eitaa logo
قران پویان
482 دنبال‌کننده
6هزار عکس
704 ویدیو
625 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 12 تا 21 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
‌🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️حزب 💠اسْتَحْوَذَ عَلَيْهِمُ الشَّيْطانُ فَأَنْساهُمْ ذِكْرَ اللَّـهِ أُولئِكَ حِزْبُ الشَّيْطانِ أَلا إِنَّ حِزْبَ الشَّيْطانِ هُمُ الْخاسِرُونَ (۱۹/مجادله) 🌱‏شيطان بر آنان چيره و مسلط شده است، پس ياد خدا را از خاطرشان برده است. آنان حزب شيطانند. آگاه باشيد كه حزب شيطان همان زيانكارانند. 🔹بدانيد حزب شيطان زيانكارانند" (أَلا إِنَّ حِزْبَ الشَّيْطانِ هُمُ الْخاسِرُونَ‌)" استحوذ" از ماده" حوذ" (بر وزن موز) در اصل به معنی قسمت پشت ران شتر است، و از آنجا كه ساربان به هنگام راندن شترها بر پشت رانهای آنها می‌زند اين واژه به معنی تسلط يافتن و به سرعت راندن آمده است. 🔹‏آری منافقان دروغگو و مغرور به مال و مقام سرنوشتی جز اين ندارند كه‌ در بست در اختيار شيطان و وسوسه‌های او قرار می‌گيرند، و خدا را به كلی فراموش می‌كنند، نه تنها منحرف می‌شوند كه در زمره عمال شيطان و اعوان و انصار و لشكر و حزب او برای گمراه ساختن ديگران قرار می‌گيرند. 🔹در كلام امام حسين سيد الشهداء ع در كربلا ديده می‌شود كه وقتی صفوف اهل كوفه را همچون شب تاريك، و سيل خروشانی، در مقابل خود ديد، فرمود:" عجب بندگان بدی هستيد! اظهار اطاعت خدا و ايمان به رسول كرديد ولی اكنون آمده‌ايد ذريه پيامبر ص را به قتل برسانيد، ‏لقد استحوذ عليكم الشيطان فانساكم ذكر اللَّه العظيم: ‏" شيطان بر شما چيره شده، ياد خدای بزرگ را از خاطرتان برده، سپس افزود مرگ بر شما و بر آنچه می‌خواهيد، إِنَّا لِلَّـهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ‌". 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️پیروزی بر 💠‏كَتَبَ اللَّهُ لَأَغْلِبَنَّ أَنَا وَ رُسُلِي إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزِيزٌ (۲۱/مجادله) 🌱‏خداوند حكم كرده است كه همانا من و پيامبرانم (بر كافران و منافقان) چيره خواهيم شد. همانا خداوند قدرتمند شكست‌ناپذير است. 🔹‏سنّت خداوند پيروزی حق بر باطل است. با آن همه تهمت‌هايی كه به پيامبر زدند و با آن همه كارشكنی‌ها و مانع‌تراشی‌ها و ايجاد فتنه‌ها و جنگ‌ها، آيا تا كنون نام پيامبر اسلام و ساير انبيا بيشتر مطرح است يا مخالفان‌شان؟ نام حضرت ابراهيم باقی است يا نمرود؟ امام حسين عليه السلام عزيز است يا يزيد؟ امام حسين عليه السلام به هدفش كه رسوا كردن بنی اميه و دادن درس آزادگی به بشريّت بود رسيد، امّا يزيد چطور؟ 🔹‏سؤال: اگر حق پيروز است، پس چرا در مواردی طرفداران آن شكست می‌خورند؟ 👌‏پاسخ: اگر گفته شود فرزند نعمت است، به اين معنا نيست كه مشكلات دوران بارداری و زايمان، در كار نيست، بلكه مراد آن است كه با تمام اين مشكلات نعمت است. پيروزی حق بر باطل نيز در سايه ايمان، استقامت و اتحاد است، چنانكه قرآن می‌فرمايد: «الَّذِينَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلائِكَةُ»۱، «لا تَهِنُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ»امّا اگر سستی و تفرقه و نافرمانی پديدار شد، شكست حتمی خواهد بود، «حَتَّی إِذا فَشِلْتُمْ وَ تَنازَعْتُمْ فِي الْأَمْرِ وَ عَصَيْتُمْ» 👈‏بر اساس روايات، وعده خداوند در مورد غلبه كامل حق بر باطل، در زمان ظهور امام زمان عليه السلام محقق خواهد شد. 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 2⃣3⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۴۲-۳۹ سوره قصص از تفسیر نور ۱- معیار ستایش ها و انتقادهای قرآن،حقّ است. «بِغَیْرِ الْحَقِّ» ۲- غفلت از گذرا بودن دنیا و گمان به جاودانگی،زمینه ساز خوی استکباری است. «وَ ظَنُّوا أَنَّهُمْ إِلَیْنا لا یُرْجَعُونَ» ۳- عدم اعتقاد و توجّه به معاد و حساب،زمینه ی شکل گیری استکبار است. ۴- کیفرهای الهی،اختصاص به آخرت ندارد.(فرعون در همین دنیا غرق شد) «فَأَخَذْناهُ» ۵- یاران فرد ستمکار،در سرنوشت او سهیم و شریکند. «فَأَخَذْناهُ وَ جُنُودَهُ» ۶- سرانجام مستکبران،ذلّت و قهر است. «فَنَبَذْناهُمْ» ۷- به حوادث تاریخی به دیده ی عبرت بنگریم. «فَانْظُرْ» ۸- مهم عاقبت کار است،نه جلوه های زودگذر آن. فَانْظُرْ ... عاقِبَهُ الظّالِمِینَ ۹- روحیّه ی استکباری،انسان را رهبر دوزخیان می سازد. وَ جَعَلْناهُمْ أَئِمَّهً ... ۱۰- نقش حکومت ها را در شکل دهی ساختار فرهنگی و عقیدتی جامعه نمی توان نادیده گرفت. «أَئِمَّهً یَدْعُونَ إِلَی النّارِ» ۱۱- تبلیغات مستکبران،در واقع دعوت به دوزخ است. «یَدْعُونَ إِلَی النّارِ» ۱۲- مستکبرانی که امروز به عِدّه و عُدّه دل خوش دارند،در قیامت،بی کس ویاور خواهند بود. «یَوْمَ الْقِیامَهِ لا یُنْصَرُونَ» ۱۳- کیفرهای الهی،مخصوص آخرت نیست. «وَ أَتْبَعْناهُمْ فِی هذِهِ الدُّنْیا» ۱۴- لعنت ونفرین مردم،تبلور قهر الهی است. «أَتْبَعْناهُمْ فِی هذِهِ الدُّنْیا لَعْنَهً» چنانکه دعای خیر مردم و نام نیک،نشانه ی لطف خداوند است. «وَ اجْعَلْ لِی لِسانَ صِدْقٍ فِی الْآخِرِینَ» ۱۵- نفرین بر ظالم حتّی بعد از نابودی او لازم است. أَتْبَعْناهُمْ ... لَعْنَهً ۱۶- زشت کاری های دنیوی،به زشت روئی های اخروی می انجامد. «یَوْمَ الْقِیامَهِ هُمْ مِنَ الْمَقْبُوحِینَ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
⁉️ آيا انكار ، موجب از دين و است؟ اگر کسی الان امامت سیاسی منصوص حضرت علی ع برایش اثبات نشد، کافر است؟ ♦️قسمت دوم نظریات مختلف دربارۀ ضروری یا نظری بودن مسألۀ 1⃣نظریۀ اوّل: مسألۀ ، «ضروری» است و طبق این نظریه، امامت به همان معنای شیعی اش، حدوثاً (یعنی در صدر اسلام و زمان پیامبر اکرم ص) یک امر ضروری و واضح بوده؛ به گونه ای که هیچ تردید، بحث و اختلافی دربارۀ آن جایز و قابل قبول نبوده است. به همین شکل، بقائاً (یعنی در قرون بعدی و نیز در عصر حاضر و تا روز قیامت) هم واضح و ضروری می باشد؛ 👈لذا منکر آن، منکر ضروری دین محسوب شده و کافر تلقّی می گردد. 2⃣نظریۀ دوّم: مسألۀ امامت، «ضروری» است و «نظری» است بقائاً بر اساس نظریۀ دوم، حدوثاً یک حقیقت واضح و «ضروری» بوده است؛ یعنی در زمان رسول اکرم (ص) و امام علی (علیه السلام) کاملاً آشکار و غیر قابل تردید بوده و لذا آن، منکر ضروری دین محسوب می شود. اما همین امر، در قرون بعدی و برای نسل های آینده به دلایلی همچون کثرت اشکالات و استدلال های مخالفین و موافقین، به یک مسألۀ نظری و اجتهادی تبدیل شده که نفی آن، انکار ضروری دین تلقی نشده و منکر آن نیز، کافر و خارج از دین به حساب نمی آید. از بین اخباریون، ملامحمد امین استرآبادی در کتاب «الفوائد المدنیة» [ج ۱، ص ۲۵۳]، و از میان اصولیون، آقا وحید در کتاب «الرسائل الاصولیة» [ص ۲۶۵] و امام در «کتاب الطهارة» [ج ۳، ص ۳۲۹] به این نظریه قائل شده اند 3⃣نظریۀ سوّم: مسألۀ ، « » نیست، نه حدوثاً و بقائاً 👈نظریۀ سوّم به این معنا است که مسألۀ امامت، نه حدوثاً و نه بقائاً واضح و ضروری نیست؛ یعنی نه در صدر اسلام و نه در قرون بعدی، یک بحث آشکار و بی نیاز از بحث و استدلال نبوده است. بر این اساس، کسی که آن ر انکار کند، یک مسألۀ نظری و اجتهادی را ردّ نموده و لذا کافر و خارج از دین محسوب نمی شود. 🔻ظاهراً فقط مرحوم آیت الله شهید در کتاب «بحوث فی شرح العروة الوثقی» [ج ۳، ص ۳۹۶] به این دیدگاه قائل شده است. 👌نتیجۀ بحث 👈👈آنچه از مباحث فوق به دست آمد این است که: 🌹 به معنای شیعیِ آن و با ارکان چهارگانه ای که برای آن ذکر شد، ⬅⬅فقط طبق یک نظریه، واضح و ضروری است و منکر آن می شود، اما طبق دو نظریۀ دیگر( ازجمله ایت الله خمینی و صدر)، منکر امامت – به دلیل اعتقاد به نظری و اجتهادی بودن آن – کافر محسوب نمی شود. ❗️ 🔴🔴بنابراین باید از این مبانی متفاوت و حتّی متقابل آگاه بود و طبق موازین علمی سخن گفت و با دیگران بحث کرد، نه اینکه از سر ناآگاهی از نظریات متعدّد و مختلف، بحث ها و مبانی را با هم درآمیخت و بدون ملاک علمی و اجتهادی، دیگران را تخطئه و کرد! 🖌آیت الله سید کمال حیدری کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛