eitaa logo
قران پویان
455 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
692 ویدیو
615 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 4⃣8⃣ تدبر در سوره ❓منظور از آيه ۱۰۶ سوره يوسف چيست؟ آيا ايمان اكثر مسلمانان با شرك اميخته است؟ وَمَا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلَّا وَهُمْ مُشْرِكُونَ ﴿۱۰۶﴾ انصاریان: و بیشترشان به خدا ایمان نمی آورند مگر آنکه [برای او] شریک قرار می دهند. خرمشاهی: و بيشترينه ايشان [ظاهرا] به خداوند ايمان نمى ‏آورند مگر آنكه [باطنا، یه نوعى‏] مشركند فولادوند: و بيشترشان به خدا ايمان نمى ‏آورند جز اينكه [با او چيزى را] شريك مى‏ گيرند قمشه‌ای: و اکثر خلق به خدا ایمان نمی‌آورند مگر آنکه مشرک باشند (و جز خدا امور دیگر را نیز مؤثر در انتظام عالم دانند). مکارم شیرازی: و اكثر آنها كه مدعي ايمان به خدا هستند مشركند. پاسخ ۳ : نسبي و اضافي بودن ايمان و شرك و امكان اجتماع بعضي مراتب ان دو ايمان به خدا و شرك به او دو نقطه در بي نهايت هستند كه فاصله زيادي از هم دارند و رهرواني بين ان دو ،هر يك در نقطه اي قرار دارند از جمله ادله بر اين مدعا اخلاق و صفاتيست كه در باطن دلها جايگزين است و آدمى را بخلاف آنچه كه از حق و باطل معتقد شده دعوت مى كند، و در اعمال صادره از او اثر مى گذارد، و لذا مى بينيم فلان شخص ادعاى ايمان به خدا مى كند و در عين حال بند بند بدنش از ترس مصيبتى كه ممكن است روى بياورد مى لرزد، و حال آنكه متوجه اين معنا هست كه هيچ كس هيچ حول و قوه اى جز بوسيله خدا ندارد. و نيز مى بينيم فلان آقا كه ادعاى ايمان به خدا مى كند و با اينكه به راستى ايمان دارد به اينكه : ((ان العزه للّه جميعا - عزّت همه اش مال خداست )) مع ذلك اين در و آن در مى زند، و با اينكه ايمان دارد كه خدا ضامن روزى است با اين حال در خانه هر كس و ناكس را مى كوبد، ايمان دارد كه پروردگارش به آنچه كه در دل نهفته دارد عالم است ؟ و به آنچه كه مى گويد شنواست و به آنچه كه مى كند بصير است ، و بر او هيچ چيز نه در آسمانها و نه در زمين پوشيده نيست ، اما در عين حال همين پروردگار را معصيت نموده حيا نمى كند و همچنين . پس مراد از شرك در آيه مورد بحث بعضى از مراتب شرك است ، كه با بعضى از مراتب ايمان جمع مى شود، و در اصطلاح فن اخلاق آنرا شرك خفى مى گويند. رواياتى در معناى جمله ! ((ما يؤمن اكثرهم بالله الّا و هم مشركون )) در تفسير قمى به سند خود از فضيل از ابى جعفر (عليه السّلام ) روايت كرده كه در ذيل جمله ((ما يؤمن اكثرهم باللّه الا و هم مشركون )) فرموده : مقصود از آن ، شرك طاعت است ، نه شرك در عبادت ، يعنى معصيت هايى كه ارتكاب مى شوند در حقيقت شرك در اطاعت است و گنهكاران با گناه خود شيطان را اطاعت كرده اند. و در تفسير عياشى از محمد بن فضيل از حضرت رضا (عليه السّلام ) روايت كرده كه فرمود: مقصود شركى است كه به حد كفر نرسيده باشد. و نيز در همين كتاب از مالك بن عطيه از ابى عبداللّه (عليه السلام ) روايت كرده كه در ذيل آيه شريفه فرموده : مقصود از اين شرك اين است كه كسى بگويد: اگر فلانى نبود من هلاك شده بودم ، و اگر فلانى نبود من به فلان منفعت و فلان خير مى رسيدم ، و اگر فلانى نبود زن و بچه من از دستم رفته بودند، زيرا چنين كسى براى خدا در ملك او شريكى قايل شده كه آن شريك روزيش مى دهد، و يا بلا را از او دفع مى كند. آنگاه مى گويد عرض كردم : حال اگر كسى چنين بگويد: ((اگر خدا فلانى را نرسانده بود من هلاك مى شدم )) چطور آيا اين هم شرك است ؟ فرمود: اين خوبست و اشكالى ندارد. و نيز در همين كتاب از زراره روايت كرده كه گفت : از حضرت ابى جعفر (عليه السّلام ) پرسيدم چه مى فرمائى در آيه ((و ما يؤمن اكثرهم باللّه الا و هم مشركون ))؟ فرمود: يكى از مثالهاى اين شرك اين است كه كسى بگويد: نه بجان تو. مؤلف : مقصود آن حضرت اين است كه كسى بغير خدا قسم بخورد، چون غير خدا را به نحوى تعظيم كرده كه ذاتا لايق و مستحق آن نيست ، و اخبار در اين باره زياد است ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۱ صفحه ۳۸۳ https://b2n.ir/b35440 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
⭕️نفي و در قبول دين و عمل به احكام 🛑قسمت هفدهم: ⁉ایا عدم اکراه و اجبار فقط در مرحله قبول دین و است؟ یا در مرحله ، میتوان اجبار نمود؟ 🔻"در آیه‌ی ۱۲ سوره‌ی تغابن «وَأَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ فَإِنْ تَوَلَّیْتُمْ فَإِنَّمَا عَلَى رَسُولِنَا الْبَلَاغُ الْمُبِینُ» علامه طباطبایی یک مقداری با صراحت وارد می‌شود، و اعلام می‌کند که در دستورات الهی اطاعت از خدا کنید و از پیامبر اطاعت کنید در دستوراتی که در حوزه‌ی پیامبر قرار دارد؛ از همه‌ی این‌ها اطاعت کنید، بعد می‌فرماید اگر اطاعت نکردید، اعراض کردید، سرپیچی کردید «فإن أعرضتم عن اطاعه الله فیما شرع من الدین» اگر از در شریعت تخلف کردید، «أو عن إطاعه الرسول فیما أمرکم به» یا از دستورات پیامبر سرپیچی کردید، پیامبر در چه حوزه‌ای دستور می‌دهد؟‌ «بما أنه ولی أمرکم» در که پیغمبر دارد و خودش حکمی را صادر می‌کند، به‌هرحال چه از شریعت الهی اعراض کنید، چه از دستورات حکومت پیغمبر اعراض کنید، معنای آیه این هست که «فلم یکرهکم رسولنا» خداوند می‌فرماید:👈👈 در هیچ صورت پیامبر ما شما را و نخواهند کرد؛ نه اجبار به دستورات منِ خدا و نه اجبار به فرمان‌های پیامبر.🔻🔻 چرا؟ «فإنه لم یؤمر بذلک» چنین مأموریت و مسئولیتی برعهده‌ی پیامبر نیست. «و إنما أمر بالتبلیغ» مسئولیت پیغمبر است، و درصورتی‌که تخلف کنید، مسئولیتی برعهده‌ی او نیست. او اکراه و اجبار نمی‌کند. این صریح‌ترین موضع علامه در پایان المیزان در نفی اجبار در دینداری است. 🔻علامه از تعبیر اکراه، اجبار، الجاء و مفاهیم مشابه استفاده می‌کند و به‌طورکلی در حوزه‌ی دینداری چه در مرحله‌ی قبول اسلام که مرحله‌ی قبول اسلام که مرحله‌ی اول است، و چه مرحله‌ی دوم که رعایت احکام اسلامی‌ست؛ در هردو حوزه اجبار و اکراه را نفی می‌کند. 🔻اگر ما دینداری به‌معنای قبول اسلام را خارج از قلمرو تحمیل قرار دادیم یعنی قبول مسلمانی نیست، شخص با انتخاب خودش می‌تواند اسلام را بپذیرد و می‌تواند نپذیرد، و اگر نپذیرفت ما به‌زور اسلام را به او تحمیل نمی‌کنیم و او را با اجبار وادار به قبول مسلمانی نمی‌کنیم، این مرحله‌ی اول است، ولی مرحله‌ی دوم مرحله‌ی تقید به احکام اسلامی‌ است. 👈خب برخی از افراد معتقدند که ورود به حوزه‌ی مسلمان‌ها اختیاری‌ است، ولی پس از این‌که شخص مسلمان شد باید به احکام اسلامی ملتزم شود و اگر ملتزم نشد با زور و اجبار او را وادار به رعایت احکام اسلامی می‌کنیم. آیا علامه طباطبایی چنین نظری دارد؟ علامه نه در مرحله‌ی اول اصل قبول اسلام، و نه در مرحله‌ی دوم رعایت احکام اسلامی، در هیچ‌کدام از این دو مرحله تحمیل و زور را مجاز نمی‌دانند. 🔻 البته روشن است که استفاده‌ی از زور و جبر برای و رعایت نظم اجتماعی در حکومت جایز است، آن بحث دیگری‌ است، مثلاً برای تأمین امنیت، برای جلوگیری کردن از تعدی و ظلم شهروندان نسبت به یکدیگر نیازمند به پلیس و اعمال قدرت است، بحث در این نیست، بحث صرفاً دراحکامی ا‌ست که جنبه‌ی دینی دارد و بس، آیا می‌توانیم از ابزار زور و اعمال قدرت برای وادار کردن مسلمان‌ها و انجام این احکام استفاده کنیم یا نه؟ خیر 🎙بخشي از سخنراني استاد سروش محلاتي در سالگرد مرحوم علامه طباطبايي http://quranpuyan.com/yaf_postst5573_Hty-pymbr-hm-mjz-bh-jbr-mrdm-nyst---brrsy-jbr-w-lzm-dr-dyn-w-Hkwmt-slmy.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. اللّٰهُمَّ أَنْتَ كَشَّافُ الْكَرْبِ [الْكُرَبِ] وَالْبَلْوَىٰ، وَ إِلَيْكَ أَسْتَعْدِي فَعِنْدَكَ الْعَدْوَىٰ، وَأَنْتَ رَبُّ الْآخِرَةِ وَالدُّنْيا ، فَأَغِثْ يَا غِياثَ الْمُسْتَغِيثِينَ عُبَيْدَكَ الْمُبْتَلىٰ خدایا تو برطرف کننده سختی‌ها و حوادث ناگواری، از تو یاری می‌طلبم که یاری و کمک تنها نزد توست و تو پروردگار آخرت و دنیایی، پس ای فریادرس درماندگان، به فریاد بنده کوچک گرفتارت برس 📖دعای ندبه کانال قرآن پویان 🆔 @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷🌷با ما همراه شوید در مطالعه تنزیلی روزانه یک سوره یا یک صفحه از قران در گروه 🔻در (مطابق فهرست ترتیب نزول تحقیقی) https://t.me/taqarrob99 💢 در (مطابق فهرست نزول روایی) https://ble.ir/join/Y2RmMzkwNm 🔰🔰دلايل و فوايد درچارچوب : 👈هیچ دلیل قطعی نداریم که ترتیب سوره ها درقرآن فعلی توقیفی وبراساس نظرپیامبرانجام شده باشد.البته ترتیب آیات وچینش آنها در سوره ها درزمان پیامبرانجام شده است. ❓اماآیا قرائت قرآن وتفسیرقرآن هم بایدلزوما براساس همین ترتیب باشد؟خیرهیچ مانعی نداریم. همانطورکه حفظ وتفسیرموضوعی وجوددارد یا قرآن های کوچک شامل چندسوره یا جزء ۳۰ منتشرمیشود،درفهم قرآن هم میتوانیم به ترتیب نزول عمل کنیم که واقعافهم قرآن راساده ترمیکند. روایتی از پیامبر اکرم نقل شده است که«لو أنّ النّاس قَرَأوا الْقُرآنَ کَما أَنْزَلَ اللهُ ما اختلف اثنان»اگرقرآن همانطورکه نازل شده قرائت میشد،دو نفر هم درآن اختلاف نمیکردند. که قرائت به ترتیب نزول هم می تواند یکی از جنبه های این حدیث باشد. 👌قرآن کتاب تحول وتربیت عملی است. ازیک امت جاهل، امتی هدایت شده میسازد. اگربخواهیم جریان تحول رارصد کنیم باید قرآن را به خواندو فهمید و تفسیرکرد. 👈👈اگربخواهیم قرآن راهماهنگ ساده ومنسجم بفهمیم، بهترین روش (همگام بانزول)است.👌 حظ وبهره ما ازقرآن کامل نیست.جامعه سازی باموعظه وسفارش انجام نمیشود. روش میخواهدکه نزول تدریجی قرآن طی ۲۳ سال برای ایجاد همین تحول روشمند بود. ⭕از سخنان حجت الاسلام بهجت پور مولف تفسیر تنزیلی همگام با وحی در مراسم رونمایی کتاب "مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قران" تالیف اقای سیدکاظم فرهنگ ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
03.mp3
48.58M
❇️ در دین و فهم آن وظیفه است. برای نمونه امام کاظم  می فرماید:« در دین خدا تفقه  کنید و در پی درک درست آن باشید! چرا که: فهم و درک درست دین کلید بینش و بصیرت است. و بدون آن   کامل نیست، بلکه ناقص است. برتری بر عابد مانند برتری خورشید بر ستارگان است. خداوند عمل کسی را که درک و فهمش از دین درست نباشد، دوست ندارد. (ر.ک. تحف العقول، کوتاه سخنان امام کاظم ع) مقصود از فقیه کسی است که درک درستی از دین داشته باشد نه فقیه اصطلاحی امروزی. قرآن کریم زیر بنای دعوت اسلامی را بر بصیرت و تفکر قرار داده بود و قرآن خود راه‏ اجتهاد و درک عقلی را برای مردم باز گذاشته بود. قرآن کریم می ‏فرماید: " پس چرا از هر گروهی از ایشان دسته ‏ای کوچ نمی‏ کنند تا در دین تفقه‏ کنند؟" ( توبه /١٢٢).  مثالی از تفقه در دین، در جنگ صفین توسط انها که به حقانیت علی ع در جنگ، شک داشتند 🎙استاد دکتر رحیم سلیمانی، عضو هیات علمی دانشگاه مفید @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️نفي و در قبول دين و عمل به احكام 🛑قسمت هجدهم : ⭕️نفى و در دين، از شريعت نوح تا کنون برقرار است 🔸قالَ يا قَوْمِ أَ رَأَيْتُمْ إِنْ كُنْتُ عَلى‌ بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّي وَ آتانِي رَحْمَةً مِنْ عِنْدِهِ فَعُمِّيَتْ عَلَيْكُمْ أَ نُلْزِمُكُمُوها وَ أَنْتُمْ لَها كارِهُونَ «28»هود (نوح به قوم خود) گفت: آيا اگر ببينيد كه من بر دليل روشنى از طرف پروردگارم باشم و او از نزد خودش، رحمت (ويژه‌ى نبوّت) را به من داده باشد كه بر شما مخفى مانده است، (آيا باز هم سرپيچى مى‌كنيد؟) آيا شما را به پذيرش آن وادار كنيم، در حالى كه نسبت به آن كراهت داريد؟ ⭕️ "نفى و اكراه در دين، در شريعت نوح كه كهن ترين شرايع است تشريع شده بود 🔻(اءنلزمكموها و انتم لها كارهون ) - ماده و مصدر كه فعل (نلزم ) صيغه متكلم مع الغير از مضارع آن است به معناى آن است كه چيزى را آنچنان مقارن و همراه چيزى ديگر كنى كه از آن جدا نشده و همواره با آن باشد، و منظور از اينكه پرسيد (آيا من مى توانم آن رحمت را به شما الزام كنم با اينكه شما از آن كراهت داريد؟) اين است كه (آيا من مى توانم شما را به قبول آن و يا به عبارت ديگر به ايمان آوردن به خدا و آيات او اجبار كنم ؟ و آيا مى توانم شما را به وادار سازم كه آثار معارف الهى يعنى نور و بصيرت را دارا شويد؟). 🖍و معناى آيه - كه خدا داناتر است - اين است كه عناد و تكبر شما وادارتان كرد به اينكه بدون درنگ و بدون اينكه در كار من تحقيق و فكر كنيد دعوتم را رد كنيد و در نتيجه آن كتاب و علم بر شما پوشيده ماند، - آيا در چنين وصفى باز هم بر ما واجب است كه شما را به قبول آن دعوت مجبور كنيم ؟. 👈و خلاصه كلام اينكه جناب نوح خواسته است بفرمايد نزد من همه چيزهايى كه رسالت از ناحيه خدا بدان نيازمند است موجود است و من شما را به آن چيزها آگاه كردم اما شما از در تكبر و طغيان، به آن ايمان نياورديد، و ديگر بر من لازم نيست كه شما را در قبول آن مجبور سازم 👈👈چون در سبحان هيچ نيست. ♦️در دين خدا نيست. ♦♦و اين آيه از جمله آياتى است كه اكراه را در دين خدا نفى كرده و دلالت مى كند بر اينكه مساءله ، خود يكى از احكام دينى است كه در 👈👈همه شرايع و حتى قديمى ترين آنها كه شريعت نوح (عليه السلام) است تشريع شده و تا به امروز نيز به قوت خود باقى بوده و نسخ نگرديده است." 📚تفسير المیزان http://quranpuyan.com/yaf_postst5573_Hty-pymbr-hm-mjz-bh-jbr-mrdm-nyst---brrsy-jbr-w-lzm-dr-dyn-w-Hkwmt-slmy.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ 🌟بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـ🌟 🌹سلام بر مخاطبان گرامی و خیرمقدم به دوستانیکه جدیدا به ما ملحق شدند 🔸🔸لیست گروهها و کانالهاے مرتبط با قرآن پویان در پیام رسانها ♻ برنامه 1⃣ساعت5 صبح / پیام 2⃣ساعت6 : قرائت یک صفحه از قران کریم شامل ،ترجمه و توضيح ساده آیات بصورت صوتي و نكاتی از تفسیر آیات همان صفحه 3⃣ ساعت 11: ( و پرسش و پاسخ در يك سوره از قران به ) 4⃣ساعت 18: (گفتار بزرگان/ پرسش و پاسخ قراني،پستهای مناسبتی و ..) ✅شناسه در ، ، و گپ @quranpuyan ✅لینک کانال قران پویان در پیام رسانهاے ایتا و بله (تحت وب) https://eitaa.com/quranpuyan https://ble.ir/quranpuyan ♻ گروه قرآن پويان در تلگرام https://t.me/joinchat/PZJ_-Scb9euHUOWT ♻ گروههاے : مطالعه یک صفحه از قرآن باترجمه بطور روزانه همراه با ✅ ، و توضيح صوتي و روان آیات صفحہ ✅ فایل صوتی آيات صفحه ✅ از مفسران مختلف ✴گروه تقرب در https://t.me/taqarrob99 ✴گروه تقرب در https://eitaa.com/joinchat/616562802Cf7d0a91ea0 ✴گروه تقرب در https://ble.ir/join/Y2RmMzkwNm ✴گروههای تقرب در https://chat.whatsapp.com/FPegBnOL5JZ43TKDukEVP0 https://chat.whatsapp.com/Kbhf7Ywu2cw9Ry83l5oi2g ♻ کانال/گروه : آشنایی با باورها و رفتارهای قرآنی 1- ساعت 5 صبح : 2-ساعت 10: ( روزهای زوج) (روزهای فرد) 3 -ساعت 19: 💢گروه زيست در https://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d 💢کانال زيست https://t.me/zistequrani 💢گروه زیست در https://chat.whatsapp.com/EcWfio5iuIq01Dy5YeT0Tt ✅ادرس تالار گفتگوهاي قرآن پويان http://www.quranpuyan.com ✅ صفحه قرآن پويان در https://www.instagram.com/quranpuyan/ ✅ مشاهده فیلم و ڪلیپ قرآنی در http://www.aparat.com/quranpuyan ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
. ❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤ قُلْ لِمَنْ فِی أَيْدِيكُمْ مِنَ الْأَسْرَى إِنْ يَعْلَمِ اللهُ فِی قُلُوبِكُمْ خَيْرًا يُؤْتِكُمْ خَيْرًا مِمَّا أُخِذَ مِنْكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ وَاللهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ اگر خدا در دل هاى شما خيرى سراغ داشته باشد، بهتر از آنچه از شما گرفته شده به شما مى‌دهد و شما را مى‌آمرزد، و خدا بسيار آمرزنده و مهربان است. 🌱 سوره انفال ، آیه ۷۰ کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 20 تا 29 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ كتاب و 💠أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلی‌ قُلُوبٍ أَقْفالُها (۲۴/محمد) 🌱‏آيا در قرآن تدبّر و تأمّل نمی‌كنند يا بر دلهايشان قفل‌ها خورده است. 🔹‏آيات مختلف قرآن اين حقيقت را فاش می‌گويد كه اين كتاب بزرگ آسمانی تنها برای تلاوت نيست، بلكه هدف نهايی از آن" ذكر" (يادآوری) " تدبر" (بررسی عواقب و نتائج كار)" انذار"،" خارج كردن انسانها از ظلمات به نور" و" شفا و رحمت و هدايت" است. 🔹و به اين ترتيب بايد قرآن مجيد در متن زندگی مسلمانان قرار گيرد و آن را قدوه و اسوه خويش قرار دهند دستوراتش را مو به مو اجرا كنند، و تمام خطوط زندگی خويش را با آن هماهنگ سازند. 🔹‏اما متاسفانه برخورد گروهی از مسلمانان با قرآن برخورد با يك مشت اوراد نامفهوم است، تنها به تلاوت سرسری می‌پردازند، و در نهايت به تجويد و مخارج حروف و زيبايی صوت اهميت می‌دهند، و بيشترين بدبختی مسلمانان از همين جاست كه قرآن را از شكل يك برنامه جامع زندگی خارج ساخته و تنها به الفاظ آن قناعت كرده‌اند. 🔹تدبر" از ماده" دبر" (بر وزن ابر) به معنی بررسی نتائج و عواقب چيزی است، به عكس تفكر كه بيشتر به بررسی علل و اسباب چيزی گفته می‌شود، و به كاربردن هر دو تعبير در قرآن مجيد پر معنی است. 🔹‏اما نبايد فراموش كرد كه بهره‌گيری از قرآن نياز به يك نوع خودسازی دارد، هر چند خود قرآن نيز به خودسازی كمك می‌كند، چرا كه اگر بر دلها قفلها باشد، قفلهايی از هوی و هوس، كبر و غرور، لجاجت و تعصب، اجازه ورود نور حق به آن نمی‌دهد، در آيات مورد بحث به همين امر نيز اشاره شده است. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ راه را برای انسان آسان جلوه می‌دهد. 💠‏إِنَّ الَّذِينَ ارْتَدُّوا عَلی‌ أَدْبارِهِمْ مِنْ بَعْدِ ما تَبَيَّنَ لَهُمُ الْهُدَی الشَّيْطانُ سَوَّلَ لَهُمْ وَ أَمْلی‌ لَهُمْ (۲۵/محمد) 🌱‏همانا كسانی كه پس از آن كه راه هدايت برايشان روشن شد به آن پشت كردند، شيطان (رفتار بدشان را) برايشان آراسته و آنان را با آرزوهای طولانی فريفته است. ‏🔹توجّه و گوش سپردن به وسوسه‌های شيطان، از آفات ايمان است و سرانجامی جز ارتداد و بد عاقبت شدن ندارد. «إِنَّ الَّذِينَ ارْتَدُّوا» 🔹ارتداد و بازگشت از حق بعد از روشن شدن آن، عملی ارتجاعی و قابل سرزنش است. ارْتَدُّوا عَلی‌ أَدْبارِهِمْ مِنْ بَعْدِ ما تَبَيَّنَ‌ ... ‏🔹راه حق، روشن و واضح است و آگاهی و درك آن مسئوليّت آور. «مِنْ بَعْدِ ما تَبَيَّنَ لَهُمُ الْهُدَی» ‏🔹اگر با جلوه‌ها و وسوسه‌ها به جدّيت مبارزه نكنيم، آگاهی و علم به تنهايی كاری از پيش نمی‌برد. «تَبَيَّنَ لَهُمُ الْهُدَی الشَّيْطانُ سَوَّلَ لَهُمْ» ‏🔹زيبا جلوه دادن بدی‌ها و آرزوهای طولانی، ابزار كار شيطان است. (هر كس زشتی‌ها را زيبا جلوه دهد، شيطان صفت است) «الشَّيْطانُ سَوَّلَ لَهُمْ وَ أَمْلی‌ لَهُمْ» 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣8⃣ تدبر در سوره ❓به نظر شما ترجمه صحیح وظنوا انهم قد کذبوا در آیه زیر چیست؟ چه كسانی گمان كردند به آنها دروغ گفته شده؟ چه دروغی؟ حَتَّى إِذَا اسْتَيْأَسَ الرُّسُلُ وَظَنُّوا أَنَّهُمْ قَدْ كُذِبُوا جَاءَهُمْ نَصْرُنَا فَنُجِّيَ مَنْ نَشَاءُ وَلَا يُرَدُّ بَأْسُنَا عَنِ الْقَوْمِ الْمُجْرِمِينَ ﴿۱۱۰﴾ انصاریان : [پیامبران، مردم را به خدا خواندند و مردم هم حق را منکر شدند] تا زمانی که پیامبران [از ایمان آوردن اکثر مردم] مأیوس شدند و گمان کردند که به آنان [از سوی مردم در وعده یاری و حمایت] دروغ گفته شده است. [ناگهان] یاری ما به پیامبران رسید؛ پس کسانی را که خواستیم رهایی یافتند و عذاب ما از گروه مجرمان برگردانده نمی شود. خرمشاهی : تا آنجا كه چون پيامبران نوميد شدند و [پيروان‏] پنداشتند كه به دروغ وعده داده شده‏اند، آنگاه بود كه نصرت ما به آنان در رسيد و هركس كه خواسته بوديم نجات يافت، و عذاب ما از قوم گناهكار برنمى‏ گردد فولادوند : تا هنگامى كه فرستادگان [ما] نوميد شدند و [مردم] پنداشتند كه به آنان واقعا دروغ گفته شده يارى ما به آنان رسيد پس كسانى را كه مى‏ خواستيم نجات يافتند و[لى] عذاب ما از گروه مجرمان برگشت ندارد قمشه‌ای : (مردم با انبیاء چندان ضدیت کردند) تا آنجا که رسولان مأیوس شده و گمان کردند که وعده نصرت خدا خلاف خواهد شد (یا گمان کردند که دیگر هیچ کس تصدیق آنها نخواهد کرد) در آن حال یاری ما بدیشان فرا رسید تا هر که ما خواستیم نجات داده شد، و نیز قهر و انتقام ما از بدکاران عالم باز گردانده نخواهد شد. مکارم شیرازی : (پيامبران به دعوت خود و دشمنان به مخالفت همچنان ادامه دادند) تا رسولان مايوس شدند و گمان كردند كه (حتي گروه اندك مؤ منان) به آنها دروغ گفته‏ اند، در اين هنگام ياري ما به سراغ آنها آمد هر كس را مي‏خواستيم نجات مي‏داديم و مجازات و عذاب ما از قوم زيانكار بازگردانده نمی شود. پاسخ ۱ : معناى آيه : ((حتى اذا استياءس الرّسل و ظنّوا انّهم قد كذبوا..)) و معناى مجموع آن اين است كه : اين رسولان كه گفتيم مردانى بودند مانند تو از اهل قريه ها، و گفتيم كه قريه هاى ايشان بكلى نابود شده است ، اين رسولان ، قوم خود را همچنان دعوت مى كردند، و مردم ، هم ، همچنان لجاجت نموده آنان به عذاب خدا انذارشان كرده و اينان نمى پذيرفتند، تا آنكه رسولان از ايمان آوردن قوم خود مأيوس شدند (و يا نزديك بود مأيوس شوند) و مردم گمان كردند آن كس كه به پيغمبرشان گفته عذابى چنين و چنان دارند دروغشان گفته ، در اين موقع بود كه يارى ما انبياء را دريافت ، پس هر كه را خواستيم نجات داديم ، و آنها همان مؤمنين بودند، و باس ما يعنى عذاب سخت ما از قوم مجرم درنگذشت و همه را فرا گرفت . اما مأيوس شدن رسولان از ايمان آوردن قوم خود، همان معنايى است كه در داستان نوح آورده و فرموده : ((و اوحى الى نوح انه لن يومن من قومك الا من قد آمن )) و نيز فرموده : ((و قال نوح رب لا تذر على الارض من الكافرين ديارا انك ان تذرهم يضلوا عبادك و لا يلدوا الا فاجرا كفارا)) و نظير آن در داستان هود و صالح و شعيب و موسى (عليه السّلام ) نيز ديده مى شود. و اما اينكه فرمود: امتهاى ايشان چنين پنداشتند كه به انبيايشان دروغ گفته اند، اين نيز نظير مطلبى است كه در داستان نوح آورده كه قومش گفته بودند: ((بل نظنكم كاذبين )) و همچنين در داستان هود و صالح آورده ، و در داستان موسى و فرعون فرموده ((فقال له فرعون انى لاظنك يا موسى مسحورا)). و اما اينكه فرمود: نتيجه ايمان مؤمنين يارى آنان شد اين نيز نظير آيه : ((و كان حقا علينا نصر المومنين )). مى باشد، و همچنين در ضمن داستان هلاكت پاره اى از امتها اين معنا را آورده از آن جمله در داستان قوم هود فرموده : ((نجينا هودا و الذين آمنوا معه )) و در داستان قوم صالح فرموده : ((نجينا صالحا و الذين آمنوا معه )) و در داستان قوم شعيب فرموده : ((نجينا شعيبا و الذين آمنوا معه )) و همچنين در داستانهاى ديگر. و اما اينكه فرمود: باءس ما از مجرمين نمى گذرد، اين نيز در آيات بسيارى بطور عمومى و خصوصى ذكر شده ، در آيه ((و لكل امه رسول فاذا جاء رسولهم قضى بينهم بالقسط و هم لا يظلمون )) و آيه ((و اذا اراد اللّه بقوم سوء فلا مردّ له و مالهم من دونه من وال )) و همچنين آيات ديگر ذكر شده تفسير الميزان https://b2n.ir/b35440 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓آيا ترتيب سوره‌ها در قران، بدستور پيامبرص بوده است؟ايا مطالعه و تفسير به اشكال دارد؟ 🎙 بخشي از سخنان استاد بهجت‌پور با موضوع قران در مراسم رونمایی کتاب"مباني و روش ساده فهم قران" 🌹علاقمندان به مطالعه و تدبر در سوره هاي قران، ، در گروه در پيام رسان حضور يابند https://ble.ir/join/Y2RmMzkwNm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا