#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_568
❇️در #ماديات، محصور نشويم، #ناديدنیها بسيار است!
💠فَلا أُقْسِمُ بِما تُبْصِرُونَ (۳۸) وَ ما لا تُبْصِرُونَ (۳۹)
🌱(اکنون که چنین است،) به آنچه میبینید، سوگند میخورم؛ (۳۸) و (نیز) به آنچه نمیبینید؛ (۳۹)
حاقه [۳۸-۳۹]
🔹از ظاهر آيه برمیآيد كه با سوگند خوردن به آنچه ديدنی و آنچه ناديدنی است، و يا به عبارت ديگر به غيب و شهادت، در حقيقت به مجموع خلائق سوگند خورده، ليكن اين سوگند شامل ذات متعاليه خدای تعالی نمیشود، زيرا از ادب قرآن به دور است كه خدای تعالی و خلائق او را در يك صف قرار دهد، و هر دو را به يك نحو و در عرض واحد تعظيم كند.
🔹به طور كلی در سوگند خوردن به هر چيزی، نوعی تعظيم مورد آن سوگند است، و خلق خدا كه در اين آيات مورد سوگند قرار گرفته بدان جهت كه دستپرورده خدا است، جليل و جميل است، چون خود او جميل است، و به جز جميل نمیآفريند و چگونه چنين نباشد با اينكه خود او خلقت و فعل خود را ستوده، و خويشتن را بدان ثنا گفته و فرموده:" الَّذِي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ" و نيز فرموده:" فَتَبارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقِينَ"، پس موجودات از ناحيه خدای تعالی جز خوبی ندارند، و هر بدی كه در آنها باشد از ناحيه خودشان است، و يا از ناحيه مقايسه يكی با ديگری است.
🔹در اينكه برای اثبات حقانيت قرآن در ميان همه سوگندها سوگند به" ما تبصرون و ما لا تبصرون" را انتخاب فرموده، مناسبتی با مقام هست، كه بر كسی پوشيده نيست، برای اينكه نظام واحد حاكم بر عالم، نظامی كه اجزای جاری آن همه به هم مربوطند، حكم میكند بر اينكه صانع همه يكی است، و همه به سوی او در حركتند، و نيز حكم میكند به صحت همه آثار و احكام توحيد، از مساله بعث رسل و انزال كتب گرفته، تا اينكه قرآن بهترين كتاب آسمانی است، چون تمامی دعوتهايش به سوی حق و به سوی طريق مستقيم است.
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_568
❇️#تقاضای_نابجا، مغرضانه و لجوجانه میتواند حادثه آفرين باشد.
💠سَأَلَ سائِلٌ بِعَذابٍ واقِعٍ (۱) لِلْكافِرينَ لَيْسَ لَهُ دافِعٌ (۲) مِنَ اللَّـهِ ذِي الْمَعارِجِ (۳) تَعْرُجُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ إِلَيْهِ فِي يَوْمٍ كانَ مِقْدارُهُ خَمْسِينَ أَلْفَ سَنَةٍ (۴/معارج)
🌱سائلی، عذابی واقع شدنی را درخواست كرد. كه برای كافران است و هيچ بازدارندهای برای آن نيست. و از سوی خداوندِ صاحب درجاتِ والاست. فرشتگان و روح، در روزی كه مقدار آن پنجاه هزار سال است، به سوی او بالا میروند.
🔹«معارج» جمع «معرج» به معنای محلّ عروج و صعود است و مراد از آن، آسمانهاست كه محلّ نزول و عروج فرشتگان میباشد.
🔹يادآوری برخی حوادث جزئی و فردی، برای عبرت ديگران لازم است و بايد حفظ شود. (سائل يك نفر بود كه قهر خدا او را نابود كرد، ولی اين ماجرا در متن قرآن مطرح میشود تا تمام انسانها در طول تاريخ بخوانند.) «سَأَلَ سائِلٌ بِعَذابٍ واقِعٍ»
🔹تقاضای نابجا، مغرضانه و لجوجانه میتواند حادثه آفرين باشد. «سَأَلَ سائِلٌ بِعَذابٍ واقِعٍ»
🔹تا وقتی عذاب الهی نازل نشده، راه توبه و دفع عذاب با صدقه باز است، امّا عذابی كه در حال نزول است، راه نجاتی از آن نيست. بِعَذابٍ واقِعٍ ... لَيْسَ لَهُ دافِعٌ
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
5⃣5⃣ تدبر در سوره #قصص
🔹فراز آیات ۸۴-۷۶ سوره قصص
إِنَّ قَارُونَ كَانَ مِن قَوْمِ مُوسَى فَبَغَى عَلَيْهِمْ وَآتَيْنَاهُ مِنَ الْكُنُوزِ مَا إِنَّ مَفَاتِحَهُ لَتَنُوءُ بِالْعُصْبَةِ أُولِي الْقُوَّةِ إِذْ قَالَ لَهُ قَوْمُهُ لَا تَفْرَحْ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْفَرِحِينَ {76}
قارون از قوم موسی بود و بر آنان ستم و زیاده خواهی کرد ، و از گنجینه ها آن قدر به او داده بودیم که (حمل) خزاین او بر گروه نیرومندی سنگین می آمد ، آن گاه که قوم وی بدو گفتند: «شادی مکن که خدا شادی کنندگان را دوست نمی دارد. {76}
وَابْتَغِ فِيمَا آتَاكَ اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ وَلَا تَنسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيَا وَأَحْسِن كَمَا أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَيْكَ وَلَا تَبْغِ الْفَسَادَ فِي الْأَرْضِ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُفْسِدِينَ {77}
و با آنچه خدایت داده سرای آخرت را بجوی و سهم خود را از دنیا فراموش مکن ، و هم چنان که خدا به تو نیکی کرده نیکی کن و در زمین فساد مجوی که خدا فسادگران را دوست نمی دارد. {77}
قَالَ إِنَّمَا أُوتِيتُهُ عَلَى عِلْمٍ عِندِي أَوَلَمْ يَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ قَدْ أَهْلَكَ مِن قَبْلِهِ مِنَ القُرُونِ مَنْ هُوَ أَشَدُّ مِنْهُ قُوَّةً وَأَكْثَرُ جَمْعًا وَلَا يُسْأَلُ عَن ذُنُوبِهِمُ الْمُجْرِمُونَ {78}
[ قارون ] گفت: «من اینها را در نتیجه دانش خود یافته ام.» آیا وی ندانست که خدا نسلهایی را پیش از او نابود کرد که از او نیرومندتر و مال اندوزتر بودند؟ و [ لی این گونه ] مجرمان را [ نیازی ] به پرسیده شدن از گناهانشان نیست. {78}
فَخَرَجَ عَلَى قَوْمِهِ فِي زِينَتِهِ قَالَ الَّذِينَ يُرِيدُونَ الْحَيَاةَ الدُّنيَا يَا لَيْتَ لَنَا مِثْلَ مَا أُوتِيَ قَارُونُ إِنَّهُ لَذُو حَظٍّ عَظِيمٍ {79}
پس [ قارون ] با کوکبه خود بر قومش نمایان شد کسانی که خواستار زندگی دنیا بودند گفتند: «ای کاش مثل آنچه به قارون داده شده به ما [ هم ] داده می شد واقعاً او بهره بزرگی [ از ثروت ] دارد.» {79}
وَقَالَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَيْلَكُمْ ثَوَابُ اللَّهِ خَيْرٌ لِّمَنْ آمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا وَلَا يُلَقَّاهَا إِلَّا الصَّابِرُونَ {80}
و کسانی که دانش [ واقعی ] یافته بودند ، گفتند: «وای بر شما! برای کسی که گرویده و کار شایسته کرده پاداش خدا بهتر است ، و جز شکیبایان آن را نیابند.» {80}
فَخَسَفْنَا بِهِ وَبِدَارِهِ الْأَرْضَ فَمَا كَانَ لَهُ مِن فِئَةٍ يَنصُرُونَهُ مِن دُونِ اللَّهِ وَمَا كَانَ مِنَ المُنتَصِرِينَ {81}
آن گاه [ قارون ] را با خانه اش در زمین فرو بردیم ، و گروهی نداشت که در برابر [ عذابِ ] خدا او را یاری کنند و [ خود نیز ] نتوانست از خود دفاع کند. {81}
وَأَصْبَحَ الَّذِينَ تَمَنَّوْا مَكَانَهُ بِالْأَمْسِ يَقُولُونَ وَيْكَأَنَّ اللَّهَ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَن يَشَاء مِنْ عِبَادِهِ وَيَقْدِرُ لَوْلَا أَن مَّنَّ اللَّهُ عَلَيْنَا لَخَسَفَ بِنَا وَيْكَأَنَّهُ لَا يُفْلِحُ الْكَافِرُونَ {82}
و همان کسانی که دیروز آرزو داشتند به جای او باشند ، صبح می گفتند: «وای ، مثل اینکه خدا روزی را برای هر کس از بندگانش که بخواهد گشاده یا تنگ می گرداند ، و اگر خدا بر ما منّت ننهاده بود ، ما را [ هم ] به زمین فرو برده بود وای ، گویی که کافران رستگار نمی گردند.» {82}
تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِينَ لَا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ {83}
آن سرای آخرت را برای کسانی قرار می دهیم که در زمین خواستار برتری جویی و فساد نیستند، و فرجام [ خوش ] از آنِ پرهیزگاران است. {83}
مَن جَاء بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَيْرٌ مِّنْهَا وَمَن جَاء بِالسَّيِّئَةِ فَلَا يُجْزَى الَّذِينَ عَمِلُوا السَّيِّئَاتِ إِلَّا مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ {84}
هر کس نیکی به میان آورَد ، برای او [ پاداشی ] بهتر از آن خواهد بود ، و هر کس بدی به میان آورد ، کسانی که کارهای بد کرده اند جز سزای آنچه کرده اند نخواهند یافت. {84}
♻️عصاره فراز ایات ۸۴-۷۶ : هلاکت عجیب قارون، ثروتمند بزرگ قوم موسی (که به اموال خود سرمست شد و به برتری جویی و ظلم به سایرین و فساد پرداخت)، عبرتی است برای شما. بدانید که فرجام خوش در اخرت تنها برای اهل تقوا و نیکوکاران است
آقای سید کاظم فرهنگ
https://zaya.io/rffo8
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#حسین (ع) به مثابه راه 🚩🚩
#تحریفات عاشورا از دیدگاه شهید بهشتی
🛑قسمت سوم:
#حسین(ع) سفینه نجات است بله که #سفینه_نجات است. اما کدام حسین؟ هر کس بر این سفینه سوار شود، به سوی نجات می رود، اما باید سوار شود، مثل اهل بیت(ع) و پیشوایان پاک از اهل بیت پیغمبر، مانند کشتی نوح است.
هر کس در آن سوار شود نجات می یابد و هر کس از آن دوری جوید، غرق می شود اما سوار شدن چیست؟ دوری گزیدن چیست؟
اگر در آن زمان هم آژانس مسافرتی وجود داشت و بلیت مسافرت با کشتی نوح را می فروختند و بعضی روی عشق و علاقه به سوار شدن این کشتی می رفتند با قیمت های گزاف، این بلیت را می خریدند، اما نمی رفتند و سوار نمی شدند، آیا باز هم نجات پیدا می کردند؟
👈معلوم است که صرف علاقه و پول خرج کردن تنها و بلیت خریدن برای نجات کافی نیست بلکه باید #سوارشد، شیعه علی بودن یک وقت به معنای فقط بلیت خریدن است، با بلیت خریدن گمان نمی کنم کسی برنده باشد اما گاهی به معنای دنبال علی رفتن است.
💢ما فقط می خواهیم این کلمه تشیع (که کلمه ای عربی و به معنای دنباله روی است)، توخالی نشود، در مورد ولایت هم چنین است.
یکی از عیب های این کلمات عربی برای ما مردمی که عرب زبان نیستیم همین است که به آسانی می شود آن را توخالی کرد. چون ریشه کلمه را غالباً نمی دانیم. ولی این که علاجش آسان است،لازم نیست ما فوری کلمات عربی را عوض کنیم بلکه روشنگری می کنیم، به همه کسانی که نَفَس مان به آن ها می رسد، معنای دقیق این کلمات را بگوییم،
👈آقا #تشیع یعنی #پیروی ودنباله روی.
اکنون من با صراحت و قاطعیت می گویم هر کس دنباله رو علی(ع) است، نجات پیدا می کند، هیچ شکی هم در این ندارم. همچنین کلمه ولایت یعنی هم پیمانی، هر کس هم پیمان علی(ع) و حسین(ع) است نجات پیدا می کند، من شکی در این ندارم.
👈عاشورای حسین(ع) را زنده نگه دارید،
زنده ای که تحریف نشده باشد،
در برخوردمان با مردمی که با خلوص نیت اما بدون هوشیاری کارهایی می کنند، با محبت برخورد کنیم، بیدارشان کنیم، بگوییم، برادر و خواهر مسلمان! ای برادرِ حسین(ع) دوست! ای خواهرِ حسین(ع) دوست! اگردوست حسین(ع) هستی درست دوستی کن، این دوستی را با هم پیمانی با ولایت همراه کن، با #دنباله_روی و تشیع همراه کن تا برای خودت و جامعه ات سرچشمه سعادت شود.
💢عصر ما عصر #روشنگری است،
نمی گویم عصر کارهای دیگر و تلاش های دیگر نیست، ولی روشنگری، در مراحل نخستین و اساسی کوشش های یک مسلمان قرار دارد.
من گاهی حتی از بعضی رفقای خیلی دوست داشتنی خودم دیده ام که کیفیت برخوردشان با کسانی که با آن ها هم عقیده نیستند، در همان مرحله اول آن ها را زده کرده است، اشتباه نکنید!
شما باید در برخورد اولیه #منطقی باشید
تا آن ها را به حسین(ع)، به مولا(ع) نزدیک تر کنید.
آن ها را به خدا نزدیک تر کنید.
نزدیکی به حسین(ع) واقعی و علی(ع) واقعی، خود به خود نزدیکی به خدا است.
چون این ها راهی جز راه خدا ندارند.
بکوشید تا اسلام، دین، تشیع، ولایت، حسین دوستی، عزاداری، همه این ها، به راستی «راه» باشد
تعهد بیاورد، مسیر مشخص کند تا دیگر از آن ها به عنوان افیون جامعه نام برده نشود.
🖌شهید دکتر بهشتی
ادامه دارد
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
💠اَللّهُمَّ وَ اَدْرِکَ بِنا اءَیّامَهُ وَ ظُهُورَهُ وَ قِیامَهُ
⚜خدایا ما را به روزگار او و زمان ظهور و قیامش برسان!
بخشی از دعای نیمه شعبان
https://telegram.me/quranpuyan
༻🍃🌸🍃༺
💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖
🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است،
👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمیشود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند.
التماس دعا🙏
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
4_5917775793500459468.mp3
14.91M
🔷سخنرانی شب شام غریبان ۱۴۰۲
موضوع :
⭕️ امام حسین ع و بزرگترین جنایت
▪️قران و نهی از #اعتدا در جنگ
▪️#اخلاق ، ملاک اعتدا و زیاده روی
❓پرسش :
#اعتدا_درمبارزه و درگیری چگونه قابل تشخیص است ؟
🔻شاخصهای امیرالمومنین
🔻شاخصهای امام حسین ع در برابر شمر
🔻شاخصهای شمر تر از شمر
شما که با منطق و معیار حضرت علی فاصله دارید، حداقل، به معیارهای شمر و عمر سعد ملتزم باشید.
شمر در برابر انتقاد امام حسین از حمله به خیام، گفت حق با توست و به همراهانش دستور برگشت داد
عمرسعد شب یازدهم برای خیام اهل بیت، مراقب و نگهبان گذاشت
ایا زن و بچه مخالفین شما، از تعرضات و ازار و اذیت شما مصونند؟!!!
حداقل، بدتر از #شمر نباشید
استاد سروش محلاتی
@quranpuyan
#حسین (ع) به مثابه راه 🚩🚩
🛑قسمت چهارم: الگو گیری از توبه حر و پاسخ امام ع
🌱↩️انسان در شرایط حُر باشد و از آن توفیق بهره مند شود، خیلی است.
او یک سرباز ساده نیست، یک افسر و فرمانده است،
#حر به این نتیجه می رسد که باید به سوی امام حسین(ع) بیاید، حالا همه ما در ذهن خودمان آمدن حر را تصور کنیم، هیچ شائبه و نکته تاریکی در فکر، قلب و جان حُر باقی نمانده است، به جز یک نکته که می گوید: ای کاش من پیش از این که راه را بر حسین می بستم به این فکر می افتادم. 👈این #گناه_بزرگ که مانع شد حسین(ع) به راه سومی که خودش انتخاب کرده بود برود، در نظرش به صورت یک نقطه شک باقی مانده است. با خودش می گوید:
↩️این مشکل را هم پیش امام و پیشوایم می برم. ببینم امامم درباره این شک چه می گوید؟!
به سوی خیمه های حسین(ع) می تازد، اطرافیان خیال می کنند او افسر مهاجم است، اما او علامت می دهد که من به سوی شما آمده ام و قصد جنگ ندارم، می آید در برابر امام حسین(ع) می ایستد، چون یک شیعه مخلص، به عنوان یک موالی مخلص، کسی که ولایت تشیع در او زنده و تابناک است.
از امام و پیشوایش سؤال می کند: ای حسین بن علی! من آمده ام اما سؤالی دارم: آیا این آمدن من، این توبه من از راه باطل به حق، قبول است؟ آیا دیر نشده است؟ آن امام و پیشوای بزرگ #حر را نوازش می کند، به او اطمینان می دهد که دیر نشده! باز هم به وقت آمدی، باز هم به موقع توبه کرده ای.
👈👈#توبه_صحیح حتی در آخرین لحظات زندگی از نظر اسلام قبول است.
اما توبه صحیح فقط این گونه است.
توبه حر توبه ای است که در آخرین لحظات زندگی او روی داده است،
اما توبه ای صحیح است چون واقعاً عوض شده است.
واقعاً راهش را عوض کرده است.
می آید سراغ #امام_حسین(ع)، امام به او اطمینان می دهد که ای حر! توبه تو قبول است.
↩️🚩حالا ما در برابر تربت پاک حربن یزید ریاحی با تمام خلوص و صفا می ایستیم و می گوییم:
«السّلام علی الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین» و با کمال صمیمیت به این یاران پاک باز می گوییم: «یا لیتنا کنّا معکم فَنَفُوزَ فوزاً عظیما»
🌱پایان
شهيد دکتر بهشتي.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#آیههاینور
بسم الله الرحمن الرحیم
وَجَّهْتُ وَجْهِیَ لِلَّذِی
فَطَرَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ
روی به سوی خدایی آوردم که
آفریننده آسمانها و زمین است
🔸️سوره انعام ، آيه ٧٩
کانال قرآن پویان :
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_معارج آیات 11 تا 39
📄#صفحه_569
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_569
❇️اگر خداوند #انسان را برای سعادت و كمال آفريده چگونه در طبيعت او #شر و #بدی قرار داده است؟
💠إِنَّ الْإِنْسانَ خُلِقَ هَلُوعاً (۱۹) إِذا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعاً (۲۰) وَ إِذا مَسَّهُ الْخَيْرُ مَنُوعاً (۲۱)
🌱انسان، بسیار حریص و کمطاقت آفریده شده است: (۱۹) هنگامی که شری به او برسد، بسیار بیتابی میکند؛ (۲۰) و هنگامی که خوشی و خیری به او برسد، بهشدت (از دیگران) دریغ میکند؛ (۲۱)
معارج [۱۹-۲۱]
🔹پاسخ اين سؤالات با توجه به يك نكته روشن میشود، و آن اين است كه خداوند نيروها و غرائز و صفاتی در انسان آفريده است كه اينها بالقوه وسيله تكامل و ترقی و سعادت او محسوب میشوند، بنا بر اين صفات و غرائز مزبور ذاتا بد نيست، بلكه وسيله كمال است، اما هنگامی كه همين صفات در مسير انحرافی قرار گيرد، و از آن سوء استفاده شود، مايه نكبت و بدبختی و شر و فساد خواهد بود.
🔹فی المثل همين حرص نيرويی است كه به انسان اجازه نمیدهد به زودی از تلاش و كوشش بازايستد، و با رسيدن به نعمتی سير شود، اين يك عطش سوزان است كه بر وجود انسان مسلط است، اگر اين صفت در مسير تحصيل علم و دانش به كار افتد، و انسان حريص در علم و يا به تعبير ديگر تشنه و عاشق بیقرار علم باشد، مسلما مايه كمال او است، اما اگر آن در مسير ماديات به كار افتد مايه شر و بدبختی و بخل میگردد.
🔹به تعبير ديگر: اين صفت شاخهای از حب ذات است، و میدانيم حب ذات چيزی است كه انسان را به سوی كمال میفرستد، اما اگر در مسير انحرافی واقع شود به سوی انحصارطلبی، و بخل و حسد و مانند آن پيش میرود.
در مورد مواهب ديگر نيز مطلب همين گونه است، خداوند قدرت عظيمی در دل اتم آفريده كه مسلما مفيد و سودمند است، ولی هر گاه از اين قدرت درونی اتم سوء استفاده شود و از آن بمبهای ويرانگر بسازند، نه نيروگاههای برق و وسائل صنعتی ديگر، اين مايه شر و فساد خواهد بود.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_569
💠وَ الَّذِينَ هُمْ لِأَماناتِهِمْ وَ عَهْدِهِمْ راعُونَ (۳۲) وَ الَّذِينَ هُمْ بِشَهاداتِهِمْ قائِمُونَ (۳۳) وَ الَّذِينَ هُمْ عَلی صَلاتِهِمْ يُحافِظُونَ (۳۴) أُولئِكَ فِي جَنَّاتٍ مُكْرَمُونَ (۳۵/معارج)
🌱و آنان كه رعايت كننده امانتها و قراردادهای خويشند. و آنان كه به (ادای) شهادتهای خود قيام میكنند. و آنان كه بر نمازشان مراقبت دارند. اينان در بهشتها گرامی داشته میشوند
🔹نشانه ايمان، تنها نماز و انفاق نيست، رعايت عهد و پيمانهای اجتماعی نيز شرط ايمان است. «وَ الَّذِينَ هُمْ لِأَماناتِهِمْ وَ عَهْدِهِمْ راعُونَ»
🔹سكوت آگاهان، جرم و گواهی به حق، نشانه ايمان است. «بِشَهاداتِهِمْ قائِمُونَ»
🔹آغاز و پايان تمام كمالات، توجّه به نماز است. در آغاز فرمود: «الَّذِينَ هُمْ عَلی صَلاتِهِمْ دائِمُونَ» و در پايان نيز میفرمايد: «وَ الَّذِينَ هُمْ عَلی صَلاتِهِمْ يُحافِظُونَ»
🔹بهشتيان از نظر مادّی، «فِي جَنَّاتٍ» و معنوی «مُكْرَمُونَ» تأمين هستند.
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
6⃣5⃣ تدبر در سوره #قصص
🔹نکات فراز آیات ۸۴-۷۶ سوره قصص
∆ دار الاخره : سوره های یوسف،قصص ۲،انعام اعراف عنکبوت نحل بقره احزاب
∆دار الاخره خیر للذین اتقوا(یتقون) : یوسف انعام اعراف
∆عاقبه للمتقین : قصص هود اعراف
∆اولین اشاره به قارون،در سوره های غافر و عنکبوت اسم قارون فرعون و هامان کنار هم ذکر شده است.
∆در این سوره دو مثال از هلاکت دو مستکبر و مفسد که یکی قدرت سیاسی و دیگری قدرت اقتصادی است،ارایه شده است تا نویدی برای مسلمانان و مخاطبان قران باشد.
∆صفات و رفتارهای منفی قارون که در این فراز بیان شده است:
بغی و تجاوز و تعدی به دیگران، سرمستی و غرور و تفاخر ناشی از اتکا به اموالش ،فساد درسرزمین،عدم احسان( وانفاق) به دیگران
در سوره غافر بیان شده که قارون به همراه فرعون و هامان، موسی را ساحر کذاب خواند. و دستور به قتل فرزندان مومنان به موسی را دادند. در سوره عنکبوت هم بیان شده که این سه نفر در سرزمین استکبار و سرکشی داشتند.
∆صفات و رفتارهای منفی فرعون که در این سوره بیان شده است:
∆سرکشی و برتری جویی در زمین، تفرقه انداختن بین مردم، به ضعف کشاندن گروهی از مردم (بنی اسراییل) و به قتل رساندن مردانشان، مفسد، خود را اله و خداوند مردم و سرزمین مصر میخواند، استکبار در زمین.
∆عبارت الله (ربی/ربک) یبسط الرزق لمن یشاء و یقدر ،۹ بار در قران بکار رفته است. قبلا در سوره اسراء بود.مفهوم ان نیز در سوره های متعدد ذکر شده از جمله در سوره فجر در ابتدای نزول که گشادگی یا تنگی روزی هر دو امتحان خداست و نشانه ای بر فضیلت یا حقارت افراد نیست.
∆در ایه ۷۶ بیان شده که ان الله لایحب الفرحین. معنای فرح چیست؟ ایا خداوند افراد شاد را دوست ندارد؟
در کتاب قاموس قران فرح،شادی توام با تکبر معنا شده است.در قران کریم نیز فرح هم در شادی مذموم بکار رفته و هم در شادی ممدوح. لذا مقصود واقعی انرا باید درسیاق آیات جستجو کرد.
در اینجا با توجه به بیان حالات دیگری از قارون که زیاده خواه بود، اموالش را ناشی از علم و هنر خود میدانست و اینکه در حالت تفاخر با زینتهایش بر مردم عبور میکرد،نشان میدهد مقصود از فرح در این آیات شادی مذموم یعنی شادی همراه با تکبر و تفاخر و سرمستی است که خداوند انرا دوست ندارد.
آقای سید کاظم فرهنگ
https://zaya.io/rffo8
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛