داشته باشد. «سُبْحٰانَهُ أَنْ یَکُونَ لَهُ وَلَدٌ» (تعبیراتی چون ثاراللّه، یداللّه، کلمةاللّه که در متون دینی آمده، تعبیرات مجازی است) ۱۰.خدایی که آسمان‌ها ملک اوست، چه نیازی به فرزند و شریک دارد؟ «سُبْحٰانَهُ أَنْ یَکُونَ لَهُ وَلَدٌ لَهُ مٰا فِی السَّمٰاوٰاتِ» ۱۱.هر چیزی از خداست، پس باید بنده ی او بود و تنها به او توکّل کرد. «لَهُ مٰا فِی السَّمٰاوٰاتِ وَ مٰا فِی الْأَرْضِ وَ کَفیٰ بِاللّٰهِ وَکِیلاً» 🍃🌟🍃🌟🍃🌟🍃🌟🍃🌟🍃 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شریعت @quranpuyan
♻♻ بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان پرسش وپاسخ در سوره 💫✨إنْ كُلُّ نَفْسٍ لَمَّا عَلَيْهَا حَافِظٌ آيه( 4) 💥ترجمه : هيچ کس نيست مگر اينکه نگاهبانى بر او [گماشته شده‌] است ❓سئوال: منظور از حافظ در اين آيه چيست؟ پاسخ اول: 💢منظور از حافظ هم می تواند بنابه ایات متعدد در سوره های متفاوت خداوند و فرشتگان باشند این مراقبت را درجایی خداوند به خودش نسبت میدهد در جایی به فرشتگان 💢ضمیر انه به خدا برميگردد اماموثر اصلی خود ذات اقدس خداوند هست ولی از آنجا که خداوند اوامرش را از طریق اسباب انجام می دهد 💢 حفاظت را گاه مستقیم به خودشان وگاه به این اسباب نسبت می دهند خانم انصاري پاسخ دوم : 💢پاسخ دوم: اﻥْ ﻛُﻞﱡﱡ ﻧَﻔْﺲٍ ﻟَﻤﱠﱠﺎ ﻋَﻠَﻴْﻬﺎ ﺣﺎﻓِﻆٌ: ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺟﻮﺍﺏ ﻗﺴﻢ ﺍﺳﺖ «ﻟﻤﺎ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ «ﺍﻟﺎ» ﻣﻰ ﺑﺎﺷﺪ، ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ ﻧﻔﺲ ﻇﺎﻫﺮﺍ ﺷﺨﺺ ﻭ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻧﻪ ﻓﻘﻂ ﺭﻭﺡ ﺍﻭ. ﻳﻌﻨﻰ: ﻧﻴﺴﺖ ﻫﻴﭻ ﺍﻧﺴﺎﻧﻰ ﻣﮕﺮ ﺁﻧﻜﻪ ﺑﺮﺍﻯ ﺍﻭ ﺣﺎﻓﻈﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺧﻮﺩ ﺍﻭ ﻭ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺣﻔﻆ ﻭ ﻧﮕﻬﺪﺍﺭﻯ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ، ﻭﻟﻰ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺯ «ﺣﺎﻓﻆ» ﺩﺭ ﺁﻳﻪ ﺧﺪﺍﺳﺖ، ﻧﻜﺮﻩ ﺁﻣﺪﻥ ﺑﺮﺍﻯ ﺗﻔﺨﻴﻢ ﺍﺳﺖ. تفسير احسن الحديث yon.ir/qp3921 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه رَبَّنا اَذِقْنی حَلاوَةَ المَغفِرَةِ خدایا؛ شیرینی آمرزش را به من بچشان کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت https://telegram.me/quranpuyan
عجب معجزه‌ای دارد نفس صبحدم زیرسایبان رحمت خدا بایست! و مهربانی را نفس بکش الهی دلتون سرشار از آرامش روزتون پرازبرکت و رحمت سلام صبحتون بخیر و زیبا .. @quranpuyan
🌺🍃🌺🍃🌺🍃 پروردگارا ❤️ ما را توفيق ده تا به نيكى و بخشش ، صله رحم كنيم و به احسان و عطا ،همسايگان را بنوازيم و اموال خود را از حقوق مردم پاك سازيم و به بيرون كردن زكات طاهر كنيم و با هر كس از ما بريده است آشتى كنيم و از هر كس به ما ستم كرده از مقتضاى انصاف در نگذريم و با دشمن دوست گرديم ، مگر دشمنى كه در راه تو و براى رضاى تو با او دشمنيم ، كه با او دوست نشويم و با او دل پاك نداريم. وآن قدر از اعمال پاك پيش تو آريم كه ما را از گناه پاك كنى! 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 وَفِّقْنَا فِيهِ لِأَنْ نَصِلَ أَرْحَامَنَا بِالْبِرِّ وَ الصِّلَةِ، وَ أَنْ نَتَعَاهَدَ جِيرَانَنَا بِالْإِفْضَالِ وَ الْعَطِيَّةِ، وَ أَنْ نُخَلِّصَ أَمْوَالَنَا مِنَ التَّبِعَاتِ، وَ أَنْ نُطَهِّرَهَا بِإِخْرَاجِ الزَّكَوَاتِ، وَ أَنْ نُرَاجِعَ مَنْ هَاجَرَنَا، وَ أَنْ نُنْصِفَ مَنْ ظَلَمَنَا، وَ أَنْ نُسَالِمَ مَنْ عَادَانَا حَاشَى مَنْ عُودِىَ فِيكَ وَ لَكَ، فَإِنَّهُ الْعَدُوُّ الَّذِى لا نُوَالِيهِ، وَ الْحِزْبُ الَّذِى لا نُصَافِيهِ.  وَ أَنْ نَتَقَرَّبَ إِلَيْكَ فِيهِ مِنَ الْأَعْمَالِ الزَّاكِيَةِ بِمَا تُطَهِّرُنَا بِهِ مِنَ الذُّنُوبِ صحیفه سجادیه دعای ۴۴، دعای ورود به ماه مبارک رمضان 🌺🍃🌺🍃🌺
آیات و جملات ✅ خدا برای شما آسانی می خواهد نه سختی در آیه ۱۸۵ سوره بقره که خداوندافراد مریض و مسافر را روزه گرفتن در ماه رمضان معاف کرده و خواسته که قضای آنرا در ایام دیگر سال بگیرند تا یک ماه تکمیل شود ،به یک حکم کلی اشاره کرده است: يُرِيدُ اللّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلاَ يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ خرمشاهی: [ايام روزه] ماه رمضان است كه قرآن در آن نازل شده است كه راهنماى مردم است و آيات روشنگرى شامل رهنمودها و جداكننده حق از باطل در بردارد، پس هركس از شما كه در آغاز ماه حاضر [مقيم] بود بر اوست كه روزه بگيرد و هركس بيمار يا در سفر بود، بايد تعدادى از روزهاى ديگر [روزه بدارد]، خداوند براى شما آسانى مى خواهد و دشوارى نمى خواهد، تا سرانجام شمار [روزهاى روزه] را كامل كنيد و خداوند را براى آنكه رهنمونيتان كرده است تكبير بگوييد و باشد كه سپاسگزار باشيد. اقای دکتر میر باقری این نظر را داشتند که جمله اول "برای شما اسانی می خواهد"ارتباط با معاف شدن افراد مریض ومسافر از روزه گرفتن دارد و جمله دوم"برای شما سختی نمی خواهد"به گرفتن قضای این روزه در ایام دیگر سال اشاره دارد تا به سختی نیفتید. https://goo.gl/9ytfw2 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
به لطف خدا ماه رمضان امسال،قرآن پويان هم در نمايشگاه قران در بخش رسانه هاي ديجيتال داراي غرفه خواهد بود و محصولات و خومات قراني خود را به بازديد كنندگان و علاقه مندان قران ارايه خواهد داد. زمان:29 اردي بهشت تا 14 خرداد ساعت:17 تا 24 مكان:مصلاي تهران براي اهداي كمكهاي مالي خود در برپايي و اداره غرفه قرآن پويان درنمايشگاه ميتوانيد از لينك زيراقدام نماييد. http://idpay.ir/quranpuyan1/shop/37489
:تدبر و پرسش و پاسخ در ایات سوره بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان 1⃣طارق چيست؟ 🔺 پاسخ اول "«طارِق» زننده دربهاى بسته در شباهنگام است كه آنجا نجم ثاقب يعنى ستاره سوراخ كننده يعنى نيزه اى است آتشين كه شياطين متجاوز بملاء اعلى را هدف قرار مى دهند، كه خود نگهبانان آسمان وحى اند. اينها از جمله نگهبانان آسمانيد. و براى عقلاى زمينى و آسمانى هم نگهبانانى هستند كه هم آنان را تحت الحفظ دارند (6:61) و هم اعمالشان را نگهبانند. 📚تفسیر فرقان 🔺پاسخ دوم: 🔰دانشمندان ستارگانی را در آسمان یافته اند که به نام «ستاره های آبی رنگ» نام گذاری شده اند. 👈این ستارگان آبی رنگ در فاصله میلیون ها سال نوری از زمین قرار دارند ولی قدرت نور رسانی آن ها میلیون ها برابر بیشتر از نور خورشید است به طوری که اگر خورشید در این مسافت از ما قرار داشت، هرگز نورش به ما نمی رسید 💢اما شدت نور این ستارگان آبی رنگ آن قدر زیاد است که توانسته اند این فواصل مکانی را در نوردیده و به زمین برسند و با وجود غبارهای فضایی که مانع رسیدن نور میلیون ها ستاره دیگر هستند، ستارگان آبی رنگ می توانند نور خود را به ما برسانند ‼اما مطلب شگفت انگیزتر این است که این ستارگان، فرکانس هایی از نور به زمین می فرستند که گویا جوّ زمین را می کوبند به طوری که با استفاده از ابزارهای خاص فضایی می توان حتی صدای کوبیدن نور این ستارگان به جو را شنید. بنابراین دانشمندان علم ستاره شناسی، این ستارگان را ✨«ستارگان کوبنده»✨ نیز نام گذاری کرده اند ؛ زیرا پوشش جوّی کره زمین را به وضوح می کوبند. 💫🌿قرآن کریم در آیات ابتدایی سوره طارق درباره ستارگان اینچنین می فرماید: 💫🌟 «وَالسَّمَاء وَالطَّارِقِ وَمَا أَدْرَاكَ مَا الطَّارِقُ النَّجْمُ الثَّاقِبُ» در اینجا خداوند به «طارق» یعنی کوبنده قسم یاد می کند و می پرسد آیا می دانی طارق چیست؟ و در ادامه، خود پاسخ می دهد که طارق همان ستاره فروزان است. 2⃣:منظور از والسماء ذات الرجعيست؟ در رابطه با آيه ١١و١٢ مي توان گفت : "والسماءذات الرجع قسم به آسمان باز گرداننده " 👌اشاره به چرخه آب در طبيعت دارد آب موجود در درياها و رودخانه ها و بركه ها با دريافت انرژي خورشيد بخار مي شود و به آسمان ميرود و به صورت ابر در مي آيد و سپس در اثر تغيير ات دما و فشارو عوامل ديگر در ابر ها اين بخارات مجدداً به قطرات آب تبديل شده و به صورت باران بر زمين ميريزد 💢پس آسمان بازگرداننده است . ❗در مورد آيه ١٢"والارض ذات الصدع و قسم به زمين شكاف بردارنده " اشاره به شكافته شدن زمين به هنگام روييدن دانه است 🔖دانشمندان محاسبه كرده اند كه انرژيي كه از شكافته شدن هر دانه در زمين ايجاد مي شود در مقياس خودش بسيار زياد است كه اگر در مقياس بزرگتر ببريم شايد بيشتر انرژي حاصل از انفجار بمب باشد خانم پاكپور جهت مطالعه توضيحات و نظرات ديگر به لينك زير مراجعه نماييد http://yon.ir/qp3921 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan