تهمت در خدمت دیانت.pdf
347K
شفاعت و شرایط آن.mp3
10.19M
🔹موضوع: شفاعت و شرایط آن
🎤حجتالاسلام والمسلمین علی صبوحی
#سوره_نجم
🆔 @tadabor_channel
🍃🌼🍃
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام بر شما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عملبه یک دستور قرانی
هفته # ششم : موضوع #دروغ
تمرین شماره 4 پرهیز از #دروغ
حدیث روز جمعه از امام علی علیه السلام :
◀اگر خصلت ها از یکدیگر متمایز شوند،هر آینه راستی با شجاعت باشد و بزدلی با #دروغ .
🍃🌸 🍃
تهیه شده توسط گروه #عملبهقرآن درپیام رسان ایتا
در صورت تمایل میتوانید با لینک زیر به گروه ملحق شوید
🍃🌺🍃
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
✨سوره یونس✨
إِنَّ فِي اخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ وَمَا خَلَقَ اللَّهُ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَّقُونَ ﴿۶﴾
مسلما در آمد و شد شب و روز و آنچه خداوند در آسمانها و زمين آفريده آيات (و نشانه هائي) است بر آنها كه پرهيزكارند (و گناه چشم دلشان را نابينا نكرده است).
مکارم شیرازی
https://eitaa.com/quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید؟
✅ نحوه مواجهه #عبادالرحمان با #جاهلان
در آیه ۶۳ سوره ی مبارکه فرقان رفتار بندگان در راه رفتن و مواجهه با جاهلان بیان شده است که آیه مذکور به همراه دو ترجمه ارسال میشود.
وَعِبَادُ الرَّحْمَٰنِ الَّذِينَ 🍂يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا🍂
فولادوند: ﻭ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﺧﺪﺍﻯ ﺭﺣﻤﺎﻥ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﺍﻧﺪ ﻛﻪ 🍃ﺭﻭﻯ ﺯﻣﻴﻦ ﺑﻪ ﻧﺮﻣﻰ ﮔﺎم ﺑﺮﻣﻰ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﭼﻮﻥ ﻧﺎﺩﺍﻧﺎﻥ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﻃﺮﻑ ﺧﻄﺎﺏ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﻨﺪ ﺑﻪ ﻣﻠﺎﻳﻤﺖ ﭘﺎﺳﺦ ﻣﻰ ﺩﻫﻨﺪ🍃
مهرداد پورشهاب
http://yon.ir/Qp2203
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
https://eitaa.com/quranpuyan
با سلام
به مخاطبان گرامی
👈👈همانطور که مستحضرید در برنامه کانال قران پويان،هر دو هفته به تدبر و تفسیر یک سوره از قرآن به ترتیب نزول ،اختصاص دارد
تاکنون سوره های مرحله اول و مرحله دوم و 6سوره از مرحله سوم ارایه شد
ان شالله از امروز
سوره #نبا آغاز خواهد شد.
لطفا شما هم این سوره را مطالعه نمایید.
♻️♻️♻️ #قرآنفهميبرایهمه :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول
تدبر در ايات سوره #نبا: تفسير و پرسش و پاسخ سوره عم يتسائلون
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان
عَمَّ يَتَسَاءلُونَ ﴿۱﴾
فولادوند: درباره چه چيز از يكديگر مىپرسند
عَنِ النَّبَإِ الْعَظِيمِ ﴿۲﴾
فولادوند: از آن خبر بزرگ
الَّذِي هُمْ فِيهِ مُخْتَلِفُونَ ﴿۳﴾
مکارم: همان خبري كه پيوسته در آن اختلاف دارند.
كَلَّا سَيَعْلَمُونَ ﴿۴﴾
مکارم: چنين نيست كه آنها فكر ميكنند، و به زودي ميفهمند.
ثُمَّ كَلَّا سَيَعْلَمُونَ ﴿۵﴾
فولادوند: باز هم نه چنان است بزودى خواهند دانست
أَلَمْ نَجْعَلِ الْأَرْضَ مِهَادًا ﴿۶﴾
فولادوند: آيا زمين را گهوارهاى نگردانيديم
وَالْجِبَالَ أَوْتَادًا ﴿۷﴾
مکارم: و كوهها را ميخهاي زمين ؟
وَخَلَقْنَاكُمْ أَزْوَاجًا ﴿۸﴾
خرمشاهی: و شما را به صورت جفتها[ى گوناگون] آفريده ايم
وَجَعَلْنَا نَوْمَكُمْ سُبَاتًا ﴿۹﴾
فولادوند: و خواب شما را [مايه] آسايش گردانيديم
وَجَعَلْنَا اللَّيْلَ لِبَاسًا ﴿۱۰﴾
فولادوند: و شب را [براى شما] پوششى قرار داديم
وَجَعَلْنَا النَّهَارَ مَعَاشًا ﴿۱۱﴾
فولادوند: و روز را [براى] معاش [شما] نهاديم
وَبَنَيْنَا فَوْقَكُمْ سَبْعًا شِدَادًا ﴿۱۲﴾
فولادوند: و بر فراز شما هفت [آسمان] استوار بنا كرديم
وَجَعَلْنَا سِرَاجًا وَهَّاجًا ﴿۱۳﴾
فولادوند: و چراغى فروزان گذارديم
وَأَنزَلْنَا مِنَ الْمُعْصِرَاتِ مَاء ثَجَّاجًا ﴿۱۴﴾
فولادوند: و از ابرهاى متراكم آبى ريزان فرود آورديم
لِنُخْرِجَ بِهِ حَبًّا وَنَبَاتًا ﴿۱۵﴾
فولادوند: تا بدان دانه و گياه برويانيم
وَجَنَّاتٍ أَلْفَافًا ﴿۱۶﴾
فولادوند: و باغهاى در هم پيچيده و انبوه
❓❓منظور از #نباء_عظيم در سوره #نبا چيست؟ خبر بزرگ سوره عم يتسائلون چه بوده است؟
👈عقیده به زندگی پس از مرگ، آن هم بصورتی که قرآن مطرح می کند، منشأ بحث های طولانی و مجادلات، بین خود اعراب از طرفی، یا بین آنها و پیامبر اکرم(ص) از طرف دیگر، شده، که شواهد فراوانی در این خصوص در قرآن وجود دارد.
بنابراین ، چیزی که راجع به آن از یکدیگر سئوال می کرده اند #قیامت و زندگی پس از مرگ و امور مربوط به آن بوده است، و علت اینکه از یکدیگر سئوال می-کرده اند، جا افتادن مطالبی بوده که در سوره های قبلی تا زمان نزول این سوره در آن زمان بین مردم بتدریج مطرح شده بوده است.
لذا آن «خبر بزرگ»، با توجه به مطالب فوق، موضوع قیامت و زنــدگی پس از مرگ بوده که راجع به آن بحث می کرده اند
(این « بزودی » کی است؟)
در تفاسیرمی فرمایند : «بزودیِ» مطرح در آیه های ۴ و ۵ ، قیامت است که وقتی واقع شد همه خواهند فهمید، و این سخن عجیبی است، مثل این است که کسی به دیگری بگوید به زودی پولدار خواهی شد و او بپرسد کی؟ و اولی جواب بدهد هزار سال دیگر.
اگر بخواهیم مشابه سازی کنیم آن مکالمه این طور خواهد شد:
اولی : از کجا بدانیم که قیامت واقع می شود؟
دومی : بزودی خواهی دانست.
اولی : یعنی کی؟
دومی : چند هزار سال دیگر.
درست است که چند هزار سال از نظر خدا زود است، اما این آیات دارد خطاب به مردم نازل می شود و «بزودی» باید واقعاً از نظر مردم زود باشد نه از نظر خداوند.
👈در اینجا باید توجه خواننده محترم را به بحثی که در سوره تکاثر تحت عنوانهای «بزودی خواهید دانست» و «بزودی» عرض کرده ایم جلب می کنیم،که طی آن عرض کرده ایم که اولاً «علم» مورد بحث در کلمه «سیعلمون»، «علمِ حاصل از اعتماد و اعتقاد به صداقت پیامبر(ص)» است، که در سال هشتم هجری پس از فتح مکه توسط اکثریت اعراب حاصل شد، و این «بزودی» از لحظه نزول آیه است تا روز فتح مکه که واقعاً لباس «بزودی» بر تن این بازه زمانی برازنده است، یعنی چیزی حدود ۱۸ سال بوده که واقعاً «زود» هم هست.
👈ضمناً تکرار (که یکبارِ آن برای تأکید است) راجع به اینکه «بزودی» خواهند دانست، از نوع« وعده های محقق شده» است که« بارِ اعجازی» دارد.
از تفسير استاد گنجه ای
http://yon.ir/Qp8596
🔸🔹🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
https://eitaa.com/quranpuyan
فاذكروني اذكركم
پس به ياد من باشيد، تا به ياد شما باشم!
(152)سوره بقره✨✨✨🍃
Then do ye remember Me; I will remember you.
🔸🔸
https://eitaa.com/quranpuyan
پرسش و #پاسخ قرآنی
❓❓❓❓❓❓❓❓
سوال این است👇👇
✅آیا #زنان_کفار که به #اسارت_مسلمانان در می آیند بر #مسلمانان_حلال میشوند و #زناشویی با آنها اشکال ندارد - آيا با #زنان_اسير ميتوان #همبستر شد؟
روایت زیر نیز که در المیزان نقل شده،موید همین برداشت است.
🔶پاسخ دهم
تفسیر المیزان ضمن بیان روایت زیر در تایید این برداشت،براین باور است " تفسير ديگرى كه كرده اند و ذيلا از نظر خواننده مى گذرد درست نيست، و آن اين است كه گفته اند مراد از جمله : (ما ملكت ايمانكم ) زنان جوانى است كه شوهر كافر دارند، ولى در جنگ اسير مسلمانان شده اند....
وجه نادرستى اين تفسير اين است كه عبارت (ما ملكت ايمانكم ) مطلق است، هم شامل اسراى جنگى شوهردار مى شود، و هم شامل غير آنان، و روايت نامبرده به خاطر اينكه سندش ضعيف است، و قدرت آن را ندارد كه اطلاق قرآن را مقيد كند"
"و در كافى و تفسير عياشى از محمد بن مسلم روايت شده كه گفت : من از امام باقر (عليه السلام ) از معناى كلام خداى عزوجل پرسيدم، كه فرمود: (والمحصنات من النساء الا ما ملكت ايمانكم )، فرمود: به اينكه انسان به برده خود كه كنيزش همسر او است بگويد: از همسر خودت كناره گيرى كن، و ديگر با او نزديكى نكن، آنگاه خود او كنيزش را از دسترس غلام دور نگه بدارد، تا حيض شود بعد از آن كه پاك شد خودش با او نزديكى كند، سپس اگر خواست دوباره او را در اختيار غلام بگذارد، بعد از آنكه حيض شد او را به غلام برمى گرداند، بدون اينكه حاجت به عقد نكاح داشته باشد."
6- با توجه به عرف و رسوم ان زمان،اسیران جنگی یا آزاد میشدند (با پرداخت فدیه یا بخشش)یا به عنوان غنیمت توسط سران قوم مستقیما بین سریازان تقسیم میشدند و یا در بازارشهرها فروخته شده سپس عواید ان تقسیم میگردید.لذا اگر زنی از قوم شکست خورده درجنگ توسط قوم و سپاه غالب (فارغ از دین و ایینش) اسیر میشد و ازاد نمیشد مطابق عرف زمانه،تحت مالکیت فرد دیگری قرار میگرفت. یعنی زنان اسیری که به کنيزی میرفتند نیز مشمول عبارت و ماملکت ایمانکم مذکور در ایه 24 میشوند. اما شایان توجه است که در جنگهای ان زمان،اسیر شدن زنان چه در میدان جنگ و چه در هنگام سقوط شهرشان بر اثر تصرف نیروهای سپاه مقابل،غالبا حاکی از ان بود که مردان انها همگی کشته شده اند.ضمن آنكه در صورت زنده بودن شوهر،ميتوانست با دادن فدا،زنش را آزاد كند. لذا نمیتوان بر غالب انها عنوان زن شوهردار اطلاق نمود.
هم چنين طبق شرايطي كه در كتب فقهي براي اين كار بيان شده،اگر زن و شوهر با هم اسير شوند،اين زن بر ديگر مردان حلال نخواهد بود. به عنوان مثال در زمان پیامبر اسلام بعد از عهدشکنی یهود بنی قریظه و حضور آنها در جنگ احزاب به همراه مشرکین مکه علیه مسلمانان،سپاه اسلام انها را محاصره و در نهایت مجبور به تسلیم شدند.پیامبر حکم اسیران و اموال را به سعدابن معاذ سپرد . او هم بنا به رسوم و پیمانهای فیمابین حکم به قتل همه مردان ،تقسیم اموالشان و اسارت زنان و فرزندانشان داد.پس از اجرای حکم،پیامبر یکی از انصار را به همراه کاروان اسیران به نجد فرستاد تا انها را بفروشند.(نقل از کتاب تاریخ پیامبر اسلام،تالیف دکتر محمد ابراهیم ایتی)
7-انچه که با معیارهای امروز بشر متناقض بوده و ضد ارزش محسوب میشود،اصل برده داری و مالک شدن بر انسانهای دیگر بوده است که تبعات و پیامدهای ناگزیری هم در موضوع امیزش جنسی و ازدواج کنیزان داشته است.
🖊جناب آقای سید کاظم فرهنگ
جهت مشاهده پاسخهاو نظرات مختلف
به لینک زیر مراجعه نمایید🌺
http://yon.ir/dnWQd
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
https://eitaa.com/quranpuyan