💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_نجم_قمر
📄#صفحه_528
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_528
❇️#هلاك شدن #ستمگران، يكی از #نعمتها و الطاف الهی است.
💠فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكَ تَتَمارى
🌱پس به کدامیک از نعمتهای پروردگارت شک داری و (کدام را) انکار میکنی؟
نجم - ۵۵
🔹كلمه" آلاء" جمع" الی" به معنای نعمت است و كلمه" تماری" به معنای تشكك و خود را به طور مصنوعی مردد جلوه دادن است، و جمله متفرع بر ما قبل است كه افعالی را به خدای تعالی نسبت میداد.
🔹و معنای آن اين است كه: وقتی خدای تعالی همان كسی باشد كه اين نظام بديع را پديد آورده و اين عالم را ايجاد كرده، و تدبير نموده، در انسانها خنده و گريه و مرگ و حيات و هلاكت قرار داده. ديگر به كداميك از نعمتهای پروردگارت خود را مردد جلوه میدهی، و در كدامش شك میكنی؟
🔹و اگر مساله هلاكت و گرياندن امتهای طاغيه را هم نعمت خوانده، با اينكه علی الظاهر اينها نقمت و ناگواری است، برای اين بوده كه هر چند برای طاغيان نقمت است ولی از آنجايی كه در پديد آمدن نظام اتم و عمومی كه در عالم جريان دارد، نظامی كه امور را به سوی استكمال خلق و رجوع كل به سوی خدا راه میاندازد، دخالت دارد، نعمت است.
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
هدایت شده از اطلاع رسانی دوره های آموزشی روش ساده فهم قران
🌺🌺 منتخب نظرات قرآن آموزان 15دوره اموزش #روش_ساده_فهم_قرآن
✅ بخش پنجم
✳سلام استاد خدارو شاکرم توفیق شرکت در این دوره را نصیبم کرد. چنان وصف ناپذیر #مجذوب و #مشتاق تلاوت قرآن شدم گویی آیات الان نازل شدن و #مخاطب اصلی آیات خودم هستم.
شما به خوبی راه را نشانمون دادین طوری که ترسی از تدبر در سوره های دیگر را ندارم.
هزاااااران بار شکر که با اين كانال آشنا شدم. #نگاهی_نو و متفاوت و سرشار از شعف بخاطر بررسی سوره و #کشف_مقاصد_ سوره و حس انس بیشتر باکلام وحی در من ايجاد شد.
♦من قبلا دوره تدبر استاد ... را شركت كردم. مثل کلاس درس دانش آموزیست یعنی دقیقاً همان مطالب را بدون کم و کاست باید حفظ کنیم که این اصلأ با روحیات من سازگار نیست ولی روش شما مثل استاد و #دانشجوست راه را نشان می دین و فرصت میدین دانشجو خودش به نتیجه برسه که همین امر باعث ذوق و شوق و عطش بیشتر میشه
دریک کلام با توجه به الگوی #جامع وکامل ارائه شده درروند دوره،حس خوب تجربه ی تدبر در آیات فراتر از مباحث درس، نقطه قوت دوره است.
👈کلاس را به هرکسی که طالب و تشنه آموزش تدبر اصولی است پیشنهاد می کنم.
✳با عرض سلام جناب آقای فرهنگ
من به عنوان یک معلم به شما تبریک میگویم با اینکه رشته شما مهندسی بوده ولی یک معلم موفق هستید الحمدالله شما در ارائه مطالب موفق بودید. #دلسوزانه و #فعالانه با استفاده از تکنولوژی مطالب تدبر در قرآن را بما یاد دادید.
✳خدای را شاکرم از این که #دری_جدید در فهم بیشتر آیات برایم گشوده شده و پاسخی برای سؤالاتم که چرا در سوره ها گاهی از موضوعی به موضوع دیگر می رود ...
✳ استاد خدا خیرتون بده که به من #امید دادین خیلی ناامید شده بودم ولی الآن که نزدیک ۶۰ سالمه قرآن را مثل الان نفهمیده بودم
✳ با اینکه دوره #مترجمی زبان قرآن رفتم و خیلی احساس خوشایندی داشتم ولی انقدر #دقیق به آیات نگاه نکرده بودم و جزئیات رو بررسی نکرده بودم و دوباره برام معانی تداعی شد همراه با #وسعتدید
تدبر #خیلی_عالی بود حظ بردم
✳ #ذوقی که از تدبر برام ایجاد شده، واقعا لذت بخشه
من هر وقت به سوره غاشیه میرسیدم ارتباط آیات برام مبهم بود. الان خیلی #لذت بردم که متوجه این ارتباط شدم. واقعا همین تفکر اندک در این چند آیه، دروازه پرسشهای زیادی را به رویم گشود. چه #احساس_خوبی است
✳ سلام. بنده احساس #غيرقابل_وصفى دارم🌷🥰🥰يك درى به رويم باز شده كه با ورود به آن افق بسيار باشكوهى ديده ميشود كه بسيار زيبا و واقعى هست
البته نيك ميدانم كه ماندن در اين عرصه زيبا تلاش بسيار ميخواهد.
كاش زودتر وارد ميشدم🙏😔🙏
✳استاد محترم ،اولین باره که خودم یک سوره رو فراز بندی کردم. #خیلی_جالب بود، مطمئنم هربار جلوه ی جدیدی از ظرایف این کتاب و معجزه بودن آن، قلبم را به طپش، و هیجان خواهد آورد
احساس خوب و #جدیدی دارم ،
#نگاهی_نو و جذاب و پر سوال
♦♦♦ جهت اطلاعات بيشتر و ثبت نام دوره جديد به كانال زير مراجعه نماييد
ايتا و تلگرام
@tadabbor_quranpuyan
https://chat.whatsapp.com/KmJSRCcMZvWDzIFaS7lv8T
در واتساپ
🔷🔷لینک #ثبت_نام دوره جدید مجازی
https://idpay.ir/quranpuyan/shop/33892
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
7⃣1⃣ تدبر در سوره #قصص
🔹پیام های آیات ۲۱-۱۴ سوره قصص از تفسیر نور
۱- اوّلین شرط پذیرش مسئولیّت،بلوغ جسمانی است. «وَ لَمّا بَلَغَ»
۲- بلوغ واقعی،تنها به رشد جسمی و نیروی جنسی نیست،بلکه به کمال فکر و عقل نیز وابسته است. «وَ لَمّا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَ اسْتَوی»
۳- نزول الطاف الهی،شرایط مناسب می خواهد. وَ لَمّا بَلَغَ ... آتَیْناهُ
۴- لطف به نیکوکاران،سنّت الهی است. «وَ کَذلِکَ»
۵- پاداش نیکوکاران،منحصر به آخرت نیست. «وَ کَذلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ» (بهره مند شدن موسی علیه السلام از حکمت ودانش،پاداش الهی در برابر احسان اوست.)
۶- دفاع و حمایت از مظلومان،شیوه ی اولیای الهی است. «فَوَکَزَهُ مُوسی»
۷- هر چند کار خلاف،عمدی نباشد ولی نباید از آثار طبیعی و وضعی آن غافل بود. «ظَلَمْتُ نَفْسِی» (حضرت موسی به قصد نجات یک مؤمن وارد صحنه شد و ناخواسته مرتکب قتل گردید و در واقع گناهکار به حساب نمی آمد؛امّا این عمل،کار او را دشوار کرد و این یک آفت بود.)
۸- افراد صالح حتّی در برابر کجی های غیر عمدی نیز بلافاصله استغفار می کنند و از تبعات آن دوری می گزینند. «فَاغْفِرْ لِی»
(حضرت موسی با استغفار خود چند چیز را از خداوند درخواست کرد،هم محو آثار اجتماعی کار خود را،هم برطرف شدن نگرانی از آینده را و هم دفع توطئه های انتقام جویانه ی فرعونیان را.)
۹- شکر نعمت های الهی،دوری از ستم به دیگران است. «بِما أَنْعَمْتَ عَلَیَّ فَلَنْ أَکُونَ ظَهِیراً لِلْمُجْرِمِینَ» شکرانه ی بازوی توانا بگرفتن دست ناتوان است
۱۰- همکاری با گنهکاران نیز گناه است. «فَلَنْ أَکُونَ ظَهِیراً لِلْمُجْرِمِینَ»
(به گفته ی روایات،راضی بودن به گناه دیگران هم گناه بحساب می آید.)
۱۱- خودی های بی توجّه را باید توبیخ کرد و نباید به خاطر حزب و گروه،خلاف آنان را نادیده گرفت. «إِنَّکَ لَغَوِیٌّ مُبِینٌ»
۱۲- انتقاد از خلاف دوستان،نباید سبب رها کردن و حمایت نکردن از حقّ آنان شود.(با این که حضرت موسی در آیه ی قبل با جمله ی «إِنَّکَ لَغَوِیٌّ مُبِینٌ» از یار خود انتقاد کرد؛ولی باز هم تصمیم به حمایت از او گرفت) «أَرادَ أَنْ یَبْطِشَ»
۱۳- اطرافیان طاغوت ها نیز در جرم آنها شریک هستند. «یَأْتَمِرُونَ بِکَ»
۱۴- افشای توطئه ها و طرح های خائنانه واجب است. «یَأْتَمِرُونَ بِکَ»
۱۵- به هشدارهای دلسوزانه بها دهیم و نصیحت دیگران را بپذیریم. «فَاخْرُجْ - فَخَرَجَ»
۱۶- سعی و همّت خود را بکار بریم؛ولی نتیجه را از خداوند بخواهیم. «فَخَرَجَ -
قالَ رَبِّ نَجِّنِی»
۱۷- دعا باید با تلاش و حرکت همراه باشد. «فَخَرَجَ مِنْها - قالَ رَبِّ نَجِّنِی»
۱۸- رهبران الهی،در همه حالات از خداوند استمداد می کنند. «رَبِّ نَجِّنِی مِنَ الْقَوْمِ الظّالِمِینَ» ، «رَبِّ إِنِّی ظَلَمْتُ نَفْسِی فَاغْفِرْ لِی» ، «رَبِّ بِما أَنْعَمْتَ عَلَیَّ فَلَنْ أَکُونَ ظَهِیراً لِلْمُجْرِمِینَ»و «رَبِّ إِنِّی لِما أَنْزَلْتَ إِلَیَّ مِنْ خَیْرٍ فَقِیرٌ»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#مطهرات و #نجاسات
💠مروري بر دلايل و فتاواي متمايز آيت الله صادقي تهراني
🛑قسمت پنجم:
انسان با هر عقيده اى هرگز #نجس_العين نيست.
موراد #مشكوك به نجاست يا پاكي، #پاك است.
↩️مسأله 48- اصولًا انسان- هر كه و داراى هر عقيده اى باشد- هرگز از نظر بدن مانند سگ و خوك و ساير نجاسات عينى #نجس_العين نيست،
و تنها فرقى كه از نظر #طهارت و #نجاست بدنى ميان مسلمانان و كافران است اين است كه اگر مسلمانى نمازخوان كه #متنجس شده به اندازه كل وقت يك نماز پنهان گردد و يا خودش بگويد خود را تطهير كرده، محكوم به طهارت است،
ولى شخص كافر متنجس كه چنان التزامى ندارد، و به احكام نجاسات و طهارت ملتزم نيست، گفته اش مورد قبول نمىباشد،
و يا مسلمانى كه اصولًا اهل نماز و #طهارت نيست در صورتى مى توان اطمينان به طهارتش داشت كه يا ببينى يا از راه شرعى ديگرى بدانى خود را پاك كرده است.
↩️و اگر كافر- غير ملتزم- هم خود را نجس كرده و هم پاك و ندانيم كداميك جلوتر بوده. در اين مورد هم محكوم به طهارت است كه هر دوى طهارت و نجاستش مورد شك است و برحسب #قاعده «كلُّ شَئٍ طاهِرٌ حَتَّى تَعْلَمَ أنَّهُ قَذِرٌ فَإذا عَلِمْتَ فَقَدْ قَذِرَ»
👈👈«همه چيز پاك است تا بدانى كه ناپاك است
پس چون دانستى ناپاك است اكنون محكوم به ناپاكى خواهد بود،
و در موارد #مشكوك، طهارت اصلى حاكم است
🔻👈و بالاخره از نظر سياست جذب اسلامى هم اگر كافران از نظر بدنى نجس باشند، و از طرفى هم برخى از آنان از باب #تأليف_قلوب از موارد مصرف زكاتند، اين خود تناقض در جذب و دفع آنان است، كه با دستى، دست رد بر سينه آنها زده شود و با دست ديگر نوازش و جذب شوند با آنكه دست رد بسى قوىتر از اين دست جذب است!
📚رساله توضيح المسائل نوين، ص: 57
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
#آیههاینور
*"اَنتُم الفُقَراءُ اِلَی اللهِ وَ اللهُ هُوَ الغَنِیٌّ"*
(شما همگی محتاج خداوندید و تنها او غنی است)
فاطر/۱۵
تنها یک "غنی" در عالَم وجود دارد و آن خالق هستی است. هیچکس چیزی از خود ندارد، همه عاریتی است. همه موهبتی از سوی آن بخشنده ی با رحمت است. حال دقت کن! به عمق معنا برو! "آن که هیچ احتیاجی به کسی یا چیزی ندارد، او "غنی" است"! نکته را دریاب! آن که به این "غنی" بپیوندد، غنی می شود! مسیر این غنی شدن، خواستن نیست، بی خواهشی و بی آرزویی است! تسلیم محض است!
بر گرفته از مجموعه نکات قرآنی
مسعود ریاعی
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_قمر آیات 7 تا 27
📄#صفحه_529
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_529
❇️#قرآن، آسان است ولی سست نيست.
💠وَ لَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ (۱۷/قمر)
🌱و همانا ما قرآن را برای تذكّر (و پندپذيری)، آسان ساختيم، پس آيا پندپذيری هست؟
👈قرآن از ابعاد گوناگونی آسان است، از جهتِ لفظ كه تلاوت آن را آسان و در عين حال زيبا كرده است؛ محتوی كه شامل داستان و مثالهای بسياری است و همچنين مطابقت با فطرت بشری كه پذيرش مطالب آن را آسان میكند.
اين آيه در اين سوره، چهار بار تكرار شده است: در آيات ۱۷، ۲۲، ۳۲ و ۴۰.
با اينكه قرآن آسان است، «يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ» ولی مشابه آن را نمیتوان آورد، گرچه همه آفرينش دست به دست هم دهند. «لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَ الْجِنُ ...
🔹وظيفه هدايتگران، آسان گوئی است. «يَسَّرْنَا»
🔹قرآن، آسان است ولی سست نيست. (در چند آيه قبل خوانديم كه آيات قرآن «حِكْمَةٌ بالِغَةٌ»، يعنی سخنان محكم و استوار است.) «يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ»
🔹رسالت قرآن بيدارگری است. «الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ»
🔹هر چه آسانتر بگوييم، مخاطب بيشتری خواهيم داشت. يَسَّرْنَا ... فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ
🔹هم نسبت به آيات تكوينی بايد متذكّر شد «تَرَكْناها آيَةً فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ» و هم نسبت به آيات تشريعی. «يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ»
🔹هر كسی لياقت بهرهگيری از قرآن را ندارد، بهره گرفتن مخصوص اهل ذكر است نه اهل غفلت. «فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ»
🔹هميشه وجود زمينهی مناسب، شرط پذيرش نيست. گاهی همهی شرايط فراهم است ولی انسان بهخاطر لجاجت و هوی پرستی متذكّر نمیشود. «فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_529
❇️#سعد و #نحس ايام
💠إِنَّا أَرْسَلْنا عَلَيْهِمْ رِيحاً صَرْصَراً فِي يَوْمِ نَحْسٍ مُسْتَمِرٍّ
🌱ما تندبادی سرد و غرنده را در روزی شوم که شومیاش (تا هشت روز) ادامه داشت، بهسوی آنان فرستادیم و بر ایشان مسلط کردیم؛
قمر - ۱۹
🔹در ميان مردم معمول است كه بعضی از روزها را روز سعد و مبارك، و بعضی را روز شوم و نحس میشمرند، هر چند در تعيين آن اختلاف بسيار است، سخن اينجا است كه اين اعتقاد عمومی تا چه حد در اسلام پذيرفته شده؟ و يا از اسلام گرفته شده است؟
🔹البته اين از نظر عقل محال نيست كه اجزاء زمان با يكديگر تفاوت داشته باشند، بعضی دارای ويژگيهای نحوست، و بعضی ويژگيهای ضد آن، هر چند از نظر استدلال عقلی راهی برای اثبات يا نفی چنين مطلبی در اختيار نداريم، همين اندازه میگوئيم ممكن است ولی از نظر عقل ثابت نيست.
🔹بنا بر اين اگر دلائل شرعی از طريق وحی كه افقهای وسيعتری را روشن میسازد بر اين معنی در دست داشته باشيم قبول آن نه تنها بی مانع بلكه لازم است.
در آيات قرآن تنها در دو مورد اشاره به" نحوست ايام" شده است:
يكی در آيات مورد بحث، و ديگری در آيه ۱۶ سوره فصلت كه در باره همين ماجرای قوم عاد سخن میگويد.
🔹همانگونه كه گفتيم" نحس" در اصل به معنی سرخی فوق العاده افق است كه آن را به صورت" نحاس" يعنی" شعله آتش خالی از دود" در میآورد، سپس به همين مناسبت در معنی" شوم" به كار رفته است.
👈به اين ترتيب قرآن جز اشاره سربستهای به اين مساله ندارد، ولی در روايات اسلامی به احاديث زيادی در زمينه" نحس و سعد ايام" برخورد میكنيم كه هر چند بسياری از آنها روايات ضعيف است و يا احيانا آميخته با بعضی روايات مجعول و خرافات میباشد، ولی همه آنها چنين نيست، بلكه روايات معتبر و قابل قبولی در ميان آنها بدون شك وجود دارد، چنان كه مفسران نيز در تفسير آيات فوق بر اين معنی صحه نهادهاند.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
هدایت شده از اطلاع رسانی دوره های آموزشی روش ساده فهم قران
🌺🌺 منتخب نظرات قرآن آموزان 15دوره اموزش #روش_ساده_فهم_قرآن
✅ بخش ششم
✳ همیشه سعی میکردم با قرآن مانوس باشم و در حد توان آن را با ترتیل مناسب و معنا میخواندم ولی تا الان با نگاه #محتوا_محور تلاوت نکرده بودم .
بسیار #لذت_بخش بود
💠اين دوره برای آشنایی با #تدبر خوب بود و #ترس از اینکه #تفسیر_به_رای نباشه را تا حدودی حل کرد که جرات کنیم تدبر کنیم
✳ضمن تقدیر وتشکر از زحمات استاد گرانقدر، صبور و باصلابت،جناب آقای فرهنگ،
در این دوره ی تدبر، #نگاهی_نو به قرآن، در من ایجاد شد.گر چه با فراگیری هر مرحله ازآموزش قرآن،مسئولیت فرد، افزایش مییابد،ولی این مسئولیت خوشایند است. به #نظم موجود در قرآن، #انسجام_آیات سوره و #مرتبط بودن آیات سوره با درس سوره، پی بردم ومفاهیم و معارف قرآن را بهتر درک می نمایم.
✳واقعا #عالی بود و #حس_شیرین و خوبی داشتم...
من تو زمینه #ترجمه قرآن کار کرده بودم ولی از این دید خیلی برام #جالب بود و الان علاقه دارم که روی سوره های بیشتری تمرین و کار کنم...
♦♦♦ جهت اطلاعات بيشتر و ثبت نام دوره جديد به كانال زير مراجعه نماييد
ايتا و تلگرام
@tadabbor_quranpuyan
https://chat.whatsapp.com/KmJSRCcMZvWDzIFaS7lv8T
در واتساپ
🔷🔷لینک #ثبت_نام دوره جدید مجازی
https://idpay.ir/quranpuyan/shop/33892
هدایت شده از اطلاع رسانی دوره های آموزشی روش ساده فهم قران
🌺🌺🌺با سلام
به اطلاع علاقمندان به شركت در دوره اموزشي روش ساده فهم قران ميرساند
امروز
#دوشنبه
اخرین مهلت ثبت نام دوره 16 است
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
8⃣1⃣ تدبر در سوره #قصص
❓در آيه ۱۷ قصص مراد از ((مجرمين )) در قول موسى (ع ) (فلن اكون ظهيرا للمجرمين )چيست؟ مگر موسي ياريگر مجرمان بود؟ ارتباط اين جمله با ساير قسمتهاي داستان موسي چيست؟
در اين آيه هم كه مراد از مجرمين كيست و چه ارتباطي با موسي دارد، بين مفسرين اختلاف نظر است و سه نظر كلي وجود دارد:
⏺مجرم، بنی اسراييلی درگير شونده با قبطی است.
⏺مجرم، فرعونيان هستند.
⏺مجرم،همان قبطی درگيرشونده با بنی اسراييلي و كلا ظالمان هست.
پاسخ ۱ :
- بعضى از مفسرين گفته اند:((مراد از ((مجرم )) آن كسى است كه غير خودش را به جرم وادار سازد، و يا يارى او به جرم كشيده شود، مانند همان اسرائيلى كه مرد قبطى با او در افتاد، و يارى كردن موسى از وى ، موسى را دچار دردسر و ارتكاب جرم ساخت پس در حقيقت در كلمه ((مجرمين )) در اين جمله ، مجازى در نسبت به كار رفته ، چون آن مرد اسرائيلى مجرم نبود بلكه سبب شد تا موسى مرتكب جرم شود))
-بعضى ديگر گفته اند: ((مراد از ((مجرمين )) فرعون و قوم اوست ، و معناى جمله اين است كه : سوگند مى خورم به انعامت بر من ، كه توبه كنم ، و ديگر با مصاحبت و ملازمت ياور و كمك كار فرعون و قومش نشوم ، و ديگر - مانند سابق - نزدش نروم ، و ملازمش نشوم ، و خلاصه سياهى لشكرش نگردم ))
مفسر ديگر اين وجه را رد كرده به اينكه : ((اين وجه هيچ تناسبى با مقام ندارد))
اما آنچه حق مطلب است اين است كه : جمله ((رب بما انعمت على فلن آكون ظهيرا للمجرمين )) عهد و پيمانى است از سوى موسى كه ديگر هيچ مجرمى را در جرمش كمك نكند، تا شكر نعمتهايى را كه به وى ارزانى داشته به جا آورده باشد، و مراد از ((نعمت )) - با در نظر گرفتن اينكه قيدى به آن نزده - ولايت الهى است ؛ زيرا جمله ((فاولئك مع الذين انعم الله عليهم من النبيين و الصديقين و الشهداء و الصالحين ))، شهادت مى دهد بر اينكه ((الذين انعم الله عليهم )) عبارتند از: نبيين و صديقين و شهداء و صالحين
و اين نامبردگان اهل صراط مستقيمند، كه به حكم آيه ((اهدنا الصراط المستقيم ، صراط الذين انعمت عليهم غير المغضوب عليهم و لا الضالين ))، از ضلالت و غضب خدا ايمنند و ترتب امتناع از يارى كردن مجرمين ، بر انعام به اين معنا، ترتب روشنى است ، كه هيچ خفايى در آن نيست
از همين جا معلوم مى شود كه مراد از مجرمين امثال فرعون و درباريان اويند، نه امثال آن مرد اسرائيلى كه حضرت او را يارى كرد، چون نه يارى كردن موسى از اسرائيلى جرم بود و نه سيلى زدنش به قبطى ، تا از آن اعمال توبه كند، و چگونه ممكن است مرتكب جرم شده باشد، با اينكه او از اهل صراط مستقيم است كه هرگز معصيت خداوند نمى كنند تا گمراه شوند و خداوند در قرآن تصريح كرده بر اين كه آن جناب از مخلصانى بوده ، كه شيطان راهى به اغواى آنان ندارد، و فرموده : ((انه كان مخلصا و كان رسولا نبيا))و نيز در همين چند آيه قبل تصريح كرد بر اينكه به او حكم و علم داد و او از نيكوكاران و از متقيان بود، و چنين كسى را هرگز تعصب فاميلى و يا غضب بيجا گمراه نمى كند. و او را به يارى مجرم در جرمش وانمى دارد
تفسير الميزان
https://cutt.ly/fweMIpGw
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛