eitaa logo
قران پویان
473 دنبال‌کننده
6هزار عکس
697 ویدیو
620 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️همه جا های اوست 💠إِنَّ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ لَآياتٍ لِلْمُؤْمِنِينَ 🌱به‌راستی که در آسمان‌ها و زمین، نشانه‌هایی برای مؤمنان وجود دارد. جاثیه - ۳ 🔹معنای اينكه فرمود:" إِنَّ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ ..." اين است كه برای وجود آسمانها و زمين جهاتی است كه هر جهتش دلالت دارد بر اينكه آفريدگار و مدبرش تنها خداست، و شريكی برای او نيست، برای اينكه آسمانها و زمين با حاجت ذاتيش به پديد آورنده، و با عظمت خلقتش، و بی‌نظير بودن تركيبش، و اتصالی كه در وجود اجزاء بی شمار و هول‌انگيز آن به يكديگر است، و ارتباط و اندراجی كه نظام‌های جزئی و مخصوص به يك يك موجودات در تحت نظام عمومی و كلی حاكم بر كل عالم دارد، همه دلالت دارد بر اينكه خالقی يكتا دارد، و همان خالق يكتا مدبر آن است. 🔹آری، اگر برای اين عالم پديد آورنده‌ای نمی‌بود، پديد نمی‌آمد، و اگر مدبرش يكتا نبود، نظامهای جزئی آن با يكديگر متناقض می‌شد و تدبير مختلف می‌گشت. 🔹‏از آنچه گذشت روشن گرديد اينكه بعضی از مفسرين‌گفته‌اند: جمله" فی السماوات" در تقدير" فی خلق السماوات" است، صحيح نيست، و بدون هيچ حاجتی بيهوده خود را به زحمت انداخته. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️همه از بهر تو سرگشته و ! 💠وَ سَخَّرَ لَكُمْ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ جَمِيعاً مِنْهُ إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ (۱۳/جاثیه) 🌱‏و آنچه در آسمان‌ها و آنچه در زمين است، همه از اوست كه برای شما رام نمود، همانا در اين تسخير برای كسانی كه فكر كنند، قطعاً نشانه‌هايی است. 🔹بعد از بيان نعمت كشتيها كه تماس نزديكی با زندگی روزمره انسانها دارد به مساله تسخير ساير موجودات به طور كلی پرداخته، می‌گويد:" آنچه را در آسمانها و آنچه را در زمين است همه را از ناحيه خودش مسخر شما ساخت" (وَ سَخَّرَ لَكُمْ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ جَمِيعاً مِنْهُ‌). آن قدر به شما شخصيت و ارزش و عظمت داد كه تمام موجودات عالم هستی را مسخر و در مسير منافع شما قرار داد، آفتاب و ماه، باد و باران، كوه‌ها و دره‌ها، جنگلها و صحراها، درختان و حيوانات، معادن و منابع زير زمينی، و خلاصه همه اين موجودات را به خدمت شما دعوت كرد، و همه را سرگشته و فرمانبردار شما ساخت، تا از مواهب او بهره گيريد و به غفلت نخوريد. 🔹‏قابل توجه اينكه می‌فرمايد: جميعا منه:" همه اينها با تمام ويژگيها و اختلافاتی كه دارند از سوی اويند و به فرمان او در خدمت شما". 🔹‏با توجه به اينكه همه مواهب از ناحيه او است و خالق و مدبر و پروردگار همه ذات پاك او می‌باشد پس چرا انسان به سراغ غير او رود؟ و سر بر آستان مخلوقات ضعيف بگذارد؟ و از معرفت منعم حقيقی غافل بماند؟ 🔹‏لذا در پايان آيه می‌افزايد:" در اين نشانه‌های مهمی است برای كسانی كه تفكر و انديشه می‌كنند" (إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ‌). 🔹‏در آيه قبل از عواطف انسانها استفاده می‌شد، و در اينجا از عقول و انديشه‌های آنها، چه خدای مهربانی كه با هر زبان ممكن با بندگانش سخن می‌گويد، گاه با زبان دل، و گاه با زبان فكر، و هدف در همه اينها يك چيز بيش نيست، و آن بيداری انسانهای غافل و به حركت درآوردن آنها در سير الی اللَّه است. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 7⃣7⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۱۰۹-۱۰۷ سوره یوسف از تفسیر نور ۱- هیچ کس خود را تضمین شده نپندارد. «أَ فَأَمِنُوا» ۲- احتمال قهر الهی،برای حرکت انسان به سوی راه حقّ کافی است،مشکل در این است که بعضی این احتمال را هم نمی دهند. «أَ فَأَمِنُوا» ۳- جزیی از عذاب،برای گرفتار کردن انسان کافی است. «غاشِیَهٌ مِنْ عَذابِ» ۴- یاد قیامت،عامل تربیت است. «تَأْتِیَهُمُ السّاعَهُ» ۵- راه انبیا،روشن و در معرض شناخت ودید همگان است. «هذِهِ سَبِیلِی» ۶- پیمایندگان راه حقّ باید مواضع خود را با صراحت و بدون ترس بیان و اعلام کنند. «هذِهِ سَبِیلِی» ۷- دعوت رهبر باید به سوی خدا باشد،نه به سوی خود. «أَدْعُوا إِلَی اللّهِ» ۸- مردم را چشم بسته و بدون آگاهی نباید به انجام کاری ترغیب کرد. «عَلی بَصِیرَهٍ» ۹- پیروان پیامبر باید هر کدام مبلغی باشند که با بصیرت و آگاهی مردم را به سوی خدا دعوت کنند. أَدْعُوا إِلَی اللّهِ ... أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَنِی ۱۰- مبلّغان دینی باید افرادی خالص ومخلص باشند. «ما أَنَا مِنَ الْمُشْرِکِینَ» ۱۱- توحید ونفی شرک،اساس دین اسلام می باشد. «أَدْعُوا إِلَی اللّهِ ، ما أَنَا مِنَ الْمُشْرِکِینَ» ۱۲- پیامبران از جنس مردم بوده و در میان آنان زندگی می کردند.(نه فرشته بودند، نه افراد گوشه گیر ونه اهل رفاه.) «مِنْ أَهْلِ الْقُری» ۱۳- مشاهده مستقیم از کارآمدترین شیوه های دریافت حقیقت است. أَ فَلَمْ یَسِیرُوا ... فَیَنْظُرُوا ۱۴- سیر و سیاحت در زمین و آگاهی از تاریخ و درس عبرت گرفتن،برای هدایت و تربیت بسیار کارگشاست. «فَیَنْظُرُوا» ۱۵- فرستادن انبیا،نزول وحی و هلاکت مخالفان لجوج آنها،همه از سنّت های الهی در تاریخ است. «کَیْفَ کانَ عاقِبَهُ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ» ۱۶- کفار از مخالفت با پیامبران چیزی بدست نمی آورند،در دنیا گرفتار قهر و عذابند.ولی اهل تقوا به آخرت که بهتر از دنیاست می رسند. «وَ لَدارُ الْآخِرَهِ خَیْرٌ» ۱۷- به کار انداختن عقل و فکر بشر از اهداف رسالت انبیا و قرآن است. «أَ فَلا تَعْقِلُونَ» ۱۸- خرد و اندیشه،انسان را به سوی مکتب انبیا پیش می برد. «أَ فَلا تَعْقِلُونَ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
⭕️نفي و در قبول دين و عمل به احكام 🛑قسمت دوازدهم: با مردم در امر دین مخاصمه و نکنید 🔸إِنَّكَ لَا تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ وَلَكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَنْ يَشَاءُ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ ﴿۵۶﴾ قصص در حقيقت تو هر كه را دوست دارى نمى‏ توانى راهنمايى كنى ليكن خداست كه هر كه را بخواهد اهنمايى مى ‏كند و او به راه‏يافتگان داناتر است . ⭕️علی بن عقبه و او از پدرش روایت کرده گفت: حضرت صادق علیه السلام به ما فرمود: 🔸"امور خود را بر اساس فرموده پروردگار قرار بدهید زیرا کارهایی که برای مردم است و قصد خدا در بین نباشد مثمر ثمری نیست و با مردم در امر دین مخاصمه و جدال نکنید زیرا خصومت، دلهای شما را بیمار می‌نماید. 💠خداوند به پیغمبرش صلی الله علیه و آله فرموده:ای حبیب من! إِنَّكَ لَا تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ وَلَكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَنْ يَشَاءُ تو نمی توانی هر که را دوست بداری و بخواهی هدایت نمایی. خدا هر که را خواسته باشد هدایت و رهبری می‌نماید. آیا شما می‌خواهید با و مردم ایمان بیاورند؟! مردم را رها کنید، زیرا مردم از یکدیگر تعلیم می‌گیرند ولی شما (ائمه هدی علیهم السلام) از رسول خدا ص و امیرالمؤمنین ع تعلیم گرفته و به دستور آن‌ها عمل کنید شما با سایر مردم یکسان نیستید. 🔸از پدرم حضرت باقر علیه السلام شنیدم می‌فرمود: همینکه خداوند مقرر فرمود بنده ای داخل امری بشود چنان به سرعت داخل آن امر می‌شود که از پرواز پرندگان به آشیانه خود سرعتش بیشتر است." 📕تفسیر عیاشی: ج۲ ص۱۲۷ ⭕"مضمون اين آيه كه در مقام دلدارى پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله است، در آيات ديگر وبا بيانات وتعابير مختلف تكرار شده است، از جمله در سوره‌ى يوسف مى‌خوانيم: «وَ ما أَكْثَرُ النَّاسِ وَ لَوْ حَرَصْتَ بِمُؤْمِنِينَ» ، اى پيامبر! هر چند به هدايت آنان حريص باشى، باز اكثر مردم ايمان نمى‌آورند، يا در سوره‌ى بقره آمده است: «لَيْسَ عَلَيْكَ هُداهُمْ وَ لكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَنْ يَشاءُ» هدايت‌پذيرى مردم بر عهده‌ى تو نيست وخداوند، هر كه را بخواهد، هدايت مى‌فرمايد. ↩️- وظيفه‌ى انبيا ابلاغ پيام‌هاى الهى و ارائه‌ى راه است. پذيرفتن يا عدم پذيرش مردم ربطى به آن بزرگواران ندارد." 📚تفسير نور ⭕"مراد از (هدايت ) در اينجا صرف راهنمايى نيست، بلكه رساندن به هدف مطلوب است كه بازگشتش افاضه ايمان بر قلب است، و معلوم است كه اين چنين هدايت كار رسول نيست، بلكه كار خداى تعالى است، و احدى در آن با او شركت ندارد، و اما اگر مقصود از آن راهنمايى بود، معنا نداشت كه آن را از رسول خدا (صلى الله اليه و آله و سلم) نفى كند، و بفرمايد تو نمى كنى، براى اينكه اين قسم هدايت وظيفه رسول است. و مراد از (مهتدين ) كسانى است كه هدايت را قبول مى كنند." 📚تفسير الميزان http://quranpuyan.com/yaf_postst5573_Hty-pymbr-hm-mjz-bh-jbr-mrdm-nyst---brrsy-jbr-w-lzm-dr-dyn-w-Hkwmt-slmy.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا