eitaa logo
قران پویان
455 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
692 ویدیو
615 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
‌🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️به سخنی گوش دهيم كه ما را به رساند 💠قُلْ أُوحِيَ إِلَيَّ أَنَّهُ اسْتَمَعَ نَفَرٌ مِنَ الْجِنِّ فَقالُوا إِنَّا سَمِعْنا قُرْآناً عَجَباً (۱) يَهْدِي إِلَی الرُّشْدِ فَآمَنَّا بِهِ وَ لَنْ نُشْرِكَ بِرَبِّنا أَحَداً (۲/جن) 🌱‏بگو: بر من وحی شده است كه گروهی از جن (به قرائت من) گوش دادند، پس گفتند: همانا ما قرآنی شگفت شنيديم. كه به سوی رشد هدايت می‌كند، پس به آن ايمان آورديم و هرگز احدی را شريك پروردگارمان قرار نمی‌دهيم. 🔹پيامبر شخصاً جن را نديد بلكه از طريق وحی به استماع آنان آگاه شد. «أُوحِيَ إِلَيَّ أَنَّهُ اسْتَمَعَ» 🔹گرچه جن از خاك نيست ولی سخنان انسان را می‌شنود. «اسْتَمَعَ نَفَرٌ مِنَ الْجِنِّ» 🔹گوش دادن به تلاوت قرآن، در وجود انسان تاثيرگذار است. اسْتَمَعَ‌ ... فَقالُوا ... ‏قُرْآناً عَجَباً 🔹قرآن از نظر الفاظ و محتوی با تمام كتب تفاوت دارد. «قُرْآناً عَجَباً» 🔹به سخنی گوش دهيم كه ما را به رشد رساند. سَمِعْنا قُرْآناً ... يَهْدِي إِلَی الرُّشْدِ 🔹قدرت شنيدن‌ «سَمِعْنا»، گفتن‌ «فَقالُوا» و تجزيه و تحليل‌ «يَهْدِي إِلَی الرُّشْدِ» در جنّ وجود دارد. 🔹هدايت قرآن دائمی است. «يَهْدِي إِلَی الرُّشْدِ» 🔹رشد واقعی انسان، رشد معنوی است. «يَهْدِي إِلَی الرُّشْدِ» 🔹وسيله رشد داشتن كافی نيست، رشد كردن مهم است. «قُرْآناً عَجَباً يَهْدِي إِلَی الرُّشْدِ فَآمَنَّا بِهِ» ‏ 🔹نشانه رشد، ايمان و اخلاص است. «يَهْدِي إِلَی الرُّشْدِ فَآمَنَّا بِهِ وَ لَنْ نُشْرِكَ» 🔹اگر آمادگی باشد، با شنيدن چند آيه قرآن، انسان هم حقيقت را می‌فهمد، هم ديگران رادعوت می‌كند و هم موضع‌گيری قاطع دربرابر انحرافات می‌كند. ‏سَمِعْنا ... يَهْدِي إِلَی الرُّشْدِ فَآمَنَّا بِهِ وَ لَنْ نُشْرِكَ بِرَبِّنا أَحَداً ‏ 🔹ايمانی كامل است كه هرگز با شرك همراه نشود. «فَآمَنَّا بِهِ وَ لَنْ نُشْرِكَ بِرَبِّنا أَحَداً» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️، تضمين كننده پاداش بی كم و كاست است 💠وَ أَنَّا لَمَّا سَمِعْنَا الْهُدى‏ آمَنَّا بِهِ فَمَنْ يُؤْمِنْ بِرَبِّهِ فَلا يَخافُ بَخْساً وَ لا رَهَقاً 🌱و این‌که ما زمانی که (ندای) هدایت را شنیدیم، (بلافاصله) به آن ایمان آوردیم؛ زیرا هر کس به مالک و صاحب‌اختیارش ایمان آورد، از این‌که از پاداشش کم گذاشته شود و (به‌ناحق) عذابی بر او تحمیل شود، ترسی نخواهد داشت؛ جن - ۱۳ 🔹مؤمنان جن در ادامه كلام خود می‌افزايند:" ما هنگامی كه هدايت قرآن را شنيديم به آن ايمان آورديم" (وَ أَنَّا لَمَّا سَمِعْنَا الْهُدی‌ آمَنَّا بِهِ‌). ‏و اگر شما را به هدايت قرآن فرا می‌خوانيم، قبلا خودمان به اين برنامه‌ عمل كرده‌ايم، بنا بر اين ديگران را به چيزی دعوت نمی‌كنيم كه خود آن را ترك گفته باشيم. 🔹‏سپس نتيجه ايمان را در يك جمله كوتاه بيان كرده می‌گويند: هر كس به پروردگارش ايمان بياورد، نه از نقصانی می‌ترسد و نه از ظلم" (فَمَنْ يُؤْمِنْ بِرَبِّهِ فَلا يَخافُ بَخْساً وَ لا رَهَقاً). 🔹‏" بخس" (بر وزن شخص) به معنی" نقصان از طريق ظلم و ستم" است، و" رهق" (بر وزن شفق) چنان كه قبلا هم اشاره كرده‌ايم به معنی" پوشانيدن چيزی به زور" است. ‏بعضی فرق ميان اين دو تعبير را چنين گفته‌اند كه:" بخس" اشاره به اين است كه چيزی از" حسنات" آنها كاسته نمی‌شود و" رهق" اشاره به آن است كه چيزی بر" سيئات" آنها افزوده نخواهد شد. ‏بعضی نيز" بخس" را ناظر به كمبود" حسنات"، و رهق را به" تكاليف شاق" دانسته‌اند. 🔹‏به هر حال منظور اين است: مؤمنان هر كار كوچك و بزرگی را انجام دهند، اجر و پاداش آن را بی‌كم و كاست دريافت می‌نمايند. 🔹‏درست است كه عدالت پروردگار منحصر به مؤمنان نيست، ولی چون غير مؤمنان عمل صالحی ندارند سخنی از اجر آنان به ميان نيامده. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 9⃣5⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره قصص از تفسیر عبدالعلی بازرگان قصص : ۷۹ فَخَرَجَ عَلَى قَوْمِهِ فِي زِينَتِهِ قَالَ الَّذِينَ يُرِيدُونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا يَالَيْتَ لَنَا مِثْلَ مَا أُوتِيَ قَارُونُ إِنَّهُ لَذُو حَظٍّ عَظِيمٍ  ـ [آنگاه قارون] با زيور های خويش [برای خودنمایی] بر همشهريانش درآمد. [با چنين نمایشی از تجملات] کسانی که دنيا را طلب مي‌کردند گفتند: ای کاش ما هم مانند آنچه به قارون داده شده مي‌داشتيم، که واقعاً او برخوردار از بهره عظيمی است. ۵۸  ۵۸- قرآن دوبار از «حظ عظيم» سخن گفته است؛ يکی همين آيه که از چشم و دل مردم دنيا‌بين حظ عظيم را نشان مي‌دهد، يکی هم آيه ۳۵ سوره فصلت (۴۱:۳۵) که از نظر خدا حظ عظيم را در تسلط بر نفس و بدی ديگران را با خوبی پاسخ دادن ارائه داده است. جالب اينکه در هر دو آيه، جملة: «وَلا یُلَقَّاهَا إِلَّا الصَّابِرُونَ» تکرار شده است. صبر اولی در برابر جاذبه‌های فريبنده دنيا و صبر دومی در برابر خشم و انتقام‌گيری است. قصص : ۸۰ وَقَالَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَيْلَكُمْ ثَوَابُ اللَّهِ خَيْرٌ لِّـمَنْ آمَنَ وَعَمِلَ صَالِـحًا وَلَا يُلَقَّاهَا إِلَّا الصَّابِرُونَ  و [اما] کسانی که [موهبت] دانش داده شده بودند گفتند: وای بر شما، بهره خدائی ۵۹ برای کسی که ايمان آورده و کار شايسته کند بهتر است و جز صابران [در برابر جاذبه‌های فريبنده دنيا] به آن نمي‌رسند.  ۵۹- معنای «ثواب» در قرآن، هر گونه نتيجه مثبت يا منفی است که از تلاش خود برای دنيا يا آخرت به دست مي‌آوريم، که البته با آنچه اکثر مردم مي‌پندارند تفاوت دارد. ر ک به: آل‌عمران ۱۴۵ (۳:۱۴۵) و ۱۴۸ (۳:۱۴۸) . قصص : ۸۱ فَخَسَفْنَا بِهِ وَبِدَارِهِ الْأَرْضَ فَمَا كَانَ لَهُ مِن فِئَةٍ يَنصُرُونَهُ مِن دُونِ اللَّهِ وَمَا كَانَ مِنَ الْمُنتَصِرِينَ  پس [در عواقب غرق شدن در تجملات]، قارون و خانه‌اش را [با زلزله يا فرو نشست خاک] به زمين فرو برديم، ۶۰ و [در اين حادثه] هيچ گروهی را نداشت که در برابر [نظامات] خدا ياري‌اش کنند و خود نيز نتوانست مقاومت نمايد.  __ ۶۰- معلوم نيست چه حادثه‌ای موجب فرو رفتن قصر افسانه‌ای قارون در زمين شده است! وقتی حمل کليد‌ها يا صندوق‌های جواهرات او بر گروهی مرد نيرومند سنگين مي‌آمده است، چه بسا زمين نيز سنگينی کاخ او را تحمل نکرده و طبقات زيرين آن نشست کرده و موجب سقوط و فروکش کردن ساختمان شده باشد [والله اعلم]. https://zaya.io/rffo8 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🚩گزيده اي از در ایران 🛑قسمت چهارم: 🌱شکل‌گیری طایفه‌ « » در زمان صفويه؛ سروده شدن ترکیب‌بند 🔰در زمان برآمدن مذهب رسمی اکثر مناطق ایران مذهب اهل سنت بود، البته به استثنای مازندران (طبرستان) که از دیرباز به تشیع متصف بود. اما سرانجام شاه اسماعیل صفوی در سال 907 هجری سلسلۀ صفویه را بنیان گذارد و را مذهب رسمی کشور اعلام کرد. 👈در همان زمان طایفه‌ای حکومتی به نام «تبرائیان» شکل گرفتند که کارشان این بود که در گوشه و کنار و محلات می‌گشتند و با صدای بلند بر خلفای سه‌گانه و سنیان و دشمنان ائمه لعن و طعن می‌فرستادند. در مقابل، عابران و مستمعان هم وظیفه داشتند سخن آن طایفه را با «بیش باد و کم باد» همراهی و تأیید کنند و اگر کسی در این کار تجاهل می‌ورزید و کوتاهی می‌کرد، بعید نبود که فی‌الفور به تیغ تبرائیان گرفتار آید و جانش را بستانند. 🔰همچنین به موازات تبرائیان کسانی هم بودند که در مدح امام علی اشعاری را می‌خواندند و سپس خلفای ثلاثه را سب می‌کردند؛ اینان « » نام گرفتند و گویا از همین دوران به بعد است که طایفه‌ای به نام «مداحان» در ایران ظهور کردند. 👈در دورۀ شاه تهماسب اول و بسیاری ظهور کردند. شعرا نیز در این دوره به سرودن مراثی و مناقب پیامبر و خاندان او پرداختند که از آن میان با ترکیب‌بند معروف خود گوی سبقت را از دیگران ربود؛ ترکیب‌بندی که به سفارش شاه تهماسب اول سروده شد. ↩️طبق روایت عالم‌آرای عباسی آنگاه که محتشم قصیدۀ غرایی را که در وصف شاه تهماسب سروده بود به محضر شاه عرضه کرد، برخلاف انتظار، با خشم وی مواجه شد، چراکه شاه تمایل نداشت شاعران او را مدح کنند، بلکه آنان را تحریض‌ می‌کرد تا طبع خود را در مدح و ثنای اهل بیت به کار گیرند. ↩️البته درباره سبب سرایش ترکیب‌بند دو قول دیگر هم مشهور است. قول اول را ذبیح‌الصفا در تاریخ ادبیات ایران ذکر می‌کند، مبنی بر اینکه محتشم در اصل قصیده‌ای در مدح پری‌خان خانم – دختر شاه تهماسب – سروده بود، نه در مدح خود شاه که با آن رفتار وی مواجه شد. ↩️قول دوم را که مشهورتر از اولی است مدرس تبریزی در ریحانة الادب آورده است: محتشم پس از فوت برادرش عبدالغنی مراثی بسیاری در رثای او سروده بود. تا آنکه شبی در عالم خواب امیرالمؤمنین را دید که به او فرمودند: «چرا در برادرت مرثیه گفته‌ای، اما برای فرزندم حسین مرثیه نمی‌گویی؟». محتشم پاسخ داده بود که آغاز سخن را نمی‌یابم و حضرت فرموده بودند که بگو: «باز این چه شورش است که در خلق عالم است». 📚«عزاداری در تاریخ ایران» برگرفته از فصل اول کتاب رسانۀ شیعه نوشتۀ محسن حسام مظاهری 💫ادامه دارد کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
بسم الله الرحمن الرحیم إِنَّ لِلْمُتَّقِينَ مَفَازًا مسلماً برای پارسایان کامیابی بزرگی است 🌸 سوره النباء ، آیه ۳۱ کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 14 تا 28 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
‌🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️شما را با اين فراوان می‌آزمائيم‌ 💠لِنَفْتِنَهُمْ فِيهِ وَ مَنْ يُعْرِضْ عَنْ ذِكْرِ رَبِّهِ يَسْلُكْهُ عَذاباً صَعَداً 🌱تا در مورد آن (رزق و روزی)، ایشان را امتحان کنیم، و هر کس که از یاد پروردگارش روی‌گردان شود، (خدا) او را در عذابی سخت و فراگیر داخل می‌کند. جن - ۱۷ 🔹توسعه رزق، يكی از اسباب آزمايش است. «لَأَسْقَيْناهُمْ ماءً غَدَقاً لِنَفْتِنَهُمْ فِيهِ» (چنانكه حضرت سليمان نيز توسعه رزق خودش را سبب آزمايش دانست. ‏«هذا مِنْ فَضْلِ رَبِّي لِيَبْلُوَنِي» 🔹‏۷- استقامت بر راه مستقيم در طبيعت اثر می‌گذارد. «ماءً غَدَقاً» ‏ 🔹رفاه زمينه غفلت است. «ماءً غَدَقاً لِنَفْتِنَهُمْ فِيهِ» ‏ 🔹با توسعه رزق مغرور نشويد. «لِنَفْتِنَهُمْ فِيهِ» ‏ 🔹حتّی بعد از استقامت بر راه حق و دريافت پاداش، كار خود را پايان يافته ندانيد كه تازه آزمايش ديگری شروع می‌شود. ماءً غَدَقاً لِنَفْتِنَهُمْ فِيهِ‌ ... ‏ 🔹خداوند، هم مهر دارد و هم قهر. ماءً غَدَقاً ... عَذاباً صَعَداً ‏ 🔹يكی از عوامل كشيده شدن به دوزخ اعراض از ذكر خداوند است. «وَ مَنْ يُعْرِضْ عَنْ ذِكْرِ رَبِّهِ يَسْلُكْهُ عَذاباً صَعَداً» ‏ 🔹گاهی نزول باران وسيله آزمايش است كه اگر با ناشكری و كفران همراه شود، قهر فراگير به دنبال دارد. «عَذاباً صَعَداً» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ مهم نيست، جمعيت مهم است. 💠حَتَّى إِذا رَأَوْا ما يُوعَدُونَ فَسَيَعْلَمُونَ مَنْ أَضْعَفُ ناصِراً وَ أَقَلُّ عَدَداً 🌱پس هنگامی که آنچه را که به آنان وعده داده شده، ببینند، خواهند دانست که چه کسانی یارانشان ضعیف‌تر و شمارشان کمتر است. جن - ۲۴ 🔹‏در آيات قرآن اين مطلب زياد به چشم می‌خورد كه طاغوتهای هر زمان نفرات و فزونی جمعيت خود را به رخ ديگران می‌كشيدند، و در برابر انبياء به آن می‌باليدند. ‏فرعون در تحقير هواداران موسی می‌گفت: إِنَّ هؤُلاءِ لَشِرْذِمَةٌ قَلِيلُونَ‌: ‏" اينها گروهی اندكند" (شعرا- ۵۴). ‏و مشركان عرب و می‌گفتند: نَحْنُ أَكْثَرُ أَمْوالًا وَ أَوْلاداً وَ ما نَحْنُ بِمُعَذَّبِينَ‌: ‏" ما اموال و فرزندان بيشتری داريم، و هرگز مجازات نخواهيم شد" (سبا ۳۵). ‏و گاه يك فرد بی‌ايمان در مقابل يك فرد مؤمن، ثروت و نفراتش را به رخ او می‌كشيد می‌گفت: أَنَا أَكْثَرُ مِنْكَ مالًا وَ أَعَزُّ نَفَراً:" من ثروتی بيشتر از تو دارم و نفراتی نيرومندتر" (كهف ۳۴) ولی در مقابل، افراد مؤمن به پيروی انبياء و رهبران الهی هرگز روی فزونی جمعيت و نفرات تكيه نمی‌كردند، منطق آنها اين بود كَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً بِإِذْنِ اللَّـهِ‌:" چه بسيار گروه اندكی بر گروه بسياری به فرمان خدا پيروز شدند" (بقره ۲۴۹). 🔹‏امير مؤمنان علی ع می‌فرمايد ‏ايها الناس لا تستوحشوا فی طريق الهدی لقلة اهله: ‏" ای مردم در طريق هدايت هرگز از كمی نفرات وحشت نكنيد. 🔹‏تاريخ انبيا مخصوصا تاريخ زندگی پيامبر اسلام ص نيز نشان می‌دهد كه چگونه جمعيتهای انبوه و بی‌ايمان با داشتن همه گونه قدرت در برابر مؤمنان اندك ياران او گرفتار شكست و درماندگی شدند، در قرآن مجيد در داستان" بنی اسرائيل" و" فرعون" و" طالوت" و" جالوت"، و آيات مربوط به جنگ" بدر" و" احزاب" نيز اين معنی به خوبی منعكس شده است. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 0⃣6⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۸۲-۷۹ سوره قصص از تفسیر نور ۱- قدرت و ثروت در دست انسان های غافل،سبب فخرفروشی،خودنمایی وتجمّل گرایی است. «فَخَرَجَ عَلی قَوْمِهِ فِی زِینَتِهِ» ۲- به رخ کشیدن ثروت،صفتی قارونی است. «فَخَرَجَ عَلی قَوْمِهِ فِی زِینَتِهِ» ۳- قارون صفتان،خود را برتر از دیگران می دانند. «عَلی قَوْمِهِ» ۴- اشرافی گریِ حاکمان،می تواند فرهنگ مردم را تغییر دهد. عَلی قَوْمِهِ فِی زِینَتِهِ ... یا لَیْتَ لَنا ... ۵- ظواهرِ زیبای دنیا،دامی برای جذب و انحراف کوته فکران است. «قالَ الَّذِینَ یُرِیدُونَ الْحَیاهَ الدُّنْیا» ۶- آرزوی قارون شدن،آرزوی دنیاپرستان کم خرد است. یُرِیدُونَ الْحَیاهَ الدُّنْیا یا لَیْتَ لَنا .. ۷- خداوند از فرزانگان بنی اسرائیل به خاطر برخورد با دلباختگان دنیا ستایش می کند. قالَ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَیْلَکُمْ ... ۸- علم واقعی،انسان را به سوی آخرت و تقوی و عمل صالح سوق می دهد. «قالَ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَیْلَکُمْ ثَوابُ اللّهِ خَیْرٌ» ۹- عالم آگاه کسی است که زرق و برق دنیا او را مجذوب نسازد و دنیاگرایان را تحقیر کند. «قالَ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَیْلَکُمْ ثَوابُ اللّهِ خَیْرٌ» ۱۰- علما باید مردم را از عشق به دنیا برحذر دارند. «قالَ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَیْلَکُمْ ثَوابُ اللّهِ خَیْرٌ» ۱۱- ایمان و عمل صالح،زمانی سعادت آفرین است که انسان بر آن پایدار باشد. «آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً وَ لا یُلَقّاها إِلاَّ الصّابِرُونَ» ۱۲- نتیجه ظلم،هلاکت است. فَبَغی عَلَیْهِمْ ... فَخَسَفْنا بِهِ ۱۳- زمین،گاهی مأمور قهر خداوند است. «فَخَسَفْنا بِهِ وَ بِدارِهِ الْأَرْضَ» ۱۴- سرانجام ثروت اندوزی،بخل،غرور و هلاکت است. «فَخَسَفْنا بِهِ وَ بِدارِهِ الْأَرْضَ» ۱۵- ثروت،وسیله ی نجات نیست. «ما کانَ مِنَ المُنْتَصِرِینَ» ۱۶- در برخورد با مسائل،زود قضاوت نکنیم.(آنان که دیروز حسرت می خوردند ای کاش مثل قارون بودند،امروز می گویند:چه خوب شد که ما مثل او نبودیم) تَمَنَّوْا مَکانَهُ بِالْأَمْسِ یَقُولُونَ - وَیْکَأَنَّهُ ... ۱۷- هرگز نخواهیم که مانند ثروتمندانِ مغرور و غافل باشیم. تَمَنَّوْا مَکانَهُ ... وَیْکَأَنَّ ۱۸- به جای تمنّای ثروت دیگران،به داده های الهی قانع باشیم. تَمَنَّوْا مَکانَهُ ... یَبْسُطُ الرِّزْقَ ... وَ یَقْدِرُ ۱۹- گاه،مستجاب نشدن دعا و برآورده نگردیدن آرزو،بزرگ ترین لطف و منت الهی بر انسان است. تَمَنَّوْا مَکانَهُ ... مَنَّ اللّهُ عَلَیْنا ۲۰- حوادث،سبب بیداری فطرت ها و تغییر پندارها و خواسته های غلط است. «لَوْ لا أَنْ مَنَّ اللّهُ عَلَیْنا» ۲۱- ثروتی که انسان،آن را از جانب خدا و برای او نداند،او را به کفر می رساند. «لا یُفْلِحُ الْکافِرُونَ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🚩گزيده اي از در ایران 🛑قسمت پنجم: افول عزاداري در دوران افشاریان و زندیان؛ شکل‌گیری اولین مجالس و شبیه‌خوانی 🔻به باور مورخان نادرشاه افشار خود بر هیچ مذهبی جز مذهب قدرت نبود. او با اغراض سیاسی و برخلاف صفویان توهین و سب خلفای راشدین را قدغن اعلام کرد، عزاداری و روضه‌خوانی را محدود ساخت و اجازه نداد که به رسم صفویه حکومت روز غدیر را جشن بگیرد. نادرشاه در فرمانی مذهب شیعۀ جعفری را صرفاً مذهبی در ردۀ مذهب چهارگانۀ اهل تسنن و به عنوان پنجمین مذهب اسلامی اعلام کرد. نتیجۀ طبیعی این سیاست‌ها افول مراسم عزاداری بود. 👈دوران کریم‌خان هم کمابیش همین روال استمرار یافت و با وجود شیعه بودن، زندیان نیز بر سیاست تعدیل قدرت مذاهب تأکید کردند. کریم‌خان خود به زیارت اماکن متبرکه می‌رفت و بارها دستور ساخت یا تعمیر آن‌ها را صادر کرد. او همچنین بر سکه‌های عصر خود اسامی امامان شیعه را ضرب کرد و شخصاً در مراسم شرکت می‌کرد. ✅شاخصۀ مهم این مقطع از تاریخ شکل‌گیری اولین نمونه‌های مجالس و است. درباره ریشۀ اصل تعزیه دو قول مشهور است که اولی آن را بازتولید اسلامی آیین سیاوشان می‌داند، آیینی که در بین ایرانیان پیش از اسلام رواج داشت و دیگر قول تعزیه را بر نمایش مذهبی قرون‌وسطایی مغرب‌زمین مبتنی می‌پندارد و آن را نوعی بازآفرینی ایرانی‌اسلامی مراسم مصائب قلمداد می‌کند. 📚«عزاداری در تاریخ ایران» برگرفته از فصل اول کتاب رسانۀ شیعه نوشتۀ محسن حسام مظاهری 💫ادامه دارد کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤ يَا مَنْ ذِكْرُهُ حُلْوٌ ای که ذکرش شیرین است 🌹 جوشن کبیر ، ۴۸ کانال قرآن پویان @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 1 تا 19 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan