زمین را از صفا زیور ببندید
به اوج آسمان اختر ببندید
به مژگان خاک این ره را زدایید
بر آن بال ملائک را گشایید
میلاد کاظم آل محمد(ص) مبارک باد
@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
3⃣2⃣ تدبر در سوره #قصص
🔹نکات سوره قصص از تفسیر عبدالعلی بازرگان
قصص : ۲۳
وَلَمَّا وَرَدَ مَاءَ مَدْيَنَ وَجَدَ عَلَيْهِ أُمَّةً مِّنَ النَّاسِ يَسْقُونَ وَوَجَدَ مِن دُونِهِمُ امْرَأَتَيْنِ تَذُودَانِ قَالَ مَا خَطْبُكُمَا قَالَتَا لَا نَسْقِي حَتَّى يُصْدِرَ الرِّعَاءُ وَأَبُونَا شَيْخٌ كَبِيرٌ
و چون به [سرچشمه / چاه] آب مَدْين رسيد، گروهی از مردم [=چوپانهائی] ۲۴
را بر سر آن يافت که [گوسفندان خود را] آب ميدادند و سوای آنها، دو زن را ديد که [گوسفندان خود را از رفتن به سوی آب] باز ميداشتند؛ ۲۵
گفت: اين چه کاری است که ميکنيد؟ ۲۶
گفتند: ما تا چوپانها [گوسفندان خود را سيراب نکرده و به خانه] بازنگردند، [گوسفندانمان را] آب نميدهيم [آنها نوبت ما را رعايت نميکنند] و پدرمان هم پيری سالخورده است [که نميتواند خود عهدهدار اين کار باشد].
۲۴- امت به گروهی از مردم گفته ميشود که از جهاتی همسوئي، همفکری يا همکاری داشته باشند. موسي(ع) در آن مکان امتی از مردم را يافت [وَجَدَ عَلَيْهِ أُمَّةً مِنَ النَّاسِ]، به نظر ميرسد معنای امت در اينجا، همان اشتراک و هم جهت بودن آنان در همين شغل چوپانی بوده است.
۲۵- «تَذُودَانِ» از ريشه «ذَوَدَ»، نوعی بازداشتن، دفع کردن و کنار کشيدن است.
۲۶ – خطب به کارهای مهم گفته ميشود که قابل گفتگو [خطاب کردن ديگری] باشد. خُطبه، خطابه، مخاطب و... از همين ريشهاند. کاری که آن دو دختر ميکردند، سؤال برانگيز و قابل گفتگو بود.
قصص : ۲۴
پس [موسی دلسوزانه و در دفاع از حق مظلومان، گوسفندانشان را] برای آنها آب داد و سپس [در اثر خستگی و گرما] به سمت سايه [درختی که قبلا استراحت ميکرد] برگشت و [در حالت در به دری و بيپناهی] گفت: پروردگارا، من به هر خيری که بر من فرو فرستی سخت نيازمندم. ۲۷
۲۷- فقير [در باب فعيل] شدت فقر و نياز را ميرساند [مثل: عليم، بسيار دانا]. تأکيد اِنَّ [در: انّی] نيز شدت نياز موسي(ع) را به پناهگاهی امنی در فرارش از تعقيب مأموران فرعون و دربدری در کوه و دشت نشان ميدهد.
https://cutt.ly/fweMIpGw
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💠🔺 معنای کلمۀ « #مولی» و دلالت آن بر امامت سیاسی امام علی (علیه السلام)
🛑قسمت دوم:
🔷 برخی از اهل سنّت گفته اند منظور از کلمۀ «مولی» که در حدیث غدیر آمده، «محبوب» است؛ به این معنا که پیامبر اکرم (ص) فرموده ای مردم امام علی (ع) را صرفا دوست بدارید و او را محبوب خود بدانید!
👈👈در پاسخ به مدّعای نادرست فوق باید گفت:
1⃣ اولاً هیچ قرینه ای برای ترجیح این معنا [یعنی حبّ] نسبت به سایر معانی #مولی [از جمله اولی] وجود ندارد.
2⃣ ثانیاً مستلزم تحصیل حاصل و لغو است! چرا که نبی اکرم (ص) در مناسبت های مختلف و روایات متعدّد به این مسأله اشاره نموده بودند که: «لا یحبّک إلا مؤمن ولایبغضک إلا منافق» (السنن الکبری للنسائی، ج 5، ص 137)؛ و همچنین: «من احبّک فقد احبّنی، و من ابغضک فقد أبغضنی» (أمالی الصدوق، ص 656).
[با این وجود دیگر نیازی نبود پیامبر (ص) ده ها هزار نفر را در حجة الوداع و در غدیر خم یک جا جمع کنند و همان حرف تکراری که قبلاً به مناسبت های گوناگون فرموده و همه شنیده بودند را باز هم تکرار کنند!!].
3⃣ ثالثا اگر معنای «مولی» در حدیث غدیر «محبوب» باشد، پس چرا عمر – همان طور که در مسند احمد آمده - به امام علی (ع) گفت: بر تو گوارا باید ای پسر ابی طالب، تو روز را به شب رساندی و شب را صبح کردی در حالی که مولای هر مؤمن و مؤمنه هستی؟! (مسند الإمام أحمد بن حنبل، ج 4، ص 281).
🔻این گفتۀ عمر از دو حال خارج نیست: یا اینکه عمر تا روز غدیر امام علی (ع) را دوست نداشت که در این صورت از امر رسول خدا (ص) – که در روایات متعدّدی آمده - سرپیچی نموده است؛ جدای از لوازم مهمّ دیگری که بر این نافرمانی مترتب می شود؛ و یا اینکه رسول خدا (ص) به امام علی (ع) نشان و مقامی عطا فرموده بودند که تا قبل از روز غدیر به ایشان نداده بودند و این چیزی است که عمر فهمیده بود و به همین دلیل است که به علی (ع) تبریک گفت: «هنیأ لک یا ابن ابی طالب أصبحت وأمسیت مولی کلّ مؤمن ومؤمنة»
📚(مسند الإمام أحمد بن حنبل، ج 4، ص 281).
✔️ بنابراین کلمۀ «مولی» که در حدیث غدیر آمده، به هیچ وجه به معنای محبوب و محبّ نیست، بلکه همان طور که در بحث های پیش گذشت، معنایی جز «اولی به تصرّف» نمی تواند داشته باشد و این معنا از #مولی، به خوبی از صدر خود حدیث غدیر که رسول اکرم (ص) بدان تصریح فرموده اند آشکار است: «یا بریدة ألست أولی بالمؤمنین من انفسهم؟ قلت: بلی یا رسول الله. قال: من کنت مولاه فعلیّ مولاه»
📚(مسند الامام احمد بن حنبل، تحقیق: شعیب الارنئوط، ج 38، ص 32).
👈همان طور که در این روایت مشهود است، مراد از "مولا"، همان "اولی" است که پیامبر خدا (ص) برای فهماندن معنای صحیح "مولا"، کلام خود را با آن آغاز نموده اند؛ وگرنه جمله اول رسول اکرم (ص) لغو می بود!👉
📚 مطارحات فی الإمامة، ص 488.
🖌ایت الله سید کمال حیدری
#امام_علی_ع
#غدیر
@quranpuyan
#آیههاینور
❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤
لَا تَدْرِی لَعَلَّ اللَّهَ يُحْدِثُ بَعْدَ ذَلِكَ أَمْرًا
تو نمىدانى شايد خداوند پس از
اين وضعیت جديدى ایجاد کند.
🌸 سوره طلاق ، آیه ۱
کانال قرآن پویان
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_واقعه آیات 17 تا 50
📄#صفحه_535
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_535
❇️#خوشگذرانان_سرمست
💠إِنَّهُمْ كانُوا قَبْلَ ذلِكَ مُتْرَفِينَ
🌱 آنها پيش از اين در عالم دنيا مست و مغرور نعمت بودند. ۴۵/واقعه
🔹 اين آيه علت استقرار اصحاب شمال در عذاب را بيان میكند، و اشاره با كلمه" ذلك" به همان عذاب آخرتی است كه قبلا ذكر كرده بود، و" اتراف" كه مصدر كلمه" مترفين" است به معنای آن است كه نعمت، صاحب نعمت را دچار مستی و طغيان كند، كسی كه نعمت چنينش كند میگويند او اتراف شده، يعنی سرگرمی به نعمت آن چنان او را مشغول كرده كه از ما ورای نعمت غافل گشته، پس مترف بودن انسان به معنای دل بستگی او به نعمتهای دنيوی است، چه آن نعمتهايی كه دارد، و چه آنهايی كه در طلبش میباشد، چه اندكش و چه بسيارش.
🔹اين را بدان جهت گفتيم كه ديگر اشكال نشود به اينكه بسياری از اصحاب شمال از متمولين و دارای نعمتهای بسيار نيستند، چون نعمتهای الهی همه در داشتن مال خلاصه نمیشود، مال يكی از آن نعمتها است، و آدمی غرق در انواع نعمتهای خدايی است، ممكن است مردی تهیدست به يكی ديگر از آن نعمتها دچار طغيان بشود.
🔹و به هر حال معنای آيه اين است كه: اگر گفتيم ما اصحاب شمال را به فلان عذاب گرفتار میكنيم، علتش اين است كه آنان قبل از اين در دنيا دچار طغيان بودند، و به نعمتهای خدا اتراف شده بودند.
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_535
❇️#رستاخيز همه انسانها در يك روز همراه هم
💠قُلْ إِنَّ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ (۴۹) لَمَجْمُوعُونَ إِلی مِيقاتِ يَوْمٍ مَعْلُومٍ (۵۰/واقعه)
🌱بگو: همانا پيشينيان و آيندگان.
هر آينه به سوی وعدگاه روز معيّنی گردآوری خواهند شد.
🔹بايد به شبهات، حتی اگر از سر عناد هم باشد، پاسخ قاطع داد. يَقُولُونَ ... قُلْ إِنَّ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ
🔹قدرت خداوند در محشور كردن گذشتگان وآيندگان يكسان است. «إِنَّ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ لَمَجْمُوعُونَ»
🔹همه مردم در يك روز مشخّص جمع میشوند. «يَوْمٍ مَعْلُومٍ»
🔹گرچه زمان قيامت در نزد ما نامعلوم است، امّا نزد خداوند مشخّص است.
«يَوْمٍ مَعْلُومٍ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
4⃣2⃣ تدبر در سوره #قصص
🔹نکات سوره قصص از تفسیر عبدالعلی بازرگان
قصص : ۲۵
پس [از مدتی] يکی از آن دو دختر، در حالی که با شرم، گام برميداشت، نزد او آمد و گفت: پدرم تو را فراخوانده تا پاداش تو را در آب دادن [به گوسفندان] ما بدهد؛ پس [موسی شادمان از چنين پيشنهادی] چون به نزدش رسيد و ماجرا را برای او بيان کرد، گفت: [ديگر] مترس که از [شرّ] ستمگران نجات يافتهاي.
قصص : ۲۷
قَالَ إِنِّي أُرِيدُ أَنْ أُنكِحَكَ إِحْدَى ابْنَتَيَّ هَاتَيْنِ عَلَى أَن تَأْجُرَنِي ثَمَانِيَ حِجَجٍ فَإِنْ أَتْمَمْتَ عَشْرًا فَمِنْ عِندِكَ وَمَا أُرِيدُ أَنْ أَشُقَّ عَلَيْكَ سَتَجِدُنِي إِن شَاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّالِـحِينَ
ـ [پدر] گفت: ميخواهم يکی از اين دو دخترم را با اين [شرط / مهريه] که هشت سال برای من کار کنی به همسری تو درآورم؛ و اگر تا ده سال تمامش کني، به اختيار خودت است، ۲۹ نميخواهم بر تو سخت بگيرم، اگر خدا بخواهد، مرا از جمله شايستگان خواهی يافت.
__
۲۹- تعيين سرآمد هشت ساله برای قرارداد، آنگاه دو سال هم به صورت اختياری به آن اضافه کردن، حائز پندی آموزنده است. گوئی اين دو سال به جوانمردی و احسان موسي(ع) واگذار شده و ميدانی برای رشد شخصيتی او ميباشد، شايد هم ترجیحی برای مصالح خانوادگی بوده باشد [والله اعلم]. در ضمن عدد ده را نيز نماد تمام بودن خواندهاند. و شرط: «فَإِنْ أَتْمَمْتَ عَشْرًا» ناظر به همين به تمام و کمال رساندن است. اتفاقاً ميقات الهی با موسي(ع) در کوه طور هم سی روز بوده که با ده روز ديگر «تمام» شده است. «وَوَاعَدْنَا مُوسَى ثَلَاثِينَ لَيْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً...» [اعراف ۱۴۲ (۷:۱۴۲) ].
قصص : ۲۸
ـ [موسی] گفت: اين [توافق] ميان من و تو باشد که هر کدام از اين دو سرآمد [=هشت يا ده سال] را گذراندم، حق من پايمال نشود، و خدا بر آنچه ميگوئيم [=تعهداتی که ميسپاريم] گواه است.
https://cutt.ly/fweMIpGw
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♦️🔹كسي كه با حجت دروني ، #عقل، در دين #تفكر و تعمق نكند، عملي از او پذيرفته نيست.
✨ امام موسیالکاظم علیهالسلام:
تَفَقَّهوا فی دینِ الله فإنَّ الفقه مفتاحُ البَصیرة،وتَمامُ العِبادة و السّببُ إلی المنازل الرفیعة و الرُّتبِ الجَلیلة فی الدین و الدنیا،و فَضلُ الفَقیه علی العابد كَفَضلِ الشمسِ علی الكواكب و مَن لَم یَتَفَقَّه فی دینهِ لَم یَرضَ اللهُ لهُ عملاً
در دین خدا، دنبال #فهم_عمیق باشید؛
زیرا فهم عمیق در دین، كلید بصیرت
و كمال عبادت
و سبب تحصیل مقام های والا و مراتب شكوهمند در امور دین ودنیاست.
و برتری تفقه كننده در دين بر عابد، مانند آفتاب است بر كواكب،
❌❌ و كسی كه در دینش #تفقه و تفكر ننماید، خداوند هیچ عملی را از او نپسندد.❌❌
📚 تحف العقول ص410
🔸 امام کاظم (سلام الله علیه) فرمود: «إِنَّ لِلَّهِ عَلَی النَّاسِ حُجَّتَینِ»؛
خدا دو حجّت و دو برهان #برای_هدایت مردم نصب کرد: یکی #انبیا_و_مرسلین و ائمه (علیهم السلام) از بیرون؛ دیگری هم #عقل_و_خردمندی از درون.
🔸 چراغی در درون انسان روشن کرد به نام #عقل و چراغی هم در بیرون روشن کرد به نام #وحی.
انسان با هماهنگی این دو، باید راه را هم خوب تشخیص بدهد و هم خوب طی کند.
👈اینکه وجود مبارک #امام_کاظم_علیه_السلام فرمود خدا دو حجّت دارد، یعنی یکی از بیرون به نام انبیا و اولیا که حرف خدا را می رسانند و یکی هم از درون که عقل باشد که عقل، حرف انبیا و اولیا را می فهمد.
🎙ايت الله جوادي املي..
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
#دعاهای_روزانه
💫اَللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ نَفْسٍ لاَ تَشْبَعُ
✨خدايا پناه به تو مى برم از نفسى كه از دنيا سيرى ندارد.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_واقعه آیات 51 تا 76
📄#صفحه_536
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_536
❇️#قدرت_الهی، هم در #آفريدن نمودار است، و هم در #ميراندن.
💠نَحْنُ خَلَقْناكُمْ فَلَوْ لا تُصَدِّقُونَ (۵۷) أَ فَرَأَيْتُمْ ما تُمْنُونَ (۵۸) أَ أَنْتُمْ تَخْلُقُونَهُ أَمْ نَحْنُ الْخالِقُونَ (۵۹) نَحْنُ قَدَّرْنا بَيْنَكُمُ الْمَوْتَ وَ ما نَحْنُ بِمَسْبُوقِينَ (۶۰/واقعه)
🌱ما شما را آفريديم، پس چرا تصديق نمیكنيد؟ آيا آنچه را (در رحم) میريزيد ديدهايد؟ آيا شما آن را (به صورت انسان) میآفرينيد يا ما آفرينندهايم؟
ماييم كه مرگ را در ميان شما مقدّر كرديم و هرگز (مغلوب نمیشويم) و كسی بر ما پيشی نمیگيرد.
🔹در آيات قبل بيان شد كه اصحاب شِمال در معاد ترديد داشته و میگفتند: آيا اگر مرديم و خاك شديم، باز زنده میشويم؟ از اين آيه به بعد خداوند نمونههای قدرت خود را در دنيا بيان میكند تا استبعاد قيامت را برطرف نمايد.
🔹استدلالهای قرآن، فراتر از زمان و مكان است و تاريخ مصرف ندارد و به مقطعی از زمان و مكانی خاص تعلق ندارد. نطفه در رحم و بذر در زمين، در هر زمان و مكان و برای همه واضح و روشن است.
🔹مخفی بودن زمان مرگ حكيمانه است و فوايدی را به دنبال دارد، از يك سوی آماده باش انسان كه هر لحظه ممكن است مرگ فرا رسد و از سوی ديگر جريان عادی زندگی، زيرا منتظر زمان معيّنی برای مرگ نيست وگرنه زندگی برای او تلخ میشد.
🔹گرچه برخی مقدّمات توليد نسل، همچون آميزش و ريزش نطفه در رحم، به وسيله انسان است، امّا تلقيح نطفه و تخمك و رشد آن در چند مرحله و حفظ و تبديل آن به يك انسان كامل با ويژگیهای منحصر به فرد، تنها كار خداوند است. «أَ أَنْتُمْ تَخْلُقُونَهُ أَمْ نَحْنُ الْخالِقُونَ»
🔹حتی اگر بشر، در خارج از رحم همانند سازی كند، باز هم از قدرت الهی نمیكاهد و خالقيّت او را زير سؤال نمیبرد، زيرا اين تأثير و تأثّر به دست توانای خداوند است و بشر در طراحی مراحل آفرينش نقشی ندارد.
🔹چرا شك در معاد میكنيد؟ كسی كه شما را آفريد بار ديگر نيز میآفريند. «نَحْنُ خَلَقْناكُمْ»
🔹در تبليغ و مجادله، با استفاده از شيوه سؤال و پرسش، وجدان مخاطبان را بيدار و به ياری فراخوانيم. أَ فَرَأَيْتُمْ ... أَ أَنْتُمْ ...
🔹پايان عمر و زمان مرگ، تنها به دست خداست. «نَحْنُ قَدَّرْنا بَيْنَكُمُ الْمَوْتَ»
🔹مرگ انسان نشانهی عجز خداوند از زنده نگه داشتن نيست، بلكه تقديری حكيمانه است. «قَدَّرْنا بَيْنَكُمُ الْمَوْتَ»
🔹قدرت الهی مطلقه است و هيچ شخص يا قدرتی نمیتواند از مرگ فرار كرده و بر اين تقدير الهی غالب شده و بر آن پيشی بگيرد. «ما نَحْنُ بِمَسْبُوقِينَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan