eitaa logo
قران پویان
478 دنبال‌کننده
6هزار عکس
702 ویدیو
625 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠وَ نُفِخَ فِي الصُّورِ فَصَعِقَ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ مَنْ فِي الْأَرْضِ إِلاَّ مَنْ شاءَ اللَّهُ ثُمَّ نُفِخَ فِيهِ أُخْری‌ فَإِذا هُمْ قِيامٌ يَنْظُرُونَ (۶۸/زمر) 🌱‏و در صور دميده شود، پس هر كه در آسمان‌ها و هر كه در زمين است، بی‌هوش شده (و می‌ميرد،) مگر آن كه را خدا بخواهد؛ سپس بار ديگر در آن دميده شود، پس ناگاه آنان (زنده شده،) به پا خيزند و (به اطراف) نظر می‌كنند. 🔹مرگ و رستاخيز همه‌ی انسان‌ها، برای خداوند آسان و همچون دميدن در شيپور است. «نُفِخَ‌- فَصَعِقَ» ‏ 🔹وقوع قيامت را قطعی بدانيد. (با آنكه قيامت در آينده واقع می‌شود، امّا افعال مربوط به آن، به صورت ماضی به كار رفته كه نشانه‌ی قطعيّت آن است.) «نُفِخَ‌- فَصَعِقَ‌- نُفِخَ» ‏ 🔹رستاخيز، تنها مربوط به انسان‌ها و ساكنان زمين نيست. «مَنْ فِي السَّماواتِ وَ مَنْ فِي الْأَرْضِ» ‏ 🔹ميان نفخه‌ی اول و دوم قيامت، زمانی طولانی است. نُفِخَ‌ ... ثُمَّ نُفِخَ‌ ‏ 🔹رستاخيز، ناگهانی و دفعی است. «فَإِذا هُمْ» نشانه‌ی ناگهانی بودن است. 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠و اشرقت الارض بنور ربها و وضع الکتاب و جای ء بالنبیین والشهدآء و قضی بینهم بالحق و هم لایظلمون 🌱و زمین به نور پروردگارش تابنده می گردد و کتاب پیش رو قرار داده می گردد و پیامبران و شهدا آورده می شوند و میان مردم به حق داوری می گردد و کسی ستم کرده نمی شود69/زمر 🔷یعنی در قیامت پرده ها کنار می رود و حقیقت اشیاء و واقعیت اعمال خیر و شر،اطاعت یا معصیت ، حق یا باطل ظهور و بروز می یابد، بطوریکه ناظران حقیقت هر چیزی را می بینند، چون اشراق هر چیز، ظهور آن بوسیله نور است و چون ظهور دهنده و تنهاسبب در آن روزخدای سبحان است ،پس اشیاءدر آن روز با نوری که ازخدای متعال کسب کرده اند،روشن می شوندومراداززمین ،کره زمین وهمه موجودات ومتعلقات آن است . 🔷و منظور از کتابی که نهاده می شود همان لوح محفوظ است که به حق بر علیه خلایق سخن می گوید و نامه عمل آنها از آن استنساخ می شود (هذا کتابنا ینطق علیکم بالحق اناکنا نستنسخ ما کنتم تعملون )و آوردن انبیاء برای پرسش از انجام رسالت الهی است همچنانکه فرمود (ولنسئلن المرسلین ) هر آینه از پیامبران پرسش خواهیم کرد) و آوردن شهداء یا گواهان اعمال برای آنست که آنچه از اعمال قوم خود دیده و تحمل کرده اند، اداء کنند و بیان نمایندهمچنانکه فرمود:(اذجئنامن کل امه بشهید آن زمان که از هر امتی گواهی می آوریم ) و آنگاه میان خلایق در خصوص آنچه درباره اش اختلاف می کردند به حق داوری می شود و هیچ کس ذره ای ستم نمی بیند همچنانکه فرمود (وما ربک بظلام للعبید و پروردگارت ظالم نسبت به بندگان نیست ) 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣4⃣ تدبر در سوره ❓مراد از علم يوسف (عليه السلام ) به تأويل احاديث چيست؟ تا اينجا مى خواستيم بگوييم مراد از تأويل احاديث تأويل روياها است ، و ليكن از ظاهر داستان يوسف در اين سوره برمى آيد كه مقصود از احاديثى كه خداوند تاءويل آن را به يوسف (عليه السلام ) تعليم داده بود اعم از احاديث رويا است ، و بلكه مقصود از آن مطلق احاديث يعنى مطلق حوادث و وقايعى است كه به تصور انسان درمى آيد، چه آن تصوراتى كه در خواب دارد و چه آنهايى كه در بيدارى . آرى ، بين حوادث و ريشه هاى آنها كه از آن ريشه ها منشأ مى گيرند و همچنين غاياتى كه حوادث به آن غايات و نتيجه ها منتهى مى شوند اتصالى است كه نمى توان آن را انكار كرد و يا ناديده گرفت ، و با همين اتصال است كه بعضى با بعضى ديگر مرتبط مى شود. بنابراين ، ممكن است بنده اى به اذن خدا به اين روابط راه پيدا كرده باشد، بطوريكه از هر حادثه اى حوادث بعدى و نتيجه اى را كه بدان منتهى مى شود بخواند. مؤيّد اين معنا در خصوص حوادث عالم رويا، آن حكايتى است كه خداى تعالى از قول يعقوب در تأويل خواب يوسف كرده ، و نيز آن تأويلى است كه يوسف از خواب خود و از خواب رفقاى زندانيش و از خواب عزيز مصر كرد، و در خصوص حوادث عالم بيدارى حكايتى است كه از يوسف در روزهاى زندانيش نقل كرده و فرموده : ((قال لا ياتيكما طعام ترزقانه الا نباتكما بتاءويله قبل ان ياتيكما ذلكما مما علمنى ربى )) و همچنين آنجا كه فرموده : ((فلما ذهبوا به و اجمعوا ان يجعلوه فى غيابت الجب و اوحينا اليه لتنبئنهم بامرهم هذا و هم لا يشعرون ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۱ صفحه ۱۰۹ https://b2n.ir/b35440 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مروري بر ع به امام ع 🛑قسمت هفتادو سوم: انتظار نداشته باش همه تلاشهایت ،نتیجه دلخواه بدهد. چرا که همه ، به هدف نمیخورند 🔶 لَيْسَ كُلُّ مَنْ رَمَى أَصَابَ، اين نيست كه هر تيراندازى به هدف زند. ✒️.ترجمه انصاربان ↩️حضرت در اين وصيّت پربارش مى فرمايد: «چنين نيست که هر تيراندازى به هدف بزند»; (لَيْسَ کُلُّ مَنْ رَمَى أَصَابَ). اشاره به اينکه نبايد انسان توقع داشته باشد هميشه به مقصد برسد و تلاش هايش نتيجه بخش باشد به گونه اى که اگر يک بار به هدف نرسيد مأيوس گردد يا کسانى را که مرتکب خطايى شدند و به هدف نرسيدند زير رگبار ملامت و سرزنش قرار دهد. انسان ها هميشه جايز الخطا هستند. (جز معصومين(عليهم السلام)). اين سخن براى تسلى خاطر و تقويت اراده در مقابل بعضى از شکست ها و نيز براى طرد نکردن دوستان و مديران به علت يک يا چند خطاست. نيز محتمل است منظور آن باشد که هر تيراندازى موفق نمى شود به هدف بزند، بلکه تيراندازان ماهر و لايق از عهده چنين کارى برمى آيند. جمع هر دو معنا در تفسير اين جمله نيز بعيد نيست. 🔶لازمه سفر، خوب و لازمه راحتی در منزل جدید، خوب است. سَلْ عَنِ الرَّفِيقِ قَبْلَ الطَّرِيقِ وَ عَنِ الْجَارِ قَبْلَ الدَّارِ، . پيش از سفر از رفيق سفر، و قبل از خانه از همسايه خانه بپرس. ✒️ترجمه انصاریان ↩️ «پيش از سفر ببين که هم سفرت کيست و پيش از انتخاب خانه ببين که همسايه ات کيست» اين سخن امام(عليه السلام) واقعيتى است که بارها مردم آن را تجربه کرده اند، زيرا به هنگام سفر غالبا پرده ها کنار مى رود و درون اشخاص ظاهر مى شود; اگر هم سفر انسان آدمى نادرست و بى تقوا يا بخيل و سنگدل يا بدخلق باشد آرامش را به کلى از او سلب مى کند همچنين همسايگان بد سبب سلب آرامش از انسان حتى در خانه او هستند. در حديثى از پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) مى خوانيم: «کانَ إذا سافَرَ يَقُولُ: مَنْ کانَ يُسىءُ إلى جارِهِ فَلا يَصْحَبْنا لاِنّ الْجارَ رَفيقٌ مُلازِمٌ; آن حضرت هنگامى که مسافرت مى کرد مى فرمود: کسى که به همسايه اش بدى مى کند با ما هم سفر نشود; زيرا همسايه رفيق هميشگى انسان است». مرحوم تسترى در شرح نهج البلاغه خود از کتاب تاريخ بغداد چنين نقل مى کند که محمد بن ميمون ابى حمزه(از معاريف عصر خود) همسايه اى داشت که مى خواست خانه اش را بفروشد. مشترى پرسيد: به چند مى فروشى؟ گفت: دو هزار (دينار) قيمت خانه است و دو هزار (دينار) ارزش همسايه ابى حمزه بودن. اين سخن به گوش ابو حمزه رسيد چهار هزار (دينار) براى او فرستاد و گفت: اين را بگير و خانه ات را نفروش. ✒️شرح ایت الله مکارم شیرازی @quranpuyan
اِلهي وَ قَد اَفْنَيْتُ عُمْري في شِرَّةِ السَّهْوِ عَنْكَ وَ اَبْلَيتُ شَبابي في سُكْرَةِ التَّباعُدِ مِنك اِلهي فَلَم اَستَيِقَظْ اَيّامَ اغْتِراري بِكَ وَ رُكُوني اِلي سَبيلِ سَخَطِك. اِلهي وَ اَنَا عَبدُكَ وَ ابْنُ عَبْدِكَ قائِمٌ بَيْنَ يَدَيْكَ، مُتَوَسِّلٌ بِكَرَمِكَ اِلَيكَ. معبود من! پس بيدار نشدم روزگاري را كه مغرور كرمت بودم و به راه سخط و غضب مي رفتم معبود من! من بنده تو و فرزند بنده توام كه در پيشگاهت ايستاده ام و كرم و رحمت خودت را وسيله رهيابي به بارگاه تو قرار داده ام. @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا