♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
0⃣6⃣ تدبر در سوره #یوسف
🔹پیام های آیات ۹۱-۸۵ سوره یوسف از تفسیر نور
۱- اگر می خواهید ببینید چقدر کسی را دوست دارید،ببینید چقدر به یاد او هستید. «تَفْتَؤُا تَذْکُرُ یُوسُفَ»
۲- آن که یوسف را می شناسد،سوزی دارد که افراد عادّی آن را درک نمی کنند.
«تَذْکُرُ یُوسُفَ حَتّی تَکُونَ حَرَضاً»
۳- مسایل روحی وروانی،در جسم اثر می گذارد. «حَرَضاً أَوْ تَکُونَ مِنَ الْهالِکِینَ» (فراق می تواند انسان را بشکند و یا بکشد،تا چه رسد به داغ و مصیبت.)
۴- آنچه مذموم است،یا سکوتی است که بر قلب واعصاب فشار می آورد و سلامت انسان را به مخاطره می اندازد و یا ناله و فریاد در برابر مردم است که موقعیّت انسان را پایین می آورد،امّا شکایت بردن به نزد خداوند مانعی ندارد.
إِنَّما أَشْکُوا ... إِلَی اللّهِ
۵- موحّد،درد دل خود را تنها با خدا در میان می گذارد. إِنَّما أَشْکُوا ... إِلَی اللّهِ دست حاجت چو بری،نزد خداوندی بر که کریم است و رحیم است و غفور است و ودود نعمتش نامتناهی،کرمش بی پایان هیچ خواننده از این در نرود بی مقصود
۶- افراد ظاهربین از کنار حوادث به راحتی می گذرند،ولی انسان های ژرف نگر آثار و حوادث را تا قیامت می بینند. أَعْلَمُ مِنَ اللّهِ ...
۷- پدر نباید با فرزندانش قطع رابطه ی دائمی کند. وَ تَوَلّی عَنْهُمْ ... یا بَنِیَّ
۸- رسیدن به لطف الهی،با تنبلی سازگار نیست. «اذْهَبُوا ،وَ لا تَیْأَسُوا»
۹- اولیای خدا،هم خود مأیوس نمی شوند هم دیگران را از یأس باز می دارند.
«لا تَیْأَسُوا»
۱۰- یأس،نشانه ی کفر است. لا یَیْأَسُ ... إِلاَّ الْقَوْمُ الْکافِرُونَ زیرا مأیوس شده،در درون خود می گوید:قدرت خدا تمام شده است.
۱۱- تحقیر کنندگان،روزی تحقیر می شوند.فرزندانی که با غرور می گفتند: «نَحْنُ عُصْبَهٌ» ما قوی هستیم، «سَرَقَ أَخٌ لَهُ مِنْ قَبْلُ» برادر ما دزد بود، «إِنَّ أَبانا لَفِی ضَلالٍ» پدر ما در گمراهی آشکار است،امروز با حقارت می گویند: «مَسَّنا وَ أَهْلَنَا الضُّرُّ»
۱۲- برای درخواست کمک و مساعدت،فرهنگ خاصّی لازم است:
الف:تجلیل از کمک کننده. «أَیُّهَا الْعَزِیزُ»
ب:بیان حال و نیاز خود. «مَسَّنا وَ أَهْلَنَا الضُّرُّ»
ج:کمبود بودجه(فقر مالی). «بِبِضاعَهٍ مُزْجاهٍ»
د:ایجاد انگیزه در کمک کننده. «تَصَدَّقْ عَلَیْنا إِنَّ اللّهَ یَجْزِی الْمُتَصَدِّقِینَ»
۱۳- پرونده خطاها و گناهان روزی گشوده خواهد شد. «هَلْ عَلِمْتُمْ ما فَعَلْتُمْ»
۱۴- وقتی به قدرت رسیدید،دیگر مظلومان را فراموش نکنید. «ما فَعَلْتُمْ بِیُوسُفَ وَ أَخِیهِ»
۱۵- اجر صبر و تقوا،در دنیا نیز داده می شود. أَنَا یُوسُفُ ... مَنْ یَتَّقِ وَ یَصْبِرْ ...
۱۶- از حساس ترین اوقات،برای تبلیغ استفاده کنید.(موقعی که برادران از کار
خود شرمنده وآماده پذیرش سخن یوسف اند او می گوید: مَنْ یَتَّقِ وَ یَصْبِرْ ...)
ن ن-لطف خداوند،حکیمانه و بر طبق ملاک ها ومعیارها است. مَنْ یَتَّقِ وَ یَصْبِرْ فَإِنَّ اللّهَ ...
۱۷- صبر وتقوا،زمینه عزّت است. مَنْ یَتَّقِ وَ یَصْبِرْ فَإِنَّ اللّهَ لا یُضِیعُ ...
۱۸- یکی از سنت های الهی،حکومت صالحان است. «لا یُضِیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِینَ»
۱۹- اگر از روی حسادت به کمالات و برتری های دیگران اعتراف نکنیم،با فشار و ذلّت به آنها اقرار خواهیم کرد. «لَقَدْ آثَرَکَ اللّهُ عَلَیْنا»
۲۰- در برابر اراده خدا،نمی توان ایستادگی کرد. «آثَرَکَ اللّهُ عَلَیْنا»
۲۱- در روز توانایی،به گونه ای عمل نکنیم که در روزگار ضعف شرمنده شویم. وَ نَحْنُ عُصْبَهٌ ... وَ إِنْ کُنّا لَخاطِئِینَ
۲۲- اعتراف به خطا،زمینه را برای عفو وبخشش فراهم می کند. «إِنْ کُنّا لَخاطِئِینَ»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
⭕️نفي #اجبار و #زور در قبول دين و عمل به احكام
🛑قسمت سوم:
استاد مطهري با اشاره به آیه «لا إکراه فی الدین قد تبیّن الرّشد من الغیّ» میفرماید:
دین و ایمان اجباری نیست و این آیه میتواند خطاب به پیامبر، ناظر به این مطلب باشد که: تو از مردم ایمان میخواهی، مگر با #اجبار هم میشود کسی را مؤمن کرد؟
📖در قرآن مجید خطاب به پیامبر آمده است: «فذکّر إنما أنت مذکر، لست علیهم بمصیطر» ای پیامبر! وظیفه تو گفتن و ابلاغ و یادآوری است، تو که مسلط بر این مردم نیستی که بخواهی به زور آنها را مؤمن و مسلمان کنی. پس بعضی از موضوعات است که خود آن موضوعات زوربردار و اجباربردار نیست. طبعاً در اینگونه مسایل باید مردم آزاد باشند. اصلاً بشر را باید در این مسایل که باید در آنها فکر کنند، آزاد گذاشت تا به حدّ رشد و بلوغ اجتماعی برسند که از جمله اینها رشد فکری است.
«اگر مردم در مسایلی که باید در آنها فکر کنند از ترس اینکه مبادا اشتباه بکنند، به هر طریقی آزادی فکری ندهیم یا روحشان را بترسانیم، این مردم هرگز فکرشان در مسایل دینی رشد نمیکند و پیش نمیرود. دینی که از مردم در اصول خود تحقیق میخواهد (و تحقیق هم یعنی به دست آوردن مطلب از راه تفکر و تعقل) خواه ناخواه برای مردم آزادی فکری قایل است»
.
👈ایشان متذکر میشوند که رشد یک ملت به این است که آزادش بگذاریم ولو در آن آزادی ابتدا اشتباه هم بکند، صد بار هم اگر اشتباه بکند باز باید آزاد باشد و الاّ اگر به بهانه اینکه این ملت رشد ندارد باید به او تحمیل کرد، آزادی را برای همیشه از او بگیرند، این ملت تا ابد غیررشید باقی میماند.)
🖌مطهری، مرتضی، پیرامون جمهوری اسلامی، تهران: انتشارات صدرا، ۱۳۷۲، ص۱۲۳
http://quranpuyan.com/yaf_postst5573_Hty-pymbr-hm-mjz-bh-jbr-mrdm-nyst---brrsy-jbr-w-lzm-dr-dyn-w-Hkwmt-slmy.aspx
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
💫الهی! از من آهی و از تو نگاهی
💫الهی، اگر چه درویشم، ولی داراتر از من كیست، كه تو داراییِ منی.
💫الهی، ناتوانم و در راهم و گردنههای سخت در پیش است و رهزنهای بسیار در كمین و بار گران بر دوش. «یا هادی، اهدنا الصراطَ المستقیم،صراطَ الّذین أنعمتَ علیهم غیرِ المغضوبِ علیهم ولاالضّالّین!»
📚الهی نامه علامه حسن زاده آملی(قدس سره)
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_فصلت آیات 47 تا 54
📄#صفحه_482
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_482
❇️این انسان های #کم_ظرفیت
💠وَ لَئِنْ أَذَقْناهُ رَحْمَةً مِنَّا مِنْ بَعْدِ ضَرَّاءَ مَسَّتْهُ لَيَقُولَنَّ هذا لِي وَ ما أَظُنُّ السَّاعَةَ قائِمَةً وَ لَئِنْ رُجِعْتُ إِلی رَبِّي إِنَّ لِي عِنْدَهُ لَلْحُسْنی فَلَنُنَبِّئَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِما عَمِلُوا وَ لَنُذِيقَنَّهُمْ مِنْ عَذابٍ غَلِيظٍ (۵۰/فصلت)
🌱و اگر بعد از سختیای كه به انسان رسيده از طرف خود رحمتی به او بچشانيم حتماً میگويد: «اين رحمت، حقّ من است» (و چنان مغرور میشود كه میگويد:) گمان نمیكنم قيامتی بر پا شود و اگر هم به سوی پروردگارم بازگردانده شوم حتماً برای من نزد او بهترين (منزلت) خواهد بود.» پس ما كسانی را كه كفر ورزيدند، حتماً به آن چه انجام دادهاند آگاه خواهيم كرد، و قطعاً از عذاب سخت به آنان خواهيم چشاند.
🔹انسان منحرف كمظرفيّت و مغرور است و در اولين مرحله رسيدن به نعمت بد مستی میكند. لَئِنْ أَذَقْناهُ رَحْمَةً ... لَيَقُولَنَّ هذا لِي (چنانكه در اولين برخورد با شرّ از درون مأيوس میشود «فَيَؤُسٌ قَنُوطٌ» وفرياد میزند. «إِذا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعاً»
🔹انسان، از خداوند طلبی ندارد و به هر نعمتی برسد از لطف اوست. «رَحْمَةً مِنَّا»
🔹سرچشمهی رحمت از اوست «رَحْمَةً مِنَّا» ولی سرچشمهی سختیها عملكرد و خصلتهای خود انسان است. «ضَرَّاءَ مَسَّتْهُ» و نفرمود: «ضراء منا»
🔹تلخ و شيرينی دنيا اندك است؛ در حدّ چشيدن و لمس كردن. «أَذَقْناهُ- مَسَّتْهُ»
🔹انسان كافر خودخواه است و كاميابیها را حقّ قطعی خود میپندارد. «هذا لِي» (چنانكه قارون میگفت: سرمايهام به خاطر علمی است كه نزد من است.
«عَلی عِلْمٍ عِنْدِي»
🔹رفاه و نعمت، نشانهی لياقت و استحقاق و عاقبت به خيری نيست. (قرآن در اين آيه از كسی كه خود را لايق میداند انتقاد میكند). «هذا لِي»
🔹هر چه انسان به خودش توجّه كند، از مبدأ و معاد غافل میشود. «هذا لِي وَ ما أَظُنُّ السَّاعَةَ قائِمَةً»
🔹كمترين نعمت، برخی انسانها را به باطل میكشاند تا آنجا كه میگويد: نعمت حقّ من است. «هذا لِي» قيامت نيست. «وَ ما أَظُنُّ السَّاعَةَ قائِمَةً» بر فرض كه قيامت باشد، بهترينها برای من است. «إِنَّ لِي عِنْدَهُ لَلْحُسْنی»
🔹كفّار برای خود منطق و استدلال ندارند و عقيده آنان بر اساس گمان است. «وَ ما أَظُنُّ السَّاعَةَ»
🔹شك و ترديد در قيامت، نشانه كفر است. وَ ما أَظُنُّ السَّاعَةَ قائِمَةً ... الَّذِينَ كَفَرُوا
🔹در قيامت حقيقت و باطن اعمال برای انسان كشف میشود. «فَلَنُنَبِّئَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِما عَمِلُوا»
🔹در قيامت ابتدا جرم خلافكار به او فهمانده میشود، سپس عذاب میشود.
فَلَنُنَبِّئَنَ ... لَنُذِيقَنَّهُمْ
🔹كسی كه پندار غلط خود را محكم و با قاطعيّت میگويد، بايد پاسخ محكم و با قاطعيّت دريافت كند. پاسخِ «إِنَّ لِي عِنْدَهُ لَلْحُسْنی» جملهی «فَلَنُنَبِّئَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا» و «لَنُذِيقَنَّهُمْ مِنْ عَذابٍ غَلِيظٍ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_482
❇️حقيقت #احاطه_خداوند به همه چيز
💠أَلا إِنَّهُمْ فِي مِرْيَةٍ مِنْ لِقاءِ رَبِّهِمْ أَلا إِنَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ مُحِيطٌ
🌱آگاه باشید که آنان دربارهی ملاقات با پروردگارشان در تردید به سر میبرند؛ آگاه باشید که او به همه چیز احاطه دارد.
فصلت - ۵۴
🔹هرگز نبايد تصور كرد كه احاطه خداوند به همه موجودات فی المثل شبيه احاطه هوای پيرامون كره زمين به كره زمين است، كه اين احاطه دليل بر محدوديت است، بلكه منظور از احاطه پروردگار به همه چيز معنی بسيار دقيقتر و لطيفتری است و آن وابستگی همه موجودات در ذاتشان به وجود مقدس او است.
🔹به تعبير ديگر در عالم هستی يك وجود اصيل و قائم به ذات بيش نيست، و بقيه موجودات امكانيه همه متكی و وابسته به او هستند كه اگر يك دم اين ارتباط از ميان برداشته شود همه فانی و معدوم میشوند.
👈اين احاطه همان حقيقتی است كه در كلمات عميق امير مؤمنان علی ع در خطبه اول نهج البلاغه به اين عبارت بيان شده است:"
":" خداوند با همه چيز است اما نه اينكه قرين آنها باشد، و مغاير با همه چيز است نه اينكه از آن بيگانه و جدا باشد".
و اين شايد همان است كه امام حسين ع در آن دعای پر محتوا و غراء و شيوای عرفه بيان فرموده:
" الهی! آيا برای موجودات ديگر ظهوری است كه برای تو نيست تا آنها نشان دهنده تو باشند؟! كی پنهان شدی تا نياز به دليلی داشته باشی كه دلالت بر وجودت كند؟
و كی دور شدهای كه آثار تو در عالم هستی ما را به تو رهنمون گردد؟! كور باد چشمی كه تو را مراقب خود نبيند، و زيانكار باد تجارت بندهای كه نصيبی از حب و عشق تو ندارد"!
كی رفتهای ز دل كه تمنا كنم تو را؟
كی گشتهای نهفته كه پيدا كنم تو را؟!
با صد هزار جلوه برون آمدی كه من
با صد هزار ديده تماشا كنم تو را
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan