eitaa logo
قران پویان
455 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
692 ویدیو
615 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
بار خدایا! به پناه تو میروم از گمان آوری در راستی از پی یقین کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 30 تا 38 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️عوامل نابودی 💠يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ لا تُبْطِلُوا أَعْمالَكُمْ (۳۳/محمد) 🌱‏ای كسانی كه ايمان آورده‌ايد! خدا را اطاعت كنيد و از رسول (نيز) پيروی نماييد و كارهايتان را باطل نسازيد. 🔹‏از نكات حساسی كه در آيات مختلف قرآن از جمله آيه مورد بحث، به آن هشدار داده شده اين است كه مؤمنان مراقب باشند كه اعمالشان همچون كفار حبط و نابود نشود. 🔹‏و به تعبير ديگر اصل عمل مطلبی است، و نگاهداری آن مطلبی مهمتر، يك عمل پاك و سالم و مفيد عملی است كه از آغاز سالم و بی‌عيب باشد و محافظت و مراقبت از آن تا پايان عمر بشود. 👈‏عواملی كه اعمال آدمی را به خطر می‌افكند يا نابود می‌سازد بسيار است از جمله: 🔸‏۱-" منت گذاردن و آزار دادن" است، چنان كه قرآن می‌گويد: يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تُبْطِلُوا صَدَقاتِكُمْ بِالْمَنِّ وَ الْأَذی‌ كَالَّذِي يُنْفِقُ مالَهُ‌ رِئاءَ النَّاسِ وَ لا يُؤْمِنُ بِاللَّـهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ:" ای كسانی كه ايمان آورده‌ايد انفاقها و بخشش‌های خود را با منت و آزار باطل نسازيد، همانند كسی كه مال خود را برای نشان دادن به مردم انفاق می‌كند و ايمان به خدا و روز قيامت ندارد" (بقره- ۲۶۴). ‏در اينجا دو عامل بطلان عمل يكی" منت و آزار" و ديگری" ريا و كفر" مطرح شده است كه اولی بعد از عمل می‌آيد، و دومی مقارن آن، و اعمال نيك را به آتش می‌كشند. 🔸‏۲-" عجب" عامل ديگری است برای نابودی آثار عمل، چنان كه در حديث آمده است‌ ‏العجب ياكل الحسنات كما تاكل النار الحطب‌ ‏:" عجب حسنات انسان را می‌خورد همانگونه كه آتش هيزم را"! 🔸‏۳-" حسد" نيز يكی از اين گونه اعمال است كه در باره آن نيز تعبيری شبيه به" عجب" آمده كه همچون آتش، حسنات را نابود می‌كند، پيغمبر گرامی اسلام ص فرمود: ‏اياكم و الحسد فان الحسد ياكل الحسنات كما تاكل النار الحطب‌ ‏اصولا همانگونه كه حسنات، سيئات را از بين می‌برد (إِنَّ الْحَسَناتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئاتِ‌) (سوره هود- ۱۱۴) همچنين گاهی سيئات، حسنات را به كلی از اثر می‌اندازد. 🔸‏۴- مساله حفظ ايمان تا پايان عمر مهمترين شرط بقای آثار عمل است چرا كه قرآن به صراحت می‌گويد:" كسانی كه بی‌ايمان از دنيا بروند تمام اعمالشان حبط و نابود می‌شود". از اينجا است كه به اهميت و مشكلات مساله نگهداری اعمال پی می‌بريم. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️هر قدر كنيد به خودتان بخل كرده‌ايد! او هم‌از بی نیاز است هم از 💠ها أَنْتُمْ هؤُلاءِ تُدْعَوْنَ لِتُنْفِقُوا فِي سَبِيلِ اللَّـهِ فَمِنْكُمْ مَنْ يَبْخَلُ وَ مَنْ يَبْخَلْ فَإِنَّما يَبْخَلُ عَنْ نَفْسِهِ وَ اللَّهُ الْغَنِيُّ وَ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ وَ إِنْ تَتَوَلَّوْا يَسْتَبْدِلْ قَوْماً غَيْرَكُمْ ثُمَّ لا يَكُونُوا أَمْثالَكُمْ (۳۸/محمد) 🌱‏آگاه باشيد! اين شماييد كه برای انفاق در راه خدا دعوت می‌شويد، پس بعضی از شما بخل می‌ورزند و هر كس بخل ورزد، فقط نسبت به خود بخل می‌ورزد و خداوند غنیّ و بی‌نياز است و شماييد نيازمندان و اگر روی بگردانيد، قومی غير شما را جانشين شما می‌كند كه آنان مثل شما (سست ايمان و بخيل) نباشند. 🔹در تبليغ، گاهی بايد مخاطب را برای شنيدن حساس كرد. ها أَنْتُمْ‌ ... 🔹تا می‌توانيد با دست خود انفاق كنيد كه وارثان كاری نخواهند كرد. «لِتُنْفِقُوا» 🔹آنچه مورد دعوت الهی است، كار خالصانه است. «لِتُنْفِقُوا فِي سَبِيلِ اللَّـهِ» 🔹مردم را بايد به انفاق و كمك به ديگران دعوت كرد، امّا بايد آزادشان گذاشت‌ تا با فكر و انتخاب خود گامی بردارند. «فَمِنْكُمْ مَنْ يَبْخَلُ» ‏ 🔹كسی كه بخل می‌ورزد، گمان می‌كند مردم را از مال خود محروم كرده، در حالی كه خودش را از محبوبيّت و عزّت وقرب الهی محروم كرده است. ‏«فَإِنَّما يَبْخَلُ عَنْ نَفْسِهِ» 🔹بخل مربوط به روحيه افراد است و لازمه‌ی آن ثروتمند بودن نيست، چه بسيارند افرادی كه سرمايه دارند و بخل ندارند. «فَمِنْكُمْ مَنْ يَبْخَلُ» 🔹دعوت به انفاق، نشانه‌ی نياز خداوند نيست. «وَ اللَّهُ الْغَنِيُّ» 🔹در تبليغ، مخاطبين را مغرور نكنيم. تُدْعَوْنَ لِتُنْفِقُوا ... أَنْتُمُ الْفُقَراءُ (در كنار دعوت به انفاق، بی‌نيازی خدا و فقر و نيازمندی انسان را يادآور می‌شود) 🔹در تبليغ و دعوت، از تملّق مردم پرهيز شود و كرامت احكام الهی حفظ گردد. ‏تُدْعَوْنَ لِتُنْفِقُوا ... وَ إِنْ تَتَوَلَّوْا يَسْتَبْدِلْ‌ ‏ 🔹احكام خداوند تعطيل نمی‌شود، گرچه شما آن را انجام ندهيد. «إِنْ تَتَوَلَّوْا يَسْتَبْدِلْ قَوْماً غَيْرَكُمْ» ‏ 🔹همان گونه كه تاريخ گذشته درس عبرت است، آينده‌نگری نيز می‌تواند سازنده باشد. «يَسْتَبْدِلْ قَوْماً غَيْرَكُمْ» ‏ 🔹ترك انفاق به قدری خطر دارد كه ممكن است خداوند ملّت يا رژيمی را قلع و قمع كند. وَ إِنْ تَتَوَلَّوْا يَسْتَبْدِلْ‌ ... ‏ 🔹برای تربيت و ترغيب، گاهی بايد از اهرم تهديد استفاده كرد. «وَ إِنْ تَتَوَلَّوْا يَسْتَبْدِلْ» ‏ 🔹زمين، هرگز از افراد صالح خالی نخواهد ماند. «يَسْتَبْدِلْ قَوْماً غَيْرَكُمْ ثُمَّ لا يَكُونُوا أَمْثالَكُمْ» (سنّت الهی آن است كه زمين خالی از حجّت نباشد.) ‏ 🔹آنچه برای خداوند مطرح است بندگان مطيع است، من و شما ندارد. «قَوْماً غَيْرَكُمْ ثُمَّ لا يَكُونُوا أَمْثالَكُمْ» (دين الهی برای بقا و استمرار خود، وابسته به هيچ گروه و قوم خاصی نيست.) ‏«والحمدللّه ربّ العالمين» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 6⃣8⃣ تدبر در سوره ❓به نظر شما ترجمه صحیح وظنوا انهم قد کذبوا در آیه زیر چیست؟ چه كسانی گمان كردند به آنها دروغ گفته شده؟ چه دروغی؟ حَتَّى إِذَا اسْتَيْأَسَ الرُّسُلُ وَظَنُّوا أَنَّهُمْ قَدْ كُذِبُوا جَاءَهُمْ نَصْرُنَا فَنُجِّيَ مَنْ نَشَاءُ وَلَا يُرَدُّ بَأْسُنَا عَنِ الْقَوْمِ الْمُجْرِمِينَ ﴿۱۱۰﴾ انصاریان : [پیامبران، مردم را به خدا خواندند و مردم هم حق را منکر شدند] تا زمانی که پیامبران [از ایمان آوردن اکثر مردم] مأیوس شدند و گمان کردند که به آنان [از سوی مردم در وعده یاری و حمایت] دروغ گفته شده است. [ناگهان] یاری ما به پیامبران رسید؛ پس کسانی را که خواستیم رهایی یافتند و عذاب ما از گروه مجرمان برگردانده نمی شود. خرمشاهی : تا آنجا كه چون پيامبران نوميد شدند و [پيروان‏] پنداشتند كه به دروغ وعده داده شده‏اند، آنگاه بود كه نصرت ما به آنان در رسيد و هركس كه خواسته بوديم نجات يافت، و عذاب ما از قوم گناهكار برنمى‏ گردد فولادوند : تا هنگامى كه فرستادگان [ما] نوميد شدند و [مردم] پنداشتند كه به آنان واقعا دروغ گفته شده يارى ما به آنان رسيد پس كسانى را كه مى‏ خواستيم نجات يافتند و[لى] عذاب ما از گروه مجرمان برگشت ندارد قمشه‌ای : (مردم با انبیاء چندان ضدیت کردند) تا آنجا که رسولان مأیوس شده و گمان کردند که وعده نصرت خدا خلاف خواهد شد (یا گمان کردند که دیگر هیچ کس تصدیق آنها نخواهد کرد) در آن حال یاری ما بدیشان فرا رسید تا هر که ما خواستیم نجات داده شد، و نیز قهر و انتقام ما از بدکاران عالم باز گردانده نخواهد شد. مکارم شیرازی : (پيامبران به دعوت خود و دشمنان به مخالفت همچنان ادامه دادند) تا رسولان مايوس شدند و گمان كردند كه (حتي گروه اندك مؤ منان) به آنها دروغ گفته‏ اند، در اين هنگام ياري ما به سراغ آنها آمد هر كس را مي‏خواستيم نجات مي‏داديم و مجازات و عذاب ما از قوم زيانكار بازگردانده نمی شود. پاسخ ۲ : تا هنگامى كه فرستادگان (ما از ايمان كافران) نوميد شدند، و پنداشتند كه به آنان (از جانب مردمان) بى گمان دروغ گفته شده، ياريمان آنان را در رسيد. پس كسانى را كه مى خواستيم، نجات يافتند. و برخورد شديدمان از گروه مجرمان برگشت ندارد. ۱۱۰ آيه ۱۱۰ ـ "وظَنُّو ا اَنهّم قد كُذبوا" بيانگر اين است كه به گمان فرستادگان خدا بر اينكه مورد تكذيب مكلفانى واقع شده و تا اندازه اى از نتيجه رسالت خود مايوس شده بودند، و در اين هنگامه نصرت ربانى فرار رسيد. تفسير فرقان پاسخ ۳ : حَتَّى إِذَا اسْتَيْأَسَ الرُّسُلُ وَظَنُّواْ أَنَّهُمْ قَدْ كُذِبُواْ جَاءهُمْ نَصْرُنَا فَنُجِّيَ مَن نَّشَاء وَلاَ يُرَدُّ بَأْسُنَا عَنِ الْقَوْمِ الْمُجْرِمِينَ {۱۱۰} (وقوع عذاب مجرمین و نصرت مومنان بطول انجامید) تا اینكه فرستادگان [ما] نوميد شدند (از وقوع آن) و اینطور پنداشتند كه به آنان دروغ گفته شده (وعده نصرت) اما يارى ما به آنان رسيد پس كسانى را كه مى‏خواستيم نجات يافتند و عذاب ما از گروه مجرمان برگردانده نمیشود (مجرمین عذاب شدند) {۱۱۰} آقای سيدكاظم فرهنگ https://b2n.ir/b35440 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🔰 نفي و در دين سمحه سهله 🌴امام باقر: خوارج با زندگی را بر خود تنگ کردند. 🔸عده ای دین را با تنگ نظری و سخت گیری به جامعه عرضه می کنند و وقتی جامعه از آن سرباز می زند؛ افراد را به زور و جبر به احکام دین وادار می کنند تا به توهم خود باعث هدایت و تقویت دین شوند و از این رهگذرست که به انگیزه ترویج شعائر با تفریحات مردم مقابله می کنند و با اعصاب و روان مردم بازی می کنند! 🔻این نگاه منفی که نگاه به دین است، توسط امام باقر(ع) ریشه یابی شده و مرحوم کلینی در اصول کافی آن روایت معتبر را نقل نموده که جناب اسماعیل جعفی از امام باقر (ع) درخواست نمود؛ در رابطه با دین ذهن مرا روشن فرمایید تا گرفتار جهالت نباشم؟ امام فرمود: «خوارج با زندگی و حیات را بر خود تنگ و تیره کردند. «ان الخوارج ضیقوا علی انفسهم بجهالتهم» امروز هم خوارج مسلکان با دید تنگی عالم و آدم را نظاره کرده و به سبب جهالت خویش، کار را بر خود و جامعه تنگ و تیره می کنند! 🔸در مقابل این نگاه تنگ و تیره، نگاه بزرگوارانه به دین است، همان نگاهی که خدا از دین خود در آیه ۷۸ سوره حج قرآن معرفی نمود و اعلام داشت در سراسر دین چیزی به نام و طاقت فرسا و بن بست وجود ندارد؛ «وَ ما جَعَلَ عَلَیْکُمْ فِی الدِّینِ مِنْ حَرَجٍ» 🌹چه زیبا پیامبر رحمت (ص) وقتی خواست معاذ را به یمین به عنوان مُبلّغ دینی اعزام کند، فرمود: محور در رفتار و گفتارت روی باشد و نه روی ؛ «بشر و لاتنفر …» و بعد فرمود: «این دین؛ دین بزرگواری و است؛ الشریعه السمحه السهله.» 🖊مرحوم علامه فیض کاشانی در کتاب «الوافی» می گوید؛ حرام های الهی مانند شرب خمر یکجا به عنوان قانون الهی ارائه نشده بلکه در مرور زمان و با توجه فرا جامعه و مردم بوده است. 📚🖊سیّد شرف الدّین صاحب کتاب «المراجعات» از عالمان بی مثال شیعه و از شاگردان مرحوم آخوند خراسانی است و ترویج تشیع در لبنان مدیون اوست، یکی از بنیانگذاران روشی نو در دعوت به دین بوده است. روش محوری و تاثیرگذار او حکایت از درک والای او از اسلام دارد. خود ️جناب سید شرف الدین مى گوید: یک مسیحیِ لبنانی که دارای ثروت بود نزدم آمد و گفت: مى خواهم مسلمان شوم، وظیفه ام چیست؟ 👈گفتم: دو رکعت نماز صبح بخوان و سه رکعت نماز مغرب. گفت: مسلمانان هفده رکعت نماز می خوانند! گفتم: تفاوت می کند، مسلمانى آنها یک مقدار قوى شده است، پیامبر اسلام براى تازه مسلمانان؛ دو رکعـت نماز صبح و سه رکعت نماز مغرب را دستور می دادند، اکنون کـه شما مسلمان شده اید، همین اعمال را انجـام بدهید کـافى است. کم کم این شخص تازه مسلمان، قوى شد، و به مساجد مى رفت و مانند سایر مسلمانان، نمازهاى پنجگانه را به جا مى آورد. تا این که ماه رمضان فرا رسید، ایشان نزد من آمد و گفت: آیا من هم باید روزه بگیرم؟ گفتم: خیر، روزه مربوط به کهنه مسلمان هاست، مسلمانان صدر اسلام، پس از مدّت طولانى که از بعثت پیامبر گذشت، به روزه گرفتن مأمور شدند. گفت: می خواهم روزه بگیرم. گفتم: هر اندازه که آمادگى دارى روزه بگیر. 🔸همین روش باعث گردید کـه در سال دوّم، تمـام مـاه رمضان را روزه گرفت. او اکنون از مسلمانان نیرومـند لبنان است، نمـاز شبش ترک نمى شود، و مهمترین بودجه ها و کمبود هاى مالى جنوب لبنان را تأمین مى کند. 👌نه تنها مدارای دینی ضروری است و نباید ابلاغ احکام دینی با فشار و به تنگنا آوردن مردم باشد بلکه باید رفاقت و انس و احترام در سراسر جامعه دیده شود. مکرر دین توصیه به مدارای دینی و رفاقت اجتماعی دارد؛ امام صادق (ع) فرمود: «ان الله رفیق و یحب الرفق» بدون تردید دین عزیز اسلام از هر گونه دخالت در زندگی و یا چیزی که آرامش و لذت های مشروع و راحتی مردم را بهم زند بیگانه است. ❓آیا در روز شهادت یکی از ائمه (ع) تعطیل کردن مراکز تفریحی مردم درست است؟ آیا در این مورد یک روایت داریم که چنین توصیه داشته باشد؟ 🖊حجت الاسلام هادي سروش کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
با سلام به مخاطبان گرامی 👈👈همانطور که مستحضرید  یکی از برنامه های روزانه کانال قرآن پويان، تدبر و تفسیر یک سوره از قرآن به ترتیب نزول ،می باشد. تاکنون سوره های مرحله اول و مرحله دوم و مرحله سوم و چهارم و مرحله پنجم و سوره های شعرا ،اسرا،فرقان،کهف و یوسف از مرحله ششم ارائه شدند. ان شاء الله از فردا سوره ششمین سوره از سوره های مرحله نزول را آغاز خواهیم کرد. لطفا شما هم این سوره را مطالعه نمایید.
بسم الله الرحمن الرحیم اِنَّ رَبِّی قَرِيبٌ مُجِيبٌ پروردگار من نزدیک است و دعاها را اجابت می کند. 🌸 سوره هود ، آیه ۶۱ کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💐👌شما هم در 📖 یک صفحه از قرآن  به همراه با ما همراه شوید ❇️🌹بلطف خدا و استقبال مخاطبان عزیز هر روز فایل صوتی🎧 قرائت يك صفحه از قران كريم را به همراه عکس متن عربی آن صفحه ، فایل صوتی تفسیر و توضیح صفحه وگزیده نڪات تفسیری ،از ابتداي قران، در كانال ارسال نموده ایم. ✍تاکنون سوره های :🔻 حمد-بقره-آل‌عمران-نساء-مائده-انعام-اعراف-انفال-توبه‌-یونس-هود-یوسف-رعد-ابراهیم-حجر‌-نحل-إسراء-کهف-مریم-طه-انبیاء- حج-مومنون-نور-فرقان-شعراء-نمل‌-قصص-عنکبوت-روم-لقمان-سجده-احزاب-سباء-فاطر-یس-صافات‌-ص-زمر-غافر-فصلت-شوری-زخرف-دخان-جاثیه به اتمام رسیده که جهت دسترسی به آنها میتوانید از های زیر استفاده نمایید. ۱. ۲. ۳. ۴. ۵. ۶. ۷. ۸. ۹. ۱۰. ۱۱. ۱۲. ۱۳. ۱۴. ۱۵. ۱۶. ۱۷. ۱۸. ۱۹. ۲۰. ۲۱. ۲۲. ۲۳. ۲۴. ۲۵. ۲۶. ۲۷. ۲۸. ۲۹. ۳۰. ۳۱. ۳۲. ۳۳. ۳۴. ۳۵. ۳۶. ۳۷. ۳۸. ۳۹. ۴۰. ۴۱. ۴۲. ۴۳. ۴۴. ۴۵. ۴۶. ۴۷. ✅ و به لطف پروردگار از امروز 👇 📖 را شروع خواهیم نمود. ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 1 تا 9 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ بی نظير! 💠هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ السَّكِينَةَ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ لِيَزْدادُوا إِيماناً مَعَ إِيمانِهِمْ وَ لِلَّـهِ جُنُودُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ كانَ اللَّهُ عَلِيماً حَكِيماً (۴/فتح) ‏ 🌱او كسی است كه سكينه و آرامش را در دلهای مؤمنان نازل كرد تا ايمانی بر ايمانشان افزوده شود، لشكر آسمانها و زمين از آن خدا است، و خداوند دانا و حكيم است. 🔹‏اگر ايمان هيچ ثمری جز همين مساله آرامش نداشت كافی بود كه انسان با تمام وجود از آن استقبال كند، تا چه رسد به ثمرات و بركات ديگر. ‏بررسی حال مؤمنان، و افراد بی ايمان، روشنگر اين حقيقت است كه گروه دوم در يك حال اضطراب و نگرانی دائم به سر می‌برند، در حالی كه گروه اول از اطمينان خاطر بی نظير بهره‌مندند، و در سايه آن: ‏هرگز از كسی جز خدا نمی‌ترسند: وَ لا يَخْشَوْنَ أَحَداً إِلَّا اللَّهَ‌ (احزاب- ۳۹). ‏هرگز ملامتها و سرزنش اين و آن در اراده آهنينشان اثر نمی‌گذارد وَ لا يَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ‌ (مائده- ۵۴). ‏هرگز به خاطر آنچه از دست داده‌اند غمگين نمی‌شوند، و به آنچه دارند دلبستگی شديد ندارند، و اين دو اصل سبب می‌شود كه آرامش روحی آنها به خاطر گذشته و آينده متزلزل نشود لِكَيْلا تَأْسَوْا عَلی‌ ما فاتَكُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاكُمْ‌ (حديد- ۲۳). ‏و بالآخره هرگز در برابر حوادث سخت سست نمی‌شوند، و اندوهی به خود راه نمی‌دهند، و همواره خود را برتر از دشمن می‌بينند: وَ لا تَهِنُوا وَ لا تَحْزَنُوا ‏وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ‌ (آل عمران- ۱۳۹). 🔹‏مؤمن در ميدان حوادث خود را تنها نمی‌بيند، دست لطف و حمايت خدا را دائما بر سر خويش احساس می‌كند، و ياری فرشتگان را در وجود خويش لمس می‌كند. ‏در حالی كه اضطراب حاكم بر افراد بی ايمان از خلال گفتار و رفتارشان مخصوصا به هنگام وزش طوفانهای حوادث كاملا محسوس است. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️چه كسانی به خدا دارند؟ 💠و یعذب المنافقین والمنافقات والمشرکین و المشرکات الظانین بالله ظن السوء علیهم دائره السوء و غضب الله علیهم ولعنهم و اعد لهم جهنم و ساءت مصیرا 6/فتح 🌱و نیز برای آنکه مردان و زنان منافق و مردان و زنان مشرک را که خدا گمان بد می بردند، عذاب نموده و گردونه بلا را بر سرشان وارد کند و خداوند برآنها غضب کرده و آنها را لعنت نموده و جهنم را برایشان آماده کرده که چه بازگشتگاهی است. 🔹در ادامه تعلیل مطلب انزال سکینت می فرماید: و برای اینکه خدا منافقان و مشرکان را عذاب کرده و وارد جهنم نماید و اینکه منافقان را قبل از مشرکان ذکر نموده ، به جهت آنست که خطر منافقان برای مسلمانان بیشتر از مشرکان است و لذا عذاب سختتری هم دارند همچنانکه فرمود:(ان المنافقین فی الدرک الاسفل من النار منافقین در پایین ترین نقطه آتش قرار دارند)و مراد از (ظن سؤ) همانست که آنها خیال می کردند خدا نمی تواند رسول خود رایاری کند و عبارت (علیهم دائره السوء) نفرینی است بر ایشان و یا حکمی است که خدادرباره آنها رانده و می فرماید به زودی گردونه بلا برسرشان می چرخد و خداوند آنها رااز رحمت خود دور می کند و در مقابله با نعمات اهل ایمان می فرماید منافقان و مشرکان جایگاهشان جهنم است که بازگشتگاه بسیار بدیست. 🔹سوء ظن" گاهی نسبت به خويشتن است، گاهی نسبت به ديگران، و گاه نسبت به خدا، همانطور كه" حسن ظن" نيز تقسيم سه‌گانه‌ای دارد. ‏اما سوء ظن نسبت به خويشتن در صورتی كه به حد افراط نرسد نردبان تكامل است، و سبب می‌شود كه انسان نسبت به اعمال خود سختگير و مو شكاف باشد، و جلوی عجب و غرور ناشی از اعمال نيك را می‌گيرد. 🔹و اما" سوء ظن" نسبت به خداوند يعنی نسبت به وعده‌های او، نسبت به رحمت و كرم بی پايان او، بسيار زشت و زننده است، و نشانه ضعف ايمان و گاه نشانه عدم ايمان است. 🔹‏قرآن كرارا از سوء ظن افراد بی ايمان، و يا ضعيف الايمان، مخصوصا به هنگام بروز حوادث سخت اجتماعی و طوفانهای آزمايش ياد می‌كند، كه چگونه مؤمنان در اين مواقع با حسن ظن تمام، و اطمينان به لطف پروردگار ثابت قدم می‌مانند اما افراد ضعيف و ناتوان زبان به شكايت می‌گشايند. 📚تفاسیر المیزان و نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan