✍ #نکات و #پیامهایی از #جزء_بیست_و_دوم
📎#قسمت_دوم
✅ تاثیر #موقعیت_اجتماعی افراد و منسوبانشان در تشدید #تشویق و تنبیه
یَانِسَاءَ النَّبىِِّ مَن یَأْتِ مِنكُنَّ بِفَاحِشَةٍ مُّبَیِّنَةٍ یُضَاعَفْ لَهَا الْعَذَابُ ضِعْفَینِْ وَ كاَنَ ذَالِكَ عَلىَ اللَّهِ یَسِیرًا(۳۰)وَ مَن یَقْنُتْ مِنكُنَّ لِلَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ تَعْمَلْ صَلِحًا نُّؤْتِهَا أَجْرَهَا مَرَّتَینِْ وَ أَعْتَدْنَا لهََا رِزْقًا كَرِیمًا(۳۱- احزاب)
اى همسران پیامبر! اگر یكى از شما مرتكب گناه آشكار مى شود، عذابش دو برابر است و این براى خدا آسان مى باشد (۳۰)و هر كه از شما مطیع دستورات خدا و رسول او باشد و كار پسندیده كند، به او دو برابر پاداش عطا مى كنیم و روزى پرارزشى برایش آماده مى سازیم.
(۳۱- احزاب)
منسوبان و همسران پیامبر باید با رفتار خود پاسدار حرمت و موقعیت اجتماعی او باشند .در صورت مراعات این حریم و انجام صحیح مسئولیتهای خود دارای ارزش و پاداشی مضاعف خواهند بود. در غیر این صورت،امتیازی به سایرین نخواهند داشت و حتی عذابی مضاعف. زیرا کاری که آنها می کنند در واقع در دو بعد تاثیر داردیکی در حوزه فردی و یکی در حوزه اجتماعی؛ هر چند آیات فوق در مورد همسران پیامبر صلی الله علیه و آله است؛ ولى از آنجا كه ملاك و معیار اصلى؛ همان داشتن مقام و شخصیت و موقعیت اجتماعى است؛ این حكم در باره افراد دیگر كه موقعیتى در جامعه دارند نیز صادق است. بنابراین اگر فردی گناه و طاعتش تاثیری در اقبال و ادبار مردم به دین داشته باشد مشمول این حکم خواهد شد.
✅اجتناب از #مکر و #حیله نسبت به دیگران، چراکه نتيجه حيله به خود انسان برمىگردد.
وَ لا يَحِيقُ الْمَكْرُ السَّيِّئُ إِلَّا بِأَهْلِهِ "...نيرنگ بد جز اهلش را فرا نگيرد (فاطر43)
"مکر در اصطلاح علم اخلاق به معنای جستن راههای پنهان برای اذیت رساندن به مردمان است؛ لذا رذیلهای از رذائل قوه عاقله است و جزء مهلکات بزرگ و زشتترین رذائل به حساب میآید که گناه شدید و بزرگی به شمار میرود." جامع السعادات
بَد مكن كه بد افتى
چَه مَكَن كه خود افتى
وَالَّذِينَ يَمْكُرُونَ السَّيِّئَاتِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ وَمَكْرُ أُولَئِكَ هُوَ يَبُورُ فاطر 10
كسانى كه مكرهايى زشت مى كنند، عذابى شديد دارند، و مكر اينان كه مكر مى كنند، بى نتيجه و نابود است و اثر زنده اى كه مايه سعادت و عزتشان باشد ندارد. تفسیر المیزان
جهت مطالعه سایر نکات جزء بيست ودو به لینک زیر مراجعه نمایید
https://b2n.ir/joze22
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
✍ #نکات و #پیامهایی از #جزء_بیست_و_دوم
📎#قسمت_سوم
✅ روزی با خداست. هرچه #انفاق کنید خدا عوضش را میدهد.
قُلْ إِنَّ رَبى يَبْسط الرِّزْقَ لِمَن يَشاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَ يَقْدِرُ لَهُ وَ مَا أَنفَقْتُم مِّن شىْءٍ فَهُوَ يخْلِفُهُ وَ هُوَ خَيرُ الرَّزِقِينَ (سبا-39)
سياق آيه بيان اين نكته است كه انفاق نزد خدا ضايع و گم نمى شود، بلكه خداوند آن را عوض مى دهد بنابراين جمله ((قل ان ربى يبسط الرزق لمن يشاء و يقدر)) در صدر آيه براى اشاره به اين نكته است كه مساله رزق، در سعه و ضيقش به دست خدا است ، خدايى كه اگر كم روزى دهد، خزينه اش زياد نمى شود، و اگر زياد بدهد خزينه اش كم نمى گردد، آنگاه فرموده : ((و ما انفقتم من شى ء))، هر چه انفاق كنيد، چه كم و چه زياد و آن مال هر چه باشد، ((فهو يخلفه )) خدا جانشين كننده و جا پركن آن است ، و عوض آن را به شما مى دهد، يا در دنيا، و يا در آخرت ، ((و هو خير الرازقين ))، و او بهترين روزى رسان است ، براى اينكه او اگر روزى مى دهد، بلا عوض و صرفا از در جود و سخا مى دهد، ولى ديگران اگر روزى مى دهند، به عنوان قرض و معامله مى دهند، آرى مى دهند تا روزى پس بگيرند، علاوه بر اينكه او رازق حقيقى است ، و ديگران واسطه وصول رزق اويند. از تفسیر المیزان
✅ چگونه دنيا و #شيطان ادم را نسبت به خدا مي فريبد؟
يَاأَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ فَلَا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا وَلَا يَغُرَّنَّكُم بِاللَّهِ الْغَرُورُ فاطر:5
ای مردم! وعده خدا [در رستاخیر قیامت] مسلماً شدنی است، پس مبادا زندگی دنیا شما را بفریبد و مبادا فریبدهنده [=شیطان، قدرت، ثروت، جاه، مقام و...] شما را نسبت به خدا فریب دهد.
– چگونه میشود کسی مردم را در مورد خدا #فریب دهد!؟ به نظر میرسد «بد خداشناسی» [سوء ظن بالله] خود فریب بزرگی است که هم موجب شرک در طاعت [از دیگران] میگردد و هم میتواند خوش باوری و سطحینگری پدید آورد. برخی میگویند: خدا ارحم الراحمین است و محال است بندهای را عذاب کند! این البته کلمه حقی است که نتیجه باطلی از آن گرفته میشود؛ معلم نیز مهربان و دلسوز محصلین است، اما لازم است مطابق عدالت و حکمت به هر کس کارنامه عمل خودش را بدهد. آری خدا ارحم الراحمین است، اما عذابش نیز [که نتیجه عمل خود ماست] شدید است تفسير بازرگان
"و معناى اينكه فرمود: زنهار كه غرور، شما را به خدا مغرور نكند اين است كه شيطان نظر مردم را يكسره به حلم و عفو خدا از يك سو، و به مظاهر امتحان و استدراج و كيدش از سوى ديگر، متوجه سازد، از يك سو به ايشان تلقين كند كه خدا حليم و بخشنده است ، و از سوى ديگر بگويد: به دنياپرستان بنگريد كه چگونه از عذاب خدا ايمنند، هر چه بيشتر در طلب دنيا مى كوشند، و بيشتر ا ز خدا غافل و در لجن زار گناه مستغرق مى شوند زندگى شان بهتر و راحت تر، و در بين مردم داراى مقامى رفيع تر مى شوند.اين جاست كه شيطان از وسوسه هاى خود نتيجه مى گيرد" تفسیر المیزان
✅ #شیطان دشمن انسانهاست. از طریق خوب جلوه دادن کارهای بد،کار خود را انجام میدهد.
إِنَّ الشَّيْطَانَ لَكُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا إِنَّمَا يَدْعُو حِزْبَهُ لِيَكُونُوا مِنْ أَصْحَابِ السَّعِيرِ ﴿ فاطر۶﴾
در حقيقت شيطان دشمن شماست شما [نيز] او را دشمن گيريد [او] فقط دار و دسته خود را مى خواند (دعوت میکند) تا آنها از ياران آتش باشند.
أَفَمَن زُيِّنَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ فَرَآهُ حَسَنًا فَإِنَّ اللَّهَ يُضِلُّ مَن يَشَاءُ وَيَهْدِي مَن يَشَاءُ (8)
آيا آن كس كه زشتى كردارش براى او آراسته شده و آن را زيبا مى بيند [مانند مؤمن نيكوكار است] خداست كه هر كه را بخواهد بى راه مى گذارد و هر كه را بخواهد هدايت مى كند
جهت مطالعه سایر نکات جزء بيست ودو به لینک زیر مراجعه نمایید.
https://b2n.ir/joze22
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
💬#نکات_کلیدی از #جزء_۲۲ قرآن کریم
برای مطالعه سایر نکات، به وبسایت یا کانال قران پویان درتلگرام و ایتا یا گروههای تقرب در تلگرام، ایتا و واتساپ مراجعه نمایید.
🆔 @quranpuyan
💫گروه تقرب
https://t.me/taqarrob99
http://eitaa.com/joinchat/616562802Cf7d0a91ea0
https://chat.whatsapp.com/Kbhf7Ywu2cw9Ry83l5oi2g
AUD-20220424-WA0009.
12.8M
جزء #بیست_و_دو، مروری بر سوره #احزاب، وظایف و حقوق پیامبر،
🎙سیدکاظم فرهنگ
May 11
May 11
هدایت شده از قران پویان
.
#نکته_تصویری
جزء بیست و دوم
وَقَلِيلٌ مِنْ عِبَادِيَ الشَّكُورُ{بخش از آیه ۱۳ سوره سبأ}
و از بندگان من اندكى سپاسگزارند.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
تفاوت #عدالت_علوی با #شبه_عدالت_اموی
در نظامهای جائرانه هم ادعای عدالت همیشه هست. یعنی کسی به صراحت اظهار نمیکند که میخواهد ظلم کند. ولی تعریفی از عدالت ارائه میکند که همان ظلم است.
به عنوان نمونه، حتی وقتی به سراغ تاریخ معاویه میرویم، میبینیم که موضوع عدالت در کلمات او به عنوان مبنایی برای حکومت، کم تکرار نشده است. ولی باید دید جنس آن عدالتی که #معاویه می گفته از چه جنسی بوده و چه فرقی با عدالت امیرالمومنین(ع) میکرده است.
در نمونهای، وقتی معاویه برای فرزندش یزید بیعت گرفت، عهد و پیمانی برای او نوشت که این متن را در تاریخ ثبت کردهاند. در آن متن آمده است:« به او فرمان میدهم و سفارش میکنم که در کار رعیت و مردم کوتاهی نکند، اقدام به موقع و به جا در کار مردم داشته باشد و در حق مردم نیکی کند و از او میخواهم که به روش اهل عدل و انصاف عمل نماید»❗ که در ادامه معلوم میشود این عدل یعنی چه، چرا که معاویه از یزید میخواهد که تنها طایفه ابوسفیان را حفظ کرده و بنیامیه را بر بنیهاشم مقدم بدارد.
اصالت عدالت یا #عدالت_ابزاری
برای امیرالمومنین(ع) عدالت اصالت داشت اما برای معاویه عدالت ابزار بود
وی گفت: امیرالمومنین(ع) اما میگوید که فقط عدالت؛ تفاوت در این است که برای ایشان عدالت اصالت دارد، اما برای معاویه عدالت ابزار است. اگر این ابزار کارایی برای هدف داشته باشد، استفاده میشود ولی اگر در جایی عدالت جوابگو نبود، باید موارد دیگری را ضمیمه آن کرد تا نظام اموی حفظ شود. برای معاویه اصل بر عدالت نیست و اصل حفظ نظام اموی است. از این رو، اگر با عدالت این اتفاق افتاد با عدالت و اگر با صداقت این اتفاق افتاد با صداقت. ولی اگر با آن نشد صداقت را برداشته و فریب را جایگزینش میکنند.
سروش محلاتی گفت: اینگونه نبود که در همهجا معاویه درگیر با عدالت بوده یا عنادی با آن داشته باشد و جز جز رفتارش ظالمانه باشد. رفتار او میتواند عادلانه باشد، اگر به قدرتش کمک کند. در میان علمای خودمان من مرحوم آقای مطهری را دیدم که به این موضوع حساسیت نشان داده و چنین بیان کرده که علی(ع) پایبند عدالت بوده و مخالف با تبعیض، فریبدادن و دروغ گفتن است، اما معاویه پایبند به این حرفها نیست بلکه تنها میخواهد به مقصود برسد. لذا اگر با عدالت بهتر میتوان رسید با آن و اگرنه با تبعیض و فریب دادن و دروغ گفتن میشود از آن بهره میبرد. امیرالمومنین(ع) از آنجا که برای خود عدالت موضوعیت قائل است وقتی به ایشان میگویند گاهی باید از عدالت عدول کرد تا اهداف دیگری تامین شود، نمیپذیرد و میفرماید بالاتر از عدالت چه است که ما بخواهیم برای رسیدن به آن از عدل صرفنظر کنیم؟
در شبه عدالت مردم باید #ضجه و زاری کنند برای اینکه عدالت را ببینند
🥲🥲
استاد سروش محلاتی ،شب 19 رمضان,
@quranpuyan