#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_569
❇️اگر خداوند #انسان را برای سعادت و كمال آفريده چگونه در طبيعت او #شر و #بدی قرار داده است؟
💠إِنَّ الْإِنْسانَ خُلِقَ هَلُوعاً (۱۹) إِذا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعاً (۲۰) وَ إِذا مَسَّهُ الْخَيْرُ مَنُوعاً (۲۱)
🌱انسان، بسیار حریص و کمطاقت آفریده شده است: (۱۹) هنگامی که شری به او برسد، بسیار بیتابی میکند؛ (۲۰) و هنگامی که خوشی و خیری به او برسد، بهشدت (از دیگران) دریغ میکند؛ (۲۱)
معارج [۱۹-۲۱]
🔹پاسخ اين سؤالات با توجه به يك نكته روشن میشود، و آن اين است كه خداوند نيروها و غرائز و صفاتی در انسان آفريده است كه اينها بالقوه وسيله تكامل و ترقی و سعادت او محسوب میشوند، بنا بر اين صفات و غرائز مزبور ذاتا بد نيست، بلكه وسيله كمال است، اما هنگامی كه همين صفات در مسير انحرافی قرار گيرد، و از آن سوء استفاده شود، مايه نكبت و بدبختی و شر و فساد خواهد بود.
🔹فی المثل همين حرص نيرويی است كه به انسان اجازه نمیدهد به زودی از تلاش و كوشش بازايستد، و با رسيدن به نعمتی سير شود، اين يك عطش سوزان است كه بر وجود انسان مسلط است، اگر اين صفت در مسير تحصيل علم و دانش به كار افتد، و انسان حريص در علم و يا به تعبير ديگر تشنه و عاشق بیقرار علم باشد، مسلما مايه كمال او است، اما اگر آن در مسير ماديات به كار افتد مايه شر و بدبختی و بخل میگردد.
🔹به تعبير ديگر: اين صفت شاخهای از حب ذات است، و میدانيم حب ذات چيزی است كه انسان را به سوی كمال میفرستد، اما اگر در مسير انحرافی واقع شود به سوی انحصارطلبی، و بخل و حسد و مانند آن پيش میرود.
در مورد مواهب ديگر نيز مطلب همين گونه است، خداوند قدرت عظيمی در دل اتم آفريده كه مسلما مفيد و سودمند است، ولی هر گاه از اين قدرت درونی اتم سوء استفاده شود و از آن بمبهای ويرانگر بسازند، نه نيروگاههای برق و وسائل صنعتی ديگر، اين مايه شر و فساد خواهد بود.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_569
💠وَ الَّذِينَ هُمْ لِأَماناتِهِمْ وَ عَهْدِهِمْ راعُونَ (۳۲) وَ الَّذِينَ هُمْ بِشَهاداتِهِمْ قائِمُونَ (۳۳) وَ الَّذِينَ هُمْ عَلی صَلاتِهِمْ يُحافِظُونَ (۳۴) أُولئِكَ فِي جَنَّاتٍ مُكْرَمُونَ (۳۵/معارج)
🌱و آنان كه رعايت كننده امانتها و قراردادهای خويشند. و آنان كه به (ادای) شهادتهای خود قيام میكنند. و آنان كه بر نمازشان مراقبت دارند. اينان در بهشتها گرامی داشته میشوند
🔹نشانه ايمان، تنها نماز و انفاق نيست، رعايت عهد و پيمانهای اجتماعی نيز شرط ايمان است. «وَ الَّذِينَ هُمْ لِأَماناتِهِمْ وَ عَهْدِهِمْ راعُونَ»
🔹سكوت آگاهان، جرم و گواهی به حق، نشانه ايمان است. «بِشَهاداتِهِمْ قائِمُونَ»
🔹آغاز و پايان تمام كمالات، توجّه به نماز است. در آغاز فرمود: «الَّذِينَ هُمْ عَلی صَلاتِهِمْ دائِمُونَ» و در پايان نيز میفرمايد: «وَ الَّذِينَ هُمْ عَلی صَلاتِهِمْ يُحافِظُونَ»
🔹بهشتيان از نظر مادّی، «فِي جَنَّاتٍ» و معنوی «مُكْرَمُونَ» تأمين هستند.
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
6⃣5⃣ تدبر در سوره #قصص
🔹نکات فراز آیات ۸۴-۷۶ سوره قصص
∆ دار الاخره : سوره های یوسف،قصص ۲،انعام اعراف عنکبوت نحل بقره احزاب
∆دار الاخره خیر للذین اتقوا(یتقون) : یوسف انعام اعراف
∆عاقبه للمتقین : قصص هود اعراف
∆اولین اشاره به قارون،در سوره های غافر و عنکبوت اسم قارون فرعون و هامان کنار هم ذکر شده است.
∆در این سوره دو مثال از هلاکت دو مستکبر و مفسد که یکی قدرت سیاسی و دیگری قدرت اقتصادی است،ارایه شده است تا نویدی برای مسلمانان و مخاطبان قران باشد.
∆صفات و رفتارهای منفی قارون که در این فراز بیان شده است:
بغی و تجاوز و تعدی به دیگران، سرمستی و غرور و تفاخر ناشی از اتکا به اموالش ،فساد درسرزمین،عدم احسان( وانفاق) به دیگران
در سوره غافر بیان شده که قارون به همراه فرعون و هامان، موسی را ساحر کذاب خواند. و دستور به قتل فرزندان مومنان به موسی را دادند. در سوره عنکبوت هم بیان شده که این سه نفر در سرزمین استکبار و سرکشی داشتند.
∆صفات و رفتارهای منفی فرعون که در این سوره بیان شده است:
∆سرکشی و برتری جویی در زمین، تفرقه انداختن بین مردم، به ضعف کشاندن گروهی از مردم (بنی اسراییل) و به قتل رساندن مردانشان، مفسد، خود را اله و خداوند مردم و سرزمین مصر میخواند، استکبار در زمین.
∆عبارت الله (ربی/ربک) یبسط الرزق لمن یشاء و یقدر ،۹ بار در قران بکار رفته است. قبلا در سوره اسراء بود.مفهوم ان نیز در سوره های متعدد ذکر شده از جمله در سوره فجر در ابتدای نزول که گشادگی یا تنگی روزی هر دو امتحان خداست و نشانه ای بر فضیلت یا حقارت افراد نیست.
∆در ایه ۷۶ بیان شده که ان الله لایحب الفرحین. معنای فرح چیست؟ ایا خداوند افراد شاد را دوست ندارد؟
در کتاب قاموس قران فرح،شادی توام با تکبر معنا شده است.در قران کریم نیز فرح هم در شادی مذموم بکار رفته و هم در شادی ممدوح. لذا مقصود واقعی انرا باید درسیاق آیات جستجو کرد.
در اینجا با توجه به بیان حالات دیگری از قارون که زیاده خواه بود، اموالش را ناشی از علم و هنر خود میدانست و اینکه در حالت تفاخر با زینتهایش بر مردم عبور میکرد،نشان میدهد مقصود از فرح در این آیات شادی مذموم یعنی شادی همراه با تکبر و تفاخر و سرمستی است که خداوند انرا دوست ندارد.
آقای سید کاظم فرهنگ
https://zaya.io/rffo8
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
گزيده اي از #تاريخچه_عزاداری_حسيني در ایران
🛑قسمت اول:
↩️🚩نخستین باری که روز عاشورا #تعطیل اعلام شد
#آلبویه در طبرستان و به دست علویان اسلام آوردند. آنان در آغاز بیشتر زیدی بودند و بعد از مدتی در صدد حمایت از معتزله و شیعه و احیای شعائر مذهبی شیعه برآمدند.
↩️از بین امرای آلبویه احمد معزالدوله (324-356 ق) بیش از دیگران به این کار اهتمام میورزید. بیشک مهمترین اقدام #معزالدوله در راستای ترویج آیینهای شیعی رسمی و علنی کردن اقامۀ عزا بر امام حسین بود.
↩️ وی در عاشورای سال 352 هجری، دستور بسته شدن بازارها و تعطیلی خرید و فروش را صادر کرد و فرمان داد تا مردم شیونکنان به خیابانها بریزند و در قالب راهاندازی دستههای سوگواری به اقامۀ عزا و نوحهخوانی بپردازند.
در این روز زنان با موهای پریشان و صورتهای سیاه و لباسهای پاره در کوچهها و خیابان به راه افتادند، در حالی که سیلی به صورتشان میزدند و از غم و اندوه بر حسین شهید ولوله و هلهله میکردند.
▪️اقامۀ عزای محرم به مدت #یک_دهه را نیز از ابتکارات معزالدوله دانستهاند.
معزالدوله خود همراه با وزرا و اعیان دولتش هر پنجشنبه به زیارت مزار امام جواد و امام کاظم میرفت و شب جمعه را در آنجا به صبح میرسانید.
🚩سنت عزاداری عاشورا تا پایان حاکمیت آلبویه در ایران رواج داشت. اما پس از آن و با حاکم شدن #سلجوقیان، این آیین مجدداً ممنوع اعلام شد و عموماً به خفا رفت.
📚«عزاداری در تاریخ ایران» برگرفته از فصل اول کتاب رسانۀ شیعه نوشتۀ محسن حسام مظاهری
💫ادامه دارد
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
🆔@quranpuyan
#دعاهای_روزانه
یَا مَنْ لَهُ الْعِزَّةُ وَ الْجَمَالُ
یَا مَنْ لَهُ الْقُدْرَةُ وَ الْکَمَالُ
یَا مَنْ لَهُ الْمُلْکُ وَ الْجَلالُ
یَا مَنْ هُوَ الْکَبِیرُ الْمُتَعَالِ
یَا مُنْشِئَ السَّحَابِ الثِّقَالِ
یَا مَنْ هُوَ شَدِیدُ الْمِحَالِ
یَا مَنْ هُوَ سَرِیعُ الْحِسَابِ
یَا مَنْ هُوَ شَدِیدُ الْعِقَابِ
یَا مَنْ عِنْدَهُ حُسْنُ الثَّوَابِ
یَا مَنْ عِنْدَهُ أَمُّ الْکِتَابِ
ای آنکه شکوه و زیبایی تنها از آن اوست
ای آنکه توانایی و برازندگی تنها از آن اوست،
ای آنکه فرمانروایی و شوکت تنها از آن اوست،
ای آنکه اوست بزرگ و برتر،
ای پدیدآورنده ابرهای پر باران ،
ای آن که نیرومند، و پرتوان است،
ای آنکه حسابرسی چالاک است،
ای آنکه کیفرش سخت و شدید است،
ای آنکه پاداش نیک تنها نزد اوست،
ای آنکه دفتر هستی پیش روی اوست.
🌹 فراز از دعای جوشن کبیر (۷)
کانال قرآن پویان
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_معارج_نوح
📄#صفحه_570
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_570
❇️از آمدن #مرگ بترسيد و ايمان آوريد
💠يَغْفِرْ لَكُمْ مِنْ ذُنُوبِكُمْ وَ يُؤَخِّرْكُمْ إِلی أَجَلٍ مُسَمًّی إِنَّ أَجَلَ اللَّهِ إِذا جاءَ لا يُؤَخَّرُ لَوْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ (۴/نوح)
🌱(اگر چنين كنيد) خداوند بخشی از گناهانتان را میبخشد و عمر شما را تا زمان تعيين شده به عقب میاندازد (و از مرگهای قهرآميز شما را دور میدارد) امّا اجل معيّن شده (از سوی) خدا، هنگامی كه فرارسد تأخير بردار نيست. اگر میدانستيد.
🔹انسان دارای دو اجل است:
اجلی كه با عبادت و تقوا به تأخير و با گناه و خلاف جلو میافتد.
اجل نهايی كه قابل تغيير نيست و نامش «أَجَلٍ مُسَمًّی» است.
👈امام صادق عليه السلام فرمودند: «يعيش الناس باحسانهم اكثر مما يعيشون باعمارهم و يموتون بذنوبهم اكثر مما يموتون بآجالهم» بيشتر عمر مردم بخاطر احسان و بيشتر مرگ ها بخاطر گناهان است و كمتر كسی است كه عمر يا مرگش به طور طبيعی باشد.
🔹گناهان گذشته، با ايمان آوردن بخشيده میشود. أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ ... يَغْفِرْ لَكُمْ مِنْ ذُنُوبِكُمْ
🔹تنها بخشی از گناهان كه حق اللّه است، قابل بخشش است. «مِنْ ذُنُوبِكُمْ» (ولی حق الناس را بايد صاحب حق ببخشد.)
🔹ايمان و عمل صالح، سبب طول عمر و دفع بلا میشود. «يُؤَخِّرْكُمْ إِلی أَجَلٍ»
🔹علاقه به زندگی و كاميابی، خواستهای طبيعی است كه پاداش خوبیها قرار گرفته است. «يُؤَخِّرْكُمْ إِلی أَجَلٍ»
🔹عمر را نهايت و پايانی است و قابل تغيير نيست. «إِنَّ أَجَلَ اللَّهِ إِذا جاءَ لا يُؤَخَّرُ»
🔹از آمدن مرگ بترسيد و ايمان آوريد. أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ ... إِنَّ أَجَلَ اللَّهِ إِذا جاءَ لا يُؤَخَّرُ
🔹انسان رابطه ميان ايمان وعمل صالح با طول عمر را نمیداند. «لَوْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_570
❇️راه و رسم #تبليغ
💠ثُمَّ إِنِّي دَعَوْتُهُمْ جِهاراً (۸) ثُمَّ إِنِّي أَعْلَنْتُ لَهُمْ وَ أَسْرَرْتُ لَهُمْ إِسْراراً (۹)
🌱از این گذشته، با صدای بلند، آنان را فراخواندم. (۸) علاوه بر این، (با توجه به اوضاع و مصالح مردم، دعوت را) آشکار (یا) کاملاً مخفیانه به انجام رساندم. (۹)
نوح [۸-۹]
🔹آنچه در آيات فوق درباره دعوت نوح آمده در عين اين كه وسيلهای برای تسلی خاطر پيامبر ص و مؤمنان اندكی كه در مكه به او پيوستند بود يك برنامه عمومی و همگانی را برای همه مبلغان راه خدا ارائه میدهد.
🔹او هرگز انتظار نداشت مردم دعوتش را اجابت كرده، در يك مركز عمومی شهر جمع شوند سپس با آرامش خاطر در حالی كه همگان چشم به دهان او دوخته و گوش به سخنانش دارند پيام الهی را به آنان برساند، بلكه از لحن آيات استفاده میشود (و در بعضی از روايات نيز آمده) كه او گاه به سراغ مردم در خانههايشان میرفت، يا در كوچه و بازار آنها را به طور خصوصی صدا میزد، و با حوصله و لحن محبت آميزی تبليغ میكرد، و گاه در مجالس عمومی كه به منظورهای ديگری از قبيل جشن و عزا تشكيل شده بود میآمد و با صدای بلند و آشكار فرمان خدا را بر آنها میخواند، اما هميشه با عكس العملهای نامطلوب و توهين و استهزاء، و گاه ضرب و جرح روبرو میشد، ولی با اين حال هرگز دست از كار خود برنداشت.
🔹اين حوصله عجيب، و آن دلسوزی عجيبتر، و پشتكار و استقامت بینظير سرمايه او در راه دعوت به آئين حق بود.
🔹و شگفتانگيزتر اينكه در طول نهصد و پنجاه سال دعوتش تنها حدود هشتاد نفر به او ايمان آوردند كه اگر اين دو عدد را بر يكديگر تقسيم كنيم روشن میشود كه برای هدايت هر يك نفر به طور متوسط حدود دوازده سال تبليغ كرد!!.
👌آيا اگر مبلغان اسلامی از يك چنين استقامت و پشتكاری برخوردار باشند اسلام با اين محتوای غنی و جالب عالمگير نخواهد شد؟!
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
7⃣5⃣ تدبر در سوره #قصص
🔹پیام های آیات ۷۸-۷۶ سوره قصص از تفسیر نور
۱- سابقه ی خوب،دلیل برآینده خوب و یا چشم پوشی از انحرافات امروز نیست. «کانَ مِنْ قَوْمِ مُوسی»
۲- فامیل پیامبر بودن،به تنهایی عامل موفّقیّت ونجات نیست. «کانَ مِنْ قَوْمِ مُوسی»
۳- وجود بستگان منحرف،نباید از مقام افراد صالح و مصلح بکاهد. «إِنَّ قارُونَ کانَ مِنْ قَوْمِ مُوسی»
۴- ثروت بدون حساب،وسیله ی قدرت و قدرت،عاملی برای تجاوزگری و عیّاشی است. «الْکُنُوزِ - فَبَغی عَلَیْهِمْ - لا تَفْرَحْ»
۵- ثروت،ما را مغرور و سرمست نسازد. «لا تَفْرَحْ»
۶- نهی از منکر در مقابل سرمایه داران؛حتّی بر طبقه محروم نیز لازم است. «قالَ لَهُ قَوْمُهُ لا تَفْرَحْ»
۷- افراد سرمست،از محبّت الهی محرومند. «إِنَّ اللّهَ لا یُحِبُّ الْفَرِحِینَ» (آری؛ثروت و دارایی نشانه ی محبوبیّت نزد خداوند نیست.)
۸- دنیا مزرعه ی آخرت است. «وَ ابْتَغِ فِیما آتاکَ اللّهُ الدّارَ الْآخِرَهَ» (به قارون گفته شد:از این امکانات سرای آخرت را دنبال کن.)
۹- دارایی ثروتمندان،از آنِ خداست. «آتاکَ اللّهُ»
۱۰- آخرت را باید با جدیّت دنبال نمود،هر چند دنیا را نیز نباید فراموش کرد.
«ابْتَغِ - لا تَنْسَ»
۱۱- مال و ثروت می تواند وسیله ی سعادت اخروی گردد. «وَ ابْتَغِ فِیما آتاکَ اللّهُ الدّارَ الْآخِرَهَ»
۱۲- هرکس به سهم و نصیب خود اکتفا کند وباقی را صرف آخرت نماید. وَ ابْتَغِ ...
وَ لا تَنْسَ نَصِیبَکَ ...
۱۳- در موعظه،به نیازهای طبیعی هم توجّه داشته باشیم. «لا تَنْسَ نَصِیبَکَ»
۱۴- آخرت طلبی از طریق احسان به دیگران است. وَ ابْتَغِ ... وَ أَحْسِنْ
۱۵- برای دعوت دیگران به احسان،یادآوری احسان الهی در حقّ آنان کارساز است. «أَحْسِنْ کَما أَحْسَنَ اللّهُ إِلَیْکَ»
۱۶- غرور علمی،گاهی آنچنان انسان را خودمحور می سازد که دیگر نقش هیچ کس یا هیچ چیز را قبول ندارد. «إِنَّما أُوتِیتُهُ عَلی عِلْمٍ عِنْدِی»
۱۷- به علم خود نازیدن،اخلاق قارونی است. «عَلی عِلْمٍ عِنْدِی»
۱۸- ثروت و قدرت را احسان الهی بدانیم،نه محصول علم و تلاش خود.(مردم می گفتند:این خداوند است که به تو ثروت داده است،قارون می گفت:خودم بر اساس علم،آن را پیدا نموده ام.) «أَحْسَنَ اللّهُ - عَلی عِلْمٍ عِنْدِی»
۱۹- قلع و قمع گردنکشان،از سنّت های خداوندی است.(قدرت و ثروت،مانع نزول قهر الهی نیست.) «أَهْلَکَ مِنْ قَبْلِهِ»
۲۰- قدرت وثروت،سعادت آفرین نیست. أَهْلَکَ ... أَشَدُّ مِنْهُ قُوَّهً وَ أَکْثَرُ جَمْعاً
۲۱- هشدار! اگر قهر الهی فرا رسد،دیگر فرصتی برای سؤال و جواب و چون و چرا نخواهد بود. «لا یُسْئَلُ عَنْ ذُنُوبِهِمُ الْمُجْرِمُونَ»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🚩گزيده اي از #تاريخچه_عزاداری_حسيني در ایران
🛑قسمت دوم:
سياست هاي متفاوت سلجوقيان و مغول ها در عزاداري و نزاع شيعه و سني
🔰#سلجوقیان مذهب اهل سنت را پذیرفته بودند. در دورۀ اول سلطنت سلجوقیان سیاست #ضدشیعی بسیار شدیدی در مشرق ایران اتخاذ شد.
در این دوره شیعیان در ردیف گبران و ترسایان محسوب میشدند و اجازه و توان تظاهر به مذهب و برگزاری آیینهای مذهبی خود را نداشتند. حتی مجبور بودند برای دوری از ایذاء مخفی شوند یا به سنی بودن وانمود کنند.
در نتیجه درگیری شدیدی بین شیعیان و اهل سنت وجود داشت و حکومت وقت اهل سنت را بر کشتار شیعیان تحریک و از برگزاری مراسم عزاداری منع میکرد.
یکی از عوامل مهم زمینهساز این قبیل وقایع، مخالفت علمای اهل سنت با اقدامات معز الدوله دیلمی در رسمیت بخشیدن به #شعائر_شیعی و خصوصاً مراسم سوگواری امام حسین بود، زیرا آن را بدعتی بزرگ میدانستند.
لذا حاکم شدن سلجوقیان فرصتی طلایی برای اهل سنت بود تا به اقداماتی #تلافیجویانه دست یازند.
👈از جملۀ این اقدامات ترویج باور مجعول #عید و مبارک دانستن روز #عاشورا و استحباب روزهداری و برگزاری مراسم #جشن و پایکوبی در آن روز بود.
چنانکه مردم در این روز با اظهار شادمانی و سرور لباس نو بر تن میکردند و به دیدار علما و بزرگان میرفتند.
🔰در زمان #مغول تشیع نخست در سایۀ آزادیهایی که به کیشها داده شده بود و به پشتیبانی برخی سلاطین مغول، خصوصاً غازانخان و خدابنده، در ایران پیشرفت بسیار کرد.
🔻غازانخان در سال 649 هجری و پیش از رسیدن به سلطنت به دست شیخ صدر الدین ابراهیم حموی اسلام آورد و چندی بعد پس از آنکه دو مرتبه پیامبر را در خواب دید که او را به محبت اهل بیت خود میخواند، مذهب تشیع را برگزید.
پس از غازانخان برادر او سلطان محمد خدابنده مشی غازانخان را ادامه داد. #خدابنده ابتدا مذهب حنفی و سپس شافعی را برگزید. اما پس از مدتی در سال 709 هجری به دست علامه حلی به مذهب شیعۀ اثناعشری درآمد و مذهب تشیع را رسمی اعلام کرد.
🌱🔹خدابنده دستور داد نام دوازده امام بر سکهها حک شود و عبارت حی علی خیر العمل در اذان وارد شود.
در نتیجه، در دوران او شیعیان فرصتی یافتند تا به گسترش مراکز شیعی همت گمارند
به طور کلی مراسم عزاداری در این دوره رونقی بیشتر گرفت .
🌱 از #شعرا و #مرثیهسرایان نامی این عصر میتوان به سیف فرغانی، خواجوی کرمانی، اوحدی مراغهای، سلمان ساوجی و اینیمین فریومدی اشاره کرد.
📚«عزاداری در تاریخ ایران» برگرفته از فصل اول کتاب رسانۀ شیعه نوشتۀ محسن حسام مظاهری
💫ادامه دارد
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━